Eksperti

Privātums kā trauksmes zvans. Whatsapp sāga

Elīna Girne, vadošā juriste datu tehnoloģijas uzņēmumā SQUALIO, 29.01.2021

Jaunākais izdevums

Jau kādu brīdi katrs no mums laiku pa laikam saņem ziņu no kāda telefonā ierakstīta kontakta – Sveiks! Es nepiekrītu WhatsApp jaunajai datu apstrādes politikai, tāpēc turpmāk to nelietošu. Mani var sastapt Viber, Skype, Telegram…

Šai ziņas monētai ir divas puses – cilvēki ir sākuši uztraukties par savu privātumu, taču nākas secināt, ka uztraukums pagaidām nav jēgpilns.

Personas dati

Personas dati ir jēdziens, kas pēdējā laikā lietots pār mēru – vietā un nevietā. Piekritīsiet, ka esam no šī temata noguruši. Tomēr personas datu un privātuma temats atgriežas mūsu dienaskārtībā atkal un atkal – caur dažādām sabiedrības vajadzībām, procesiem un aktualitātēm. Cilvēki iebilst, ka viņu datus apstrādā medicīnas personāls vai darba devējs, tajā pašā laikā personīgajā digitālajā vidē lejupielādē arvien jaunas aplikācijas un piekrīt aplikāciju izstrādātāju līguma un datu privātuma noteikumiem, tos pat nelasot. Nebūs pārspīlēts teikt, ka katrs no mums ir lejupielādējis tālruņa aparātā neskaitāmas aplikācijas, kamēr atradis to, vienīgo, kas der mūs interesējošajam nolūkam. Kad mērķis sasniegts, par visām tālrunī ielādētajām aplikācijām jau ir piemirsies, kur nu vēl atcerēties, ka katru no tām nepieciešams izdzēst.

Kas vada mūsu izvēles

Lai detaļās par to spriež psiholoģijas eksperti, taču, darbojoties datu tehnoloģiju jomā, esam novērojuši, ka cilvēku izvēles var iedalīt divās kategorijās: “gribu” un “nepieciešams”. Ja “gribu” kategorijā cilvēks izvēlas lietu, vajadzību pēc kuras diktē emocijas lielākoties personīgai izklaidei un labsajūtai, un dara to instinktu vadīts – ātri, ērti, lēti vai labāk – bez maksas, tad “nepieciešams” kategorijā cilvēks soļus spers lēnām, pārdomāti, lasīs dokumentus, ko paraksta, uzdos vairāk jautājumu. Tomēr sirreāls ir aspekts, ka tieši kategorijā “nepieciešams” pakalpojumus pērkam no pārbaudītām industrijām, akreditētiem un sertificētiem speciālistiem, iespējams, pat tādiem, kam likums uzliek par pienākumu nodrošināt mūsu datu drošību un nepārkāpt mūsu privātumu (piemēram, notāri, mediķi). Tomēr arī kategorijā “gribu”, protams, darbojas savas jomas profesionāļi, taču viņu galvenais kritērijs uzvarai konkurences cīņā ir – būt vienkāršiem, lakoniskiem savos paziņojumos, un nodrošināt cilvēka labsajūtu ar 3 klikšķu palīdzību. Lieki jautāt, kurš uzvar…

Cik melns ir tas WhatsApp velns

Pirms iedziļināmies detaļās, neliels atskats pagātnē:

  • 2014. gada februārī Facebook iegādājas WhatsApp lietotni;
  • 2016. gadā spēkā stājas un 2018. gadā pasaule sāk piemērot ES Vispārīgo datu aizsardzības regulu;
  • 2020. gada jūlijā WhatsApp veic izmaiņas savas lietotnes privātuma politikā.

Gan Facebook, gan WhatsApp lietotne tiek plaši izmantotas pasaulē. Kāpēc WhatsApp uzvar cīņā ar senāko “brāli” SMS? Visticamāk tāpēc, ka cilvēkiem ir svarīga dzīvā mijiedarbība ar citiem – vizualizējumi, video, balss ziņas – viss uzskaitītais noteikti dod lielāku klātesamības sajūtu. Covid-19 nu jau gandrīz gadu ilgā pieredze parāda, ka interaktīvo komunikāciju nodrošinošās lietotnes var aizstāt vai vismaz daļēji kompensēt tuvu cilvēku satikšanas, personīgas komunikācijas un ceļošanas trūkumu. Un tas ir tikai cilvēcīgi.

Bet kas tieši noticis ar WhatsApp? Kāds pateica – “Skat, WhatsApp tagad nodos mūsu datus Facebook!” Un cilvēkus pārņem pūļa sindroms – kāds dzēš lietotni, kāds skaļi kritizē tā politiku utt. Bet patiesībā no visa publiskajā telpā esošā trokšņa var secināt vienu – neviens patiesībā nekad nav izlasījis WhatsApp lietotnes noteikumus un privātuma politiku, un diez vai lasa arī šodien.

Lai gan WhatsApp privātuma politika, kā jau daudziem IT risinājumiem, ir veidota pēc principa “pateicām visu, un nepateicām neko”, WhatsApp nekad nav slēpis:

  • kādus datus ievāc (lietotāja reģistrācijas datus, tālrunī esošo kontaktu datus, lietotāja paradumu datus, lietotāja saņemto/ nosūtīto ziņu saturu, kamēr tās tiek piegādātas adresātam, datus no trešajām personām par lietotāju utt.);
  • kā apstrādā un glabā datus;
  • kam datus nodod (arī, ka datus nodod uz ASV, ja tur būtu balstīta WhatsApp infrastruktūra vai tur atrastos lietotnes partneri, kas svarīgi nesen ar Eiropas Savienības Tiesas lēmumu par spēkā neesošu atzītā ES un ASV privātuma vairoga kontekstā),

un WhatsApp lietotāji tam ir piekrituši gadiem.

Tāpat gan iepriekšējā, gan šobrīd spēkā esošajā, grozītajā WhatsApp privātuma politikā ir norādīts ļoti skaidri – WhatsApp sadarbojas un sniedz informāciju citiem Facebook grupas uzņēmumiem, lai grupas ietvaros saņemtu dažādus pakalpojumus un atbalstu. Tas ietver arī datu apstrādi mārketinga un personalizētas informācijas sniegšanas nolūkiem.Faktiski vienīgā izmaiņa šobrīd ir viens teikums: “Facebook un citi Facebook grupas uzņēmumi arī var izmantot WhatsApp sniegto informāciju, lai uzlabotu jūsu kā lietotāja pieredzi šo uzņēmumu pakalpojumu segmentā, piedāvātu jums produktus (piemēram, par draugiem, kontaktiem vai interesantu saturu), kā arī, lai parādītu jums atbilstošus piedāvājumus un reklāmas”.

