Citas ziņas

Atklāts Baltijas valstis un Ziemeļu valstis savienojošais elektrokabelis Estlink

,04.12.2006

Jaunākais izdevums

Tallina, Igaunija. Šodien, 2006.gada 4. decembrī, notika jūras kabeļa Estlink - pirmā Baltijas un Ziemeļu valstu energosavienojuma svinīgas atklāšanas ceremonija.

Jūras kabelis Estlink, kas ir izbūvēts rekordātri, savieno Harku 330 kV apakšstaciju, kas atrodas ārpus Tallinas, un Espoo 440 kV apakšstaciju, kas atrodas netālu no Helsinkiem, tādējādi, pirmo reizi savienojot Baltijas valstis ar Ziemeļu valstīm.

Estlink zemūdens kabelis ir viens no Eiropas Savienības prioritātes projektiem, kas uzlabos pārrobežu savienojumu infrastruktūru, kā arī radīs daudz efektīgāku elektroenerģijas tirgu Eiropā. Tas ir pirmais kopējais Baltijas valstu un Somijas energokompāniju projekts, un tā izmaksas ir 110 miljoni eiro. Kabeļa izveidošanas mērķis, galvenokārt, bija nodrošināt elektroenerģijas tranzītu uz Ziemeļvalstīm no Baltijas. Projekts nozīmīgs arī ar to, ka tik uzlabota energosistēmas drošība un apgāde Baltijas valstīs. Estlink nodrošina elektroenerģijas tirdzniecības iespējas, kā arī nodrošina iespēju elektrību iegādāties no alternatīviem elektroenerģijas avotiem, tādējādi, mazinot ražošanas jaudu iespējamo deficītu.

Ar klātbūtni šo sarīkojumu pagodināja ES Enerģētikas komisārs Andris Piebalgs, kurš atklāja projektu. Pasākumā piedalījās arī Igaunijas, Latvijas, Lietuvas un Somijas energokompāniju vadītāji, ABB izpilddirektors, kā arī Igaunijas, Latvijas, Lietuvas un Somijas valdību pārstāvji .

"Šodien ir vēsturiska diena. Mēs pirmo reizi vēsturē esam savienojuši Baltijas valstu elektrosistēmas ar Somiju", saka Indrek Aarna, Nordic Energy Link valdes priekšsēdētāja. "Kabeļa celtniecība ir pabeigta, un mēs ceram, ka uzsāksim savu komercdarbību tiklīdz ABB veiks pēdējo soli - saslēgs kabeli, lai tas sāktu savu darbību", turpināja Aarna.

Nordic Energy Link padomes priekšsēdētājs un Eesti Energija valdes priekšsēdētājs Sandors Liive uzsvēra šī savienojuma nozīmību reģionā un norādīja to, ka šis savienojums ir labs priekšnosacījums, lai veiksmīgi darbotos elektroenerģijas tirgus. " Tikai tad, kad Baltijas, Ziemeļvalstu un Rietumeiropas elektrosistēmas būs pilnībā savienotas, mēs varēsim apliecināt, ka Baltijas valstīs darbojas elektroenerģijas tirgus."

Kārlis Miķelsons, AS "Latverergo" valdes priekšsēdētājs: "Estlink ir nozīmīgs trīs Baltijas valstu kopprojekts, kas apstiprina, ka varam vienoties un sasniegt uzstādītos mērķus. Lai arī Latvija ir energodeficīta valsts, ar Estlink kabeli mēs iegūstam eksporta ceļu, kurā varam racionāli izmantot savu nacionālo vērtību - hidroenerģētiku, izstrādātās enerģijas realizēšanai Skandināvijas valstīs."

"Estlink ir vairāk kā varoņdarbs enerģētikas jomā," saka Fred Kindle ABB Prezidents. "Tas tuvina ES tās mērķim - vienotai Eiropas energosistēmas izveidei un paplašina drošas energoapgādes iespējas, vienlaicīgi nodrošinot negatīvas ietekmes uz vidi samazināšanu.

ABB projektētais, uzbūvētais un instalētais līdzstrāvas augstsprieguma zemūdens un pazemes kabeļa ir 105 km( 65 jūdzes) garais savienojums un tājā ir izmantota HVDC Light tehnoloģija. HVDC Light ir augsti attīstīta teholoģija, kas nodrošina drošu energokontroli un ātru elektroenerģijas piegādes atjaunošanu energosistēmas sabrukuma ("blackout") gadījumos. Turklāt, šī tehnoloģija ir kompakta un videi draudzīga, jo kabeļa izolācijā netiek izmantota eļļa . Zemūdens kabeļa jauda ir 350 MW un darba spriegums 150 kV .

Nordic Energy Link tika dibināts ar mērķi uzbūvēt un iedarbināt Estlink kabeli. 2004. gada jūlijā, triju Baltijas valstu energokompānijas Eesti Energia, Latvenergo, Lietuvos Energija, kā arī Pohjolan Voima un Somijas Helsingin Energia parakstīja akcionāru līgumu uzņemoties saistības par Esltlink zemūdens kabeli, kas savieno Baltijas valstis ar Somiju.

