Ekonomika

FOTO: Latvijas ražotāji savu produkciju popularizē Berlīnes Zaļajā nedēļā

Žanete Hāka, 24.01.2020

Jaunākais izdevums

No 17. līdz 26. janvārim Berlīnē notiek izstāde "Zaļā nedēļa", kurā jau 25.reizi piedalās arī Latvijas ražotāji.

Šogad Latvijas kopstenda platība izstādē ir 110 kvadrātmetri, un tajā savu produkciju rāda un pārdod SIA "Rozīne" ar produktu "Skrīveru mājas saldējums", līdztekus tradicionālajam saldējuma piedāvājot īpašu recepšu saldējumus, tostarp arī ar kaņepēm, SIA "Skrīveru pārtikas kombināts" ar konfektēm "Gotiņa" dažādās versijās, Madonas novada zemnieku saimniecība "Rogas" un tās īpašnieks Sandris Akmans ar biškopības produkciju un dažādos veidos gatavotām ogām. SIA "Plūkt" sagādājis Latvijā vāktas zāļu tējas, individuālais komersants "I.R. Avots" piedāvā medus maisījumus, Talsu novada zemnieku saimniecība "Kurzemnieki" – ābolu, ķirbju un citu augu našķus, bet SIA "Rīta Putni" sagatavojis dažāda veida paipalu olu produkciju.

Pirmo reizi Berlīnē savus mājas vīnus rāda SIA "Windau Wines". Kopstendā SIA "Berds" pārdod Vācijas iedzīvotāju vidū jau iecienītu Latvijas uzņēmumu – SIA "Dona", AS "Tukuma piens", SIA "Rīgas piensaimnieks", AS "Rīgas piena kombināts", SIA "Rēzeknes gaļas kombināts", SIA "Aibi", SIA "Zentenes zivju kombināts", AS "Brīvais Vilnis", SIA "Gamma-A", SIA "Karavella", SIA "Brāļu alus" un SIA "Ilgezeem" - produkciju.

Apmeklētāju piesaistei, Latvijas Brīvdabas muzeja popularizēšanai un seno amatu rādīšanai stendā uz vietas maizi šogad cep saimniece Ilze, ko pazīstam kā Doņu Ilzi, un viņai palīdz saimniece Kristīne no Brīvdabas muzeja. Asociācijas "Lauku ceļotājs" pārstāves ļauj našķoties ar maizes uzkodām, tādējādi iepazīstinot izstādes apmeklētājus ar kulinārā tūrisma projektu "Rudzu ceļš". Seno amatu prasmes dzintara apstrādē un koka karošu un bļodu grebšanu rāda Brīvdabas muzeja amatnieki. Kopstendu papildina arī SIA "Livonijas dzintars" kosmētika ar dzintara putekļiem un atdzimstošā sējas kaņepju produkcija.

Vairāk ražotāji šogad izstādē piedalās atkārtoti, un uzsver, ka apmeklētāju interese ir liela, aizvien vairāk cilvēku atpazīst Latvijas ražojumus. Ieguvēji ir uzņēmumi, kas piedāvā dabiskus produktus, jo par tiem interese katru gadu ir aizvien lielāka.

"Skrīveru mājas saldējums" izstādē - gadatirgū "Zaļā nedēļa" piedalās jau vairākus gadus - kopš 2015. gada. "Šeit nokļuvām, jo vēlējāmies uzzināt sava produkta iespējas un atsauksmes par to," atminas zīmola "Skrīveru mājas saldējums" (SIA "Rozīne") īpašniece Lelde Sotniece.

Šajā gadā "Skrīveru mājas saldējums" berlīniešiem un pilsētas viesiem piedāvā 9 dažādus saldējumus un 3 dažadus kokteiļus. Izstādei par godu īpaši pagatavots asfalta krāsas "Bērza ogļu saldējums ar kaņepju sēkliņām" - lai vāciešiem ir par ko pabrīnīties, viņa saka. Pirmajās dienās iecienītāko saldējumu TOP 3 ierindojās šī gada jaunums - "Jauneklīgs Plūškoka sorberts", "Pacilājošs biezpiena saldējums ar fantastiskām avenēm" un "Maģisks ruma-rozīņu saldējums" .

