Jaunākais izdevums

IKT nozarē jau vairākus gadus plaši tiek attīstīta resursu koplietošana, kas ļauj izmantot augstākas kvalitātes un pieejamības infrastruktūru un pakalpojumus, neieguldot to izveidē savus līdzekļus. Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) ir šādas koplietojamas infrastruktūras uzturētājs, uzņēmējiem piedāvā optiskā tīkla koplietošanu, eParaskta un e-Identitātes platformas, datu pārraides risinājumus, bet valsts iestādēm ir virkne efektīvu pakalpojumu ieskaitot, kiberdrošības risinājumus.

Par resursu koplietošanu, ikdienas darbu, kiberdrošību un iedzīvotāju izglītošanu Dienas Bizness saruna ar LVRTC valdes priekšsēdētāju Ģirtu Ozolu.

LVRTC ir viens no valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pakalpojumu kompetenču centriem, kā arī sniedz Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (VESPC) pakalpojumus publiskā sektora spēlētājiem. Ko tas praktiski nozīmē, ko darāt un ko no tā iegūst uzņēmumi, sabiedrība?

Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra uzdevums ir nodrošināt valsts pārvaldes iestādēm tehnisko līdzekļu kopumu - nepieciešamo skaitļošanas, datu glabāšanas un elektronisko sakaru tīkla informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūru, lai nodrošinātu informācijas sistēmu darbību augstā konfidencialitātes, integritātes un pieejamības līmenī. Mēs nesniedzam pakalpojumu gala lietotājam. Starp mums un sabiedrību ir valsts pārvalde un tas, ko gala lietotājs, proti, sabiedrība pēc mūs paveiktā izjūt vai neizjūt, ir dažādu informācijas sistēmu darbības pieejamība vai nepieejamība. Proti, sistēmas vai nu darbojas stabili vai arī kaut kas nav īsti labi. Mūsu uzdevums ir panākt, lai tās sistēmas, kas ir mūsu pārziņā, ir pieejamas.

Kas tās ir par sistēmām? Konkrēti - kādu nosaukumu, piemēram?

Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centrā var pieteikties jebkura iestāde ar savā pārvaldībā esošu informācijas sistēmu. Piemēram, Valsts Zemes dienests. Uzsvēršu, ka mēs neapkalpojam visas valsts informācijas sistēmas. Kopumā valsts pārvaldē ir vairāk nekā 200 informācijas sistēmas, mēs sniedzam pakalpojumus gandrīz 150 no tām un 68 ir valsts nozīmes informācijas sistēmas. Ko tas mums nozīmē? Tā ir atbildība, lai jau pieminētā pieejamība, drošība un integritāte būtu! Tam nepieciešama 24 stundu uzraudzība, monitorings. Nepieciešami tiešām augsta līmeņa speciālisti.

Ko iegūst iestādes?

Ieguvumu spektrs ir liels! Sākot no tā, ka atbildību par savu resursu darbību un pieejamību viņi nodod kādam citam. LVRTC iestādēm nodrošina koplietojamu infrastruktūru un šādā gadījumā tas ir arī finansiāls ieguvums. Proti, infrastruktūra ir pie mums un katram nav jāveido un jāuztur sava. Tāpat iestāde iegūst vienu pakalpojuma sniedzēju visiem IKT pakalpojumiem, jo LVRTC sniedz visus IKT pakalpojumus, izņemot internetu un datu pārraidi, jo šos pakalpojumus galalietotājam varam sniegt tikai tad, ja runa ir par valsts drošību. Tie ir atsevišķi specifiski gadījumi. Infrastruktūrā, tā pakāpeniski ejot no zemes uz augšu, ietilpst, elektrība, optiskie kabeļi, datu pārraide, fiziskie datu centri, virtuālie datu centri un augstākie pakalpojumi – kiberdrošība, mākoņdatošana. Pēc būtības pilns IKT pakalpojumu spektrs. Tiek piedāvāts nodrošināt visu ciklu, gan kā un kur dati tiek glabāti, kā tie ir pieejami un kā aizsargāti. Cita lieta ir – kādus pakalpojumus iestādes izvēlas no mums ņemt. Tas, ka informācijas sistēma ir mūsu centrā var nozīmēt gan vienu pakalpojumu, gan pilnu spektru. To iestādes izvēlas pēc vajadzības.

Sakiet, runājot par efektivitāti, vai nebūtu lietderīgi visas informācijas sistēmas uzturēt vienuviet? Vai tas nepaaugstinātu efektivitāti un vēl vairāk nemazinātu izmaksas?

Kompetenču centri šajā jomā valstī ir četri. Mēs esam viens no tiem. Lai pārējie par sevi stāsta, bet no manas puses ir viena kopējā atbilde, kādēļ visu nevar likt zem viena jumta. Proti, tas izriet no drošības apsvērumiem. Jāpiemin, ka starp valsts informācijas sistēmām ir kritiskās informācijas sistēmas un tur ir noteikti principi kā diversificē riskus. Domāju, ka kompetenču centru skaits Latvijā ir optimāls un tā tas varētu palikt. Būtiska ir klientu kritiskā masa, proti, to nevar būt par maz, jo tad izmaksas katram strauji aug, bet, kad šī kritiskā masa ir sasniegta, tad vairs nav būtiskas nozīmes – cik vēl nāk klāt, tas nepadarīs uzturēšanu vai pašu pakalpojumu būtiski lētāku.

Mums vēsturiski vairākās nozarēs ir bijusi situācija, kad valsts resori gluži kā atsevišķas valstis veido savu infrastruktūru datu glabāšanai, savus datu pārraides tīklus. Pēdējos gadus tomēr vairāk tiek runāts par resursu koplietošanu un centralizāciju. Vai ekonomiskie ieguvumi ir būtiskākais apsvērums pieņemot lēmumu par koplietojamas infrastruktūras izmantošanu?

Patiesi, pēdējā piecgadē valsts pārvalde, kā arī komersanti daudz atvērtāk raudzījušies koplietošanas virzienā un IKT kompetenču centralizēšanā. Tā ir arī pasaules tendence, jo IKT resursu izmaksas visā pasaulē pieaug, turklāt gan iestādes, gan komersanti saskaras ar izaicinājumu atrast un piesaistīt kvalificētus speciālistu šo resursu uzturēšanai un attīstībai. Koplietojamas infrastruktūras un resursu izmantošana ir ekonomiski izdevīgāka, tāpat šādiem konsolidētiem pakalpojumu centriem ir vieglāk piesaistīt ES fondu mērķēto naudu, jo kopējais apjoms ir lielāks un līdz ar to uzrādāmā efektivitāte fondam ir augstāka. Vēl nozīmīgs aspekts ir tas, ka mūsu centrā pakalpojumus iestādes un kapitālsabiedrības var saņemt bez iepirkuma, atšķirībā no klasiskās pakalpojuma pirkšanas kārtības. VARAM ir īpaša darba grupa no visām iesaistītajām pusēm, kas attiecīgi lemj par informācijas sistēmas iekļaušanu VESPC. Tas notiek reglamentētā kārtībā. Klienta būtiska priekšrocība ir tā, ka pie mums vienuviet ir visi vajadzīgie speciālisti. Lai izveidotu ko līdzīgu, piemēram, zem vienas ministrijas, ir nepieciešami vismaz 14 dažādu specialitāšu profesionāļi. Piesaistīt IKT jomas speciālistus valsts pārvaldei ir problemātiski, jo ir būtiska atalgojuma atšķirība šajā nozarē starp valsts sektoru un privāto sektoru. To arī mēs risinām kā valsts kapitālsabiedrība.

