Pārtika

Kā avokado kļuva slavens

Jolanta Sēnele, speciāli DB, 22.10.2019

Foto: EPA/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Slava šim kraupjainajam dīvainim nenācās viegli un prasīja miljonus un daudzus gadus

Tur nav daudz, kam patikt. Avokado nav kartupelis vai tomāts, pat ne cukurzirnis. Taču tā slava pārsniedz jebkura cita dārzeņa (kaut avokado tehniski ir auglis) slavu. Nemaz tik ļoti nebūtu pārspīlēts, ja mēs teiktu – visu dārzeņu kopā ņemtu. Tā gan nav bijis vienmēr, kaut šķiet, ka avokado apsēstībai nav gala un malas.

Krokodilbumbieris

Vai vēl atceries sava mūža pirmo avokado? Cilvēces pirmais avokado ēsts kaut kad pirms 10 tūkstošiem gadu. Nu, tās vismaz ir pirmās mums pieejamās liecības, un liecība šajā gadījumā bija avokado kauliņš kādā Meksikas alā. Ļoti, ļoti ilgus gadus tas tā arī palika tikai kā šim reģionam raksturīgs produkts, un, kā Scientific American atceras viens Peru izcelsmes žurnālists, avokado viņa dzimtenē tika ēsts ar visu un visur, un viņam tas galīgi, galīgi negaršoja.

Pagājušā gadsimta sākumā vairāki zemnieki Kalifornijā sastādīja avokado audzes. Kādēļ viņi ķērās tam klāt, par to vēsture klusē, bet viņi bija apņēmības pilni atrast arī noietu šim auglim. Avokado tolaik dēvēja par krokodilbumbieri, un, nez’, vai nosaukuma vai paša augļa dēļ tas nebija dižā cieņā pat Kalifornijā, kur jau tolaik visi bija apsēsti ar veselīgumu. Arī avokado audzētājiem nosaukums nepatika, kaut pēc formas tas tiešām atgādināja bumbieri, un miza bija tam tieši tik rievaina kā vietējiem Kalifornijas krokodiliem. «Tas, ka avokado, kas pieder cēlajai lauru dzimtai, tiek saukts par krokodilbumbieri, ir ārpus jebkādas saprašanas,» tolaik sašutumā rakstīja audzētāju apvienība.

Tulkot nevarēja

Tā nu viņi sāka lūkoties izcelsmes virzienā, bet tur avokado dēvēja par āhuacatl, kas tulkojumā apzīmē arī sēkliniekus, tā norādot uz avokado afrodiziaka īpašībām. Tulkot tātad arī nevarēja. Tā nu audzētāji vienkārši angliskoja avokado spānisko nosaukumu. To, starp citu, viņi pamanījās lietderīgi izmantot arī savās mārketinga kampaņās, jo nosaukums nu izklausījās eksotisks. Tieši tā avokado tika pirmo reizi reklamēts: kā aristokrātiska salātu sastāvdaļa, kā luksusa produkts, ko celt galdā tikai izredzētiem viesiem. Receptes ieteica to likt salātos kopā ar omāru un greipfrūtu. Iespējams, no šejienes «aug kājas» avokado tēlam kā kaut kam īpašam.

Tauki, ak, tauki!

Eiropā pirmie avokado parādījās aptuveni pēc Otrā pasaules kara. Lielbritānijā tās bija pagājušā gadsimta 60. gadu pašas beigas, un tolaik tiem klāt vēl bija piekabināts vārds «bumbieris». Tātad – nevis vienkārši avokado, bet avokado bumbieris, raksta BBC. Kāda pircēja tos tā arī mēģināja utilizēt – sautēt vīnā un pārliet ar vārīto krēmu. Pēc viņas sašutuma pilnās – un pamatoti – vēstules lielveikals sāka pievienot paskaidrojošu informāciju pie avokado stendiem.

