Jaunākais izdevums

Iniciatīvas grupa Kuram tas rūp? ir nolēmusi ķerties pie pamatiem – uzdot pavisam vienkāršus jautājumus un mēģināt rast uz tiem atbildes, jo, aizmirstot šīs vienkāršās lietas, vērtības kļūst ačgārnas un svarīgais paliek aiz nesvarīgā. Pirmais mūsu jautājums ir: «Kur rodas nauda?» Tā nauda, kas visu kustina, kur rodas Latvijas bagātība? Atbilde ir nepieciešama, lai nesajauktu vērtību kārtību

Bagātības radītājs

Mūsu uzskats ir, ka bagātību rada cilvēks, kurš strādā. Tas, kurš rada preci vai pakalpojumu, kas ir nepieciešama, un to pārdod tirgū – iekšējā tirgū vai arī eksporta tirgos. Radītājs ir darbinieks vai uzņēmējs, par kura radīto preci vai pakalpojumu citi cilvēki brīvprātīgi, bez īpašiem likumiem vai pavēlēm maksā. Ar to būtu aprakstīts Latvijas bagātības radītājs vai tas, kur rodas nauda. Pavisam vienkārši, un tomēr, kādēļ sākas atrunas. Piemēram, tādas, kuras pat grafiskajā attēlojumā neesam norādījuši. Proti, pirmais, ko daži ļautiņi gribēs pieminēt, un ne bez pamata, būs Eiropas Savienības struktūrfondi. Tā taču ir nauda! Turklāt daļu no tās mēs paši fondos iemaksājam. Ir tikai viena atbilde – šī ir nodokļu maksātāju nauda. Nav svarīgi – Eiropas vai Latvijas. Tā ir nauda, kas jau radīta un tiek dota kā publiskā servisa pakalpojums.

Proti, lai kaut ko veicinātu, kaut ko mazinātu, kaut ko ietekmētu tādā vai citā virzienā tur, kur tirgus regulācija īsti nestrādā vai rada blakusefektus. Ķeza ir, ka mēs šo naudu saņemam vairāk nekā dodam Eiropai un nereti uztveram kā radītu naudu, pašu projektu rakstīšanu uztverot kā naudas radīšanu. Tā nav bagātības radīšana, drīzāk tās tērēšana, lai arī cēliem mērķiem. Tieši šī iemesla dēļ tā netiek attēlota kā liela sarkana bultiņa zīmējumā kā ienākošā nauda mūsu ekonomikā. Lai būtu vienkārši! Otrkārt, mēs aizņemamies naudu, tik daudz naudas kā nekad. Divus miljardus eiro gadā, bet varam arī vairāk! Latvijas valsts šo naudu tērē, tomēr – tā nav Latvijā radīta bagātība, lai arī ir ekonomikas dzinulis, IKP pieaug un nauda nonāk apritē.

Publiskais serviss

Valsts iekšienē mēs noteikti varētu nodalīt tos cilvēkus, kas naudu tērē vai rada. Publiskais serviss ir joma, kurā darbojas skolotāji, policisti, ārsti, un viņi tikpat labi varētu strādāt privātā kārtā – tieši pārdodot savus pakalpojumus. Tas, ka valsts tos centralizēti iepērk, attaisno nodokļu iekasēšanu un vēl vienu kastu, kas visu pārrauga. Tie ir ierēdņi, kas, raugies, kā gribi, nekādu vērtību vai bagātību nerada. Viņu uzdevums ir pieskatīt, lai kopējais labums tiktu iztērēts pēc nozīmes un kā likumdevējs ir lēmis. Ja skolotāji, ārsti, policisti būtu komersanti, tad vienīgā funkcija, kas valstij paliktu, būtu valsts aizsardzība no ārējiem ienaidniekiem, kuru nevar decentralizēt. Premjeram būtu viens ministrs un ministrija, bet viss pārējais tikai tirgus. Šis pārspīlējums skaidri nošķir publiskā servisa darbiniekus, sadalot tos divās daļās. Ir tādi, kuri, sniedzot publiskā servisa pakalpojumu, nepārprotami rada vērtību sabiedrībai, un ir tādi, kuri tikai nodrošina pakalpojumu notikšanu pēc būtības.

