Jaunākais izdevums

Drīz tiks atklāta motosezona, taču liela daļa autobraucēju ar bažām gaida Brīvo vanagu uzlidojumu galvenokārt nekorektas motociklistu braukšanas kultūras dēļ.

Latvijas Motoklubu asociācijas valdes loceklis, motociklu būvētājs un braukšanas instruktors Uģis Spēlmanis atzīst, ka pēdējā laikā tā ir krietni vien uzlabojusies. Turklāt statistikas dati liecina, ka pērn no 148 bojā gājušajiem ceļu satiksmes dalībniekiem tikai trīs ir bijuši motociklisti, kas atspēko sabiedrības aizspriedumus. Motobraukšana ir dzīvesveids, taču arvien vairāk cilvēki motociklu uzskata par transporta līdzekli, tā nav tikai spēļmantiņa, kas domāta izklaidēm, teic U. Spēlmanis.

Fragments no intervijas, kas publicēta 8.marta laikrakstā Dienas Bizness:

Kurā vecumā pirmo reizi uzkāpāt uz motocikla? Kā sākās jūsu aizraušanās ar šo spēkratu?

Tajā rajonā, kurā dzīvoju, tepat netālu Daugavgrīvas ielai, tā dēvētajā Pankūku ciemā, visi puikas brauca ar mopēdiem un motocikliem. Manas ģimenes rocība nebija liela, abi vecāki bija skolotāji, tāpēc sava mopēda man nebija. Motoklubā varēja iestāties arī bez sava braucamā. Četrpadsmit piecpadsmit gadu vecumā sāku trenēties motosportā Mārupes Tehniskajā sporta klubā, sešpadsmit gadu vecumā sāku braukt ar motociklu.

Kā tikāt pie sava pirmā braucamā?

Lietotu rūpnīcā Sarkanā zvaigzne ražotu mopēdu Rīga 7 ar vienu ātrumu man uzdāvināja māsas krusttēvs. Tā kā tas bija Liepājā, man kaut kādā veidā to vajadzēja dabūt līdz Rīgai. Nedz ar vilcienu, nedz autobusu tas nebija iespējams, tāpēc tas tika izjaukts un pa daļām atvests uz Rīgu. Pats tos 220 kilometrus ar mopēdu atbraukt vēl nevarēju.

Kādi bija jūsu panākumi sportā?

Padomju laikā bija dažādas rajonu sacensības, ko nelielās trasēs organizēja sporta skolas, pulcējot motosporta entuziastus. Bija arī nozīmīgākas sacensības. Taču mani panākumi nebija nekādi lielie, jo varēju trenēties tikai pavasaros un rudeņos, vasarās bija jābrauc strādāt uz laukiem, vest govis ganos. Kad sāku braukt ar motociklu, sacensībās ieguvu traumu, kas liedza kādu laiku nodarboties ar motosportu. Astoņpadsmit gadu vecumā sāku piedalīties motošosejas sacensībās, kas notika Biķernieku trasē. Sportoju līdz pat deviņdesmito gadu vidum. Braucu gan ar solo motociklu, gan ar blakusvāģi. Šajā sporta veidā liela nozīme ir gan sportista fiziskajai, gan spēkrata tehniskajai sagatavotībai. Iespējams, tolaik tam nepiegāju pārāk nopietni, tāpēc rezultāti bija viduvēji. Kad saņēmos, varēju braukt visiem pa priekšu, kad palaidos, pievīla gan tehnika, gan paša spēki.

Esat piedzīvojis kritienus, guvis traumas, taču turpinājis braukt ar motociklu un piedalīties sacensībās. Kā kritieni ir ietekmējuši jūsu attiecības ar šo sporta veidu?

