Pakalpojumi

Tiesībsargs: Rīgas domes lēmums ir pieļaujams, ja nerīdzenieki nepārmaksā

LETA, 25.09.2013

Jaunākais izdevums

Nav pieļaujams nostādīt personas nevienlīdzīgā situācijā, nosakot ārvalstniekiem un reģionos dzīvojošām personām augstāku samaksu par pakalpojumu nekā pakalpojuma faktiskās izmaksas, uzskata tiesībsargs Juris Jansons.

«Rīgas domes lēmumā, ka rīdziniekiem braukšanas maksa ir mazāka nekā nerīdziniekiem, nav saskatāms diskriminācijas aizlieguma pārkāpumus, ja vien nerīdzinieku biļetes cena ir tāda pati kā brauciena reālās izmaksas. Savukārt, ja nerīdzinieku biļetes tiek sadārdzināta, proti, cena ir lielāka nekā reālās izmaksas, tad ir saskatāms diskriminācijas aizlieguma pārkāpums,» akcentē tiesībsargs.

Tiesībsarga biroja Komunikācijas un starptautiskās sadarbības nodaļas vadītāja Ruta Siliņa informē, ka Tiesībsarga birojs ir iepazinies ar publiski pieejamo informāciju par Rīgas domes plāniem ar nākamā gada janvāri palielināt sabiedriskā transporta biļešu cenas pasažieriem, kas nav deklarējušies Rīgā, un samazināt biļešu cenu Rīgas pilsētā deklarētajiem sabiedriskā transporta lietotājiem.

Tiesībsargs min, ka pašvaldības autonomā funkcija sabiedriskā transporta organizēšanā veicama, ievērojot Latvijas Republikas Satversmē, starptautiskajos cilvēktiesību dokumentos un normatīvajos aktos noteiktos tiesību principus.

Viņš atgādina, ka patlaban maksa par vienu braucienu Rīgas sabiedriskajā transportā ir 50 santīmu (71 eiro cents), bet biļete pie transportlīdzekļa vadītāja nopērkama par 70 santīmiem. Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Andris Ameriks (GKR) norādījis, ka pašizmaksa vienam braucienam ir 70 santīmu. Kā norāda Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC), no nākamā gada 1.janvāra brauciens sabiedriskajā transportā rīdziniekiem izmaksās mazāk, proti - 0,42 latus vai 0,6 eiro, savukārt nerīdziniekiem brauciens izmaksās dārgāk nekā līdz šim, proti - 0,84 latus jeb 1,2 eiro.

Tiesībsarga ieskatā, nav saskatāms pamatojums noteikt augstāku samaksu ārvalstniekiem un Latvijas reģionos dzīvojošām personām par pakalpojuma reālajām izmaksām, līdz ar to ir saskatāms diskriminācijas aizlieguma pārkāpums pret šīm personu grupām.

Jansons akcentē, ka pašvaldība var noteikt atvieglojumus tieši tās administratīvajā teritorijā dzīvojošiem iedzīvotājiem. Saskaņā ar likumu «Par pašvaldībām» tas ir ne vien pieļaujami, bet pat pašvaldības uzdevums - rīkoties savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs. Līdz ar to ir pieļaujama atlaide par sabiedriskā transporta lietošanu Rīgas pašvaldībā deklarētiem iedzīvotājiem.

«Labas pārvaldības aspektā būtiski ņemt vērā, vai jaunā sistēma ievērojami nesarežģīs Rīgas pilsētas iedzīvotājiem piekļuvi sabiedriskajam transportam, proti, vai procedūra, kas jāveic, lai saņemtu individualizētās braukšanas biļetes, nav pārlieku sarežģīta, apgrūtinoša un birokrātiska,» uzsver Jansons.

Tiesībsargs pauž bažas, ka šādas sistēmas ieviešana palielinās administrēšanas izmaksas, vienlaikus gan norāda, ka pašvaldības budžeta līdzekļu efektīvas izmantošanas kontroli veic Valsts Kontrole.

Jau vēstīts, ka Izmaiņas Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenās būs «pirmais solis, lai ieviestu bezmaksas sabiedrisko transportu rīdziniekiem kā Tallinā», savā Facebook kontā norādījis Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC).

Ušakovs apliecina, ka no 1.janvāra brauciens sabiedriskajā transportā rīdziniekiem izmaksās mazāk - 0,60 eiro jeb 0,42 lati, savukārt Rīgā nedeklarētiem iedzīvotājiem būs jāmaksā divreiz vairāk - 1,20 eiro.

Rīdziniekiem jūtami lētākas būs arī mēnešbiļetes. Šobrīd mēnešbiļete vienam transporta veidam izmaksā 29,10 latus, diviem - 35,60 latus, bet trim transporta veidiem - 45,90 latus.

No 1.janvāra rīdziniekiem būs vienota mēnešbiļete uz visiem transporta veidiem par 29,10 latiem, bet nedeklarētajiem iedzīvotājiem mēnešbiļetes kļūs dārgākas.

Cenas par pārējām mēnešbiļetēm paliks nemainīgas, turklāt jaunievedums neattiecas uz skolēniem, arodskolu audzēkņiem un studentiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

Tiesībsargs ceturto reizi brīdina valdību par neadekvātām vecuma pensijām

Zane Atlāce - Bistere, 05.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiesībsargs valdībai devis laiku līdz šī gada 1.oktobrim novērst konstatētos trūkumus un noteikt vecuma pensijas minimālo apmēru atbilstoši Satversmei, informē tiesībsarga pārstāve Ruta Siliņa.

