Jaunākais izdevums

ASV tehnoloģiju uzņēmums "Google" otrdien paziņoja, ka nākamajos piecos gados Indijā investēs 15 miljardus dolāru, valstī izveidojot milzīgu datu centru un mākslīgā intelekta bāzi.

"Tas ir lielākais mākslīgā intelekta centrs, kurā mēs investējam ārpus ASV," norāda uzņēmums.

Šis centrs atradīsies Āndhra Pradēšas štata Višākhapatnamā.

Pieprasījums pēc mākslīgā intelekta rīkiem un risinājumiem Indijā ir strauji pieaudzis, jo tos izmanto gan uzņēmumi, gan patērētāji.

ASV tehnoloģiju uzņēmums "OpenAI" jau paziņojis, ka šogad Indijā atvērs biroju, kompānijas vadītajam Semam Altmenam norādot, ka "ChatGPT" lietošana valstī pēdējā gada laikā ir četrkāršojusies.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālā vide mūsdienās ir centrālais instruments, ar kura palīdzību attīstītāji un pārdevēji var sasniegt potenciālos pircējus, norāda Maiks Dorfmans (Mike Dorfman), digitālā mārketinga aģentūras RocketScience vadītājs.

Digitālā mārketinga lielākā priekšrocība ir iespēja izmērīt gandrīz visu, jo pareizi izveidota analītika skaidri parāda, kuri kanāli noved pie darījuma, kurā posmā potenciālais klients pazūd un ko nepieciešams uzlabot, stāsta M.Dorfmans. Viņš atzīmē, ka dati ļauj ne tikai salīdzināt rezultātus ar nozares etaloniem, bet arī sekot līdzi sava projekta dinamikai un saprast - vai aktivitātes sniedz izaugsmi, vai arī rādītāji pasliktinās. Tas ļauj ātri un ērti izvērtēt efektivitāti un pieņemt lēmumus, balstoties uz datiem, nevis pieņēmumiem vai intuīciju, pauž RocketScience vadītājs.

Kā jūs raksturotu digitālā mārketinga lomu nekustamā īpašuma projektu pārdošanā?

Reklāmraksti

No mākslīgā intelekta līdz mākoņdrošībai un digitālajai izaugsmei: Rīgā noticis pirmais Cloudverse forums

Cloudfresh,27.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā Fantadroma telpās pirmo reizi Baltijā norisinājās Cloudverse – Cloudfresh rīkots forums, kas vienuviet pulcēja vadītājus no Google Cloud, HubSpot, Asana, GitLab, Cloudflare, Miro, kā arī strauji augošiem uzņēmumiem, kā OLX, MacPaw, MTrading, Laba Group un DelfinGroup.

170+ uzņēmumu līderi dienas garumā dalījās pieredzē par to, kā uzņēmumi šodien gudrāk un drošāk pielāgojas straujajai AI attīstībai un digitālajai transformācijai.

Kāpēc tas ir svarīgi

Mākslīgais intelekts un decentralizēts darbs maina uzņēmējdarbības vidi. Lai turētos līdzi, organizācijām jāmodernizē gan rīki, gan pieejas.

Cloudverse sniedza iespēju platformu pārstāvjiem un biznesa lēmumu pieņēmējiem tikties un atklāti diskutēt par kopīgajiem izaicinājumiem un iespējām.

Bija patiess prieks ieviest šādu notikuma formātu Baltijā,” saka Cloudfresh mārketinga vadītāja Marija Tkačuka. “Mūsu mērķis nebija tikai rīkot pasākumu – mēs vēlējāmies iedvesmot patiesi svarīgas sarunas par AI, izaugsmi un digitālo infrastruktūru. Un Cloudverse ir tikai sākums.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV federālā zvērināto tiesa trešdien nolēma, ka tehnoloģiju uzņēmumam "Google" ir jāsamaksā apmēram 425 miljoni ASV dolāru par to, ka tas ievācis informāciju no viedtālruņu lietotņu izmantošanas pat gadījumos, ja lietotāji bija izvēlējušies privātuma iestatījumus.

"Šī lieta ir par to, ka "Google" nelikumīgi pārtvēra patērētāju privāto aktivitāti patērētāju mobilajās lietotnēs," paziņoja prasītāju advokāti kolektīvā tiesas prāvā, kas tika ierosināta 2020.gada jūlijā.

Spriedums tika pieņemts, beidzoties prāvai Sanfrancisko. Tas notika pēc tam, kad ASV federālais tiesnesis Vašingtonā otrdien noraidīja valdības prasību "Google" pārdot plaši izmantoto interneta pārlūkprogrammu "Chrome".

"Šajā lēmumā ir pārprasts tas, kā mūsu produkti strādā, un mēs to pārsūdzēsim," paziņoja "Google" preses sekretārs Hosē Kastaneda. "Mūsu privātuma rīki dod cilvēkiem kontroli pār viņu datiem, un, kad viņi atslēdz personalizāciju, mēs cienām šo izvēli."

