Foto: Kristaps Kalns, Dienas mediji

Matīss: Nevaram atļauties vēl vienu neveiksmīgu konkursu; nākamgad jauniem vilcieniem jābūt 

Dīzeļvilcienu modernizācija ir ES projekts, kura termiņš nosaka, ka šogad, ne vēlāk, modernizācija jāpabeidz. Kas attiecas uz elektrovilcieniem, tad jūlijā jāizsludina konkurss jaunu elektrovilcienu iegādei. Nākamgad jauniem elektrovilcieniem Latvijā jābūt, un ceru, ka tad ar elektrovilcieniem pasažieriem būs daudz ērtāk pārvietoties, intervijā laikrakstam Diena norāda satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība).

Dienas Bizness, 2015. gada 07. jūlijs plkst. 7:54

Fragments no intervijas

Kā vērtējat situāciju ar pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu? Kā zinām, Pasažieru vilcienam (PV) bijis ne mazums problēmu.

Mani priecē tas, ka PV domā par dažādu jaunu pakalpojumu ieviešanu. PV jau ieviesis ekspresmaršrutus, ar tiem nokļūt no Latvijas reģiona galvaspilsētā var pat ātrāk nekā ar privāto autotransportu. Pasažieru apkalpošanas kvalitāte gan vēl jāattīsta. Ceru, ka šogad tiks pabeigta dīzeļvilcienu modernizācija, kas pasažieriem nodrošinās lielākas ērtības. Dīzeļvilcienu modernizācija ir ES projekts, kura termiņš nosaka, ka šogad, ne vēlāk, modernizācija jāpabeidz. Kas attiecas uz elektrovilcieniem, tad jūlijā jāizsludina konkurss jaunu elektrovilcienu iegādei. Nākamgad jauniem elektrovilcieniem Latvijā jābūt, un ceru, ka tad ar elektrovilcieniem pasažieriem būs daudz ērtāk pārvietoties. PV strādā arī pie ērtākas biļešu iegādes sistēmas izveides, un es ceru, ka arī šie darbi rezultēsies ar panākumiem.

Varam būtu droši, ka jaunu elektrovilcienu iegādes konkurss būs veiksmīgāks nekā iepriekšējie konkursi?

Mēs nevaram atļauties vēl vienu neveiksmīgu konkursu, tāpēc noteikumiem jābūt pēc iespējas vienkāršākiem, lai pieteiktos pēc iespējas vairāk pretendentu. Jo vienkāršāks un saprotamāks ir konkurss un finansēšanas modelis, jo lielāka interese no pretendentiem sagaidāma. Atcerēsimies – pirmajā konkursā bija viens pretendents, otrajā – divi pretendenti. Patlaban interese ir daudz lielāka un kompānijas, kuras nepiedalījās iepriekšējos konkursos, gatavas startēt ar saviem piedāvājumiem.
Esam piesaistījuši auditorus, kuri izvērtē finansiālo jautājumu. Iepriekš konkursā neveiksmes cēlonis bija neveiksmīgais finanšu piesaistes modelis, jo sanāca tā, ka mums Latvijā būtu tādi paši vilcieni kā Igaunijā, tikai divas ar pusi reizes dārgāki, ko mēs, protams, nevaram atļauties. Tagad mērķis ir nodrošināt tādu finansēšanas modeli, lai mēs nepārmaksātu.

Viena no šībrīža aktualitātēm saistīta ar Latvijas nacionālo aviokompāniju airBaltic. Par iespējamo airBaltic akciju piedāvāšanu Lietuvai un Igaunijai jūs Dienai viedokli jau paudāt, bet sakiet, kas jums dod pārliecību, ka, iesaistot līdzīpašniekus no Lietuvas un Igaunijas, sadarbība noritēs veiksmīgi? Ir ne mazums projektu, kuros sadarbība Baltijas mērogā īpaši labi neveicas.

Protams, sadarboties nav viegli. Piemēram, saistībā ar Rail Baltica projektu publiskajā telpā izskanējis, ka par daudziem jautājumiem vienoties ir grūti. Tas, ko gribu uzsvērt – pašmērķis nav aviokompānijai airBaltic kā akcionārus piesaistīt Lietuvu un Igauniju. Mana ideja – airBaltic jākļūst par reģionālo aviokompāniju, kura apkalpo ne tikai aptuveni divus miljonus Latvijas iedzīvotāju, bet arī Igaunijas un Lietuvas iedzīvotājus. Lai šo mērķi sasniegtu, esmu uzrunājis Igaunijas un Lietuvas valdības pārstāvjus, kā arī šo valstu uzņēmējus, un esmu aicinājis kopīgiem spēkiem attīstīt airBaltic. Latvija tikai ar saviem spēkiem nespēs nodrošināt airBaltic kļūšanu par reģionāla mēroga spēlētāju. Jau patlaban airBaltic piedāvā lidojumus no Viļņas un no Tallinas, turklāt ne vien uz Rīgu, bet arī uz citiem galamērķiem. Tomēr, lai arī mums airBaltic šķiet vērienīga aviokompānija, uz Eiropas aviopakalpojumu tirgus fona tā pagaidām nav uzskatāma par lielu lidsabiedrību.

