Jaunākais izdevums

2024. gadā Latvija bija otrajā vietā pasaulē pēc ienākumiem no sālītu siļķu eksporta uz vienu iedzīvotāju.

Ar to, ka Latvija ilgstoši ir pirmajā vietā pasaulē pēc šprotu (sardīnēm līdzīgu zivju konservu) eksporta uz vienu iedzīvotāju, lasītājus nevar pārsteigt. Vēl joprojām bijušajā PSRS telpā šprotes un Latvija ir sinonīmi. Tomēr pēdējos gados Latvija ir guvusi atzīstamus panākumus cita veida pārstrādātu zivju produktu eksportā. Kā liecina Starptautiskā tirdzniecības centra International Trade Center dati (ITC atbalsta ANO Tirdzniecības un attīstības aģentūra (UN Conference on Trade and Development), Eiropas Savienība un Pasaules Tirdzniecības organizācija), 2024. gadā Latvija bija otrajā vietā pasaulē pēc ienākumiem no sālītu siļķu eksporta uz vienu iedzīvotāju. Līdz ar to var teikt, ka siļķe ir laba piedeva ne tikai kartupeļiem un biezpienam, bet arī Latvijas eksportam.Latvija ir augstās pozīcijās pasaulē kā svaigu un saldētu zivju eksportētāja. Vienlaikus Latvija importē citu reģionu zivis, lai no tām ražotu produkciju gan vietējam patēriņam, gan eksportam.

Siļķu eksports

Zivis ir svarīgs pārtikas produkts Latvijas teritorijā kopš vissenākajiem laikiem. Zvejošanai upēs un ezeros bija tikai sezonāls raksturs, un saldūdens zivis tika izmantotas tikai pašu patēriņam. Lai zivis ilgāk uzglabātu, tās sālīja, kaltēja vai žāvēja (kūpināja). Kā vietējā pārtika bija pieejamas tikai jūras piekrastes zivis. Savukārt Ziemeļjūras siļķes kopš viduslaikiem Baltijas jūras zemēs ieveda no ārvalstīm (Dumpe Linda, Latviešu tautas ēdieni. Rīga: apgāds Zinātne, 2009. g., 185. lpp.). XIX gadsimtā siļķes bija importa prece, tāpēc nebija ikdienā pieejama vistrūcīgākajiem lauku iedzīvotājiem. Neliels fragments no Jāņa Jaunsudrabiņa (1877–1962) Baltās grāmatas stāsta Siļķes par to, kā tika ēstas siļķes pusdienās: «Lielie dabūja pa pusītei, bet es tikai astes spuras un vēl tādu gabaliņu mīkstuma pie tām. Varbūt man tāpēc bija mūžīga kāre pēc siļķēm, ka nekad nedabūju viņu paēst, cik gribējās.» Vietējais produkts bija sālītas reņģes, tāpēc tika daudz vairāk lietotas pārtikā par ievestajām siļķēm.

Laikā no 1954. gada līdz XX gadsimta 70. gadu vidum (kad stājās spēkā nolīgums par ekonomiskajām zonām) Latvijas zvejas kuģi zvejoja siļķes Ziemeļjūrā. Šajā laikā Latvija kļuva par galveno sālītu siļķu piegādātāju visām PSRS republikām. Vēl 2020. gadā Latvijas sālītu siļķu eksports nepārsniedza 200 tūkstošus eiro. 2024. gadā pasaules vislielākais sālītu siļķu (neskaitot siļķes konservu kārbās) eksportētājs bija Dānija (8,8 miljoni eiro, 30,2% no pasaules kopējā eksporta), tad sekoja Nīderlande (7 miljoni eiro, 24% no pasaules kopējā eksporta), bet trešajā vietā pasaulē bija Vācija (2,6 miljoni eiro, 8,8% no pasaules kopējā eksporta). Septītajā vietā bija Latvija (1,3 miljoni eiro, 4,44% no pasaules kopējā eksporta), astotajā vietā – Lietuva (0,6 miljoni eiro, 2,2% no pasaules kopējā eksporta), bet Igaunija (0,18% no pasaules kopējā eksporta) bija 16. vietā pasaulē. Vērtējot ienākumus no sālītu siļķu eksporta uz vienu iedzīvotāju 2024. gadā, Latvija ar 0,7 eiro uz vienu iedzīvotāju bija otrajā vietā pasaulē. Pirmajā vietā pasaulē bija Dānija (1,5 eiro uz vienu iedzīvotāju), bet trešajā vietā – Norvēģija (0,4 eiro uz vienu iedzīvotāju). Lietuva (0,2 eiro uz vienu iedzīvotāju) bija 5. vietā pasaulē. Igaunija (0,04 eiro uz vienu iedzīvotāju) – 8. vietā pasaulē.