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Unsplash.com / Stephen Phillips - Hostreviews.co.uk

Digitālā reklāma ir kļuvusi par neatņemamu mūsdienu uzņēmējdarbības sastāvdaļu. Taču, lai nodrošinātu efektīvu investīciju atdevi (ROI), ir būtiski prast novērtēt kampaņu rezultātus. Šajā rakstā aplūkosim, kā to paveikt, izmantojot datu analītiku un citus svarīgus rīkus, un kāpēc reklāmas kontu audits jāuztic profesionāļiem!

Viss sākas ar mērķu definēšanu

Pirmais solis ceļā uz veiksmīgu reklāmas kampaņu – precīzi definēt tās mērķus. Vai vēlies palielināt pārdošanas apjomu? Varbūt mērķis ir veicināt zīmola atpazīstamību vai piesaistīt jaunus klientus? Katram mērķim nepieciešama atšķirīga pieeja, un atšķirsies arī rādītāji, ar kuriem izmērīt panākumus. Piemēram, ja galvenais mērķis ir pārdošanas apjoma palielināšana, ir īpaši svarīgi sekot līdzi konversiju skaitam.

Tehnoloģijas

Kā pārvērst mākslīgo intelektu (MI) no drauda par izaugsmes dzinējspēku: intervija ar Andreju Zeņkeviču no “Get A Copywriter”

Sandijs Bērziņš,31.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mākslīgā intelekta parādīšanās ir kļuvusi par izaicinājumu satura biznesam un iespēju uzņēmējiem, kuri ir gatavi ātri pielāgoties jaunajām realitātēm. Satura platformas “Get A Copywriter” dibinātājs Andrejs Zeņkevičs pastāstīja, kā viņš savā darbā izmantoja MI un kāpēc savam jaunajam projektam “WordPress Development Agency” izvēlējās WordPress platformu.

Andrej, tu jau vairāk nekā 10 gadus veido B2B uzņēmumus, kas orientēti uz klientiem visā pasaulē. Kas jums šobrīd ir visinteresantākais un daudzsološākais digitālajā jomā?

Protams, galvenā tendence ir MI. Ar to uzņēmējdarbības vide kārtējo reizi tiek vienkāršotā un demokratizēta. Lauks izlīdzinās — tāpat kā iepriekš. Iepriekš bija jāpērk dārgi serveri, tagad mākoņpakalpojumu mitināšanu var iegūt par 10–20 dolāriem.

Nākamais demokratizācijas vilnis bija saistīts ar maksājumu sistēmām. Savulaik bija nepieciešams slēgt līgumus ar bankām, Visa, Mastercard — tas prasīja mēnešus. Tagad jebkurš 18 gadus vecs pusaudzis var izveidot kontu “Stripe” platformā un sākt pieņemt maksājumus pāris minūšu laikā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Akciju cenas ASV un Eiropas biržās trešdien pārsvarā pieauga, norimstot globālai obligāciju izpārdošanai un "Google" māteskompānijas "Alphabet" akcijas cenai palielinoties pēc labvēlīga tiesa sprieduma.

Zelta cena sasniedza jaunu rekordu, investoriem turpinot bažīties par augošu valdības parādu. Japānas obligāciju ienesīgums sasniedza jaunu augstāko līmeni.

Volstrītas indekss "Nasdaq Composite" pieauga par 1,0% pēc tam, kad ASV federālais tiesnesis otrdien noraidīja valdības prasību tehnoloģiju uzņēmumam "Google" pārdot plaši izmantoto interneta pārlūkprogrammu "Chrome".

"Alphabet" akcijas cena pieauga par aptuveni 9%, bet "Apple" akcijas cena kāpa par apmēram 4%.

"Investori kopumā uzskatīja šo [tiesas] iznākumu kā lielos tehnoloģiju uzņēmumus atbalstošu, kas parāda, ka, lai gan regulācija turpinās, galveno spēlētāju biznesa modeļi lielākoties paliek neskarti," sacīja finanšu pakalpojumu sniedzēja "Trade Nation" vecākais tirgus analītiķsi Deivids Morisons.

Citas ziņas

Piešķir miljona eiro kredītlīniju digitālās reklāmas uzņēmumam Adaptive Media

Db.lv,22.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Luminor Bank" piešķīrusi viena miljona eiro finansējumu Latvijā dibinātajam digitālā mārketinga uzņēmumam "Adaptive Media", informēja bankā.

Finansējums tiks izmantots kā kredītlīnija, lai uzlabotu uzņēmuma finansējuma struktūru un efektivitāti.

"Adaptive Media" palīdz patērētājiem visā pasaulē izvēlēties atbilstošākos pirkumus dažādās produktu kategorijās. Uzņēmuma nozīmīgākie stratēģiskie partneri ir "Google", "Microsoft" un "Amazon".