Šī jau ir ceturtā pirmstiesas brīdinājuma vēstule, ko tiesībsargs nosūtījis valdībai, saistībā ar nabadzības riskam visvairāk pakļauto Latvijas iedzīvotāju tiesību aizsardzību. Ja valdība noteiktajā termiņā trūkumus nenovērsīs, tiesībsargs vērsīsies Satversmes tiesā.

Lēmumi sociālo tiesību jomā parasti vairāk atkarīgi nevis no juridiskiem, bet politiskiem apsvērumiem, kas savukārt atkarīgi no likumdevēja priekšstata par valsts sociālo pakalpojumu sniegšanas principiem, valsts ekonomiskās situācijas un sabiedrības vai kādas tās daļas īpašas nepieciešamības pēc valsts palīdzības vai atbalsta.

Tiesību akti paredz, ka vecuma pensijas minimālais apmērs nevar būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (SNP), kuram atkarībā no cilvēka uzkrātā apdrošināšanas stāža tiek piemērots koeficients. Tiesībsarga ieskatā šāds regulējums neatbilst Satversmei no diviem aspektiem:

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Autobusu tarifi tiks vienādoti Pierīgā, Alūksnes, Ventspils un Kuldīgas rajonā

Žanete Hāka, 02.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 5.oktobra reģionālo vietējo maršrutu autobusu tarifi tiks vienādoti vairākos maršrutos Pierīgā un bijušajā Alūksnes rajonā, kur sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošina AS CATA un SIA Sabiedriskais autobuss, informē Autotransporta direkcija.

Savukārt 6.oktobrī jaunie tarifi stājas spēkā SIA Sabiedriskais autobuss apkalpotajos maršrutos bijušajā Ventspils un Kuldīgas rajonā. Ņemot vērā, ka pirms tarifu izlīdzināšanas uzsākšanas reģionālajos maršrutos pastāvēja 24 dažādi tarifi, to vienādošanas rezultātā braukšanas maksa, braucot dažāda garuma distances, paliks nemainīga, samazināsies vai cituviet nedaudz palielināsies.

Rīgas teritorijā, kur reģionālo vietējo maršrutu pārvadājumus nodrošina AS CATA, brauciena maksa, mērojot attālumu starp pirmajām pieturvietām, pieaugs par 0,10 eiro, sasniedzot 0,80 eiro. Savukārt pārējā bijušā Rīgas rajona teritorijā, tostarp Siguldā, Krimuldā un Mālpilī, minimālā braukšanas maksa paliks nemainīga. Braucot attālumu, kas garāks par septiņiem kilometriem, biļetes cena palielināsies ne vairāk kā par 20 procentiem. Līdz ar jauno tarifu stāšanos spēkā AS CATA apkalpotajos maršrutos Rīgas plānošanas reģionā būs atlicis viens pārvadātājs, kas līdz 1.novembrim sabiedriskā transporta pakalpojumus sniegs saskaņā ar vecajiem tarifiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien, 9.aprīlī, Liepājas pilsētas attīstības komitejā tiks izskatīts saistošo noteikumu projekts, kas nosaka jaunu braukšanas maksu sabiedriskajā transportā Liepājas pilsētas maršrutu tīklā, kā arī kārtību, kādā Liepājas pilsētas administratīvajā teritorijā pastāvīgi deklarētie iedzīvotāji var saņemt braukšanas maksas atvieglojumus, informē Liepājas pilsētas pašvaldības aģentūra Liepājas sabiedriskais transports.

Saistošo noteikumu projekts nosaka braukšanas maksu Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā, kā arī braukšanas maksas atvieglojumus. Braukšanas maksu vienam braucienam tiek plānots turpmāk noteikt iepriekšpārdošanā 0,70 eiro (šobrīd 0,57 eiro), bet, pērkot pie vadītāja – 0,80 eiro (šobrīd 0,70 eiro). Abonementa biļešu maksu, līdzīgi kā līdz šim, tiek plānots noteikt diferencēti atkarībā no izvēlētā transporta veida (autobuss, tramvajs vai abi transporta veidi), kā arī izmantošanas biežuma (katru dienu, tikai darba dienās vai braukšanai dienas vidū, kad sabiedriskais transports ir mazāk noslogots), tādējādi ļaujot pasažieriem izvēlēties sev piemērotāko biļetes veidu. Tā, piemēram, mēnešbiļete braukšanai autobusā katru dienu izmaksās 30 eiro, turpretī braukšanai darba dienās – 22 eiro vai dienas vidū – 19 eiro. Līdzīgi maksa tiks diferencēta arī tramvaja mēnešbiļetēm attiecīgi 26 eiro, 22 eiro vai 17 eiro atkarībā no biļetes veida.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Beļģijas pilsēta Haselta, pēc kuras parauga Igaunijas galvaspilsēta Tallina šogad ieviesa bezmaksas sabiedrisko transportu, šo praksi ir atmetusi, atsaucoties uz laikrakstu Eesti Päevaleht, ziņo nacionālā raidsabiedrība ERR.

Haseltā, kur mājo 75 tūkstoši iedzīvotāju, bezmaksas sabiedriskais transports bijis pēdējos 16 gadus, bet nu pilsēta nolēmusi no tā atteikties. Tiesa, transporta tīkla klientu skaits šajos gados ir audzis 12 reizes, kas ir viens no Tallinas eksperimenta mērķiem – celt sava sabiedriskā transporta popularitāti. Tomēr augušas šo gadu laikā ir arī Haseltas transporta izmaksas – par sešām reizēm, un tas pilsētai licis mainīt līdzšinējo politiku.

