Jaunākais izdevums

Ir apkopoti un izvērtēti pilnveidotās un Liepājas būvvaldē no jauna iesniegtās būvniecības ieceres “Veselības veicināšanas centrs Miķeļa Valtera ielā 13, Liepājā” publiskās apspriešanas rezultāti.

Kopumā saņemti 599 iedzīvotāju viedokļi, no kuriem būvniecības ieceri atbalsta 96% jeb 576 iedzīvotāji, savukārt ieceri neatbalsta 4% jeb 23 apspriešanas dalībnieki. Salīdzinot ar sākotnējo būvniecības ieceri, kura pirmreizēji tika apspriesta 2023. gadā, redzams, ka iedzīvotāju atbalsts un aktivitāte ir pieaugusi – 2023. gadā viedokli izteica 202 iedzīvotāji, no kuriem 83% atbalstīja ieceri. Savukārt pēc projektā veiktajiem arhitektoniskajiem, funkcionālajiem un labiekārtojama uzlabojumiem 2025. gadā atkārtoti organizētās apspriešanas rezultāti par jauno būvniecības ieceri liecina, ka atbalsts iedzīvotāju vidū ir pieaudzis.

No visiem respondentiem, kuri piedalījās publiskajā apspriešanā, aptuveni ceturtā daļa jeb 24,4% aptaujāto vēl papildus pauda atsevišķus priekšlikumus un ierosinājumus, kurus, sagatavojot publiskās apspriešanas pārskatu, izvērtēja būvvaldes speciālisti. Pārskats par publiskajā apspriešanā izteiktajiem viedokļiem sagatavots un izskatīts 2025. gada 12. augusta Liepājas būvvaldes Būvniecības padomes sēdē. Tostarp, pamatojoties uz apspriešanas rezultātiem, sagatavotas papildu prasības, kas iekļaujamas būvatļaujā.

Latvijas būvniecības procesa konkurētspēja ir apdraudēta

Latvijā ir iespējams, ka viens cilvēks, aktīvi rīkojoties, var apturēt vismaz 30...

“Novērtējam iedzīvotāju aktīvo iesaisti sabiedriskās apspriešanas procesā, izsakot gan atbalstošus, gan kritiskus viedokļus. Pašvaldības uzdevums ir šajos viedokļos ieklausīties un tos izvērtēt. Liepājnieku viedoklis ir absolūti skaidrs – viņi vēlas, lai pilsēta attīstās, un šo projektu redz tam kā iespēju. Vēsturiskas ēkas saglabāšana un pielāgošana mūsdienu vajadzībām ir svarīgs solis Liepājas kā kūrortpilsētas attīstībā. Sabiedrībā pazīstamās “vannu mājas” vai “peldu iestādes” jaunais projekts apvieno investīcijas, vēsturisko atbildību un jaunu, sabiedrībai noderīgu funkciju. Liepājas pašvaldība cer uz turpmāku lietpratīgu sadarbību ar investoru un sekmīgu šī projekta īstenošanu,” norāda Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes Attīstības komitejas vadītājs Uldis Sesks.

Padziļināti izvērtējot izteiktos respondentu priekšlikumus un ieteikumus, būvvaldes speciālisti secināja, ka viedokļos, kas izsaka atbalstu būvniecības ieceres realizēšanai, dominēja projekta arhitektoniskā risinājuma pozitīvs novērtējums, nākotnes pozitīvā ietekme uz pilsētas tūrisma potenciāla attīstību, iespēja sakārtot degradētu teritoriju un glābt no bojāejas vēsturiski nozīmīgo ēku, kā arī izteikts atbalsts jaunu SPA pakalpojumu attīstībai un pieejamībai pilsētas iedzīvotājiem.

Starp kritiskajiem viedokļiem, kuros respondenti neatbalsta būvniecības ieceri, iedzīvotāji pauda bažas par projekta ietekmi uz apkārtējo vidi, infrastruktūru un esošo vēsturisko apbūvi, projekta atbilstību pilsētas plānošanas dokumentiem, kā arī tika izteikti atsevišķi viedokļi, kuros apšaubīta projekta arhitektoniskā kvalitāte.

Pēc veiktās publiskās apspriešanas viedokļu izvērtēšanas būvvaldes speciālisti secināja, ka būvatļaujā iekļaujami vairāki papildu nosacījumi: būvprojektam pievienojama projektējamās ēkas būvapjoma analīze apkārtējās vides kontekstā – vizualizācijas gājēju acu augstumā, visu tehnoloģisko iekārtu (ventilācija, dzesēšana u. tml.) jānovieto tā, lai neizceltos virs vēsturiskās peldu iestādes jumta kupola, apbūvējamā zemesgabala teritorija veidojama kā atvērta, labiekārtota un publiski pieejama ārtelpa, kas funkcionāli iekļaujas apkārt jau esošajā parka teritorijā, piemēram, labiekārtojuma elementi, mazās arhitektūras formas, kā arī segums veidojams saskanīgs ar jau iedibināto apbūvi, tāpat būvprojekta skaidrojošajā aprakstā iekļaujama nākotnes transporta plūsmas analīze un potenciālā ietekme uz apkārtnē esošo transporta infrastruktūru un intensitāti, nosakot, ka to nav pieļaujams pasliktināt.

Apstiprinātais pārskats par visiem publiskajā apspriešanā izteiktajiem viedokļiem publicēts un apskatāms Liepājas pašvaldības mājaslapā.