Andris Siksnis, AS "Latvenergo"

Komunikācijas un marketinga departamenta

Ārējās komunikācijas daļas vadītājs

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir jābūt gataviem uz jebkuru pavērsienu, kā arī jābūt gataviem pasargāt savu kritisko infrastruktūru, piektdien pēc TEC-1 elektrostacijas apskates žurnālistiem sacīja ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS).

Reaģējot uz elektrības kabeļa "EstLink 2" bojāšanu Somu līcī, Valainis kopā ar AS "Latvenergo" pārstāvjiem piektdien veica TEC-1 un TEC-2 elektrostaciju tehnisko apskati.

"Normālā situācijā mēs šodien šeit neatrastos, jo visas šīs iekārtas būtu izslēgtas un nebūtu jādarbina," norādīja Valainis.

Viņš akcentēja, ka pēc "EstLink 2" kabeļa pārraušanas redzams, ka "Latvenergo" infrastruktūra iegūst arvien jaunu nozīmi elektroenerģijas tirgus balansēšanai. Tāpat ir jābūt pārliecinātiem, ka pie jebkuriem apstākļiem šī infrastruktūra ir darbspējīga.

"Tostarp ne tikai ziemā, bet arī jādomā, kā šo infrastruktūru darbināt vasarā," norādīja Valainis. Viņš akcentēja, ka ir svarīgi pašreiz notiekošos TEC-1 remontdarbus pabeigt martā.

Pasaulē

Elektrokabelis savieno Baltiju ar Ziemeļu valstīm

,04.12.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijā 4. decembrī, notika jūras kabeļa Estlink, pirmā Baltijas un Ziemeļu valstu energosavienojuma, svinīgā atklāšanas ceremonija.

Jūras kabelis Estlink, kas ir izbūvēts rekordātri, savieno Harku 330 kV apakšstaciju, kas atrodas ārpus Tallinas, un Espoo 440 kV apakšstaciju, kas atrodas netālu no Helsinkiem, tādējādi, pirmo reizi savienojot Baltijas valstis ar Ziemeļu valstīm.

Estlink zemūdens kabelis ir viens no Eiropas Savienības prioritātes projektiem, kas uzlabos pārrobežu savienojumu infrastruktūru, kā arī radīs daudz efektīgāku elektroenerģijas tirgu Eiropā. Tas ir pirmais kopējais Baltijas valstu un Somijas energokompāniju projekts, un tā izmaksas ir 110 miljoni eiro. Kabeļa izveidošanas mērķis, galvenokārt, bija nodrošināt elektroenerģijas tranzītu uz Ziemeļvalstīm no Baltijas. Projekts nozīmīgs arī ar to, ka tik uzlabota energosistēmas drošība un apgāde Baltijas valstīs. Estlink nodrošina elektroenerģijas tirdzniecības iespējas, kā arī nodrošina iespēju elektrību iegādāties no alternatīviem elektroenerģijas avotiem, tādējādi, mazinot ražošanas jaudu iespējamo deficītu.

Bankas

Papildināts: Pārmet Norvik bankai agresīvu uzņēmuma darbības paralizēšanu; banka - uzņēmums nepildījis savas saistības

BNS,26.10.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Norvik banka degvielas tirgotāja Ziemeļu nafta darbību pārņēmusi ļoti agresīvi, un tagad kompānijas darbība faktiski ir paralizēta, uzskata Ziemeļu naftas valdes pārstāve, kura nevēlējās atklāt savu vārdu. Viņa sacīja, ka Norvik banka apturējusi visu uzņēmuma struktūrvienību darbību. Savukārt Norvik banka uzskata, ka uzņēmums centies izvairīties no kredīta atmaksas bankai.

«Bez iepriekšēja brīdinājuma vienlaicīgi notikuši iebrukumi visās mūsu struktūrvienībās, kad bruņojušies Norvik bankas pārstāvji izdzina mūsu darbiniekus uz ielas, bet tvertnēm [degvielas] tika uzliktas ķēdes, tādējādi Ziemeļu naftas darbība pašreiz faktiski ir paralizēta» pastāstīja Ziemeļu naftas pārstāve. Viņa arī piebilda, ka formāla atsauce uz paziņojumu par darbības apturēšanu ir bijusi, bet degvielas tirgotāju pārstāvji paziņojumu nav saņēmuši.

Ziemeļu naftai ir parādsaistības pret Norvik banku, viņa atzina, izsakot gan sašutumu par veidu, kādā apturēta degvielas tirgotāju darbība, ‒ tas noticis bez tiesu izpildītāju klātbūtnes. Pašlaik ir izsaukti uzņēmuma apsardzes un Valsts policijas pārstāvji tālākai apstākļu noskaidrošanai, informēja kompānijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starp lielākajiem degvielas tirgotājiem Latvijā minētā SIA Ziemeļu nafta Rīgas pilsētas Ziemeļu rajona tiesā iesniegusi maksātnespējas pieteikumu.

