Jaunākais izdevums

Ķīnas sociālo mediju platforma "TikTok" paziņojusi, ka investēs vienu miljardu eiro, lai Somijā uzbūvētu datu centru.

Ķīnas tehnoloģiju grupai "ByteDance" piederošā videoplatforma norāda, ka datu centrs Somijā esot "nozīmīgs solis", lai nodrošinātu datu drošību Eiropā.

"TikTok" skaidro, ka datu centrs Kouvolā, Somijas dienvidaustrumos, tiek būvēts saistībā ar 12 miljardu eiro vērto uzņēmuma iniciatīvu, lai aizsargātu 175 miljonu lietotāju Eiropā datus.

Kā ziņots, par Eiropas iedzīvotāju privāto datu nosūtīšanu uz Ķīnu un aizsardzības pret to nonākšanu Ķīnas varasiestāžu rīcībā nenodrošināšanu, platformai "TikTok" Īrijas Datu aizsardzības komisija pagājušajā nedēļā noteica 530 miljonu eiro sods.

Sociālo mediju platforma izmeklēšanas laikā atzina, ka ir glabājusi lietotāju no Eiropas datus Ķīnā, lai gan iepriekš to bija noliegusi.

Rietumvalstīs jau ilgstoši ir bijušas bažas par "TikTok" spēju aizsargāt lietotāju privātos datus, lai Ķīna tos nevarētu izmantot spiegošanas un propagandas mērķiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas uzņēmumam "ByteDance" piederošā videoplatforma "TikTok" svētdien atkal ir pieejama lietotājiem ASV.

"TikTok" nebija pieejama lietotājiem ASV kopš sestdienas vakara pirms tam, kad svētdien spēkā stājās federālais aizliegums platformai, kamēr tā netiek pārdota ar Ķīnu nesaistītiem pircējiem.

Taču aizejošā ASV prezidenta Džo Baidena administrācija bija apliecinājusi, ka nesteigsies ar aizlieguma izpildi, jo pirmdien darbu sāks jaunievēlētā prezidenta Donalda Trampa administrācija, kurai vajadzētu pieņemt turpmākus lēmumus.

Tramps, kurš iepriekš bija atbalstījis platformas aizliegumu, svētdien solīja, ka, stājoties amatā, dos rīkojumu atlikt aizlieguma izpildi, lai dotu iespēju "ByteDance" noslēgt darījumu par meitasuzņēmuma ASV likteni.

Ierakstā savā sociālajā medijā "Truth Social" Tramps aicināja ASV kļūt par 50% "TikTok" līdzīpašnieku, jo lietotnes vērtība varētu sasniegt "simtiem miljardu dolāru, varbūt pat triljonus".

Tehnoloģijas

Ja ASV iegādāsies daļu TikTok akciju, videoplatforma būs ievērojams konkurents Facebook un Amazon

LETA,24.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja ASV iegādāsies daļu "TikTok" akciju, videoplatforma būs ievērojams konkurents "Facebook" un "Amazon", tādu viedokli aģentūrai LETA pauda Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) pētnieks, Latvijas Transatlantiskās organizācijas (LATO) valdes loceklis Sandis Šrāders.

Eksperts atgādināja ASV prezidenta Donalda Trampa sacīto pirms inaugurācijas - viņš nāca klajā ar priekšlikumu par to, lai ASV iegādātos 50% "TikTok" akciju, savukārt Ķīnas uzņēmumam "ByteDance", kam pieder "TikTok", piederētu atlikušās akcijas 50% apmērā. Šrāders sacīja, ka šāds sadalījums ir nepieciešams, lai Tramps ļautu videoplatformai "TikTok" darboties ASV un tā būtu pieejama ASV patērētājiem un tirgum.

"Šeit gan jāskatās arī uz to, kādas rekcijas un kādas būs to miljardieru intereses, kas apmeklēja Trampa inaugurāciju, piemēram, "Meta" vadītājs Marks Zakerbergs un "Amazon" dibinātājs Džefs Bezoss. Platformai "Facebook" viens no lielākajiem un svarīgākajiem konkurentiem ir tieši "TikTok", sacīja eksperts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules bagātākais cilvēks un ASV prezidenta Donalda Trampa padomnieks Īlons Masks sestdien publiskotos komentāros paziņoja, ka nav ieinteresēts iegādāties platformas "TikTok" daļu ASV.

"Es neesmu iesniedzis piedāvājumu par "TikTok", un man nav nekādu plānu, ko es darītu, ja man piederētu "TikTok"," pavēstīja Masks komentāros, kas tika sniegti janvāra beigās Vācijas forumā un tika publicēti nedēļas nogalē.

Masks paziņoja, ka nevēlas iegādāties uzņēmumu.