"Adaptive Media" izmanto meklētājprogrammas, piemēram, "Google" un "Bing", lai reklamētu klientu vietnes, iepriekš maksājot šīm platformām par reklāmu izvietojumiem, kas tiek rādīti meklēšanas rezultātu augšdaļā.

"Adaptive Media" valdes loceklis Nauris Skride norāda, ka reklāmas industrijā izmaksas ir tūlītējas, savukārt partneru norēķini parasti notiek ar ievērojamu nobīdi, kas liek uzņēmumam ieguldīt vairāk pašu līdzekļu, īpaši iepirkšanās sezonās, piemēram, Ziemassvētkos, Melnajā piektdienā un citos nozīmīgos pārdošanas pasākumos, kad meklējumu skaits palielinās un reklāmas izmaksas ievērojami pieaug.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vašingtonā ir pabeigta Baltā nama Austrumu spārna nojaukšana, lai atbrīvotu vietu ASV prezidenta Donalda Trampa iecerētās deju zāles uzcelšanai par 300 miljoniem ASV dolāru, ceturtdien liecināja satelītattēli.

Nojaukšanas darbi tika pabeigti laikā, kad Baltais nams publicēja deju zāles ziedotāju sarakstu, kurā ir uzņēmumi "Apple", "Google" un "Meta".

Vietā, kur atradās Austrumu spārns, tagad ir redzama pelēkbrūna gruvešu kaudze.

Pirms nepilna mēneša uzņemtos satelītattēlos bija redzams tolaik neskartais Austrumu spārns, kurā atradās ASV pirmās lēdijas biroji.

Austrumu spārna pilnīga nojaukšana notika daudz plašākā apmērā, nekā iepriekš bija paziņojis Tramps.

Kad bijušais nekustamo īpašumu magnāts Tramps jūlijā pavēstīja par saviem plāniem, viņš sacīja, ka iecerētā deju zāle "netraucēs esošajai ēkai" un atradīsies "tuvu tai, bet neskars to".

Kad šonedēļ sākās nojaukšanas darbi, Tramps trešdien paziņoja, ka pēc konsultēšanās ar arhitektiem izlēmis dot priekšroku Austrumu spārna pilnīgai, nevis daļējai nojaukšanai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auto rezerves daļu iegāde tiešsaistē var šķist riskanta - kā plašajā preču klāstā atrast tieši savam auto nepieciešamo? Tomēr Latvijas e-komercijas uzņēmums Trodo ir pierādījis, ka ar rūpīgi pārdomātiem rīkiem un digitālajiem risinājumiem auto rezerves daļu iegāde var būt gan vienkārša, gan uzticama.

Īpašu uzmanību veltot klientu pieredzei - jomai, ko citi nozares pārstāvji nereti atstāj otrajā plānā, Trodo gūst atzinību visā Eiropā. Uzņēmuma panākumu atslēga ir vienkārša - ērta preču izvēle, klientu atbalsts pēc pirkuma veikšanas, kā arī individuāla pieeja ikvienam klientam.

Precīza atbilstība jau pašos pamatos

„Klientu pieredze ir mūsu prioritāte,” uzsver Trodo pārstāvji. „Īpašu uzmanību pievēršam tam, lai ceļš no preces izvēles līdz iegādei klientam būtu maksimāli ātrs, ērts un saprotams.’’ Šim nolūkam uzņēmums ir izstrādājis intuitīvu mājaslapas saskarni, kas atvieglo auto rezerves daļu izvēli.

Apdrošināšana

Balcia uzsāk sadarbību ar Igaunijas jaunuzņēmumu Montonio

Db.lv,17.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot piesaistīt sadarbības partnerus no jaunuzņēmumu vides, apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums Balcia uzsācis sadarbību ar strauji augošo Igaunijas maksājumu un e-komercijas risinājumu nodrošinātāju Montonio, kas turpmāk Balcia mobilajā lietotnē Baltijas valstīs un Polijā nodrošinās jaunākās paaudzes tiešsaistes maksājumu risinājumus.

“Jau vairākus gadus Balcia mērķtiecīgi sadarbojas ar jaudīgiem jaunuzņēmumiem, kuru piedāvātie risinājumi palīdz gan uzlabot klientu pieredzi, gan optimizēt uzņēmuma darbību,” norāda Balcia valdes priekšsēdētājs Jānis Lucaus.

Sadarbība ar Montonio padarīs Balcia produktu iegādi klientiem vēl ērtāku un ātrāku, jo Balcia mobilajā lietotnē maksājumus varēs veikt, izmantojot sev piemērotāko maksājuma veidu, tostarp Apple Pay un Google Pay, bet Polijas iedzīvotājiem šī sadarbība nodrošina integrāciju ar reģionā nozīmīgāko mobilo maksājumu platformu BLIK, ļaujot viedtālruņu lietotājiem veikt ātrus un drošus maksājumus.