Ja šo vērtējam kritiski – WhatsApp jau gadiem veiktās darbības, kuras lietotāji pat nepamanīja, šodien ir tikai precizējis. Nekas nav mainījies.

Patiesība dzimst salīdzinājumā

Jau kādu laiku ir novērojama jaunas informāciju tehnoloģiju kultūras un “higiēnas” veidošanās. Arvien vairāk mūsu uzņēmuma – datu tehnoloģijas uzņēmuma SQUALIO klientu, kas ir dažāda lieluma uzņēmumi, komercstruktūras un valsts pārvaldes iestādes, uztrauc, kādi ir IT risinājumu ražotāju piegādes, pakalpojuma nodrošināšanas un datu apstrādes (privātuma) noteikumi. Mēs attiecīgi palīdzam klientiem ar “ķeksīša līgumu” lasīšanu un esam starpnieki komunikācijā ar IT risinājumu ražotājiem, lai iegūtu klientus interesējošo informāciju. Tas ir jauns virziens – ražotājam neērts. Tomēr atpakaļceļa nav.

Vērtējot ražotāju noteikumus mūsu uzņēmuma klientu interesēs, ir izkristalizējušies šādi pamatprincipi:

  • forma – vismaz kaut kādam noteikumu kopumam ir jābūt, taču ar formālu pieeju “pieņem vai nelieto” vairs klientus neiegūt;
  • saturs – IT risinājuma lietošanas un datu privātuma noteikumiem ir jāsniedz tieši lietotājam nepieciešamā informācija – ko iegādājas, kas ir būtiskākie IT risinājuma lietošanas priekšnosacījumi, kur dati tiek glabāti, kādi ir pušu pienākumi un atbildība, kā no šīs sadarbības atteikties;
  • izteiksme – jebkuri noteikumi jāskata no lietotāja perspektīvas. Ir jāpatur prātā – katra korporatīvā klienta kontaktpersona ir cilvēks, tātad ziņa šim cilvēkam nododama saprotamā valodā. Lietojot profesionālo terminoloģiju, jācenšas saglabāt līdzsvars – ražotājs ir pasargājis sevi, taču pēc līguma noteikumu izlasīšanas nav arī pazaudējis klientu;
  • sasniedzamība – ir pagājis tas laiks, kad lietotāju varēja dzenāt pa noteikumu labirintiem. Atbildēm uz klientus interesējošajiem jautājumiem ir jābūt, turklāt ražotājam ir jābūt atvērtam saziņai ar tā lietotāju.

Atgriežoties pie WhatsApp, mēs esam pēc šiem pašiem principiem novērtējuši WhatsApp un citus, lietotāju kā alternatīvu atzītos, saziņas pakalpojumu piegādātājus. Izvēlējāmies dažādos pasaules reģionos lietotās alternatīvas:

  • WhatsApp, izcelsme ASV, tirgū no 2009. gada,
  • Threema, izcelsme Šveice, tirgū no 2012. gada,
  • Telegram, izcelsme Krievija (šobrīd Dubaija), tirgū no 2013. gada,
  • Signal, izcelsme ASV, tirgū no 2014. gada(Threema kļuvis populārs Rietumeiropā, citos reģionos lietotāju izvēle krita par labu Signal un Telegram).

Kā redzams, lietotājam atvērts un draudzīgs ir reti kurš risinājums.

Galvenie secinājumi:

  • ziņu/datu kriptēšanu sakās piemērojam katrs, tomēr Telegram atzīst, ka ir situācijas, kad kriptēšana nenotiek (piemēram, ja lietotājs izmanto saziņas platformu no dažādām ierīcēm);
  • arī Privacy by Design pieeju sakās piemērojam vairāki platformu piegādātāji, taču iedziļinoties platformas lietošanas un privātuma noteikumu detaļās, nākas secināt, ka tā varētu būt arī formāla replika;
  • daži no platformu piegādātājiem norāda, ka datu glabāšanas serveri ir izkaisīti pa pasauli, kas acīmredzot nozīmē, ka lietotājs riskē ar viņa datu nonākšanu no privātuma viedokļa nedrošā ģeogrāfijā. Tajā pašā laikā tā varētu būt pozitīva ziņa – pat, ja kāds prasa pieeju lietotāja datiem, labākajā gadījumā būs pieejama tikai daļa datu;
  • ir arī skaidri redzamas pretrunas platformu piegādātāju sniegtajos apgalvojumos. Piemēram, vienlaikus ar paziņojumu, ka saziņas platforma neglabā datus un visa lietotāja informācija paliek paša lietotāja tālrunī, papildus lietotājs tiek arī informēts, ka nosūtītās ziņas paliek gaidīšanas režīmā noteiktu dienu skaitu, līdz ziņa var tikt piegādāta adresātam. Attiecīgi rodas jautājums, kur šie dati (ziņas) glabājas? Un, ja dati tiek glabāti, kur notiek to rezerves kopiju glabāšana, kā arī kādi drošības pasākumi šajā sakarā tiek nodrošināti;
  • un, protams, attiecībā uz ASV bāzētiem uzņēmumiem būtiski ir ņemt vērā, ka saskaņā ar ASV normatīvajiem aktiem, šie uzņēmumi ir tiesīgi lietotāja datus nodot ASV valdībai.

No salīdzinātajiem saziņas pakalpojumu piegādātājiem WhatsApp ir vienīgais, kas izmanto klientu datus mārketinga nolūkiem. Savukārt par datu privātuma ziņā visdrošāko var uzskatīt Threema, gan tāpēc, ka Threema neievāc lietotāju datus, gan piemēroto drošības pasākumu ziņā.

Ko darīt?

Uzdosim sev godīgi jautājumu – vai mēs turpmāk nelietosim tehnoloģijas? Protams, lietosim! Tikai to jādara pārdomāti un jēgpilni.

Pirmkārt, pirms iegādāties vai lejupielādēt tehnoloģiju, iesakām iepazīties ar tehnoloģijas ražotāja uzticamības reitingu un lietotāju atsauksmēm. Publiskajā telpā ir pieejami dažādi reitingi, taču iesakām vairāk vērst uzmanību uz tiem, kas vērtē tehnoloģijas draudzīgumu tieši lietotājam.