No šī arī izriet, ka vienmēr var būt aktuāls jautājums, vai publiskais serviss nav pārāk liels, jo liela daļa tā dalībnieku var mierīgi darboties brīvajā tirgū. Publiskais serviss ir naudas saņēmējs, un ir traki, ja serviss ir slikts. Pēc slikta servisa automašīnas nebrauc, un līdzīgi ir arī ar bagātību radītājiem. Slikts serviss var visu sabojāt un traucēt normālu bagātību radīšanu. Izglītība var būt slikta, nepietiekama, un cilvēkam, kurš saposies radīt bagātības, tas nepadodas. Visas šīs piebildes un paskaidrojumi ir tikai par vienu – cilvēks, kurš saņem valsts algu, ir serviss, lai bagātību radīšanas mašīna kustētos, tas nav motors. Būtiski ir šīs lietas nesajaukt, citādi, līdzībās sakot, nonāksim pie transportlīdzekļiem, kurus stumj četri mehāniķi. Valsts algas saņēmējs primāri ir bagātību tērētājs.

Kas vajadzīgs, lai nauda rastos?

Visbeidzot, kad ir skaidrs, kas naudu rada – preces un pakalpojumi, kas tiek pārdoti –, ir ļoti viegli atbildēt uz jautājumu, kas ir nepieciešams, lai nauda tiktu radīta. Pirmkārt, ir skaidrs, ka visvairāk kaut ko pārdot ir iespējams eksportējot, tādēļ eksportspēja ir lieta, par ko jārūpējas īpaši.

Otrkārt, ir svarīgi, lai būtu pietiekams daudzums to, kuri bagātības rada. Proti, ir vajadzīgi cilvēki – un, jo vairāk to ir, jo vairāk naudas tiek radīts. Nav nozīmes ES fondu līdzekļu apguvei vai aizņemtās naudas daudzumam gadā. Visas šīs pseidonaudas piesaistīšanas lielākā bēda ir tā, ka tā tiek tērētas cilvēkstundas, kas varētu radīt īstas vērtības, īstu Latvijas bagātību. Neizmērojamas pūles tiek pieliktas, lai pārliktu jau radītu naudu no vienas kabatas otrā, un to sākam uztvert kā bagātības radīšanu.

Lai nauda rastos, jārada preces un pakalpojumi, nevis jāraksta algoritmi, kā pareizi pagatavot biešu salātus vai kā vienam otru «iekļaut» vēl labāk. Tā ir tukšrunāšanas sacensība par jau radītu naudu, un tās rezultāts neizbēgami ir nabadzība. Ja netiek radītas vērtības, precīzāk, ja valstī to dara nepietiekams skaits iedzīvotāju, tad neizbēgami kļūsim nabagi, jo tērētāju ir par daudz. Katrs cilvēks, kurš saņem valsts algu, savu sociālo nodokli samaksā no bagātības radītāja kabatas, pievienoto vērtību maizei tāpat, un brīdī, kad bagātības radītāju kļūs proporcionāli pārāk maz, naudas likšana no vienas kabatas otrā apsīks, jo arī projektu rakstīšana ir radītas naudas pārvietošana.

Jau šobrīd Latvijas iekšzemes kopprodukts lielā mērā tā veidojas. Ir novadi, kuros publiskajā servisā strādā vairāk cilvēku nekā privātajā, un tas ir aplamas vērtību skalas dēļ. Skala ir jāsakārto tā, lai naudas radītāju būtu krietni vairāk. Valsts sektorā jāstrādā ne vairāk par 15% no darbaspējīgo iedzīvotāju skaita. Ievērojot mūsu pašreizējo stāvokli, ir pieļaujamas atkāpes līdz 20%, bet mērķis ir 15%, un tie nav mūsu izgudroti skaitļi. Normālas valstis dzīvo tā! Eiropas vidējais nodarbināto skaits publiskajā sektorā ir ap 16%. Nevis 286 tūkstoši no 886 tūkstošiem strādājošo. Proti, valsts algu saņēmēju skaits jāsamazina vismaz par 100 tūkstošiem cilvēku, un viņiem jākļūst par naudas radītājiem. Tad skolotāji, policisti, ierēdņi būs motivēti, uz vakancēm būs konkurss. Konkurence, caurspīdīgums, ilgtspēja – tās ir lietas, par ko visi ievēlētie runā un kas var iestāties!

