Jaunākais izdevums

Norēķinu sistēmas piedzīvo radikālas izmaiņas, kā rezultātā varēsim teikt ardievas naudasmakam , trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Tehnoloģiskā revolūcija daudzus cilvēku ieradumus mainījusi līdz nepazīšanai – sākot ar saziņu un beidzot ar darba efektivitāti. Citas radikālas pārmaiņas gaidāmas tuvākajos gados, un šajā kategorijā ietilpst arī norēķināšanās par pirkumiem.

Pēdējā desmitgadē maksāšanu ar skaidru naudu aizstājušas maksājumu kartes, bet drīzumā gaidāmi vēl interesantāki risinājumi, kas ļaušot pilnībā atteikties no naudasmaka lietošanas. Tuvākais un jau «sataustāmais» evolūcijas posms ir maksājumi ar mobilo tālruni. Par šo iespēju tiek runāts jau sen un tā izmēģināta dažādos pilotprojektos, bet līdz ar Apple Pay un Samsung Pay ienākšanu tirgū, telefona izmantošana maksājumu kartes vietā kļūs pieejama ikvienam.

Samaksā ar telefonu

Samsung Electronics Baltics telekomunikāciju vadītājs Baltijas valstīs Māris Ķikāns DB stāsta, ka mēneša laikā kopš iepazīstināšanas Dienvidkorejā kopā veikti maksājumi 30 miljonu ASV dolāru apmērā. «Tuvākajā laikā to varēs izmantot arī Lielbritānijas un Spānijas iedzīvotāji, tāpēc domāju, ka tas ir laika jautājums, līdz šāda iespēja būs arī mums,» saka M.Ķikāns, piebilstot, ka maksāšana ir ārkārtīgi vienkārša un droša. Norēķināties var, novicinot bankas kontam piesaistītu tālruni pār maksāšanas termināli.

Veikalu infrastruktūra jau mērķ tiecīgi tiek gatavota jaunajiem norēķināšanās veidiem. Lai arī Latvijā bezkontakta maksājumi vēl nav populāri, bezkontakta karšu un mobilo tālruņu norēķiniem piemērotus termināļus redzēsim aizvien biežāk. «No 2015. gada 31.decembra jauniem tirgotājiem visā Eiropā, kas pieņem VISA kartes, un no 2017. gada 1. janvāra jauniem tirgotājiem, kas pieņem MasterCard, ir jāuzstāda norēķinu karšu termināļi, kas tehniski spēj pieņemt bezkontakta maksājumu kartes,» DB skaidro Verifone Baltic pārdošanas vadītājs Ints Dimiņš, «tāpat noteikts, ka Eiropas tirgotājiem VISA bezkontakta norēķinu kartes būs obligāti jāpieņem no 2019. gada 31. decembra, bet MasterCard –no 2020. gada 1. janvāra visās mazumtirdzniecības vietās.

Visu rakstu «Maksāsiet skaidrā vai ar pirkstu?» lasiet 7. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Franču zinātnieks: Zem Monas Lizas krāsas kārtas atrasts cits portrets

LETA--BBC, 08.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Franču zinātnieks apgalvo, ka ar atstarojošās gaismas tehnoloģiju zem Leonardo da Vinči slavenā portreta Mona Liza atrasts vēl viens zīmējums.

Paskāls Kote sacīja, ka vairāk nekā desmit gadus izmantojis tehnoloģiju gleznas analizēšanai. Viņš norāda, ka zem krāsas kārtas esot agrāks da Vinči veidots portrets.

Kotes rekonstrukcijā redzama modele, kas skatās uz sāniem. Atšķirībā no da Vinči populārākā darba Mona Liza, skicē redzamā modele nesmaida.

Kompānijas Lumiere Technology dibinātājam Kotem 2004.gadā Luvras muzejs deva atļauju strādāt ar gleznu. Viņš izstrādājis jaunu metodi, ar kuras palīdzību pētīja Monu Lizu.