Viņa novērojusi, ka izstāde šogad ir plašāka nekā citus gadus. "Tiklīdz no rīta veras izstādes durvis, tā apmeklētaji jau uzreiz piepilda izstādes gaiteņus. Latvijā tādu burzmu reti kur vēl var redzēt. Darba dienās, protams, nāk vecāka gada gājuma cilvēki, skolēni, studenti. Brīvdienās izstādi vairāk apmeklē arī vidēja vecuma cilvēki, ģimenes un darba ļaudis. Cilvēki zinātkāri bauda dažādās valstu kultūras - priecājas, pēta, nogaršo un galu galā nopērk. Tāpat viņi arī atrod jaunus ceļojumu maršrutus nakamajam atvaļinājumam," stāsta L. Sotniece.

"Šo gadu laikā izjūtam, kā mainās berlīniešu attieksme pret dabīgu saldējumu, un tā kļūst arī brīvāka un atvērtāka - ja sākumā biezpiens vai ķirbis saldējumā bija kas nepieņemams, tad tagad, pēc 5 gadiem, tādus var atrast arī viņu saldējuma letēs. Kopumā cilvēki ļoti novērtē roku darbu, meistarību un unikalitāti, arī brīvību no ķīmiskām piedevām," viņa pamanījusi.

Vīna ražotājs "Windau Wines" šogad izstādē piedalās pirmo gadu, bet kompānijas īpašnieks Dainis Plūme izstādi apmeklējis trīs reizes. Izstādē viņš prezentē ābolu vīna destilātu (Ābolu brandvīns) un Bērzu sulas dzirkstošo vīnu. Viņš novērojis, ka ir liela apmeklētāju interese tieši par Latviju, un daudzi apmeklētāji dalās ar saviem iespaidiem par mūsu valsti.

"Skrīveru pārtikas kombināts" izstādē piedalās jau 6.gadu, un ir izveidojusies jau zināma tradīcija te būt, piebilst uzņēmuma īpašnieks Aigars Lūsis. "Publika katru gadu ir atsaucīga pret mūsu produkciju, un patstāvīgie izstādes apmeklētāji jau stendā meklē savus iecienītos gardumus. Katru gadu mēģinam vācu publiku pārsteigt ar kādu jaunu garšu. Šogad tā ir "Alus gotiņa", "Cigoriņu gotiņa" un "Biešu gotiņa", bet populārākā konfekte vāciešiem tomēr ir melnā kaņepju "Gotiņa".

SIA "55M" ar zīmolu "55 mārītes" izstādē piedalās jau piekto gadu, un prezentē Latvijas augu tējas - gan tēju izlases, gan maisījumus, gan mono jeb viena veida tējas, stāsta uzņēmuma vadītāja Līga Lieplapa. "Atsaucība no apmeklētāju puses ir, tādēļ arī piedalāmies šai izstādē. Vācu publika ir ļoti atvērta un labprāt iepazīst jaunas garšas un jaunus produktus, taču iegādājas arī tradicionālos un jau zināmos produktus," viņa novērojusi.

Tiesa gan, L. Lieplapa uzsver, ka katrs gads izstādē gan ir atšķirīgs un jāapbruņojas gan ar pacietību skaidrojot, gan produktu izrādīšanas prasmēm, nepieciešamas arī vācu valodas zināšanas.

"Izstādi raksturo milzīgas cilvēku plūsmas, milzīgs produktu piedāvājums, līdz ar to tas ir liels izaicinājums gan apmeklētājiem, izvēloties produktus, gan arī izstādes dalībniekiem," viņa stāsta.

Pēc izstādes rīkotāju iniciatīvas katra dalībvalsts tika aicināta izstādē rādīt kādu unikālu nacionālu produktu, un Latvija izvēlējās sējas kaņepes. Kā skaidro Zemkopības ministrija, senāk kaņepju produkcija dažnedažādos veidos tika lietota ikdienā, un tagad - pēc vairāku gadu desmitu aizmirstības - kaņepju sēkliņas jeb riekstiņi atkal godā celti. Grauzdētie riekstiņi, vērtīgā eļļa un staks, kaņepju tēja un alus, sātīgais aizdars, un kur vēl dažādie produkti ar kaņepju piedevu – karaša, siers, sviests, šokolāde, konfektes ar kaņepēm, kaņepju siera cepumi utt. To visu stendā rāda un par produktiem stāsta Latvijas ražotāji, ļaujot produkciju nobaudīt apmeklētājiem.

Izstāde "Zaļā nedēļa" notiek jau 85.reizi. Pēc izstādes organizatoru gadskārtēji apkopotiem datiem kopējais izstādes apmeklētāju skaits pieaug (ir pārsniedzis 400 000), no kuriem ap 85 000 veido tirdzniecības nozares pārstāvji. Pieaug arī dalībnieku skaits (ap 1800 no 61 valstīm). Vācijas partnervalsts izstādes organizēšanā šogad ir Horvātija.