Treškārt, šis ārkārtīgi vērtīgais cilvēkresurss, kas ir strādīgs, uzcītīgs, izglītots un ļoti nepieciešams, nav izmetams pa durvīm, lai pats meklē vietu tirgū. Šoreiz atšķirībā no pagājušās krīzes vajadzētu, lai katrs, kurš pamet valsts sektoru, nonāk īpašā izglītības un profesionālās orientācijas sistēmā un tiešām nokļūst līdz darbavietai privātajā sektorā Latvijas teritorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības pakalpojumu teju nepieejamība rada palielinātas izmaksas.

Slimniekam, viņa darba devējam un valstij – visiem būtu izdevīgāk, ja sasirgušais maksimāli ātri saņemtu viņam nepieciešamo medicīnisko palīdzību, nevis nīktu mēnešiem garās valsts apmaksāto veselības pakalpojumu rindās. Cilvēks ir valsts pamats, bet no ekonomikas viedokļa tas ir cilvēks darbspējas vecumā. Šis cilvēks ir vērtība, jo viņš strādā un rada pievienoto vērtību, par viņu darba devēji maksā attiecīgus nodokļus valstij un viņš pats savu algu tērē preču un pakalpojumu apmaksai, tādējādi radot pieprasījumu pēc tiem.

Diemžēl ļoti bieži nopietnākas saslimšanas gadījumā darbinieki savlaicīgi nesaņem valsts apmaksāto veselības aprūpi. Reizēm pat uz valsts apmaksātu diagnostiku vai konsultāciju pie speciālista ir jāgaida rindā vairākus mēnešus, kas ir zaudējums gan pašam darbiniekam, gan valstij, gan darba devējam, kuram ne tikai jāmaksā pabalsts 75% līdz 80% no atalgojuma par astoņām dienām (no otrās līdz devītajai dienai), bet arī jāmeklē, kas slimotāju aizvietos tā prombūtnē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai bērni mums rūp? Vai latvieši lēnām izzudīs? Viens deputāts 100 jaundzimušo pabalstu vērts.

Stāsts ir par tautas dzīvību un nāvi, par vērtībām, par izvēli. Mūsu priekšstāvji deputāti sev vienmēr pielemj labas algas un paši sevi labi vērtē. Par bērna piedzimšanu vienreizējais pabalsts dilst – tā viņi vērtē tautas rītdienu. Var teikt, ka bērni dzimst mīlestības dēļ, bet deputātus vēlē cerības dēļ, un Saeimā saikni var izvēlēties neredzēt, taču mēs to redzam. Tīri matemātiski – deputāta gada alga aptuveni 100 reizes pārsniedz bērna vienreizējo pabalstu.

Deputātu algu izaugsme

Deputātu algas ir pieejamas Saeimas internetvietnē, kurā publiskoti dati par deputātu atalgojumu. Jau no 2013. gada Saeimas deputātu atalgojums ievērojami apsteidz vidējo patēriņu cenu pieaugumu. Saeimas deputāta vidējās algas aprēķinā tiek ņemti vērā Saeimas deputātu norādītie atalgojuma skaitļi no pieejamajiem algu sarakstiem katra gada novembrī un decembrī. Aprēķinā neņemam vērā piemaksas un kompensācijas. 2013. gada algas latos tiek pārrēķinātas eiro. Gadījumos, ja Saeimas deputāti strādāja novembrī nepilnu mēnesi, piemēram, vēlēšanu dēļ, tad vidējo algu aprēķinam tika izmantots tikai decembris. Aprēķinos netika iekļauti deputāti ar ļoti zemām algām (daži desmiti eiro), kuras parādās, deputātiem uz laiku atsakoties no pilnvarām. Saņemto mēnešalgu kopsumma tika izdalīta ar algu sarakstā iekļauto deputātu skaitu. Vidējā gada alga, lai to varētu attiecināt pret bērna pabalstu, tiek aprēķināta, reizinot iegūto vidējo mēnešalgu ar 12. Kādi ir rezultāti? 2013. gadā vidējais Saeimas deputāta atalgojums mēnesī bija 1643 eiro, bet 2023. gadā sasniedza 3638 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bruto darba algu saņēmēju, kuri valsts sektorā saņem 6000 eiro un vairāk mēnesī un kas ir maksimālā algu grupa Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datos, skaits 2012. gadā bija 324 cilvēki, bet 2023. gada novembrī – jau 3004 cilvēki. Privātajā sektorā 2012. gadā algu virs 6000 eiro saņēma 1202 cilvēki, bet 2023. gada novembrī tādu bija 6773. Acīmredzami, ka lielo algu saņēmēji valsts sektorā aug daudz straujāk nekā privātajā sektorā.

