Eksperti

Attālinātais darbs ilgtermiņā kā divvirzienu process kopīgu interešu vārdā

Ilva Guļāne, Printify personāla procesu vadītāja, 01.07.2022

Jaunākais izdevums

Pēdējo divu gadu laikā, kopš pasauli pāršalca pandēmija, darba tirgus ir piedzīvojis ievērojamas pārmaiņas. Tās ir tieši skārušas ne tikai atalgojuma griestus, iedzīvotāju labklājības līmeni un pieprasījumu pēc darba spēka konkrētās profesijās, bet arī vidi, kurā norit darba procesi.

Vēl salīdzinoši nesen attālinātais darbs bija apzīmējums, ko varēja novērot vien atsevišķās digitālo pakalpojumu nozarēs kā finanšu vai IT sektorā. Tāpat nereti valdīja arī vispārpieņemts uzskats, ka biroja telpas, to iekārtojums un atrašanās vieta ir izšķiroši svarīgi nosacījumi produktivitātei, iekšējās kultūras iedzīvināšanai un uzvarai cīņā par talantiem, taču, neskatoties uz to, šobrīd attālinātais darbs ir kļuvis par ikdienas realitāti jau vairāk nekā piektajai daļai Latvijas iedzīvotāju, kuri savus tiešos pienākumus lielākoties veic, atrodoties mājās vai citā darba apstākļiem atbilstošā vietā.

Tomēr, ja vēl 2020. gadā tas šķita kā īslaicīgs pagaidu risinājums savstarpējo kontaktu samazināšanai, tad šodien jau ir kļuvis diezgan skaidrs, ka attālinātais darbs ir pavisam reāla mūsu sabiedrības nākotne lielā daļā nozaru, ar ko saskarsimies arī turpmāk, kad pandēmijas izraisītā ārkārtas situācija, jācer, būs norimusi pavisam.

Starptautiskos uzņēmumos kā Adobe, Reddit, Shopify, Verizon un virknē citos iespēja strādāt no jebkuras vietas pasaulē tikusi piekopta jau gadiem, taču jāsecina, ka Latvijā šāda pieeja ilgtermiņā aizvien ir vēl tikai attīstības fāzē. Piespiedu mājsēde šo procesu viennozīmīgi ir krietni vien paātrinājusi, taču cik daudzi vietējie uzņēmumi būs gatavi pilnībā atteikties no ofisa telpām vai vismaz sniegt saviem darbiniekiem izvēles iespējas strādāt attālināti arī tagad, kad pamazām atgriežamies pie līdz šim ierastā darba dzīves ritma?

Viens nu ir skaidrs, ka tie, kuri spītīgi turēsies pie kādreizējiem noteikumiem, visdrīzāk tomēr piedzīvos sakāvi, jo divi gadi ir pietiekoši ilgs laiks, lai cilvēku domāšana un attieksme pret korporatīvajiem standartiem spētu neatgriezeniski mainīties. Mēs arvien vairāk pierodam paši plānot savu laiku un, izjūtot lielāku personīgās brīvības garšu, atgriezties vecajās sliedēs būs krietni izaicinošāk.

Balstoties uz vadošo konsultāciju uzņēmumu pētījumu rezultātiem gan Latvijā, gan visā pasaulē, attālinātais režīms ir veicinājis darbinieku apmierinātību ar darbu, tādēļ pavisam ticams, ka daļa dažādu nozaru speciālistu būs gatavi pieņemt lēmumu par darba vietas vai pat darbības sfēras maiņu, lai saglabātu sev vēlamo elastības līmeni, kas, savukārt, radīs vēl lielāku konkurenci līdzīga profila uzņēmumu starpā. Un te par ieguvējiem kļūs tie biznesi, kuri būs atvērti šādām pārmaiņām.

