Ražošana

Valsts meža dienests reģistrējis 127 meža inventarizācijas veicējus

Māris Ķirsons [email protected],16.05.2003

Jaunākais izdevums

Līdz šodienai Valsts meža dienests (VMD) ir reģistrējis 127 personas, kuras turpmāk drīkstēs veikt meža inventarizāciju un apsaimniekošanas plānošanu. Tiesības veikt meža inventarizāciju un meža apsaimniekošanas plānošanu apliecina reģistrācija Valsts meža dienestā, norādīts VMD ģenerāldirektora palīdzes izpaltītajā informācijā. 18.aprīlī stājušies spēkā «Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi», kur noteiktas profesionālās kvalifikācijas prasības, kas nepieciešamas meža inventarizācijas un meža apsaimniekošanas plānošanas darbu veikšanai. Personai, kura vēlas veikt meža inventarizāciju, jāreģistrējas Valsts meža dienestā. Izvērtējot iesniegtos dokumentus, tiek pārbaudīts, vai konkrētā persona atbilst noteiktajām prasībām par atbilstošu izglītību un reģistrāciju apliecina Valsts meža dienesta izdots rakstveida lēmums. To personu sarakstu, kurām ir atļauts veikt meža inventarizāciju un meža apsaimniekošanas plānošanu, ir iespējams uzzināt Valsts meža dienestā, saraksts tiek publicēts arī VMD mājas lapā – HYPERLINK http://www.vmd.gov.lv āwww.vmd.gov.lv Valsts meža dienests katru gadu izvērtēs meža inventarizācijas veicēju darba kvalitāti – vai inventarizācijas veicējs nav saņēmis atteikumu reģistrēt viņa sagatavoto inventarizācijas informāciju vairāk kā 10% no inventarizētajām zemes vienībām. Ja meža inventarizācijas veicējs nebūs ievērojis šo prasību, viņa reģistrācija tiks anulēta un vismaz vienu gadu šī persona meža inventarizāciju veikt nedrīkstēs.norādīts VMD ģenerāldirektora palīdzes izpaltītajā informācijā. Ieteikums meža īpašniekiem - - pirms izvēlēties meža inventarizācijas veicēju, pārliecināties, vai viņš ir reģistrējies Valsts meža dienestā, - slēgt līgumu par meža inventarizācijas veikšanu, kurā noteikts darba apjoms, samaksa, atbildība.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašvaldības ar to īpašumā esošajiem meža resursiem nerīkojas saimnieciski, negūstot iespējami lielāko labumu no šo vērtīgo publisko aktīvu pārvaldības, lietderības revīzijā par pašvaldību rīcību ar meža resursiem secinājusi Valsts kontrole.

Revīzijā gūtie pierādījumi liecina, ka revidētajās Alūksnes, Jelgavas, Krāslavas, Saldus un Siguldas novada pašvaldībās kopumā nav informācijas par 63% jeb 5451 hektāru (ha) meža resursiem - nav veiktas meža inventarizācijas. Taču arī inventarizētajās meža platībās 5072 ha netiek pienācīgi veiktas visas meža apsaimniekošanas ciklā paredzētās darbības, piemēram, meža atjaunošana pēc cirsmu izstrādes, jaunaudžu un krājas kopšana, aizsardzība pret kaitēkļu un dzīvnieku bojājumiem, meliorācijas un meža infrastruktūras uzturēšana. Neveicot šīs darbības, pašvaldības samazina meža nākotnes vērtību un iespēju ik gadu gūt ieņēmumus līdz pat 3 438 400 eiro.

Ražošana

Izstrādāti meža inventarizācijas noteikumi

Māris Ķirsons [email protected],06.07.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemkopības ministrija (ZM) ir izstrādājusi Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu „Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi”, kas izsludināja valsts sekretāru sanāksmē. Normatīvais akts nosaka meža inventarizācijas kārtību, Meža valsts reģistra uzturēšanas kārtību, kā arī kārtību apliecinājuma izsniegšanai un iesniegumā iekļaujamo informāciju apliecinājuma saņemšanai. Tāpat noteikumi paredz meža īpašnieka vai tiesiskā valdītāja sniedzamo informāciju un tās iesniegšanas kārtību un profesionālās kvalifikācijas prasības meža inventarizācijas veikšanai un meža apsaimniekošanas plānošanai, norādīts Zemkopības ministrijas informācijā. Noteikumu projektā papildināta meža inventarizācijas veicēju iesniedzamās informācijas struktūra. Noteikts, ka meža zemju plāni Valsts meža dienestam iesniedzami digitālā veidā. Tāpat iesniedzams platību labojumu saraksts un saraksts ar katra inventarizācijas veicēja inventarizēto meža kvartālu uzskaitījumu, ja inventarizāciju vienas zemes vienības ietvaros veikuši vairāki meža inventarizācijas veicēji. Noteikumu projektā mainīta arī meža īpašnieka vai tiesiskā valdītāja informācijas iesniegšanas kārtība. Noteikts, ka meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs iesniegumus un pārskatus iesniedz jebkurā Valsts meža dienesta mežniecībā vai klientu apkalpošanas centrā nevis tajā mežniecībā, kuras teritorijā atrodas meža īpašums vai tiesiskais valdījums, norādīts Zemkopības ministrijas informācijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas vadītāja Daiga Mieriņa (ZZS) nolēmusi rosināt atteikties no būvju tehniskās inventarizācijas lietām, kas, viņas ieskatā, esot nevajadzīgas paliekas no padomju laikiem.

Būvju tehniskās inventarizācijas lietas jeb būvju kadastrālās uzmērīšanas lietas veic Valsts zemes dienests (VZD). Saeimas komisijas sēdē 17.janvārī VZD informēja, ka šobrīd rindā uz ēku un būvju kadastrālo uzmērīšanu ir 7062 pasūtījumi.

Mieriņa skaidroja, ka būtībā šo kadastrālo uzmērīšanu veic, lai iegūtos datus izmantotu nekustamā īpašuma nodokļa aprēķināšanā. Taču šos pašus datus var iegūt arī citādi, piemēram, Būvniecības informācijas sistēmā, kurā tiek ievietoti projekti, kā arī reģistrētas to izmaiņas.

Būvju kadastrālo uzmērīšanu jāveic, ne tikai nododot ēku ekspluatācijā. Ja dzīvoklī tiek pārcelta siena, nepieciešama inventarizācijas lieta, ja gribi lielāku virtuvi - nepieciešama inventarizācijas lieta, uzbūvē garāžu - vajag inventarizācijas lietu, teica Mieriņa.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts meža dienests (VMD) ir izsniedzis atļauju 29,34 hektāru izciršanai Biķernieku mežā, aģentūrai LETA sacīja VMD preses sekretāre Selva Šulce.