Par spīti procentuālajiem pieauguma rādītājiem, kopumā bezmaksas transporta ietekme uz iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem Haseltā nemaz nav bijusi tik ievērojama, ziņo laikraksts. No saviem privātajiem auto uz sabiedrisko transportu ilggadējā eksperimenta laikā pārsēdušies vien 16% autovadītāju. To izdarījuši arī 12% no tiem, kas pirms tam priekšroku deva velosipēdiem, un 9% to, kas devuši priekšroku staigāt ar kājām. Pilsētā aizvien vairāk nekā 90% ģimeņu ir privātās automašīnas, un 73% iedzīvotāju uz darbu dodas tieši ar tām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Viedoklis: Ja Rīgas satiksme vēlas diferencēt cenas, Pierīgai jākļūst par uzņēmuma līdzīpašnieci

Gunta Kursiša, 07.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Pierīgas pašvaldību nauda Rīgai var tikt dota ar nosacījumu, ka šīs pašvaldības reāli piedalās šobrīd zaudējumu nesoša uzņēmuma pārvaldīšanā, tām ir pieejama pilna informācija par uzņēmuma stāvokli, proti, citām pašvaldībām jākļūst par Rīgas satiksmes kapitāla daļu īpašniekiem, jo Rīgas sabiedriskais transports ir arī Pierīgas pašvaldību sabiedriskais transports. Vismaz tā saka Rīgas mērs,» paziņojis Raimonds Čudars, Salaspils novada domes priekšsēdētājs.

Citas pašvaldības nejūtas atbildīgas un vainīgas par slikto Rīgas satiksmes pārvaldīšanu un finansiālo stāvokli, norāda Salaspils novada vadītājs, komentējot Nila Ušakova pausto, ka zaudējumus, kas radušies Rīgas satiksmei, ir jāsedz nerīdziniekiem, bet līdz šim rīdzinieki ir dotējuši braucienus Rīgā nereģistrētiem iedzīvotājiem.

«Monopolstāvoklī esošs, Rīgas pašvaldības kontrolēts uzņēmums ar valstī vislielāko koncentrēto klientu (pasažieru) loku, kurā liela daļa ir Rīgā iebraukušo, jau kuro gadu nespēj «savilkt galus». Tādēļ no Rīgas vadītājiem nepārtraukti skan iestudētas frāzes - «rīdzinieki maksā», «par rīdzinieku naudu» utt. Rīdzinieki maksā tādēļ, ka Rīgas pilsētai piederošs uzņēmums strādā ar zaudējumiem,» paziņojumā pauž R. Čudars.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vidzemes plānošanas reģions: Reģionā par vismaz 150 plānots samazināt sabiedriskā transporta reisu skaitu

LETA, 15.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidzemes plānošanas reģionā (VPR) par vismaz 150 reisiem plānots samazināt esošo sabiedriskā transporta maršrutu reisu skaitu, paziņoja Vidzemes plānošanas reģiona sabiedrisko attiecību vadītāja Anita Āboliņa.

Šāds secinājums VPR radies, salīdzinot Autotransporta direkcijas (ATD) iesūtīto maršrutu reisu sarakstu ar pašreizējā maršruta tīklā esošajiem.

«Piemēram, veicot reisu salīdzinājumu, redzams, ka reisā Rīga-Valmiera ir par desmit reisiem mazāk, tajā pat laikā ar ideju par dzelzceļu kā «mugurkaulu» tur ir maz sakara, jo ar dzelzceļu sakrīt tikai reisa galapunkti. Tajā pat laikā ir samazināti arī četri Rīga-Cēsis reisi, kas arī darīts, sekojot jaunajai politikai - pārcelt pasažierus uz vilcieniem. Jā, konkrētajā maršrutā ceļā pavadītais laiks ir ievērojami īsāks, taču tajā pat laikā virknei pasažieru šis maršruts nav piemērots,» paziņoja VPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Siguldas mērs: Līdz ar karšu ieviešanu pašvaldība nošāvusi vairākus zaķus ar vienu šāvienu

Dienas Bizness, 13.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Siguldas novadā dzīvojošajiem ir iespēja saņemt divsimt dažādu pakalpojumu ar atlaidēm, un tas nav tikai sabiedriskais transports, stāsta novada domes priekšsēdētājs Uģis Mitrevics, kurš patlaban plaši apspriestās Rīdzinieka kartes Latvijas galvaspilsētā sabiedriskā transporta cenu diferencēšanai neuzskata par diskrimināciju, pirmdien raksta Diena.

«Tas nav tikai sabiedriskais transports [..]. Te iekšā ir visi veikali, atļaušos teikt, ka visas kafejnīcas, protams, arī daži lielie pašvaldības sporta vai kultūras pasākumi, kā Operas mūzikas svētki. Šis projekts īstenībā ir unikāls arī Eiropas un pat pasaules kontekstā,» pauda U. Mitrevics.