"Es personīgi neizmantoju "TikTok", tāpēc, ziniet, neesmu ar to tik labi pazīstams," viņš teica. "Es neesmu gatavs iegādāties "TikTok"."

ASV prezidents Donalds Tramps pēc stāšanās amatā parakstīja rīkojumu, ar kuru uz 75 dienām tiek atlikta likuma, kas aizliedz videoplatformas "TikTok" darbību valstī, stāšanās spēkā.

ASV Kongress pagājušajā gadā pieņēma likumu, kas liek Ķīnas uzņēmumam "ByteDance" vai nu pārdot ārkārtīgi populāro platformu, vai arī to slēgt. Likumam bija spēkā jāstājas dienu pirms Trampa inaugurācijas.

Reklāmraksti

Digitālā mārketinga tendences 2025. gadam

Sadarbības materiāls,27.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālā pasaule nepārtraukti attīstās, reaģējot uz globālajām tendencēm un pamatīgām pasaules izmaiņām. Lai saglabātu savas pozīcijas, uzņēmumiem ir jāpārzina esošās tendences un nozares prognozes - attiecīgi pielāgojot tām savas mārketinga stratēģijas biznesa rezultātu sasniegšanai.

“Raugoties uz 2025. gadu, redzams, ka digitālā mārketinga ainava turpinās strauji attīstīties, radot uzņēmumiem gan izaicinājumus, gan milzīgas iespējas. Lai saglabātu konkurētspēju, uzņēmumiem būs jāpielāgo savas stratēģijas, budžets un resursu sadale. Panākumi vairs nebūs atkarīgi tikai no sekošanas līdzi tehnoloģiskajiem sasniegumiem - šie jauninājumi būs jāizmanto radošā veidā, lai izveidotu dziļāku saikni ar patērētājiem un nodrošinātu personalizētu, saistošu pieredzi dažādās platformās," saka Maiks Dorfmans, digitālā mārketinga aģentūras RocketScience dibinātājs.

"2025. gadā digitālais mārketings būs vairāk saistīts ar precizitāti, nevis apjomu - koncentrēsies uz personīgām, jēgpilnām saiknēm ar auditoriju, izmantojot novatoriskus, taču uz datiem balstītus stratēģiski pielāgotus risinājumus. Mārketinga budžetiem būs jākļūst elastīgākiem, vairāk koncentrējoties uz testēšanu, pielāgošanās spēju un jaunu tehnoloģiju, tostarp mākslīgā intelekta, iekļaušanu, kas uzlabo iesaistīšanos un veicina lielāku ieguldījumu atdevi," skaidro Maiks Dorfmans.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas amatpersonas izskata iespēju pārdot videoplatformu "TikTok" miljardierim Īlonam Maskam, pirmdien vēstīja ziņu aģentūra "Bloomberg".

Aģentūra, atsaucoties uz informētiem avotiem, ziņo, ka viens no Pekinā apspriestajiem scenārijiem paredz, ka Maskam piederošais uzņēmums "X" iegādāsies "TikTok" no Ķīnas uzņēmuma "ByteDance", kam pieder "TikTok", un apvienos to ar "X".

"Bloomberg" aplēsis "TikTok" vērtību uz 40 līdz 50 miljardiem ASV dolāru.

Lai gan Masks šobrīd tiek uzskatīts par pasaules bagātāko cilvēku, ziņu aģentūra norāda, ka nav skaidrs, kā Masks varētu veikt šo darījumu un vai viņam būtu jāpārdod citi aktīvi.

ASV valdība pagājušajā gadā pieņēma likumu, kas spiež "ByteDance" vai nu pārdot ārkārtīgi populāro platformu, vai arī to slēgt. Likums stājas spēkā svētdien - dienu pirms jaunievēlētā prezidenta Donalda Trampa inaugurācijas.

Ekonomika

Tramps apsver tarifu atvieglošanu Ķīnai apmaiņā pret akceptu TikTok darījumam

LETA--DPA,27.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV prezidents Donalds Tramps trešdien izteicies, ka viņš varētu piedāvāt Ķīnai nedaudz samazināt muitas tarifus apmaiņā pret Pekinas piekrišanu pārdot populāro platformu "TikTok".

Runājot ar žurnālistiem Ovālajā kabinetā, Tramps paziņoja, ka, iespējams, varētu samazināt tarifus vai pasākt ko citu, lai panāktu Pekinas piekrišanu, piebilstot, ka "katrs tarifu punkts ir vairāk vērts nekā "TikTok"".

ASV Kongress pagājušajā gadā pieņēma likumu, kas liek Ķīnas uzņēmumam "ByteDance" vai nu pārdot ārkārtīgi populāro platformu, vai arī to slēgt. Likumam bija jāstājas spēkā 19.janvārī, bet Tramps pēc stāšanās prezidenta amatā parakstīja rīkojumu, ar kuru uz 75 dienām to atlika. Prezidenta rīkojumus ir spēkā līdz 5.aprīlim, un Tramps ļābvis noprast, ka to varētu pagarināt.