Kūpinātu lašu eksports

Latvija ievērojamos apjomos pārstrādā Klusā okeāna lašu sugas gan pašu patēriņam, gan arī eksportam.2024. gadā pasaules vislielākais kūpinātu (vai kā citādi apstrādātu) Klusā okeāna lašu eksportētājs bija Polija (1 miljards eiro, 47% no pasaules kopējā eksporta), tai sekoja Vācija (185 miljoni eiro, 8,6% no pasaules kopējā eksporta), bet trešajā vietā pasaulē bija Nīderlande (173 miljoni eiro, 8,1% no pasaules kopējā eksporta).

Piektajā vietā pasaulē bija Lietuva (153 miljoni eiro, 7% no pasaules kopējā eksporta), bet 12. vietā bija Latvija (26,9 miljoni eiro, 1,25% no pasaules kopējā eksporta). Igaunija ar 8,4 miljonu eiro lielu eksportu (0,4% no pasaules kopējā eksporta) bija 16. vietā pasaulē.

Vērtējot ienākumus no kūpinātu Klusā okeāna lašu eksporta uz vienu iedzīvotāju, 2024. gadā pirmajā vietā pasaulē bija Lietuva (53 eiro uz vienu iedzīvotāju), otrajā vietā bija Polija (27,9 eiro uz vienu iedzīvotāju), trešajā vietā – Dānija (26,2 eiro uz vienu iedzīvotāju). Latvija ar 14,4 eiro uz vienu iedzīvotāju bija 4. vietā pasaulē, bet Igaunija ar 6,1 eiro uz vienu iedzīvotāju – 7. vietā pasaulē.

Kaltētu zivju eksports

2024. gadā pasaules vislielākais kaltētu sālsūdeņu zivju (neskaitot, mencas siļķes un sardīnēm līdzīgas sugas) eksportētājs bija Norvēģija (223 miljoni, 69,5% no pasaules kopējā eksporta), tai sekoja Krievija (61 miljons eiro, 19% no pasaules kopējā eksporta), bet trešajā vietā pasaulē bija Ķīna (10,4 miljoni eiro, 83,5% no pasaules kopējā eksporta). Septītajā vietā pasaulē bija Latvija (2,3 miljoni eiro, 0,7% no pasaules kopējā eksporta). Pēc ienākumiem no kaltētu sālsūdeņu zivju eksporta uz vienu iedzīvotāju 2024. gadā Latvija (1,25 eiro) bija trešajā vietā pasaulē. Pirmajā vietā pasaulē bija Norvēģija (40 eiro uz vienu iedzīvotāju), bet otrajā vietā bija Islande (2,3 eiro uz vienu iedzīvotāju).