«Mēs varam analizēt krāsas kārtas un nolobīt tās kā sīpolu, lai atklātu visus gleznas slāņus. Mēs varam to rekonstruēt hronoloģiskā secībā,» par savu metodi stāsta Kote.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo dienu notikumi Katalonijā valūtu tirgū pavājinājuši eiro pozīcijas un likuši pieaug Spānijas obligāciju ienesīgumam

Šā gada sākumā daudz tika runāts par Eiropas politiskajiem riskiem, kur paaugstināta neskaidrība galvenokārt saistījās ar gaidāmajām vēlēšanām Nīderlandē, Francijā un mazākā mērā – arī Vācijā. Tiesa gan, asāka Katalonijas atdalīšanās no Spānijas nezīmējās daudzu tirgus dalībnieku kārtīs. Šāda papildu politiskā neskaidrība daudziem tirgus dalībniekiem nav patīkama, un tā pēdējo dienu laikā eiro vērtībai palīdzējusi atslīdēt tuvāk 1,17 ASV dolāru līmenim. Tāpat Spānijas 10 gadu termiņa obligāciju ienesīgums pārsniedzis 1,7% līmeni. Vēl septembra pirmajā pusē tas atradās pie 1,4% atzīmes (2012. gada parādu krīzes eskalācijas brīdī tas paviesojās virs 7% līmeņa).

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

FOTO: Durvis aizver pēdējā auto rūpnīca Austrālijā

Lelde Petrāne, 23.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā masveidā saražotā automašīna, kas projektēta un saražota Austrālijā, noripojusi no General Motors Co ražošanas līnijas Adelaidē, valstij negribīgi sakot ardievas savai auto ražošanas nozarei.

GM Holden Ltd., ASV automobiļu giganta Austrālijas meitasuzņēmums, saražojis pēdējo automašīnu. Pirmā - FX Holden - tapa 1948. gadā. Kopš tā laika vairāki autoražotāji, tostarp Ford, Toyota, Nissan, Mitsubishi, Chrysler un Leyland, ir izveidojuši un slēguši rūpnīcas Austrālijā.

Pēdējais, kopā pulcējoties visiem 955 rūpnīcas darbiniekiem, no ražošanas līnijas noripojis sarkans Holden VF Commodore.

Pie rūpnīcas bija sapulcējies arī Holden fanu pulks ar vēsturiskajām zīmola automašīnām.

Holden zīmols gan turpinās dzīvot, bet tagad visas automašīnas tiks importētas no citu valstu rūpnīcām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Tehnoloģiju apskats: Samsung Gear Fit2 Pro

Jānis Vēvers, 01.12.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Samsung jaunākā viedā aproce vilina ar iespēju ienirt pussimts metru dziļumā un noglabāt mūziku iebūvētajā atmiņā

Viedās aproces kopš pirmsākumiem bijis visnotaļ savdabīgs produkts valkājamo tehnoloģiju tirgū. Lielākoties to funkcionalitāte aprobežojas ar fizisko aktivitāšu mērīšanu, un tām ir pagrūti spēkoties ar viedajiem pulksteņiem. Iespējams, tādēļ vairāki spēlētāji pamājuši ardievas aproču ražošanai. Samsung gan vēl turas un, rudenī piesakot savu jauno aproci Gear Fit2 Pro, centies paplašināt tās pielietojumu. Ar to var nirt dziļāk ūdenī, iebūvētajā atmiņā noglabāt mūziku un klausīties bez telefona iesaistīšanas. Vai ar to pietiek?

Dizains

Tos, kuri turējuši rokās pērnā gada Gear Fit2, jaunais modelis nepārsteigs, jo tas izskatās identiski. Plānā, ar ieliektu SuperAmoled ekrānu apveltītā 34 gramus smagā aproce cieši piekļaujas pie plaukstas locītavas un ikdienā netraucē. Ekrāns nemanāmi saplūst ar gumijoto siksniņu, kam personību piešķir rombu formas reljefs. To var nomainīt pāris sekunžu laikā, nospiežot korpusa apakšā esošās fiksācijas «austiņas». DB rīcībā pabijusī sarkanmelnā versija izskatās gana glīta, lai to nebūtu neērti nēsāt kopā ar ikdienas uzvalku. Pie svinīgāka apģērba gan tā neiederēsies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neviens nezināja, bet daži zināja? Tikai 13. februārī izskanēja ASV finanšu ministrijas FinCEN paziņojums ABLV Bank sakarā, bet Latvijas Zvērinātu advokātu padome (LZAP) jau 6. februārī pieņēma Kredītiestādes likvidatora amata kandidātu atlases noteikumus, kuri rada aizdomas, ka likvidatoru atlase tiek diriģēta