Otrkārt, izlasīt visus uzlecošos logus un noteikumus, kurus ražotājs liek apstiprināt pirms tehnoloģijas lietošanas uzsākšanas. Noteikumus ir jālasa kritiski un jāpārliecinās, vai noteikumi atbild uz jūsu jautājumiem.

Treškārt, apzināt, kādus datus jūs nodosiet tehnoloģijas turētājam, vai informācija ir konfidenciāla, sensitīva, vai jums ir skaidrs, ko tehnoloģijas turētājs ar šiem datiem darīs, kur glabās (tehnoloģijas, ģeogrāfiskās teritorijas), kāds ir jums solītais privātuma un datu drošības līmenis. Arī šie noteikumi ir jālasa kritiski un jācenšas tos pēc iespējas precīzi analizēt, lai saprastu, kādi un cik lieli ir jūsu riski, un vai šos riskus var samazināt vai novērst, pirms jūsu dati tiek apdraudēti.

Ceturtkārt, novērtējiet tehnoloģijas atbilstību jūsu vajadzībām – kāda ir lietotāja saskarne (user interface), vai viegli to lietot, vai izvēlētā tehnoloģija ir savienojama ar jūsu jau lietotajām tehnoloģijām, jūsu lietoto ekosistēmu. SQUALIO kā datu tehnoloģiju uzņēmums, protams, ir par tehnoloģiju lietošanu. Taču mēs arī iestājamies par drošu un atbildīgu datu apstrādi un atklātību sadarbībā starp visiem partneriem, kas piedalās tehnoloģiju lietošanas ķēdē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

WhatsApp privātuma politikas izmaiņas neļaus Eiropas lietotāju datus nodot Facebook

LETA--AFP/INDEPENDENT, 11.01.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Populārā saziņas lietotne "WhatsApp" lūgusi saviem lietotājiem apstiprināt jaunos privātuma politikas noteikumus, kas ļaus tai vairāk dalīties informācijā ar mātesuzņēmumu "Facebook", taču šīs izmaiņas lietotājus Eiropas Savienībā (ES) neskars.

Šo noteikumu atjauninājums jau izraisījis lietotāju asu kritiku visā pasaulē, jo bez šo noteikumu apstiprināšanas no 8.februāra viņiem tiks liegta "WhatsApp" izmantošana.

"WhatsApp" uzsver, ka Eiropas lietotāju dati netiks nodoti "Facebook" rīcībā, kad viņi piekritīs jaunajiem nosacījumiem.

"Izmaiņas lietošanas noteikumos un privātuma politikā nekādi neietekmē "WhatsApp" datu apmaiņas praksi Eiropas reģionā," britu laikraksts "Independent" citē "Whatsapp" oficiālo pārstāvi.

"Lai novērstu jebkādas šaubas, "WhatsApp" arī turpmāk nenodos Eiropas reģiona "WhatsApp" lietotāju datus "Facebook", lai "Facebook" varētu tos izmantot savu produktu un reklāmu uzlabošanai," viņš uzsvēra.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

WhatsApp alternatīvas Signal un Telegram – kurš piemērotāks?

Jānis Pekša, Biznesa augstskolas Turība IT virziena vadītājs, 09.02.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz to, ka Eiropas Savienībā (ES) ir spēkā Vispārīgā datu aizsardzības regula, kas aizsargā fizisko personu datus arī gadījumos, kad tie tiek iesniegti uzņēmumiem, kuri reģistrēti ārpus ES, sabiedrībā aktualizējies jautājums par lietotnes WhatsApp datu apstrādes politiku un šīs lietotnes alternatīvām.

Daudzi lietotāji ir nobažījušies, ka WhatsApp nodos viņu datus Facebook, lai varētu tos izmantot produktu un reklāmu uzlabošanai. Lietotnē WhatsApp esošās cilvēku sarakstes tiek šifrētas, taču to dublējums netiek šifrēts. Tāpat, piekrītot jaunajiem privātuma politikas noteikumiem, WhatsApp lietotāji akceptē, ka gadījumā, ka atbildīgās iestādes, piemēram, sabiedrības drošības nolūkā pieprasīs sarakstes saturu, lietotne to sniegs.

WhatsApp dublēto datu drošība

Satraukumu par WhatsApp lietošanu nākotnē, lielākoties, ietekmējis Īlona Maska aicinājums izmantot lietotni Signal, lai gan tiem lietotājiem, kuri nepārkāpj likumu, patiesībā nebūtu iemesla bažām. Nenoliedzami, fakts, ka WhatsApp sarakstes tiek dublētas Google Drive mākoņa platformā un šis dublējums netiek šifrēts, nozīmē, ka citos sociālajos tīklos, e-pastā vai Google būs reklāmas, kas veidotas, balstoties uz lietotāja informāciju, tomēr jāņem vērā, ka šādas reklāmas pie lietotāja nonāks arī, piemēram, pēc dažādu produktu vai pakalpojumu meklēšanas Google.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālās saziņas platforma "WhatsApp" paplašinājusi funkcijas "Channels" pieejamību, un tā turpmākajās nedēļās kļūs pieejama lietotājiem vairāk nekā 150 valstīs.

Par to "WhatsApp" īpašnieces "Meta" vadītājs Marks Zakerbergs paziņoja savā jaunajā "WhatsApp" kanālā.

Viņš norādīja, ka "WhatsApp Channels" "jūs varēsiet uzzināt jaunumus no cilvēkiem un organizācijām, kam sekojat".

Jūnijā "WhatsApp Channels" tika ieviests lietotājiem Kolumbijā un Singapūrā, bet jūlijā šīs funkcijas pieejamība tika nodrošināta vēl septiņās valstīs.

Funkcija "Channels" pieejama platformas atsevišķā cilnē, un citi lietotāji neredz, kādiem kanāliem seko citi lietotāji.

Savus kanālus jau paspējušas izveidot vairākas slavenības un uzņēmumi, tai skaitā dziedātāja Olīvija Rodrigo, dīdžejs Dāvids Geta un mūzikas žurnāls "Billboard".

Lai arī "WhatsApp" nesniedz precīzu informāciju par šobrīd platformā pieejamo kanālu skaitu, tā norāda, ka to jau ir vairāki tūkstoši.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Juris Pūce (AP) nolēmis atkāpties no vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra amata, aģentūru LETA informēja partijā "Latvijas attīstībai".