Nedienas avokado piemeklēja, kad uztura zinātnieki sāka popularizēt zema tauku satura diētas. Avokado satur daudz tauku, gandrīz vienus vienīgus taukus, un vēl nemaz ne tik sen (pirms gadiem divdesmit, trīsdemsit) sieviešu žurnāli brīdināja tos, kas vēlējās tikt vaļā no liekajiem kilogramiem, neaizrauties ar avokado ēšanu. Arī sirds slimniekiem stingri ieteica izvairīties no avokado. Labāk vispār tos neēst. Lai vai kā tur būtu ar tauku saturu, avokado audzētājiem tas nozīmēja atkal jaunus tēriņus. Viņi sponsorēja pētījumus un mēģināja atbalstu rast Vidusjūras diētā.

Zaļi – glīti, brūni – neglīti

Tā līdz pat deviņdesmitajiem gadiem avokado bija pārdošanā, bet par globālu veiksmes stāstu to galīgi nevarēja nosaukt. Pat neņemot vērā maztauku trakulības, cilvēki vienkārši nezināja, ko ar šo augli iesākt. Veikalos tie turklāt vienmēr bija nopērkami akmens cieti, jo tad tie bija smuki zaļi, bet gatavi – tumši brūni, kas savukārt lielveikaliem nelikās glīti. Savukārt pircēji avokado kā eksotiku cēla galdā tikai izredzētiem viesiem, kuri tos grieza pat ar steika nažiem (tik cieti tie bija). To var darīt vienu reizi, varbūt vairākas reizes, bet tikai tad, ja par to nav jāmaksā.

Šīs divas problēmas audzētāji nolēma risināt ar PR palīdzību. Tā Amerikā radās Mr. Ripe Guy (Misters Gatavais puisis), kas ne tikai bija tērpts kā avokado, bet arī brauca avokado krāsas Mazdā un vienmēr līdzi nēsāja grozu, pilnu ar gataviem avokado. Pateicoties šai un vēl citām kampaņām, avokado patēriņš uz vienu personu ASV, salīdzinot 1989. ar 2016. gadu, bija pieaudzis sešas reizes. Vidēji šajā zemē nu viens cilvēks apēd mazliet vairāk nekā trīs kilogramus šī augļa.

Lielbritānijā avokado popularizēšanas kampaņa aizsākās 90. gadu vidū un beidzās 2013. gadā, jo tai vairs nebija jēgas. Avokado bija kļuvis populārs. Divdesmit gadu laikā tā pārdošanas apjomi Lielbritānijā pieauga gandrīz piecas reizes.

Avokado nav cool

Avokado vēl joprojām ir superpopulārs. Tik populārs, ka pirms pāris gadiem modes pasaule paziņoja, ka nu tā ir vienkārši pārāk daudz (avocado is overcado) un tas vairs nav cool. Tomēr Instagram vēl joprojām var atrast vairāk nekā astoņus miljonus bilžu ar avokado centrālajā lomā. Amsterdamā pirms pāris gadiem tika atvērts restorāns Avocado Show, kur pasniedz tikai un vienīgi ēdienu ar avokado, un tagad tam klāt nākuši vēl trīs avokado restorāni. Kaut rindas pie ieejas tur vairs nevar manīt, tomēr par ēdāju trūkumu šie restorāni nevar sūdzēties. Slaveno grauzdiņu ar avokado, kuru saulītē pirms kādiem 15 gadiem iecēla no kinozvaigznes par dzīvesstila guru pārtapusī Gvineta Paltrova, nu var dabūt pat McDonald ēstuvē. Un avokado var dabūt ne tikai kā apēdamu lietu, bet var arī dzert latti no avokado mizas, izrotāt māju ar adītiem avokado un sūtīt draugiem kartiņas ar avokado zīmējumiem. Pirms trim gadiem kāds austrāļu miljardieris uz jaunās paaudzes sūkstīšanos, ka viņiem netikt pie savas mājas, atbildēja, ka pie tās ātrāk tiktu, ja vien mazāk ēstu avokado grauzdiņus. Tā BBC tolaik aprēķināja, no cik daudz grauzdiņu ir jāatsakās, lai tiktu pie pirmās iemaksas (20%) 90 m2 dzīvoklim ārpus pilsētas centra. Visvairāk avokado grauzdiņu – 24 499 – ir nepieciešami Londonas dzīvoklim, bet vismazāk – 3123 – dzīvoklim Mehiko. Gados aprēķinot, Mehiko tie būtu deviņi gadi bez avokado grauzdiņa, bet Londonā – 67, vārdu sakot, viss mūžs.