Lai noskaidrotu sabiedrības viedokli, no 2025. gada 11. jūnija līdz 11. jūlijam norisinājās būvniecības ieceres “Veselības veicināšanas centrs Miķeļa Valtera ielā 13, Liepājā" publiskā apspriešana un 2. jūlijā tika organizēta klātienes prezentācijas sanāksme. Būvniecības iecere paredz veselības veicināšanas centra būvniecību, papildus atsevišķā būvprojektā paredzot vēsturiskās peldu iestādes ēkas atjaunošanu un pārbūvi. Pilnveidotajā iecerē jaunās ēkas augstums samazināts, tā novietota tālāk no zemesgabala dienvidu robežas, priekšlaukums paplašināts un labiekārtojums salāgots ar blakus esošo koncertdārza "Pūt, vējiņi!" labiekārtojumu. Tāpat, līdz ar izmaiņām, samazināts viesu numuru skaits līdz 125 numuriņiem.

Būvniecības ieceres ierosinātājs: UAB "Liepojos kopos". Būvniecības ieceres izstrādātājs: SIA "K IDEA", būvprojekta vadītājs – Andris Kokins.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir iespējams, ka viens cilvēks, aktīvi rīkojoties, var apturēt vismaz 30 miljonus vērtu būvprojektu, kas guvis vairākuma atbalstu sabiedriskajā apspriešanā, apstiprināts būvvaldē un lielā daļā sabiedrības raisījis cerības par vietas attīstību.

Dienas Bizness pārliecinājās, caurlūkojot Liepājas vēsturiskās peldu iestādes Miķeļa Valtera ielā 13, tautā sauktas par Vannu māju, pārbūves un attīstības projektu.

Projekts iesprūdis tiesā

Liepājas Vannu mājas stāsts ir traģisma pilns, jo pēdējos 30 gadus pēc Latvijas brīvvalsts atjaunošanas šai vietai nav īsti veicies. Pagājušā gadsimta 30-tajos slavenās kūrortvietas enkurs – Vannu māja - tā arī stāvēja tukša. Šajā laikā ir bijušas dažādas idejas par projekta iedzīvināšanu, tomēr viss atdūrās naudā. Vannas, kas vēl bija saglabājušās, pirms dekādes nonāca kāda Liepājas viesnīcnieka īpašumā un vismaz kalpoja noderīgi, bet pati ēka turpināja liecināt, ka ne viss vēl pilsētā sakārtots. 2021. gadā SIA Liepojos kopos, kur investori ir kaimiņzemes Lietuvas uzņēmēji, uzsāka vietas izpēti, un jau drīzumā notika ideju konkurss par to, kā vieta varētu izskatīties.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darba sanāksmē “CIS Liepāja” vadītājs Tors Arne Pedersens paziņojis, ka vienojoties ar Liepājas domi un Liepājas SEZ vadību ir mainīta plānotās ūdeņraža ražotnes iespējamā atrašanās vieta – tālāk uz ziemeļiem ostas akvatorijā un ka, mainoties tirgum un pieprasījumam “CIS Liepāja”, ir atteikusies no zaļā amonjaka ražošanas projekta izstrādes, informē Liepājas SEZ pārvalde.

Tors Arne Pedersens uzsvēra, ka drošība ir pirmajā vietā. “Jau no projekta izstrādes pirmsākumiem esam meklējuši labākos zaļā ūdeņraža ražotnes un termināla atrašanās vietas un tehnoloģiskos risinājumus, drošība ir kaut kas tāds, ko mēs uztveram ļoti nopietni, un mēs pilnībā apzināmies, ka tas ir kritiski svarīgs projektam. Šī iemesla dēļ mēs esam arī tuvāk aplūkojuši dažādus risinājumus, kā mēs varam atrisināt drošību vislabākajā iespējamajā veidā. Tas ir svarīgi mums kā projekta attīstītājiem, gan pašvaldībai, gan Liepājas SEZ pārvaldei”.

Darba sanāksmes gaitā “CIS Liepāja” vadītājs Tors Arne Pedersens vēlreiz iepazīstināja ar projekta ideju, virzību, uzņēmuma akcionāriem un pieredzi dažādu projektu attīstībā un virzībā. Atbildot uz jautājumu, kāpēc Liepāja, Tors Arne Pedersens atzina, ka sākotnēji pētījuši visas Ziemeļvalstis – Norvēģiju, Zviedriju, Somiju, kurās galvenais šķērslis bija augstsprieguma elektrotīklu jaudas deficīts, tad skatījušies tālāk uz Baltijas valstīm. Nozīmīga loma bijusi Norvēģijas vēstniecības Latvijā rekomendācijām un kvalitatīvai uzņēmējdarbības videi Liepājā kopā ar Liepājas speciālo ekonomisko zonu un tās priekšrocībām. Šobrīd ir uzsākta izpēte, notiek risku un vides ietekmes novērtējums.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru pārvadātāji, aizbildinoties ar šoferu trūkumu, šodien atcēluši 53 reģionālo maršrutu autobusu reisus, liecina informācija Autotransporta direkcijas (ATD) mājaslapā.

Jau ziņots, ka pārvadātāji šodien no plkst.10 līdz 11 rīkos protesta akciju "Viena stunda bez sabiedriskā transporta", lai pievērstu uzmanību nepietiekamam finansējumam sabiedriskā transporta nozarē.

Reisu atcelšana gan neesot saistīta ar protesta akciju, bet gan šoferu trūkumu, tomēr lielākā daļa no atceltajiem reisiem bija jāizpilda tieši protesta stundas laikā.

Vairākus reisus šodien atcēluši tādi pārvadātāji kā AS "Nordeka", SIA "Daugavpils autobusu parks", AS "Rēzeknes autobusu parks", AS "Liepājas autobusu parks" un SIA "Norma-A", kas pasažieru pārvadājumus nodrošina ar zīmolu "Ecolines".