Balcia un Montonio turpinās kopīgi strādāt pie jaunu un mūsdienīgu funkciju izstrādes. “Ņemot vērā straujo tehnoloģiju attīstību, pārskatāmā nākotnē Balcia mobilajā lietotnē plānots nodrošināt ērti lietojamus abonēšanas maksas pakalpojumus. Paredzēts, ka Balcia būs viena no pirmajām, kas sadarbībā ar partneri šos pakalpojumus sāks piedāvāt," norāda Balcia valdes priekšsēdētājs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Akciju cenas Volstrītā un Eiropas biržās trešdien pieauga, ko nodrošināja galvenokārt "Apple" un citu lielo kompāniju akciju cenu palielināšanās, tirgiem pievēršot maz uzmanības šonedēļ gaidāmajiem ASV muitas tarifu kāpumiem.

"Apple" akcijas cena kāpa par vairāk nekā 5% pēc Baltā nama amatpersonu teiktā, ka šis uzņēmums plāno papildus kapitāla tēriņus Savienotajās Valstīs 100 miljardu ASV dolāru apmērā.

Pieauga arī "Amazon" un "Google" māteskompānijas "Alphabet" akciju cenas.

Ir gaidāms, ka ceturtdien stāsies spēkā augstāki ASV muitas tarifi desmitiem ekonomiku visā pasaulē, tai skaitā Eiropas Savienībai (ES) un Indijai.

ASV prezidents Donalds Tramps trešdien parakstīja rīkojumu par papildu 25% muitas tarifa piemērošanu Indijas precēm par to, ka Deli turpina iepirkt Krievijas naftu, kas ir galvenais Maskavas ienākumu avots karam Ukrainā.

"Šo tirgu uzkurina entuziasms. (..) Varbūt tarifu ietekme nebūs tik liela, kā sākotnēji baidījās investori," sacīja "Cresset Capital Management" analītiķis Džeks Ablins.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Interneta tehnoloģiju kompānijas "Google" mātesuzņēmums "Alphabet" šogad pirmajā ceturksnī strādājis ar 34,5 miljardu dolāru peļņu, kas ir par 50% vairāk nekā attiecīgajā laika periodā pērn, liecina kompānijas pārskats.

Peļņas kāpumu galvenokārt veicinājuši reklāmas ienākumi un mākoņdatošanas pakalpojumu veiksmīgie darbības rezultāti.

Kompānijas ieņēmumi kopumā pirmajā ceturksnī gada salīdzinājumā palielinājušies par 12% un veidojuši 90,2 miljardus dolāru.

Savukārt tiešsaistes reklāmas ieņēmumi pieauguši par 8% līdz 66,9 miljardiem dolāru.

Vienlaikus mākslīgais intelekts palīdz veicināt "Alphabet" mākoņdatošanas pakalpojumu struktūrvienības izaugsmi, tai pirmajā ceturksnī ienākumus palielinot par 28% līdz 12,3 miljardiem dolāru.

Eksperti

MI diskriminē cilvēkus – ko tas iemācījies no mūsu aizspriedumiem?

Viesturs Bulāns, "Helmes Latvia" vadītājs,30.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Labklājības ministrijas dati liecina, ka teju 40% Latvijas iedzīvotāju ir saskārušies ar kādu no diskriminācijas veidiem – dzimuma, vecuma, reliģiskās piederības u.c. Šie rādītāji ir ļoti augsti, turklāt, digitālo tehnoloģiju attīstība ir radījusi arī situācijas, kad arī mākslīgais intelekts (MI) diskriminē cilvēkus.

MI mācās no cilvēku aizspriedumiem un vēsturiskajiem lēmumiem, rezultātā pieņemot diskriminējošus lēmumus, piemēram, darbā pieņemšanas, kredītu piešķiršanas vai pat veselības aprūpes jomās. To dēvē par algoritmisko diskrimināciju.

MI diskriminācija izpaužas dažādās jomās

Saskaņā ar definīciju, diskriminācija ir nepamatota atšķirīga attieksme kāda aizliegta pamata dēļ, piemēram, dzimuma, ādas krāsas, vecuma, invaliditātes, reliģiskās vai politiskās pārliecības, sociālās izcelsmes vai seksuālās orientācijas. Būtībā tas nozīmē, ka konkrētiem cilvēkiem vai cilvēku grupām tiek radītas nelabvēlīgas situācijas bez objektīva pamata. Mūsdienās to dara arī MI un šī diskriminācija var izpausties dažādās jomās – darba tirgū, veselības aprūpē, satiksmes infrastruktūrā, kredītspējas vērtēšanā u.tml.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēdienu un citu preču piegādes uzņēmums "Wolt" ievieš jaunu pakalpojumu uzņēmējiem "Storefront", lai nodrošinātu viņiem iespējas tirgot savu produkciju gan klātienē, gan tiešsaistē, informē SIA "Wolt Latvija".

Ar "Storefront" uzņēmumi varēs piedāvāt preces un pakalpojumus savos komunikācijas kanālos, vienlaikus izmantojot "Wolt" tehnisko risinājumu pasūtījumu, maksājumu un piegāžu pārvaldībai.