Pētījumu par dažādu algu izaugsmes tendencēm veicām, neņemot vērā 2023. gadu, jo līdz 2022. gada beigām algu inflācija nebija sākusies. Līdz ar to atklājas, ka lielo algu pieauguma tendence valsts sektorā ir ilgstoša un augoša. 2023. gada beigās algu inflācija jau sākusies, kas arī ļauj sociālā tīkla X lietotājam Jānim Vinteram pamanīt tendenci, tomēr pagājušā gada algu datos jau ir nepieciešamība izdalīt algas, kas ir diapazonā no 6000 līdz 8000 eiro, līdz 10 tūkstošiem eiro un virs 10 tūkstošiem eiro, bet šāda dalījuma CSP vēl nav. Laikā no 2012. līdz 2022. gadam lielāko algu grupā virs 6000 eiro darbinieku skaita pieaugums valsts sektorā bijis 5,66 reizes, bet privātajā sektorā – tikai 4,72 reizes. Labi redzams, ka straujais uzrāviens pērn ir vien ilgstošas politikas sekas, kas mērenas inflācijas apstākļos bija vāji pamanāmas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurētspējīga, ilgtspējīga attīstība bez inovācijām būs problemātiska.

Globālā Inovāciju indeksa 2022. gada dati rāda, ka Igaunija ieņem 17. vietu pasaulē, Lietuva – 39. vietu, savukārt Latvija – 41. vietu. Kopumā Latvijas pozīcija nav peļama, jo aiz mūsu valsts šajā reitingā ir vēl 87 valstis, taču pirms mums ir gan Malaizija, gan Indija, turklāt tikai pavisam nedaudz apsteidzam Mauritāniju. Kārtējo reizi nākas meklēt atbildi uz jautājumu, kāpēc Latvijas ziemeļu kaimiņvalsts Igaunija ir tik augstu – tālu priekšā Latvijai, ko šī valsts ir darījusi un kas tajā ir tāds, kas ļauj būt 7.–8. vietā 27 Eiropas Savienības dalībvalstu vidū, savukārt Latvija ir tikai 23. vietā. Lai arī jau daudzus gadus ieguldījumi pētniecībā un attīstībā (P&A), kas tiek uzskatīts par inovāciju stūrakmeni, notiek un tiek izvirzīti kā viena no Latvijas ekonomiskās attīstības prioritātēm, tomēr būtiska izrāviena nav.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zūdot darbvietām, iznīkst arī apdzīvotu vietu ekosistēmas. Latvija ir vienīgā valsts Baltijā, kurā nodarbināto skaits 2022. gadā ir par 91 200 mazāks, nekā tas bija 2005. gadā, savukārt Igaunijā nodarbināto skaits ir teju par 56 000, bet Lietuvā par 31 300 lielāks nekā pirms 17 gadiem.