Visi šie pārvadātāji piedalās arī protesta akcijā, kurā tiem pievienosies AS "Talsu autotransports", SIA "Tukuma auto", SIA "VTU Valmiera" un pašvaldības SIA "Ventspils reiss".

Ražošana

Caljan ražotne Liepājā samazinājusi elektrības patēriņu par 41%

Db.lv,06.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konveijeru un automatizācijas iekārtu ražotājs Caljan šī gada maijā savā ražošanas un inženierijas centrā Liepājā ir uzstādījis jaunu saules paneļu sistēmu. Pirmajos divos darbības mēnešos elektrības patēriņš no kopējā tīkla ir samazinājies par 41%, ievērojami mazinot atkarību no ārējiem resursiem.

Maijā un jūnijā uzņēmums saražoja 146 MWh saules elektroenerģijas, kas atbilst aptuveni 834 mājsaimniecību mēneša elektroenerģijas patēriņam . Lielākā daļa jeb 117 MWh no kopējā patēriņa tika izmantota ražotnes vajadzībām. Savukārt atlikušos 29 MWh uzņēmums nodeva valsts elektrības tīklam, ļaujot šo enerģiju izmantot arī citiem lietotājiem visā Latvijā.

Jaunā saules enerģijas sistēma izmaksāja vairāk nekā 382 000 eiro. Provizoriskie aprēķini, pamatojoties uz 2024. gada elektroenerģijas cenām, liecina, ka investīcija varētu atmaksāties 9 līdz 12 gadu laikā. Pēc pirmā pilnā ekspluatācijas gada šis novērtējums tiks pārskatīts.

“Plānots, ka jaunā saules paneļu sistēma spēs nodrošināt aptuveni trešdaļu no mūsu kopējā gada elektroenerģijas patēriņa,” stāsta Caljan vadītājs Latvijā Gatis Dradeika. “Tuvāko gadu laikā Latvijā gaidāms straujš elektroenerģijas pieprasījuma pieaugums , tāpēc izvēlamies veidot stabilākas un mazāk atkarīgas energoapgādes sistēmas, lai mazinātu gan izmaksu riskus, gan slodzi uz kopējo elektroapgādes tīklu. Mūsu gadījumā tas nozīmē arī prognozējamu ietaupījumu – līdz pat 34 tūkstošiem eiro gadā pie pašreizējām elektroenerģijas cenām.”

Ražošana

Norsaf ražotnes vērtība Liepājā varētu sasniegt 400 līdz 600 miljonus ASV dolāru

LETA,19.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iecerētā "Norsaf" ilgtspējīgās aviācijas degvielas (Sustainable Aviation Fuel - SAF) ražotne Liepājā būs lielākais šāda veida uzņēmums Baltijas reģionā, un tā vērtība varētu sasniegt no 400 miljoniem ASV dolāru līdz 600 miljoniem ASV dolāru, intervijā sacīja "Norsaf" līdzīpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš teica, ka līdz šā gada beigām ir plānots pabeigt priekšizpēti par ražotnes izveidi, bet būvniecība sāksies ne agrāk par 2027.gada beigām vai 2028.gadu. "Pieņemot, ka kaut kas varētu notikt lēnāk, nekā mēs domājam šodien, tas varētu būt arī 2029.gads," pieļāva Žiemelis.

Atšķirībā no virknes citu SAF ražotņu, kur SAF tiek ražota no izmantotām eļļām vai taukiem, vai arī no rapša eļļas vai citiem lauksaimniecības produktiem, Liepājā ir plānots SAF ražot arī no nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļām - zaļā ūdeņraža, savāktā CO2 un spirtiem, un tam tiks izmantotas ASV kompānijas KBR tehnoloģijas. No "Norsaf" ražotā puse varētu būt no bioloģiskām, puse no sintētiskām izejvielām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas investīciju banka Signet Bank turpina atbalstīt vietējo uzņēmumu attīstību, piešķirot 6,9 milj. eiro Liepājas viesmīlības nozares izaugsmei. Finansējums tiks novirzīts divu ievērojamu viesnīcu – “Promenade Hotel” un “Art Hotel Roma” – turpmākai attīstībai, sekmējot augstas kvalitātes viesmīlības pakalpojumu pilnveidi pilsētā.

No kopējā finansējuma 4,7 milj. eiro ir paredzēti “Promenade Hotel”, savukārt 2,2 milj. eiro “Art Hotel Roma”.

"Liepāja ir nozīmīgs tūrisma un biznesa centrs gan vietējā, gan Baltijas mērogā, un Signet Bank ar gandarījumu atbalsta viesmīlības nozares attīstību ar stratēģiskiem ieguldījumiem. “Promenade Hotel” un “Art Hotel Roma” ir izcilas viesnīcas, kas jau šobrīd piedāvā augsta līmeņa servisu un autentisku pieredzi. Ar piešķirto finansējumu veicināsim to tālāku attīstību, sekmējot arī pilsētas konkurētspēju. Liepāja ir viens no Baltijas jūras piekrastes vadošajiem tūrisma centriem, un mēs ticam, ka šīs investīcijas stiprinās vietējo ekonomiku. Sevišķs prieks ir par to, ka mijiedarbojoties ar klientu, mums izdevās izveidot finansēšanas risinājumus, kas ļauj mūsu klientam arī būtiski uzlabot abu viesnīcu rentabilitāti," norāda Roberts Idelsons, Signet Bank valdes priekšsēdētājs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā, Grīzupes ielā 3, plānots izveidot aukstā metāla specelementu ražotni, informēja Liepājas būvvaldes sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Freidenfelde.