«Vai tiešām (FinCen – red.) paziņojums bija tik negaidīts?» intervijā LA jautā žurnālists Ivars Bušmanis. «Jā,» kategoriski atbild Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) vadītājs Pēters Putniņš. Viņš stāsta, ka «pirmoreiz pēc 90. gadu sākuma, kad Godmanis pateica, ka Latvijā ir liberāla ekonomika un ka te būs mazā Šveice, šī ir pirmā valdība, kas ir pateikusi pretējo». Mēs gan zinām, ka valdība par to sāka runāt tikai tad, kad Latvijā 8. un 9. martā paviesojās ASV Finanšu ministra vietnieks Maršals Bilingslijs. Tātad ne nu Latvijas valdība pateica, bet Latvijas valdībai pateica. Tikai pēc tam finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola paziņoja, ka ārvalstnieku noguldījumu apjoms Latvijas bankās, kas vēsturiski ir sasniedzis pat 60%, tiks ierobežots līdz 5%. Un tikai pēc šīs ASV ierēdņa vizītes valdība sagatavoja likuma grozījumus, kas paredz «čaulas kompāniju» aizliegšanu Latvijā, kaut gan ASV šādas kompānijas nebūt nav aizliegtas. Faktiski tas nozīmē finanšu pakalpojumu eksporta nozares likvidāciju Latvijā, kas draud ar desmit banku likvidāciju, kas nodarbojas ar nerezidentu apkalpošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunais Honda Civic būs noslēdzošais japāņu modelis Eiropai, kas tiks aprīkots ar dīzeļmotoru

Šobrīd, kad teju visa Eiropa dīzeļmotorus ir iecēlusi grēkāžu lomā, uzveļot tiem visus pasaules grēkus, tostarp par to kaitīgo ietekmi uz apkārtējo vidi un cilvēku veselību, patiesībā daudzi no jaunākajiem dīzeļmotoriem ir daudzkārt zaļāki un tīrāki par benzīnmotoriem vai hibrīdiem. Arī Honda Civic 120 ZS jaudīgais 1,6 litru dīzelis ir pieskaitāms videi draudzīgākajai tehnikai.

Kāpēc tas būtu jāpērk

Salīdzinoši augstās cenas dēļ Honda Civic ar dīzeļmotoru vispirms būs fizisko personu uzmanības centrā, jo īpaši tas attiecas uz dīzeļversiju ar moderno deviņu pakāpju automātu, kas nule kā ieradusies Latvijā. Kas attiecas uz Civic dīzeli ar sešpakāpju manuālo transmisiju, tad 18 900 eiro sākumcena varētu izrādīties gana pietiekams arguments, lai Honda Civic uzaicinātu darbā, un japāņu kompaktklases modelis neliks vilties. Tas ir ekonomisks, kluss, ar lielisku veiktspēju un arī videi draudzīgs. Kombinācijā ar moderno deviņpakāpju automātu viss jau būs daudz bēdīgāk. Mazākais cipars, uz ko varat cerēt, ir, sākot no 24 230 eiro. Tā ir gana liela summa. Tomēr nedrīkst aizmirst, ka tad šāds Honda Civic diesel ar automātu jau būs lepni nopakotajā Elegance Navi aprīkojumā, kas itin labi varētu patikt privātajam pircējam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Latvijā bāzētā aviokompānija Primera Air bankrotēja, jo auga par ātru

Egons Mudulis/Zane Atlāce - Bistere, 02.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nozares eksperti kā iemeslu Latvijā bāzētās zemo cenu aviokompānijas Primera Air bankrotam min ilgtspējas trūkumu izvēlētajā attīstības modelī.

«Par daudz izaugsmes, ko nespēja pacelt. Īstermiņā zaudējums Latvijas ekonomikai, bet pieredze rāda, ka vieta tukša nepaliek,» par kārtējo upuri gaisa pārvadājumu jomā, kur valda asa konkurence, norāda aviācijas eksperts Tālis Linkaits. Viņš arī atzīmējis, ka pērn Latvijā bazētajā kompānijā bija 113 darbinieki, 95 milj. eiro apgrozījums, bet 1,5 milj. eiro samaksāti nodokļos.

Par lēmumu uzsākt bankrota procedūru Primera Air paziņoja jau pirmdien.1.oktobrī pilotiem un stjuartiem adresētajā kompānijas lidojumu vadītāja izsūtītajā epastā. Tajā kā viens no iemesliem šādam iznākumam minētas augstās izmaksas. Proti, jauno Airbus lidmašīnu piegāžu aizkavēšanās likusi lidaparātus nomāt, izmaksām kļūstot pārāk augstām. Savukār Airbus piegāžu kavēšanās saistīta ar problēmām dzinēju ražošanā, vēstīja Bloomberg. Primera vairāku mēnešu ilgie centieni sameklēt ilgtermiņa finansējumu nevainagojās panākumiem, līdz ar ko tai nav bijusi cita izvēle, kā vien uzsākt bankrota procedūru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV moderno tehnoloģiju zvaigzne Kolins Krolls, kurš bijis viens no video lietotnes «Vine» un populārās spēļu lietotnes «HQ Trivia» dibinātājiem, svētdien atrasts miris savā Ņujorkas dzīvoklī.