«Pašvaldībai ir jāpieņem tādi lēmumi, ar kuriem tiek nošauti vismaz trīs vai vairāk zaķu. Jo vairāk jo labāk. Tāds arī ir šis lēmums ieviest Siguldas iedzīvotāja karti. Tātad, pirmkārt, cilvēkiem ir iespējas saņemt 200 dažādādu pakalpojumu ar atlaidēm. Otrkārt, tas noteikti ir lokālpatriotisma stiprināšanas jautājums, jo liela daļa Siguldas iedzīvotāju šīs kartes vispār neizmanto, bet kādā pasākumā vai mājas viesībās ir gadījumi, kad cilvēks rāda šo karti citiem un lepojas – lūk, tā ir mana Siguldas iedzīvotāja karte, es esmu savas pilsētas patriots,» skaidro Siguldas novada domes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Liepājas pilsētas pašvaldībai ļauj pārtraukt bezkontakta maksājumu karšu sistēmas iepirkumu

Žanete Hāka, 17.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu Uzraudzības birojs (IUB) ļāvis atstāt negrozītu Liepājas pilsētas pašvaldības iepirkumu komisijas lēmumu pārtraukt konkursu par tiesībām nodrošināt bezkontakta maksājumu karšu pieņemšanu, liecina informācija IUB mājaslapā.

Db.lv jau rakstīja, ka uzņēmumi SIA Rīgas karte un SIA Telemātikas sistēmas iesniedza sūdzības IUB saistībā ar Liepājas pilsētas pašvaldības pārtraukto sarunu procedūru.

Kā stāsta SIA Rīgas karte pārstāvji, 18.martā Liepājas pilsētas pašvaldība izsludināja sarunu procedūru par tiesībām nodrošināt bezkontakta maksājumu karšu pieņemšanu. 18.jūlijā SIA Rīgas karte iesniegusi IUB sūdzību par sarunu procedūras uzaicinājumā iekļautajām prasībām. 15.augustā, izskatot iesniegto sūdzību, IUB nolēma aizliegt Liepājas pilsētas pašvaldībai slēgt iepirkuma līgumu sarunu procedūrā par tiesībām nodrošināt bezkontakta maksājumu karšu pieņemšanu bez grozījumu veikšanas sarunas procedūras uzaicinājumā un atcelt sarunu procedūras uzaicinājuma 1.pielikumā noteiktās prasības attiecībā uz komercnoslēpuma statusa piemērošanu visai tehniskajai specifikācijai, kā arī specifiskās prasības, kurās ir iekļautas norādes uz AS SEB banka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Nerimst strīdi par norēķinu sistēmas ieviešanu Liepājas sabiedriskajā transportā

Žanete Hāka, 13.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumi SIA Rīgas karte un SIA Telemātikas sistēmas iesnieguši sūdzības Iepirkumu uzraudzības birojā saistībā ar Liepājas pilsētas pašvaldības pārtraukto sarunu procedūru par tiesībām nodrošināt bezkontakta maksājumu karšu pieņemšanu.

Kā stāsta SIA Rīgas karte pārstāvji, 18.martā Liepājas pilsētas pašvaldība izsludināja sarunu procedūru par tiesībām nodrošināt bezkontakta maksājumu karšu pieņemšanu.

18.jūlijā SIA Rīgas karte iesniegusi IUB iesniegumu par sarunu procedūras uzaicinājumā iekļautajām prasībām. 15.augustā, izskatot iesniegto sūdzību IUB nolēma aizliegt Liepājas pilsētas pašvaldībai slēgt iepirkuma līgumu sarunu procedūrā par tiesībām nodrošināt bezkontakta maksājumu karšu pieņemšanu bez grozījumu veikšanas sarunas procedūras uzaicinājumā un atcelt sarunu procedūras uzaicinājuma 1.pielikumā noteiktās prasības attiecībā uz komercnoslēpuma statusa piemērošanu visai tehniskajai specifikācijai, kā arī specifiskās prasības, kurās ir iekļautas norādes uz AS SEB banka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Mazapdzīvotās teritorijās ieviesīs sabiedriskā transporta pakalpojumu pēc pieprasījuma

Rūta Cinīte, 22.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabineta sēdē valdība otrdien nolēma uzlabot sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtību, izveidojot sabiedriskā transporta pakalpojumus pēc pieprasījuma tajās teritorijās ar mazu apdzīvotības blīvumu, kur bieži vien ir slikti rentabilitātes rādītāji sakarā ar mazu autobusu piepildījumu, informē Satiksmes ministrijas (SM) Komunikācijas nodaļa.

«Ņemot vērā, ka pēdējos gadus reģionālo maršrutu autobusos pārvadāto pasažieru skaits ar katru gadu samazinās, pastāv liels risks, ka tuvākajā laikā arī reisos, kur šobrīd ir stabila pasažieru plūsma un apmierinoši finansiālie rādītāji, varētu rasties problēmas ar pasažieru piepildījumu. Jo zemāka ir sabiedriskā transporta pārvadājumu rentabilitāte, jo vairāk valsts budžeta līdzekļi ir nepieciešami to uzturēšanai. Zaudējumu kompensācijām paredzēto nepietiekamo valsts budžeta līdzekļu dēļ mazapdzīvotās lauku teritorijās aizvien vairāk tiek slēgti sabiedriskā transporta autobusu maršruti un reisi, kā rezultātā noteiktai iedzīvotāju daļai netiek nodrošinātas pārvietošanās iespējas. Tādējādi transports pēc pieprasījuma ir loģisks risinājums tam, lai saglabātu iedzīvotājiem mobilitātes iespējas arī mazapdzīvotās teritorijās apstākļos, kad ik gadu samazinās iedzīvotāju skaits un apdzīvotības blīvums, kā arī lai efektīvāk izlietot valsts budžeta līdzekļus, samazinot zaudējumu apmēru sevišķi nerentablajos maršrutos,» skaidro ministrijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Tiesībsargs: Nodokļu reformas dēļ ķīlnieka lomā ir jaunās māmiņas un ģimenes ar bērniem

LETA, 27.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veiktā nodokļu reforma potenciāli nostāda ķīlnieka lomā jaunās māmiņas un ģimenes ar bērniem, intervijā LNT raidījumā «900 sekundes» teica tiesībsargs Juris Jansons.