Pandēmijas laikā e-Paraksts kļuva par ikdienišķu rīku simtiem tūkstošu iedzīvotājiem. Kas notiek šogad, kad klātienes klientu apkalpošanas ierobežojumi vairs nepastāv, vai eParaksts ir tikpat pieprasīts?

2020. un 2021.gadā pieprasījums pēc eParaksta patiešām ļoti strauji pieauga. Šobrīd jaunu lietotāju pieauguma līkne vairs netraucās vertikāli, kā tas bija pandēmijas smagākajos brīžos, kad klātienes komunikācija un darījumu kārtošana faktiski nebija iespējama. Tagad redzam lietotāju skaita pieauguma pozitīvo efektu, jo līdz ar skaita pieaugumu, palielinās arī komersantu interese ieviest eParaksta rīkus savos biznesa procesos. Ne vienmēr tur nepieciešama parakstīšana, taču jebkurš darījums sākas ar identitātes apliecināšanu. Šā gada sešos mēnešos, pret pērnā gada sešiem mēnešiem, eParaksta rīku izmantošana e-Identitātes apliecināšanai pieaugusi par 40%.Gribu uzsvērt, ka ne tikai pandēmija ir veicinājusi e-Paraksta un eID kartes lietošanu. To veicina arī tas, ka mūsu pakalpojumi un rīki kļūst ērtāki un funkcionālāki. eParaksts mobile ir ērti lietojams, turklāt kurjers bez maksas atved personai līgumu, ko nepieciešams noslēgt pirms izmantošanas. Izmantojot nacionālos rīkus, komersanti var ietaupīt un optimizēt savus biznesa procesus.

Vai nacionālo e-Identiātes rīku izmantošana ir bez maksas?

eID kartē iekļautā eParaksta izmantošana neierobežotā daudzumā ikvienam iedzīvotājam ir bez maksas. eID karte tiek izsniegta konkrētai fiziskai personai un šī persona eID karti dokumentu parakstīšanai e-vidē var izmantot gan privātām, gan darba vajadzībām, turklāt neierobežotā daudzumā. Tas pats ir ar eParaksts mobile.Nereti uzņēmumi neizmanto šo valsts bez maksas nodrošināto iespēju savā darba vai klientu apkalpošanas procesā un turpina izmantot dažādus maksas risinājumus vai arī nedrošus risinājumus, kuru uzturēšanai uzņēmums tērē gan cilvēku, gan finanšu resursus. Tai pat laikā virkne iestāžu un organizāciju jau aprēķinājušas ietaupījumus, ko nes eID kartes izmantošana darba vietā un par dokumentu parakstīšanu vairs nemaksā. Komersantiem, kuri sniedz e-pakalpojumus un veic personu elektronisku identifikāciju savos portālos un sistēmās, jāņem vērā izmaiņas Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumā. Tās paredz, ka no 2023. gada 1. februāra elektronisko pakalpojumu sniedzējiem, jānodrošina iespēja klientiem saņemt e-pakalpojumus, izmantojot nacionālos elektroniskās identifikācijas līdzekļus - eID karti un mobilo lietotni eParaksts mobile.

Kas jādara komersantiem?

Lai šādu iespēju nodrošinātu, komersantiem ir jāintegrē savos portālos valsts nodrošināts e-Identifikācijas risinājums, kas pieejams bez maksas.Komersantiem šobrīd būtu pēdējais brīdis uzsākt nepieciešamo integrāciju veikšanu, lai 1.februārī būtu gatavi savos portālos uzņemt klientus ar nacionālajiem identifikācijas rīkiem – eID karti un eParaksts mobile. Jāatzīst, ka pēdējos divus gadus komersanti jau ir bijuši ļoti aktīvi eParaksta rīku integrēšanā. Integrācijai nepieciešamā pakotne ir bez maksas un komersantam sadarbībā ar savu tehnoloģisko partneri jāveic tās integrēšana.

Kādi ir būtiskākie ieguvumi?

Integrējot eParaksta rīkus savos portālos un sistēmās, ir vairāki ieguvumi. e-Identitātes platforma ietver e-Identitātes apliecināšanas funkciju ar visiem rīkiem, kurus nodrošina valsts (eID, eParaksts mobile). Turklāt integrējot šo, komersants var arī saņemt iespēju ne tikai identificēt konkrētu personu, bet arī saņemt ziņas, ka persona ir pilngadīga, kas nepieciešams atsevišķu preču vai pakalpojumu tirdzniecībai internetā. Kā zināms, personas kods mūsdienās var vairs neatspoguļot personas vecumu, savukārt tieši komersants ir atbildīgs par to, lai pircēja vecums būtu pārbaudīts pirms akcizēto preču iegādes. Šāda funkcionalitāte nepieciešama alkohola un tabakas izstrādājumu tirdzniecībai tiešsaistē, tomēr var būt noderīga arī medikamentu tirdzniecībai, kā arī, piemēram, dažādu atlaižu piešķiršanai noteiktām vecuma grupā – piemēram, senioriem. Šobrīd tikai nacionālie e-Identifikācijas rīki saskaņā ar normatīviem ir pielīdzināmi personu apliecinoša dokumenta uzrādīšanai klātienē. Digitālā vidē nedrīkst būt zemākas drošības un atbilstības prasības kā klātienes saziņā, tāpēc paredzam, ka komersanti arī turpmākos gadus paplašinās savu pakalpojumu loku un funkcionalitāti, izmantojot tieši eParaksta rīkus.Tāpat integrējot eParaksta rīkus, komersants iegūst iespēju parakstīt ar klientiem nepieciešamo dokumentāciju elektroniski. Arī tas ir bez maksas.

Platjoslas optiskais tīkls pandēmijas ietekmē kļuvis daudz pieprasītāks komersantu vidū. Komercializēti 4000km optiskā tīkla. Kas to izmanto un kādas ir nākotnes prognozes?

Pandēmijas laikā noslēdzām otro kārtu platjoslas optiskā tīkla izveidē Latvijā. Pēc pirmās kārtas bija pārmetumi gan par arhitektūru, gan par izvietojumu, bet te ir jāsaprot, ka pirmo kārtu nevar vērtēt pēc tādām pašām prasībām kā pabeigtu tīklu. Pirmā kārta ir tikai loģisks pamats, kuru papildina otrā kārta, kuras laikā pilnveidojām kartējumu, padarot tīklu pievilcīgāku komersantiem. Pēdējo divu gadu laikā tiešām ir dubultojies elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem iznomāto tīkla kilometru apjoms. Domāju, ka tendence turpināsies neatkarīgi no tā, vai būs vēl kādi pandēmijas ierobežojumi vai nē. Iemesls ir vienkāršs. Kapacitātes, kas nepieciešamas mobilajiem operatoriem aug. Līdzko parādās 5G infrastruktūra, būtiski aug pārraidīto datu apjoms. No otras puses, līdzko aug iznomāto kilometru skaits, tiek samazināts tarifs. Pēdējais samazinājums bija gandrīz par 20% un šobrīd Optiskā tīkla uzraudzības komisija vērtē mūsu priekšlikumus nākamajai tarifu samazināšanai. Katrs šāds solis pielietojamību tikai uzlabo un vairo! Platjoslas optiskais tīkls nav biznesa projekts, ir nepieciešama tikai uzturēšanas nauda. Patlaban platjoslas optisko tīklu izmanto 14 operatori, no kuriem deviņi ir reģionālie. To ir būtiski norādīt, jo projekts ir paredzēts reģionu attīstībai, savukārt reģionos darbojošie komersanti ekonomisku apsvērumu dēl nevarētu veikt investīcijas sava tīkla izbūvē, tāpēc šobrīd arvien plašāk izmanto platjoslas tīklu.

Atgādiniet, vai platjoslas optiskos kabeļus vilka uz katru no 612 Latvijas pagastiem vai arī tur ir kādi kritēriji, kur bija jādara un kur nē?