Tiesa to pieņēmusi un ierosinājusi uzņēmuma maksātnespējas lietu. Par administratoru ierosināts iecelt Valdi Tīkmani, taču viņš no šiem pienākumiem vēl var atteikties, liecina šodien Maksātnespējas administrācijas interneta mājaslapā pieejamā informācija.

LETA jau ziņoja, ka oktobrī, pamatojoties uz Uzņēmumu reģistrā iesniegto paziņojumu par komercķīlas tiesību izlietošanu, AS Norvik banka pārņēma visu SIA Ziemeļu nafta, SIA Z nafta un SIA Ziemeļu degviela uzņēmumu kustamo mantu, biznesa portālu Nozare.lv informēja bankas Sabiedrisko attiecību un mārketinga nodaļas speciāliste Valda Ķipāne.

Viņa norāda, ka Ziemeļu naftas saistības ir nodrošinātas ar komercķīlu par labu bankai uz visu Ziemeļu naftas, Z naftas un Ziemeļu degvielas piederošo mantu kā lietu kopību uz ieķīlāšanas brīdi, kā arī tās nākamajām sastāvdaļām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cenu dinamika Baltpool un Estlink elektroenerģijas biržās skaidri rāda, ka Baltijas valstu elektrības ražošanas kapacitāte netiek izmantota racionāli.

Par to liecina Enefit sagatavotais Baltijas elektroenerģijas tirgus apskats. Elektroenerģijas cenas kāpums Baltijas biržās turpinājies arī augustā. Īpaši Estlink elektroenerģijas biržā bija vērojams plašs cenu svārstību diapazons. 24. augustā Estlink birža piedzīvoja cenu lēcienu līdz maksimālajai atļautajai robežai 2000 €/MWh uz piecām stundām. Turpretim 8. augustā bija vērojama pilnīgi pretēja situācija, kad elektroenerģijas cena trīs stundas bija zem 5€/MWh. Kopumā Estlink vidējā cena augustā sasniedza 56,6 €/MWh.

Īslaicīgo cenu lēcienu Estlink biržā izraisīja Latvijā un Lietuvā novērojamais elektroenerģijas deficīts. Interesanti, ka Latvijai ir apmēram 100 MW un Lietuvai 1000MW lieli neizmantotās elektroenerģijas resursi, kas teorētiski ļauj segt šādus maksimuma stundu cenu lēcienus. Tomēr šīs iespējas netika izmantotas, kas parāda, ka ražošanas kapacitāte Baltijas valstīs netika izmantota ekonomiski racionāli, uzskata Enefit pārstāvji. Tā kā elektroenerģijas jaudu par saprātīgām ražošanas cenām īstenībā netrūkst, tad šādas cenu svārstības, visticamākais, neatkārtosies, pieļauj Igaunijas speciālisti.

Enerģētika

Eesti Energia jūtas spiesti Latviju un Lietuvu ierobežot tirgoties Estlink cenu reģionā

Līva Melbārzde,26.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Situācija, kad elektroenerģijas piegāde visam Estlink cenu reģionam gulstas tikai uz Igaunijas ražotāju pleciem, turpretim pieprasījumu veido visas Baltijas valstis kopā, nav ilgtspējīga.

Ražošana

Latvenergo pārtrauc līdzdalību AS Nordic Energy Link

Žanete Hāka,20.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Latvenergo izbeidz līdzdalību AS Nordic Energy Link, kas līdz pērnā gada nogalei nodrošināja elektroenerģijas pārvades kabeļa Estlink-1 darbību, kas savieno Igaunijas un Somijas elektrosistēmas.

Kā paziņojumā NASDAQ OMX Riga norāda Latvenergo, atbilstoši 2004.gadā starp AS Nordic Energy Link akcionāriem noslēgtajam sabiedrības dibināšanas līgumam, AS Nordic Energy Link akcionāri ir vienojušies, ka pēc Estlink-1 aktīvu pārdošanas pārvades sistēmas operatoriem AS Nordic Energy Link darbība tiks izbeigta. Tā kā pērnā gada 30.decembrī tika pabeigta Igauniju un Somiju savienojošā elektrokabeļa Estlink-1 nodošana Igaunijas un Somijas pārvades sistēmu operatoriem, tad trešdien AS Nordic Energy Link akcionāru sēdē tika pieņemts lēmums par AS Nordic Energy Link likvidāciju.

Enerģētika

Oficiāli sāk Estlink 2 lietošanu

LETA,06.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien oficiāli sākta Igaunijas un Somijas elektroenerģijas starpsavienojuma Estlink 2 komerciāla izmantošana, teikts Igaunijas elektrotīkla operatora Elering paziņojumā.

Starpsavienojuma oficiālā lietošana tika sākta divās svinīgās ceremonijās gan Igaunijā, gan Somijā.

Estlink 2 komerciāla lietošana pēc izmēģinājuma perioda veiksmīgas noslēgšanās tika sākta jau februāra pirmajā pusē.

Estlink 2 būtiski palielina Igaunijas un Somijas starpsavienojuma jaudu un būtiski stiprina elektroenerģijas tirgus integrāciju Baltijas jūras reģionā.

Estlink 2 kabelis izbūvēts 170 kilometru garumā, un tā būvniecība izmaksāja 320 miljonus eiro.