Pēc viņa teiktā, solītie reformas rezultāti nesakrīt ar izveidojušos situāciju. «Ar vienu roku dod un ar otru paņem atpakaļ,» klāstīja tiesībsargs.

Nodokļu reforma neveicinot mazo algu saņēmēju ienākumus vairošanos, jo liela daļa pat nekvalificējas atvieglojumiem. Savukārt lielo algu saņēmējiem, kas pērn piedzīvojuši nelielu ienākumu kritumu, tas reformas iespaidā šogad kompensēšoties.

Kā pauda Jansons, faktiski arī izveidojusies situācija, jo vairāk bērnu, jo mazāki atvieglojumi.

Potenciāli problēmas varot būt arī jaunajām māmiņām, atgriežoties darbā. Faktiski viņām būs jāveic nodokļu piemaksa, teica Jansons, to skaidrojot ar Valsts ieņēmumu dienesta aprēķinu metodēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Tiesībsargs vērš valdības uzmanību uz iespējamiem cilvēktiesību aizskārumiem Čalovska izdošanas ASV gadījumā

LETA, 01.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiesībsargs Juris Jansons ir nosūtījis vēstuli premjeram Valdim Dombrovskim (V), aicinot vērst uzmanību uz iespējamiem smagos kibernoziegumos apsūdzētā Imantas iedzīvotāja Denisa Čalovska pamattiesību aizskārumiem.

Tiesībsargs norāda, ka birojā tika saņemti Čalovska un viņa zvērinātas advokātes iesniegumi par iespējamiem cilvēktiesību pārkāpumiem izdošanas procesā, un par iesniegumos minētajiem apstākļiem Tiesībsarga birojā ir ierosināta pārbaudes lieta.

Tiesībsarga vēstulē Dombrovskim ir uzsvērts, ka, pieņemot lēmumu par Latvijas pilsoņa izdošanu kriminālvajāšanai un tiesāšanai citā valstī, Latvijas institūcijas pieņem fundamentālu lēmumu attiecībā uz savas valsts pilsoni. Tādēļ Satversmes 98.pants, kas nosaka, ka Latvijas pilsoni nevar izdot ārvalstīm, izņemot Saeimas apstiprinātajos starptautiskajos līgumos paredzētos gadījumus, ja ar izdošanu netiek pārkāptas Satversmē noteiktās cilvēka pamattiesības, ļauj piemērot izņēmumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Tiesībsargs: Vairāk nekā pusgadu valstī būs haoss datu apstrādes jomā, jo valdība nav izpildījusi mājasdarbu

Zane Atlāce - Bistere, 16.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiesībsargs Juris Jansons vēstulē vērsies pie Ministru prezidenta, norādot uz nepietiekamo sabiedrības informēšanu par Vispārīgās datu aizsardzības regulas praktiskajiem aspektiem dažādās jomās, kā arī Datu valsts inspekcijas (DVI) neatkarības garantijām, informē Tiesībsarga birojā.

«Man šķiet absurdi, ka neilgi pirms regulas stāšanās spēkā uz otro lasījumu Saeimā tiek izskatīts likumprojekts Personas datu apstrādes likums. Parlaments sasteigtā kārtībā diskutē par konceptuāliem cilvēktiesību aspektiem, piemēram, DVI pilnvaru apjomu un datu aizsardzības speciālista pienākumiem un tiesībām. Ministru prezidents ir līdzatbildīgs par to, ka daudzu profesiju pārstāvji nevar laikus sagatavoties kvalitatīvas personu datu apstrādes nodrošināšanai, nezinot, kāds būs nacionālais datu aizsardzības regulējums, jo valsts pozitīvais pienākums ir informēt sabiedrību par regulas nosacījumiem un pielāgot nacionālo regulējumu regulas prasībām,» norāda J.Jansons.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gulbenes rajona tiesa kādu civillietu pirmajā instancē izskata jau vairāk nekā 12 gadus, informēja Tiesībsarga birojā.

Kā liecina dati Tiesu informatīvajā sistēmā, konkrētajā lietā prasītāji lūguši konstatēt juridisku faktu saistībā ar pēdējās gribas rīkojuma stāšanos likumīgā spēkā. Tiesā šī lieta saņemta 2000.gada 24.augustā un joprojām nav izskatīta pēc būtības.

Tiesībsarga 2012.gada ziņojumā teikts, ka lietu iztiesāšana saprātīgos termiņos ir ilgstoša problēma, uz kuru pēdējā nākas norādīt bieži. Galvenokārt iesniegumi tiek saņemti par kriminālprocesu ilgstošu izskatīšanu, bet šāda tendence vērojama arī civillietu un administratīvo lietu izskatīšanas procesā.

