Tehnoloģijas

e-Identitātes apliecināšana un pārbaude digitālajā vidē kļūs drošāka

DB, 26.10.2021

Jaunākais izdevums

Lai nodrošinātu ikvienam Latvijas iedzīvotājam iespēju droši un uzticami apliecināt savu identitāti digitālajā telpā ne tikai valsts, bet arī privātajā sektorā, Saeima trešajā lasījumā ir atbalstījusi LR Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas rosinātos grozījumus Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumā.

Iedzīvotāji, saņemot komersantu e-pakalpojumus, to varēs darīt ar rīkiem, kuru statuss juridiski pielīdzināts personu apliecinoša dokumenta uzrādīšanai klātienē. Latvijā šādu kvalifikāciju saņēmuši eParaksta rīki – eID karte un mobilā lietotne eParaksts mobile.

Šobrīd jau teju 300 komersantu vietnēs ir integrēta iespēja apliecināt identitāti ar eParaksta rīkiem, paredzams, ka nākamā gada laikā šis skaits būtiski pieaugs.

Kāpēc tas ir nepieciešams?

Personu apliecinošu dokumentu likums no 2023. gada paredz eID karti kā primāru personu apliecinošu dokumentu Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem, kas sasnieguši 15 gadu vecumu, savukārt ārvalstīs dzīvojošajiem – no 2025. gada, bet atsevišķām personu kategorijām – no 2031. gada. Jau tuvākajos gados visiem Latvijas iedzīvotājiem būs obligāta personu apliecība (eID karte), tāpēc likumsakarīgi, ka valsts veicina arī tās pielietojuma paplašināšanos privātajā sektorā. Šobrīd daļa iedzīvotāju ikdienā autentifikācijai dažādās sistēmās un portālos izmanto arī lietotājvārdu un paroli, sociālos tīklus vai komercbanku nodrošinātos identifikācijas rīkus.

Gan pavisam ikdienišķas situācijas, piemēram, identitātes apliecināšana, lai apskatītu savus datus pakalpojuma sniedzēja portālā, gan, kad darījums prasa visaugstāko personas identifikācijas drošības līmeni (piemēram, pilnvaras izsniegšanu vai piekļuvi saviem medicīnas datiem), iedzīvotāji un komersanti varēs pilnvērtīgi izmantot eID karti vai eParaksts mobile. Mobilajās lietotnēs, kurās nav iespējams ieviest identitātes apliecināšanu ar eID karti, būs jānodrošina autentifikācija ar eParaksts mobile.

“Valsts ir attīstījusi un bez maksas un ierobežojumiem nodrošina Latvijas iedzīvotājiem uzticamus un modernus elektroniskās identifikācijas līdzekļus – eID karti un mobilo eID. Šo rīku akceptēšana digitālo pakalpojumu vidē ir tikpat pašsaprotama kā personu apliecinošu dokumentu atzīšana, saņemot pakalpojumus klātienē. Mēs esam pārliecināti, ka komerciālo pakalpojumu sniedzēji, veicot ļoti ierobežota apjoma investīcijas nacionālo eID līdzekļu integrācijai savās digitālo pakalpojumu infrastruktūrās, gūs būtiskus papildu labumus gan izmaksu ietaupījumu, gan pakalpojumu pieejamības paaugstināšanas ziņā. Turklāt esam vieni no pirmajiem Eiropas Savienībā, kas šādu soli spēruši,” skaidro vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs.

Komersantiem funkcionalitāte tiks nodrošināta bez maksas

Integrāciju pakotni, kas nepieciešama e-Identitātes apliecināšanas ieviešanai,jau šobrīd ikviens komersants bez maksas var saņemt VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs, kas Latvijā izsniedz un uztur eParaksta un e-Identitātes pakalpojumus iedzīvotājiem, kā arī integrācijurisinājumus komersantiem. Lai saņemtu integrāciju pakotni, tikai jānoslēdz bezmaksas līgums ar VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC). Pēc tam sadarbībā ar savu tehnoloģisko risinājumu partneri šī integrāciju pakotne ir jāiestrādā portālā vai informācijas sistēmā. Lai gan šis saistīts ar zināmiem izstrādes darbiem, pēc LVRTC aplēsēm vidējais izstrādei nepieciešamais laiks atkarībā no portālā vai informācijas sistēmā esošo procesu sarežģītības ir no 4 līdz 32 stundām, kas neradīs būtisku finansiālu slogu.