Tikmēr avokado audzes plešas plašumā un ne tikai Meksikā (radot izciršanas draudus) vai citās tradicionālās avokado audzētājvalstīs, bet arī, piemēram, Zimbabvē. Nīderlandieši ir pamanījušies tos sākt audzēt pat siltumnīcās. Kāpēc ne? Lokāli audzēti avokado. Pieprasījums nekrītas, paredz tikai tā pieaugumu, tāpēc, ka ķīnieši arī ir sākuši ievērtēt krokodilbumbiera labumus. Tāpēc avokado ir sākuši zagt, un meksikāņu narkotiku kartelis ir ieinteresējies avokado tirdzniecībā. Taču, lai nonāktu tik tālu, globāli ir iztērēti miljoni šī krēmīgā augļa ar raupjo mizu mārketinga kampaņās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

FOTO: Franču zirnekļcilvēks ar akciju Honkongā aicina uz mieru

LETA, 16.08.2019

Foto: AP/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Ar Zirnekļcilvēka iesauku pazīstamais franču alpīnists Alēns Robērs piektdien uzkāpis Honkongas debesskrāpī un izvietojis tur transparentu, mudinot uz mieru protestu pārņemtajā pilsētā.

Plakātā redzama sarokošanās, kā arī Honkongas un Ķīnas karogi.

Honkongā vairākus mēnešus turpinās valdības oponentu protesti, kas bieži pāraug sadursmēs ar policiju.

57 gadus vecais francūzis, kurš kļuvis slavens ar kāpšanu debesskrāpjos, sacīja, ka viņa jaunākā akcija ir «uzstājīgs aicinājums uz mieru». «Iespējams, ar to, ko es daru, es varu mazināt temperatūru vai varbūt izraisīt smaidu. Jebkurā gadījumā, tāda ir mana cerība,» paziņojumā medijiem apliecināja Robērs.

Vēstījums, uzkāpjot 68 stāvus augstajā debesskrāpī «Cheung Kong Center», bijis «uzstājīgs aicinājums uz mieru un konsultācijām starp Honkongas tautu un tās valdību».

Robēra akcija tīmeklī izsaukusi dažādu reakciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

No skolotāja par uzņēmēju - izveido Laboratorium Zinātnes skolu

Natālija Poriete, 05.09.2019

Mārtiņš Gulbis

Ted Estos fotografia

Jaunākais izdevums

Pēc Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Ķīmijas fakultātes beigšanas Mārtiņš Gulbis kļuva par skolotāju, taču pēc tam nolēma īstenot savu sapni.

Viņš grib panākt, lai bērni izvēlas profesijas dabaszinātņu jomā. Tāpēc Mārtiņš Gulbis kļuva par uzņēmēju, izveidojot tālākizglītības skolu Laboratorium Zinātnes skola.

Fragments no intervijas

Kā jūs nonācāt pie idejas veidot savu skolu?

24 gados nonācu dzīves krustcelēs, man bija jāizlemj, ko turpmāk darīt. Pēc Ķīmijas fakultātes pabeigšanas kādu laiku strādāju par asistentu Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūtā, taču nejutu sava darba jēgu. Tāpat kādu laiku strādāju mēbeļu ražotnē par apdares materiālu tehnologu, taču rutīna šajā darbā man šķita pārāk liela.

Kādēļ aizrāva tieši ķīmija?