Galerijā augstāk - Latvijas stends "Zaļajā nedēļā" un izstādes norise!

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Organizētais tūrisms kā šī brīža risinājums

Biznesa augstskolas "Turība" asociētais profesors Ēriks Lingebērziņš, 25.09.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd Latvijā tiek pretstatīta tūrisma nozares izdzīvošana un sabiedrības veselība.

Ilgstošie mobilitātes un pulcēšanās ierobežojumi noveduši pie tūrisma nozares apjomu samazinājuma par aptuveni 90%. Pagājušajā nedēļā vairāk nekā 20 ceļojumu un tūrisma organizācijas, kā arī arodbiedrības visā Eiropā apvienojās aicinājumā Eiropas Komisijai aizstāt karantīnas pasākumus ar ES ceļotāju testēšanas protokolu. Tūrisma nozare šobrīd cer, ka kopējais aicinājums tiks uzklausīts un Latvijas valdība iekļausies vienotajās vadlīnijās.

Mazināti epidemioloģiskie sliekšņi

Neraugoties uz visu, tūrisma nozare joprojām cer. Tūrisma uzņēmēji Latvijā apzinās – situācija nav viegla arī citviet pasaulē, tomēr vienlaikus mēs redzam, ka ir virkne valstu, kur nozare tiek finansiāli stiprināta no valsts puses, bet, ja tas nav iespējams, tiek mazināti epidemioloģiskie sliekšņi un tūrisms tiek vadīts, veicinot organizētu ceļošanu. Tas nepieciešams arī Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Februāra pēdējā nedēļa lielākajos pasaules finanšu tirgos izvērtās visai dramatiska.

Akciju cena strauji planēja zemāk, un daudzi vadošie šī tirgus indikatori ieslīdēja tā saucamajā korekcijas stadijā, par ko parasti tiek saukta vērtības samazināšanas vismaz par 10%. Piemēram, ASV akcijām pagājušā nedēļa bija sliktākā kopš 2008. gada, kad sevi bija pieteikusi globālā finanšu krīze.

Pa brīvdienām gan, šķiet, koronavīrusa tracis tika nedaudz sagremots un pār daudziem nāca atklāsme, ka tik straujš kritums tomēr varētu būt pārspīlēts. Rezultātā šo pirmdien jau izskatījās – tikpat strauji kā akciju cenas krita, tās varētu arī pieaugt jeb citiem vārdiem – cik sarkana bija pagājušā nedēļa, tik zaļa varētu būt šī nedēļa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Pavāri piedāvā lētas alternatīvas skolu pusdienām

Ilze Žaime, 01.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skolēni, kas izvairās no skolu pusdienām, un skolas, kas neievieš pārmaiņas. Vai šīm problēmām ir iespējami risinājumi un cik tas maksātu?

Par to tika diskutēts «Novada Garšas» noslēguma pasākumā «Nogaršo Latviju Rīgā!».

Tā, piemēram, «Pavāru kluba» biedre, pavāre Svetlana Riškova, pēc rūpīgas skolu pusdienu piedāvājuma izpētes, nonākusi pie vairākām atziņām. «Mūsuprāt, ēdienkartēm ir jābūt sezonālām, tad būs iespējams tās izveidot kvalitatīvas un veselīgas, ēdiens būs pilns ar vitamīniem, svaigs un apetīti rosinošs!» ir pārliecināta S.Riškova.

Jebkuras virtuves spēkos esot uzlabot ikdienas rezultātus, lai skolas pusdienas veicinātu bērniem prieku, neradot papildus tēriņu, uzskata S.Riškova. Piemēram, jāsāk ar to, ka jāpievērš uzmanība pasniegtā ēdiena temperatūrai - silts vienmēr būs gardāks, kā arī ar garšvielu palīdzību jārada «umami» efekts. Viņa arī iesaka biežāku veģetāru maltīšu ieviešanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koplietošanas skrejriteņu uzņēmums «CityBee» izveidojis tūrisma karti rīdziniekiem un ārvalstu viesiem, kas ļauj iepazīt Rīgu, izmantojot elektriskos skrejriteņus.

«Pārvietošanās ar skrejriteņiem Latvijā uzņem apgriezienus. Kāpēc, lai tos neizmantotu, lai apskatītu un iepazītu pilsētu. Tā arī radās mūsu ideja izveidot apskates objektu ceļvedi ar vairākiem maršrutiem,» komentē «CityBee Latvija» vadītāja Egija Gailuma.

