AS Olainfarm vairākuma akcijas pārstāv viens uzņēmums – AS AB City, ir beigušies akcionāru strīdi un ar tiem saistītās ķibeles, kā arī neskaitāmie paziņojumi presei par skandāliem. Ir pienācis praktiska darba un attīstības laiks.
Par šiem un citiem jautājumiem Dienas Biznesā saruna ar AS Olainfarm tiešo vadītāju, valdes priekšsēdētāju Jāni Buku.
Fragments no intervijas
Dienas Biznesā jau esam intervējuši gan AS Olainfarm jauno padomes priekšsēdētāju Juri Bunduli, gan vēlāk arī AS AB City, kas pārstāv AS Olainfarm akciju vairākumu, valdes locekli Robertu Tavjevu. Līdz ar to mums jau zināms, ka turpmāk vairs nebūs akcionāru strīdu, akciju sabiedrība ir atstājusi biržu un priekšā ir attīstības un investīciju laiks. Tieši šeit sākas Olainfarm pārmaiņu stāsts. Esat tiešais uzņēmuma vadītājs ikdienā. Ar ko jūs sāktu šo stāstu? Kādi ir praktiskie plāni?
Lapaspuse par akcionāru strīdiem, par laimi, ir aizvērta. Pēdējie trīs gadi ir atstājuši savu nospiedumu gan uzņēmuma attīstībā, gan arī cilvēku izjūtās strādājot, jo šāda šūpošanās un neskaidrība par nākotni radīja ne mazumu stresa un satraukuma. Līdz ar to šis tas ir iekavēts un ir plašs darba lauks. Pamatā es definētu trīs galvenos virzienus AS Olainfarm attīstībā. Mums ir skaidra turpmāko piecu gadu stratēģija, kas ir ļoti ambicioza.
Pirmais stratēģiskais attīstības virziens ir produktu portfeļa būtiska palielināšana, otrais – produktu realizācijas tirgu paplašināšana un diversifikācija. Trešais attīstības virziens ir cilvēkresursi, kas kā problēma ir konstanta un prasa sistēmiskus risinājumus.
Sāksim uzreiz ar karstāko – uzņēmuma eksporta tirgiem, kas šobrīd, ja pareizi saprotu, ir pamatīgs risks. Vai Ukrainas – Krievijas attiecības var kļūt par Olainfarm problēmu?
Mēs eksportējam uz vairāk nekā 50 valstīm pasaulē, bet pamattirgi ir Krievija, Ukraina, Baltkrievija, Kazahstāna, Uzbekistāna, proti, NVS valstis. Ģeopolitiskie riski uzņēmumam ir ļoti aktuāli tieši šobrīd. Krievijas armija stāv pie Ukrainas robežas, un ik brīdi var sākties karš ar visām no tā izrietošajām sekām mums kā eksportētājam. Mums ir plāns, kā iet jaunos tirgos un diversificēt eksporta tirgu grozu. Tomēr ieiešana jebkurā jaunā tirgū nav pat viena gada jautājums, tādēļ riska faktors ir arī laikā, proti, vai paspēsim, ja notiek sliktākais scenārijs.
Par produktu portfeli. Tas jums ir nepilnīgs?
Produktu portfelis mums neapšaubāmi ir jāpalielina. Mūsu pamata ieņēmumus veido seši pamatprodukti. Kopumā mums ir ap 60 produktu, ko ražojam, tomēr galveno apgrozījuma masu veido seši produkti. Mums ir jāpanāk izmaiņas, pirmkārt, līdzsvarojot ieņēmumus no produktiem, otrkārt, pievienojot jaunus mūsu produktu grozam.
Kāda ir galvenā doma, ja runājam par vienu produktu, ko ražojat?
Ja viena produkta apgrozījums ir vismaz 10 miljoni gadā, tad varam teikt, ka tas ir labs produkts un gūst atdevi no ieguldījumiem. Saprotams, ka praksē tas neizdosies ar visiem produktiem, bet lielākajai daļai ir jātiecas uz šo mērķi. Viens no stratēģiskajiem mērķiem ir, lai AS Olainfarm ik gadu būtu desmit jauni produkti izstrādē. Skaidrs, ka visi desmit uzreiz nenonāks tirgū, bet, ja tas izdosies ar pieciem, būs labi, ja ar astoņiem – izcili. Es teiktu, ka tas ir reāli, tie ir aizsniedzami, realizējami mērķi.
Visu interviju lasiet 1.februāra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!