Pārtikas zivju milti

Grupā tiek iekļauti no jūras dzīvniekiem gatavoti milti, arī rupja maluma milti un granulas, kurus iegūst, jēlas zivis vārot, žāvējot un pēc tam samaļot smalkā pulverī (miltos), rupjākā pulverī (rupja maluma miltos) vai presējot granulās. Parasti to saturā 60–70% ir olbaltumvielas. Attīstības zemēs zivju miltus mēdz pievienot kviešu miltiem, lai ražotu maizi, makaronus, cepumus u. c. pārtiku, kurā būtu augsts olbaltumvielu saturs ar neaizvietojamām aminoskābēm. Attīstītajās zemēs zivju miltus izmanto kā piedevu ātri pagatavojamās maltītēs, zupās vai uzkodās, zivju nūjiņu panējumā, mīklas maisījumos zivju filejām u. c.,

Tos izmanto kā olbaltumvielu piedevu, kā arī enerģijas batoniņos, olbaltumvielu pulveros, diētiskai pārtikai sportistiem vai vecāka gadagājuma cilvēkiem.2024. gadā pasaules vislielākais pārtikai domāto zivju miltu eksportētājs bija Nīderlande (19 miljoni, 15,9% no pasaules kopējā eksporta), tad sekoja Dānija (14 miljoni eiro, 11,8% no pasaules kopējā eksporta), bet trešajā vietā pasaulē bija Islande (11,3 miljoni eiro, 9,4% no pasaules kopējā eksporta). 12. vietā pasaulē bija Latvija (1,6 miljoni eiro, 1,3% no pasaules kopējā eksporta). Pēc ienākumiem no pārtikai domāto zivju miltu eksporta uz vienu iedzīvotāju 2024. gadā Latvija (0,7 eiro) bija 7. vietā pasaulē. Pirmajā vietā pasaulē bija Islande (23,2 eiro uz vienu iedzīvotāju), otrajā vietā bija no Dānijas autonomā Grenlande (15,2 eiro uz vienu iedzīvotāju), bet otrajā vietā bija Dānija (1,98 eiro uz vienu iedzīvotāju).

Lopbarības zivju milti

Sanitārās prasības pret lopbarības zivju miltiem ir ievērojamai mazākas nekā pret cilvēku uzturam domātiem zivju miltiem. Šajā produkcijas veidā ir izdevīgi pārstrādāt standartam neatbilstošas zivis vai zivju daļas, to atliekas un atgriezumus, kuri nav komerciāli izmantojami citiem – vērtīgākiem – produktiem. Globālais lopbarības zivju miltu tirgus naudas izteiksmē ir desmitiem reižu lielāks par pārtikas zivju miltu tirgu. Latvijas ienākumi no lopbarības zivju miltu eksporta 2024. gadā (16,3 miljoni eiro) bija vairāk nekā desmit reižu lielāki nekā ienākumi no pārtikas zivju miltu eksperta, bet Latvijas daļa no kopējā lopbarības zivju miltu eksporta bija tikai 0,3% no pasaules kopējā eksporta. 2024. gadā pēc ienākumiem no lopbarības zivju miltu eksporta uz vienu iedzīvotāju pirmajā vietā pasaulē bija no Dānijas autonomās Fēru salas (1214,3 eiro uz vienu iedzīvotāju). Latvija ar 8,7 eiro uz vienu iedzīvotāju bija 12. vietā pasaulē. Zivsaimniecība ir dabiska Latvijas specializācija, un Latvijas zivju produkcijas ražotāji ir atraduši daudzus nišas produktus, kas nodrošina Latvijai eksporta ienākumus no nozarēm, kurās kādreiz dominēja tikai importa preces.

Latvijas eksporta izcilības ir rakstu sērija, kurā tiek identificēti, aprakstīti un popularizēti Latvijas eksporta produkti, kas izceļas ar unikālām īpašībām, augstu kvalitāti vai īpašu tirgus pieprasījumu, piemēram, bioloģiskā pārtika, specifiska lauksaimnieciskā produkcija, inovatīva kokrūpniecības produkcija, dizaina preces vai tehnoloģiskie risinājumi. Tiek arī popularizēta uzņēmumu vēlme un spējas attīstīt un pielāgot nišas produktus eksporta vajadzībām, koncentrējoties uz tirgiem ārpus tradicionālajiem galamērķiem.

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par LATVIJAS EKSPORTA IZCILĪBAS rakstu saturu atbild SIA Izdevniecība Dienas Mediji.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cepu, cepu piparkūku – vienu sev, vienu eksportam… tiku 3. vietā pasaulē.