Viņa sacīja, ka uz Biķernieku mežu attiecas Meža likuma un tam pakārtoto normatīvo dokumentu prasības. Saskaņā ar likumu, lai mežā varētu veikt kādu saimniecisku darbību, meža īpašniekam jānodrošina meža inventarizācijas veikšana un dati jāiesniedz VMD. Lai meža īpašnieks varētu rakstīt iesniegumu un prasīt atļauju veikt ciršanu, jābūt izstrādātam meža apsaimniekošanas plānam, pamatojoties uz meža inventarizācijas datiem.

Šulce piebilda, ka Biķernieku meža īpašnieks šādu plānu bija izstrādājis un savā VMD iesniegtajā pieteikumā izteicis vēlmi cirst mežu. Pēc iesnieguma saņemšanas VMD darbinieki kopā ar Zemkopības ministrijas darbiniekiem otrdien, 10.oktobrī apmeklēja Biķernieku mežu, lai, atbilstoši normatīvajiem aktiem, veiktu pārbaudi dabā. Pārbaudē tika konstatēts, ka veiktās darbības ir atbilstošas mežsaimniecību regulējošo normatīvo aktu prasībām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2006. gada ugunsnedrošais laikposms izvērtās par vienu no visu laiku smagākajiem meža ugunsapsardzībā. 2006. gadā 394 gadījumos par meža ugunsgrēka cēloni bija vecās zāles dedzināšana, bet 100 gadījumos ļaunprātīga dedzināšana, liecina Valsts meža dienesta sniegtā informācija.

Valsts meža dienesta 2006. gadā ir atklājis un dzēsis 1929 meža ugunsgrēkus ar kopējo uguns skarto platību 3790,56 hektāri.

2006. gada ugunsnedrošais laikposms izvērtās par vienu no visu laiku smagākajiem meža ugunsapsardzībā. Meža ugunsnedrošais laikposms tika noteikts sākot ar 25. aprīli un turpinājās līdz 9. oktobrim. Šajā gadā tika reģistrēts lielākais meža ugunsgrēku skaits kāds jebkad valstī ir uzskaitīts – 1929 ugunsgrēki. Arī uguns skartās platības ir bijušas ievērojamas – 3790,56 hektāri. Pēdējo reizi lielākas uguns skartās meža platības tika reģistrētas 1992. gadā, kad uguns skāra 8412 hektārus. Pēdējos 15 gadus vidēji gadā meža ugunsgrēki ir skāruši 1459 ha lielas platības.

Ražošana

Beidzot sāk skatīt Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādņu projektu

Māris Ķirsons [email protected],12.08.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts sekretāru sanāksmē Zemkopības ministrija pieteica pamatnostādņu projektu “Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādnes”.Kā norāda Zemkopības ministrija, tad atbilstoši Latvijas Meža un saistīto nozaru nacionālās programmas koncepcijā noteiktajiem Programmas izstrādes posmiem ir formulēti meža nozares attīstības stratēģiskie mērķi.Pamatnostādnes ietver Programmas pirmajā izstrādes posmā formulētos meža nozares attīstības ilgtermiņa stratēģiskos (attīstības politikas) mērķus, problēmas, kuras kavē šo mērķu sasniegšanu, attīstības politikas pamatprincipus un rīcības virzienus attīstības politikas mērķu sasniegšanai un politikas rezultatīvos rādītājus. Meža un saistīto nozaru attīstības pamatprincipi balstās uz Latvijas Meža politikas Vienotās tautsaimniecības attīstības stratēģijas pamatprincipiem, ievērojot Latvijas Republikas ratificētās starptautiskās konvencijas un starptautiskos līgumus, valdības parakstītas starptautiskās vienošanās, zinātniski pamatotas Latvijas dabas, sociālās un ekonomiskās likumsakarības un nacionālās meža apsaimniekošanas tradīcijas un pieredzi:

1. Meži ir Latvijas nacionālā bagātība, kura apsaimniekojama, saglabājama un vairojama, lai līdzsvarotu sabiedrības ekoloģiskās, ekonomiskās un sociālās vajadzības un nodrošinātu attīstības iespējas. 2. Meža apsaimniekošana tiek pilnveidota, ņemot vērā meža ekosistēmu lomu vietējos un globālajos procesos – oglekļa dioksīda piesaistīšanā un tā aprites stabilizēšanā, ūdensteču un ūdenstilpju, augšņu un ainavu aizsardzībā. 3. Meža izmantošanas principi tiek valstiski regulēti, lai stabilizētu koksnes resursu ilgtspējīgu pieejamību un prognozējamu vidi meža produktu pārstrādes attīstībai. 4. Visiem meža īpašniekiem ir vienādas tiesības un vienādi pienākumi, īpašumtiesību neaizskaramība un saimnieciskās darbības patstāvība meža apsaimniekošanā. Meži ir pamats to īpašnieku ekonomisko interešu realizācijai. Meža apsaimniekošanai nepieciešamo naudas plūsmu veido tirgus 5. Ja valsts sabiedrības interesēs nosaka saimnieciskās darbības papildus ierobežojumus, meža īpašniekiem ir tiesības uz neiegūto ienākumu kompensāciju. 6. Tiek veicināta tirgus ekonomikas un brīvās konkurences attīstība meža nozarē, veidojot atbilstošu saimniecisko likumu un ar likumiem pamatotu tiesību aktu sistēmu un samazinot valsts iejaukšanos saimnieciskajā darbībā. 7. Valsts meža īpašums ir valsts kapitāls un garants Latvijas cilvēku ekoloģisko un sociālo interešu realizācijai. Valstij kā šā kapitāla īpašniekam ir divas pamatintereses: kapitāla (meža) vērtība nedrīkst samazināties, tai vēlams pieaugt; īpašnieks (valsts) vēlas gūt peļņu no kapitāla (meža). 8. Tiek veicināta meža produktu, kā videi draudzīga materiāla, plašāka izmantošana Latvijas tautsaimniecībā; 9. Valsts sekmē sociālās infrastruktūras attīstību mežā. Iedzīvotāju sociālo drošību valsts veicina, radot labvēlīgu vidi uzņēmējdarbībai un priekšnosacījumus reģionālajai attīstībai. 10. Mežizglītība, mežzinātne un informācija ir meža un saistīto nozaru sastāvdaļas, kas nodrošina nepieciešamās zināšanas un prasmes meža politikas, likumdošanas un prakses pilnveidošanai un mežu ilgtspējīgai apsaimniekošanai. 11. Meža nozares attīstības plānošana kopējā Latvijas tautsaimniecības attīstības kontekstā ietver ar mežu un meža produktiem saistīto nozaru intereses un iespējas, savukārt, plānojot šo nozaru attīstību, tiek ņemtas vērā Meža nozares intereses.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vilcinoties saskaņot mežu apsaimniekotāja sagatavoto ugunsdrošības preventīvo pasākumu plānu, trijās īpaši aizsargājamās dabas teritorijās pieaug risks, ka "sarkanais gailis" var sarīkot orģijas.