Estlink 2 kopīgi pieder Igaunijas elektrotīkla operatoram Elering un tā Somijas konkurentam Fingrid.

Enerģētika

Asociācija: EstLink 2 bojājumi motivē kļūt pilnībā neatkarīgiem no esošās BRELL sistēmas

LETA,06.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušā gada izskaņā notikusī Igauniju un Somiju savienojošā elektroenerģijas kabeļa "EstLink 2" atslēgšanās ir motivējusi pēc iespējas ātrāk kļūt pilnībā neatkarīgiem no esošā ar Krieviju saistītā BRELL elektrotīkla, aģentūrai LETA sacīja Latvijas elektroenerģētiķu un elektrobūvnieku asociācijas (LEEA) izpilddirektors Ivars Zariņš.

Viņš norādīja, ka bojājumi nav ietekmējuši Baltijas valstu elektroenerģijas sistēmu virzību uz sinhronizāciju ar kontinentālo Eiropas elektroenerģijas sistēmu, kas jau ir sagatavota un plānota 2025.gada februārī.

"Domāju, ka tieši saistībā ar šo sagaidāmo atslēgšanos tagad notiek šie "nejaušie" elektrokabeļu bojājumi - tiek testēta mūsu sistēmas stabilitāte un rīcība - šis jau nav vienīgais šāds bojājums pagājušā gada laikā," sacīja Zariņš.

Viņš uzsvēra, ka Baltijas energosistēma ir tā izveidota, ka arī tad, ja tiktu bojāti visi trīs Baltijas jūrā esošie elektrokabeļi, kuri savieno Baltiju ar Skandināviju, tik un tā būtu iespējams nodrošināt savu energosistēmas drošumu un energoapgādi.

Pasaulē

Sākas 320 miljonus eiro vērtās Igaunijas-Somijas zemūdens elektrolīnijas testēšana

Gunta Kursiša,23.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākusies EstLink-2, Somiju un Igauniju savienojošās zemūdens elektrolīnijas, izmēģināšana, paziņojis Igaunijas pārvades sistēmas operators Elering.

Abas valstis savienojošās elektrolīnijas izmaksas ir 320 miljoni eiro, un projektu realizē Igaunijas un Somijas pārvades sistēmas operatori Elering un Fingrid, raksta BBN.

Trešdien elektrolīnija tika izmēģināta pirmo reizi, taču pirms nodošanas ekspluatācijā, tās uzlabošanas darbi turpināsies vēl dažus mēnešus. Tiek plānots, ka testa periods ilgs līdz šā gada decembra sākumam, savukārt darbam EstLink-2 tiks nodota nākamā gada februārī.

Pēc EstLink-2 savienojuma pabeigšanas kopējā elektroenerģijas kapacitāte starp Igauniju un Somiju sasniegs 1000 MW.

EstLink-2 ir otrs savienojuma kabelis starp Somiju un Igauniju. Pirmais savienojums EstLink sāka darboties 2007. gada janvārī. Tā garums ir 105 kilometri, ieskaitot 74 kilometru posmu zem ūdens.

Pasaulē

Veiksmīgi aizritējis Somijas un Igaunijas savienojuma EstLink 2 tests

LETA--ERR,09.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītajos mēnešos veiktā Igaunijas un Somijas elektroenerģijas starpsavienojuma Estlink 2 testēšana noritējusi veiksmīgi, ziņo Igaunijas elektrotīkla operators Elering.

Estlink 2 kabelis izbūvēts 170 kilometru garumā, un tā būvniecība izmaksāja 320 miljonus eiro.

Starpsavienojuma testēšana veikta divos posmos, 22.oktobrī un 5.decembrī, un izmēģinājumi noritējuši bez sarežģījumiem, informē Elering.

Plānots, ka pilnā apmērā Estlink 2 sāks darboties nākamā gada februārī, bet līdz tam Elering un Somijas elektrotīkla operators Fingrid veiks vēl vairākus izmēģinājumus.

Estlink 2 palielinās Igaunijas un Somijas starpsavienojuma jaudu līdz aptuveni 1000 megavatiem, salīdzinot ar pašreizējiem 350 megavatiem, tomēr šīs jaudas sasniegšanai vēl nepieciešams izbūvēt rezerves apakšstaciju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Estlink 2 atslēgums nekādā veidā nav ietekmējis Baltijas plānus attiecībā uz sinhronizāciju ar kontinentālo Eiropu, un šobrīd mēs esam pilnībā gatavi šim procesam, norāda Rolands Irklis, AS Augstsprieguma tīkls (AST) valdes priekšsēdētājs.