Šādu lēmumu Pūce pieņēmis pēc bijušā partijas biedra Māra Mičerevska paziņojuma, ka Pūce viņam prasījis sagādāt Rīgas domes deputāta autostāvvietu caurlaidi.

"Es esmu pieļāvis kļūdu. Man ir kauns, ka es esmu tā rīkojies Latvijas sabiedrības priekšā un manu kolēģu partijā, un partiju apvienībā priekšā. Arī draugu un ģimenes priekšā," paziņojumā par atkāpšanos no amata saka Pūce.

"Es par savu rīcību patiesi atvainojos un to no sirds nožēloju. Es esmu kļūdījies Rīgas pašvaldības autostāvvietu jautājumā, esmu patiesi izdarījis ļoti neveiksmīgu izvēli. Es esmu maldinājis savus kolēģus un Latvijas sabiedrību," pauž no amata aizejošais ministrs, uzsverot, ka par izdarītām kļūdām ir jāuzņemas atbildība un tieši to viņš arī darīs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu krāpnieki 2024. gada sākumā savu upuru medīšanai aktīvi izmanto saziņas lietotni WhatsApp, turklāt jaunākajās krāpšanas shēmās iesaista arī kurjerus, liecina bankas Citadele IT drošības departamenta novērojumi.

Krāpnieki veic zvanus, uzdodoties par policijas, drošības dienestu vai bankas darbiniekiem, un informē, ka radusies problēma ar maksājumu kartes datiem, tāpēc tā jānomaina. Tiek teikts, ka atbrauks kurjers vai bankas darbinieks ar jaunu karti, taču vispirms kurjeram jāatdod vecā bankas karte un PIN kods.

“Banka šāda veida kurjerpakalpojumus nenodrošina, turklāt nekādā gadījumā ne maksājumu karšu PIN kodus, ne arī bankas pieejas datus nedrīkst atklāt arī bankas darbiniekiem,” atgādina Roberts Birzgalis, bankas Citadele IT drošības daļas vadītājs. "Ja rodas nepieciešamība nomainīt maksājumu karti vai tai beidzies derīguma termiņš, jaunā karte tiks nosūtīta pa pastu, turklāt atsevišķos sūtījumos – vispirms karte, pēc tam PIN kods."

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Noraida prasības, kuru nolūks bija panākt, lai Facebook pārdod Instagram un WhatsApp

LETA/AFP, 29.06.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV galvaspilsētas Vašingtonas apgabaltiesa pirmdien noraidīja federālo un štatu regulatoru prasības, kurās sociālo mediju uzņēmums "Facebook" tika apsūdzēts ļaunprātīgā dominējošā stāvokļa tirgū izmantošanā un kuru nolūks bija panākt, lai "Facebook" pārdod platformas "Instagram" un "WhatsApp".

Atsevišķas prasības tiesā decembrī iesniedza ASV Federālā tirdzniecības komisija (FTC) un regulatori no 48 ASV štatiem un teritorijām.

Prasībās bija teikts, ka "Facebook" centies apspiest konkurenci, 2012.gadā iegādājoties platformu "Instagram" un 2014.gadā - "WhatsApp".

Tiesnesis Džeimss Bousbergs norādījis, ka FTC prasībā nav ietvets pietiekami daudz pierādījumu apgalvojumam, ka "Facebook" personīgo sociālo tīklu tirgū ir monopolstāvoklis.

Savukārt štatu prasību tienesis noraidījis tāpēc, ka kopš 2012.gada, kad "Facebook" iegādājās "Instagram", un kopš 2014. gada, kad tas nopirka "WhatsApp", ir pagājis pārāk ilgs laiks.

Abas platformas kļuvušas par svarīgiem "Facebook" biznesa elementiem un tikušas integrētas tā tehnoloģijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Patērētāju organizācija (BEUC) pirmdien paziņoja, ka Eiropas Komisijā (EK) iesniegusi sūdzību par sociālā tīkla uzņēmuma "Facebook" mēģinājumiem noteikt izmaiņas saziņas lietotnes "WhatsApp" lietošanas noteikumos.

"Facebook" bija centies panākt, lai "WhatsApp" lietotāji akceptē jaunus lietošanas noteikumus, taču "Facebook" noliedz, ka tādējādi tas ļaus saziņas platformai vairāk dalīties personu datos ar savu mātesuzņēmumu.

Regulatori un privātuma aktīvisti nosodījuši šādu rīcību, un varasiestādes vairākās valstīs, tostarp Vācijā, ir noteikušas pagaidu aizliegumus.

Tikmēr BEUC norāda, ka apsūdz "Facebook" par negodīgu rīcību, liekot patērētājiem nodot šos datus un nespējot paskaidrot jaunās izmaiņas.

""WhatsApp" mēnešiem ilgi bombardējis lietotājus ar agresīviem un nemitīgiem paziņojumiem, lai liktu viņiem pieņemt jaunos lietošanas noteikumus un privātuma politiku," skaidro organizācija. "Viņi teikuši lietotājiem, ka viņu piekļuve aplikācijai tiks liegta, ja viņi nepieņems šos noteikumus. Taču patērētāji nezina, kam tieši viņi piekrīt."

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Salesforce Latvijā: kā atrast, piesaistīt un noturēt klientus

Jurģis Bakans, Bluelark Pārdošanas nodaļas vadītājs, 14.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Panākumi ir labi pārdomātu lēmumu sekas.

Nav svarīgi, vai pārdodat dimantus vai izstrādājat datorprogrammatūru; vai pārdodat tieši uzņēmumiem vai piedāvājat pakalpojumus tūkstošiem privāto klientu, visi veiksmīgie uzņēmumi ievēro dažus vienotus noteikumus.

Tātad, kas mūsu Salesforce klientiem Okavango dimantu raktuvēs ir kopīgs ar vienu no Eiropas lielākajiem telekomunikāciju operatoriem?

Uzņēmējdarbības panākumu pamatā ir skaidri definēti uzņēmējdarbības procesi un efektīva uzņēmuma datu izmantošana.

Ir pagājuši laiki, kad CRM kalpoja kā piezīmju grāmatiņa klientu kontaktiem vai uzņēmējdarbības piezīmēm. Mūsdienās CRM ir vissvarīgākais instruments uzņēmējdarbības procesu vadīšanai un nenoteiktības novēršanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo mēnešu laikā Latvijas iedzīvotāji lietotnē "Whatsapp" saņem ziņas no krāpniekiem, kuri uzdodoties par "WorkingDay Latvia" darbiniekiem, informē par neeksistējošiem darba piedāvājumiem.