Pēc visa spriežot, 34 gadus vecais Krolls pārdozējis narkotikas.

Policija Krollu atradusi mirušu viņa Manhetenas dzīvokļa guļamistabā, Ņujorkas policijas pārstāvis sakariem ar presi sacīja telekanālam NBC.

Pastāv aizdomas, ka Krolls pārdozējis narkotikas. Uzsākta izmeklēšana, norādīja policija.

Krolls bija viens no līdzdibinātājiem lietotnei «Vine», kurā lietotāji varēja radīt no nosūtīt īsus video. 2012.gadā to iegādājās «Twitter», bet tagad tās darbība jau apturēta.

Septembrī Krolls tika iecelts par viedtālruņu spēļu platformas «HQ Trivia» vadītāju.

«HQ Trivia» paziņojumā apstiprināja, ka Krolls aizgājis no dzīves.

«Mēs šodien uzzinājām par mūsu drauga un dibinātāja Kolina Krolla aiziešanu, un ar dziļām skumjām mēs sakām ardievas,» teikts paziņojumā. «Šajā neticami grūtajā laikā mēs domās esam kopā ar viņa ģimeni, draugiem un mīļajiem.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Februāra sākumā ar ģimeni aizbraucām noķert vasaras sajūtu brīnišķīgajā Marokā. Brīnišķīga un krāsaina valsts, kurā aizbēgt no pelēkās un drūmās ziemas.

«Daudz laimes dzimšanas dienā,» es pasniedzu tētim aploksni, iedodu buču un nepacietīgi dīdos, kamēr gaidu reakciju no vecākiem, kad tētis būs atvēris aploksni. Iekšā ir lidmašīnas biļešu dāvanu kartes.

Lielāko dzīves daļu mani vecāki ir pavadījuši, lai izaudzinātu mani un māsu par labiem cilvēkiem un nav aizrāvušies ar ceļošanu. Igaunija, Lietuva, Vācija - tāds standartiņš. Tagad, kad, cerams, esmu izaugusi par labu cilvēku un varu pateikt vecākiem paldies par visu, ko man devuši, kā vienu no variantiem sava «paldies» pateikšanai izvēlējos uzdāvināt tēva apaļajā jubilejā vecākiem iespēju kaut kur aizlidot. Atpūsties. Tajā brīdī vecāki vēl nenojauš, ka deviņus mēnešus vēlāk lidos uz Maroku, bet smejoties saka, ka aizlidos kaut kur tepat, kur viss pazīstams – Ukrainu, Baltkrieviju..

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ērtības darba vietā padara darbiniekus laimīgākus, kas savukārt noved pie efektīvāka darba un apmierinātākiem klientiem, rāda globāla mēroga pētījumi.

Jaunām tehnoloģiskām iespējām mainot darba paradumus, mainās arī darba vide. Un šobrīd korporatīvajā pasaulē vērojama tendence uzņēmuma darba kultūrā kopēt jaunuzņēmumu strādāšanas veidu.

Ar šādu novērojumu aprīļa vidū Londonā notikušajā konferencē Unwired Technology and Trends 2019 nāca klajā prestižā Masačūsetsas tehnoloģiju institūta Informācijas sistēmu izpētes centra pētniece Kristīne Derai. 15 gadus analizējot uzņēmumu darbavietas iekārtojumu un izmantotās tehnoloģijas, viņa saskata spēcīgu virzību uz «atvienošanos» no darba vietas. Proti, ar katru gadu vairāk vidējo un lielo uzņēmumu pamāj ardievas desmitgadēm ierastajai darba organizācijai ar konkrētu darbavietu katram darbiniekam un pāriet uz kopstrādes telpu principu. Tas ne vien dod darbiniekam lielāku brīvības sajūtu un iespēju izvēlēties darbavietu pēc attiecīgā brīža vajadzībām vai pat noskaņojuma, bet arī uzņēmumam taupīt finanses.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Šis auto spēj nolikt uz lāpstiņām lielāko daļu kompaktklases smagsvaru