Projektam abās kārtās ir noteikti kritēriji, kur vispār mēs varējām būvēt tīklu. Pirmajā kārtā mēs būvēt drīkstējām tikai tajās vietās, kur visi elektronisko sakaru operatori apliecināja, ka neplāno tur būvēt savu tīklu. Līdz ar LVRTC gāja tajās vietās, kur komersanti nepieteicās, nesaredzot peļņas iespējas. Mūsu uzdevums bija pārklājumā nodrošināt nepārtrauktību. Otrajā kārtā primāri vadījāmies pēc operatoru pieprasījuma un paustās vēlmes noteiktā novadā sniegt pakalpojumus, izmantojot LVRTC tīklu. Jau vairākus gadus visplašāk pakalpojumu sniegšanai iedzīvotājiem tīklu izmanto elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēji Vidzemē, kur iznomāti vairāk nekā 1580km optiskā tīkla. Salīdzinot ar 2020.gadu, teju trīskāršojusies optiskā tīkla izmantošana Kurzemē, kur operatori iznomājuši 1020km. Tāpat, salīdzinot ar 2020.gadu, trīskāršojusies tīkla izmantošana Zemgalē, kur šobrīd operatori pakalpojumu sniegšanai iedzīvotājiem iznomā 845km LVRTC optiskā tīkla trases. Latgalē elektronisko sakaru operatori iznomājuši 679km optiskā tīkla trases. Šobrīd visplašāk tīklu izmanto operatori Madonas novadā, kur operatoriem izveidoti 30 pieslēgumi. Madonas novadam seko Valmieras un Talsu novads, kā arī Alūksnes, Rēzeknes un Dienvidkurzemes novads. Tīklu šobrīd izmanto 14 elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēji. Deviņi no tiem ir reģionālie komersanti, kuriem infrastruktūras pieejamība ir būtisks priekšnosacījums pakalpojumu sniegšanai gala lietotājiem, tā kā savu infrastruktūru augsto izmaksu dēļ visbiežāk operatori nevarētu izveidot. Platjoslas optisko tīklu izmato arī trīs nacionālie elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēji un divi mobilo sakaru operatori. Salīdzinoši zema ir pakalpojumu sniedzēju interese sniegt pakalpojumus teritorijās, kas noteiktas kā atbalstāmās un tīkla nomai šajās vietās tiek piešķirta 30% atlaide. No 67 atbalstāmajām teritorijām šobrīd tikai vienā operators sniedz pakalpojumu saņemot atlaidi nomas maksai.

Projekts sākās 2012. gadā un ir pagājuši 10 gadi. Iedzīvotāju kļūst mazāk! Kā tas ietekmē situāciju?

Jā, iedzīvotāju skaits reģionos samazinās, taču tas nenozīmē, ka samazinās reģionos dzīvojošo iedzīvotāju interese un objektīva vajadzība pēc mūsdienu datu apjomiem atbilstošām interneta jaudām. Papildus Covid laikā parādījās nepieciešamība nodrošināt skolas ar ātru internetu. Bija iniciatīva no Pašvaldību savienības un IZM par to, ka tas lauku skolās ir aktuāli un nepieciešami uzlabojumi. Sākām ar vairāk nekā 50 skolu adresēm. Laikam ritot, šobrīd ir palikušas nedaudz vairāk kā 20 adreses. Proti, adrešu skaits samazinās, daļēji novadu reformas dēļ, jo skolas tiek apvienotas. Finansējums ir un tās adreses, kas būs palikušas sarakstā, noteikti nodrošināsim ar nepieciešamajām interneta jaudām.

Kā LVRTC tiek galā ar cilvēkresursu izaicinājumiem? Uzņēmumam tūdaļ būs 100 gadu, kā spējat palikt pievilcīgi jaunajiem darbiniekiem?

LVRTC kā uzņēmuma attīstība kopš pirmsākumiem bijusi balstīta uz inovācijām un jaunradi. Mūsu darbinieki tālajā 1924.gadā uzsāka radio ieviešanu Latvijā, tam sekoja TV, datu pārraides tīkli, 2012.gadā pirmais ES virtuālais drošs elektroniskais paraksts, bet nu jau strādājām pie tādām inovācijām kā kvantiskā atslēgu šifrēšana. Personālvadības tendences pasaulē rāda, ka darbinieki vairs nemeklē tikai stabilitāti un drošu darba vidi, ko tostarp veido sociālās garantijas. Darbinieki un jo īpaši jaunie speciālisti, meklē izaicinošu piedzīvojumu – vidi, apstākļus, projektus, kas liek augt pašam, kas liek justies profesionāli unikālam un vērtīgam, kas nes pienesumu sabiedrībai kopumā. LVRTC var nodrošināt visus šos apstākļus. Pēdējos gadus mums ir bijis ambiciozs mērķis iekļūt pievilcīgāko darba devēju topā. Šogad esam iekļuvuši uzņēmuma Kantar veiktā pētījuma par TOP darba devējiem iekļuvām TOP20.

Kā jaunie speciālisti par jums uzzina?

Mēs ejam uz augstskolām arī paši. Darām visu iespējamo. Starp citu, tieši studentu vidē mūsu kā darba devēja novērtējums bija labs. Proti, esam atvērti jaunajiem speciālistiem. Skaidrs, ka tādi parametri kā atalgojuma līmenis pēc amata ir būtiski, tomēr mūsdienās ļoti nozīmīgas ir tādas netveramas lietas. Proti, vai iespējams strādāt no citas pilsētas, vai var strādāt vakarā, naktī, agri no rīta, galvenais, lai uzdevums ir paveikts. LVRTC strādā gandrīz 270 darbinieki. Lielākajai daļai no tiem ir divdesmit un vairāk gadu darba stāžs uzņēmumā. Ir arī darbinieki, kuri visu darba mūžu nostrādājuši LVRTC un viņu darba stāžs vienīgajā darba vietā sasniedz un pārsniedz 40 gadus. Tomēr ik gadu uzņēmumam pievienojas ap 30 jauni kolēģi, gan speciālisti, kam jau uzkrāts pieredzes portfolio, gan absolventi, kas LVRTC bijuši praksē, iepazinuši uzņēmumu un jau kļuvuši par daļu komandas. Pērn veiktā darbinieku aptauja atklāj, ka 65% LVRTC darbinieku noteikti rekomendētu savu darba devēju draugiem, paziņām un 72% LVRTC darbinieku atkārtoti noteikti pieteiktos darbā uzņēmumā. Tas nozīmē, ka darbs LVRTC speciālistiem patīk! Kāpēc? Tas pozitīvais izaicinājums ir iespēja domāt plaši. Strādājot LVRTC, mēs nekad nerunājam par maziem, lokāliem risinājumiem, izstrādēm un projektiem. Ja kāds no kolēģiem nāk klajā ar jaunu ideju, piedāvājumu vai problēmas risinājumu, tad ir skaidrs, ka pirmais kritērijs, kas šim priekšlikumam ir jāiztur, ir mērogi un atbilstība valsts informācijas un komunikāciju tehnoloģiju specifikai un prasībām.

Jau teicāt, ka nodrošināt arī kiberaizsardzības pakalpojumus valsts informācijas sistēmām. Ievērojot Krievijas agresiju Ukrainā, kāda ir situācija šodien?

Kiberuzbrukumu intensitāte kopš februāra ir pieaugusi. Tā dienu no dienas ir svārstīga un ir atkarīga no dažādiem faktoriem un politiskiem notikumiem, gan tepat Latvijā vai Baltijā, gan pasaulē. Piemēram, pēc pieminekļa gāšanas intensitāte pieauga. Diennaktī vidēji notiek divi vērā ņemami kiberuzbrukumi valsts informācijas sistēmām!