Galvenais arguments, kāpēc uzņēmumi lemj par labu vienam vai otram darba formātam, lielākoties vienmēr ir saistīts ar spēju uzticēties savai darbinieku komandai. Tieši tādēļ jebkura uzņēmuma iekšējās kultūras pamatā būtu jāvalda uzticībai, neatkarīgi no izvēlētās darba vides un formāta, jo tikai tā iespējams domāt par ilgtermiņa izaugsmi un radīt sekmīgu augsni panākumiem. Patiesībā jau, nodrošinot iespēju strādāt attālināti, ieguvēji ir visi - darbiniekiem tas ļauj apmesties uz dzīvi vai īslaicīgi strādāt no jebkuras sev vēlamas lokācijas, savukārt darba devējam tas nozīmē ne tikai zināmu saimnieciskās darbības izmaksu samazinājumu, bet arī piekļuvi daudz plašākam speciālistu lokam, kas bieži vien atrodas ārpus tradicionālajiem tirgiem.

Tā piemēram, agrāk augsti kvalificēti darbinieki, kuri dažādu apstākļu dēļ nebija gatavi mainīt savu dzīves vietu, varēja tikt nodarbināti tikai īstermiņā vai ārštatā, taču šodien līdz ar aizvien plašākām attālinātā darba iespējām savas jomas speciālistiem vairs nav jāveic izvēle starp karjeru un privāto dzīvi. Un šī elastība viennozīmīgi kalpo kā spēcīgs talantu piesaistes rīks, kas uzņēmumam sniedz jaunu pievienoto vērtību. Tāpat iespēja veikt darba pienākumus attālināti Latvijas kompānijām nozīmē arī daudz lielāku kultūru dažādību to iekšienē. Tas ir sevišķi būtiski tiem biznesiem, kas darbojas starptautiskā līmenī, vēlas paplašināt savu vērienu un būt tuvāk tiešajiem klientiem, labāk izprotot to dažādās vēlmes un vajadzības.

Protams, kā jebkam, attālinātajam darbam ir arī zināmas ēnas puses, un viena no izteiktākajām noteikti ir savstarpējās ikdienas komunikācijas trūkums, ko aizvien ir visai grūti kompensēt ar Zoom zvaniem un e-pasta sarakstēm. Socializācija joprojām ir būtiska darba dzīves sastāvdaļa, taču pozitīvais šajā visā ir tas, ka šobrīd cilvēki ir vairāk sākuši apzināties, ka arī tas ir aspekts, ko iespējams vērst sev par labu.

Tā piemēram, laiks, ko nepavadām kafijas paužu sarunās ar kolēģiem, var tikt kompensēts ar laiku, kurā piekopjam sportiskas aktivitātes vai spēlējamies ar bērniem. Viennozīmīgu atbildi par “pareizo pieeju” katrā no nozarēm mēs noteikti meklēsim vēl daudzus turpmākos gadus, jo attālinātā darba koncepts Latvijā aizvien ir tikai tā sākuma stadijā, kur katrs cenšas testēt un atrast sev izdevīgāko risinājumu.

Ikvienam modelim ir gan savi plusi, gan mīnusi, un kas der vienam uzņēmumam, pavisam noteikti var nestrādāt citā, taču jau šobrīd ir skaidrs, ka attālinātais darbs nekur nepazudīs arī pēc gada vai diviem, tāpēc ir svarīgi atcerēties, ka jebkurā darba dzīves situācijā ideālais līdzsvars tiek panākts tad, kad uzņēmums ir gatavs darbinieku intereses izvirzīt augstāk par savām un otrādi, neskatoties uz katra nodarbinātā speciālista izvēlēto atrašanās vietu. Tas ir divvirzienu process, no kura mēs kā progresīva sabiedrība varam tikai iegūt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju pasūtījuma apdrukas uzņēmums Printify atklājis tā otro biroju, kas mājvietu radis vienā no straujāk augošajiem Igaunijas tehnoloģiju kvartāliem Tallinā.

Pēdējo sešu gadu laikā kopš uzņēmuma dibināšanas tas piedzīvojis strauju attīstību, ļaujot jau vairāk nekā 3 miljoniem individuālo uzņēmēju no visas pasaules veidot savu tiešsaistes biznesu. Jaunā biroja atklāšanas pasākumu apmeklēja virkne Baltijas reģiona jaunuzņēmumu kopienas pārstāvju, kopīgi svinot uzņēmuma panākumus un paplašināšanos kaimiņvalsts teritorijā.