Ziņas tiek sūtītas no telefona numuriem, kas reģistrēti dažādās pasaules valstīs.

Sākumā ziņas tika sūtītas angļu valodā, bet pēdējā laikā tās ar tulkošanas aplikāciju tiek tulkotas uz latviešu valodu. Ziņās ir aicinājums sazināties ar sūtītāju. Tālākie krāpnieku nolūki pagaidām nav zināmi.

"WorkingDay Latvia" aicina katru, kurš saņem šādu "Whatsapp" ziņu, neatbildēt uz to, bet ziņot par to, spiežot pogu "Report" un bloķēt sūtītāja telefona numuru.

"WorkingDay Latvia" valdes priekšsēdētājs komentē: "Mēs ikdienā komunicējam ar saviem klientiem un darba kandidātiem pēc stingri reglamentētiem standartiem un saziņa nekad nesākas ar nosūtītu īsziņu. Krāpnieku sūtītās ziņas par vakancēm ir izveidotas ļoti ticami, tāpēc šādu ziņu saņēmējiem ir jāuzmanās un pirmkārt jāpārliecinās, vai ziņa ir sūtīta no Latvijā reģistrēta numura un vai tas ir atrodams "WorkingDay Latvia" interneta vietnē: www.workingday.lv/kontakti."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasūtītās Covid-19 vakcīnas Latvijai piegādā ražotājs Pfizer, bet to piegādi vakcinēšanas iestādēm saskaņā ar iepirkuma rezultātiem veic AS "Recipe Plus". Izmaksas šobrīd lēšamas 40 000 eiro apmērā par pamata līguma izpildi.

Aktīvais līgums par vakcīnu izplatīšanu Latvijas teritorijā ir starp uzņēmumu Recipe Plus, Nacionālo veselības dienestu (NVD), Valsts Asinsdonoru centru (VADC) un Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC), un tas ir spēkā līdz 2022. gada 31. martam.

Covid-19 vakcīnu ražotājs Pfizer piegādā Latvijas pasūtītās vakcīnas saskaņā ar apstiprinātu grafiku tikai uz vienu vietu visā Latvijas teritorijā – uz VADC Sēlpils ielā, Rīgā. Visas vakcīnas Pfizer transportē speciālās kastēs jeb softbox, pildītās ar sauso ledu, uzturot -70°C temperatūru. Katrai kastei pievienots temperatūras rakstītājs jeb logger – elektroniska ierīce, kas pastāvīgi reģistrē kastes temperatūru. Galamērķī lasītājs tiek apturēts un ar reģistrētajiem datiem tiek nosūtīts piegādātājam, lai nodrošinātu pilnu piegādes procesa kontroli un reģistrētu laicīgas piegādes faktu saņēmējvalstī. VADC darbinieki vakcīnas ievieto asinsdonoru centrā esošajā saldētavā -70°C temperatūrā. Turpmākā loģistikas ķēde ir Latvijas institūciju un līgumpartneru pārziņā ar skaidri noteiktām atbildībām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pavasaris ir klāt, un 8. marts uz sliekšņa. Ziedu romantika nav zudusi, lai arī dažkārt jāatsakās no iespējas personīgi tos pasniegt, taču ziedus var pasūtīt ar piegādi. Ziedu bāze Florex iepriekš pasūtītus ziedus piegādā tajā pašā dienā un sniedz ieteikumus, kā labāk veikt izvēli tīmekļa vietnē florexshop.lv.

Ziedu bāzes Florex speciālistes db.lv sniedza atbildes ne tikai par pasūtīšanu un piegādi, bet arī par izvēli, sortimentu un to, kādi ziedi ir pieprasītākie, kā labāk sagādāt pārsteigumu, veicot piegādi ar kurjeru, un kādas viltības jāzina, lai ziedi ilgāk stāvētu vāzē.

Cik ilgu laiku pirms noteiktās piegādes jāveic pasūtījums?

Iesakām pasūtījumu veikt iespējami laikus, t.i., divas trīs dienas pirms plānotās piegādes. Jo agrāk tiks veikts pasūtījums, jo lielāka iespēja būs saņemt tieši tos ziedus, kurus vēlaties pasūtīt. Protams, lieliem notikumiem, kā kāzām, svinīgām viesībām un citiem pasākumiem, pasūtījumu nepieciešams veikt vismaz divas trīs nedēļas iepriekš. Šādu pasākumu organizēšanā nepieciešams saskaņot visu ar noteikto konceptu un piemeklēt vispiemērotākos un klienta vēlmēm un gaumei atbilstošākos ziedus. Mēs piedāvājam arī iespēju veikt pasūtījumu mūsu mājaslapā www.florexshop.lv tieši tajā pašā dienā ar izpildes termiņu trīs līdz četru stundas laikā, ieskaitot piegādi, bet, ja izvēlēsieties saņemt ziedus mūsu noliktavā, tad izpildes termiņš būs īsāks - divas stundas. Pasūtot piegādes dienā, klients var izvēlēties tikai no tiem ziediem, kas konkrētajā dienā ir pieejami bāzē. Gadās, ka klienti ir apbēdināti, ja nav pieejami konkrēti ziedi vai pušķis, kas iepaticies. Tieši tādēļ savlaicīgi veikts pasūtījums nodrošinās, ka izvēlētie ziedi būs pieejami noteiktajā pasūtījuma dienā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maskavas tiesa atzinusi "Facebook", "WhatsApp" un "Instagram" māteskompāniju "Meta" par ekstrēmistisku organizāciju un aizliegusi visus tai piederošos sociālos tīklus.

Tiesas lēmums par "Instagram" un "Facebook" aizliegšanu Krievijā ir nekavējoties jāizpilda, teikts tiesas spriedumā. Tajā arī norādīts, ka "Meta" aizliegums Krievijā neattiecas uz "WhatsApp".

"Meta" aizliegums ir kārtējais solis Maskavas centienos stingrāk kontrolēt informāciju, kas Krievijas pilsoņiem pieejama par Krievijas iebrukumu Ukrainā.

Pēc tam, kad Krievija 24.februārī sāka iebrukumu Ukrainā, Krievijas varasiestādes nobloķēja piekļuvi "Facebook" un "Instagram", kā arī tviterim.