Ar paradoksālu situāciju saskāries valsts mežu apsaimniekotājs a/s Latvijas valsts meži (LVM), jo Dabas aizsardzības pārvaldes Kurzemes reģionālā administrācija vilcinās saskaņot ugunsdrošības preventīvo pasākumu plānu.

"Esošā situācija, kad mums administratīvi netiek atļauts laikus realizēt ugunsdrošības plānos paredzētos darbus, rada pamatu bažām, ka 2020. gada meža ugunsnedrošajā laikposmā LVM nebūs iespēja nodrošināt pilnvērtīgu ugunsdrošības preventīvo pasākumu realizēšanu minētajos dabas liegumos," uzsver LVM meža aizsardzības un ugunsdzēsības vadītājs Edijs Leišavnieks.

Viņš skaidro, ka, lai veicinātu ātru, operatīvu un sekmīgu meža ugunsgrēku atklāšanu, ierobežošanu un likvidēšanu, LVM visā apsaimniekoto mežu teritorijā ir izstrādājusi ugunsdrošības preventīvo pasākumu plānus, kas saskaņoti ar Valsts meža dienestu. LVM papildus izstrādāja arī individuālus plānus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, kuru īstenošanai nepieciešams ne vien Valsts meža dienesta saskaņojums, bet arī Dabas aizsardzības pārvaldes apstiprinājums. Kopumā Latvijā šis plānu saskaņošanas process ir noritējis sekmīgi, tomēr Dabas aizsardzības pārvaldes Kurzemes reģionālā administrācija ar Valsts meža dienestu saskaņotos preventīvos plānus nav atļāvusi realizēt, liekot šķēršļus ugunsdrošības preventīvo pasākumu īstenošanai trīs īpaši aizsargājamās dabas teritorijās - dabas liegumā "Stikla purvi", "Ovīši" un "Ances purvi un meži". LVM pauž bažas un neizpratni par izveidojušos situāciju, kad šāda vilcināšanās būtiski palielina ugunsdrošības risku šajās nozīmīgajās teritorijās. LVM aicina atbildīgās valsts institūcijas un amatpersonas operatīvi iesaistīties ugunsgrēku risku mazināšanā dabas liegumos.

Reklāmraksti

Zaļš iet kopā ar visu – SIA Rīgas meži vides izglītības projekts Zaļā klase

Laura Slišāne, SIA Rīgas Meži projekta Zaļā klase vadītāja,07.10.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modes mākslinieki ir pārliecināti, ka balts, melns un pelēks iet kopā ar visu. SIA Rīgas meži valda pārliecība, ka ar visu iet kopā tieši zaļais. No ekoloģijas aspekta Rīgas mežos ligzdo zaļās vārnas, veselās koalīcijās aug zaļās bērzlapes, bet opozīcijā – zaļās mušmires. No ekonomiskā aspekta Rīgas mežos ir papilnam zaļās enerģijas – ekonomiku sildām, bet mājsaimniecības apkurinām ar biomasu, šķeldu un kokskaidu granulām. Taču pāri visam zaļo jaunība. Tāpēc no sociālā aspekta SIA Rīgas meži vairāku gadu garumā ir iedzīvinājusi vides izglītības projektu Zaļā klase, jo par zaļu pat vēl zaļāks patiešām ir tikai skolas laiks.

Kas lācītim vēderā

Sevišķi zaļš skolas laiks ir Rīgas un Pierīgas pirmsskolas, vispārizglītojošo un profesionālo mācību iestāžu audzēkņiem, jo 35 km attālumā no Rīgas – Ogres pusē – SIA Rīgas meži veido informācijas un vides izglītības kompetenču centru Zaļā klase. Un kompetenču te patiesi ir daudz.

Pirmkārt, izglītot skolēnus par to, kas ir mežs, kāda ir meža nozīme un kāds ir pilns meža apsaimniekošanas cikls, sākot no sēklas līdz dēlim. Otrkārt, tā kā prakse parasti apgāž teoriju, ļaut pašiem iemēģināt roku dažādos mežsaimnieciskajos darbos un izšķirties, vai grūtāk ir stādīt kartupeļus vai tomēr mežu. Treškārt, iemācīt justies labi dabā jebkuros apstākļos. Proti, pieņemts uzskatīt, ka saimnieks nedzen suni laukā lietus laikā, taču mežā darbu pārtrauc tikai tad, ja vēja ātrums pārsniedz 11 m/s! Ceturtkārt, iemācīt pazīt dabu. Mūsdienu tehnoloģiju laikmetā spēja pazīt dabu ir handikaps turpmākajā dzīvē: ir labi zināt, kā neapmaldīties mežā, bet, ja nu tomēr ir gadījies apmaldīties, – kā rīkoties, kur mežā slēpties negaisa laikā, pat tas, kā mežā noņemt cepuri, ir svarīgi. Ja cepuri atstās pamestu augšpēdus, tad, liekot to atpakaļ galvā, ar vieglu roku galvā var uzlikt arī ērces. Ar tādām zināšanām dzīvē nepazudīsi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mežs, līdzīgi kā banka - spēj glabāt un vairot vērtīgus resursus, kalpojot cilvēkam gan kā dabas, gan finanšu guvuma avots. Lai to realizētu, viss, kas nepieciešams ir kvalitatīvs motorzāģis un gudrs meža apsaimniekošanas plāns. Par efektīvu meža apsaimniekošanas plānu uzskatāms tāds plāns, kas ne tikai saskaņots ar pastāvošajiem normatīvajiem aktiem un likumiem, bet arī atbilst ilgtspējīgai dabas pastāvēšanai un atjaunošanai. Kas tad nepieciešams meža saimniekam, lai veiksmīgi koptu savu mežu?

Kas ir meža apsaimniekošanas plāns?