Pērnā gada nogalē Printify noslēdza A sērijas investīciju raundu, kopumā piesaistot 50 miljonus ASV dolāru lielu finansējumu. Līdzās vairākiem pieredzējušiem eņģeļu investoriem un uzņēmumu dibinātājiem, sākot no Baltijas reģiona līdz pat Silīcija ielejai, uzņēmuma attīstībā ieguldījuši arī tādi vadošie Igaunijas tehnoloģiju jomas giganti kā Bolt, Wise, Pipedrive un citi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Printify piedāvā atbalstu ukraiņiem sava tiešsaistes biznesa uzsākšanai

Db.lv, 19.04.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paužot atbalstu un solidaritāti karadarbības skartajai Ukrainai un tās iedzīvotājiem, pašmāju uzņēmums Printify ir izveidojis atbalsta programmu, kas Ukrainas pilsoņiem piedāvā īpaši atvieglotus nosacījumus, lai uzsāktu savu tiešsaistes biznesu, gūstot ienākumus šobrīd tik nepieciešamās iztikas nodrošināšanai sev un saviem ģimenes locekļiem.

Ukrainas iedzīvotāju atbalsta programmas ietvaros uzņēmums ikvienam jaunajam platformas lietotājam piedāvā 100 ASV dolāru vērtu kredītu sava tiešsaistes veikala atvēršanai, tādējādi palīdzot noformēt pirmos pasūtījumus, kas nepieciešami veiksmīgai biznesa uzsākšanai.

Lai uzsāktu savu biznesu, topošajiem uzņēmējiem nepieciešama vien pieeja datoram ar interneta savienojumu un personalizēta ideja, ko piedāvāt potenciālajiem pircējiem visā pasaulē.

“Tā kā regulāri ziedojumi ir tikai viens no veidiem, kā varam sniegt savu palīdzību, šobrīd Printify platformā esam uzsākuši arī jaunu programmu, kas ļauj bez darba palikušajiem ukraiņiem pašiem nopelnīt iztiku, uzsākot savu tiešsaistes biznesu. Lai arī apzināmies, ka mūsu spēkos nav palīdzēt visai Ukrainas tautai, tomēr ticam, ka digitalizācijas laikmetā, kad e-komercija ir viena no vadošajā biznesa nozarēm, šī iespēja vismaz daļai ukraiņu kalpos kā būtisks atspēriena punkts, lai jau tuvākajā nākotnē pamazām spētu atgriezties pie saviem kādreizējiem dzīves apstākļiem,” komentē Printify mārketinga vadītājs Dāvis Sārmiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Latvijā darbību izvērš attālinātas darbinieku nolīgšanas platforma Deel

Db.lv, 28.03.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā attālinātas darbinieku nolīgšanas platforma Deel paplašina darbību Latvijā.

Platforma atvieglo pastāvīgu un ārštata darbinieku pieņemšanu darbā 150 valstīs, piedāvājot ātru risinājumu vairāk nekā 6000 klientu visā pasaulē, tostarp tādiem uzņēmumiem kā Dropbox, Shopify, Coinbase un citiem. Savukārt Latvijā Deel pakalpojumus jau izmanto tādi vietējie “vienradži” kā Printful un Printify, un citi uzņēmumi.