"Meta" 10.martā paziņoja, ka sociālo tīklu "Facebook" un "Instagram" lietotājiem dažās valstīs būs atļauts aicināt uz vardarbību pret Krievijas armiju, kā arī vēlēt nāvi Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam vai Baltkrievijas diktatoram Aleksandram Lukašenko,

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

Telegram lietotāju skaits trīs dienās pieaudzis par 25 miljoniem

LETA--AFP, 13.01.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ziņapmaiņas lietotne "Telegram" pēdējās 72 stundās reģistrējusi 25 miljonus jaunu lietotāju, otrdien paziņoja platformas izveidotājs Pāvels Durovs.

Durovs norāda, ka "Telegram" janvāra pirmajās nedēļās bijuši vairāk nekā 500 miljoni ikmēneša aktīvo lietotāju, un 25 miljoni jaunu lietotāju platformai pievienojušies pēdējās 72 stundās vien.

Lietotāju skaita kāpums piedzīvots laikā, kad populārā saziņas lietotne "WhatsApp" lūgusi saviem lietotājiem apstiprināt jaunos privātuma politikas noteikumus, kas ļaus tai vairāk dalīties informācijā ar mātesuzņēmumu "Facebook".

Šo noteikumu atjauninājums jau izraisījis lietotāju asu kritiku visā pasaulē, jo bez šo noteikumu apstiprināšanas no 8.februāra viņiem tiks liegta "WhatsApp" izmantošana.

Šīs izmaiņas lietotājus Eiropas Savienībā gan neskars.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Migrācija starp saziņas lietotnēm – kam tas ir izdevīgi?

Modris Šķēls, reklāmas aģentūras "mCloudglobal" valdes priekšsēdētājs, 22.01.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kamēr saziņas lietotnes Telegram un Signal jau sāk berzēt rokas par jaunu lietotāju pievienošanos sistēmai, konkurentu platformu WhatsApp un Facebook lietotāji vēl šaubīgi cenšas pieņemt lēmumu, vai migrēt uz citām platformām, vai palikt jau ierastajās.

Taču ziņa, ka WhatsApp atlika jauno privātuma politikas noteikumu ieviešanu, un klientu dati vēl vairāk nonāks mātes uzņēmuma Facebook rokās, atsevišķu lietotāju loku padarīja bažīgu. Lai arī šie atjauninājumi neattiecas uz Eiropas reģionu, kādam esošā ideoloģija šķiet nepieņemama.

Taču dziļākajā būtībā šie atjauninājumi nepieciešami mērķtiecīgām biznesa kompānijām, lai sniegtu lietotājiem, piemēram, pielāgotu Facebook reklāmu.

Protams, var diskutēt, kā tiek izmantoti uzkrātie lietotāju dati. Pat, ja tiek apgalvots, ka netiek glabāti sarakstes vai zvanu dati, lietotāji ir ļoti skeptiski uz šo, piemirstot, ka lietotne Google, uzkrāj daudz vairāk datu par mums. Jebkurā gadījumā ikviena no šīm lietotnēm uzkrāj mūsu personīgos datus – telefona numurus, e-pastus un citu informāciju savu biznesa ideju realizācijai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija piemērojusi interneta gigantiem "Facebook", "Twitter" un "WhatsApp" naudassodus par Krievijas lietotāju datu neuzglabāšanu vietējos serveros, ceturtdien paziņoja valsts informācijas tehnoloģiju un masu komunikācijas uzraudzības dienests "Roskomnadzor".

Krievijas valdība cenšas pastiprināt kontroli pār tīmekļa Krievijas segmentu un veido tā dēvēto suverēno internetu. Valdība paziņojusi, ka ārvalstu tehnoloģiju uzņēmumiem Krievijas lietotāju dati ir jāglabā Krievijā.

Maskavas Taganskas rajona tiesa ceturtdien "Facebook" piemēroja 15 miljonu rubļu (173 000 eiro) naudassodu un "Twitter" 17 miljonu rubļu (196 000 eiro) naudassodu par atkārtotiem pārkāpumiem, bet "WhatsApp" par pirmreizēju pārkāpumu noteikta soda nauda četru miljonu rubļu (46 000 eiro) apmērā.

"Facebook" un "Twitter" pirmo reizi par šo pārkāpumu naudassodi tika piemēroti pagājušajā gadā, bet jūlijā līdzīgu sodu saņēma arī "Google".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” un “Norstat” veiktās aptaujas dati liecina, ka nedaudz vairāk kā trešdaļa Latvijas iedzīvotāju ir pievienoti divām saziņas lietotnes “WhatsApp” grupām, bet 25% ir pievienoti piecām grupām.

Savukārt katrs desmitais iedzīvotājs ir aktīvs vairāk nekā desmit “WhatsApp” grupās. Kopumā šo saziņas lietotni ikdienas komunikācijā izmanto 95% iedzīvotāju.

Jautājot iedzīvotājiem, cik mobilās lietotnes ir lejupielādētas viņu viedtālruņos, visbiežāk (34%) aptaujāto, atzina, ka viņu telefonos ir no 10 līdz 20 lietotnēm. Ir arī tādi mobilo telefonu lietotāji – gandrīz 10%, kuri atzina, ka viņiem telefonā ir vairāk nekā 50 mobilās lietotnes.

“Pētot viedtālruņu lietošanas paradumus, mēs visai skaidri varam redzēt, kam tie ikdienā kalpo. Piemēram, interesants fakts, ka 25% iedzīvotāju atzīst, ka viņiem telefonā glabājās no 1000 līdz 5000 attēlu. Tas ir liels cipars. Pārvēršot to analogajā pasaulē, tās ir ap 140 izfotografētas filmiņas, kā rezultātā sanāktu aptuveni 50 bilžu albūmi. Tas liek aizdomāties, vai šodien katrai bildei ir tikpat liela vērtība, kāda tā bija kādreiz,” stāsta “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sīvas konkurences un ekonomisko izaicinājumu apstākļos ikviens bizness meklē iespējas, kā efektivizēt ikdienas darbu un komunikāciju ar klientiem, tā paaugstinot savu konkurētspēju.

Mūsdienās digitālo iespēju pamatā ir stabils tīkla pārklājums un ātrs internets, ko arvien attīsta IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite”, uzņēmumiem piedāvājot izmantot arī 5G tehnoloģijas iespējas. Kā uzņēmumi ikdienas darbā un komunikācijā ar klientiem izmanto “Bite” nākamās paaudzes tīklu?

Ikdienā jaudīgais “Bite” tīkls nodrošina ne tikai kvalitatīvus mobilos sakarus un zibenīgu internetu, bet arī virkni IKT risinājumu privāto uzņēmumu un valsts sektoram.