Ko tas nozīmē – vērā ņemams uzbrukums? Tiek kaut kas paralizēts, apturēts?

Tā nav, ka katrs uzbrukums ir arī ar praktiskām sekām. Noteikti nē! Patiesībā pamanāmas sekas ir ļoti reti. Tas, ko uzzina sabiedrība, ir ļoti mazs apjoms no kopējā kiberuzbrukumu skaita. Uzzina tikai tad, ja uzbrucējam kaut kas ir izdevies. Pēdējā mēneša lielākais uzbrukums sasniedza ~70Gbps apjomu. Tā atvairīšanu sekmēja LVRTC nodrošinātais globālās plūsmas tīrīšanas pakalpojums, DDoS aizsardzības risinājums, kā arī aktīva resursa pieejamības uzraudzība fakta brīdī. Uzbrukumi kopš ģeopolitiskās situācijas saspīlējuma sākuma ir teju vai konstanti, un to intensitātes pieaugums gandrīz vienmēr korelē ar dažāda veida politisko virzību un lēmumu pieņemšanu. Uzbrukumi pēc savas specifikas lielākoties ir uz apjomu bāzēti, nevis specifiski mērķēti, lai gan arī šāda tipa uzbrukumus ik pa laikam savā pusē novērojam. Uzbrukumu klasifikācijā ir desmitiem veidu. Tas par ko nupat stāstīju - pakalpojumu atteices uzbrukumi, ir tādi, kas vērsti uz interneta resursa vai aplikācijas ārējo perimetru. Tomēr ir arī citādi. Tikpat labi uzbrukumi var būt no infrastruktūras iekšpuses. Piemēram, pirms vairākiem gadiem uzstādītās infrastruktūras iekārtās tiek aktivēti kādi “brīnumi”, kas pieļauj uzbrucējam vajadzīgā rezultāta sasniegšanu.

Kas ir galvenais, ko esat panākuši vai izdarījuši, kādēļ praktiski maz jūtam ikdienas kiberuzbrukumu sekas?

Ja runājam par interneta resursiem un aplikācijām, varētu teikt, ka jebkurai sistēmai var salīdzinoši veiksmīgi uzbrukt, jautājums ir tikai par ieguldītajiem resursiem – laiku, naudu un speciālistiem. Panākumu atslēga tieši patlaban ir laicīgi veiktas investīcijas aizsardzībai. Tas ir bijis ilgstošs process. Nav tā, ka vienā dienā sapērkam dzelžus un programmas, saliekam un jūtamies droši. Aizsardzība ir kompleksa lieta, kur jāiepērk, jāapmāca un jāmācās ir nepārtraukti, ik dienu. Ļoti nozīmīgs aspekts ir atvērta sadarbība ar interneta resursu pārvaldniekiem. Lai varētu aizsargāt interneta resursus, ir jābūt uzticēšanās elementam. Visbeidzot, komanda nepārtraukti, gan kvalitātē, gan kvantitātē, ir jāuzlabo.

Ekonomika

Kāpēc uz Telia daļām piesakās nekvalificēts pircējs?

Edžus Ozoliņš,23.01.2025

LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols uzsvēra, ka LVRTC nav nedz lēmis, nedz arī publiski komunicējis gatavību iegādāties Telia piederošās daļas Tet.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskaidrības par LVRTC stratēģiju attiecībā uz Tet un LMT kapitāla daļu iespējamo iegādi.

Pēdējos mēnešos aktualizēts jautājums par iespējamo darījumu, kura rezultātā Latvijas valsts vai kāda no tās kapitālsabiedrībām varētu izpirkt Skandināvijas telekomunikāciju milzim Telia piederošās Latvijas telekomunikāciju uzņēmumu SIA Tet un SIA Latvijas Mobilais telefons (LMT) kapitāla daļas.

Tas gan ir pretrunā ar valdības deklarāciju atvērt kapitālsabiedrības privātajiem investoriem, nevis tās mēģināt izpirkt. Vēl interesantāku šo parādību padara fakts, ka par pircēju piesakās VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC), uzņēmums, kurš, pēc pieejamās informācijas, nekvalificējas, jo diez vai spēs atvēzēties 0,5 miljardiem eiro, cik varētu maksāt Telia daļas LMT un Tet. 2023. gada bilancē LVRTC naudas pozīcijā bija vērojams cipars 24,71 miljons eiro, kas ir vairāk nekā nepietiekami.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikā, kad daudzas valsts iestādes un kapitālsabiedrības cīnās par funkciju saglabāšanu vai racionālu mazināšanu, Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) veido jaunu biznesa virzienu, ceļ fiziski drošāko datu centru 150 km ārpus Rīgas, īsteno valsts jaunlaiku vēsturē apjomīgāko tehnoloģisko risinājumu valsts robežas apsardzībai, bet šovasar LVRTC vārds plašāk izskanējis saistībā ar potenciālo Telia Company piederošo SIA LMT un SIA Tet daļu izpirkšanu.

Sarunā ar LVRTC valdes priekšsēdētāju Ģirtu Ozolu Dienas Bizness skaidro, kas virza vērienīgās ambīcijas un kā tās plānots sasniegt.

Jau pērn rudenī LVRTC pauda gatavību investēt līdzekļus informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares attīstībā. Kāpēc LVRTC tas nepieciešams?

Pērn tā bija tikai izpētoša interese, kas nenoliedzami korelēja arī ar jau sen ilgušajām sarunām un pieņēmumiem par Tet un LMT nākotnes attīstību. Kā jau vairākkārt publiski esmu uzsvēris – potenciālā daļu iegāde ir LVRTC vēlme un vienlaikus arī vajadzība paplašināt savus aktīvus. Lai to izprastu, ir būtiski saprast, kas ir LVRTC šodien. LVRTC šodien ir labi kapitalizēts uzņēmums. Vairākus gadus mums ir izdevies palielināt gan uzņēmuma apgrozījumu, gan peļņu. Arī šī gada pirmajos sešos mēnešos apgrozījumu esam palielinājuši par 10%, bet peļņu - par 9%. Tas nepretendē uz rekordu, bet šis ir turpinājums loģiskai izaugsmei, ko piedzīvojam, paplašinot ne vien darbību, bet arī uzlabojot pakalpojumu klāstu, kvalitāti un piegādi klientiem. Lai gan pēdējo desmit gadu laikā esam būtiski paplašinājuši LVRTC darbības jomas, ir izdevies izveidot un noturēt salīdzinoši nelielu, bet ļoti efektīvu speciālistu komandu. Mums ir 300 miljonu eiro liels projektu portfelis, kas ietver ne vien sakaru tīklu paplašināšanu, bet arī valsts mērogā šobrīd lielāko mākslīgā intelekta risinājuma pielietojuma izstrādi valsts austrumu robežas apsardzībai. Tajā pašā laikā, ja skatāmies uz mūsu pozīciju tirgū, tad, piemēram, Sabiedrisko pakalpojumu komisijas regulēto pakalpojumu klāstā pēc mūsu aprēķiniem LVRTC tirgus daļa pērn nesasniedza pat 2,5%. Tas nozīmē, ka pretēji nereti izskanējušiem apgalvojumiem LVRTC faktiski nekonkurē ar komersantiem.

Eksperti

Droša, jaudīga un iekļaujoša digitālā Latvija

Ģirts Ozols, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) valdes priekšsēdētājs,11.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālās vides attīstība ir priekšnosacījums drošībai, noturībai un arī valsts finansiālai izaugsmei. Tas viss nav iespējams bez spēcīgiem pamatiem jeb kritiskās infrastruktūras, par ko jau simts gadus rūpējas un domā Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC).