Krievijas pilna mēroga iebrukums Ukrainā ir skaidrs signāls, ka Baltijas ārējās drošības riski ir ļoti augsti un atrašanās vienotā elektrotīklā ar Krievijas un Baltkrievijas operatoriem potenciāli apdraud Baltijas valstu energoapgādes drošumu, teic R.Irklis. Šobrīd Baltijas valstis ir izdarījušas visu iespējamo, lai veiksmīgi sinhronizētos ar kontinentālo Eiropu, taču tajā pašā laikā mēs nevaram noliegt, ka pastāv varbūtība, ka no Krievijas vai Baltkrievijas puses varētu būt kādi mēģinājumi šo procesu iztraucēt. Estlink 2 pārrāvums ir viens no indikatoriem, kas liecina, ka Krievija, iespējams, mēģina ietekmēt Baltijas valstu elektroapgādes drošumu un nepārtrauktību, līdz ar to brīdis, kad mēs atslēdzamies no BRELL, nes līdzi papildus riskus, teic AST valdes priekšsēdētājs.

Ražošana

Elektrības un gāzes cenas biržā palielinājušās

Žanete Hāka,20.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septembrī konstatētie bojājumi Estlink-1 un Estlink-2 elektroenerģijas pārvades kabeļos, kā arī vienlaicīgie starpsavienojumu apkopes darbi Skandināvijā, izraisījuši nozīmīgas elektroenerģijas cenu svārstības, liecina elektroenerģijas tirgotāja SIA Enefit sagatavotais Baltijas tirgus apskats.

To rezultātā Igaunijā sasniegts 9,9% liels mēneša vidējās elektroenerģijas cenas kāpums, bet Latvijas un Lietuvas elektronerģijas biržā fiksēta augstākā cena šogad. Tāpat arī turpinās dabasgāzes cenu pieaugums, ko veicina ASV dolāra vērtības pieaugums.

Aizvadītajā mēnesī novēroto cenu kāpumu veicināja arī gaisa temperatūras pazemināšanās, kas palielināja elektroenerģijas pieprasījumu, kā arī zems nokrišņu līmenis, kas samazināja Skandināvijas hidroelektrostaciju ražošanas jaudu. Šie faktori apvienojumā ar starpsavienojumu apkopes darbu laikā radītājiem pārvades traucējumiem, Latvijā un Lietuvā septembra mēneša vidējā elektroenerģijas cena auga par 3,9% - līdz 57,49 eiro par megavatstundu, bet vislielāko kāpumu tā uzrādīja Igaunijā, sasniedzot 42,97 eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas un Somijas elektropārvades sistēmu operatori "Elering" un "Fingrid" otrdien parakstījuši saprašanās memorandu par vienošanos kopīgi sākt darbu pie trešā Igaunijas un Somijas elektrības savienojuma "Estlink 3" būvniecības.

Sistēmu operatori vienojās kopīgi risināt tehniskos jautājumus, nepieciešamās investīcijas un termiņus, informēja "Elering".

"Skaidrs, ka nepieciešamība pēc papildu pārvades jaudas sakņojas Baltijas jūras reģiona elektrības integrācijas piegāžu drošības un enerģētiskās drošības mērķos, kā arī Eiropas Savienības klimata un atjaunīgās enerģijas mērķos," klāstīja "Elering" valdes priekšsēdētājs Tāvi Veskimegi.

Viens no izskatāmajiem jautājumiem "Estlink 3" attīstībā ir savienojuma jauda, kas var būt no 700 līdz 1000 megavatiem. Gaidāms, ka jaunais savienojums darbu sāks nākamās desmitgades pirmajā pusē.

Igaunijas pusē pēc "Elering" pasūtījuma ir pabeigta sākotnējā izpēte par jaunā starpsavienojuma sauszemes maršrutu. Izpēte liecina, ka viens no iespējamajiem jaunā jūras savienojuma sākuma punktiem Igaunijas pusē ir Paldisku apkaimē.

Enerģētika

AST: EstLink 2 bojājuma dēļ varētu tikt pārcelts Baltijas energosistēmas izolēta darba tests

LETA,06.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igauniju un Somiju savienojošā elektroenerģijas kabeļa "EstLink 2" bojājuma dēļ varētu tikt pārcelts Baltijas energosistēmas izolēta darba tests, pirmdien žurnālistiem sacīja AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) valdes loceklis Gatis Junghāns.

Viņš norādīja, ka atslēgšanās no Krievijas kontrolētā BRELL elektrotīkla notiks 8.februāra rītā, un turpmākās divas dienas paredzēta Baltijas energosistēmas izolētas darbības tests.

Lēmums par izolēta darba testa pārcelšanu varētu tikt pieņemts tuvāko nedēļu laikā, sacīja Junghāns.

Viņš akcentēja, ka gadījumā, ja tests tiks pārcelts, tas nekādā veidā neietekmēs sinhronizāciju - tā notiks jebkurā gadījumā. Vienlaikus "EstLink 2" ietekmēs elektroenerģijas cenu, bet elektroapgādi nē.

Junghāns uzsvēra, ka februārī gaidāmā sinhronizācija neietekmēs elektroenerģijas tirgu, jo tajā jau netiek iekļauta Krievijas enerģija enerģija. Tāpat arī patērētāji sinhronizācijas pārslēgumu nejutīs.

Pasaulē

Somija piešķir Estlink-2 būvatļauju

Ritvars Bīders,10.11.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Plānotais augstsprieguma elektroinstalācijas savienojums starp Skandināviju un Baltijas valstīm Estlink-2 saņēmis būvatļauju no Somijas Nodarbinātības un ekonomikas ministrijas, ziņo BBN.