Par laimi, man nav bijušas nekādas nopietnas traumas. Arī slēpojot cilvēki krīt. Viņi nokrīt, pieceļas un turpina slēpot. Daži, tostarp mani skolnieki, ir saskārušies ar psiholoģiskām problēmām – viņi pēc kritiena ilgāku laiku nav nākuši uz nodarbībām, kā rezultātā viņiem ir daudz grūtāk atsākt braukt. Tādu nopietnāku traumu guvu, kad vairs nesportoju, bet mācīju braukt citiem. Mācību laukumā apgāzos ar motociklu, salauzu kāju un pusotru gadu pārvietojos ar kruķiem. Pēc tam bija problēmas atsākt braukt, jo bija jāpārvar bailes. Tas, protams, ir izdarāms, bet tas prasa laiku.

Brīvie vanagi ir viens no pirmajiem Latvijas motoklubiem, kas tika dibināts 1997. gadā. Kā un ar kādu mērķi tas izveidots?

Kad atvērās dzelzs priekškars un Latvijā ienāca pasaules motokultūra, cits pēc cita sāka veidoties motoklubi. Pats pirmais bija klubs Vēja brāļi, tad Brīvie vanagi, tad Hermejs un citi. Mērķis bija kopīga atpūta un izbraucieni, jo cilvēki bija noguruši no deviņdesmitajos gados valdošās spriedzes. Sākās ekonomiskā augšupeja, palielinājās maksātspēja, cilvēki iegādājās motociklus, bet pa vienam braukāt nevēlējās. Šobrīd motoklubu ir par daudz, kādi 60, un 31 no tiem ir Latvijas Motoklubu asociācijas biedrs. Kā jau politikā, arī motosportā – kur trīs latvieši, tur trīs motoklubi. Tā ir kopā sanākšana, kopā būšana. Pavasarī, kad notiek motosezonas atklāšana, pulcējas visi kopā, lai sevi parādītu un uz citiem paskatītos – notiek tāda dižošanās ar spalvām. Daudziem ir svarīgs pats pasākums un parāde, īpaši tiem, kuri brauc no kādas tālākas Latvijas vietas un ir nobraukuši pāris simtus kilometru, izbraukuši agri no rīta, iespējams, pat mīnus grādos. Tie ir vienas sabiedrības daļas svētki. Sabrauc 4–5 tūkstoši motobraucēju, viss rajons Mola apkārtnē ir pilns ar dažāda kalibra spēkratiem.

Cik Latvijā ir aktīvu motobraucēju?

Aptuveni 10 tūkstoši aktīvo braucēju, kuru braucamie ir izgājuši tehnisko apskati. Braukšana katram izpaužas citādi, viens brauc katru dienu, jo motocikls viņam ir transporta līdzeklis, daudzi to vēlētos darīt, bet nevar, jo, piemēram, pa ceļam uz darbu ir jāved bērni uz skolu. Arī tie, kuri ar motociklu gada laikā izbrauc trīs vai četras reizes, ir motociklisti, kāpēc ne? Tikko kļūs siltāks, ielas noskalos no sāls, es arī uz un no darba mājās braukšu ar motociklu, lai man nebūtu jāpavada laiks korķos.

Vai motobraucēju Latvijā kļūst vairāk?

Jā, noteikti. To varu teikt pavisam droši, jo apmācu jaunos motobraucējus. Pagājušajā gadā jau sasniedzām pirmskrīzes «ciparu». Šobrīd izjūtam demogrāfiskās bedres ietekmi, jo cilvēku vecumā no 20 līdz 24 gadiem ir salīdzinoši daudz mazāk.

Visu interviju lasiet 8. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 1.decembra līdz 9.decembrim Vācijas pilsētā Esenē notiek ikgadējais autošovs, kurā tiek demonstrēti jaunākie automobiļi, detaļas, aksesuāri, motocikli, klasiskās un restaurētās automašīnas, aprīkojums un viss pārējais.

Izstāde pirmo reizi notika 1968.gadā un patlaban to apmeklē aptuveni 340 tūkstoši apmeklētāju.

Pasākumā piedalās vairāk nekā 530 dalībnieku, un aptuveni 15% ir starptautiskās kompānijas, kas pārstāv 17 valstis.