Meža apsaimniekošanai, tāpat kā jebkura biznesa vai projekta veiksmīgai vadīšanai, nepieciešams plāns. Iesācējiem meža apsaimniekošanas plānu ieteicams sastādīt kopā ar jomas profesionāļiem, tādu mūsdienās netrūkst, atliek tikai izvēlēties. Pirms ķerties pie meža izstrādes procesa, būtu nepieciešams saprast, kāds mežs ir, kur tas atrodas, kas tajā mīt un kādi ir tā īpašnieka mērķi attiecībā uz šo nekustamo īpašumu. Parasti meža apsaimniekošanas plāna parametri satur kādu no sekojošiem kritērijiem:

Meža vispārējs raksturojums, meža fonda apraksts, nosakot valdošās koku sugas un bonitātes; Šī sadaļa ietver gan meža izstrādes iespējas, gan arī liegumus, ja tādi noteikti;

Ražošana

Valsts mežu zemes reģistrācija prasa miljonus latu

Māris Ķirsons [email protected],05.03.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts mežu apsaimniekotājs valsts a/s Latvijas valsts meži plāno 2006. gadā pabeigt pērn uzsākto valsts meža zemju uzmērīšanu un reģistrāciju zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā, kas kopumā pēc aptuvenām aplēsēm varētu izmaksāt no 7 līdz 9 milj. Ls. «Šobrīd ir noslēgti līgumi tikai par 76 000 ha meža zemes uzmērīšanu un reģistrāciju zemesgrāmatā par kopējo summu 409 186 Ls jeb 5.31 Ls/ha, tāpēc ir grūti spriest, cik kopumā šie darbi izmaksās visos — 1.63 milj. ha — mežos,» skaidro valsts mežu apsaimniekotājs valsts a/s Latvijas valsts meži (LVM) prezidents Roberts Strīpnieks. Lai arī konkrētu ciparu R. Strīpnieks nevēlējās nosaukt, norādot, ka zemes uzmērīšanas un reģistrācijas izmaksas ir atkarīgas no konkursu rezultātiem, kuri tiek sludināti, lai izvēlētos šo darbu veicējus. Šogad šim mērķim LVM budžetā atvēlēti 1.2 milj. Ls Tā pirmajā konkursā tika saņemti 10 pretendentu piedāvājumi veikt valsts meža zemju uzmērīšanu un reģistrāciju zemesgrāmatā. Par konkursa uzvarētājiem tika atzītas četras Valsts zemes dienesta nodaļas un SIA Latio. R. Strīpnieks gan nenoliedz, ka kopējās izmaksas ir lēšamas miljonos latu. Pašlaik tiek gatavots konkurss vēl par 194 000 ha zemju uzmērīšanas un reģistrācijas darbu veikšanu. Pirmajā kārtā tiek uzmērītas valsts meža zemes 37 pagastos. Pēc R. Strīpnieka teiktā vispirms uzmērīšana tiekot veikta zemēm ar lielām nekustamā īpašuma nodokļa likmēm, vai arī teritorijās, kurās ik gadu mainās nekustamā īpašuma nodokļa summas apmēri, kā arī zemēs, kuras izveidotas Baltijas jūras un Rīgas jūras līča 5 km ierobežotās saimnieciskās darbības zonā. Bez tam priekšroka tiek dota arī tām zemēm, kurās ir konstatētas domstarpības (strīdi) par valsts meža zemju robežām un zemēm, kurās tuvāko gadu laikā plānoti meža inventarizācijas darbi. «Uzmērīšana LVM apsaimniekošanā nodotajās zemēs notiek, lai nostiprinātu valsts īpašumtiesības uz valsts meža zemēm, kuru tiesiskais statuss pašreizējā brīdī nedod uzņēmumam un arī valstij pilnīgu garantiju par tai piederošajām meža zemju platībām un robežām, kā arī atrisinātu ieilgušos robežkonfliktus, kuri ir radušies zemes reformas gaitā,» uzsver R. Strīpnieks. Tāpat ir būtiski, lai zemes uzmērīšana un reģistrācija zemesgrāmatā apzinātu un juridiski reģistrētu visus saimnieciskās darbības irrobežojumus un apgrūtinājumus, kuriem ir būtiska nozīme, gan saimnieciskās darbības plānošanā, gan arī nekustamā īpašuma nodokļa aprēķināšanā, skaidro R. Strīpnieks. Turklāt tas atvieglotu darbu meža inventarizācijas darbu veicējiem.

Video

VIDEO: Cilvēku un dzīvnieku attiecībās ir vajadzīgs saprāts

Māris Ķirsons,12.12.2024

"Daudz staltbriežu un to radīto postījumu ir Kurzemē un Zemgalē, kamēr daudz aļņu un to radīto postījumu ir Latvijas austrumdaļā,"Andis Purs, Valsts meža dienesta ģenerāldirektors

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Meža dzīvnieku Latvijā kļūst arvien vairāk, jautājumā par cilvēku un dzīvnieku simbiozi atsevišķās vietās jau brīžam esot karastāvoklis, taču perspektīvā šādu situāciju skaits pat varot kļūt vēl lielāks, jo īpaši, ja ir plēsēju sugas, kam ieviests siltumnīcas režīms, līdztekus tam visu vēl problemātiskāku padara sabiedrības daļas dabas likumu nezināšana vai ignorēšana.

Tādi secinājumi skanēja Dienas Biznesa sadarbībā ar portālu zemeunvalsts.lv rīkotajā diskusijā Dzīvnieki un cilvēki, optimālas simbiozes meklējumos. Vairāk nekā 30 gadu laikā Latvijā ir būtiski sarucis iedzīvotāju skaits no 2,67 milj. līdz 1,87 milj., vienlaikus pieaudzis meža dzīvnieku skaits, kas savukārt rada papildu izaicinājumus (zaudējumus) mežsaimniekiem un lauksaimniekiem, vienlaikus sabiedrības daļai izpratne par to, kas un kā notiek dabā, ir balstīta uz multfilmām, kam nav nekāda reāla sakara ar dabas likumiem mežā, kas savukārt apgrūtina lēmumu, kuri balstīti uz zinātni un reālo situāciju, pieņemšanu. Tāpat nav noteikts, cik daudz konkrētas sugas īpatņu Latvijā būtu nepieciešams, tāpēc to skaitu lielos mērogos regulē pati daba, bet cilvēka regulācija virknei sugu ir liegta. Tas gan rada problēmas ne tikai pašlaik, bet vēl vairāk rūpju var sagādāt perspektīvā, ja tiek turpināta līdzšinējā pieeja.Centrālās statistikas pārvaldes dati rāda, ka 1991. gadā Latvijā bija uzskaitīti 16,8 tūkst. bebru, bet 2024. gadā to skaits jau bija 57 tūkst., staltbriežu skaits no 25,3 tūkst. 1991. gadā sasniedzis 68 tūkst. 2024. gadā. Līdzīga skaita pieauguma dinamika ir arī plēsējiem, proti, 1991. gadā Latvijā bija uzskatīti apmēram 400 vilki, bet 2024. gadā šīs sugas īpatņu skaits sasniedza 1400, arī lūšiem ir līdzīgs īpatņu skaita pieaugums. Sava veida izņēmums ir mežacūku skaits (1991.g. – 32,3 tūkst., 2010.g. – 67,2 tūkst., bet 2024.g. - 21 tūkst.), ko stipri ietekmēja Āfrikas cūku mēris.

