Auditorkompānijas KPMG Baltics nodokļu menedžere Gunta Kauliņa atzīst, ka vēl joprojām izslēgšana no PVN maksātāju reģistra draudot par šī nodokļa deklarācijas vai it īpaši VID pieprasītās informācijas savlaicīgu neiesniegšanu. «Par nodokļu administrācijas pieprasītās informācijas savlaicīgu neiesniegšanu sods izslēgšanas veidā no PVN maksātāju reģistra ir pārspīlēti bargs un neadekvāts, pie tam gan uzņēmumam, gan valsts budžetam rada tikai zaudējumus, tāpēc centīsimies pārliecināt Finanšu ministriju, ka šī likuma norma ir jāprecizē, saglabājot iespēju izslēgt no reģistra tikai tādus uzņēmumus, kas vispār nav atrodami un kontrolējami, t.i., kas var izmantot PVN numuru krāpnieciskiem darījumiem. Pārējo legāli darbojošos uzņēmumu sodīšanai par administratīvo prasību savlaicīgu neizpildi vajadzētu spēt atrast citus līdzekļus, nevis paša uzņēmuma un tā klientu uzņēmējdarbības ietekmēšana,» uzsver G. Kauliņa. Viņasprāt par to, ka izslēgšana no reģistra tiek paredzēta vienkāršu administratīvu pārkāpumu gadījumos, liecina arī jaunā norma par atjaunošanu PVN reģistrā, kas paredz pēc attiecīgo dokumentu iesniegšanas uzņēmumu reģistrā atjaunot. Taču vienlaikus likumā iekļauta samērā bezjēdzīga norma, kas nosaka uzņēmumam, kurš cenšas panākt savu atjaunošanu PVN maksātāju reģistrā (novērš konstatētās nepilnības), veikt pamatlīdzekļu un preču krājumu inventarizāciju, par kuriem atskaitīts PVN priekšnodoklis un šis nodoklis jāieskaita valsts budžetā, ja 90 dienu laikā PVN reģistrācija netiek atjaunota. «Tas ir bezjēdzīgi — gaidīt, kad laikrakstā Latvijas Vēstnesis būs paziņojums, ka ar konkrēto datumu uzņēmums izslēgts no PVN maksātāju reģistra, un tad jāveic pamatlīdzekļu un preču krājumu inventarizācija, neraugoties uz to, vai uzņēmums panāks atjaunošanu PVN maksātāju reģistrā vai ne,» norāda G. Kauliņa. Viņa savu teikto pamato ar to, ka situācijās, kad uzņēmēji novērsīs nepilnības un tiks atjaunoti PVN maksātāju reģistrā, šāda inventarizācija ir nevajadzīga laika un līdzekļu izšķērdēšana. Tādēļ arī šai normai ir vajadzīga revīzija vai arī precizēšana, kas noteiktu priekšnodokļa atmaksas procedūru tikai tiem, kuri netiek atjaunoti PVN maksātāju reģistrā. «Šķiet, ka šobrīd vispār nav novērtēti izdevumi un zaudējumi, kas var rasties nodokļu administrācijai un valstij kopumā, veicot šādas izslēgšanas – atjaunošanas procedūras, lēmumu pieņemšana, sludinājumu publicēšana Latvijas Vēstnesī un PVN neiekasēšana periodā, kad uzņēmums nav PVN maksātājs,» norāda G. Kauliņa. Minēto iemeslu dēļ likuma normas būtu jāprecizē, lai tās sasniegtu savu mērķi – tiktu izslēgti fiktīvie uzņēmumi, bet netiktu ietekmēta normālu nodokļu maksātāju uzņēmējdarbība.