2024. gadā pēc kviešu eksporta uz vienu iedzīvotāju Latvija bija pirmajā vietā pasaulē, bet no kviešu miltiem ceptu piparkūku eksportā – 3. vietā pasaulē. Kvieši ir Latvijas visnozīmīgākā graudaugu kultūra. 2024. gadā 42% no visas Latvijas sējumu kopplatības bija kviešu sējumi. No 2020. gada Latvija katru gadu no kviešu (neskaitot cietos kviešus un kviešu sēklas) eksporta gūst ienākumus vairāk nekā pusmiljarda eiro apjomā un ir kļuvusi par nozīmīgu kviešu piegādātāju pasaules tirgum.

Kā liecina Starptautiskā tirdzniecības centra International Trade Center dati (ITC atbalsta ANO tirdzniecības un attīstības aģentūra (UN Conference on Trade and Development), Eiropas Savienība un Pasaules Tirdzniecības organizācija), 2024. gadā pēc ienākumiem no kviešu eksporta Latvija ar 569 miljoniem eiro (1,4% no pasaules eksporta tirgus) bija 15. vietā pasaulē, Lietuva ar 813 miljoniem eiro (2,04% no pasaules tirgus) bija 13. vietā pasaulē, bet Igaunija ar 123 miljoniem eiro (0,31% no pasaules eksporta tirgus) bija 24. vietā pasaulē. Lielākie pasaules kviešu eksportētāji 2024. gadā bija Kanāda (13,8% no pasaules eksporta tirgus), ASV (13,3% no pasaules eksporta tirgus) un Austrālija (12,9% no pasaules eksporta tirgus).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija 2024. gadā bija pirmajā vietā pasaulē pēc ienākumiem no auzu pārslu eksporta uz vienu iedzīvotāju.

Pasaules tirdzniecības centra World Trade Center apkopotie dati rāda, ka 2024. gadā Latvija bija pirmajā vietā pasaulē pēc ienākumiem no auzu sēklu eksporta uz vienu iedzīvotāju un pirmajā vietā pasaulē pēc ienākumiem no auzu pārslu eksporta uz vienu iedzīvotāju. Līdz laikam, kad galvenais vilcējspēkos Latvijas lauksaimniecībā un vietējā transportā bija zirgs, auzas pēc sējumu platības bija viena no izplatītākajām lauksaimniecības kultūrām. 1940. gadā auzu sējumu platība Latvijā aizņēma 387,6 tūkstošus hektāru.

Auzu nozīme Latvijas lauksaimniecībā samazinājās, pārejot no zirgiem uz traktoriem un kombainiem, kā arī kravas auto. 1990. gadā auzu sējumu platība Latvijā bija aptuveni 82 tūkstoši hektāru (Latvijas lauksaimniecība: Statistisko datu krājums, Rīga, Latvijas Republikas Valsts Statistikas komiteja, 1991, 41. lpp.), bet 2000. gadā Latvijā ar auzām apsēja tikai 45,5 tūkstošus hektāru. 2000. gadā auzu kopraža bija mazāka par 80 tūkstošiem tonnu.

Ekonomika

Latvijā ražotie specializētie auto tīra ielas un lidlaukus visā pasaulē

Juris Paiders,26.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autobūves tradīcijas Latvijā ir atjaunojušās ar potenciālu sekmīgi darboties eksporta tirgos.