Runājot par Lietuvas iesaisti airBaltic, akcents tiek likts uz sadarbību ar Lietuvas valsti vai ar Viļņas pašvaldību, kurai bijis savs aviokompānijas projekts, tiesa gan, problemātisks?

Ar Viļņas pašvaldības pārstāvjiem neesmu runājis, esmu runājis ar Lietuvas un Igaunijas atbilstošo nozaru ministriem. Jāpiebilst, ka gan Lietuva, gan Igaunija pēc saviem ieskatiem var izvēlēties, viņuprāt, labāko iesaistīšanās veidu. Sākotnējās sarunas ar Lietuvas un Igaunijas pārstāvjiem liecina, ka interese ir. Protams, viss slēpjas detaļās, un esam runājuši, ka augustā varētu organizēt tikšanos, kurā runātu jau par konkrētiem piedāvājumiem. Vēlreiz gribu uzsvērt – galvenais mērķis ir, lai airBaltic kļūtu par reģionālu visas Baltijas, nevis tikai Latvijas, aviokompāniju. Nākamajā solī vai arī paralēli ir svarīgi no kāda cita reģiona piesaistīt stratēģisko investoru, kurš spētu piedāvāt vēl vairāk iespēju.

Plašāk lasiet rakstā Modernus vilcienus vajag otrdienas, 7.jūlija laikrakstā Diena (8.lpp)!
 

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2015. gada 19. jūnijs plkst. 12:03

airBaltic reisā Rīga – Helsinki, BT301 18.jūnijā, kuru izpildīja Bombardier Q400 NextGen...

2015. gada 18. jūnijs plkst. 16:32

«Tas jau ir nākamais līmenis. AirBaltic pārpildīta reisa dēļ iesēdina pasažieri pilota...

2015. gada 18. jūnijs plkst. 9:52

Ja nacionālajā aviokompānijā airBaltic iesaistītos arī Lietuva un Igaunija, akciju kontrolpaketei...

2015. gada 17. jūnijs plkst. 14:10

Otrdien, 16. jūnijā, 51. Parīzes aviošova ietvaros satiksmes ministrs Anrijs Matīss tikās...

2015. gada 15. jūnijs plkst. 9:29

Latvijas aviokompānija airBaltic no 13.jūnija uzsākusi tiešos lidojumus no Rīgas uz Itālijas...

Nepalaid garām

Alus pasaule ir daudz plašāka, nekā varētu iedomāties, stāsta šī dzēriena someljē...

SIA Rešetilovs aizvirzās no krīzes, ko uzņēmums savā 28 gadu pastāvēšanas laikā...

Nepilniem 40 000 mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem var nākties domāt par savu nākotni,...

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā...

Lai gan konkurence elektronikas mūzikas instrumentu ražošanas segmentā ik gadu saasinās, SIA...

No šīs sadaļas
2015. gada 06. jūlijs plkst. 10:43

Pagājušajā nedēļā Eiropas Komisija (EK) paziņoja par nodomu finansēt Rail Baltica būvniecību...

2015. gada 06. jūlijs plkst. 8:53

Apsūdzētie Pasažieru vilciena valdes locekļi savu vainu neredz; ministrs no komentāriem atturas....

2015. gada 05. jūlijs plkst. 20:37

 Ventspilī, AS Baltic Coal Terminal slēgtajā ogļu noliktavā, 4. jūlijā konstatēts uzkarsušu...

2015. gada 02. jūlijs plkst. 9:59

Ņemot vērā pieaugošo dažādu kuģošanas līdzekļu kustību Latvijas iekšējos...

2015. gada 01. jūlijs plkst. 11:31

Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc jaunus ceļus jau pēc dažiem gadiem atkal...

2015. gada 01. jūlijs plkst. 11:16

Daļa valstij piederošo nacionālās aviosabiedrības airBaltic akciju varētu tikt pārdotas...

2015. gada 01. jūlijs plkst. 9:31

Kravu īpašnieku investīcijas un sarunas ar Eiropas Komisiju dod cerības uz sekmīgu...

2015. gada 30. jūnijs plkst. 17:49

Otrdien, 30.jūnijā, valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātos noteikumus par neregulāro...

2015. gada 30. jūnijs plkst. 11:59

Engurē bāzētais luksusa katamarānu ražotājs O Yachts ir izstrādājis Class 5 katamarāna...

2015. gada 30. jūnijs plkst. 10:46

Pirmo reizi vēsturē Latvijas uzņēmums SV Solutions kopā ar Drone Technology, kas...