Aldis Zelmenis, 31.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Praktisks ikdienas lietošanā, iesaiņots pareizajā izmērā un solīds tehniskais atbalsts ir Škoda Scala galvenie instrumenti, lai droši cīnītos par dižpārdokļa statusu

Auto pakojums un tā izmērs der vientuļniekam, der ģimenēm, der, protams, arī uzņēmumu vajadzībām. Galvenais čehu jaunpienācēja trumpis, ir tas, ka Škoda Scala var nopakot par šiku vāģi, ja finanses atļauj, ietverot tā aprīkojuma listē virtuālos vadības paneļus, kaudzi ar aktīvās un pasīvās drošības asistentiem, adaptīvos LED starmešus priekšā un skrejošās LED diodes aizmugurējos pagriezienrādītājos, elektropiedziņas bagāžnieka vāku un pat izbīdāmu piekabes āķi. Vai nav jauki!

Kāpēc tas būtu jāpērk?

Ideāla izmēra, cenas un kvalitātes attiecība ir Škoda Scala pamatvērtības. Feinākā lieta ir tā, ka, startējot no budžeta klases ierakumiem, tas droši var konkurēt ar ikvienu kompaktklases modeli. Praktiskuma ziņā tas spēs nolikt uz lāpstiņām lielāko daļu kompaktklases smagsvaru.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Ar tīru pārtiku uz Skandināviju

Biznesa Plāns, 19.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bioloģisko dārzeņu, augļu un ogu pārstrādes uzņēmuma Keefa īpašnieki Cešeiko ģimene produkciju ražo no pašaudzētām izejvielām.

2016. gadā Stelpes vecās pienotavas kompleksā, ko bija iegādājusies Cešeiko ģimene, tika izspiests pirmais Simply Food biezenis – ķirbju. Pēcāk SIA Keefa attīstīties palīdzēja gan Eiropas Savienības, gan Altum atbalsts. Nu jau sen aiz muguras tas laiks, kad pieredzes trūkuma dēļ ražotnē sprāga biezeņu ražošanas iekārtas, smejas ģimenes uzņēmuma līdzīpašnieks Roberts Cešeiko.

Ardievas cukuram

Pēdējie pāris gadi aizvadīti, velkot ķeksīšus pie biznesa idejas dzimšanas laikā izvirzītajiem plāniem. Sākumā Cešeiko ģimene ražoja tikai trīs veidu biezeņus, tagad produktu klāstu ir papildinājušas piecas biezsulas, bet biezeņu «ģimene» pieaugusi līdz septiņām garšām. Biznesa ideja sākotnēji bija ražot diētisku pārtiku cilvēkiem ar veselības traucējumiem, piemēram, onkoloģiskajiem pacientiem. Roberta brālis Rūdolfs ir fiziologs un strādā ar krūts vēža pacientēm, meklējot veidus, kā efektīvāk uzlabot pacienšu stāvokli ar fiziskajām aktivitātēm. Tas saistīts arī ar uzturu – mokošajām ķīmijterapijām nereti seko ēšanas traucējumi. Šādos gadījumos dabas velšu biezenis ir vienīgais, ko iespējams norīt. Paralēli ražotne iesaistījusies vairākos projektos, lai izstrādātu pētījumos pamatotu produktu cilvēkiem ar smagām veselības problēmām. Pētījumi šajā jomā turpinās. Lai ražotne nestāvētu dīkā, pašlaik uzņēmums skatienu nedaudz aizvirzījis prom no medicīnas un piedāvā savus produktus mazumtirdzniecībā ikvienam. Gadu gaitā pilnveidota produktu receptūra. Sākotnēji, lai biezeņi garšotu labāk, tiem pievienots neliels daudzums cukura, taču pašlaik ražotne ir ceļā uz to, lai no cukura izmantošanas pilnībā atteiktos. «Mūsu tehnologi strādā ļoti labi, atrod labākās attiecības starp izejvielām, «piedzenot» receptūras,» stāsta Roberts. Sulu ražošana sākusies ļoti pozitīvi, tās piegādātas arī Vecumnieku novada skolās un bērnudārzos. «Tirgus tendence prasa, lai produkta izejvielas būtu audzētas bioloģiski. Tālāk jāseko maksimāli saudzīgai izejvielu pārstrādei. Receptūrai jābūt bez jebkādām papildus pievienotām lietām – uzlabotājiem vai tamlīdzīgi, tostarp bez pievienota cukura, lai gan, protams, augļi un ogas dabiski satur cukuru,» norāda Roberts.

Komentāri

Pievienot komentāru