Arī turpmāka e-Identitātes apliecināšanas funkcionalitātes izmantošana gan komersantiem, gan iedzīvotājiem būs bez maksas. Ņemot vērā, cik plaši šobrīd visdažādākie pakalpojumi tiek izmantoti e-vidē un cik bieži iedzīvotāji apliecina identitāti, šis ilgtermiņā ļaus komersantiem arī būtiski ietaupīt finanšu līdzekļus, kas līdz šim tērēti citu autentifikācijas līdzekļu izmantošanai.

“Jāuzsver, ka mazajiem un vidējiem komersantiem, kas līdz šim izmantojuši nedrošus, nereti arī pašveidotus risinājumus gan finansiālu, gan tehnoloģisku izaicinājumu dēļ, šis ļaus būtiski uzlabot pakalpojumu sniegšanas procesa drošību un tiesisko noteiktību. Redzam, cik strauji pēdējā gada laikā ir audzis pieprasījums pēc integrāciju pakotnes. Tas apliecina, ka vienlaikus aug arī komersantu izpratne par digitālās drošības nosacījumiem, jo eParaksts nenoliedzami ir viens no primārajiem veidiem, kā pasargāt sevi un uzņēmumu no krāpniekiem digitālajā vidē,” uzsver LVRTC valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis.

Viena integrācija – vairākas funkcionalitātes

Drošu e-Identifikācijas rīku izmantošana paplašinās arī klientu loku, jo virknei valstspiederīgo ārvalstīs nav pieejami banku autentifikācijas rīki, tāpēc viņi pat nevar pieslēgties un saņemt e-pakalpojumu. e-Identitātes apliecināšana ar eParaksta rīkiem veicinās šo iedzīvotāju iekļaušanu un sasaisti ar valsti gan sensitīvos, gan pavisam vienkāršos e-pakalpojumos. Integrācijas pakotne nodrošinās iespēju apliecināt identitāti arī ar ārvalstnieku eID karti, ko Latvija sāks izsniegt jau šogad, tas nozīmē, ka komersanti savus pakalpojumus varēs droši piedāvāt arī ārvalstniekiem, kuri šo karti būs saņēmuši.

“2021. gadā Failiem.lv integrēja eParaksta funkcionalitāti datu glabāšanas platformā, paplašinot dokumentu digitālās koplietošanas iespējas un lietošanas ērtību, veicinot elektronisko dokumentu aprites ātrumu. Tas padara lietotājiem ikdienu ērtāku, savukārt biznesam – izdevīgāku, jo elektronisks apmaiņas veids ir ātrāks un drošāks – var pārbaudīt lietotāja identitāti un paraksta autentiskumu uzreiz. Sadarbībā ar LVRTC varam nodrošināt integrētu eParaksta lietošanu Latvijas iedzīvotājiem bez papildu maksas,” uzsver Failiem.lv vadītājs Jānis Viklis.

Ja iedzīvotājiem eParaksta rīku izmantošana nozīmēs vienu ērtu e-Identitātes apliecināšanas rīku visām dzīves situācijām, tad komersantiem viena integrācija pavērs vismaz trīs jaunas funkcionalitātes, un komersantam atliks vien izvēlēties, vai viņš tās vēlas izmantot pilnā mērā vai tikai vienu no tām. Pirmkārt, integrācijas pakotne ietver bezmaksas e-Identitātes apliecināšanas funkciju ar visiem rīkiem, kurus nodrošina valsts (eID, eParaksts mobile, eParaksta karte, ārvalstnieka eID, uzturēšanās atļauja). Funkcionalitāte ir bez maksas gan portāla, kur tā integrēta, turētājam, gan viņa klientiem.

Otrkārt, integrācijas pakotnē iekļauta arī parakstīšanas funkcionalitāte, kas ļaus gan pašam komersantam, gan viņa klientiem interneta vietnē arī parakstīt līgumus un citus dokumentus. Arī parakstīšanās tiek nodrošināta bez maksas. Treškārt, integrācijas pakotnē iekļauta arī funkcionalitāte personas vecuma parametra noteikšanai. Mūsdienās personas kods vairs nav uzskatāms par personas vecumu identificējošu parametru. Šāda funkcionalitāte nepieciešama gan komersantiem, kas tiešsaistē pārdod preces, ko drīkst pārdot tikai noteikta vecuma klientiem, gan situācijās, kad komersants, piemēram, grib piemērot kādas atlaides vai īpašus nosacījumus senioriem.

