Bemhens: elektronisko norēķinu sistēmas ieviešana bija ekonomiski pamatota 

Elektronisko norēķinu sistēmas ieviešana Rīgas sabiedriskajā transportā bija ekonomiski pamatota, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service atzina Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmuma Rīgas satiksme (RS) valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.

BNS, 2010. gada 01. maijs plkst. 22:14

Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens

Dienas Mediji arhīvs

«Vērtēt šo projektu kategorijās veiksmīgs vai neveiksmīgs ir pārāk subjektīvi, lai gan allaž visu var paveikt labāk. Tāpat šis projekts vienmēr kādam šķitīs pārāk lēts, citam pārāk dārgs. Ja runājam par Valsts kontroles (VK) atzinumu, tad, ja jūs to būtu izlasījuši no sākuma līdz beigām, tad redzētu tos PR [sabiedrisko attiecību] gājienus, kuri bija iekļauti VK publiskajā paziņojumā, » sacīja Bemhens.

Viņš teica, ka VK atzinumā «nez no kurienes » nosaukts 100 miljonu latu sadārdzinājums, tāpat dažādas neprecizitātes bija redzamas citviet - vienā vietā pievienotās vērtības nodoklis tika pierēķināts, citviet vairs nē. Saistībā ar VK atzinumu Bemhens arī atzīmēja, ka Rīgā nekad nav darbojusies vienotā biļešu kompostrētāju sistēma. No sākuma kompostrētāju sistēma tika ieviesta tramvajos, bet pēc tam trolejbusos, bet autobusos tā nekad nav bijusi, lai gan puse no visiem RS transportlīdzekļiem ir autobusi.

«Kādēļ šī sistēma tika ieviesta? Ja atminamies, tad kādreizējā norēķinu sistēma, kura sastāvēja no papīra biļetēm, braukšanas kartiņām un biļetes tirgojošajiem konduktoriem gada laikā izmaksāja apmēram 10 miljonus latu. Turklāt vienā brīdī sāka pietrūkt šo sistēmu apkalpojošā darbaspēka - sāka pietrūkt cilvēku, kuri būtu gatavi strādāt par konduktoriem un biļešu kontrolieriem. Tāpat ārkārtīgi strauji pieauga darbaspēka izmaksas, » viņš teica.

Bemhens stāstīja, ka tālab darbs pie elektroniskās biļetes ieviešanas projekta aizsākās 2005.gadā, un, pamatojoties uz tā laika aprēķiniem, elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešana bija ekonomiski pamatota, jo tā izmaksātu lētāk nekā vecās norēķinu sistēmas tālākā uzturēšana. Pēc viņa stāstītā, uz aprēķinu izdarīšanas brīdi, šī sistēma pirmajā - nepilnās izmantošanas gadā - izmaksātu 5,6 miljonus latu, bet pirmajā pilnajā darbības gadā 6,5 miljonus latu.

«Šo sistēmu pilsētā sāka ieviest brīdī, kad ekonomikā iestājās recesija un samazinājās cilvēku darba algas. Tomēr neraugoties uz algu samazināšanu, mums konduktori un neilgu laiku izmantotie biļešu kompostrētāji izmaksāja - apmēram septiņus miljonus latu. Par kādu sadārdzinājumu šajā gadījumā mēs vispār runājam? Šīs nekādi nav vērtējamas kā papildus izmaksas, jo viena norēķinu sistēma vienkārši tika aizvietota ar citu, » sacīja Bemhens.

Uz jautājumu, ka Rīgas elektronisko norēķinu sistēmu allaž salīdzina ar Lietuvā lietoto norēķinu sistēmu, kura ir lētāka, Bemhens atbildēja, ka Lietuvā nemaz nepastāv elektroniskās biļetes. «Lietuvā ir izgatavotas plastikāta kartītes, kuras vienkārši aizvieto mums ierastās mēnešbiļetes, tomēr tā nebūt nav elektronisko biļešu sistēma. Lietuvā šo sistēmu tiešām gribēja ieviest, tai pat tika pirkta programmatūru, tomēr pēdējā ziņa ir tā, ka Eiropas Savienība šim projektam plāno atprasīt iepriekš piešķirto finansējumu, jo tas laikā nav ieviests, » sacīja Bemhens.