Starptautiskā tirdzniecības centra International Trade Center apkopotā statistika liecina, ka kopš 2017. gada Latvija pēc eksporta apjoma uz vienu iedzīvotāju ir pasaules līderis preču grupā, kurā ietilpst speciālie mehāniskie transportlīdzekļi, kas nav pasažieru vai kravas auto, ugunsdzēsības automobiļi, autoceltņi, urbjiekārtu auto vai autobetonmaisītāji (Kombinētās nomenklatūras preču kods 870590). Šajā preču grupā ietilpst ielu tīrāmās un ielu skalojamās automašīnas, automašīnas, kas paredzētas smidzināšanas darbiem, piemēram, kaitēkļu apkarošanai, neatliekamās palīdzības un glābšanas dienestu auto, mobilās darbnīcas, kas izbraukumā sniedz tehniskus vai medicīniskus pakalpojumus, u. c.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo sešu gadu laikā Latvija veiksmīgi iekļāvusies globālajā pļavu stiebrzāļu sēklu eksportā

Latvijas auzeņu sēklu eksports 2024. gadā veidoja 0,9% no globālā tirgus, tas nozīmē, ka pēc auzeņu sēklu eksporta uz vienu iedzīvotāju Latvija pagājušajā gadā bija trešajā vietā pasaulē. Nozīmīgi panākumi 2024. gadā Latvijai bija arī aireņu sēklu eksportā. Jāatzīmē, ka stiebrzāles ir nozīmīgi dabisko zālāju augi, kas nodrošina dabisko zālāju stabilitāti, sugu daudzveidību un ekosistēmas ilgtspēju. Turklāt pļavas ir svarīgs zemes

izmantošanas veids Latvijas lauksaimniecībā, kas nodrošina ganāmpulku ar lopbarību gan ganību laikā vasaras sezonā, gan veidojot lopbarības krājumus ziemas sezonai. Visizplatītākie zālāju augi ir dažādu sugu tauriņzieži un stiebrzāles. Latvijas pļavās ir sastopamas daudzas stiebrzāļu ģintis un sugas – timotiņš, kamolzāle, lāčauza u. c.

Ekonomika

Latvija ir pasaules līderis civilo dronu eksportā

Juris Paiders,23.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2024. gadā Latvija pēc ienākumiem uz vienu iedzīvotāju no vidējas masas civilo dronu eksporta bija pirmajā vietā pasaulē.

Kā liecina Starptautiskā tirdzniecības centra International Trade Center apkopotā statistika (ITC atbalsta ANO tirdzniecības un attīstības aģentūra (UN Conference on Trade and Development), Eiropas Savienība un Pasaules Tirdzniecības organizācija), tad 2024. gadā Latvijas daļa no pasaules kopējā dronu eksporta pārsniedza 1,37% un pēc dronu eksporta apjoma Latvija bija 10. vietā pasaulē, nedaudz atpaliekot no Francijas (1,5% no pasaules eksporta).

Pasaules lielākie dronu eksportēji bija Ķīna kopā ar Honkongu, kuras 2024. gadā piegādāja citām pasaules valstīm lielāko daļu (56%) no visu dronu eksporta kopapjoma. ASV daļa kopējā dronu eksportā 2024. gadā bija aptuveni 3%. 2024. gadā pēc ienākumiem no dronu eksporta uz vienu iedzīvotāju Latvija ar 19,32 eiro bija trešajā vietā pasaulē. Pirmajā vietā bija Honkonga (Ķīna) (75,81 eiro uz vienu iedzīvotāju), bet otrajā vietā – Igaunija (22,77 eiro uz vienu iedzīvotāju). Vēl pasaules sešiniekā iekļuva Polija (8,65 eiro uz vienu iedzīvotāju), Nīderlande (7,26 eiro uz vienu iedzīvotāju) un Dānija (5,38 eiro uz vienu iedzīvotāju). Lietuva ar 2,20 eiro uz vienu iedzīvotāju bija 11. vietā pasaulē. Droni tiek iedalīti vairākās grupās. Ir ļoti vieglie droni, kuru pacelšanās masa ir starp 250 gramiem un 7 kilogramiem, ir vieglie droni, kuru pacelšanās masa ir starp 7 un 25 kilogramiem, ir smagie droni, kuru pacelšanās masa ir virs 250 kilogramiem. Latvijas globālā specializācija ir vidēji smagu dronu, kuru pacelšanās masa ir starp 25 un 250 kilogramiem, ražošana un eksports.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Katrā desmitajā pasaulē ražotajā sērfošanas un snovborda dēlī, arī hokeja aprīkojumā ir izmantota Latvijas stikla šķiedra.