Nacionālo identitātes apliecināšanas rīku integrēšana nozīmē arī ērtāku lietotāju identifikācijas pārvaldību, jo gadījumos, kad portāla lietotāji nozaudē vai piemirst pašizveidotās paroles, portāla administratoram ir jāiesaistās, lai palīdzētu saviem klientiem. Izmantojot eParaksta rīkus, klienti paši pārvalda savu e-Identitātes apliecināšanas informāciju un piekļuvi tai, tāpēc paroļu atkopšana vairs nebūs komersantu rūpe

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

4.oktobrī aprit 15 gadi kopš droša elektroniskā paraksta ieviešanas Latvijā - šajā laikā iedzīvotāji eParaksta rīkus dokumentu parakstīšanai izmantojuši vairāk nekā 55 miljonus reižu.

Vismaz vienreiz eParakstu izmantojusi piektdaļa valsts iedzīvotāju vecumā no 15 gadiem, informē VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC), kas iedzīvotājiem nodrošina droša elektroniskā paraksta un nacionālās e-Identitātes apliecināšanas rīkus.

“Straujāko lietojuma pieaugumu eParaksts piedzīvoja tieši pēdējo divu gadu laikā, tomēr ne visus pieauguma nopelnus varam piedēvēt pandēmijai. Komercsektors plaši integrē eParaksta funkcionalitātes gan savos biznesa procesos, gan pakalpojumu sniegšanas tiešsaistes platformās. Tas būtiski paplašina eParaksta izmantošanas iespējas iedzīvotājiem gan drošas e-Identitātes pārbaudei, gan dokumentu parakstīšanai. No oficiālās saziņas rīka, kas nepieciešams vien formalitāšu kārtošanai, eParaksts kļūst par sadzīves rīku, kas ļauj piekļūt informācijai, sensitīviem datiem un pakalpojumiem. Lai jebkurš rīks tiktu plaši lietots, nepieciešamas trīs komponentes – ērta lietošana, pietiekami plašs pielietojumu klāsts un tiesiskā noteiktība to izmantojot. Šobrīd jāatzīst, ka visas komponentes veiksmīgi mijiedarbojas atbilstošā digitālajā ekosistēmā un sagaidām, ka šogad un nākamajos gados pieprasījums pēc valsts nodrošinātiem, turklāt bezmaksas rīkiem pieaugs vēl straujāk,” uzsver LVRTC valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

eParaksts – drošība gan uzņēmumiem, gan iedzīvotājiem

DB, 27.07.2021

Droša elektroniskā paraksta lietošana būtiski uzlabo digitālās vides drošību un uzticamību attālinātiem darījumiem. eParakstīts dokuments precīzi un neapstrīdami identificē abus darījuma partnerus, tā likumiski nostiprinot darījuma leģitimitāti, izslēdzot parakstu viltojumu iespēju daudz efektīvāk nekā tas ir ar papīra formāta dokumentiem. Latvijas uzņēmējiem ir pieejams plašs eParaksta risinājumu klāsts veiksmīgai un drošai e-komercijas attīstībai, teic Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gluži kā dators, pele vai klaviatūra – arī eParaksts kļuvis par mūsdienu uzņēmēja ikdienas darba rīku, kas tiek likts lietā gan darbinieku un klientu identitātes pārbaudei, gan dokumentu parakstīšanai.

Šī gada pirmajos sešos mēnešos eParaksta lietojuma skaits dokumentu parakstīšanai pārsniedzis 7 miljonus reižu, kas ir vairāk nekā visā 2019. gadā kopā. Arī e-Identitātes apliecināšanai dažādās interneta vietnēs un e-pakalpojumu portālos eParaksts tiek izmantots arvien biežāk un teju sasniedzis visu pērnā gada lietošanas reižu skaitu.