Mežsaimniecība

Aizliegums cirst kokus ar mazāku caurmēru galvenokārt ietekmēs mazo mežu īpašniekus

Db.lv,30.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš 2023. gada vidus, kad tika novērots salīdzinoši krass meža īpašumu cenu kritums, situācija segmentā saglabājusies stabila.

Zemais pieprasījums pēc Latvijas koksnes Eiropas tirgū, kā arī citi faktori meža īpašniekus un pircējus jau pērn mudināja nepārsteigties ar lēmumu pieņemšanu, savukārt Satversmes tiesas lēmums šā gada aprīlī atcelt Ministru kabineta noteikumus, kas atļāva cirst jaunākus kokus ar mazāku caurmēru, īpašniekus nostādīja gaidīšanas režīmā. “Latio” Mežu un lauksaimniecības zemju nodaļa secina – noteikumu atcelšanas sekas visbūtiskāk izjutīs mazo mežu īpašnieki ar lielu jauno mežaudžu īpatsvaru, kuru izstrāde tiks aizkavēta vismaz par pieciem gadiem. Mežu un LIZ segmenta tendences par šā gada pirmajiem sešiem mēnešiem apkopotas jaunākajā “Lauku īpašumu tirgus indeksā”.

Ražošana

Meža īpašniekiem 2 nedēļas laiks pieteikties atbalstam

Māris Ķirsons [email protected],27.09.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar šodienu stājas spēkā Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā 2006. gadā piešķir, administrē un uzrauga valsts atbalstu meža ilglaicīgo funkciju stabilizācijai privātos mežos, kas dod iespēju meža īpašniekiem pieteikties uz valsts atbalsta saņemšanu par izkoptu atjaunotu mežaudzi (jaunaudzi). Lai pretendētu uz atbalstu, meža īpašniekiem, iesniegšanai Lauku atbalsta dienestā, nepieciešams Valsts meža dienesta sagatavots atjaunotās mežaudzes (jaunaudzes) kopšanas pārbaudes pārskats, kurā mežaudze atzīta par izkoptu, norādīts Valsts meža dienesta informācijā. Lai saņemtu pārskatu, meža īpašniekam līdz 2006. gada 13.oktobrim Valsts meža dienesta mežniecībā, kuras uzraugāmajā teritorijā atrodas izkoptā mežaudze, jāiesniedz iesniegums mežaudzes atzīšanai par atbilstošu atbalsta saņemšanas nosacījumiem un īpašuma tiesības apliecinošs dokuments - zemesgrāmatas apliecības vai akta kopija (jāuzrāda oriģināls). Līdz 2006. gada 3. novembrim Valsts meža dienesta amatpersona izkopto mežaudzi pārbauda dabā un sagatavo pārskatu, kurā norāda, vai attiecīgā mežaudze atbilst vai neatbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Uz atbalstu var pretendēt fiziskās personas, kuras ir meža īpašnieki, ja: * meža īpašnieks 2006. gadā ir kopis mežaudzes, kas ir atjaunotas sējot vai stādot un atzītas par atjaunotām no 2000. līdz 2005. gadam (ieskaitot); * kopš mežaudzes atzīšanas par atjaunotu nav mainījusies valdošā koku suga; * koptā mežaudze atbilst normatīvajos aktos par meža atjaunošanu noteiktajām prasībām; * Valsts meža dienests, Valsts vides dienests vai īpaši aizsargājamās dabas teritorijas administrācija nav administratīvi sodījusi par meža apsaimniekošanu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem gada laikā. Meža īpašnieks var saņemt atbalstu par atbilstoši noteikumu nosacījumiem izkoptu mežaudžu platību, kas nav lielāka par pieciem hektāriem viņa īpašumā esošajos mežos attiecīgās mežniecības teritorijā. Atbalstu nepiešķir par to mežaudžu kopšanu, kuru kopšanai pretendents saņēmis valsts atbalstu 2005.gadā. Lai saņemtu atbalstu, meža īpašnieks līdz 2006. gada 15. novembrim iesniedz Lauku atbalsta dienesta reģionālajā lauksaimniecības pārvaldē: - iesniegumu atbalsta saņemšanai par jaunaudžu kopšanu; - Valsts meža dienesta sagatavotu atjaunotās mežaudzes (jaunaudzes) kopšanas pārbaudes pārskatu, kurā mežaudze atzīta par izkoptu un ir norādīts, ka Valsts meža dienests meža īpašnieku nav saucis pie administratīvās atbildības par meža apsaimniekošanu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas, norādīts Valsts meža dienesta informācijā.

Ražošana

Sākušās 2006. gada Meža dienas Valsts meža dienestā

Māris Ķirsons [email protected],03.04.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien 3. aprīlī Valsts meža dienesta struktūrvienībās notiek pirmie Meža dienu pasākumi – Madonas virsmežniecībā Liezeres pamatskolai ir putnu izstādes apmeklējums, Valkas virsmežniecībā ir Meža dienu atklāšanas koncerts Strenču vidusskolā un fotoizstāde par putniem, kā arī ekspozīcija par medībām un Ventspils virsmežniecībā tiek iesākts lekciju cikls skolās un putnu būrīšu izgatavošana un izlikšana, norādīts Valsts meža dienesta informācijā. Kā katru gadu Valsts meža dienests rīko Meža dienu pasākumus visā Latvijā. Arī šogad Valsts meža dienests aicina gan meža īpašniekus, gan īpaši skolēnus pievērst uzmanību mežam un saskatīt daudzās vērtības tajā, jo, šogad Meža dienu ietvaros, tiks uzsākts projekts Mūsu meža mantinieki, kas būs domāts tieši skolniekiem, lai viņi labāk izprastu un apzinātos meža nozīmi un tā ilglaicību. Turpinot iepriekšējos gados veiksmīgi uzsākto, arī šopavasar Valsts meža dienests aicinās meža īpašniekus uz semināriem par meža atjaunošanas un kopšanas jautājumiem, kuros informēs par veicamajiem darbiem, kā arī šā gada aktualitātēm šajā un citās meža apsaimniekošanas jomās. Semināri plānoti katrā mežniecībā, un īpaši aicināti tiek tie meža īpašnieki, kuru īpašumos aktuāla meža atjaunošana. Par semināriem var interesēties mežniecībās vai zvanot virsmežniecību konsultantiem, kā arī vismaz 10 dienas pirms semināra informācija pieejama Valsts meža dienesta mājas lapas www.vmd.gov.lv sadaļā "Meža īpašniekiem, norādīts Valsts meža dienesta informācijā.