Uzņēmēji var pievienot "Storefront" saiti mājaslapā, kā arī savos sociālo mediju profilos, ierakstos un "Google Business" profilā, lai veicinātu tiešsaistes pasūtījumus. Veikalos un restorānos varēs noskanēt QR kodus. Uzņēmēji maksās komisiju par saņemtajiem pasūtījumiem, bet piegādes iespējams organizēt pēc nepieciešamības - tās var nodrošināt gan "Wolt" kurjerpartneri, gan paša uzņēmuma darbinieki, informē "Wolt".

"Wolt" vadītājs Baltijā Mantas Lomsarģis atzīmē, ka arvien vairāk mazo un vidējo uzņēmumu meklē veidus, kā sasniegt savus klientus, vienlaikus stiprinot sava zīmola atpazīstamību. Pat ja uzņēmumam jau ir mājaslapa, tās pielāgošana e-komercijai var prasīt lielus ieguldījumus.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Uzsākts pilotprojekts depozīta maksas saņemšanai bankas kontā

Db.lv,03.06.2025

SIA Depozīta Iepakojuma Operators valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis, ELVI valdes locekle Laila Vārtukapteine un Swedbank Uzņēmumu pārvaldes vadītājs un valdes loceklis Jevgenijs Ivanovs.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA "Depozīta iepakojuma operators" (DIO) sadarbībā ar mazumtirgotāju SIA "Elvi Latvija" sācis pilotprojektu, kurā 50 "Elvi" taromātos iedzīvotāji depozīta maksu varēs izvēlēties saņemt bankas kontā, izmantojot "Swedbank" izstrādāto "dPays" risinājumu, informēja DIO.

Plānots, ka pēc pilotprojekta noslēguma DIO pakāpeniski ieviesīs jauno funkcionalitāti visā Latvijas taromātu tīklā.

Lai saņemtu depozīta maksu bankas kontā, lietotājam, nododot iepakojumus pirmo reizi, būs nepieciešams reģistrēties vietnē "dPays.eu" un izveidot profilu. Vietnē iespējams reģistrēties ar "Google" kontu, "Apple" kontu vai e-pastu un paroli.

Pēc tam vietnē būs nepieciešams pievienot bankas kontu - "dPays" profilam iespējams pievienot jebkuras Baltijā strādājošas bankas kontu.

Savukārt pēc tam vietnē būs jānospiež poga "Skenēt depozīta kodu", un tad būs nepieciešams skenēt uz taromāta ekrāna esošo kvadrātkodu.

Atkarībā no saņēmēja bankas depozīta maksa tiks ieskaitīta norādītajā kontā vienas minūtes līdz dažu stundu laikā. Lielāko Latvijas banku kontos maksājums tiks ieskaitīts dažu minūšu laikā.

Citas ziņas

45,2 % Latvijas uzņēmumu vairs pat neatceras VDAR regulu un tās prasības

Db.lv,24.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septiņus gadus pēc Vispārējās datu aizsardzības regulas (VDAR) stāšanās spēkā gandrīz pusē Latvijas uzņēmumu vairs neatceras tās prasības un attiecīgi regulas nosacījumu ievērošana nav pienācīga.

Pie tāda pārsteidzoša secinājuma nonākusi biznesa vadības un grāmatvedības sistēmas Jumis izstrādātājkompānija Jumis Pro, aptaujājot 440 uzņēmumus.

Eiropas Savienības mēroga VDAR (General Data Protection Regulation) regula stājās spēkā 2018. gada 25. maijā, un pirmajos mēnešos uzņēmējiem radīja pamatīgu stresu. Tā stingri nosaka personas datu apstrādes mērķus, procesus un tehnoloģiju izmantošanu, un ir saistoša visām organizācijām, kas apstrādā ES pilsoņu datus.

Par regulas prasību neievērošanu tika paredzēts skarbs sods – līdz pat 4 % apmērā no sodītā uzņēmuma gada apgrozījuma, un dažas kompānijas izjuta VDAR bardzību pilnā apmērā. Piemēram, ASV tehnoloģiju gigantam Meta 2023. gadā Īrijā tika piespriests 1,2 miljardu eiro sods par eiropiešu datu pārsūtīšanu uz ASV bez atbilstoša datu aizsardzības mehānisma.

Eksperti

Programmētājs un mākslīgais intelekts – konkurenti vai partneri?

Oskars Pakers, “ZZ Dats” tehniskais direktors,20.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mākslīgā intelekta (MI) ietekme sabiedrības ikdienā palielinās – arī tā spēja mainīt darba tirgu. Ko darīs programmētājs mākslīgā intelekta laikmetā? Pieredzējušus jomas ekspertus MI būs grūti aizstāt, zināšanām un kritiskajai domāšanai aizvien būs loma, un esmu pārliecināts, ka arī programmētāju darbs nepazudīs, bet transformēsies.