No šodienas līdz 5.septembrim publiskajai apspriešanai un institūciju atzinumu saņemšanai nodots lokālplānojums un Vides pārskats, kas izstrādāts nekustamajam īpašumam Grīzupes ielā 3. Tajā paredzēts grozīt teritorijas izmantošanas veidu uz rūpniecisko apbūvi, kas ļautu šajā teritorijā izveidot aukstā metāla specelementu ražotni.

Lokālplānojums izstrādāts, atsaucoties uzņēmuma SIA "Moda it" ierosinājumam zemesgabalā Grīzupes ielā 3 izveidot metālapstrādes rūpnīcu, tādējādi īpašumā attīstot iecerēto uzņēmējdarbību.

Kā skaidro Freidenfelde, lokālplānojums paredz mainīt teritorijas plānojumā noteikto teritorijas izmantošanu atbilstoši aktuālajām ekonomiskās attīstības vajadzībām - pašlaik teritorijas plānojumā noteikto (atļauto) izmantošanu mainot no tehniskās apbūves teritorijas uz rūpnieciskās apbūves teritoriju. Tāpat plānojumā izvērtētas un iekļautas transporta infrastruktūras un apbūves attīstības vajadzības un iespējas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā pieejamas piecas jaunas “Ignitis ON” uzlādes stacijas, kurās vienlaicīgi varēs uzlādēt divpadsmit auto.

Tuvāko mēnešu laikā Baltijas elektroauto uzlādes tīkls atklās vēl četras jaunas stacijas, tādējādi Liepājā būs pieejamas kopumā desmit “Ignitis ON” uzlādes stacijas.

“Liepāja ir mūsdienīga piejūras pilsēta ar bagātu kultūras dzīvi un strauju attīstību. Mēs redzam būtisku nepieciešamību pēc modernas, ērtas un viegli pieejamas elektroauto uzlādes infrastruktūras. Tāpēc uzlādes stacijas tagad būs pieejamas kā dzīvojamos rajonos, tā arī pie pludmales un pilsētas centra,” norāda Māris Sīklis, “Ignitis ON” e-mobilitātes vadītājs.

Jau ziņots, ka “Ignitis Group” trīs līdz piecu gadu laikā investēs vairāk nekā 115 miljonus eiro elektroauto ātrās uzlādes tīkla izveidē Baltijā. Uzņēmuma mērķis ir izveidot plašāko ātrās elektrouzlādes maģistrāli, kas savieno Baltijas valstis ar Polijas un Skandināvijas reģionu. Vairums no uzlādes punktiem būs lieljaudas uzlādes punkti, ar jaudu sākot no 150 kW.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Picērijas "Čili pizza" pārvaldītājs SIA "Tiamo grupa" jaunas picērijas izveidē tirdzniecības centrā "Teika Plaza" investējis 250 000 eiro, informē uzņēmuma pārstāvji.

Picērijas platība ir teju 330 kvadrātmetru un tajā pieejamas 94 sēdvietas. Vasaras sezonā plānots atvērt āra terasi ar papildu galdiņiem.

Līdz ar jaunās picērijas atklāšanu "Tiamo grupas" vadībā Latvijā ir 20 zīmola "Čili Pizza" picērijas.

"Tiamo grupa" 2023.gadā strādāja ar 19,813 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 24,7% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga 4,8 reizes un bija 158 574 eiro.

Kompānija reģistrēta 2003.gadā, un tās pamatkapitāls ir 142 268 eiro. Kompānijas īpašnieki ir Aloizs Norkus (80%) un Monta Magone (20%).

"Tiamo grupā" ietilpst "Čili pizza" picērijas, kā arī restorāni "MO Liepāja", "Olive", "Čello" un "Sushi Boom", kafejnīcas "Lotte caffe", "Teātra kafejnīca", klubs un pludmales bārs "Cukurfabrik" Liepājā, kafejnīca "O!Bistro", "Pizzarella" un bērnudārzu un skolu ēdinātājs Liepājā "Māras Lācis". "Tiamo grupa" ir īpašniece arī nekustamā īpašuma pārvaldītājam SIA "Jūrmalas parks".“Tiamo grupa” investē 250 000 eiro un atver jaunu “Čili Pizza” tirdzniecības centrā “Teika Plaza”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā norisinās Jauno uzņēmēju dienas – Gen-E Latvia 2025 – pasākums, kurā piedalīsies Latvijas labākie skolēnu mācību uzņēmumi, sacenšoties par iespēju pārstāvēt Latviju Eiropas finālā.

Latvijas finālam no vairāk nekā 1700 uzņēmumiem izvirzīti 20 labākie skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) vidusskolu grupā un 10 labākie pamatskolu grupā. Vidusskolas grupas labākais SMU iegūs tiesības pārstāvēt Latviju Eiropas skolēnu mācību uzņēmumu finālā Atēnās, Grieķijā.

Izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” (JA Latvia) vadītājs Jānis Krievāns stāsta: "Konkursā mēs vērtējam skolēnu izstrādāto ideju oriģinalitāti, kā arī viņu izaugsmi un paveikto visa gada laikā. Finālā piedalās komandas no dažādiem Latvijas reģioniem, un skolēnu radītie risinājumi patiešām pārsteidz ar savu daudzveidību – no lavandas tējas ekstraktiem, mobiliem sabiedriskā transporta rokturiem līdz tūrisma maršrutu platformai, izmantojot mākslīgo intelektu.”

Sakaru tehnoloģijas

Bite Latvija tīkla attīstībā Liepājā un Dienvidkurzemes novadā investējusi vairāk nekā 10 miljonus eiro

Db.lv,10.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzējs "Bite Latvija" jau 20 gadus apkalpo gan privātpersonas, gan juridiskās personas, un līdz šim tīkla modernizācijā un 5G attīstībā Liepājā un Dienvidkurzemes novadā ieguldīti vairāk nekā 9 miljoni eiro.