“Deel palīdz klientiem, kas jau atraduši piemērotus kandidātus dažādās valstīs attālinātam darbam savā uzņēmumā – sakārtojam formalitātes bez nepieciešamības tērēt laiku, lai iedziļinātos citas valsts darba likumos. Klients var justies drošs, ka līgumi atbilst visām prasībām, nodokļi nomaksāti pareizi, darbiniekam tiek nodrošinātas visas tiesības un priekšrocības, kas aktuālas valstī, kurā viņš dzīvo. Neesam darbinieku rekrutēšanas platforma, bet gan atbalsts uzņēmumiem noalgot darbiniekus jebkur pasaulē, pēc kā strauji pieaug pieprasījums, jo uzņēmēji ir sapratuši, ka talantu piesaiste ārpus savas valsts ir izšķirošs faktors viņu globālās konkurētspējas veicināšanā. Vienlaikus tas saistīts ar darba devēju un darba ņēmēju abpusēju izpratni, ka jebkurš darbs, ko var veikt pie datora, var būt 100% attālināts darbs. Turklāt arvien vairāk pieaug digitālo nomadu skaits, cilvēkiem dzīvesvietu izvēloties pēc dzīves kvalitātes, nevis darba vietas atrašanās kritērija,“ stāsta Līna Lāsa (Liina Laas), Deel paplašināšanās vadītāja Centrāleiropā un Austrumeiropā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Biznesa Eņģeļu Tīkls (LatBAN) un Latvijas Privātā un riska kapitāla asociācija (LVCA) izsludina pieteikšanos apbalvojumam “Gada investors 2021” par aizvadītā gada nozīmīgākajām investīcijām Latvijā.

Apbalvojumam var pieteikt investīcijas, ko veikuši privātie investori (komerceņģeļi), juridiskie un institucionālie investori, un konsultanti.

LatBAN un LVCA iniciatīva “Gada investors” ir dibināta 2015. gadā, lai veicinātu Latvijas investīciju nozares attīstību, apkopotu investoru paveikto, godinātu investorus un izceltu nozares atbalstītājus, kuri snieguši būtisku ieguldījumu Latvijas investīciju vides un uzņēmējdarbības attīstībā.

2021. gadā Latvijas jaunuzņēmumi kopumā piesaistīja 247 miljonus eiro. Gandrīz pusi no tā veidoja pašmāju uzņēmums Printful – drukas pēc pasūtījuma pionieris, kas palīdz attīstīties mazajiem biznesiem visā pasaulē. Pērnā gada nogalē tas kļuva par pirmo Latvijas vienradzi, sasniedzot miljarda eiro novērtējumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējam vienmēr ir jābūt neatlaidīgam, jo jebkurā biznesā būs ne tikai kāpumi, bet arī kritumi; galvenais tādos brīžos ir nepazaudēt fokusu un nepadoties, domā Jānis Berdigans, Printify dibinātājs un vadītājs.

Uzņēmējdarbība ir maratons, nevis sprints, un izaicinājumi biznesa attīstības procesā ir neizbēgami, teic J. Berdigans. Bizness ir vide, kur bieži vien lietas nenotiek pēc plāna, tāpēc, neraugoties uz grūtībām, nedrīkst apstāties, bet vienmēr jāiet uz priekšu, uzskata J. Berdigans, uzsverot, ka biznesa veiksmes pamatā ir koncentrēšanās uz klientu.

Manuprāt, uzņēmējam pat ir jābūt nedaudz apsēstam ar sava klienta vēlmēm un jāmēģina nemitīgi izprast viņa problēmas, meklējot radošus risinājumus, atzīmē Printify vadītājs.

Grib radīt globālu biznesu

Mana pirmā darbavieta bija Iecavas autoserviss, atminas J. Berdigans. “Tur sāku strādāt jau pamatskolas laikos, jo vecāki man diezgan ātri iemācīja – ja gribi naudu, tad ir jāstrādā. Tā nu piepelnījos servisā, kas piederēja manam tētim. Lai nopelnītu kabatas naudu, mazgāju mašīnas, mainīju riepas un veicu citus darbus. Kad pabeidzu vidusskolu, man nebija skaidras vīzijas, ko tieši es vēlos darīt, taču vienmēr zināju, ka gribu attīstīt savu biznesu. Ja tu esi piedzimis ģimenē, kur vecāki nodarbojas ar uzņēmējdarbību, tas laikam šķiet tik loģisks risinājums, ka citas opcijas nemaz netiek izskatītas. Šī iemesla dēļ es biju pārliecināts, ka vēlos radīt globālu uzņēmumu ar lielu pievienoto vērtību – tādu, kas atrisinātu desmitiem un simtiem tūkstošu cilvēku problēmas,” stāsta J. Berdigans.