Galerijā augstāk – ieskats auto šovā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

FOTO: Dakaras rallija pirmo dienu spilgtākie mirkļi

Laura Mazbērziņa, 09.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dienvidamerikas valstī Peru šonedēļ sācies Dakaras rallijs, kas plaši pazīstams kā grūtākās motoru sporta sacensības pasaulē.

Sportisti sacentīsies gandrīz divu nedēļu garumā no 6. līdz 17. janvārim. Ar Latvijas licenci rallijā startē krievu pilota Aleksandra Dorosinskija stūrmanis Oļegs Uperenko no Ukrainas. Viņi trasē devušies ar BRP Maverick X3 spēkratu.

Kopumā trasē devušās 100 apvidus mašīnas, 41 smagais auto, 30 SxS klases spēkrati, 137 motocikli un 26 kvadricikli.

Slavenais rallijreids no 1979. līdz 2007.gadam 29 reizes norisinājās Āfrikā, bet 2008.gadā tas drošības iemeslu dēļ tika atcelts, savukārt jau nākamajā gadā debitēja Dienvidamerikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Zīmola stāsts: Rīgas Motormuzejs atzīmē 30 gadu jubileju

Laura Mazbērziņa, 16.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aprīlis Rīgas Motormuzejam (RMM) ir īpašs mēnesis, jo pirms 30 gadiem, 1989.gada 22. aprīlī īstenojās seno spēkratu kolekcionāru un entuziastu sapnis par savu mājvietu – svinīgā ceremonijā, klātesot simtiem cilvēku, tika atklāts motormuzejs.

Ideja par seno spēkratu muzeju Latvijā dzima jau 20. gadsimta septiņdesmitajos gados, kad neliela entuziastu grupa – Latvijas Antīko automobiļu klubs - iedibināja tam laikam vēl nebijušu kustību – seno spēkratu salidojumus un rallijus. Šie pasākumi pulcēja ne tikai seno spēkratu īpašniekus, bet arī skatītāju tūkstošus.

Muzeja ēka ir modernās arhitektūras piemineklis, tās fasādes daļa uzrunā kā stilizēta Rolls Royce markas automobiļa radiatora maska.

2016. gadā pēc trīs gadus ilgas rekonstrukcijas muzejs tika atvērts jaunā veidolā. Muzeja trijos stāvos izvietoti vairāk nekā simts automobiļi un motocikli, vairāki desmiti interaktīvo stendu, rotaļu zona bērniem, kafejnīca un konferenču zāle 200 personām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā gan kvadriciklu, gan ūdens motociklu piedāvājums ir plašs, pārstāvēti ir visu lielāko pasaules ražotāju zīmoli, un tuvākajos gados šajā ziņā pārsteigumu nebūs.

Kvadricikliem kā bezceļa transporta līdzekļiem liela sezonalitāte pārdošanas intensitātē nav, jo ar tiem var braukt visu gadu. Pretēji ir ar ūdens motocikliem, jo pēc tiem interesenti naskāk sāk lūkoties līdz ar pirmajiem pavasara saules stariem. Abi šie transporta līdzekļi tiek izmantoti gan izpriecu braucieniem, gan darbam, atzīst DB aptaujātie tirgotāji un ražotāju dīleri.