Vairāku gadu garumā bez skaļiem saukļiem un paštīksmināšanās Latvija ir izbūvējusi un paplašina sakaru un apraides tīklu, nodrošina Latvijas un NATO ārējās robežas drošības stiprināšanu, sniedz ērtus un uzticamus digitālās identitātes pakalpojumus, šobrīd testē 5G tehnoloģiju TV un radio apraides nodrošināšanai. Kurš par to maksā un kas liecina par LVRTC panākumiem?

LVRTC peļņu veido IKT infrastruktūras nomas un saistīto pakalpojumu ienākumi, LMT dividendes, ieņēmumi no valsts deleģēto uzdevumu izpildes un komercproduktu - piemēram datu centru, kā arī datu tranzīta pakalpojumu tirgošanas pašmāju un ārvalstu komersantiem. Īstenojot dažādus projektus, akcionāra noteikta daļa iegūtās peļņas tiek iemaksāta valstij, bet daļa - ieguldīta simts procentus valstij piederošā LVRTC infrastruktūras attīstībā, lai veicinātu nākotnes tehnoloģisko projektu īstenošanu. Atkārtoti ieguldot peļņu, mēs veicinām ne tikai mūsu attīstību, bet arī valsts tehnoloģisko un finansiālo izaugsmi. Šāda efektīva resursu pārvaldība ļauj mums īstenot inovatīvus projektus, kas atbalsta valsts ekonomiskās intereses, nodrošinot iedzīvotājus un organizācijas ar drošu un ātru informācijas saņemšanu un tās pārraidi.

Pakalpojumi

LVRTC valdes pienākumus turpmākos septiņus mēnešus pildīs divi valdes locekļi

Db.lv,20.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai nodrošinātu vienlīdzīgu grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma tiesību īstenošanu sievietēm, kuras ieņem vadošus amatus, šonedēļ valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk - LVRTC) padome lēma par LVRTC valdes locekles Ilzes Opmanes - Jēgeres atsaukšanu no valdes locekļa amata pienākumu pildīšanas uz noteiktu laiku.

Sākot no šī gada 21.septembra līdz nākamā gada 20. aprīlim, LVRTC valdē strādās valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols un valdes loceklis Evijs Taube, savstarpēji sadalot Ilzes Opmanes- Jēgeres pienākumus un atbildības jomas. Padome par savu lēmumu ir informējusi arī akcionāru – Satiksmes ministriju.

Šis ir nozīmīgs precedents, tā kā darbiniekiem ir likumā noteiktas grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma tiesības, savukārt valdes locekļiem šobrīd Komerclikums neparedz tiesības uz likumā noteikto grūtniecības un dzemdību atvaļinājumu, jo likuma izpratnē viņi netiek uzskatīti par darbiniekiem.

Līdzšinējā pieredze un normatīvais regulējums rada apstākļus, ka sievietes vadošos amatos ir spiestas atstāt amatu un pēc bērna kopšanas atvaļinājuma viņām nav nodrošināta iespēja atjaunot esošo amatu. Šobrīd Saeimā noris grozījumu Komerclikumā pieņemšanas process, kur grozījumi paredzēs kārtību, kādā valdes locekļi var izmantot tiesības uz atvaļinājumiem, kas saistīti ar bērnu aprūpi.

Tehnoloģijas

LVRTC pauž gatavību finansiāli iesaistīties Tet kapitāldaļu izpirkšanā

LETA,23.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) pauž gatavību finansiāli iesaistīties Zviedrijas uzņēmumam "Telia" piederošās tehnoloģiju uzņēmuma SIA "Tet" kapitāldaļu izpirkšanā, trešdien diskusijā "Ko gaidīt no izmaiņām interneta sakaru tirgū, potenciāli mainoties "Tet" īpašniekiem?" sacīja LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols.

Viņš norādīja, ka LVRTC ir gatavi piedāvāt nozīmīgu proporciju no nepieciešamā finansējuma, kā arī to, ka "uzņēmumam ir brīvie resursi, ko labprāt investētu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozarē".

Šobrīd nav runa par ļoti padziļināti izstrādātiem scenārijiem, taču sarunas joprojām ir stratēģiskā līmenī, akcentēja Ozols.

Runājot par finansējuma avotu, Ozols diskusijā sacīja, ka LVRTC ilgstoši savā pamatdarbībā strādājuši ar peļņu - pērn 16,314 miljonu eiro apmērā. Uzņēmums 64% novirza valstij, kas pērn bijis virs 10 miljoniem eiro, savukārt pārējā peļņas daļa paliek LVRTC rīcībā investīcijām un dažādiem projektiem.

"Šobrīd LVRTC projektu portfelis pārsniedz 200 miljonus eiro, un mums ir gan ko investēt, gan kur investēt," sacīja Ozols.

Būvniecība un īpašums

Izsludināts iepirkums Rīgas televīzijas torņa pārbūvei ar paredzamo līguma summu virs 30 miljoniem eiro

LETA,09.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) ir izsludinājis Rīgas radio un televīzijas torņa un tehniski administratīvās ēkas Zaķusalā pārbūves iepirkumu ar paredzamo līguma summu virs 30 miljoniem eiro, aģentūru LETA informēja LVRTC.

Pašlaik ir sākta pārbūves veikšanas kandidātu atlase, kas ilgs aptuveni trīs mēnešus.

Konkursa rezultātā paredzēts atlasīt būvnieku, kurš pēdējo piecu gadu laikā kā galvenais būvdarbu veicējs ir veicis vismaz vienas ēkas jaunu būvniecību vai pārbūves būvdarbus, kur būvdarbu līguma izmaksas ir vismaz 20 miljoni eiro bez pievienotās vērtības nodokļa.

LVRTC pārstāvji norāda, ka 2022.gadā, ņemot vērā ievērojamo būvniecības izmaksu pieaugumu, LVRTC veica Zaķusalas televīzijas torņa būvprojekta risinājumu paredzēto izmaksu aktualizēšanu, secinot, ka izmaksu pieaugums būtiski pārsniedz prognozes. Izsludināto iepirkumu pārtrauca un projekta ieceres pārskatīja.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC) 2022.gadā strādājis ar uzņēmuma vēsturē lielāko neto apgrozījumu – 25.2 miljoni eiro, kas ir par 14% vairāk nekā gadu iepriekš. Tāpat par 1.8 miljoniem eiro pārsniegti prognozētie ieņēmumi, sasniedzot 37.3 miljonus eiro.

2022. gadā uzņēmuma izmaksas un nodokļu izdevumi sasniedza 30.5 miljonus eiro. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, izmaksas un nodokļu izdevumi ir palielinājušies par 1.01 miljoniem eiro.

Par finanšu jomu atbildīgā LVRTC valdes locekle Ilze Opmane-Jēgere norāda: “Neskatoties uz izaicinājumiem piegādes ķēdēs, inflāciju un izmaksu pieaugumu Krievijas uzsāktā kara Ukrainā dēļ, 2022. gadu LVRTC ir noslēdzis ar peļņu 5.72 miljonu eiro apmērā, kas ir radusies gan no pamatdarbības neto peļņas budžeta pārpildes, gan arī no lielākiem ieņēmumiem no līdzdalības asociēto sabiedrību kapitālā”.

Būtiskākais neto apgrozījuma pieaugums ir LVRTC nodrošinātajiem mākoņpakalpojumiem. Tāpat pieauguši ieņēmumi no Datu centru pakalpojumiem un optisko dzīslu nomas. Apgrozījumus samazinājies apraides biznesa virzienā. Tāpat kā iepriekšējos gados, arī 2022.gada LVRTC nodrošināja valstiska mēroga projektu realizāciju un pakalpojumu sniegšanu. No šādiem projektiem vai pakalpojumiem LVRTC gūst minimālu peļņu, nedrīkst gūt peļņu vai pat cieš zaudējumus, kā tas ir ar platjoslas optiskā tīkla izbūves projekta īstenošanu, kā arī uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumu nodrošināšanu.

