Hobijs un bizness kopā 

Maijas Tabakas, Džemmas Skulmes un citu Latvijā populāro mākslinieku jaundarbus rīdzinieki nereti brauc pirkt uz Jēkabpili

Jānis Goldbergs, 03.09.2018
1/18

Foto: Jānis Goldbergs (fotografēts ar viedierīci)

Dienas Biznesam apgalvo Jēkabpils privātās mākslas Galerijas MANS’S īpašnieks Uldis Čamans.

Izstādes ir galerijas prestižs, organizēšana – mākslinieka U. Čamana hobijs, bet biznesa pamats – tas, kas uzņēmumu uztur kopš 1991. gada, kas palīdzēja pārdzīvot krīzi, atrodas virs dārgajām gleznām, galerijas otrajā stāvā.

Sākums ar koferiem

Mākslinieka Ulda Čamana SIA Galerija MANS’S, savu pašreizējo statusu – sabiedrība ar ierobežotu atbildību – ieguva salīdzinoši nesen – tikai 2005. gadā. Sākumā galerija ar tādu pašu nosaukumu bija U. Čamana individuālais uzņēmums. Tāds arī bijis uzņēmējdarbības sākums uzreiz pēc Latvijas brīvības atgūšanas – individuāls, ar personīgu atbildību.

«Jau toreiz biju paspējis pabūt ārzemēs. Biju redzējis Berlīni un Parīzi, Rietumeiropas galerijas un gribēju arī ko tādu radīt Latvijā. Padomju laikā biju paklausīgs komjaunietis. Laida mūs uz ārzemēm, acīmredzot kāds mūs pieskatīja, bet es varu vien pateikties providencei par to, ka bija šī pieredze īstajā laikā. Bez komjaunieša nozīmītes tā nebūtu bijusi, un galerija, iespējams, nebūtu tapusi,» pirmsākumus atceras U. Čamans.

Biznesa modelis jau sākotnēji bijis skaidrs – galerijā lielo mākslinieku gleznas ir prestiža lieta. Pērk tās reti un galvenais, kas jāapzinās, ka šī sadaļa nav biznesa pamats. Galeriju pastāvēšanas modeli U. Čamans noskatījis Rietumeiropā un tādēļ arī ar koferiem braucis pēc smaržām. Sākumā uz Zviedriju, vēlāk uz Franciju.

«1991. gadā braucām uz ārzemēm ar koferiem un lielām somām, lai atvestu labas un īstas smaržas no ārzemēm. Tagad mums ir līgumi ar ražotājiem, bet toreiz nebija nekā, tikai somas un vēlēšanās darīt. Atvedām smaržas, un tās vienkārši izķēra, jo tobrīd Latvijā nebija šāda piedāvājuma. Pakaļdarinājumi, viltojumi – to netrūka jau toreiz, bet īstu Dior vai Gucci atrast nebija iespēju,» par biznesa sākumu deviņdesmitajos saka U. Čamans.

700 izstādes

Pie plašā smaržu piedāvājuma galerijā U. Čamans uzreiz neved, turp cilvēki paši aizejot. Vispirms mudina apskatīt izstādes gleznas, savu sirdsdarbu. «27 gados mums ir bijušas kādas 700 izstādes. Es tā aptuveni saku – rēķinot, cik vidēji gadā organizējam. No gada uz gadu izstāžu skaits daudz nemainās, man viss ir saplānots jau trīs gadus uz priekšu. Izstādes mainās pa zālēm, un visu laiku ir kaut kas jauns. Rīgas galerijās viena izstāde ir vienīgajā galerijas telpā, bet pie mums telpu ir daudz. Šeit patiešām var redzēt daudz. Salīdzinājumā ar citām privātajām galerijām šī ir milzenis. No vienas puses, var lielīties, bet, no otras, ir ļoti daudz darba un atbildības,» atzīst U. Čamans.

Visu rakstu Hobijs un bizness kopā lasiet 3. septembra laikrakstā Dienas Bizness.

Jaunākais izdevums