DB aptaujātie tirgotāji teic, ka pieprasījums pēc kvadricikliem lēnām, stabili pieaug un to veicina gan kopējā ekonomiskā situācija valstī, gan fakts, ka aizvien vairāk šo transporta līdzekli iegādājas praktiskām vajadzībām. SIA SDK direktors un līdzīpašnieks Jānis Kivlinieks spriež, ka pagaidām gan emocionālo pircēju ir vairāk, ap 60%, bet praktisko pircēju pulks lēnām sakuplo. Tādi ir gan lopkopji, gan mednieki, gan lauku saimniecību īpašnieki, kuriem nepieciešams apsekot teritoriju, piemēram, laukus, mežus, kā arī veikt mazus darbus, tostarp sniegu šķūrēt. Šo braucamo par labu esam atzinuši arī dažādi dienesti – municipālā policija, ugunsdzēsēji, militārās struktūras –, kas aprēķinājuši, ka naudas un vajadzību proporcija tiem ir pieņemama. «Kvadricikls ir mazs un viegls. Ar to ērti iebraukt mežā, tas neatstāj pēdas, līdz ar to nebojā vidi sev apkārt, jo sver 300–400 kg. Salīdzinājumam – neliels traktors sver tonnu. Protams, biznesam ir arī garoziņa, nav tikai saldā dzīve. Reizēm tiek noteikti dažādi apkārtējās vides ierobežojumi, kas nereti ir nepamatoti, jo tehnika ir veidota videi draudzīga un tā atbilst gan izmešu normām, gan skaņas ierobežojumiem. Bieži vien vides aktīvisti neņem to vērā un aizliedz kaut ko aizliegšanas pēc,» domā J. Kivlinieks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijā radītā Eiropas kopbraukšanas platforma Bolt (iepriekš Taxify), uzsāk darbību Lielbritānijas galvaspilsētā Londonā, informē uzņēmumā.

Bolt lietotnē Londonā tiks iestrādāta palīdzības izsaukšanas poga. SOS pakalpojums nodrošinās papildus drošību pasažieriem, un vajadzības gadījumā būs iespējams nekavējoties sazināties ar policiju. Mazāk steidzamos jautājumos pasažieri varēs sazināties ar Bolt diennakts klientu apkalpošanas centru Londonā. Lai no bīstamām situācijām pasargātu arī vadītājus, arī viņiem būs iespēja izmantot palīdzības izsaukšanas poga.

«Mēs esam priecīgi par iespēju uzsākt darbību Lielbritānijas tirgū, sākot ar tās dinamisko galvaspilsētu. Londonā. Londona ir pelnījusi lielāku izvēli kopbraukšanas nozarē,» uzskata Markuss Villigs, Bolt dibinātājs. «Zemākas cenas pasažieriem un labāki darba apstākļi vadītājiem atstāj pozitīvu iespaidu uz tirgu, to var novērot visā pasaulē.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Zīmola stāsts: Eiropā vispirktākais skūteris

Jolanta Sēnele, speciāli DB, 02.07.2019

Vespa skūteri. Pārējās fotogrāfijas skatāmas tālāk galerijā!

Foto: Žygimantas Gedvila/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vespa spējusi vienā ripojošā priekšmetā apvienot visu, ar ko slavena Mikelandželo dzimtene

Aaah un aiziet! Odrija Hepberna, mazliet pārbiedētu seju un, knapi kontrolējot stūri, jau ļaujas Vespai sevi nest pa Romas ielām. Pa ielas nepareizo pusi, iztramdot gleznu pārdevējus un laiskus kafijas dzērājus, radot visapkārt vienu vienīgu haosu, kam galu var darīt tikai uzticīgi, kārtībai kalpojoši policisti. Šī ikoniskā aina ir no tikpat ikoniskās filmas Romas brīvdienas. Un tāpat kā šī filma ieskaitīta kino klasikas zelta fondā, tāpat arī Vespa – gan ne kino, bet dizaina klasikas zelta fondā.

Bezgala simpātiskā un varen itāliskā «lapsenīte». Cute! – teiktu amerikāņi.

Kaut skūteris nav sācies ar Vespa, tomēr tas noteikti ir slavenākais skūteris. Pēc dažādiem avotiem, kaut ko skūteriem līdzīgu ražoja jau kopš XX gadsimta sākuma, bet pēc skata tie vairāk atgādināja mazspēcīgus motociklus vai jaudīgus riteņus.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

ASV un ES tarifu karš, kurā ir tikai zaudētāji

Rūta Kesnere - DB komentāru nodaļas redaktore, 24.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no globālās dienaskārtības aktuālākajiem jautājumiem ir tirdzniecības karš starp ASV un ES, kas cita starpā ir visbūtiskākie sabiedrotie arī NATO aliansē. Kariņu iesāka ASV prezidents Donalds Tramps, paziņojot, ka viņa mērķis ir samazināt negodīgo tirdzniecības deficītu attiecībās ar ES, kas pašlaik ir 169 miljardu dolāru apmērā.