Jau tagad ir lietas, kur MI spēj palīdzēt dažādu profesiju speciālistiem atsevišķus uzdevumus paveikt ātrāk un kvalitatīvāk, arī programmētājam tās ir jaunas iespējas kļūt jaudīgākiem. Svarīgi izprast, ka ne jau šis jaunais rīks pats rada šo efektivitāti, bet programmētājs, kurš zina, kā un kad to izmantot. Šajā procesā atslēgas nosacījums ir cilvēka, piemēram, programmētāja spēja ievadīt pietiekami daudz un labu informāciju par attiecīgo tēmu – jo precīzāks konteksts, uzdevums, jo MI sniegums ir labāks. Programmētāja darbu būtu grūti secīgi izskaidrot, bet kaut vai tādai visiem saprotamai darbībai kā kļūdu analīze – katras līdz šim veltītās stundas vietā, iesaistot MI, var pietikt arī ar 5-10 minūtēm! Atsevišķos projektos, kur vēl pirms pāris gadiem sistēmu arhitekts pats strukturēja datu modeļus un optimizēja algoritmus, šodien lielu daļu no šī darba MI var paveikt dažu minūšu laikā. Tehniski programmēšanā ir noticis milzīgs paātrinājums, kas iepriekš gadu no gada virzījās salīdzinoši lēni.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar Valsts izglītības attīstības aģentūru 2025. gada 1. oktobrī organizē Šveices un Latvijas sadarbības programmas atklāšanas forumu “Šveices–Latvijas sadarbība darba vidē balstītas izglītības attīstībai”, kas, visticamāk, kļūs par pagrieziena punktu profesionālajā izglītībā Latvijā.

Foruma galvenā mērķauditorija ir uzņēmējdarbības un nozaru asociāciju pārstāvji, kuriem nākotnē jākļūst par būtisku profesionālās izglītības pārmaiņu virzītājspēku, stiprinot nozarē balstītas profesionālās izglītības īstenošanu, paplašinot jauniešu iespējas apgūt prasmes darba vidē un nodrošinot skaidrību par darba iespējām pēc izglītības ieguves.

Starptautiskā pieredzē balstītas pārmaiņas nozarē

Programmas mērķis ir izveidot pievilcīgāku, elastīgāku un augstvērtīgāku profesionālās izglītības sistēmu, lai veicinātu Latvijas ekonomisko produktivitāti un konkurētspēju.

Latvijā profesionālās izglītības sistēma jau nodrošina kvalitatīvu pamatu jauniešiem un pieaugušajiem zināšanu un prasmju apguvei, tomēr praksē bieži nepieciešams papildu laiks, lai jaunos speciālistus pielāgotu konkrētā uzņēmuma vajadzībām. Savukārt Šveicē profesionālajā izglītībā vēsturiski izveidota atšķirīga pieeja – jaunieši ievērojamu daļu mācību procesa veic uzņēmumos, praktiski apgūstot profesiju, tādēļ ir gatavi darbam konkrētā uzņēmumā jau mācību laikā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Freepik.com

Ceļošana vienmēr ir kā piedzīvojums un, nenoliedzami, tā ir brīnišķīga iespēja gūt jaunu pieredzei, emocijas un neaizmirstamas atmiņas. Šobrīd arvien populārāka kļūst ceļošana ar kemperi. Kādas priekšrocības šāds transportlīdzeklis sniedz un ko ir svarīgi ņemt vērā, plānojot savu pirmo braucienu? Par to vairāk lasiet raksta turpinājumā!

Ceļojums ar kemperi: galvenie ieguvumi

Ceļošana ar kemperi var būt gana autentiska un neaizmirstama. Šādu pieredzi noteikti izbaudīs gan tie, kuriem patīk neatkarība, gan arī cilvēki, kuri dod priekšroku aktīvai atpūtai un būšanai tuvāk pie dabas.

Mūsdienīgs kemperis ir aprīkots ar visām ērtībām pilnvērtīgai dzīvošanai komfortablos apstākļos – tur ir gan virtuvīte, gan dzīvojamā zona, guļamistaba, duša un labierīcības. Nav jāraizējas par savlaicīgu naktsmītņu rezervēšanu un sabiedriskā transporta kustību sarakstiem, jo ceļojuma veids un ilgums ir atkarīgi no paša vēlmēm. Arī visas maltītes iespējams pagatavot turpat uz vietas transportlīdzeklī, tā būtiski ietaupot naudu.

Eksperti

E-komercijā turpina pieaugt darījumu skaits ar e-makiem

Valdis Vaišļa, Swedbank e-komercijas maksājumu risinājumu eksperts,08.10.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir piepildījusies prognoze, kuru bankas izteica pirms gadiem desmit, piecpadsmit – skaidra nauda pamazām izzūd no mūsu ikdienas, tās vietā nākot digitāliem norēķiniem. Ja uz 21. gadsimta sliekšņa šāda prognoze varētu šķist gandrīz fantastiska, šodien, pat pērkot diļļu buntīti tirgū vai saldējumu pludmalē, – monētas kabatā vairs nemeklējam.