Db.lv jau vairākkārt vēstīja par Estlink-2 savienojumu, kura kapacitāte būs 650 MW.

Tiklīdz jaunais savienojums starp Igauniju un Somiju esošā elektroenerģijas starpsavienojuma kopējā jauda palielināsies līdz 1 000 MW. Plānots, ka tas notiks 2014. gadā.

Kopējās projekta Estlink-2 izmaksas ir aptuveni 320 miljoni eiro. Finansējumu projektam piešķir Ziemeļu Investīciju banka, Eiropas Savienība, kompānija Fingrid un Eiropas Investīciju banka.

Mazais bizness

Jaunais alus darītājs Ziemeļu Enkurs neizjūt konkurenci tirgū

Laura Mazbērziņa,17.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada sākumā Rīgā tika atklāts jauns alus brūzis un bārs Ziemeļu Enkurs, kuru vēsturiskās telpās kopīgiem spēkiem izveidojuši bērnības draugi Dāvis Linde un jūrasbraucējs Klāvs Killo.

Šīs biznesa idejas pirmsākumi meklējami pirms pusotra gada. Ideja par «Ziemeļu Enkuru» radās Dāvim, kad viņš piedalījās Alus darītavas AS «Aldaris» rīkotajā konkursā «Aldara kauss». «Aldara kauss» ir alus mājbrūvētāju konkurss, kurā dalībnieki sacenšas par iespēju savu alu saražot «Aldara» vēsturiskajā brūzī 12 000 litru apmērā. 2015. gadā Dāvis tika finālā, bet neuzvarēja. Viņš savam bērnības draugam Klāvam bija apsolījis un kā ironisku joku izteicis, ka, ja uzvarēs 2016. gadā, tad viņi taisīs paši savu alu, un tā arī notika. Dāvis saņēma «Aldara kausa» godalgu kā 2016. gada labākais mājbrūvētājs.

«Ziemeļu Enkurs» esot likumsakarīgs turpinājums tā saimnieku pieredzei mājbrūvēšanā un mīlestībai pret alu. Šeit tiek piedāvāts pašu brūvēts alus, kā arī ar alu saskaņoti ēdieni.

Pasaulē

Kabelim NordBalt biežo bojājumu dēļ var nākties nomainīt uzmavas

LETA--BNS,15.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valdībai raizes sagādājis tikai pirms gada ekspluatācijā nodotais Lietuvas un Zviedrijas energosistēmu starpsavienojums NordBalt, kas pusotra mēneša laikā sabojājies jau četras reizes, tāpēc tiek apsvērta iespēja nomainīt daļu kabeļa uzmavu tāpat kā Igaunijas un Somijas starpsavienojumam Estlink 2.

Lietuvas elektropārvades tīklu operatora Litgrid valde nākamnedēļ lems, vai 700 megavatu jaudas kabeļa bojājumi ir sistēmiski un kā tos nākotnē novērst.

Kā ziņu aģentūrai BNS pastāstījis Lietuvas enerģētikas ministrs Žīgimants Vaičūns, Lietuvas un Zviedrijas sistēmu operatori - Litgrid un Svenska Kraftnat - kopā ar kabeļa ražotāju, Zviedrijas kompāniju ABB noteikuši, ka līnija atvienojas tādēļ, ka bojājas uzmavas kabeļa sauszemes daļā.

«Jau pagājušā gada vidū sākās intensīvas sarunas starp sistēmu operatoriem un ABB. Jautājums ir ne tik daudz par to, kas pie kā vainīgs, kā par patiesajiem cēloņiem. Izskatās, ka cēloņi saistīti ar kabeļa uzmavām, un šis process tiek intensīvi izvērtēts, [lai lemtu], kā to varētu atrisināt sistēmiski. Pašlaik tas tiek risināts, nomainot vienu bojāto uzmavu pēc otras,» viņš sacījis.

Ekonomika

Saistībā ar kabeļu bojāšanu EK sola jaunas sankcijas Krievijas "ēnu flotei"

LETA--AFP,27.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) saistībā ar zemūdens kabeļu bojāšanu solījusi ierosināt jaunas sankcijas Krievijas tankkuģu "ēnu flotei".

"Mēs izsakām atzinību Somijas iestādēm par ātru rīcību, aizturot aizdomās turamo kuģi. Mēs sadarbojamies ar Somijas iestādēm notiekošajā izmeklēšanā," teikts ceturtdienas vakarā publiskotajā EK un Eiropas Savienības (ES) ārējās un drošības politikas augstās pārstāves Kaja Kallasas kopīgajā paziņojumā.

"Mēs stingri nosodām jebkādu apzinātu Eiropas kritiski svarīgās infrastruktūras iznīcināšanu. Aizdomās turētais kuģis ir daļa no Krievijas "ēnu flotes", kas apdraud drošību un vidi, vienlaikus finansējot Krievijas kara budžetu," sacīts paziņojumā.

"Mēs ierosināsim turpmākus pasākumus, tostarp sankcijas, lai vērstos pret šo floti," solīts paziņojumā.