Jāpiezīmē, ka situāciju vēl vairāk saasina 2020. gadā gaidāmās ASV prezidenta vēlēšanas. Kā izteicies prominents ASV ekonomists Gerijs Hufbauers, Tramps no visas sirds tic, ka konfrontācija ar ārvalstīm nodrošinās viņam vēlētāju balsis. Jau šobrīd ASV ir noteikusi papildu tarifus ES dzelzs un alumīnija produktiem, uz ko mēs atbildējām ar tarifiem tādām ASV jutīgām precēm kā burbons, džinsi, motocikli u.c. Pašlaik aktuālākās domstarpības ir saistītas ar lidmašīnu ražotāju subsīdijām, kur Tramps uzskata, ka ES sniedz neatļautu atbalstu saviem aviācijas uzņēmumiem, kam ES savukārt nevēlas piekrist, norādot, ka ASV dara tieši to pašu. Līdz ar to Tramps gatavojas līdz novembrim izlemt, vai noteikt tarifus Eiropas autorūpniecības produkcijai, kā rezultātā varētu tikt apdraudēti 8,6% no eirozonas auto industrijas izlaides, kas nozīmētu ne tikai ienākumu samazināšanos, bet arī darba vietu skaita sarukšanu. No tā visvairāk ciestu ES lielākā ekonomika Vācija. Jau šajā vasarā Pasaules Tirdzniecības organizācija (PTO) skatīs ASV ierosināto lietu par bloka neatļautu atbalstu Francijā bāzētajai Airbus ražotnei, kā arī ES atbildes iesniegumu par neatļautām ASV subsīdijām savai Boeing ražotnei. Pagaidām vēl ir pāragri prognozēt, kāds būs PTO verdikts, taču nav izslēgts, ka neatkarīgi no tā D. Tramps no saviem uzstādījumiem par negodīgu pārējo pasauli, kas negodīgi izturas pret amerikāņiem, neatkāpsies. Tajā pašā laikā vairākas ES amatpersonas, kā raksta vietne politico. eu, uzskata, ka Trampa draudi par tarifiem ES autorūpniekiem ir sava veida šantāža, lai panāktu, ka tirdzniecības sarunās starp ASV un ES tiktu iekļauta arī lauksaimniecība. Te arī rādās zināma šķelšanās starp ES dalībvalstīm, jo Vācija, lai izbēgtu no tarifiem autorūpniekiem, būtu lauksaimnieku jautājumā gatava piekāpties ASV, par ko ne dzirdēt negrib Francija, kurai lauksaimniecības jautājums ir daudz prioritārāks par tarifiem autorūpniecībai. Protams, ka tirdzniecības un tarifu karš nenāk par labu nedz ASV, nedz ES ekonomikām, tas nozīmē saspīlējumu ne tikai ekonomiskajās, bet arī politiskajās attiecībās. Turklāt, kā norāda politico.eu, kārtējās stiprās vācu sievietes (pēc analoģijas ar Angelu Merkeli) iecelšana EK prezidentes amatā nekādi nesekmēs ciešāku saišu izveidošanu ar Trampa administrāciju. Turklāt Urzula fon der Leiene ir bijusi Vācijas aizsardzības ministre, un Tramps atkārtoti ir pārmetis Vācijai, ka tā pārāk maz līdzekļu tērē aizsardzībai. Tā ka ES un ASV attiecībās nav gaidāmas vieglas dienas, kas dzīvi neatvieglo arī Latvijai, jo gan ES, gan ASV vienlīdz lielā mērā ir mūsu drošības garanti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pirmreizējā reģistrācija šogad pirmajos piecos mēnešos veikta 19 418 vieglajām automašīnām, kas ir par 30,7% mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) apkopotā informācija.

