Nozog pasažierus sabiedriskajam transportam

2018. gada 08. jūnijs plkst. 8:36
Dalies ar šo rakstu

«Labrīt! Viss pilns», «Labdien! Pagaidām abas vietas rezervētas», «Vietu vairs nav»

Šādas un līdzīgas īsziņas Dienas Bizness saņēma, kad trīs svētdienas pēc kārtas sociālajā tīklā Facebook domubiedru grupā Liepāja-Rīga-Liepāja meklēja iespēju atbraukt no Liepājas līdz galvaspilsētai. Pasažieriem, kuri izmanto līdzbraukšanas iespēju, ir vairāki argumenti, kāpēc izvēlas šo nelegālo pakalpojumu. Pirmā – tā ir iespēja ieekonomēt. Biļetes cena pie vieglā auto šofera ir par 2 līdz 3 eiro zemāka nekā sabiedriskajā transportā šajā maršrutā – 8,55 eiro vietā jāmaksā 5 līdz 7. Otrs pluss šādam pakalpojumam – Liepājā šoferis pasažierim atbrauc pakaļ līdz mājām. Trešais iemesls izmantot līdzbraukšanas iespēju – šādi var tikt līdz Rīgai vai Liepājai agri no rītiem vai vakaros, kad sabiedriskā transporta reisu šajā maršrutā nav. Vēl kā argumentu pasažieri Dienas Biznesam minēja ceļā pavadīto laiku, kas vieglajiem auto ir mazāks. Taču daļa braucēju norādīja, ka ātrāka nokļūšana galamērķī visbiežāk saistīta ar ļoti ātru braukšanu. Dažkārt steidzīgie braucēji sasniedz ātrumu 140 kilometrus stundā un rada bažas, vai neizraisīs avāriju.

Aizved pusi autobusa

Pēc saņemto atteikumu skaita Dienas Bizness secina, ka svētdienā līdz Rīgai tiek aizvesti vairāk nekā 20 pasažieri. Valsts ieņēmumu dienests (VID) laikrakstam skaidro, ka šāda braukšana uzskatāma par saimniecisko darbību. Pārvadājumus, kur tiek prasīta samaksa, drīkst veikt, ja iegūts sertifikāts un saņemta Autotransporta direkcijas speciālā atļauja. Tas nozīmē, ka šos braucienus nevar ieskaitīt kategorijā – sametam kopā naudu benzīnam. Domubiedru grupās ievietoto sludinājumu autori par braucienu prasa konkrētu samaksu, neatkarīgi no pārvadāto skaita un izlietotās degvielas apjoma. Paši auto saimnieki laikrakstam stāsta, ka izdevumus atpelnīt ar šo rūpalu nevar. Līdzbraucēji internetā tiek meklēti tad, ja pašam plānots brauciens uz Liepāju vai Rīgu. Līdzīgas domubiedru grupas kā Liepājas virzienā ir izveidotas citos maršrutos. Piemēram, virzienā Rīga-Daugavpils pēdējā mēneša laikā ir ievietoti 1072 ieraksti, grupā kopumā reģistrējušies 8819 dalībnieku. Domubiedru grupu izveidojuši arī vairāk nekā 2 tūkstoši braucēju, kuriem nepieciešams nokļūt no Rīgas Ventspilī, bet liepājnieku grupā pulcējas gandrīz 12 tūkstoši pasažieru.

SIA Autotransporta direkcija aprēķini liecina, ka šādi pārvadājumi rada būtiskus finansiālus zaudējumus valstij. Precīzi tos aprēķināt nav iespējams, tomēr, saskaņā ar Autotransporta direkcijas aplēsēm, summa varētu veidot vairākus miljonus eiro gadā.

Visu rakstu Nozog pasažierus sabiedriskajam transportam lasiet 8. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.

Dalies ar šo rakstu