Par ķīmiju sāku interesēties jau skolā, 10 gadu vecumā. Reiz skolā demonstrēja šovu ar ķīmijas eksperimentiem. Tas ilga vien 15 minūtes, bet šis brīdis mainīja manu dzīvi. Mamma, kurai es nemitīgi stāstīju, cik ķīmija ir interesanta, uzdāvināja man Jaunā ķīmiķa komplektu, bet vidusskolā es iestājos klasē ar padziļinātu ķīmijas un bioloģijas virzienu. Nākamais loģiskais solis bija RTU Ķīmijas fakultāte, bet uzreiz pēc universitātes nevēlējos strādāt skolā – skolotāja profesija man tajā brīdī nešķita pietiekami prestiža, un īsti nesapratu, kur man doties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Rīgas centrā atdod ābolus bez maksas

Ilze Žaime, 05.09.2019

PUBLICITĀTES FOTO

Jaunākais izdevums

Rīgā esošais garšvielu veikals «Avokado» caur sociālajiem tīkliem uzrunājis ābeļdārzu īpašniekus, dodot iespēju bez maksas dalīties ar rudens ražu.

«Sveiciens ābeļdārzu īpašniekiem, kuri ir noguruši no ābolu lasīšanas un komposta pildīšanas. Vediet tos pie mums! Mēs pie garšvielu veikala «Avokado» vēlamies izveidot «ābolu pieturu». Sekojot Igaunijas piemēram, vēlamies dot iespēju pilsētniekiem tikt pie dabiskiem lauku āboliem bez maksas. Kā tas notiks? Tērbatas ielā 49/51 pie garšvielu veikala «Avokado» izveidosim ābolu pieņemšanas un nodošanas punktu. Pieņemam jebkura lieluma, krāsas un gatavības pakāpes ābolus. Mūsuprāt, šī ir lieliska iespēja vairot labo un vienoties dalīšanās priekā. Ābolu vedējus aicinām pieteikties zvanot vai rakstot,» vēsta «Avokado».

Ierobežojumu neesot, tādēļ pie veikala šorīt novietotajā kastē atrodami visdažādākie āboli, kurus ikviens ir aicināts paņemt bez maksas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Energoaudits ir ceļš uz peļņu, nevis formāla atskaite

Jānis Goldbergs, 30.09.2019

Rīgas Tehniskās universitātes Vides aizsardzības un siltumsistēmu institūta profesore Andra Blumberga.

FOTO: Elīna Karaseva/RTU

Jaunākais izdevums

Eiropas Savienība izvirza aizvien jaunas energoefektivitātes prasības, un Latvijai ir Ministru kabineta noteikumi, kas uzņēmējiem prasa veikt energoauditus.

Uzņēmēji iesniedz atskaites, bet dažkārt tās ir formālas un energoefektivitātes panākumi ir niecīgi.Kāpēc tā? Kādi cēloņi? Kas jādara? Par to Dienas Bizness iztaujāja Rīgas Tehniskās universitātes Vides aizsardzības un siltumsistēmu institūta profesori Andru Blumbergu.

Fragments no intervijas

Kāpēc energoefektivitātes uzlabojumi uzņēmumos nenotiek vai arī notiek formāli? Kur ir sākums – tā ir likumdošanas vaina?

Problēma ir daudzslāņaina. Pirmais slānis parādījās līdz ar tiem Ministru kabineta noteikumiem, kas noteica, ka uzņēmumiem, kuru patēriņš ir virs 500 MWh gadā, ir vai nu jāveic energoaudits, vai jāievieš energopārvaldības sistēma. Abi šie pasākumi ir apļveida darbība, proti, novērtē, saproti, pilnveido un atkal novērtē. Sasniedzot viena gada mērķus, var nospraust nākamos un tā turpināt attīstīties, jo energopārvaldības sistēma to paredz. Ideja sākotnēji bija ļoti laba, bet problēma radās ieviešanā. Ir Ministru kabineta noteikumi, ir noteikts sods par to nepildīšanu, un galarezultātā process tiek uztverts formāli kā kārtējā atskaite Valsts ieņēmumu dienestam vai kādai citai institūcijai. Noteikumi par energoefektivitāti uzņēmējiem nokrita kā sniegs uz galvas!