Tāpat 2020.gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā pirmreizēji reģistrētas 2699 kravas automašīnas, kas ir par 31,7% mazāk nekā gadu iepriekš, 134 autobusi, kas ir par 7,6% mazāk, un 1537 motocikli un tricikli, kas ir par 20,4% mazāk nekā pērn attiecīgajā periodā.

Gada pirmajos piecos mēnešos pirmreizēji reģistrēti arī 710 mopēdu, kas ir par 5,6% vairāk, 96 kvadracikli, kas ir par 1% mazāk, un 2677 piekabes un puspiekabes, kas ir par 22% mazāk nekā pērn attiecīgajā periodā.

Tādējādi 2020.gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā kopumā pirmo reizi reģistrēts 27 271 transportlīdzeklis, kas ir par 28,7% mazāk nekā pērn attiecīgajā periodā.

Latvijā 2019.gadā pirmreizējā reģistrācija tika veikta kopumā 91 006 transportlīdzekļiem, kas ir par 1,1% vairāk nekā gadu iepriekš, tostarp 68 074 vieglajām automašīnām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Pirmreizējā reģistrācija septiņos mēnešos Latvijā veikta par 24% mazāk vieglo automašīnu

LETA, 03.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pirmreizējā reģistrācija šogad septiņos mēnešos veikta 30 703 vieglajām automašīnām, kas ir par 24% mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) apkopotā informācija.

Tāpat 2020.gada septiņos mēnešos Latvijā pirmreizēji reģistrētas 3926 kravas automašīnas, kas ir par 28,9% mazāk nekā gadu iepriekš, 152 autobusi, kas ir par 20,8% mazāk, un 2685 motocikli un tricikli, kas ir par 7,5% mazāk nekā pērn attiecīgajā periodā. Septiņos mēnešos pirmreizēji reģistrēti arī 1179 mopēdi, kas ir par 2% vairāk, 142 kvadracikli, kas ir par 10,1% vairāk, un 4308 piekabes un puspiekabes, kas ir par 11,3% mazāk nekā pērn attiecīgajā periodā.

Tādējādi 2020.gada septiņos mēnešos Latvijā kopumā pirmo reizi reģistrēti 43 095 transportlīdzekļi, kas ir par 21,8% mazāk nekā pērn attiecīgajā periodā.

Latvijā 2019.gadā pirmreizējā reģistrācija tika veikta kopumā 91 006 transportlīdzekļiem, kas ir par 1,1% vairāk nekā gadu iepriekš, tostarp 68 074 vieglajām automašīnām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Žurnāla Dienas Bizness izdevums #36

DB, 15.09.2020

Dalies ar šo rakstu

Statistikas dati rāda, ka krīzes laikā ir samazinājies nodarbināto atalgojums un tas ir noticis privātajā sektorā.

No iepriekšējās krīzes parauga – brīdī, kad apstājās ekonomika privātajā sektorā, nekas cits neatlika, kā samazināt algas un atlaist darbiniekus valsts sektorā.

Lasi žurnāla "Dienas Bizness" 15. septembra numurā:

  • viedokļi - ko valsts var darīt efektīvāk, gudrāk, savādāk, mazāk vai nemaz
  • aktuāli – sagaidāmi skaļi procesi OIK lietās
  • tēma - "Dienas Bizness salīdzina" atalgojumu valsts pārvaldē un privātajā sektorā
  • likumdošana - akcionāru karu izbeigšanai nepieciešams kapitālais remonts
  • ārpolitika - kas būs, ja ASV paralizēs politiskā krīze
  • mazumtirdzniecība - turpina iepirkties, bet dara to citādi
  • biznesa psiholoģija - vadītājs birojā un darbinieki attālināti?
  • dzīvesstils – radoša digitālā satura mārketinga aģentūras "New Black" dibinātāja Artūra Medņa un dzīvesbiedres Ilzes Mednes kaislība - motocikli
  • brīvdienu ceļvedis - Brigita Bula, "Brigita Bula arhitekti" vadošā arhitekte

Komentāri

Pievienot komentāru