Šogad plānots investēt vēl 1,33 miljonus eiro, tādējādi kopējās investīcijas reģionā uzņēmuma divdesmit gadu pastāvēšanas laikā sasniegs 10,37 miljonus eiro. Kā norāda "Bite Latvija" Radiotīkla nodaļas vadītājs Aleksandrs Beļajevs, investīcijas novirzītas jaunu bāzes staciju izbūvei un esošo modernizācijai, lai stiprinātu tīkla pārklājumu un nodrošinātu augstu pakalpojumu kvalitāti.

Periodā no 2005.gada Liepājā un Dienvidkurzemes novadā, kur ietilpst Aizpute, Nīca, Grobiņa un citas apdzīvotas vietas, ir uzstādīta 51 bāzes stacija un šogad tiks izbūvēta vēl viena, tādējādi vēl vairāk kāpinot tīkla pārklājumu novadā un nodrošinot piekļuvi ātram un stabilam 5G internetam. No visām Dienvidkurzemes novadā uzbūvētajām bāzes stacijām 33 modernizētas ar 5G tehnoloģiju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viesmīlības uzņēmums Latvijā Tiamo grupa atvēris vēl vienu kafejnīcu O!Bistro Rīgā, “Mūkusalas biroju” ēkā, Bieķensalas ielā.

Rudenī Tiamo grupa plāno atklāt līdz šim lielāko O!Bistro Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU), Āzenes ielā.

Kafejnīca O!Bistro Bieķensalas ielā piemērota “Mūkusalas biroju” darbinieku vajadzībām, piedāvājot pusdienas, kā arī uzkodas dažādiem pasākumiem, konferencēm un citiem notikumiem. Kafejnīcas sienas rotā Kiwie Studio veidotie grafiti, un pavisam drīz apmeklētājiem būs iespēja pusdienot āra terasē.

“Latvijā arvien pieaug pieprasījums pēc siltām, sabalansētām un daudzveidīgām pusdienām, tāpēc turpinām attīstīt kafejnīcu O!Bistro tīklu. Rīgā izvēlamies lokācijas blakus birojiem, augstskolām un daudzdzīvokļu ēkām,” saka Toms Zukulis, Tiamo grupas valdes priekšsēdētājs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pilsētvides uzturēšanas uzņēmums SIA “Vizii Urban” investējis vairāk nekā piecus miljonus eiro autoparka un tehniskā aprīkojuma atjaunošanā, savukārt tā meitas uzņēmums SIA “KOM-Auto” paplašināja darbību reģionos par 65 %, kļūstot par lielāko privātā kapitāla zemes ceļu atputekļošanas uzņēmumu Latvijā, informēja uzņēmumā.

Paplašinot uzņēmuma darbību, “Vizii Urban” iegādājās 25 jaunas tehnikas vienības, tostarp 16 jaunas, EURO 6 emisiju standartiem atbilstošas kravas automašīnas un četras elektrovakuuma iekārtas ietvju uzturēšanai. Atjaunots arī “Vizii Urban” iekārtu parks, iegādājoties vairāk nekā 50 iekārtas un dažāda veida uzkares. Uzņēmums darbojas jau vairāk nekā 20 novados un pilsētās, tostarp Rīgā, Jūrmalā, Liepājā, Cēsīs, Valmierā un Siguldā, kā arī Dienvidkurzemē.

"Vizii Urban" konsekventa ieguldījumu stratēģija apliecina, ka ilgtspējīgi pilsētvides apsaimniekošanas risinājumi ir ne tikai sabiedrības nepieciešamība, bet arī tālredzīga uzņēmējdarbības attīstības iespēja. Reģionālā izplešanās un ieguldījumi ilgtspējīgās tehnoloģijās ir mūsu ceļš uz efektīvāku un videi draudzīgāku nākotni,” uzsver “Vizii Urban” valdes priekšsēdētājs Valdis Purvinskis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reģionālajā sabiedriskajā transportā no 2026.gada 15.janvāra pieaugs biļešu cenas, ceturtdien nolēma Sabiedriskā transporta padome.

Tostarp vilcienu pārvadājumos tarifs pieaugs vidēji par 6,6%, bet autobusu pārvadājumos tarifs palielināsies par aptuveni 7,5%.

Plānots, ka vilcieniem un autobusiem tiks palielināta brauciena maksa starp zonām par 30 centiem, izņemot braucienus A zonā. Savukārt vilcieniem ārpus elektrificētajām zonām un autobusiem ārpus zonām visām pieturām braukšanas maksa tiks palielināta par 20 centiem.

Piemēram, maršrutā Rīga-Imanta vilciena biļete saglabāsies 1,5 eiro apmērā, bet reisā Rīga-Sigulda vilciena biļetes cena pieaugs no 2,5 eiro līdz 2,8 eiro. Tajā pašā laikā biļetes cena autobusā un vilcienā maršrutā Rīga-Dubulti palielināsies no diviem eiro līdz 2,3 eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kvalificētu pavāru un zāles darbinieku piesaiste ēdināšanas nozarē Latvijā kļūst arvien sarežģītāka, sacīja picērijas "Čili pizza" pārvaldītāja SIA "Tiamo grupa" valdes priekšsēdētājs Toms Zukulis.

Viņš norādīja, ka viens no būtiskākajiem izaicinājumiem ēdināšanas nozarē patlaban ir darbaspēka trūkums, tādēļ ikdienas darbību vairs gandrīz nav iespējams nodrošināt bez ārvalstu darbinieku iesaistes.