Milzīgo pārmaiņu, kas gadu no gada ir pietuvinājusi mūs bezskaidras naudas norēķiniem apliecina statistika: Swedbank POS termināļu apgrozījums šī gada pirmajā pusgadā sasniedza rekordaugstu apjomu – 1,3 miljardus eiro (pērn šajā laikā bija par 100 miljoniem eiro mazāk).

Skaidras naudas apjoms sarūk gadu no gada

Skaidras naudas apjoms, ko viens Latvijas iedzīvotājs izmanto nedēļas laikā, šī gadā sākumā bija tikai 22 % no kopapjoma, liecina Latvijas Bankas Maksājumu radara dati . Pirms pieciem gadiem tie bija 36 %, bet 2017. gada sākumā – pat 42 %. Nepilnas desmitgades laikā skaidrās naudas apjoms iedzīvotāju norēķinos ir samazinājies aptuveni uz pusi. No 14 maksājumiem, ko viens cilvēks vidēji veic nedēļas laikā, 11 maksājumi tiek veikti ar bezskaidru naudu. Saprotot milzīgo pārmaiņu cilvēku ikdienas paradumos, tirgotāji un bankas piedāvā jaunus un ērtākus veidus drošiem norēķiniem – populārajiem karšu maksājumiem, šodien aizvien biežāk blakus stājas arī maksājumi ar digitālajām ierīcēm. Ja līdzi ir telefons vai viedpulkstenis, nav vajadzīgs ne maks, ne karte.Līdzās digitālajiem maksājumiem, arī skaidrai naudai ir un būs sava vieta mūsu ikdienas norēķinos, it īpaši ņemot vērā esošos ģeopolitiskos apstākļus. Tomēr blaknes, ko skaidras naudas izmantošana rada iedzīvotājiem un uzņēmējiem, liek no tās pamazām atteikties ikdienas norēķinos.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kanādas premjerministrs Marks Kārnijs svētdien paziņojis par tirdzniecības sarunu ar ASV atsākšanu.

Jau ziņots, ka ASV prezidents Donalds Tramps piektdien paziņoja, ka aptur tirdzniecības sarunas ar Kanādu saistībā ar tās plāniem ieviest digitālo pakalpojumu nodokli, kas attiektos gan uz Kanādas, gan ārvalstu uzņēmumiem, kas sniedz pakalpojumus tiešsaistes lietotājiem Kanādā.

Bija plānots, ka šis nodoklis stāsies spēkā šodien un attieksies uz tādiem amerikāņu uzņēmumiem kā "Amazon", "Google", "Meta", "Uber" un "Airbnb", taču svētdien amatpersonas paziņoja, ka Kanāda atsakās no šī nodokļa.

Kārnija birojs paziņoja, ka Kārnijs un Tramps vienojušies atsākt sarunas ar mērķi tās pabeigt līdz 21.jūlijam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 13. līdz 17. oktobrim ekonomikas ministra Viktora Valaiņa vadībā uz Vašingtonu dosies Latvijas uzņēmēju delegācija aptuveni 50 cilvēku sastāvā, lai piedalītos vienā no lielākajām aizsardzības industrijas izstādēm “AUSA Annual Meeting & Exposition”, kā arī Latvijas-Amerikas Tirdzniecības un Rūpniecības Kameras (LACC) konferencē “Spotlight Latvia”.

Misijas fokuss ir uz aizsardzības, enerģētikas un IKT industrijas uzņēmumiem un tās galvenais mērķis ir kāpināt Latvijas duālā pielietojuma un aizsardzības industrijas eksportu uz Ziemeļameriku kā arī tuvāko trīs gadu laikā piesaistīt investīciju projektus 1 miljarda eiro apmērā.

Ekonomikas ministrs Viktors Valainis uzsver: “Mērķis ir Latvijas aizsardzības industrijas eksporta pieaugumu uz ASV palielināt vismaz par 20% trīs gadu laikā. Šī misija ir solis, lai Latvija piesaistītu vismaz 1 miljardu eiro jaunu investīciju aizsardzības, enerģētikas un augsto tehnoloģiju nozarēs. ASV ir mūsu stratēģiskais partneris gan drošības, gan ekonomikas jomā, un tieši tagad ir īstais brīdis stiprināt šo sadarbību. Latvijas uzņēmumi piedāvā pasaules līmeņa risinājumus dronu tehnoloģijās, kiberdrošībā un zaļajā enerģētikā, un mēs vēlamies, lai šie risinājumi tiktu izmantoti arī ASV tirgū. Mūsu mērķis ir panākt, lai Latvija kļūst par Baltijas inovāciju un tehnoloģiju centru duālā pielietojuma industrijai, kur top gan jaunas ražošanas jaudas, gan pētniecības projekti ar globālu ietekmi.”