Komentāri

Pievienot komentāru
Start-up

Aerones piesaista 9 miljonu dolāru investīcijas

Db.lv, 28.04.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas jaunuzņēmums Aerones piesaistījis 9 miljonus dolāru sēklas kapitāla, lai attīstītu robotizētus pakalpojumus vēja enerģijas operatoriem visā pasaulē.

Investīciju mērķis - būt inovāciju celmlauzim vēja enerģijas nozarē un gada laikā desmitkāršot apgrozījumu.

Aerones ir pasaules līderis vēja turbīnu lāpstiņu inspekciju un apkopes robotikas jomā un jau sadarbojas ar deviņiem no desmit pasaulē lielākajiem vēja enerģijas uzņēmumiem. To vidū ir Siemens Gamesa, Enel, GE un Vestas. Šobrīd Aerones apkalpo vairāk nekā 3000 vēja turbīnu 17 valstīs Eiropā, Ziemeļamerikā un Dienvidamerikā.

Aerones pakalpojumi ir automatizēti, izmantojot augsti specializētu aparatūru un IT risinājumus, kas nodrošina ātrāku, drošāku un efektīvāku darbu. Izmantojot patentētu robotu komplektu, Aerones veic turbīnu inspekcijas un apkopi līdz pat sešām reizēm ātrāk un līdz pat 40% rentablāk nekā ar augstkāpēju manuālu darbu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pirmajam "vienradzim" jeb jaunuzņēmumam, kas sasniedzis miljarda vērtību, drīzumā noteikti sekos nākamie, prognozē Latvijas Biznesa eņģeļu tīkla (LatBAN) izpilddirektore Kristīne Tarvida.

Viņa norādīja, ka Latvija sāka veidot "startup", investēt tajos un atbalstīt ar dažādām programmām, vēlāk nekā igauņi, tādēļ arī Latvijai šobrīd ir tikai viens "vienradzis" - "Printful".

"Mēs Latvijā ar "startup" uzņēmumiem strādājam un investējam pēdējos astoņus gadus. Pirms tam, protams, arī bija biznesa eņģeli, tikai viņi sevi tā nedēvēja un izpratne par "startup" no investoru, jaunuzņēmēju un valsts puses nebija vēl attīstījusies, nebija atbalsta, nebija vienotas vīzijas, "startup" kopienas utt. Tomēr šobrīd ir īstais laiks, kad vajadzētu sākt parādīties lieliem veiksmes stāstiem ar lielām piesaistītajām investīcijām un augošu ietekmi Eiropas, Amerikas vai Āzijas tirgos un vairākiem "vienradžiem", jo "startup" sasniedz savu lielo izrāvienu pēc vispārzināmās statistikas 7-10 gadu laikā," stāstīja Tarvida.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #13

DB, 29.03.2022

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd vēja parku būvniecība Latvijā vairs nav tikai stāsts par virzību uz zaļāku nākotni, bet gan par mūsu pašu enerģētisko neatkarību, intervijā norāda Mārtiņš Čakste, AS Latvenergo valdes priekšsēdētājs.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 29.marta numurā lasi:

STATISTIKA. Vidējā inflācija Eiropas Savienībā sasniedz 6,2%.

TĒMA. Pašpietiekamība var būt izvēle starp efektivitāti un drošību.

Biogāze: ar OIK – slikti, bez – arī!

Alternatīva – koksnes gazifikācija. Izmantosim?

AKTUĀLI. Pa kontrolierim pie katra sēņotāja un ogotāja?

FINANSES. Karali dolāru vēl no troņa negāzīs.

DB KONFERENCES

Ietekme ģeopolitikai, ne tik daudz globālai konkurencei.

PPP veselības aprūpē – kāpēc un kā to darīt?

Primāri jādomā par ieguldījumiem izglītībā un zinātnē.

Komentāri

Pievienot komentāru