Ražošana

Meža resursu departamenta direktors: nav pietiekamas argumentācijas

Māris Ķirsons [email protected],25.10.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darba grupas sanāksmes dalībnieki vienojušies, ka šobrīd nav pietiekama argumentācija galvenās cirtes caurmēra noteikšanai pārējo bonitāšu (augšanas apstākļos) mežaudzēm un pie šī jautājuma izskatīšanas nozares eksperti atgriezīsies pēc meža inventarizācijas statistiskās informācijas iegūšanas par meža resursu stāvokli valstī (meža inventarizācija) 1. cikla pabeigšanas, tas ir, 2009.gadā, jo meža inventarizācijas rezultātā tiks iegūts ļoti reprezentabls datu materiāls par mežaudžu stāvokli valstī, situāciju skaidro Zemkopības ministrijas Meža resursu departamenta direktors Valdis Līdaka. Viņš norāda, ka meža inventarizāciju veic saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem noteikto, proti, meža inventarizāciju veic katru gadu visā Latvijas teritorijā, taču meža inventarizācijas cikls ir 5 gadi. Jāatgādina, ka pašlaik ir atļauta koku ciršana mežu zemēs pēc galvenās cirtes caurmēra pirms šīs cirtes vecuma sasniegšanas, ja valdošās koku sugas valdaudzes koku vidējais caurmērs 1.3 metru augstumā ir vienāds vai lielāks par noteikto (atkarībā no valdošās koku sugas bonitātes:priedēm 36 cm, 32 cm, 28 cm, eglēm — 30 cm, bērziem — 28 cm) galvenās cirtes caurmēru. Galvenās cirtes caurmērs ir noteikts, izmantojot zinātniski pētnieciskajos parauglaukumos iegūtos datus, skaidro V. Līdaka. Pārējās mežaudzēs galveno cirti var veikt, kad mežaudze sasniegusi galvenās cirtes vecumu.

Eksperti

Kā neapmaldīties biezoknī jeb dažas idejas saprātīgai mežu un cilvēku aizsardzībai

Arnis Muižnieks, Latvijas Meža īpašnieku biedrības valdes priekšsēdētājs,26.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kādu nakti pilsētā ienāca mežs – tā sākas Imanta Ziedoņa “Zaļā pasaka”. Šoreiz pilsētā ienāks meža ļaudis: 5. martā pie Ministru kabineta notiks meža īpašnieku un nozares darbinieku protesta akcija.

Jāatzīst, līdz šim neesam bijuši naski uz skaļiem saukļiem vai protestiem. Meža audzēšana nav viena gada vai pat pusgadsimta process, koki aug lēnām, koksnes raža jāgaida ilgi, un meža īpašnieki ir pieraduši pie mierīgas un pārdomātas saimniekošanas. Mēdz arī teikt, ka mežinieki labāk māk sarunāties ar kokiem nekā ar cilvēkiem. Ja esam gatavi runāt skaļi, tātad problēmas ir patiesi samilzušas.

Dabas aizsardzība, kas nodara vairāk ļauna, nekā laba

Protesta galvenais iemesls ir nepārdomātā un netaisnīgā dabas aizsardzības sistēma Latvijā. Nepārprotiet mani – neviens meža īpašnieks nav pret dabas aizsardzību, jo nav taču ienaidnieks pats savam īpašumam, saviem bērniem. Mēs gribam saimniekot tā, lai mūsu meži nākotnē būtu tikai labāki, ražīgāki, dotu vērtīgu koksni, kas aizvietotu plastmasu un cementu, piesaistītu ogļskābās gāzes izmešus un būtu gana stipri, lai izturētu tādus klimata pārbaudījumus kā liels sausums vai vējgāzes. Bet šobrīd dabas aizsardzības sistēma Latvijā mūs ved pretējā virzienā – pie dabas aizsardzībā neiesaistītiem un izmisušiem mežu īpašniekiem, kuriem nav nekādu tiesību, jo viņu mežs ir noteikts par īpaši aizsargājamu dabas teritoriju vai mikroliegumu. Atkarībā no zonējuma un aizsardzības kategorijas ierobežojuma tas var nozīmēt aizliegumu izpildīt atjaunošanas cirti, – jā, tieši atjaunošanas cirti, jo nozāģētā meža vietā ir jābūt jaunam mežam, – vai arī pilnīgu mežsaimniecības aizliegumu. Jautājums tikai, vai tas patiešām aizsargā dabu un kā tas ietekmē meža īpašnieka dzīvi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Db.lv piedāvā aplūkot statistiku, ar kādām un cik automašīnām pārvietojas valsts pārvaldes iestāžu darbinieki.

Informācija par dienesta transportlīdzekļu iegādes konkursa rezultātiem 2006.gadā.