Eksperti

Kriptovalūtu tirgus 2025. gada pirmajā pusgadā: pieticīga izaugsme svārstīgā makroekonomiskā vidē

Polina Brotjē, Binance pārstāve Latvijā un Igaunijā,22.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc iespaidīgas izaugsmes 2024. gadā, kriptovalūtu tirgi 2025. gada pirmajā pusgadā attīstījās piesardzīgākā tempā, ko ietekmēja makroekonomiskā nenoteiktība un ģeopolitiskās spriedze.

Kriptovalūtu tirgus kopējā vērtība būtiski svārstījās — pirmajā ceturksnī tā samazinājās par 18,61 %, kam sekoja 25,32 % pieaugums otrajā ceturksnī, rezultējoties ar pieticīgu kopējo pieaugumu 1,99 % sešu mēnešu periodā, liecina pasaulē lielākās kriptovalūtu biržas Binance pusgada ziņojums.

Gada pirmajā pusē lielākās ekonomikas un to centrālās bankas izvēlējās būtiski atšķirīgus virzienus, radot svārstīgu, taču iespēju pilnu vidi kriptoaktīviem. ASV ekonomika uzrādīja palēninājuma pazīmes, savukārt Ķīna pārspēja prognozes ar 5,4 % IKP pieaugumu pirmajā ceturksnī.

Starptautiskajā ekonomikā bija redzams arī ievērojams likviditātes pieaugums: ASV, Ķīnas, Eiropas un Japānas kopējā naudas masa palielinājās par 5,5 triljoniem ASV dolāru — lielākais sešu mēnešu pieaugums četru gadu laikā. Savukārt ģeopolitisko spriedzi papildus saasināja tirdzniecības karš starp ASV un Ķīnu, kad muitas tarifi uz laiku pieauga līdz pat 145 %.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vašingtonā Latvijas uzņēmēju tirdzniecības misijas laikā norisinās Latvijas - Amerikas tirdzniecības un rūpniecības kameras (LACC) rīkotā konference “Spotlight Latvia”. Konferencē parakstīts sadarbības līgums starp Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) un LACC par Latvijas uzņēmumu interešu pārstāvību un eksportspējas stiprināšanu Ziemeļamerikā.

“Lai gan Latvija kartē var šķist maza, tā ir lieliska talantu, zināšanu un inovatīvo tehnoloģiju jomā, uzstājoties konferencē uzsvēra Eiropas Komisijas ekonomikas un produktivitātes komisārs Valdis Dombrovskis.

“Pateicoties mūsu vēsturei, mūsu cilvēkiem un vērtībai, ko mēs piešķiram transatlantiskajām attiecībām, Latvija ir unikālā pozīcijā, lai veidotu tiltu starp Eiropas Savienību un Amerikas Savienotajām Valstīm. Kopā mēs varam atrast labākus risinājumus aizsardzības, zaļās enerģijas un digitālo inovāciju jomā. Šāda sadarbība stiprina gan mūsu drošību, gan kopīgo ekonomisko noturību.”

Konference pulcēja vairāk nekā 200 Latvijas un ASV uzņēmējus, valsts institūciju un akadēmiskās vides pārstāvjus, lai stiprinātu sadarbību drošības, aizsardzības, enerģētikas un digitālo pakalpojumu jomās. No ASV puses konferencē un ar to saistītajos pasākumos piedalījās tādi ASV uzņēmumi kā Anduril Industries, FedTech, AUVSI, Scout Ventures, Nvidia, Palantir Technologies, Meta, Google, AMS Group, Imprimatur un citi. Visi šie uzņēmumi pārstāv aizsardzības, kiberdrošības, mākslīgā intelekta, enerģētikas un tehnoloģiju jomas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV biržās akciju cenas otrdien pārsvarā pieauga, bet Eiropas biržās lielākoties samazinājās.

ASV biržu indeksi "Dow Jones Industrial Average" un "Standard & Poor's 500" pieauga, bet indekss "Nasdaq Composite", kas iepriekšējās sešas dienas sasniedza jaunus rekordus, otrdien saruka par 0,4%.

Investori gaida jaunus ziņojumus par ASV uzņēmumu peļņu. Gaidāms, ka trešdien par savu peļņu ziņos "Google" māteskompānija "Alphabet" un "Tesla", kas ir pirmie divi uzņēmumi no tā sauktā ASV tehnoloģiju uzņēmumu "Lieliskā septiņnieka", kas nāks klajā ar jaunākajiem peļņas rezultātiem. Vairāki lielie tehnoloģiju uzņēmumi, tai skaitā "Apple" un "Meta", savus jaunākos rezultātus paziņos nākamnedēļ.

Uzņēmumu peļņas ziņojumi līdz šim liecinājuši par ASV ekonomikas noturīgumu, taču vairākās nozarēs, jo īpaši autobūvē, ASV prezidenta Donalda Trampa piemērotie tarifi lielākajiem tirdzniecības partneriem ir raisījuši bažas par nākotni.