Viens no galvenajiem lielo rindu iemesliem pie Latvijas - Krievijas robežas ir lielais t.s. pelēko kravu daudzums, kas tiek virzīts caur Latviju.
To Db apstiprināja vairāki transporta un loģistikas nozares eksperti, kas uzsvēra, ka Terehovas un Grebņevas robežkontroles punktos Krievijas pusē esot daudzi kravu nosūtītāju uzpirkti muitnieki, kas par samaksu pārformē attiecīgo kravu vērtību, samazinot to pat desmit reizes, nekā tā ir patiesībā. Tādējādi kravas saņēmējs krietni ietaupa naudu, jo viņam ir jāmaksā krietni mazāka ievedmuita. Līdz ar to preču saņēmējs ir ieinteresēts, lai krava tiktu virzīta pa sauszemi caur Latviju, nevis, piemēram, pa dzelzceļu. ""Pelēko" kravu plūsma ir vienīgais un galvenais iemesls, kāpēc pie Latvijas robežas stāv tās rindas. Jo kompānijā, neskatoties uz vairāku diennakšu dīkstāvi, tas ir finansiāli izdevīgi," norāda Loģistikas un muitas brokeru asociācijas (LMBA) valdes loceklis Normunds Krūmiņš.
Sava shēma
Viena no populārākajām shēmām Latvijā, kas vienlaikus esot vienīgā legālā shēma, paredz, ka ES nosūtītājs pārdod preci starpniekam, kas lielākoties ir ofšora kompānija vai arī kāda kompānija, kas nav reģistrēta ES. Starpniekkompāniju parasti izveidojusi ir Krievijas kompānijas, kas ir preces saņēmējs Krievijā. Latvijā tiekot veikts pirkšanas - pārdošanas darījums un autokravas cena parasti ap 200 tūkst. eiro. No Latvijas prece tiek vesta uz Krieviju, kurā atkarībā no preces ir 15 līdz 20% ievedmuita. Uz robežas Krievijā pie "savējiem robežniekiem" preces vērtība tiek noteikta jau aptuveni 20 tūkst. eiro. "Tieši tāpēc autotransporta kompānijām ir izdevīgi stāvēt šeit Latvijā - viņām ir konkrēts punkts, kur šī šhēma ir iespējama," uzsver N. Krūmiņš. Speciālisti norāda, ka ir vēl daudzas citas shēmas.
VID Galvenā muitas pārvalde (GMP) savukārt norāda, ka Krievijas teritorijā lēmumus par muitas procedūru piemērošanu un dokumentu noformēšanu pieņem Krievijas muitas amatpersonas, kuru darba uzraudzība, tāpat kā muitas maksājumu iekasēšana ir Krievijas Muitas dienesta kompetencē. Latvijas valsts budžetu šie maksājumi neietekmē. GMP atzīmē, ka jau daudzus gadus funkcionē Latvijas - Krievijas darba grupa, kurā darbojas abu valstu muitu amatpersonas. Darbs notiek gan centrālajā, gan reģionālajā līmenī. Ja Latvijas vai Krievijas pusē tiek konstatēti iespējamie muitas noteikumu pārkāpumi, kuros ir iejauktas fiziskas vai juridiskas personas no Latvijas vai Krievijas puses, tad par šādiem gadījumiem tiek sniegta informācija kaimiņu valstu muitas amatpersonām. Tālāk atkarībā no katra konkrēta gadījuma tiek pieņemts atbilstošs lēmums,norādīja muitas speciālisti.
Pat no Ķīnas
Liela daļa no "pelēkajām" kravām nāk konteineru veidā pat no Ķīnas. Konteineri no Ķīnas tiekot piegādāti līdz Hamburgas ostai, kur tos tālāk aizved līdz Rīgas ostai, bet tad tie ar autotrans-portu tiek virzīti uz robežu. Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš norāda, ka konteineru vidū pelēko kravu īpatsvars varētu būt pat 1/3. N. Krūmiņš norāda, ka pēc sava lieluma konteinerus varētu ievietot arī ogļu vagonos, kas no Latvijas lielā daudzumā atpakaļ uz Krieviju dodas tukši. Tomēr šādā gadījumā nebūtu iespējams veikt shēmu, tāpēc kravu saņēmēji neizvēlas dzelzceļa pakalpojumu.
"Kādu laiciņu atpakaļ, kad vēl nebija milzīgas rindas, kravas automašīnas tik un tā stāvēja kādus 10 km pirms robežas, gaidot zvanu. Viņiem bija cauri robežai jābrauc tikai tad, kad muitā strādāja attiecīgā maiņa," norāda N. Krūmiņš. "Mūs jau diktē nosūtītājs un saņēmējs - mums tiek pateikts, caur kādu maršrutu doties un caur kuru robežkontroles punktu braukt. Dokumentāciju ar muitu kārto saņēmējs Krievijā," norāda V. Trēziņš, piebilstot, ka autopārvadātājs atbild par kravas apjomu un par to vai tiek vesta tā krava, kas tiek uzrādīta, bet kravas vērtības noteikšana ir saņēmēja kompetencē.
"Mums galvenais ir, ka kravas plūst caur Latviju, jo no "pelēko" kravu plūsmas Latvijai nekāda ļaunuma nav. Jāsaprot viens - ja mēs sāksim meklēt sliktos un vainīgos, tad kravas vienkārši aizies," tā V. Trēziņš. Autopārvadātāji nepiekrīt, ka "pelēko" kravu plūsma varētu būt viens no galvenajiem rindu veidošanās iemesliem. Galvenais rindu iemesls ir tas, ka robežpunktos ir pārāk maza caurlaidspēja, un tas, ka lietuvieši nevēlas uz Krieviju braukt caur Baltkrieviju," norāda autopārvadātāju kompānijas Atek prezidents Vladimirs Butānovs.