Citas ziņas

Rīgā spriedīs par Ziemeļvalstu un Baltijas valstu turpmākām kopējām mobilitātes programmām

,27.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau vairākus gadus turpinās darbs pie Ziemeļvalstu un Baltijas valstu sadarbības pilnveidošanas. 2007. gads uzskatāms par pārejas periodu, kura laikā Ziemeļu Ministru padome veikusi virkni konsultāciju par turpmāko Baltijas un Ziemeļvalstu sadarbības modeli. NB-8 (Nordic - Baltic Eight) ikgadējā sanāksmē, kas augusta vidū notika Somijā, Ziemeļvalstu un Baltijas valstu ārlietu ministri uzsvēra nepieciešamību izstrādāt kopēju stratēģisku Ziemeļvalstu un Baltijas valstu nākotnes sadarbības platformu.

Lai precīzāk izstrādātu turpmākās kopējās Ziemeļvalstu un Baltijas valstu mobilitātes programmas, Ziemeļu Ministru Padome,- 29. un 30. augustā Rīgā, viesnīcā "Bergs", rīko Ziemeļvalstu un Baltijas valstu darba semināru, kura laikā īpaši tiks plānotas trīs sadarbības jomas: kultūras, valsts administrācijas un uzņēmējdarbības jomas. Seminārā piedalīsies dalībnieki no visām trim Baltijas valstīm un Ziemeļu Ministru padomes sekretariāta.

Jāmin, ka izglītības jomā jau ir panākta vienošanās un apstiprināts mobilitātes programmas NordPlus modelis, kurā pēc līdzvērtīgiem partnerības principiem varēs iesaistīties gan Ziemeļvalstis, gan Baltijas valstis. Plānots, ka līdzvērtīgas partnerības princips Ziemeļvalstu un Baltijas valstu sadarbībā sāks darboties 2008. gadā.

Vide

Inčukalna sērskābā gudrona dīķu attīrīšana izmaksājusi 57,8 miljonus eiro

Db.lv,08.05.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts vides dienests (VVD) īstenojis Latvijā līdz šim apjomīgāko un tehnoloģiski vienu no sarežģītākajiem vides projektiem, attīrot no vēsturiskā piesārņojuma - bīstamajiem atkritumiem Inčukalna sērskābā gudrona dīķus.

Pašlaik pilnībā noslēgušies sanācijas un rekultivācijas darbi, bet no dīķiem izvestā gudrona droša utilizācija turpināsies līdz 2023.gadam.

Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas notika vairāki mēģinājumi attīrīt bīstamās vietas, tomēr tehnoloģisko risinājumu un finansējuma trūkuma dēļ izrādījās neveiksmīgi. 2009.gadā tika saņemts Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējums un uzsākta projekta ""Vēsturiski piesārņoto vietu "Inčukalna sērskābā gudrona dīķi" sanācija" (3DP/3.4.1.4.0/09/IPIA/VIDM/002) īstenošana. Projekta I posma īstenošana notika no 2009. līdz 2015.gadam, savukārt projekta II posms tiek īstenots no 2016.gada līdz 2023.gadam. Projekta kopējais finansējums ir 57,8 miljoni eiro.

Citas ziņas

Plāno noslēgt sadarbības līgumu ar Satiksmes ministriju par Rīgas Ziemeļu koridora būvniecību

,13.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Rātsnamā notika Rīgas Ziemeļu transporta koridora projekta vadības komitejas sēde. Tajā tika apspriesti jautājumi par projekta virzību, par projekta ietvaros noslēgtajiem un plānotājiem darbiem. Tika skatīts arī izstrādātais sadarbības līgums starp Latvijas Republikas Satiksmes ministriju un Rīgas domi par Rīgas Ziemeļu transporta koridora būvniecību. Koridoram iecerēts piešķirt nacionālas nozīmes autoceļa statusu, to nepieciešams integrēt valsts autoceļu sistēmā un iekļaut Rīgas pilsētas ielu struktūrā. Dome un ministrija apņemas sadarboties informācijas apmaiņas, izpētes un tehniskās dokumentācijas sagatavošanas, finansējuma piesaistes no ES fondiem un citos jautājumos.

Ziemeļu koridora 1. posmam (Brīvības ielas dublieris - posms no Vidzemes šosejas līdz Vairoga ielai) skiču projekta izstrādātāji ir pabeiguši satiksmes intensitātes analīzi un inženierģeoloģisko izpēti un tiek gatavota skiču projekta publiskā apspriešana, kuru paredzēts uzsākt septembra vidū.

Ziemeļu koridora 2. posmam (no Vairoga ielas pārvada līdz Daugavgrīvas ielai, Daugavas šķērsojums) izsludināts atklāts konkurss par Ietekmes uz vidi novērtējuma sagatavošanu. Piedāvājumu iesniegšanas termiņš - 21. oktobris.

