Premjers skeptisks par dzelzceļa elektrifikāciju 

Lai lemtu par atbalstu elektrifikācijas projektam, virspirms ir nepieciešams iegūt lielu apjomu papildu informācijas, kā arī jāveic nopietni aprēķini, uzskata valdības vadītājs Māris Kučinskis.

Egons Mudulis, 13.10.2016

Māris Kučinskis

Foto: Zane Bitere/LETA

Kā norāda viņa preses sekretārs Andrejs Vaivars, premjers neslēpj, ka ir skeptisks par šo projektu. DB jau rakstījis, ka Ministru kabinets par šo jautājumu varētu lemt 25. oktobrī. Satiksmes ministrija (SM) un VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) 1,3 miljardu vērto projektu aktīvi lobē, uzsverot, ka to atbalsta arī darba devēju un uzņēmēju organizācijas. Pēc LDz pasītījuma konsultantu Ernst & Young veiktās aplēses rādot, ka ieguvums pārvadātājiem varētu būt viens eiro uz tonnu lētākās un jaudīgākās elektrovilces dēļ salīdzinājumā ar dīzeļvilci.

Nozares spēlētāji, banku pārstāvji un citi ieinteresētie, tostarp valsts institūciju darbinieki gan labprāt redzētu detalizētus aprēķinus, pirms apgalvot, ka projekts tautsaimniecībai kopumā un transporta nozarei nesīs labumu. SM un LDz argumenti līdz šim nav pārliecinājuši tos, kurus elektrifikācija ietekmē, ka iespējami nepareizu pieņēmumu dēļ attiecībā uz gaidāmajiem kravu apjomiem, projekta izmaksām un reāliem finansējuma avotiem nepastāv risks, ka projekta pabeigšanai vajadzēs ņemt naudu no valsts budžeta, atņemot naudu medicīnai vai izglītībai.

Tai pašā laikā ne satiksmes ministrs Uldis Augulis, ne LDz valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš pagaidām nav nosaukuši nevienu ietekmīgu tranzītbiznesa spēlētāju, kas projektu aktīvi atbalstītu. Latvijas Tranzīta biznesa asociācija, ko vada Ventspils mērs Aivars Lembergs, līdz šim nav devusi zaļo gaismu vērienīgajai infrastruktūras attīsībai. Drīzāk pretēji. Atsevišķi nozares spēlētāji kā vienīgo ieguvēju redz būvniecības kompānijas, bet elektrifikāciju kā nesaimniecisku pasākumu. Arī Baltijas Asociācija‒tranzīts un loģistika, kura pārstāv vairākus Ventspils brīvostas komersantus, lai arī nav pret projektu, pagaidām neredz tam pamatojumu, jo nav skaidrības, vai izvēle elektificēt vispirms Ventspils virzienu dos ieguvumu, vai, iespējams, padarīs Kurzemes ostas uzņēmējus nekonkurētspējīgus.

Tevi varētu interesēt

Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu paredzēts sākt, elektrificējot posmu Ventspils...

Kravu pārvadājumu prognozes, uz kurām tika balstīts Latvijas Dzelzceļa (LDz) tīkla elektrifikācijas...

Kravu pārvadājumu līniju elektrificēšanas projektam, kura izmaksas ir 1,3 miljardi eiro, ir...

Eiropas līdzfinansējums dzelzceļa elektrifikācijai nākamājā plānošanas periodā pagaidām...

Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēdē 16. novembrī plānots vērtēt atbalstu...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Šā gada septembrī Liepājas ostā pārkrautas 517 677,94 tonnas dažādu kravu, kas ir...

Līdz šim visstraujākais kāpums jūras pārvadājumos bijis konteineru segmentā; šogad...

Jāmobilizējas sadarbībai ar Ķīnu aviācijas, dzelzceļa pārvadājumu, ostu un industriālo zonu...

Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu paredzēts sākt, elektrificējot posmu Ventspils...

Lai īstenotu 97,4 milj. eiro vērto Skanstes tramvaja līnijas projektu, Rīgai ir...

Aviokompānijas airBaltic stratēģisko investoru valdība cer atrast nākamgad, šodien pēc...

Rīgas domes deputāti šodien ārkārtas sēdē ar 34 balsīm «par» un 15...

Saskaņā ar AS Tallink Grupp paziņojumu uzņēmums ir parakstījis līgumus ar sašķidrinātās...

Latvijas lidsabiedrība airBaltic tuvāko piecu gadu laikā plāno pieņemt darbā gandrīz 1...

Atvieglojumu saņēmēji varēs izvēlēties identifikācijas veidu; ministri neapmierināti ar ieviešanas...