Tehnoloģijas

Darba koplīgums – veiksmīga darba pamats un papildu vērtība darbavietai

Jānis Goldbergs,13.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozarē šobrīd ir sīva konkurence par labāko un spēcīgāko darbinieku piesaisti.

Digitālās transformācijas temps visās tautsaimniecības nozarēs pieaug, un IT un IKT uzņēmumi konkurē ne vien par klientiem, bet arī par labākajiem darbiniekiem. Kas ir iekārojams darba devējs un vai darba koplīgums palīdz par tādu kļūt, to intervijā Dienas Biznesam atklāja Latvijas Sakaru darbinieku arodbiedrības PRO vadītāja Irēna Liepiņa un Latvijas Valsts radio un televīzijas centra valdes locekle Ilze Opmane-Jēgere.

Kas ir darba koplīgums mūsdienu izpratnē?

Ilze Opmane-Jēgere: Tēlaini izsakoties, darba koplīgums ir kompromiss starp darba devēja iespējām un darbinieku visdažādākajām vajadzībām. Lai gan sarunas par koplīguma saturu risina un pats koplīgums tiek noslēgts starp uzņēmumu un arodbiedrību, koplīgumā ietvertie nosacījumi attiecas uz visiem uzņēmuma darbiniekiem un tam ir jāatspoguļo visu darbinieku intereses.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju uzņēmumus SIA "Tet" un SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) nevienā brīdī nav plānots saglabāt pilnīgā valsts kontrolē, aģentūrai LETA sacīja ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS).

Viņš minēja, ka ir jāpiesaista jauns privātais investors, taču valdības ieskatā valstij būtu jāsaglabā vairākums. Tāpat minētie uzņēmumi būtu jāvirza akciju publiskajam piedāvājumam, lai Latvijas pensiju fondiem būtu iespēja ieguldīt līdzekļus vietējos uzņēmumos.

"Šie ir ļoti labi uzņēmumi, kuros var ieguldīt Latvijas pensionāru naudu, lai to nesūtītu projām, bet varētu pelnīt tepat uz vietas un palīdzētu uzņēmumiem attīstīties," sacīja Valainis.

Zviedrijas uzņēmums "Telia Company" ("Telia") parakstījis saprašanās memorandu ar Latviju, AS "Latvenergo" un VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) par visu tai piederošo "Tet" un LMT akciju pārdošanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Zviedrijas telekomunikāciju kompānijas "Telia" daļu izpirkšanas sakaru uzņēmumos SIA "Tet" un SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) un stratēģiskā investora piesaistes, visām darījumā iesaistītajām pusēm - AS "Latvenergo", Latvijas Valsts radio un televīzijas centram (LVRTC), SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"" ("Possessor") un stratēģiskajam investoram - varētu piederēt apmēram 25% no abu uzņēmumu kapitāldaļām.

Tā intervijā pauda "Latvenergo" valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Čakste un LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols.

"Mēs redzam, ka paritāte perspektīvā varētu būt daudzmaz vienādās četrās daļās, ar to saprotot LVRTC, "Latvenergo", "Possessor" un stratēģisko investoru, kuram, pēc mūsu redzējuma, būtu jāiegūst 25% kapitāldaļu," norādīja Ozols, piebilstot, ka pašlaik runā nevis atsevišķi par LMT un "Tet", bet gan par šī biznesa kopumu.

Pašlaik "Latvenergo", LVRTC un "Possessor" ir izveidojuši darba grupu, kura mēneša laikā izvēlēsies konsultantus, kas palīdzēs ar stratēģiskā investora piesaisti, ar padziļināto izpēti jeb "due diligence", kā arī ar darījuma strukturēšanu. Tālāk plānots, ka divu divarpus mēnešu laikā pakāpeniski tiks saņemta informācija no konsultantiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts augstākajos sakaru torņos šodien pacelti valsts karogi un, ja laikapstākļi ļaus, karogi 15 torņos plīvos līdz pat 19.novembrim, informē VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC).

Valsts un Eiropas Savienībā augstākajā karoga mastā Rīgā, Zaķusalā, karogs tiks pacelts 18.novembra rītā, klātesot Valsts robežsardzes priekšniekam ģenerālim Guntim Pujātam.

Karogi Vidzemē plīvo Siguldas, Valmieras, Viesītes un Cesvaines torņos. Latgalē karogi pacelti LVRTC torņos Daugavpilī, Rēzeknē, Viļānos, Preiļos un Līvānos. Kurzemē karogi plīvo Tukuma, Ventspils, Liepājas un Dundagas torņos. Karogs pacelts arī LVRTC tornī Jelgavā. Tāpat karogs plīvo arī Rīgā – vienīgajā pilsētas vēsturiskajā centrā esošajā sakaru tornī Ērgļu ielā.

Karogu pacelšana kļuvusi par skaistu tradīciju, ko LVRTC īsteno 18.novembrī un 4.maijā. Tradīcija aizsākta 2014.gadā, kad pirmo reizi Zaķusalas TV tornī - 368m augstumā – tika pacelts 3x6 metrus plašs valsts karogs. Četrus gadus vēlāk LVRTC aprīkoja ar karoga mastiem un izgaismojumu arī citus savus augstākos torņus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik mēnesi Latvijas interneta resursiem notiek visdažādākā veida kiberuzbrukumi – sākot no pikšķerēšanas kampaņām, kad iedzīvotājiem un dažādu organizāciju darbiniekiem izkrāpj piekļuves datus, beidzot ar apjomīgiem pakalpojuma piekļuves atteices uzbrukumiem. Šādos apstākļos visiem ir būtiska informācijas sistēmu uzturēšana drošā vidē, kā arī to kiberaizsardzība.

Gandrīz piecus gadus valsts iestāžu informācijas sistēmas, bet kopš šī gada arī pašvaldību un kapitālsabiedrību informācijas sistēmas var izmantot VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) nodrošinātos Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (VESPC) pakalpojumus. Šie pakalpojumi valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī valsts kapitālsabiedrībām pieejami bez Publiskā iepirkumu likuma piemērošanas – proti, pietiekami ātri un ar krietni mazāku birokrātisko slogu, nekā tas būtu, organizējot publisku iepirkumu. Par VECPC pakalpojumiem Dienas Bizness izjautāja LVRTC Biznesa attīstības daļas vadītāju Kārli Siliņu.

Kam primāri Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centrs sniedz pakalpojumus?

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zviedrijas varasiestādes svētdien arestējušas kuģi saistībā ar kuru radušās aizdomas par optiskā kabeļa sabotāžu Baltijas jūrā, svētdien pavēstīja Zviedrijas prokuratūra.

Prokurori ir sākuši izmeklēšanu par "sabotāžu pastiprinošos apstākļos" pēc tam, kad tika bojāts zemūdens kabelis, kas savieno Zviedriju un Latviju, teikts paziņojumā.

Zviedrijas prokuratūras paziņojumā norādīts, ka sākotnējo izmeklēšanu vada Zviedrijas Drošības dienests. Prokuratūra uzsver, ka pašlaik veic vairākus konkrētus izmeklēšanas pasākumus. Izmeklēšanā ir iesaistītas vairākas iestādes, tostarp Zviedrijas policija, krasta apsardze un Zviedrijas Bruņotie spēki.

Uz kuģa tagad atrodas Zviedrijas valdības personāls, Zviedrijas Radio apliecināja Zviedrijas Drošības dienesta pārstāvis sakariem ar presi Karls Melins.