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Būvkompāniju Skonto un LNK dibinātāju dēli reģistrējuši jaunus uzņēmumus

LETA, 30.09.2019

SIA Skonto Group dibinātajs un vadītājs Rihards Rāvis

Foto: Zane Bitere/LETA

Jaunākais izdevums

Būvkompāniju «Skonto» un LNK dibinātāju dēli - Rihards Rāvis un Vadims Milovs - pagājušajā nedēļā reģistrējuši jaunus uzņēmumus - SIA «Skonto Group» un SIA «LNK Solutions», liecina «Lursoft» informācija.

Jaundibinātās «Skonto Group» pamatkapitāls ir 10 000 eiro, un tās vienīgais īpašnieks ir «Skonto» dibinātāja un vadītāja Gunta Rāvja dēls Rihards Rāvis. Vienlaikus «Skonto Group» valdē iecelts Raimonds Freimanis, Edgars Godmanis un Dmitrijs Soldatenko.

Uzņēmuma juridiskā adrese ir Emiļa Melngaiļa iela 1A, Rīgā, kur reģistrēti arī citi «Skonto» grupas uzņēmumi. «Skonto Group» ierakstīta komercreģistrā otrdien, 24.septembrī.

Rihards Rāvis šobrīd ir patiesais labuma guvējs kopumā 74 uzņēmumiem.

Savukārt Milovs, kurš ir LNK grupas dibinātāja Aleksandra Milova dēls, reģistrējis uzņēmumu «LNK Solutions». Kompānija pamatkapitāls ir 5000 eiro, un Milovs ir tās vienīgais īpašnieks un arī vienīgais valdes loceklis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Patēriņa cenas gada laikā augušas par 2,6%

Žanete Hāka, 08.10.2019

Foto: pixabay

Jaunākais izdevums

Šā gada septembrī, salīdzinot ar 2018. gada septembri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 2,6 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Precēm cenas pieauga par 2,4 % un pakalpojumiem – par 3,0 %.

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2019. gada septembrī bija par 8,9 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 7,3 %, bet pakalpojumiem – par 13,1 %. Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2019. gada septembrī, salīdzinot ar 2018. gada septembri, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, veselības aprūpei.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 2,4 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+8,9 %), konditorejas izstrādājumiem (+5,0 %), miltiem un citiem graudaugiem (+10,1 %).

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Rimi otro pašapkalpošanās skeneru sistēmu ieviesīs Alfā

LETA, 25.10.2019

Jaunākais izdevums

Mazumtirgotājs «Rimi Latvia» līdz gada beigām tirdzniecības parkā «Alfa» ieviesīs otro pašapkalpošanās skeneru sistēmu, pastāstīja «Rimi Latvia» valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais.

Viņš norādīja, ka pašapkalpošanās skeneriem, kas patlaban atrodas tikai «Rimi» veikalā Krišjāņa Valdemāra ielā, ir «adekvāts pieprasījums». Valdemāra ielas veikalā ap 10% pirkumu tiek veikti ar pašapkalpošanās skeneriem, kas liecinot, ka cilvēki šīm pārmaiņām ir gatavi.

«Redzama vispārēja tendence, ka pieaug tā pircēju daļa, kas izvēlas norēķināties, izmantojot pašapkalpošanās risinājumus. Šobrīd vidēji 34% pircēju izvēlas pirkumus apmaksāt pašapkalpošanās kasēs, kas, salīdzinot ar pagājušo gadu, ir pieaugums par 5%,» skaidroja Turlais.