VK revīzijā konstatējusi, ka RS ieviestās elektroniskās norēķinu sistēmas lietošana un uzturēšana tuvākajos 13 gados izmaksās vismaz par 100 miljoniem latu vairāk nekā iepriekšējās kompostrētāju norēķinu sistēmas lietošana. RS, ieviešot elektronisko norēķinu sistēmu, nav domājusi par rīdzinieku ērtībām un naudas maciņiem, uzsvēra VK.

Rīgas satiksme elektronisko norēķinu sistēmu galvaspilsētā ieviesa pakāpeniski - tā tika sākta pagājušā gada 1.martā ar vienreizējo biļešu pārdošanu, kuras drukā no transporta līdzekļu vadītāju pultīm tieši sabiedriskā transporta līdzeklī. 2009.gada martā un aprīlī vēl bija derīgas papīra mēneša biļetes, iepriekšpārdošanā bija arī vienreizējās braukšanas biļetes par 40 santīmiem. Tagad galvaspilsētas sabiedriskajā transportā var izmantot tikai e-talonus un transporta līdzeklī iegādātās vienreizējās braukšanas biļetes.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2010. gada 11. aprīlis plkst. 20:04

«Jūrmalā Kauguros katru nakti piestāj Rīgas satiksmes autobuss, kas izvadā pa mājām...

2010. gada 30. marts plkst. 17:59

Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmums Rīgas satiksme (RS) pērn strādājis ar provizorisko peļņu...

2010. gada 29. marts plkst. 11:54

Pašvaldības uzņēmums Rīgas satiksme no domes budžeta lūdz papildus dotāciju 600 tūkst....

2010. gada 19. marts plkst. 12:00

Rīgas domes paspārnē strādājoša ekspertu komisija izvērtē iespējas samazināt e-talonu...

2010. gada 24. februāris plkst. 12:07

Kopš pērnā gada pašvaldības SIA Rīgas satiksme valdes un vadošo darbinieku atalgojums...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

Sekojot pieprasījumam, zivju pārstrādātāji maina paradumus un pielāgojas klientu prasībām, kas...

Pirms vairākiem gadiem raidījumu vadītājs un dabas pētnieks Māris Olte par 6000...

Lai arī esmu projām no lielā sporta, joprojām esmu tajā iekšā, tikai...

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

No šīs sadaļas
2010. gada 30. aprīlis plkst. 11:50

Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic no šā gada 3.maija sāks lidojumus maršrutā...

2010. gada 30. aprīlis plkst. 9:35

«Rīgas satiksmes vadības nomaiņa ir viens no variantiem, kas šobrīd ir dienaskārtībā,»...

2010. gada 30. aprīlis plkst. 8:58

Jau no 1. jūnija airBaltic atvērs jaunu bāzi Tallinā, jo uzskata, ka...

2010. gada 30. aprīlis plkst. 7:08

Sabiedriskā transporta sistēmu Latvijā var optimizēt un panākt, ka tā prasa mazāk...

2010. gada 29. aprīlis plkst. 18:37

Kopējie zaudējumi Eiropā Īslandes vulkāna izvirduma dēļ tuvojas 4 mljrd. eiro robežai,...

2010. gada 29. aprīlis plkst. 17:01

Pašreiz noteiktie rokas bagāžas ierobežojumi šķidrumu ienešanai lidmašīnās...

2010. gada 29. aprīlis plkst. 16:09

Eiropas lielākā lidsabiedrība Lufthansa ceturtdien paziņoja, ka aviosatiksmes dīkstāvē, ko izraisīja...

2010. gada 29. aprīlis plkst. 15:50

Iekšlietu ministre Linda Mūrniece (JL) Valsts policijai (VP) ir pieprasījusi sniegt informāciju...

2010. gada 29. aprīlis plkst. 15:05

Latvijas Valsts ceļu konkursā par gājēju un velosipēdistu tilta pār autoceļu A10...

2010. gada 29. aprīlis plkst. 14:53

A/s Kālija parks akcionāru sapulces laikā ceturtdien ap pulksten 13.40 Ventspils biznesa...