Kā liecina Starptautiskā tirdzniecības centra International Trade Center apkopotā statistika (ITC atbalsta ANO tirdzniecības un attīstības aģentūra (UN Conference on Trade and Development), Eiropas Savienība un Pasaules Tirdzniecības organizācija), 2024. gadā Latvijas daļa no visa stikla šķiedru pavedienu eksporta apjoma pasaulē bija 8%, bet no visas brīvi austo stikla šķiedras audumu produkcijas pasaulē – 9%. Līdz ar to bez pārspīlējuma var teikt, ka katrā desmitajā pasaulē ražotajā sērfošanas un snovborda dēlī, hokeja aprīkojumā utt. tiek izmantota Latvijas stikla šķiedra.

Triju stikla šķiedras produkcijas veidu eksportā – stikla šķiedras pavedienu, brīvi austu audumu un mehāniski savienotu audumu – Latvijas eksporta ienākumi uz vienu iedzīvotāju 2024. gadā bija visaugstākie pasaulē. Latvijā stikla šķiedras ražošana aizsākās 1963. gadā, kad darbu sāka Valmieras stikla šķiedras rūpnīca. Sākumā tika ražota tikai stikla šķiedra, bet no 1972. gada – arī stikla šķiedras audumi. 1996. gadā uzņēmums tika veiksmīgi privatizēts, kas ļāva uzņēmumu modernizēt (jau 2021. gadā tika atvērta vienstadijas stikla šķiedras ražotne). Rūpnīcas ražošana tika pielāgota tirgus prasībām, un uzņēmums sāka piegādāt globālajam tirgum konkrētus nišas produktus. Atbilstoši žurnāla Dienas Bizness veidotajam Latvijas lielāko uzņēmumu 2024. gada TOP 500+ AS Valmieras stikla šķiedra ar 117,8 miljonu eiro lielu apgrozījumu bija 69. vietā Latvijā. Uzņēmums nodarbināja vairāk nekā 1200 darbinieku un 2023. gadā nodokļos valsts kopbudžetā iemaksāja vairāk nekā 6,5 miljonus eiro.

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #29

DB,29.07.2025

Dalies ar šo rakstu

Investējot teju 50 miljonus eiro, SIA AmberBirch dubulto finiera ražošanas jaudas, tādējādi audzējot eksporta ienākumus, un gatavojas 65 milj. eiro vērtās siltumizolācijas plātņu ražotnes projekta īstenošanai.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA AmberBirch valdes priekšsēdētājs Raimonds Spūls-Vilcāns un valdes loceklis Kārlis Kavass.

Vēl Dienas Biznesa 29.jūlija numurā lasi:

DB analītika

Kas ilgāk strādā, tam mazāki parādi

Tēma

Finierloksnes ir svarīgas gan eksportā, gan vietējo koksnes produktu ražošanā

Aktuāli

Nodokļu vadzis lūzīs vai lauzīs?

Tirdzniecība

Alkoholu veikali tirgos īsāku laiku

Skaidra nauda

Skaidrai naudai pievelk grožus

Latvijas eksporta izcilības

Latvijas stikla šķiedras nozare – pelnīti starp pasaules līderiem

Transports

Elektroauto skaits pārsniedz 10 tūkstošus

Portrets

Toms Dzenis, optikas uzņēmuma OC VISION līdzīpašnieks

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #37

DB,23.09.2025

Dalies ar šo rakstu

Eiropas veselības un zāļu apgādes sistēma ir ES kritiskā infrastruktūra, un par to ir jārūpējas, lai tā strādātu nevainojami, intervijā Dienas Biznesam uzsver Eiropas Veselības apgādes asociācijas ģenerāldirektors Kaspers Ernests (Kasper Ernest).