GrupaIestādeSkaitsSkaits grupāAutomobiļa markaAutomobiļa modelis
1Valsts vides dienests67MitsubishiColt
Bīstamo atkritumu pārvaldības valsts aģentūra1
2Valsts ieņēmumu dienests2571RenaultMegane Sedan
Latvijas ģeotelpiskās informācijas aģentūra1
Valsts ieņēmumu dienesta Rīgas muitas reģionālā iestāde2
Valsts ieņēmumu dienesta Rgas reģionālā iestāde4
Valsts ieņēmumu dienesta Zemgales reģionālā iestāde5
NBS Nodrošinājuma pavēlniecība12
Valsts zemes dienests2
Valsts zemes dienests Lielrīgas reģionālā nodaļa2
Valsts zemes dienests Vidzemes reģionālā nodaļa3
Valsts zemes dienests Dienvidkurzemes reģionālā nodaļa3
Ieslodzījuma vietu pārvalde4
Valsts vides dienests3
KNAB1
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra1
Rīgas Stradiņa Universitāte1
Zāļu valsts aģentūra2
3Valsts meža dienests9165RenaultMegane Kombi
Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra1
Lauku atbalsta dienests18
Pārtikas un veterinārais dienests41
Valsts ieņēmumu dienests19
Sabiedrības veselības aģentūra5
NBS Nodrošinājuma pavēlniecība10
Valsts augu aizsardzības dienests9
Valsts ieņēmumu dienesta Rīgas muitas reģionālā iestāde2
Valsts ieņēmumu dienesta Rīgas reģionālā iestāde1
Valsts ieņēmumu dienesta Latgales reģionālā iestāde8
Valsts ieņēmumu dienesta Zemgales reģionālā iestāde1
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra3
Valsts darba inspekcija2
Valsts zemes dienests Vidusdaugavas reģionālā nodaļa1
Valsts zemes dienests Dienvidkurzemes reģionālā nodaļa1
Naturalizācijas pārvalde1
Valsts probācijas dienests1
Ieslodzījuma vietu pārvalde1
Uzņēmumu reģistrs1
ĪUMEPLS2
Dabas aizsardzības pārvalde1
Gaujas Nacionālā parka administrācija4
SAB1
Civilās aviācijas aģentūra2
NBS Militārā policija

Ražošana

Dabiskie meža biotopi valsts mežos aizņem 3.4% no to kopējās platības

Māris Ķirsons [email protected],12.11.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pabiegta dabisko meža biotopu inventarizācija valsts mežos un sastādīta noslēguma atskaite.Dabisko meža biotopu inventarizācijas gaitā kopumā ir apsekota 1.5 milj. hektāru liela teritorija un pavisam ir konstatēti vairāk kā 31 tūkstotis dabisko meža biotopu ar kopējo izdalīto teritoriju – gandrīz 53 tūkst. hektāri, kas ir 3.4% no kopējās valsts mežu platības, norādīts Valsts meža dienesta informācijā. Dabisko meža biotopu inventarizācija ir veikta VAS «Latvijas valsts meži» valdījumā esošajos mežos, Ķemeru nacionālajā parkā, Gaujas nacionālajā parkā, Meža pētīšanas stacijas mežos, Rīgas pilsētas mežu un Teiču valsts rezervuāta teritorijās.Dabisko meža biotopu inventarizācija tika uzsākta 1997. Gadā valsts īpašumā esošajos mežos (47% no kopējiem mežiem).Mērķis dabisko meža biotopu inventarizācijai bija iegīt informāciju par valsts mežos esošo dabisko meža biotopu daudzumu un izvietojumu, nosakot tur esošās bioloģiskās vērtības un turpmāk nepieciešamo apsaimniekošanas režīmu. Inventarizācijas procesā dabā apsekots katrs no konstatētajiem dabiskajiem meža biotopiem un informācija par tiem reģistrēta. To veica 115 īpaši apmācīti speciālisti, galvenokārt no Valsts meža dienesta un Valsts akciju sabiedrības «Latvijas valsts meži»,, norādīts Valsts meža dienesta informācijā.

Citas ziņas

Cilvēku staigāšanu pa mežu var ierobežot īpašnieks

Māris Ķirsons [email protected],05.09.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Meža likumā ir noteikts, ka fiziskajām personām ir tiesības uzturēties un brīvi pārvietoties valsts un pašvaldības mežā, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, norādīts Valsts meža dienesta informācijā. Transportlīdzekļus drīkst lietot, tikai pārvietojoties pa meža ceļiem, izņemot gadījumus, kad drīkst pārvietoties arī mežā meža apsaimniekošanas un aizsardzības nolūkos. Fizisko personu uzturēšanos un brīvu pārvietošanos citā mežā var ierobežot to īpašnieks vai tiesiskais valdītājs. Arīdzan pašvaldība pēc Valsts meža dienesta vai vides aizsardzības institūcijas ierosinājuma meža ugunsdrošības interesēs, kā arī īpaši aizsargājamo teritoriju, meža augu un dzīvnieku aizsardzības interesēs var ierobežot fizisko personu tiesības uzturēties un brīvi pārvietoties mežā. Tātad gadījumos, kad fiziskās personas tiesības uzturēties un brīvi pārvietoties mežā ir ierobežotas, meža īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pienākums ir norobežot attiecīgo teritoriju ar pārskatāmiem brīdinājuma uzrakstiem, bet personu pienākums ir šādus ierobežojumus ievērot,, norādīts Valsts meža dienesta informācijā. Dodoties atpūtā, ogojot vai sēņojot uz mežu, ikvienas personas pienākums ir ievērot meža ugunsdrošības noteikumus, nebojāt meža augsni un meža infrastruktūru, nepiesārņot mežu ar atkritumiem, ievērot noteikto kārtību atpūtas vietu izmantošanā, nepostīt putnu ligzdas un skudru pūžņus un citādi nekaitēt meža augiem un dzīvniekiem. Par minēto pienākumu ignorēšanu vainīgo personu var saukt pie likumā noteiktās atbildības. Savvaļas ogas, augļus, riekstus, sēnes un ārstniecības augus, kas Meža likuma izpratnē ir traktējamas kā meža nekoksnes materiālās vērtības, personas var iegūt pēc sava ieskata, ja meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs nav noteicis iepriekšminētos ierobežojumus. Valsts un pašvaldības mežā ikvienam ir tiesības vākt savvaļas ogas, augļus, riekstus un sēnes, ievērojot iepriekšminētos ierobežojumus, norādīts Valsts meža dienesta informācijā.