Ievērojamais eParaksta lietošanas skaita pieaugums vērojams ne tikai pandēmijas dēļ, bet arī pateicoties jaunām izmantošanas iespējām. Uzņēmumi izvēlas pāriet uz elektronisko dokumentu apriti un integrē savās dokumentu vadības sistēmās eParaksta funkcionalitāti, kā arī ievieš to klientu portālos un piedāvā saviem klientiem pieteikties un saņemt pakalpojumus droši, izmantojot eParaksta rīkus e-Identitātes apliecināšanai un dokumentu parakstīšanai. Arī mobilā lietotne eParaksts mobile kļūst arvien populārāka, katru mēnesi lietotnei piesakoties ap 10 000 jaunu lietotāju, un nu jau vairāk nekā 150 000 iedzīvotāju aktīvi izmanto eParakstu viedtālrunī. Ir ērti, ja daudzas – gan sadzīviskas, gan biznesa lietas – vari nokārtot ar savu viedtālruni. Šo ērtību lietotāji atzinīgi novērtē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada pirmajos sešos mēnešos eParaksta lietošanas reižu skaits dokumentu parakstīšanai pārsniedzis 7 miljonus reižu, kas ir vairāk nekā visā 2019. gadā kopā. Arī e-Identitātes apliecināšanai dažādās interneta vietnēs un e-pakalpojumu portālos eParaksts tiek izmantots arvien biežāk un teju sasniedzis visu pērnā gada lietošanas reižu skaitu, informē VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC).

Tiek lēsts, ka no viena koka iespējams izgatavot vairāk nekā 10 000 tūkstošus papīra lapu, tātad 2021. gada pirmajā pusgadā eParaksta lietotāji arī saudzējuši 3914 kokus un nav izdrukājuši aptuveni 210 tonnas papīra, kas pielīdzināmas piecām kravas automašīnām ar maksimālo normatīvajos aktos pieļaujamo svaru, kas drīkst pārvietoties pa Latvijas ceļiem. Pieņemot, ka gadījumā, ja šie dokumenti būtu papīra formātā, tie tiktu transportēti adresātiem, tātad elektroniskās dokumentu aprites pozitīvā ietekme mērāma arī nenotikušu braucienu skaitā, kas palīdz mazināt CO2 izmešu daudzumu.

"Nedrīkst aizmirst, ka pirms papīra dokumentu izveides, transportēts tiek arī pats papīrs – no ražotnes uz noliktavu, no noliktas uz veikalu. Tātad katra saražotā papīra lapa piedzīvo garu transportēšanas ceļu, kas arī vairo negatīvo ietekmi uz vidi. Papīra lapas izgatavošanā tiek izmantoti līdz pat 20l ūdens, kā arī virkne ķimikāliju, tostarp balinātājs. Beigu beigās - baltais papīrs, ko parakstam, atstāj visai netīru vides nospiedumu," uzsver LVRTC valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Banka "Citadele" sākusi piedāvāt iespēju mazajiem un vidējiem uzņēmumiem atvērto kontu attālināti, informē bankā.

Lai kvalificētos attālinātai konta atvēršanai, uzņēmumam jābūt reģistrētam Latvijā un uzņēmuma pārstāvim ar vienpersoniskām paraksta tiesībām jāizmanto kvalificēts elektroniskais paraksts identifikācijai (SmartID QES, eParaksts eID un eParaksts mobile) un pieteikuma parakstīšanai.

Ja uzņēmējs kvalificējas visiem kritērijiem, konta atvēršana aizņem līdz 20 minūtēm, un uzņēmējam uzreiz ir iespējams izmantot bankas kontu un veikt norēķinus internetbankā, savukārt bankas karti saņemt pa pastu. Lai kontu atvērtu pilnībā digitāli, uzņēmuma apgrozījums mēnesī nedrīkst pārsniegt 30 tūkstošus eiro.

“Laiks ir būtisks resurss, un uzņēmumi augstu novērtē bankas pakalpojumu digitālo pieejamību sev ērtā laikā un vietā. Citadeles uzdevums ir stiprināt uzņēmējus, nodrošinot tos ar visiem nepieciešamajiem digitālajiem rīkiem, lai uzņēmēji var taupīt laiku un koncentrēties uz sava biznesa attīstību. Esam radījuši digitālu ekosistēmu, kur mazie un vidēji uzņēmēji attālināti var kļūt par bankas klientu un saņemt visus nepieciešamos e-komercijas rīkus, kā arī, nepieciešamības gadījumā, uzreiz filiālē saņemt POS terminālu. Tas nozīmē, ka pāris stundu laikā gan esošie, gan jaunie uzņēmumi var uzsākt savu digitālās uzņēmējdarbības ceļu un sākt apkalpot savus klientus. Izmēģinājuma fāzē iespēju atvērt kontu attālināti izmantojuši jau vairāk nekā 100 uzņēmumi,” stāsta bankas Citadele valdes loceklis Vladislavs Mironovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Kāpēc uzņēmumi Baltijas valstīs strauji pāriet uz elektronisko parakstīšanos?