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 23.septembra numurā lasi:

DB analītika

Mājokļu cenas kā ekonomikas indikators

Tēma

100 000 strādā vairākos darbos

Aktuāli

Nodokļu pīrāgu cep mazāku no abiem galiem

Eksports

Sabiedrībā nav vienprātības par tirdzniecību ar Krieviju

Latvijas eksporta izcilības

Latvija ir pasaules līderis civilo dronu eksportā

Nodokļi

Meža nozares devums valsts makā — 537 miljoni eiro

Ražošana

140 miljoni eiro ražotnes modernizācijai

Enerģētika

Siltuma ražotāji nerada būtisku piesārņojumu

Portrets

Evija Celma, Roche Services&Solutions (RSS) Riga vadītāja

Brīvdienu ceļvedis

Rolands Dzenis, pārtikas piegādes platformas SIA IziPizi vadītājs

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas dizaina komanda “UXDA” ir ieguvusi prestižo “Red Dot Award” titulu par inovatīvo darbu pie “Liv Digital Bank” — Apvienoto Arābu Emirātu pirmās dzīvestila bankas mobilās lietotnes “Liv X”.

Šis panākums izceļ Latvijas dizaineru talantu radīt digitālos produktus, kas iedvesmo un maina nozares globālos standartus.

Bez ārēja finansējuma, ienesot Latvijas dizaina estētiku un radošumu globālajā finanšu arēnā, “UXDA” 10 gadu laikā ir dizainējis vairāk nekā 150 digitālo risinājumu bankām un finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem 39 valstīs.

“Liv X” mobilā lietotne pārdefinē banku pakalpojumus jaunajai paaudzei. Lietotājiem, kuri līdz šim pārslēdzās starp dažādām lietotnēm, lai sekotu izdevumiem, meklētu piedāvājumus un pārvaldītu savus finanšu mērķus, “UXDA” stratēģiskā UX transformācija apvienoja banku un dzīvesstila funkcionalitāti vienā intuitīvā lietotnē.

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #35

DB,09.09.2025

Dalies ar šo rakstu

Latvijai nav jāpieņem dāvanas no Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem, ja ilgtermiņā tas palielina valsts budžeta tēriņus šo dāvanu uzturēšanai, bet jāveltī enerģija investīciju piesaistei, kas rada produktus, pakalpojumus un darba vietas.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta kūdras substrātu ražošanas SIA LaFlora valdes priekšsēdētājs un Latvijas Darba devēju konfederācijas padomes loceklis, inženieris - hidrotehniķis Uldis Ameriks.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 9.septembra numurā lasi:

DB analītika

Jaunieši grib saņemt vairāk, nekā viņiem piedāvā

Tēma

Latvija ir viena no lielākajām cementa ražotājām pasaulē

Sāk uztvert CO2

Nodokļi

Ģimeņu stiprināšanai kopīga deklarācija

Aktuāli

Publiskā sektora augšgals dzīvo labi

Tirdzniecība

Alkohola tirdzniecības ierobežojumus vērtē skeptiski

Latvijas eksporta izcilības

Latvijas piparkūkas iekaro pasaules tirgus

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #31

DB,12.08.2025

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz darbaspēka trūkumu, atalgojuma līmenis Latvijā joprojām būtiski atpaliek gan no pārējām Eiropas Savienības (ES) valstīm, gan no Lietuvas un Igaunijas, liecina Eurostat dati.

Šobrīd minimālā alga Latvijā ir 740 eiro pirms nodokļu nomaksas, kas mūs ievieto to desmit ES valstu sarakstā, kur minimālais atalgojums joprojām nav sasniedzis 1000 eiro robežu.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 12.auguta numurā lasi:

DB analītika

Rūpniecības atkopšanās ir sākusies

Aktuāli

Kur pazūd darba darītāji?