Vienlaikus klientu gaidas ir kļuvušas augstākas, jo klienti sagaida ne vien kvalitatīvu ēdienu, bet arī ātru un profesionālu apkalpošanu, digitālus risinājumus ērtākai pasūtījumu veikšanai, kā arī pievienoto vērtību - veselīgākus un ilgtspējīgākus produktus.

Zukulis prognozēja, ka tuvākajos gados ēdināšanas nozare kļūs arvien digitālāka, jo plašāk tiks izmantota datu analītika un automatizēti risinājumi, kā arī mākslīgais intelekts ieņems arvien nozīmīgāku lomu. Tas ļaušot labāk prognozēt klientu paradumus, uzlabot resursu izmantošanu un sniegt personalizētākus pakalpojumus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas ostā par 23,09 miljoniem eiro plānots pārbūvēt 46.piestātni, kas tostarp tiek izmantota prāmju satiksmei maršrutā Liepāja-Traveminde (Vācija), norādīja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldes pārstāvji.

Pārvaldē norādīja, ka patlaban notiek Liepājas ostas 46.piestātnes būvprojekta izstrāde. Plānots, ka piestātnes pārbūves darbi varētu sākties 2025.gada trešajā ceturksnī un pabeigti līdz 2027.gada beigām.

Tāpat pārvaldē uzsvēra, ka 46.piestātne Liepājas ostā tiek izmantota ro-ro tipa kuģu apkalpošanai un prāmju satiksmei maršrutā Liepāja-Traveminde. 2024.gadā, izmantojot piestātni, attiecīgajā maršrutā ir pārvadāti 1,8 miljoni tonnu kravu.

Liepājas ostas 46.piestātne ir uzbūvēta laika posmā no 1972. līdz 1975.gadam, lai nodrošinātu padomju jūras kara flotes kuģu un zemūdeņu stāvēšanu un apkalpošanu.

Mūsdienās piestātnes, kuras tiek izmantotas regulāras prāmju satiksmes apkalpošanai, ir pakļautas pastiprinātai slodzei, kuru rada kuģu pietauvošanās un attauvošanās no piestātnes, izmantojot jaudīgus kuģu dzinējus. Tādējādi, izmantojot 46.piestātni regulāras prāmju satiksmes nodrošināšanai, Liepājas SEZ pārvalde nepārtraukti saskaras ar piestātnes būvniecības defektiem un tās kopējo nolietojumu, kas neskatoties uz veicamajiem remonta darbiem, neatgriezeniski pasliktina tās kopējo tehnisko stāvokli, piebilda pārvaldē, skaidro Liepājas SEZ pārvaldē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025.gada janvārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 147,8 tūkst. ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 15,6% pieaugumu pret 2024.gada janvāri, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Viesi tūristu mītnēs pavadīja 257,6 tūkst. nakšu, un tas ir par 18,4% vairāk nekā 2024.gada janvārī.

2025.gada janvārī no visiem tūristu mītnēs apkalpotajiem viesiem 57,7% jeb 85,3 tūkst. bija ārvalstu viesi, kas ir par 27,8% vairāk nekā pērn janvārī. Ārvalstu viesu pavadīto nakšu skaits, salīdzinot ar pagājušā gada janvāri, palielinājies par 30,3% un bija 156,4 tūkst. Ārvalstu viesu vidējais uzturēšanās ilgums tūristu mītnēs bija 1,8 naktis (pagājušā gada janvārī arī 1,8 naktis).

Visvairāk ārvalstu viesu uzņemts no Lietuvas (14,1 tūkst.), Igaunijas (11,1 tūkst.), Apvienotās Karalistes (7,5 tūkst.), Vācijas (5,7 tūkst.), Somijas (4,1 tūkst.), Nīderlandes (4 tūkst.), Polijas (3,6 tūkst.), Zviedrijas (2,9 tūkst.) un ASV (2,8 tūkst.).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot izbūvēt Liepājas Industriālo parku bijušās rūpnīcas "Liepājas metalurgs" teritorijā, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (Liepājas SEZ) pārvalde izsludinājusi pirmo nekustamā īpašuma izsoli, informē Liepājas SEZ pārvaldes pārstāve Līga Ratniece-Kadeģe.

Izsolīts tiek bijušais tvaika cehs, kura kopējā platība ir 2239 kvadrātmetri, un zeme 5132 kvadrātmetru platībā Brīvības ielā 98A, Liepājā. Nekustamā īpašuma sākumcena noteikta 142 000 eiro, izsoles solis - 1420 eiro.

Šis ir nākamais solis, lai iesaistītu uzņēmējus industriālās teritorijas atjaunošanas un pārveidošanas procesā, piedāvājot iespēju iegādāties īpašumā ražošanas ēkas. Izsole notiks no šodienas līdz 28.augustam.

Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis atgādina, ka sākotnēji konsolidēti visi bijušās rūpnīcas "Liepājas metalurgs" teritorijā esošie īpašumi, izstrādāts lokālplānojums, sākta ielu un inženierkomunikāciju izbūve. Teritorija tiek pakāpeniski atgriezta pilsētas apritē, padarot to pieejamu sabiedrībai un pievilcīgu investoriem. Tajā jau ir dažādas industriālas ēkas, kurām izsolē Liepājas SEZ pārvalde meklēs jaunus īpašniekus, kuri tās sakārtos un pārbūvēs atbilstoši mūsdienīgai zaļās ekonomikas uzņēmējdarbības videi, informē Hmieļevskis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas reģiona autobusu pārvadājumu uzņēmums Lux Express atklājis jaunu vasaras sezonas maršrutu uz Klaipēdu.