Augstas kvalitātes telefonsarunas ar VoLTE tehnoloģiju “Bite” tīklā

Gadu no gada īsziņu sūtīšana kļūst par mazāk populāru saziņas veidu, tikmēr balss sakari un zvanu veikšana nav zaudējusi savu aktualitāti, nodrošinot cilvēcisku, personīgu kontaktu kā darbinieku vidū, tā komunikācijā ar klientiem. Zvanu nodrošināšana ir viena no mobilo sakaru tīkla prioritātēm, tāpēc, attīstoties tehnoloģijām, tā tiek nemitīgi pilnveidota. Piemēram, nodrošinot jaunākās paaudzes balss sakaru iespējas, šogad “Bite” tīklā visā Latvijā ir ieviesta VoLTE tehnoloģija, kas piedāvā augstāku balss un video zvanu kvalitāti, kā arī būtiski ātrāku zvana savienojuma laiku. Proti, VoLTE ir modernākā zvanu veikšanas tehnoloģija 4G tīklā, kas nodrošina augstāku skaņas kvalitāti telefonsarunas laikā, nodrošina interneta lietošanas iespējas zvana veikšanas brīdī un līdz pat 3 reizēm ātrāku savienojumu ar sarunas adresātu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV federālie un štatu regulatori trešdien iesnieguši prasības tiesā pret sociālo mediju milzi "Facebook", apsūdzot to ļaunprātīgā dominējošā stāvokļa tirgū izmantošanā un cenšoties panākt, lai "Facebook" pārdod platformas "Instagram" un "WhatsApp".

""Facebook" rīcība nolūkā nostiprināt un saglabāt savu monopolu liedz patērētājiem iespēju gūt labumu no konkurences," norāda ASV Federālās tirdzniecības komisijas (FTC) konkurences biroja direktors Īans Koners.

Facebook neatjauno Dienas Biznesam nozagtā konta nosaukumu 

13. septembra pēcpusdienā “Dienas Biznesam” tika nozagts “Facebook” konts ar 26 tūkstošiem...

Atsevišķas prasības tiesā iesniegusi gan FTC, gan regulatori no 48 ASV štatiem un teritorijām.

Prasībās teikts, ka "Facebook" centies apspiest konkurenci, 2012.gadā iegādājoties platformu "Instagram" un 2014.gadā - "WhatsApp".

Pēc šīs regulatoru prasības gaidāma sīva cīņa tiesā, jo šīs platformas kļuvušas par aizvien svarīgāku "Facebook" biznesa modeļa elementu un tikušas integrētas tā tehnoloģijā.

Gan Facebook, gan valstij vienalga 

Mūsdienu globalizētā un arvien lielākā mērā uz interneta tehnoloģijām bāzētā pasaule uzņēmumiem...

"Facebook" sola aizstāvēties un noraida tam izvirzītās apsūdzības.

FTC šogad paziņoja, ka pārskatīs piecu lielāko tehnoloģiju uzņēmumu "Amazon", "Apple", "Facebook", "Microsoft" un "Google" mātesuzņēmuma "Alphabet" - pēdējā desmitgadē īstenotos pārņemšanas darījumus, paverot durvis potenciālām pretmonopolu izmeklēšanām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ģimenes ikdienas dzīve ir dažādu notikumu un veicamo darbu piepildīta – jāplāno darbi mājās, birojā un skolā; jāatceras par pārtikas iepirkšanu un idejām kārtējai maltītei; jārūpējas par ģimenes budžetu un brīvdienu plāniem u.tml. Mūsdienās šo aktivitāšu organizēšana vairs nav iedomājama bez ierīču un dažādu tehnoloģisko risinājumu izmantošanas, kuru darbībai nepieciešams stabils tīkla pārklājums un ātrs internets, ko 5G kvalitātē katram otrajam Latvijas iedzīvotājam piedāvā IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite”. Kā cilvēki var izmantot “Bite” tīklu, organizējot ģimenes ikdienu?

Sakari un mobilais internets mūsu ikdienas pamatvajadzība. Šobrīd pieejamību “Bite” nākamās paaudzes tīklam nodrošina 1009 bāzes stacijas, taču līdz gada beigām paredzēts izbūvēt vēl 20 bāzes stacijas, tā turpinot kāpināt tīkla kapacitāti visos Latvijas reģionos. Jau šobrīd jaudīgais Bites 5G tīkls ir pieejams katram otrajam Latvijas iedzīvotājam.

Ikdienas saziņa ģimenēs, izmantojot drošības pulksteņus un telefonus

Komunikācijai ir izšķiroša nozīme ģimenes ikdienas dzīves organizēšanā, īpaši, ja ģimenē ir vairāk nekā viena atvase. Lai plānotu un saskaņotu ikdienas gaitas, mobilās ierīces un bērnu drošības pulksteņi, viedpulksteņi ir kļuvuši par neatņemamiem palīgiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Padara sapulces vieglāk vadāmas

Anda Asere, 07.10.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informācijas tehnoloģiju kompānija "dots." izstrādājusi sapulču pārvaldības risinājumu "Meetinch", ar ko cer uzlabot sanāksmju kultūru organizācijās.

"Vēlamies radīt pasaules mērogā atpazīstamu produktu. Jau šobrīd aptuveni puse "Meetinch" lietotāju ir no ārzemēm, liela daļa no ASV. Tuvākie mērķi ir palielināt uzticamību un klientu bāzi, nevienā brīdī neapstājoties inovatīvajā attīstībā, tādējādi radot lietotājiem arvien pievilcīgāku produktu. Mūsu piedāvājumā jau tagad ir pasaules mērogā unikāla funkcionalitāte, kas saistīta ar atkārtojošo sapulču pārvaldību, līdz kurai mēs nenonāktu, ja prototipēšanas posmā nebūtu uzsākuši aktīvas sarunas ar potenciālajiem klientiem, lai labāk izprastu viņu problēmas un vajadzības. Katrā ziņā uzņemto kursu plānojam noturēt," teic Kristaps Vergins, "dots." (SIA "WeAreDots") Produktu grupas vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šķiet, mūsdienu pasaulē jau par normu kļuvusi situācija, kad investori finanšu tirgū masveidā sāk uzpirkt kādas nepareizās kompānijas akcijas. Attiecīgi jaunākais ieraksts šajā pārpratumu lentē saistīts ar aizvien populārākās “Clubhouse” mobilās aplikācijas uznācienu, kas faktiski piedāvā tās lietotājiem jaunu sarunu platformu.

