Cer vienkāršot pārvadājumus 

Viens no Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības (ES) Padomē panākumiem ir panāktā vienošanās starp Eiropas Parlamentu un ES Padomi par dzelzceļa tiesību aktu paketi jeb tā dēvēto Tehnisko pīlāru, otrdien raksta laikraksts Diena.

Dienas Bizness, 2015. gada 07. jūlijs plkst. 8:40

Foto: Kristaps Kalns, Dienas mediji

Tā būtība ir vienotu tehnisko un drošības standartu noteikšana visā ES dzelzceļa sistēmā un vienota vilcienu un lokomotīvju drošības standartu apstiprināšana un atļaujas saņemšanas procedūra Eiropas Dzelzceļa aģentūrā.

Latvijas īpašais panākums ir tas, ka Baltijas valstīm kā vienīgajām noteikts izņēmuma statuss. Proti, tā kā Baltijas valstu dzelzceļa operatori negrasās ieiet citu reģionu dalībvalstu tirgū, tad tiem savam ritošajam sastāvam nebūs obligāti jāizņem atļauja Eiropas Dzelzceļa aģentūrā, kas ir dārgs process. Tā vietā Baltijas valstu atbildīgajām institūcijām būs jāvienojas par kopējiem drošības standartiem un savstarpēju sertifikācijas atzīšanu. Proti, ja Latvijas lokomotīve būs sertificēta Latvijā, tad sertifikāts būs derīgs arī Lietuvā un Igaunijā bez kādām papildu procedūrām. 

Baltijas valstis izņēmuma statusu – tiesības neapstiprināt savu ritošo sastāvu Eiropas Dzelzceļa aģentūrā – saņēmušas, jo atrodas specifiskā situācijā. Proti, tās ir atdalītas no ES dzelzceļa tīkla platuma (1435 mm) un ir tā sauktā Krievijas 1520 mm sliežu platuma dzelzceļa tīkla sastāvdaļa.

Savukārt ES līmenī Tehniskā pīlāra ieviešana nozīmē, ka jebkuras ES dalībvalsts dzelzceļa operatoru kompānija, saņemot darbības atļauju no Eiropas Dzelzceļa aģentūras, varēs brīvi darboties visā ES, piemēram, franču SNCF varēs braukt pa Vācijas teritoriju un vācu Deutsche Bahn pa Francijas teritoriju. Pašlaik jaunu vagonu un lokomotīvju atļauju piešķiršanas procedūra dažās valstīs var aizņemt līdz pat diviem gadiem un izmaksāt līdz pat sešiem miljoniem eiro.

Kā uzsver Eiropas Parlamenta deputāts no Latvijas Roberts Zīle, panāktā vienošanās vairos konkurenci dzelzceļa pārvadājumu jomā, jo, piemēram, Vācijas tirgū, kur pašlaik ir Deutsche Bahn monopols, vieglāk varēs ienākt citu valstu dzelzceļa operatori. «Katrs no ceļotājiem, kurš braucis ar vilcienu no vienas ES valsts uz otru, būs piedzīvojis, ka vairumā gadījumu uz robežas tiek nomainītas vilcienu lokomotīves vai jāpārsēžas citā vilcienā, jo nacionālajiem vilcieniem un lokomotīvēm pārsvarā ir atļauja darboties tikai savā valstī. Jāteic, ka līdz šim dzelzceļa pārvadājumu tirgus, atšķirībā no aviācijas tirgus, bijis ļoti aizsargāts nacionālā līmenī un daudzas valstis izmantojušas tehnisko standartu un drošības prasības, lai apgrūtinātu citu valstu operatoru ienākšanu savā tirgū. Tehniskā pīlāra ieviešana šo procesu vienkāršos, jo būs nepieciešams tikai viens vilcienu un lokomotīvju apstiprinājums Eiropas Dzelzceļa aģentūrā,» stāsta R. Zīle.

Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta direktora vietnieks Māris Riekstiņš prognozē, ka trijām Baltijas valstīm sagaidāmas smagas sarunas, lai vienotos par kopējiem tehniskajiem un drošības standartiem ar mērķi panākt vilcienu un lokomotīvju sertifikātu savstarpēju atzīšanu. «Neslēpšu, process būs grūts tādēļ, ka dzelzceļa pārvadājumu jomā esam konkurenti. Rezultātā vienoties par sertifikātu savstarpējas atzīšanas kārtību nebūs viegli. Pašlaik pateikt, vai Latvijas dzelzceļa pārvadātājiem jaunā kārtība būs drīzāk drauds vai iespēja, nav iespējams,» skaidro M. Riekstiņš.

Plašāk lasiet rakstā Cer vienkāršot pārvadājumus otrdienas, 7.jūlija laikrakstā Diena (9.lpp)!

 

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2013. gada 14. februāris plkst. 21:06

Nestrādājošiem pensionāriem, kuru pensijas apmērs nepārsniedz 180 latu, Liepājas sabiedriskajā...

2012. gada 01. novembris plkst. 13:08

Sākot ar 2. oktobri, taksometru pakalpojumu sniedzējs BalticTaxi sāk pakalpojumu sniegšanu...

2012. gada 25. oktobris plkst. 8:40

Britu Freightliner meklē iespējas ienākt platsliežu dzelzceļa zonā....

2012. gada 08. oktobris plkst. 12:16

A/s Liepājas autobusu parks līdz 2015.gada beigām plāno sasniegt 15 miljonu latu...

2012. gada 01. jūnijs plkst. 17:25

Kravu pārvadājumos ar autotransportu 2012. gada 1. ceturksnī pārvadāti 10,2 milj. t...

Nepalaid garām

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

Izdevniecība Dienas bizness ar 12.novembri izdod iknedēļas biznesa žurnālu, kas aizstās laikrakstu...

«Man šķiet, ka šobrīd Baltija ir pats caurspīdīgākais finanšu tirgus dalībnieks visā...

Savu eko māju no salmu paneļiem Raiskuma pagastā būvē arī latviešu modele...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

Viena kleita Andele Mandele kustības piekritēju rokās mēdz nomainīt pat piecas saimnieces...

No šīs sadaļas
2015. gada 07. jūlijs plkst. 7:54

Dīzeļvilcienu modernizācija ir ES projekts, kura termiņš nosaka, ka šogad, ne vēlāk,...

2015. gada 06. jūlijs plkst. 10:43

Pagājušajā nedēļā Eiropas Komisija (EK) paziņoja par nodomu finansēt Rail Baltica būvniecību...

2015. gada 06. jūlijs plkst. 8:53

Apsūdzētie Pasažieru vilciena valdes locekļi savu vainu neredz; ministrs no komentāriem atturas....

2015. gada 05. jūlijs plkst. 20:37

 Ventspilī, AS Baltic Coal Terminal slēgtajā ogļu noliktavā, 4. jūlijā konstatēts uzkarsušu...

2015. gada 02. jūlijs plkst. 9:59

Ņemot vērā pieaugošo dažādu kuģošanas līdzekļu kustību Latvijas iekšējos...

2015. gada 01. jūlijs plkst. 11:31

Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc jaunus ceļus jau pēc dažiem gadiem atkal...

2015. gada 01. jūlijs plkst. 11:16

Daļa valstij piederošo nacionālās aviosabiedrības airBaltic akciju varētu tikt pārdotas...

2015. gada 01. jūlijs plkst. 9:31

Kravu īpašnieku investīcijas un sarunas ar Eiropas Komisiju dod cerības uz sekmīgu...

2015. gada 30. jūnijs plkst. 17:49

Otrdien, 30.jūnijā, valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātos noteikumus par neregulāro...

2015. gada 30. jūnijs plkst. 11:59

Engurē bāzētais luksusa katamarānu ražotājs O Yachts ir izstrādājis Class 5 katamarāna...