Zviedrijas laikraksts "Expressen" vēsta, ka arestēts kuģis "Vezhen". Saskaņā ar vietnes "Marine Traffic" datiem, kas seko līdzi kuģu satiksmei, beramkravu pārvadātājs "Vezhen" kuģo zem Maltas karoga un bija ceļā no Zviedrijas uz Dāniju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju uzņēmumu SIA "Tet" un SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) daļu pilnīgā izpirkšanā no Zviedrijas telekomunikāciju kompānijas "Telia" tiks iesaistīti valstij piederošie uzņēmumi AS "Latvenergo" un VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC), otrdien nolēmusi valdība.

Līdz šim sarunas ar "Telia" par LMT un "Tet" nākotni veda Ekonomikas ministrijas pārstāvji, bet tagad piedāvājumu par daļu izpirkšanu pilnvaroti izteiks valstij pilnībā piederošie "Latvenergo" un LVRTC.

Nav gan zināms, vai "Telia" piekritīs piedāvājumam.

Par darījuma summu ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS) solīja informēt tuvākajā laikā, jo esot jāievēro zināms process, bet tā būšot tirgus cenai atbilstoša.

Iepriekš neoficiāli izskanējis, ka darījuma vērtība varētu būt vairāki simti miljoni eiro līdz pat pusmiljardam eiro.

Valainis sacīja, ka tiks arī meklēts starptautisks finanšu investors, un šo procesu plānots sākt no rītdienas. Tāpat arī nākotnē tiks strādāts pie tā, lai uzņēmumi tiktu kotēti biržā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS “Latvenergo”, VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC), kā arī “Telia Company AB” noslēdza saprašanās memorandu, kas paredz tai piederošo SIA “Tet” un SIA “Latvijas Mobilais Telefons” daļu iegādes procesa uzsākšanu.

Iesaistītās puses veiks padziļināto izpēti vai tā dēvēto due diligence, kā arī citus sagatavošanās darbus, lai izvērtētu darījuma iespējamību. Iespējamā darījuma rezultātā Latvenergo un LVRTC kopā ar SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” un starptautisku investoru iegūtu pilnīgu kontroli abos telekomunikāciju uzņēmumos. Lai to paveiktu, paredzēts piesaistīt starptautisku investoru ar būtisku pieredzi tehnoloģiju jomā. Investora piesaistei atklātā konkursā tiks piesaistīts starptautisks konsultants, kura uzdevums būs piedāvāt labāko iespējamo darījuma risinājumu un finanšu investoru.

Tiks izstrādāta uzņēmumu tālākā stratēģija un attīstības plāns ar mērķi ilgtermiņā daļu no valstij piederošajām daļām publiski kotēt biržā.

Tehnoloģijas

LVRTC: Valsts austrumu robežas apsardzības tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvē darbi norit pēc plāna

LETA,29.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts austrumu robežas apsardzības tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvē darbi norit pēc plāna, pirmdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" sacīja Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols.

"Viss rit pēc plāna," viņš sacīja, norādot, ka līdz šim projektā ir izdarīts salīdzinoši daudz, tostarp visu vairāk nekā 450 kilometru garumā ir veikta projektēšana un šobrīd darbi notiek vairāk nekā 200 kilometru garā posmā. Šogad testa režīmā plānots robežsardzei nodot apmēram trešo daļu jeb posmu 150 kilometru garumā, bet līdz nākamā gada beigām paredzēts nodot visu.

Tajā pašā laikā Ozols atzīmēja, ka sarežģījumus rada tas, ka tiek bojāta jau izveidotā infrastruktūra.

"Sarežģījumi ir apstāklī, ka jau izveidotais tiek bojāts no pretinieku puses, bet lielā mērā mēs ar to rēķinājāmies un rodam dažādus risinājumus, lai šī infrastruktūras bojāšana būtu ar pēc iespējas mazākām sekām," sacīja Ozols, piebilstot, ka līdz šim tika bojāts žogs, izgriežot atsevišķus posmus vai apgāžot stabus, bet šobrīd tiek bojātas elektrības sadalnes vai datu pārraides mezgli.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai sāktu bojātā VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) zemūdens optisko šķiedru kabeļa remontdarbus, šodien uz bojājuma vietu dosies remontdarbu kuģis, aģentūru LETA informēja LVRTC pārstāvji.

Tāpat cita LVRTC inženieru komanda pirmdien dosies uz Gotlandi, lai sniegtu tehnisku atbalstu un veiktu regulārus mērījumus ar LVRTC iekārtām, kurām jūras kabelis pieslēgts Gotlandē.

LVRTC parstāvji arī vērsa uzmanību, ka remontdarbu iespējamību un norisi var ietekmēt laika apstākļi jūrā, piebilstot, ka patlaban tie darbiem ir labvēlīgi, taču, ievērojot gadalaika noteikto meteoroloģisko apstākļu specifiku Baltijas jūrā, situācija var mainīties un remontdarbus var nākties atlikt, kuģim nogaidot tuvākajā ostā.

Jau vēstīts, ka 26.janvāra agrā rītā tika bojāts Baltijas jūrā esošais LVRTC zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande. Kabelim bojājums konstatēts Zviedrijas ekonomiskajos ūdeņos aptuveni 130 kilometrus no Latvijas piekrastes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zviedrijas uzņēmums "Telia Company" ("Telia") parakstījis saprašanās memorandu ar Latviju, AS "Latvenergo" un VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) par visu tai piederošo fiksēto tīklu operatora "Tet" un mobilo sakaru operatora LMT akciju pārdošanu, teikts "Telia" paziņojumā uzņēmuma interneta mājaslapā.

Pušu mērķis ir parakstīt galīgo vienošanos līdz 2025.gada beigām, un plānots, ka darījums tiks pabeigts 2026.gada pirmajā pusgadā.

"Esam gandarīti, ka esam panākuši vienotu viedokli par labāko turpmāko rīcību attiecībā uz šiem lieliskajiem Latvijas uzņēmumiem. Esam vienojušies turpināt iecerēto darījumu, kurā mūsu piedāvājums pārdot mūsu akcijas atspoguļo "Tet" un LMT patieso tirgus vērtību. Sarežģītā "Tet" un LMT līdzdalības struktūra ir palēninājusi vērtības radīšanu. Tāpēc šis saprašanās memorands ir pagrieziena punkts gan mums, gan "Tet" un LMT, kuriem tagad būs iespēja turpināt attīstību jaunā īpašumtiesību modeļa ietvaros, kas savukārt dos labumu to klientiem un visām ieinteresētajām pusēm," paziņojumā pauž "Telia" prezidents un izpilddirektors Patriks Hofbauers.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairākos portālos notikuši krāpnieku mēģinājumi iegūt "eParaksta" lietotāju datus, informēja VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) pārstāvji.

Kā norāda centrā, sadarbojoties ar iesaistītajām pusēm, konstatēts, ka mēģinājums iegūt "eParaksta" lietotāju datus noticis vairākos portālos, izmantojot integrēto un uzņēmuma "Dokobit" nodrošināto personu elektronisko identifikāciju ar "eParaksts mobile".

Konkrētajās vietnēs atspējota piekļuve ar "eParaksts mobile", informē centrā. Savukārt iesaistīto portālu uzturētājs ir informēts par situāciju un veic incidenta izpēti, lai izzinātu detaļas un portālā veiktās darbības.

LVRTC skaidro, ka konkrētajos gadījumos "eParaksts mobile" lietotāji saņēma aicinājumu savās viedierīcēs apstiprināt identitāti ar "eParaksts mobile", lai gan šādus pieprasījumus nebija veikuši.

Sakaru tehnoloģijas

IUB apturējis LVRTC konkursu par mobilo telefonu sarunu un pakalpojumu nodrošināšanu

LETA,06.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) bez grozījumu veikšanas turpināt iepirkuma procedūru un slēgt iepirkuma līgumu atklātā konkursā "Mobilo telefonu sarunas un pakalpojumi", liecina IUB publiskotā informācija.

