Tirdzniecība un pakalpojumi

Biznesu pārdošanas eksperts: start-up uzņēmumus pārdot principā nav iespējams

Gunta Kursiša, 25.07.2013

Foto: SXC

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Pašlaik parādās tendence arvien vairāk pieaugt mazo un vidējo (MVU) biznesu pārdošanas darījumu skaitam – aktivitāte šogad ir nedaudz lielāka nekā pērn un krietni augstāka nekā pirmajos pēckrīzes gados. Savukārt jaunu tehnoloģiju uzņēmumu jeb start-up pārdot nav iespējams principā, norāda finanšu konsultāciju un biznesa brokeru pakalpojuma sniedzējas SIA Capitalia direktors Pāvels Šnejersons.

Viņš skaidro, ka start-up galvenās vērtības ir komanda uz biznesa ideja, tādēļ, ja start-up uzņēmuma dibinātāji vēlētos to pārdot, tas nozīmētu, ka komandas vairs nebūs, un, iespējams, idejai paši dibinātāji netic. «Pircējus, protams, nevar ar tādu piedāvājumu ieinteresēt,» norāda P. Šnejersons. Pārdošanas vietā start-up uzņēmumu dibinātāji parasti vēlas piesaistīt investīcijas attīstībai no riska kapitāla fondiem vai privātiem investoriem.

Tikmēr citu MVU pirkšanas un pārdošanas darījumu skaits kopš krīzes ir ievērojami pieaudzis. Piemēram, šogad par biznesa brokeru pakalpojumu izmantošanu interesējušies vairāk nekā 50 MVU, stāsta Capitalia direktors. Latvijā MVU interesē dažādi pakalpojumi biznesa pārdošanā, sākot no – pilna biznesa pārdošanas procesa vadības līdz sludinājuma ievietošanai Capitalia sludinājumu portālā. Aktivitātes kāpumu pēdējos gados P. Šnejersons skaidro ar kopējās ekonomiskās situācijas uzlabošanos valstī. «Darījumu aktivitāte biznesu pirkšanas un pārdošanas jomā neaprobežojas tikai ar lieliem uzņēmumiem - arī mazo un vidēju uzņēmumu segmentā vērojams darījumu apjoma kāpums,» stāsta Capitalia direktors.

Aptuveni 10% no uzņēmumiem, kas interesējušies par biznesa pārdošanas iespēju, to ir veiksmīgi realizējuši, Db.lv atklāj P. Šnejersons. «Salīdzinoši nelielais procents atspoguļo faktu, ka biznesa pārdošana ir daudz sarežģītāka nekā, piemēram, dzīvokļa pārdošana, gan to, ka process var aizņemt daudz laika un daudzi biznesa pārdošanas projekti joprojām nav pabeigti,» viņš stāsta.

Savukārt pārdošanas cenu amplitūta ir «tikpat plaša, ka MVU definīcija», norāda P. Šnejersons. «Esam palīdzējuši gan pārdot internetveikalu par četriem tūkst. Ls, gan konsultējuši par biznesa ar vērtību virs viena milj. Ls pirkšanu un pārdošanu,» tā Capitalia direktors.

Jautāts par to, vai par MVU biznesu iegādes darījumiem vairāk interesējas ārvalstnieki vai vietējie uzņēmēji un kompānijas, P. Šnejersons stāsta, ka pircēju loks pirmām kārtām ir atkarīgs no pārdodamā biznesa vērtības. «Cenu diapazona zemākajā galā, piemēram, autoservisiem, kafejnīcām, interneta veikaliem, pircēji ir vietējās privātpersonas. Bizness ar apgrozījumu vismaz 200 tūkst. Ls gadā (robežas ir ļoti atkarīgas no nozares) var būt interesants arī tajā pašā vai līdzīgā nozarē Latvijā strādājošam uzņēmumam ar vietējo vai ārvalstu kapitālu. Tāpat ir interese par Latvijas uzņēmumu iegādi no Lietuvas un Igaunijas uzņēmēju puses,» norāda Capitalia vadītājs.

Līdz šim Capitalia ir finansējusi 300 uzņēmumus, kopumā ieguldot vairāk nekā desmit miljonus kompāniju attīstībā. Capitalia uzņēmumu grupas pēdējo 12 mēnešu apgrozījums sastāda 350 tūkt. Ls, savukārt aktīvu apmērs veidoja 900 tūkst. Ls, norāda uzņēmuma pārstāvji.