Latvijas Republikas Satiksmes ministrijā, lai saņemtu finansējumu no Eiropas Komisijas, iesniegts TEN-T projekta pieteikums Ziemeļu koridora 3. un 4. posma skiču projekta izstrādei, ekspertu un PPP konkursa dokumentācijas izstrādes sagatavošanas izmaksu segšanai. Turpinās Ziemeļu koridora 3. un 4. posma būvniecības ieceres sabiedriskā apspriešana. Iedzīvotāji ieteikumus var iesniegt Rīgas domē 2. stāva vestibilā līdz 20. augustam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā nedēļas nogalē (no 8. līdz 9. februārim) notiks Baltijas valstu desinhronizācija jeb atdalīšanās no Krievijas kontrolētā elektroapgādes tīkla, kam sekos pieslēgšanās jeb sinhronizācija ar Eiropas vienoto elektrotīklu, informē Klimata un enerģētikas ministrija.

Šis process Baltijas valstīm ir bijis ilgstoši un rūpīgi plānots 15 gadu garumā, lai veicinātu Baltijas valstu energodrošību un neatkarību. Baltijas valstis ir pilnībā gatavas sinhrona darba uzsākšanai ar Eiropas energosistēmu.

Baltijas valstīs augstspriegumu līniju pakāpeniska atslēgšana no Krievijas energoapgādes tīkla notiks 8. februāra rītā virzienā no Lietuvas uz Igauniju. Līnijas tiks atslēgtas secīgi pa vienai, Baltijas valstu pārvades sistēmu operatoriem rūpīgi uzraugot sistēmas stāvokli. Latvijas teritorijā ir tikai viens šāds savienojums, un tas tiks atslēgts sestdienas rītā. Ikviens var sekot līdzi aktuālajai situācijai energoapgādē, aplūkojot AS “Augstsprieguma tīkls” digitālo karti.

Finanses

RD aizņemsies 2,9 miljonus eiro Ziemeļu transporta koridora 3. un 4.posma tehniskā projekta izstrādei

LETA,24.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas dome otrdien nolēma aizņemties no Valsts kases vai cita aizdevēja ar izdevīgākiem nosacījumiem 2 856 956 eiro, lai šogad nodrošinātu Rīgas Ziemeļu transporta koridora (ZTK) 3. un 4.posma būvniecības ieceres tehniskā projekta izstrādi.

Summā ierēķināts pievienotās vērtības nodoklis (PVN), un tā noteikta, balstoties uz izstrādātāja - piegādātāju apvienības G.B.V. piedāvājumu, kas tiesības izstrādāt projektu ieguvis konkursa kārtā. Ja līgumu neslēgs ar Valsts kasi, aizdevēja izvēlei atbilstoši Publisko iepirkumu likumam tiks organizēts iepirkums. Paredzētais aizdevuma atmaksas termiņš ir ne ilgāk kā 15 gadi. Līdzekļi tiks atmaksāti no pašvaldības budžeta.

Daļa finansējuma šim projektam tiks piesaistīta no Eiropas Savienības fonda, kura finansiālais atbalsts minētajam projektam saskaņā ar Eiropas komisijas lēmumu nepārsniegs 1 778 700 eiro.

Kā aģentūru LETA iepriekš informēja Pilsētas attīstības departamenta pārstāvji, līdz šā gada beigām tiks pabeigti tehniskās izstrādes projekti ZTK 1., 3. un 4.posmam.

Ekonomika

Rīgas transporta simulācijas modelis nav pietiekami aktuāls

Elīna Pankovska,26.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no galvenajām Rīgas pilsētas galvassāpēm, kas būtu jāsāk risināt, ir samilzusī transporta problēma; nepieciešami svaigāki dati, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Tā DB stāsta Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Teritorijas plānojuma nodaļas vadītāja Inese Sirmā. Viņa norāda, ka svarīgi būtu iegūt aktuālus datus, uz kuriem tad varētu arī veidot secību, kādā attīstīt tālāk ar transportu saistītos projektus. Tādējādi, iespējams, pamainītos arī prioritātes. Jāmin, ka šobrīd ir noslēgusies Rīgas teritorijas plānojuma līdz 2030. gadam (RTP2030) publiskā apspriešana un marta beigās notiks sanāksme, kurā tiks runāts par saņemtajiem priekšlikumiem un institūciju sniegtajiem atzinumiem.

RTP2030 redakcijā minēts, ka risinājumos, ievērojot plānošanas pēctecību, tiek saglabāts līdzšinējais transporta infrastruktūras pamats, proti, ielu struktūra ar pilsētas lokiem (centra loku veido Hanzas šķērsojums, Zirņu iela, Pērnavas iela, Salu tilts un Daugavgrīvas iela; pilsētas loku veido Ziemeļu transporta koridors, Dienvidu tilts, Austrumu un Rietumu maģistrāle) un radiāliem savienojumiem, kā arī tiek saglabāta ielu kategoriju hierarhija. Tostarp saglabāts arī ilgtermiņa transporta infrastruktūras objekts Piejūras maģistrāle. I. Sirmā gan min, ka šis projekts šobrīd nav pilsētas prioritāte. Kopumā līdz ar jauno RTP2030 transporta shēma lielos vilcienos pilsētā nemainīsies, jo tā ir noteikta Ilgtspējīgas attīstības stratēģijā.