Piemēram, konkrētajā civillietā, kuru Gulbenes rajona tiesa izskata teju 13 gadus, kopējais lietas izskatīšanas termiņš potenciāli var pagarināties vēl nenoteiktu laika posmu, ja lieta tiks virzīta izskatīšanai apelācijas un kasācijas kārtībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Latvijas tūrisma identitāte šūpolēs

Raivis Bahšteins, DB galvenās redaktores vietnieks, 30.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Te postpadomju republika ar matrjošku tirgotājiem, te valsts Eiropas ziemeļos ar potenciāli ieliktu kāju konferenču biznesa durvīs

Iepriekšējos gados Rīga un Latvija bija uz starptautiskās skatuves bija gan ar kultūras galvaspilsētas projektu, gan pildot ES prezidējošās valsts pienākumus. Lai gan šis gads ir klusāks pasākumu ziņā, kopumā tūrisma nozarei tas, visticamāk, tomēr būs licis atkal augt. Cita aina paveras pašu Latvijas iedzīvotāju ceļošanas aktivitātē, kur vērojams kritums.

Latvijas tūrisma nozare nevar mainīt tādus nepārvaramus šķēršļus kā ekonomisko problēmu skartajiem Krievijas iedzīvotājiem (agrākajam tūrisma industrijas lielākajam balstam) likt atsākt ceļot vai izmainīt Latvijas ģeogrāfisko formu un izdzēst no kartes Rīgas jūras līci, jo vairāku stundu «līkums» atbaida kruīza kuģus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vecgada dienā un Jaungada dienā būs izmaiņas sabiedriskā transporta darbībā

Lelde Petrāne, 28.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas satiksme informē, ka Vecgada dienā un Jaungada dienā būs izmaiņas sabiedriskā transporta, pašvaldības autostāvvietu un klientu apkalpošanas centru darbā. 31.decembrī un 1.janvārī sabiedrisko transportu (tramvaju, trolejbusu, autobusu) varēs izmantot bez maksas. Jaungada naktī tiks nodrošināti papildu reisi.

Sabiedriskais transports (tramvajs, trolejbuss, autobuss)

31.decembrī un 1.janvārī sabiedriskais transports brauks pēc brīvdienu grafika. Pasažieri šajās dienās sabiedriskajā transportā varēs braukt bez maksas.

Lai nodrošinātu ērtāku pasažieru nokļūšanu uz un no gadu mijas pasākumu norises vietām, naktī no 31.decembra uz 1.janvāri aptuveni no plkst. 20:00 līdz plkst. 4:00 tiks organizēti papildu reisi:

4., 5., 6., 7., 10. un 11. tramvaja maršrutā,

9., 14., 15., 17., 18., 22. un 27. trolejbusa maršrutā,

3., 11., apvienotajā 12., 23., 26. (pa Akmens tiltu), 18., 24., 25., 37., 40., 50., 51. un 53. autobusa maršrutā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uz Zemitānu pārvada ierīkos sabiedriskā transporta joslu

Dienas Bizness, 20.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz Zemitānu pārvada tiks ierīkota sabiedriskā transporta josla virzienā uz Purvciemu, informē Rīgas domes Satiksmes departaments.

Satiksmes organizācijas izmaiņas būs A.Čaka ielas posmā no Ērgļu ielas līdz Braslas ielai. Tādējādi tiks nodrošināta iespēja sabiedriskajam transportam apbraukt satiksmes sablīvējumus uz pārvada, kā arī samazināsies maršruta veikšanas laiks.

Sabiedriskā transporta josla tiks veidota 4,5 metrus plata, lai, stājoties spēkā jaunajiem Ceļu satiksmes noteikumiem, arī velobraucēji ērti no centra nokļūtu Purvciema un Pļavnieku virzienā. Atgādinām, ka esošais regulējums vēl liedz velobraucējiem pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu.

Rīgā sabiedriskais transports noteikts kā viena no prioritātēm un šādas joslas ierīkotas jau vairāk nekā 15 ielās. Kā liecina Rīgas Satiksmes dati, galvaspilsētā pārsvarā ar vienu automašīnu pārvietojas viens cilvēks, savukārt viens sabiedriskais transports dienā pārvadā aptuveni 700 pasažierus dienā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Eksperimentāli slēgtajās Rīgas ielās nevarēs arī piegādāt preces un atstāt automašīnas

LETA, 19.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īstenojot iniciatīvu katra mēneša pirmajā sestdienā auto transporta satiksmei slēgt kādu no Rīgas centra ielām, dienas laikā tajās būs liegts veikt arī preču piegādes, kā arī atstāt automašīnas stāvēšanai, vienlaikus ar samazinātu braukšanas ātrumu turpinās kursēt sabiedriskais transports.

Sākot ar 4.janvāri, katra mēneša pirmajā sestdienā auto transporta satiksme būs slēgta kādā no Rīgas centra ielām.

Pirmā "izmēģinājumā" piedalīsies Tērbatas iela, kura šajā dienā būs slēgta posmā no Elizabetes ielas līdz Stabu ielai.

Kā žurnālistiem stāstīja pašvaldības atbildīgās amatpersonas, privātie transportlīdzekļi Tērbatas ielu varēs šķērsot tikai Lāčplēša ielas krustojumā, kur tiks nodrošināta divvirzienu satiksme. Savukārt sabiedriskais transports turpinās savus ierastos maršrutus, attiecīgajā posmā tikai samazinot braukšanas ātrumu.