“Jau pērn, atklājot pasažieru komercpārvadājumus reģionālās nozīmes maršrutā Liepāja–Rīga–Daugavpils, mēs sadzirdējām Liepājas iedzīvotāju un arī pilsētas vadības vēlmi par šo abu pilsētu savienošanu. Tagad esam priecīgi, ka varam piepildīt šo vēlmi,” saka Lux Express Latvija valdes loceklis Aldis Ķibēns.

"Tā diena ir klāt! Liepājā jau ilgstoši esam gaidījuši ērtu un regulāru sabiedriskā transporta savienojumu ar mūsu sadarbības pilsētu Klaipēdu. Nav šaubu, ka jaunais maršruts ir būtisks ieguvums gan pašiem liepājniekiem, gan pilsētas izaugsmei kopumā. Liepājnieki labprāt dodas ciemos uz kaimiņzemi Lietuvu, savukārt lietuvieši jau šobrīd ir vieni no mūsu biežākajiem viesiem,” norāda Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Gunārs Ansiņš.

Eksperti

Latvijā tūrisma apjoms sasniedzis desmitgades rekordu

Kārlis Purgailis, bankas Citadele galvenais ekonomists,17.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisma apjoms Latvijā šī gada jūlijā sasniedzis jaunu rekordu – pēdējo desmit gadu laikā vēl nekad gada pirmo septiņu mēnešu laikā nav reģistrēts tik daudz vietējo un ārvalstu ceļotāju.

Šogad tūristu skaits ir par 1,2 % lielāks nekā pērn attiecīgajā periodā, un tas jau pārsniedz 405 tūkstošus, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Zīmīgi, ka pieaug tieši vietējo tūristu skaits, savukārt ārvalstu viesu plūsma 2025. gadā, salīdzinot ar pērnā gada pirmajiem septiņiem mēnešiem, samazinājusies par 2,1 tūkstoti. Mainījies arī ārvalstu tūristu TOP 3 – ja 2024. gadā Latviju visbiežāk apmeklēja viesi no Lietuvas, Igaunijas un Vācijas, tad šogad pirmās trīs vietas ieņem Lietuva, Vācija un Somija. Līdz ar to Igaunija noslīdējusi uz ceturto pozīciju.

Kā ierasts, ārvalstu tūristu iecienītākie galamērķi ir Rīga un Jūrmala, kur visbiežāk arī izvēlas nakšņot. Šo pilsētu pārsvars salīdzinājumā ar citiem Latvijas reģioniem ir ļoti izteikts, un ārvalstu viesu skaits ārpus Rīgas un Jūrmalas joprojām ir salīdzinoši neliels.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemt no turīgākā un dot trūcīgākajam – tas nestrādā īsti labi, jo beigās donors arī kļūst par plukatu.

Rīgas pašvaldības īpašumā esošā zeme un ēkas, attiecinot pret pilsētas IKP, ik gadu sarūk vērtībā, samazinās arī pilsētas ilgtermiņa saistības, toties nemainīgi aug līdzmaksājumu Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā absolūtie lielumi. Pētījumā tiek izmantoti pētnieka, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera apkopotie dati par pašvaldību saistību, zemes un ēku vērtību izmaiņām atbilstoši Valsts kases informācijai, kā arī Rīgas pilsētas līdzmaksājumu dinamika Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā atbilstoši pilsētas ikgadējiem konsolidētajiem budžetiem.

Puse Rīgas īpašumu pagaisuši

2009. gadā Rīgas pilsētas īpašumā bija ēkas un zeme par aptuveni 1,88 miljardiem eiro, bet 2024. gadā Rīgas nekustamo īpašumu vērtība bija 1,84 miljardi eiro. Ievērojot, ka inflācija 2009. gadā bija vien 9,7%, 2010. gadā – 2,5% un tad jau nedaudz nomierinājās, lai «trakot» atsāktu 2022. gadā. Caurmērā varam droši apgalvot, ka, absolūtajai vērtībai praktiski nemainoties, Rīgas īpašumu vērtība ir samazinājusies par aptuveni 50% vai divas reizes. CSP inflācijas kalkulators, salīdzinot 2009. gada 1. janvāri ar 2025. gada 1. janvāri, preču un pakalpojumu cenu ziņā apgalvo, ka inflācija ir 55,8%. Vienkāršībai un noapaļojot – izmantojam divas reizes, jo nekustamo īpašumu cena ir atkarīga no pārdošanas iespējas un zemi vai nekustamo īpašumu nevaram gluži vērtēt tikai pēc naudas skalas. Tajā pašā laikā vērtējums ir uzskatāms par samērā drošu, jo zemes un namu īpašumu vērtība parādās Rīgas bilancē, bet no tās pazūd atsavināto īpašumu cena. Proti, ar laiku īpašumi tiek pārdoti, bet pēc absolūtās vērtības atlikušie maksā tikpat, un no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka nekas nemainās. Patiesībā Rīgas rāte, rēķinot 2009. gada cenās, ir zaudējusi vismaz pusi no īpašumu vērtības. Vai nu tie ir atsavināti, vai arī totāli zaudējuši vērtību, nonākot avārijas stāvoklī. Visticamāk, skaitot īpašumus, proporciju neiegūsim, jo atsavināti ir vērtīgie vai likvīdie īpašumi, bet palikuši tādi, kurus pārdot ir grūti. Daļa no tiem stāv un bojājas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2024.gadā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 2,7 milj. ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 10,9% pieaugumu pret 2023.gadu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Viesi tūristu mītnēs pērn pavadīja 4,7 milj. nakšu, un tas ir par 7,4% vairāk nekā 2023.gadā. Turpina pieaugt arī vietējā tūrisma apjoms.