Tad nu attiecīgi investoru bari metušies uzpirkt “ClubHouse Media Group” akcijas. Šādā gadījumā gan lieta tāda, ka šim uzņēmumam nav nekāda sakara ar minēto “Clubhouse” mobilo aplikāciju. Neskatoties uz to, “ClubHouse Media Group” akcijas cena kopš gada sākuma līdz šā mēneša vidum bija palēkusies vairāk nekā par 1000%.

Pēdējo dienu laikā gan tā, nākot atklāsmei, ka šis nav gluži tas īstais “Clubhouse”, atkal visai strauji – par 55% - noplanējusi zemāk. Tā gan joprojām ir par 500% augstāka nekā janvāra sākumā.

Pieejamā informācija liecina, ka “ClubHouse Media Group” ir mediju uzņēmums, kas savu darbību sasita ar tā dēvētajiem influenceriem. Savukārt aiz investoru gribētās “Clubhouse” mobilās aplikācijas stāv privātie investori – jeb tas nav kāds publiski tirgots uzņēmums, par kura akcionāru var kļūt gluži ikkatrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Palīdzībai Ukrainai – ne tikai pozitīvu emociju deva, bet arī veiksmīga uzņēmēja pienākums

Māris Simanovičs, AS "Eco Baltia" valdes priekšsēdētājs, 17.03.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēs visi esam liecinieki tam, cik asiņaini un nežēlīgi norit Krievijas izvērstais karš Ukrainā un cik drosmīgi Ukraina izcīna karu pret agresoru – izcīna visas Eiropas vārdā.

Tāpēc mazākais, ko varam darīt, ir nebūt pasīviem vērotājiem, bet atbalstīt ukraiņu centienus saglabāt savu brīvību un valstisko nedalāmību, kā arī visiem spēkiem palīdzēt Ukrainas cilvēkiem gan karadarbības skartajās zonās, gan bēgļu gaitās. Mēdz teikt, ka trauksmi un neziņu par nākotni lieliski neitralizē praktiska darbošanās. To šobrīd īsteno Latvijas uzņēmēji, kas apvienojušies inicatīvā "Uzņēmēji mieram". Īsteno katrs savu iespēju robežās – palīdzot atrast vajadzīgos kontaktus, organizējot humānās palīdzības kravas, sniedzot finansiālu atbalstu un apzinoties, ka tas šobrīd ir katra veiksmīga Latvijas uzņēmēja pienākums.

Zibenspalīdzība šodien, ilgstošs atbalsts turpmāk

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daudzpakalpojumu uzņēmums “Tele2” aicina savus klientus būt uzmanīgiem, jo šobrīd ir aktivizējušies krāpnieki, kas zvana uzņēmuma klientiem, uzdodas par “Tele2” darbiniekiem un cenšas iegūt pašapkalpošanās portāla mans.tele2.lv kodu.

Krāpnieki, kas sarunu ar klientu uzsāk svešvalodā, visbiežāk kā pamatojumu koda iegūšanai izmanto it kā pieteiktu numura maiņu, kā arī to, ka ar attiecīgo numuru ir veiktas kādas nelikumīgas darbības. Turklāt krāpnieki mēdz zvanīt, izmantojot arī dažādas mobilās lietotnes.

“Tele2” atgādina, ka uzņēmuma darbinieki sarunu ar klientu neuzsākt svešvalodā un uzņēmums nekad nezvana klientiem, izmantojot tādas lietotnes kā WhatsApp, Viber, FaceTime u.tml.

Tāpat “Tele2 nekad neveiks izmaiņas klienta datos bez klienta iniciatīvas, un, veicot izmaiņas pakalpojumos, par to klientu informēs vismaz 30 dienas iepriekš. Tāpat uzņēmuma darbinieki nesteidzina pieņemt lēmumus sarunas gaitā, kas ir raksturīga metode dažāda veida krāpniekiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Salesforce Latvijā: kā veidot ciešas attiecības ar klientiem

Andrius Guzaitis, Bluelark Biznesa attīstības vadītājs, 27.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārdošanas jomā mēs piesardzīgi svinam uzvaras, kad ierodas jauni klienti.

Tomēr katrā uzņēmējdarbības mācību grāmatā teikts, ka pārdošana jaunam klientam izmaksā trīsdesmit reizes dārgāk nekā pašreizējam. Un mēs joprojām pieliekam vairāk pūļu, lai atrastu jaunus klientus, nevis veidotu ilgtermiņa attiecības ar viņiem.

Varbūt, piesaistot jaunus klientus, mēs jūtam lielāku lepnumu? Vai šampanietis ir garšīgāks, svinot jaunu pārdošanas darījumu? Veiksmīga klientu aiziešanas novēršanas kampaņa reti beidzas ar biroja ballīti.

Kāpēc uzvara ir tikai sākums?

Mūsdienu uzņēmējdarbība ir balstīts uz ilgtermiņa attiecībām ar klientiem. Lielākā daļa veiksmīgu uzņēmumu pielāgojas mainīgajām klientu vajadzībām, nodrošina izcilu klientu apkalpošanu un maksimāli palielina klientu vērtību ilgtermiņā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Finanšu krāpniecība – drauds makam un valsts drošībai

Mārcis Pelcis, SEB bankas Drošības pārvaldes vadītājs, 29.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu krāpšana ir viena no tendencēm, kuras nozīme diemžēl ir būtiski pieaugusi un turpinās augt arī šogad.

No “atsevišķiem gadījumiem” un dažiem simtiem apkrāptu cilvēku tā ir pārtapusi par daļu no apjomīga starptautiskās organizētās noziedzības tīkla, kas var apdraudēt ne vien mūsu kontus un labklājību, bet arī prātus, saliedētību un drošību. Finanšu krāpnieku ikdienā ienāk mākslīgais intelekts un citas tehnoloģijas, ļaujot tiem viegli noslēpties un daudz veiksmīgāk manipulēt ar mūsu emocijām un gaidām, izliekoties gandrīz par jebkuru sabiedrības locekli. Lai pretdarbotos šiem neredzamajiem draudiem, mūsu kopīgais uzdevums ir izglītot vienam otru, veicināt kritisko domāšanu un spēju atšķirt īstenību no šķituma.

Krāpnieku “apgrozījums” sasniedz miljonu eiro mēnesī

Komentāri

Pievienot komentāru