Ceļvedī izveidoti trīs «Skaistuma», «Mežaparka» un «Pilsētas» maršruti ar 15 apskates vietām.

No 15. līdz 21. jūlijam pēc «CityBee» iniciatīvas Rīgā notika Zaļā mobilitātes nedēļa ar vairākām aktivitātēm, lai aicinātu iedzīvotājus un Rīgas viesus sabiedriskā transporta un automašīnu vietā izvēlēties elektriskos skūterus, kas ir videi draudzīga, ērta un ātra pārvietošanās alternatīva. Jaunā karte ir daļa no uzsāktajām aktivitātēm, lai veicinātu zaļo mobilitāti Rīgā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kaulēties tirgū, pagaršot kamieļa steiku un bezgala ilgi atpūsties ūdens atrakciju parkos var šķist kā krāšņs sapnis, bet ir ikdiena kādam, kas Ēģiptē piedāvā to darīt kopā ar viesiem.

Ilze Strūberga uz Ēģipti aizbrauca strādāt kā gide, pārstāvot uzņēmumu «Novatours Latvija». Ēģipte viņu uzreiz aizrāva ar klimatu, reliģiju, vēsturi un viņa nolēma apmesties tur uz dzīvi. Pagājuši trīspadsmit gadi, latvietei Ēģiptē izveidojusies ģimene, piedzimuši četri bērni. Visu šo laiku I. Strūberga dzīvojusi kūrortpilsētā Hurgadā, un vēl joprojām ikdienu pavada, gan vadot ekskursijas latviešu valodā, gan pasniedzot niršanas apmācības.

Dzīve kā pasaka

I. Strūberga mēdz teikt, ka Hurgada nav Ēģipte - tur esot pietiekami daudz iebraucēju, kuri katrs līdzi atveduši pa daļiņai no savām mājām. «Te valda viens liels dažādu valodu, kultūru un tradīciju maisījums. Tam ir savs šarms,» viņa stāsta. Lai gan Kaira gidei varētu pavērt vairāk karjeras iespēju, apmēram 25 miljonu iedzīvotāju pilsētā trūkstot jūras un svaiga gaisa. Savukārt, Luksora - tūristu epicentrs - esot pārāk reāla pilsēta, tiklīdz kā noej no tūristu iemītām taciņām, paveras ne tik skaistas ainas. Savukārt, Hurgadā, ja ej pa labi - paveras jūra, jahtas, viesnīcas, terases ar baseiniem, skaistas vietas, veikali, sporta klubi, ja ej pa kreisi – realitāte, tirgus, cilvēku burzma, nabadzība. Vienmēr tavā ziņā paliek izvēle, ja gribas pasaku – var dzīvot pasakā, stāsta I.Strūberga.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules biržu operatoru milži CME un Nasdaq jau šogad plāno ieviest "rīku", kas lauksaimniekiem un finanšu jomas spekulantiem ļaus izdarīt likmi uz ūdens cenas izmaiņām, liecina pieejamā informācija.

Tādējādi tiks likti pamati pirmajam šāda veida ūdens tirgum pasaulē, un nākotnē ļoti iespējama situācija, kad šis resurss preču biržā tiek mīts līdzīgi kā, piemēram, nafta, alumīnijs vai sojas pupiņas.

"Šeit jums būs pieejama vissvarīgākā prece pasaulē. Viss pārējais, izņemot ūdeni, jau šādā veidā tiek tirgots," "The Wall Street Journal" (WSJ) teic kompānijas "Veles Water" pārstāvji, kuri paziņojuši par ūdens cenas indeksa izveidi.

WSJ vēl raksta, ka šādi nākotnes ūdens piegāžu līgumi atainos šī resursa vērtību Kalifornijas štatā. Tie tikšot cenoti ASV dolāros, un cena būs "akru pēdās", kas ir aptuveni 1233 litri. Tiek rēķināts, ka tas ir tāds ūdens daudzums, kas nepieciešams, lai ar šo resursu nosegtu akru zemes pēdas dziļumā. Šāds "instruments" ļaušot lielajiem lauksaimniekiem apdrošināties pret straujām ūdens cenas izmaiņām. Tāpat līdz ar šādu tirdzniecību tas, šķiet, būs aktīvs, ko varēs pirkt visi citi tirgus dalībnieki uz jebkādu savu pieņēmumu pamata.

Komentāri

Pievienot komentāru