2024.gadā no visiem tūristu mītnēs apkalpotajiem viesiem 58,8% jeb 1,6 milj. bija ārvalstu viesi, kas ir par 14,3% vairāk nekā 2023.gadā, bet par 18,4% mazāk nekā 2019.gadā jeb laikā pirms Covid-19 pandēmijas. Ārvalstu viesu pavadīto nakšu skaits, salīdzinot ar 2023.gadu, palielinājies par 10,2% un bija 2,8 milj. Ārvalstu viesu vidējais uzturēšanās ilgums tūristu mītnēs bija 1,8 naktis (2023.gadā - 1,9 naktis).

Visvairāk ārvalstu viesu uzņemts no Lietuvas (280,7 tūkst.), Igaunijas (180,5 tūkst.), Vācijas (165,7 tūkst.), Somijas (112,3 tūkst.), Apvienotās Karalistes (94,7 tūkst.), Polijas (74,1 tūkst.), ASV (59,6 tūkst.), Spānijas (55,5 tūkst.), Zviedrijas (54,8 tūkst.) un Norvēģijas (45,1 tūkst.).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā darbu uzsācis konveijeru un automatizācijas iekārtu ražotāja Caljan jaunais tehnoloģiju centrs, kura izveidē ieguldīti aptuveni 550 tūkstoši eiro.

Tajā klienti var reālos darba apstākļos izmēģināt uzņēmuma iekārtas darbībā, pārliecinoties par to efektivitāti un drošību. Liepājas centrs ir viens no trim Caljan tehnoloģiju centriem pasaulē līdzās Vācijai un ASV.Starp pirmajiem objekta apmeklētājiem ir starptautiskie paku pārvadātāji, Eiropas pastu operatori, vadošie riepu ražotāji un apģērbu vairumtirgotāji. Viņi atzīst, ka iespēja praksē testēt Caljan risinājumus palīdz pieņemt pārdomātākus investīciju lēmumus. Demonstrācijas sniedz arī skaidru priekšstatu par to, kā automatizācija samazina manuālo darba slodzi, uzlabo darba drošību un paātrina sūtījumu plūsmu.

“Šī investīcija apliecina mūsu apņēmību turpināt attīstīt modernu ražošanas infrastruktūru Latvijā. Tā ir stratēģiska investīcija partnerībā ar klientiem un inovāciju virzībā. Mēs kopā testējam un attīstām pielāgotus risinājumus, kas atbilst klientu mainīgajām biznesa vajadzībām. Vienlaikus tas dod mūsu komandai iespēju ikdienā strādāt ar modernām tehnoloģijām un attīstīt unikālas profesionālās prasmes,” norāda Caljan Latvijā vadītājs Gatis Dradeika.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar pozitīviem pašvaldību lēmumiem noslēgušies balsojumi par dalību Finanšu ministrijas virzītajā privātās – publiskās partnerības programmā “Īres mājokļi Latvijas speciālistiem” 7 pašvaldībās – Gulbenē (48), Tukumā (150), Jēkabpilī (140), Liepājā (192), Daugavpilī (120), Cēsīs (100) un Rīgā (174 +558), kas paredz līdz 2030. gadam izbūvēt vismaz 924 pieejamas cenas īres mājokļus speciālistiem Latvijas valstij un pašvaldībām nozīmīgās nozarēs, informē programmas īstenotājs – VAS “Valsts nekustamie īpašumi” valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.

Plānots, ka ar šo programmu Latvijas valsts pirmo reizi iesaistīsies pašvaldības autonomo funkciju īstenošanā, sniedzot atbalstu no savas puses palīdzībai dzīvojamās telpas īrei nodrošināšanā ar pieejamības maksājuma līdzfinansēšanu.

“Ļoti augsti novērtēju pašvaldību lielo ieinteresētību šajā Latvijai nozīmīgajā programmā, kad pirmo reizi publiskās un privātās partnerības modelis tiek ieviests mājokļu būvniecībā. Kopā ar Ķekavas un Bauskas apvedceļa izbūvi tas kļūs par trešo lielāko privātās-publiskās partnerības projektu valstī. Sadarbībā ar Eiropas Investīciju banku ir plānotas 300 miljonu eiro investīcijas programmas trīs lotēs. Plānojam, ka pirmajā lotē piedalās septiņas pašvaldības no dažādiem Latvijas reģioniem, un piecu gadu laikā vairāk nekā 900 ģimenes varēs saņemt sava jaunā īres dzīvokļa atslēgas. Tas ir nozīmīgs pienesums Latvijas ekonomikā, pieejamas cenas mūsdienīgu īres mājokļu pieejamībā un publiskās pārvaldības modernizācijā,” saka finanšu ministrs Arvils Ašeradens.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais pasažieru pārvadātājs "Lux Express" pērn komercreisos pārvadāja 37 411 pasažierus, kuriem pienācās valsts noteiktie braukšanas maksas atvieglojumi, tādējādi kompānijai veidojās 317 400 eiro zaudējumi, aģentūrai LETA sacīja "Lux Express Latvia" valdes loceklis Aldis Ķibēns.

Viņš skaidroja, ka kompānijai ir būtiski zaudējumi esošā regulējuma dēļ, kas nosaka, ka valsts komercreisos nekompensē izdevumus, kas ir saistīti ar pakalpojumu sniegšanu, tomēr braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēji ir tiesīgi saņemt atlaides arī komercmaršrutos.

Savukārt pēc Eiropas tiesas lēmuma Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā ir jāiekļauj norma, ka valstij ir jākompensē pasažieriem piešķirtās atlaides, jo valsts nevar pieprasīt no komersanta nodrošināt pakalpojumu bez maksas, skaidroja Ķibēns.

"Līdz šim esam dzirdējuši daudzus solījumus, bet neredzam konkrētus soļus, kā Autotransporta direkcija (ATD) plāno risināt šo situāciju," sacīja Ķibēns.