Jautāts, kāda ir vēlamā proporcija, cik pirkumu varētu tikt veikts caur šiem skeneriem, Turlais atbildēja, ka šādi mērķi nav izvirzīti. Viņš skaidroja, ka ir veikali, kuros pieprasījums pēc pašapkalpošanās risinājumiem ir tik liels, ka mazumtirgotājam nākas palielināt pašapkalpošanās kasu skaitu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Tūristus ved sēņot

Ilze Žaime, 11.11.2019

Armands Muižnieks

Foto: ZANE BITERE/LETA

Jaunākais izdevums

Gids Armands Muižnieks, kurš tūrisma nozarē darbojies trīsdesmit gadus, savus viesus ved ne vien ekskursijās pa pilsētu, bet arī uz mežu.

«Kādreiz attieksme bija tāda - sagaidām visus, ejam pa maršrutu no punkta A uz punktu B. Taču dzīve mainās un attieksme mainās,» pauž Armands Muižnieks, kurš ir profesionāls gids. Tagad A.Muižnieks saviem viesiem piedāvā dzīvesstila ekskursijas - individuāli pielāgotus maršrutus un programmas katra ceļotāja vēlmēm un interesēm ar mērķi ne tikai informēt, bet arī bagātināt ceļojuma pieredzi.

«Līdz tam es arī nonācu palēnām. Man ir jābūt ātri gatavam īstenot viesu vēlmes, piemēram, doties uz koncertu. Īsākā Vecrīgas ekskursija man ir bijusi 15 minūtes ilga - kāds cits pieredzējis gids varētu teikt, ka tas nav iespējams, bet es tomēr centos viesiem iespaidu par pilsētu radīt. Man nav maršruta un varam iet jebkurā virzienā - visur būs kāds stāsts. Pārsvarā tās ir arī individuālas ekskursijas. Esmu sapratis, ka, ja es varu iedot kaut ko vairāk, tad vieglāk un labāk ir strādāt ar nelielāk grupiņām un individuāliem ceļotājiem,» tā ikdienu ieskicē gids.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Patēriņa cenas gada laikā augušas par 2,3%

Žanete Hāka, 08.11.2019

Foto: pixabay

Jaunākais izdevums

2019. gada oktobrī, salīdzinot ar 2018. gada oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 2,3 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Precēm cenas pieauga par 1,9 % un pakalpojumiem – par 3,0 %.

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2019. gada oktobrī bija par 9,3 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 8,0 %, bet pakalpojumiem – par 12,8 %. Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2019. gada oktobrī, salīdzinot ar 2018. gada oktobri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Olīveļļas cena strauji planējusi lejup

Jānis Šķupelis, 12.12.2019

Foto: pixabay.com

Jaunākais izdevums

Šis gads pārtikas izejvielu cenu izmaiņu ziņā ir bijis dažāds. Ir vairākas izejvielas, kuru cena preču biržā kopš janvāra palielinājusies, piemēram, kakao, Arabica kafijas pupas un cukurs. Savukārt kviešu, sojas pupiņu un kukurūzas piegāžu līgumu cena, ja salīdzina ar šā gada sākumā vērojamo līmeni, ASV preču biržā daudz mainījusies nav.

Ir arī tādas pārtikas izejvielas, kuru cena preču biržā visai strauji planējusi zemāk. Viena no tām ir olīveļļa. Pieejamā informācija liecina, ka Spānijā augstas klases olīveļļas (Extra Virgin) vērtība šogad sarukusi aptuveni par ceturto daļu un Itālijā - gandrīz par trešo daļu. Pamatā šajā tirgū turpinās 2018. gadā uzņemtais kurss. Iespējams, šādām tendencēm kādā brīdī vajadzētu atbalsoties cenrāžos mūsu veikalos.

Spānijā šogad bijusi laba olīvu raža, kas nozīmējis, ka pasaulē pārskatāmā periodā netiek paredzēts to iztrūkums. Tāpat zināma loma uz tendencēm šajā tirgū bijusi tirdzniecības kariņiem. ASV ir lielākā olīvu importētāja pasaulē, un oktobrī šīs valsts prezidents Donalds Tramps paziņoja par 25% papildu tarifu olīvām, kas uz šo valsti ceļo no Spānijas.

Komentāri

Pievienot komentāru