ASV viceprezidents Džeimss Deivids Venss nesen pauda pārliecību, ka risinājums par "TikTok" nākotni ASV tiks panākts līdz aprīļa sākumam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par zīmolu izaicinājumiem mūsdienās, publiskajiem līderiem, profesionālu reputācijas veidošanu, gatavošanos krīzēm un vai tas maz ir iespējams, arī par pašas sabiedrisko attiecību nozares izaicinājumiem Dienas Bizness saruna ar sabiedrisko attiecību aģentūras Repute dibinātāju Ivetu Dzērvi.

Ko šodien nozīmē bieži piesauktais vārds reputācija? Tagad jau šo vārdu piesauc ne tikai profesionāļi, bet reputāciju izvērtē pat valsts institūcijas pirms sadarbības uzsākšanas.

Reputācija ir uzticēšanās. Un uzticēšanās pamatā ir stāsts, ko mēs veidojam par sevi, savu pakalpojumu vai produktu. Taču ir viens “bet”… Stāsta veidošana ir ļoti laikietilpīgs process, un tas ilgst visu profesionālo dzīvi, ja runājam par cilvēku. Savukārt, ja runājam par produkta vai uzņēmuma zīmolu, tad tik ilgi, kamēr šis zīmols pastāv, un zināmi nospiedumi cilvēku atmiņās saglabājas arī pēc tam. Būtiski, lai stāsts būtu patiess. Ir iespējams radīt uz meliem balstītu stāstu, bet tad tas nebūs dzīvotspējīgs. Ir faktiski neiespējami klāstīt, ka sapuvis ābols ir sulīgs un gards.

Eksperti

EM iecerētais digitālais rīks varētu izmaksāt vairākus simtus tūkstošus

Ivars Muciņš, IT uzņēmuma “Euso” valdes priekšsēdētājs,11.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrijas (EM) iecere par speciāla digitāla rīka izveidi, kas pircējiem palīdzētu salīdzināt produktu cenas dažādos veikalos, nodokļu maksātājiem var izmaksāt vairākus simtus tūkstošus eiro.

Protams, izmaksas ietekmēs daudzi faktori, bet skaidrs ir viens – šāds rīks ilgtermiņā nebūs lēts. Jāņem vērā, ka tā uzturēšanai un tehniskajām vajadzībām jāatvēl vēl aptuveni no 15 līdz 20 % gadā, kas tiek rēķināts no kopējā izstrādes un ieviešanas budžeta.

Līdz ar EM ieceri noteikt uzcenojuma griestus pamata pārtikas precēm lielveikalos, tā nākusi klajā arī ar ideju par speciāla digitāla rīka izveidi, kas pircējiem palīdzētu salīdzināt produktu cenas dažādos veikalos.

Jāņem vērā, ka šis digitālais rīks arī kādam ir jāapkalpo, līdz ar to papildus vēl jāaprēķina izmaksas, kas saistītas ar darba algām. Protams, jārēķinās, ka arī veikaliem šī būs papildu slodze, jo plānots, ka informācija par cenām tiek atjaunota katru dienu. Uzskatu, ka situācijā, kad paralēli tiek diskutēts par birokrātijas un valsts tēriņu samazināšanu, šis nav projekts, kas valstij būtu prioritāte. Vairāk izklausās pēc populisma un iespējas kādam politiķim pirms vēlēšanām piekārt sev “labi padarīta darba ordeni.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

15.martā visā pasaulē jau sesto reizi tiek atzīmēta Digitālās talkas diena - diena, kad pasaulē tiek aktualizēts digitālo atkritumu jautājums, veidi rīki digitālās ikdienas sakopšanai un paradumi digitālo atkritumu un digitālo netikumu mazināšanai.

VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) aicina iedzīvotājus un organizācijas izzināt, kas ir digitālie atkritumi, izvērtēt savas darbības un paradumus tiešsaistē, kā arī dzēst nevajadzīgo digitālo saturu, kas glabājas viedierīcēs, datoros un datu glabātuvēs, reģistrējot dzēsto apjomu vietnē www.digituvi.lv .

Kas ir digitālie atkritumi?

Digitālie atkritumi ir jebkāds digitālais saturs, kas tiek radīts, bet vairs netiek izmantots. Digitālo atkritumu radīšana un uzkrāšana rada reālu ietekmi uz fizisko vidi - enerģijas patēriņu un CO₂ izmešus. Pēdējo piecu gadu laikā pasaulē radītais digitālo datu apjoms ir teju trīskāršojies un šogad pārsniegšot 180 zetabaitus.