Slēgtajās ielās būs liegta arī transportlīdzekļu stāvēšana, kā arī laika posmā no plkst.10 līdz plkst.20 nebūs ļauts veikt piegādes uzņēmumiem. Stāvvietas būs slēgtas jau no 3.janvāra plkst.20.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Krievijas uzņēmējs, kurš pārcēlies uz dzīvi Latvijā: Rīgā dzīve ir mierīga, ērta un neviens netraucē būt laimīgam

Natālija Poriete, 13.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājis gads, kopš dzīvoju Rīgā. Kad es rakstīju savu pirmo ierakstu LiveJournal, daudzi teica, ka man ir rozā brilles. Šķiet, ka tās man aizvien ir, sociālajā tīklā Facebook raksta pīpju izgatavošanas uzņēmuma Bondarev Pipes īpašnieks Aleksandrs Bondarevs. Pirms gada viņš repatriācijas programmas ietvaros saņēma pastāvīgās uzturēšanās atļauju Rīgā un pārcēlās no Sanktpēterburgas uz Rīgu. Aleksandrs mācās latviešu valodu, nodarbojas ar savu biznesu un viņam ļoti patīk Latvija.

«Tātad, visu pēc kārtas. Sāksim ar pārcelšanās iemeslu. Es nebraucu dēļ lēta garšīga siera un arī ne dēļ daudz augstākas algas, arī ne dēļ skaista mauriņa pie mājas. Es braucu to garīgo vērtību dēļ, bez kurām es nespētu būt laimīgs – dēļ tiesībām un brīvības, dēļ vienlīdzības likuma priekšā, dēļ pārliecības, ka valdība ir manā pusē un visas valsts institūcijas strādā, lai mani aizsargātu.»

Un es to saņēmu. Man vēl nav pilsoņa tiesības, tāpēc nevaru novērtēt tās, taču es redzu īstu politisku cīņu, redzu reālus un virtuālus draugus, kuri iestājas partijās un aģitē par tām, redzu pārliecību cilvēku vidū par to, ka no viņiem kaut kas ir atkarīgs, redzu cerību par iespēju aizstāvēt savas intereses.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Rīgas satiksme: Kings Of Leon koncerta rīkotāji ietaupījuši uz sabiedriskā transporta papildreisu rēķina

LETA, 26.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rokgrupas Kings Of Leon koncerta Mežaparkā rīkotāji pirms un pēc pasākuma pasūtījuši uz pusi mazāk sabiedriskā transporta papildreisu, nekā rekomendējusi pašvaldības SIA Rīgas satiksme, sacīja Rīgas satiksmes preses sekretārs Viktors Zaķis.

Atbilstoši organizatoru pieprasījumam un noslēgtajam līgumam trešdien pēc koncerta arī nodrošināti papildreisi, taču ar tiem izrādījies krietni par maz - tramvaji bijuši pārpildīti, raisot koncerta apmeklētāju neapmierinātību, kas sūdzējušies par Rīgas satiksmi. Zaķis gan piebilda, ka, redzot milzīgo noslogotību, uzņēmums no savas puses operatīvi norīkojis vēl vairākus papildreisus.

Zaķis skaidroja, ka gadījumā, ja komerciāla pasākuma rīkotāji vēlas, lai tiktu norīkoti papildu reisi apmeklētāju ērtībām, jāvēršas Rīgas satiksmē ar informāciju par prognozēto cilvēku skaitu un uzņēmums veic aprēķinus par nepieciešamo transportlīdzekļu plūsmu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar partiju Saskaņas centrs un Gods kalpot Rīgai deputātu balsu vairākumu šodien Rīgas domes sēdē nolemts noteikt, ka no nākamā gada 1. janvāra Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem sabiedriskais transports kļūs nedaudz lētāks, bet pārējie iedzīvotāji maksās dubultā.

No 1. janvāra Rīgā deklarētie iedzīvotāji līdzšinējo 50 santīmu vietā par biļeti Rīgas sabiedriskajā transportā maksās 42 santīmus jeb 0,60 eiro, savukārt Rīgā nedeklarētajiem pasažieriem biļete maksās 84 santīmus jeb 1,20 eiro.

Līdzīgas atšķirības plānotas arī mēnešbiļešu cenās, taču skolēniem un studentiem, kas apmeklē izglītības iestādes Rīgas administratīvajā teritorijā, noteiktās atlaides neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas tiks palielinātas no 60% līdz 80%.

Lai saņemtu deklarētā iedzīvotāja atlaidi, būs jāsaņem personificēts e-talons, kas kļūs arī par Rīdzinieka karti. Tālāk viss notikšot automātiski - nekādas izziņas vai citi dokumenti nebūs nepieciešami. Tiem, kas Rīgā deklarēsies līdz 31.decembrim, tiks piešķirta viena bezmaksas mēnešbiļete.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Arī Liepājā banka saduras ar e-talonu

Egons Mudulis, 10.04.2013

«SEB bankas pakalpojums ir tehniski sarežģītāks un apgrūtinošāks, turklāt tā saņemšanas priekšnoteikums ir konta esamība šajā bankā,» konkurentu piedāvājumu kritizē SIA Rīgas karte mārketinga direktors Aleksandrs Brandavs.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepāja – līdzīgi Jelgavai – grib bankas kartes norēķiniem sabiedriskajā transportā; savukārt e-talonu administrējošā SIA Rīgas karte saskata Liepājas pilsētas pašvaldības iepirkumā SEB bankas lobēšanu

Liepājas pilsētas pašvaldība izsludinājusi iepirkumu par tiesībām nodrošināt bezkontakta maksājumu karšu (e-karšu) pieņemšanu. Pašvaldības aģentūra Liepājas sabiedriskais transports plāno noslēgt līgumu uz trīs līdz pieciem gadiem par šo karšu izmantošanu pilsētas sabiedriskajā transportā, DB norāda pašvaldības aģentūra Liepājas sabiedriskais transports direktors Gints Lūsis.