Sadarbības materiāls, 04.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektronisko procesu un pakalpojumu kvalitāte strauji uzlabojas. Tāpēc organizēt biznesa procesus Baltijas valstīs tieši biznesa administēšanas kontekstā vēl nekad nav bijis tik vienkārši. Elektroniskie paraksti jeb e-paraksti drošās digitalizācijas procesā ir kļuvuši par tādiem kā elites vienību karavīriem. Kāpēc? Jo e-parakstus ir gandrīz neiespējami viltot vai izmantot ar atpakaļejošu datumu.

Digitālajiem rīkiem ir milzīga ietekme uz uzņēmuma nākotni. Pēdējo gadu laikā piedzīvojām un realizējām strauju digitālo transformāciju. Kombinējot dažādus digitālos rīkus, uzņēmumi savā rīcībā ieguva jaudīgus instrumentus, kas ļauj atteikties no dokumentu drukāšanas, skenēšanas un sūtīšanas pa pastu. Tādējādi arī klientiem uzņēmumi var nodrošinot augstākās klases pieredzi. Un tā ir tikai aisberga redzamā daļa, ja patiešām ir vēlme radīt nevainojamus elektroniskos procesus. Neatkarīgi no tā, vai uzņēmums strādā visās trijās Baltijas valstīs vai tikai vienā.

Daudzas aptaujas apliecina, ka dažādu administratīvu procedūru veikšana ļoti bieži darbiniekiem atņem laiku, ko citkārt varētu ieguldīt efektīvāk un tiešām savu darba pienākumu veikšanai. Nu jau ir pilnīgi skaidrs, ka rūpes par dokumentu apriti tādā pat veidā, kā tas notika pirms desmit gadiem, aizņem pārāk daudz laika. Piemērām, dokumentu drukāšana un parakstīšana ar roku, skenēšana un nosūtīšana pa pastu vai, izmantojot kurjera pakalpojumus, ir sarežģīta un lieka. Tomēr dažādu aptauju dati rāda, ka vairāk nekā 50% uzņēmumu joprojām izdrukā dokumentus tikai tāpēc, lai tos parakstītu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa procesu digitalizācija pēdējos gados ir uzņēmusi apgriezienus. Pandēmijas sākumā dokumentu elektroniskā aprite un elektroniska parakstīšana ieguva milzīgu popularitāti. Pēdējo gadu laikā elektroniski parakstītu dokumentu skaits ir dubultojies un pat trīskāršojies. Tā acīmredzami nu jau ir tendence. Turklāt uzņēmumi ir ieguvuši pārliecību, ka šādā veidā tie rūpējas par ilgtspējību, kā arī ietaupa savu naudu un laiku.

Elektroniski parakstīto dokumentu skaits pieaudzis par 160 procentiem

Digitalizācijai uzmanība ir jāpievērš pastāvīgi. Lai tai būtu ilgtermiņa efekts, procesi ir visu laiku jāuzlabo. Digitalizācijas procesu plānošanā un ieviešanā ir jābūt iesaistītiem gan uzņēmumu darbiniekiem, gan piegādātājiem, klientiem un biznesa partneriem.

“Mūsu rīcībā esošie dati liecina, ka šī gada 11 mēnešos Baltijas valstīs dokumenti elektroniski parakstīti pusotru reizi biežāk nekā pērn šajā pašā laika periodā. Tas nozīmē, ka ir ietaupīta 9 684 221 papīra loksne, kuru ražošanai izmanto aptuveni 152 tūkstošus kilogramus koksnes. Tie ir aptuveni 1200 koku! Un tas viss tikai pateicoties tam, ka aizvien biežāk izvēlamies dokumentus parakstīt elektroniski,” saka Ilmārs Arsenovičs, “Dokobit” vadītājs Latvijā. Viņš arī atzīmē, ka pieprasījuma pieaugums saistīts ar tiem uzņēmējiem, kas tieši pandēmijas laikā atklāja un sāka izmantot attālinātās parakstīšanās rīkus. Savukārt tajos uzņēmumos, kur elektroniska parakstīšanās nebija jaunums, attālinātā dokumentu apritē tika iesaistītas aizvien vairāk puses. Iepriekš šī pieeja lielākoties tika izmantota tikai darījumos ar klientiem, lai nodrošinātu viņiem labāku sadarbības pieredzi. Tagad šajā ķēdē ir iesaistīti gan klienti, gan dažāda līmeņa uzņēmuma darbinieki un arī, piemēram, piegādātāji.

Komentāri

Pievienot komentāru