Tēma

Bezvīzu ceļojumiem Latvijas pase ir vērtīgāka par ASV pasi

Tirdzniecība

Izraēlas un Latvijas tirdzniecības apjoms augs

Eksporta izcilības

Auzu pārslas - gan veselīgām brokastīm, gan izcilam eksportam

Sports

Kusties – tātad dzīvo. Artjoms Soloduha, uzņēmējs, triatlona entuziasts

Mazais bizness

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #39

DB,07.10.2025

Dalies ar šo rakstu

Ilgtspējas ziņojums nav papildu nasta, bet gan iespēja palūkoties uz sevi un atrast iespējas, kā, samazinot savu patēriņu un arī ietekmi uz apkārtējo vidi, panākt tieši tādu pašu vai vēl labāku ekonomisko ieguvumu, vienlaikus atrodot unikālus risinājumus un iespējas, piemēram, nonākot līdz metanola rūpnīcas projektam.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Eco Baltia valdes priekšsēdētājs Māris Simanovičs.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 7.oktobra numurā lasi:

DB analītika

IKP novērtējumā nebūtiskas izmaiņas

Tēma

Pasaulē lielākie eksportētāji uz Krieviju pērn - Baltijas valstis

Aktuāli

Latvijā ir visaugstākā sieviešu mirstība ES

Latvijas eksporta izcilības

Siļķe ir laba piedeva arī Latvijas eksportam

DB konference

Diagnostikā jāinvestē šodien, lai veselības aprūpe rīt būtu

Portrets

Rolands Legzdiņš, PowerFlow Trade līdzdibinātājs un valdes loceklis

Brīvdienu ceļvedis

Andris Petkevičs, Andrito Coffee Roastery vadītājs

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #33

DB,26.08.2025

Dalies ar šo rakstu

Rīgā 27. augustā sāksies viens no vērienīgākajiem šā gada sporta pasākumiem - Eiropas vīriešu basketbola čempionāts, kas galvaspilsētas tūristu plūsmu papildinās ar tūkstošiem fanu no dažādām pasaules valstīm, divu nedēļu laikā valsts finanšu asinsritē ienesot vairāk nekā 60 miljonus eiro.

Eiropas čempionāts basketbolā (EuroBasket 2025) būs 42. kontinenta čempionāts. Tajā piedalīsies 24 Eiropas nacionālās vīriešu basketbola izlases. Tas norisināsies no 2025. gada 27. augusta līdz 14. septembrim. Grupu turnīri tiks aizvadīti Rīgā, Limasolā, Tamperē un Katovicē, bet izslēgšanas spēles (playoff) tiks aizvadītas Xiaomi Arēnā Rīgā. Fakts, ka turnīrs notiek Rīgā, ir ne tikai unikāls panākums sporta jomā, bet arī biznesa jomā. Par izdevumiem procesā un plānotajiem ieņēmumiem pasākuma gaitā Dienas Bizness izjautāja Latvijas Basketbola savienības ģenerālsekretāru Kasparu Ciprusu.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 26.augusta numurā lasi:

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #27

DB,15.07.2025

Dalies ar šo rakstu

Vēja un saules enerģētika ir lētākais un ātrāk ieviešamais risinājums, intervijā Dienas Biznesam pauž Zviedrijas enerģētikas uzņēmuma Eolus valdes priekšsēdētājs Pērs Vitalisons (Per Witalisson) un izpilddirektors Kristers Badens Hansens (Christer Baden Hansen).

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 15.jūlija numurā lasi:

Latvijas eksporta izcilības

Visa laba jāņuzāle, ko var labi eksportēt

Tēma

Latvijā ir viens no vislielākajiem jaunu vīriešu trūkumiem pasaulē

Viedoklis

Saules enerģijas parku būvniecību veicinātu normatīvo aktu izmaiņas Jūlija Kukaine, Rietumu Bankas Juridiskās pārvaldes vadītāja

Pašvaldības

Piedāvā formulu, kā pašvaldības ieinteresēt biznesa attīstībā

Fintech

Tējasnaudas digitalizācija ļauj iekarot Ameriku

Portrets

Gints Buivids, būvniecības uzņēmuma Energiapartner vadītājs

Brīvdienu ceļvedis

Ģirts Slaviņš, norēķinu sistēmu uzņēmuma Mobilly vadītājs