Savukārt Rīgas e-talonu administrējošās SIA Rīgas karte (RK) mārketinga direktors Aleksandrs Brandavs – līdzīgi kā tas esot Jelgavā – saskata konkrēta pretendenta – SEB bankas – lobēšanu. Tādēļ RK iesniegusi sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā, jo nav mierā, ka ir izslēgta no pretendentu saraksta. Tai pašā laikā RK kopā ar kādu banku, kuru viņš pagaidām neatklāj, iepirkumā tomēr piedalīšoties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Nolemj ievērojami palielināt braukšanas maksu Liepājas sabiedriskajā transportā

LETA, 16.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas dome pēc ilgām diskusijām pieņēmusi lēmumu no 1.jūnija ievērojami palielināt braukšanas maksu Liepājas sabiedriskajā transportā.

Jaunie saistošie noteikumi vēl jāapstiprina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā.

Braukšanas maksu vienam braucienam plānots noteikt iepriekšpārdošanā 0,70 eiro, bet, pērkot pie vadītāja, - 0,80 eiro. Līdz šim tie bija attiecīgi 0,57 un 0,70 eiro, līdz ar to biļešu cenas pieaugums plānots aptuveni 22,8% apjomā.

Abonementa biļešu maksu, līdzīgi kā līdz šim, tiek plānots noteikt diferencēti atkarībā no izvēlētā transporta veida, kā arī izmantošanas biežuma. Mēnešbiļete braukšanai autobusā katru dienu izmaksās 30 eiro, turpretī braukšanai darba dienās - 22 eiro vai dienas vidū - 19 eiro. Līdzīgi maksa tiks diferencēta arī tramvaja mēnešbiļetēm attiecīgi 26 eiro, 22 eiro vai 17 eiro atkarībā no biļetes veida.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Rīgas satiksmes situācija ir uzlabojama, atrisinot pārvaldības krīzi

Valdis Siksnis, Callidus Capital vadošais partneris, 18.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos mēnešus notiekošais uzņēmumā Rīgas satiksme ir piesaistījis plašu sabiedrības uzmanību – korupcija, izsaimniekošana, uzpūsti izdevumi, aizdomīgi līgumi, slikta pārvaldība, pat iespējama maksātnespēja. Lielāko daļu šo apsūdzību/apgalvojumu ir jāizvērtē atbilstošām izmeklēšanas iestādēm, auditoriem, korporatīvās pārvaldības ekspertiem un visbeidzot vēlētājiem un politiķiem. Tomēr uzņēmuma finanšu stabilitāti, tostarp maksātnespējas risku, varam pienācīgi izanalizēt jau šobrīd.

Eiropas Savienībā iekšpilsētu sabiedriskā transporta nodrošināšana nav rentabls bizness, un tas saņem nozīmīgas subsīdijas no pašvaldību, centrālo valdību vai abiem budžetiem. Subsīdiju intensitāte var atšķirties, un tas galvenokārt ir atkarīgs no tā, cik apjomīgas atlaides tiek nodrošinātas dažādām pasažieru grupām. Ir daudz iemeslu, kāpēc sabiedriskais transports tiek subsidēts. Būtiskākie no tiem – tiek nodrošināta sociāli mazāk aizsargātu grupu mobilitāte, tiek mazināti sastrēgumi, ekoloģiski un vides aizsardzības apsvērumi.

Sabiedriskā transporta pakalpojums ir tipisks gadījums, kad plaši tiek izmantoti Sabiedriskā pakalpojuma līgumi. Faktiski visas lielākās Eiropas pilsētas ir noslēgušas šādus līgumus. Līguma ietvaros pašvaldība nosaka, kādos maršrutos, ar kādu regularitāti, kādā kvalitātē un par kādu cenu ir jānodrošina sabiedriskais transports. To visu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, savukārt pašvaldības pienākums ir kompensēt to izdevumu daļu, ko nenosedz biļešu pārdošanas vai citi saistīti ieņēmumi. Arī Rīgas pašvaldība ar Rīgas satiksmi 2011. gadā ir noslēgusi līdzīga satura sabiedriskā pakalpojuma līgumu. Šāds līgums ir ne tikai vienīgais juridiski korektais un ES vispārpieņemtais veids, kā Rīgas dome var Rīgas satiksmei nodot sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu, bet tas ir arī ārkārtīgi svarīgs faktors, vērtējot Rīgas satiksmes maksātspēju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijā dibinātā Eiropas transporta pakalpojumu platforma “Bolt” pirmajos divos gados meklēja pareizo biznesa modeli vienā valstī un tikai tad attīstījās starptautiski

“Fokusējāmies, lai viss labi strādā Tallinā un tikai tad sākām attīstīties citās valstīs. Kopbraukšana nav monopola tirgus, kur dominēs viens spēlētājs kā e-komercijā. Mēs izvēlējāmies lēnāku pieeju, kas atmaksājusies,” šodien Helsinkos notiekošajā konferencē “Slush” norādīja “Bolt” līdzdibinātājs Markuss Villigs (Markus Villig) diskusijā ar “Stripe” līdzdibinātāju Džonu Kolisonu (John Collison). M. Villigs atzīst, ka ieiet jaunā tirgū ir sarežģīti, tomēr uzskata, ka tas, ka kompānija sāka biznesu visai sarežģītās Austrumeiropas valstīs, vēlāk noderēja arī citur. M. Villigs spriež, ka konkurentiem no ASV šajā ziņā nav tik viegli pielāgoties un izprast visas nianses saistībā ar drošību, pieredzi norēķināties skaidrā naudā u.tml.

Komentāri

Pievienot komentāru