Tāpat IUB noteicis veikt izmaiņas konkursa nolikumā, par kurām sūdzību bija iesniegusi SIA "Bite Latvija".

Cita starpā kompānija iepirkumā apstrīdēja iekļautos vērtēšanas kritērijus par lielāko bāzes staciju skaitu kā izšķirošu faktoru mobilo sakaru pakalpojumu kvalitātes noteikšanā, kā arī mobilo sakaru operatoru sniegto pakalpojumu kvalitātes noteikšanu pēc novecojušiem, 2020.gadā veiktiem Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) mērījumiem.

Lēmums pieņemts 5.jūlijā.

Kā komentēja "Bite Latvija" ģenerāldirektors Arūns Mickevičs, valsts un pašvaldību iestāžu un kapitālsabiedrību mobilo sakaru publiskajos iepirkumos jau ilgstoši tiek ietverti neobjektīvi un tirgus konkurenci kropļojoši vērtēšanas kritēriji, dodot būtiskas priekšrocības vienam, daļēji valstij piederošam tirgus dalībniekam.

Tehnoloģijas

Plānots noslēgt līgumus ar Tet un LMT kapitāldaļu izpirkšanas darījuma konsultantiem

LETA,22.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septembrī AS "Latvenergo" un Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) plāno noslēgt līgumus ar konsultantiem, kuri palīdzēs darījumā ar Zviedrijas telekomunikāciju kompānijai "Telia" piederošo sakaru uzņēmumu SIA "Tet" un SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) kapitāldaļu izpirkšanu un stratēģiskā investora piesaisti.

LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols intervijā aģentūrai LETA sacīja, ka konsultantu palīdzība ir nepieciešama trijos virzienos - "Tet" un LMT padziļinātajā izpētē jeb "due diligence", stratēģiskā investora piesaistē un darījuma strukturēšanā.

"Šobrīd mēs darba grupā, kurā ir "Latvenergo", LVRTC un "Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"", esam izgājuši cauri procesam ar konsultantu uzrunāšanu, un šie uzņēmumi var sākt strādāt pie piedāvājuma sagatavošanas. Tos mēs sagaidām salīdzinoši ātri, pilnīgi noteikti vēl līdz augusta beigām. Tad attiecīgi mēs strādāsim pie izvērtējuma, lai nonāktu pie līgumiem," sacīja Ozols.

Pēc līguma noslēgšanas ar konsultantiem divu divarpus mēnešu laikā tiek sagaidīts, ka tiks saņemta informācija, ar kuru tālāk strādāt, lai noslēgtu darījumu ar "Telia".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apzināti vairāki desmiti tehnoloģiju uzņēmumu SIA "Tet" un SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) potenciālie stratēģiskie investori, otrdien intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS).

"Šādi uzņēmumi ir jāmeklē starptautiskajā vidē. Šādi uzņēmumi ir apzināti - tie ir vairāki desmiti," teica ekonomikas ministrs, piebilstot, ka atsevišķi uzņēmumi ir paši izrādījuši interesi.

Tāpat viņš uzsvēra, ka nebūs tāds brīdis, kad valsts viena pati vadīs "Tet" un LMT.

"Sarunas par uzņēmumu tālākajiem attīstības scenārijiem (..) sākās tādēļ, ka šo uzņēmumu attīstības perspektīvas esošajā modelī iezīmē negatīvu attīstības scenāriju," sacīja Valainis, piebilstot, ka pēdējo desmit gadu laikā uzņēmumi ir zaudējuši vairākus simtus miljonus eiro savas potenciālās vērtības.

Jau ziņots, ka šogad jūlija vidū Zviedrijas uzņēmums "Telia Company" ("Telia") parakstīja saprašanās memorandu ar Latviju, AS "Latvenergo" un VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) par visu tai piederošo "Tet" un LMT akciju pārdošanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdienas pusdienlaikā ir atjaunota valsts interneta mājaslapu darbība pēc apjomīga pakalpojumu atteices (DDoS) uzbrukuma, informēja VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) pārstāvji.

LVRTC norādīja, ka patlaban visu uzbrukumā ietekmēto resursu darbība ir pilnībā atjaunota.

Ietekmētās interneta vietnes nebija pieejamas aptuveni stundu, bet daļa resursu nebija pieejami aptuveni stundu un 20 minūtes. Tādējādi atsevišķi resursi bija pieejami, bet piedzīvoja lēndarbību, skaidroja LVRTC.

Patlaban turpinās uzbrukuma izpēte. LVRTC pēc izpētes sniegs plašākus komentārus par notikušo kiberuzbrukumu.

Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas "Cert.lv" pārstāvji norādīja, ka uzņēmums ir ciešā saziņā ar LVRTC un tiek skaidroti patiesie uzbrukuma cēloņi.

LETA jau ziņoja, ka ceturtdienas rītā Latvijas valsts un pašvaldību interneta mājaslapas piedzīvoja apjomīgu DDoS uzbrukumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju uzņēmums SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) un SIA "Tet" vadība pozitīvi vērtē lēmuma pieņemšanu par uzņēmumu nākotni. Tas veicinās uzņēmumu un nozares izaugsmi, norāda LMT un "Tet".

LMT pozitīvi vērtē to, ka ilga procesa rezultātā beidzot ir pieņemts lēmums, kā virzīties tālāk jautājumā par uzņēmuma nākotni, norādīja LMT prezidents Juris Binde, komentējot valdības lēmumu SIA "Tet" un LMT daļu izpirkšanā no Zviedrijas telekomunikāciju kompānijas "Telia" iesaistīt AS "Latvenergo" un VAS "Latvijas valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC).

Binde uzsvēra, ka LMT vienmēr ir bijis vērsts uz izaugsmi un attīstību, ko apliecinot arī uzņēmuma pirmā pusgada apgrozījuma pieaugums par 8,5%.

"Arī izaugsmes mērķis ir noteikts - attīstot jau identificētās iespējas aizsardzības jomā, ieguldot apjomīgākas investīcijas lietu interneta produktos un pakalpojumos un paplašinot eksportu, uzņēmuma apgrozījums piecos gados varētu pieaugt par 60% un sasniegt 500 miljonus eiro," norādīja Binde.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

eParaksts, eAdrese, eVeselība, elektroniskās deklarēšanas sistēma un daudzi citi “e” kļuvuši par privātās un korporatīvās dzīves elementiem, kā arī digitālās transformācijas vitamīniem. Uzņēmēju vidē arvien pieprasītāks kļūst vēl viens, mazāk zināms, “e”- eZīmogs.

Papīra dokumentu apritē zīmogs vai spiedogs bija zināms jau krietni pirms Kristus dzimšanas. Digitālā vidē tāds pieejams jau 10 gadus, tomēr īstu popularitāti tas ieguvis tieši līdz ar plašu automatizētu risinājumu ieviešanu uzņēmumu un iestāžu biznesu procesos. Kas ir eZīmogs un kādos biznesa procesos tas ir noderīgs, DB iztaujā VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centra ePakalpojumu daļas klientu vadītāju Vitu Apsi

Kā eZīmogs atšķiras no eParaksta?

eParaksts, neatkarīgi no tā ar kādu rīku – eID karti vai eParaksts mobile, to izmanto, ir piesaistīts konkrētai fiziskai personai. Ja šī persona paraksta dokumentus kādas organizācijas vārdā, tās piederība organizācijai vai paraksta tiesības tiek noteiktas ar pilnvaru vai kādu citu tiesisko pamatojumu un faktiski paraksts neataino neko citu, kā tikai konkrētās personas datus.