Šādu pārsteidzošu un šokējošu ainu Saeimas Ilgtspējas attīstības komisijas sēdē, balstoties uz Eurostat datiem, rādīja Latvijas Darba devēju konfederācija. Nodarbināto skaita izmaiņu dinamika rāda, ka visās Baltijas valstīs ekonomiskā recesija, kas izpaudās 2009.–2010. gadā, būtiski samazināja strādājošo skaitu – Latvijā pat par 220 600, Lietuvā par 198 200, bet Igaunijā par 95 300, tomēr jau 2011. gadā atsākās darbinieku skaita pieaugums. Igaunija tā dēvēto pirmskrīzes līmeni sasniedza jau teju 2017. gadā, Lietuva to pārsniedza tikai 2022. gadā, bet Latvija vēl pat nav pietuvojusies 2008. gada strādājošo skaitam (1,055 miljoni cilvēku). Nereti, bet pamatoti darba ņēmēju skaita samazinājumi tiek skaidroti ar inovācijām, tehnoloģisko progresu, zinātniski tehnisko revolūciju. Labi, bet vai tad Igaunija un Lietuva ir stāvējusi ārpus tehnoloģiju progresa? Nē, nav! Spriežot pēc IKP uz vienu strādājošo, var secināt pretējo – tās mūs ir apsteigušas. Iespējams, atbildes jāmeklē Baltijas valstu politiku atšķirībās, valdošo politiķu pieņemtajos un arī nepieņemtajos lēmumos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš 2004. gada 1. maija būs pagājuši 20 gadi, kopš esam Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts. Šajā laika posmā Latvijā investēti aptuveni 18 miljardi eiro ES fondu naudas, no kuriem 10,5 ir Kohēzijas fonda līdzekļi. Iznāk, ka Latvija šo naudu izmantojusi ar precīzi divas reizes mazāku rezultativitāti nekā Lietuva un Igaunija.

Tāds blakussecinājums ir no Latvijas Universitātes docenta, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera pētījuma Latvija reģionālā nevienlīdzībā pārspēj Lietuvu un Igauniju, kas publicēts Dienas Biznesa šāgada 2. aprīļa numurā.

Plaisa – divtik liela

J. Paiders par sava pētījuma pamatu ņem valstu iekšzemes kopproduktu (IKP) uz vienu iedzīvotāju, datus par iedzīvotāju skaita izmaiņām valstīs, kā arī šo lielumu dalījumu pa valstu administratīvajām vienībām. Tiek konstatēts fakts, ka Latvija reģionālās nevienlīdzības ziņā patlaban pārspēj kaimiņvalstis gandrīz divas reizes. Proti, 2022. gadā IKP uz vienu iedzīvotāju Igaunijas attīstītākajā daļā – Tallinā – un vismazāk attīstītākajā apriņķī – Pelvā – atšķiras 2,7 reizes. Lietuvā ir līdzīga situācija – 2022. gadā atšķirība starp Viļņas un Tauraģes apriņķa vidējo IKP uz vienu iedzīvotāju arī bija 2,7 reizes. Savukārt Latvijā atšķirība starp Mārupes novada un Augšdaugavas novada IKP uz vienu iedzīvotāju bija 5,4 reizes liela. Kohēzijas fonda investīcijas ir paredzētas reģionālās nevienlīdzības mazināšanai gan Eiropas, gan arī nacionālā līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Korporatīvās dāvanas ir viens no labākajiem veidiem, kā izrādīt atzinību un veidot ilgstošas attiecības ar darbiniekiem un klientiem, taču, ņemot vērā lielo izvēles klāstu, var būt grūti izvēlēties dāvanu, kas būs tieši laikā. Tātad, kas padara korporatīvo dāvanu neaizmirstamu?

Saskaņā ar nesen veikto aptauju, vissvarīgākais faktors, kas ietekmē saņēmēja viedokli par biznesa dāvanu, ir tās pārdomātība. Pētījums atklāja, ka cilvēki, visticamāk, novērtēs pārdomātas, personalizētas dāvanas, kas atspoguļo viņu intereses.

Padariet savu ziņojumu neaizmirstamu

Pārdomāta ziņojuma pievienošana ir viens no labākajiem un saņēmējam patīkamākajiem veidiem, kā piešķirt korporatīvai dāvanai nozīmi. Apsveriet iespēju pievienot dāvanai digitālu piezīmi vai pat speriet soli tālāk un izveidojiet video ziņojumu, ko pievienot dāvanai. Atrast ideālus vārdus, lai izteiktu pateicību, var būt sarežģīti, taču nedaudz padomājot vai pasmeļoties idejas internetā noteikti atradīsiet īstos. Personīga piezīme parāda, ka jūs novērtējat esošās attiecības un esat gatavs veltīt papildu laiku, lai parādītu adresātiem, ka jums viņi rūp.

Komentāri

Pievienot komentāru