Ražošana

No 21. aprīļa visos mežos tiek izsludināts ugunsnedrošais laikposms

Māris Ķirsons [email protected],19.04.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts meža dienests visā valsts teritorijā sākot ar 21. aprīli ir noteicis meža ugunsnedrošo laikposmu. Līdz ar ugunsnedrošā laikposma izsludināšanu tiek uzsāktas dežūras visos ugunsnovērošanas torņos (187 visā valsts teritorijā), lai savlaikus būtu iespējams konstatēt dūmus un noteikt vietu, kur iespējams ir izcēlies meža ugunsgrēks. Tāpēc svarīgi ir, lai bez saskaņošanas ar administratīvajā teritorijā esošo valsts mežniecību, netiktu veikt nekādi dedzināšanas darbi, kas rada lielus dūmus un var maldināt ugunsnovērošanas torņa dežurantus, norādits Valsts meža dienesta informācijā. Lai neradītu labvēlīgu situāciju meža ugunsgrēkiem, visiem iedzīvotājiem, uzturoties mežā šajā laikposmā, ir noteikti atsevišķi aizliegumi un ierobežojumi, par kuru neievērošanu var piemērot administratīvo, civiltiesisko un kriminālatbildību. Uzturoties mežos un purvos aizliegts : - nomest degošus sērkociņus, izsmēķus vai citus gruzdošus priekšmetus; - kurināt ugunskurus, izņemot atbilstoši ierīkotās vietās; - atstāt ugunskurus bez uzraudzības; - dedzināt sadzīves atkritumus un ciršanas atliekas; - braukt ar mehāniskiem transportlīdzekļiem pa mežu un purviem ārpus ceļiem; - ekspluatēt uz meža ceļiem transportlīdzekļus un citus mehānismus bez dzirksteļu slāpētājiem. Mežizstrādātājiem līdz ar ugunsnedrošā laikposma izsludināšanu mežā ir jāpārtrauc zaru un ciršanas atlieku dedzināšana, bet meža īpašniekiem ir jāatbrīvo meža ceļi un stigas no vētras laikā sagāztajiem kokiem, lai meža ugunsdzēsības automašīnām būtu iespējams brīvi pārvietoties, norādits Valsts meža dienesta informācijā. Ugunsdrošības prasību neievērošana ir galvenais meža ugunsgrēku izcelšanās iemesls, kuru skaitam ir tendence palielināties. Pēdējo desmit gadu laikā Valsts meža dienests katru gadu vidēji dzēš 860 meža ugunsgrēkus. Pagājušā gada aprīlī no vecās zāles dedzināšanas izcēlās vairāk nekā 100 meža ugunsgrēki. 2005. gadā jau ir reģistrēti 6 meža ugunsgrēki, kuru izcelšanās iemesls ir bijis vecās zāles un ciršanas atlieku dedzināšana. Šogad meža ugunsgrēku dzēšanai ir īpaši sarežģīti apstākļi, jo vējgāžu rezultātā mežos ir daudz gāztu un lauztu koku un tie ir aizsprostojuši arī meža stigas un ceļus, norādits Valsts meža dienesta informācijā.

Ražošana

Visos mežos ugunsbīstamības dēļ ierobežo cilvēku rīcību

Māris Ķirsons [email protected],26.04.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visos mežos Latvijā aizliegts dedzināt ciršanas atliekas, kā arī braukt pa mežiem un purviem ārpus ceļiem. To paredz Valsts meža dienesta lēmums izsludināt ugunsnedrošo laikposmu. Ugunsnedrošais periods ar visām no tā izrietošajām sekām un aizliegumiem mežizstrādātajiem ir ikgadējs un līdz ar to uzņēmēji ir iemācījušies strādāt šādos apstākļos, skaidro Latvijas Mežizstrādātāju savienības prezidents Andrejs Cunskis. Pēdējo desmit gadu laikā Valsts meža dienests katru gadu vidēji dzēš 860 meža ugunsgrēkus. Šogad Valsts meža dienests jau reģistrējis vairāk nekā 60 meža ugunsgrēkus, tie visi galvenokārt ir izcēlušies no aizdedzinātās kūlas. Turklāt liels meža ugunsgrēks — ap 15 ha platībā bija izcēlies Ķemeru nacionālajā parkā, kur ir apgrūtināta pieejamība un līdz ar to ari sarežģīti dzēšanas apstākļi. Valsts meža dienesta rīkojums paredz, ka bez saskaņošanas ar administratīvajā teritorijā esošo mežniecību nedrīkst veikt nekādus dedzināšanas darbus, kas rada lielus dūmus un var maldināt ugunsnovērošanas torņa dežurantus, ļoti maldinoši ir arī degošās kūlas dūmi, kas apgrūtina situācijas novērtēšanu.Visiem iedzīvotājiem, uzturoties mežā šajā laikposmā, ir noteikti atsevišķi aizliegumi un ierobežojumi, par kuru neievērošanu var piemērot administratīvo, civiltiesisko un kriminālatbildību. Mežizstrādātājiem līdz ar ugunsnedrošā laikposma izsludināšanu mežā ir jāpārtrauc zaru un ciršanas atlieku dedzināšana, bet meža īpašniekiem ir jāatbrīvo meža ceļi un stigas no vētras laikā sagāztajiem kokiem, lai meža ugunsdzēsības automašīnām būtu iespējams brīvi pārvietoties. Mežos un purvos aizliegts: — nomest degošus sērkociņus, izsmēķus vai citus gruzdošus priekšmetus; — kurināt ugunskurus, izņemot atbilstoši ierīkotās vietās; — atstāt ugunskurus bez uzraudzības; — dedzināt sadzīves atkritumus un ciršanas atliekas; — braukt ar mehāniskiem transportlīdzekļiem pa mežu un purviem ārpus ceļiem; — ekspluatēt uz meža ceļiem transportlīdzekļus un citus mehānismus bez dzirksteļu slāpētājiem. Avots: Valsts meža dienests

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopumā vairāk nekā 91% no komandītsabiedrības Expo 2015 veiktajiem maksājumiem jeb 777 685 eiro no 851 867 eiro ir uzskatāmi par nepamatoti veiktiem, ņemot vērā nodevumu neesamību vai to apšaubāmo kvalitāti, kā arī izmaksu pamatojošo dokumentu trūkumu.

Tas secināts inventarizācijas komisijas ziņojumā par Ekonomikas ministrijas (EM) un komandītsabiedrības Expo 2015 noslēgto līgumu izpildi. Kopumā EM un Expo 2015 noslēdza divus līgumus - par Latvijas ekspozīcijas starptautiskajā izstādē Expo Milano 2015, Milānā, Itālijā, tehniskā projekta izstrādi un par Latvijas ekspozīcijas idejisko ieceri.

Kopumā komisija konstatēja, ka Expo 2015 nav iesniedzis pakalpojumu izmaksu pamatojošus dokumentus ne par pabeigtām aktivitātēm, ne arī darbiem, kas ir sākti un apmaksāti atbilstoši pieņemšanas-nodošanas aktā sniegtajam aprakstam, kuru faktisko izpildes apjomu nav iespējams identificēt. Līdz ar to nebija iespējams novērtēt, vai izmaksas atbilst godīgai komercpraksei. Atsevišķiem darbiem, kuriem pieņemšanas-nodošanas akta aprakstā pakalpojumu sniedzējs ir norādījis trešo pušu izmaksas, komisija norāda uz nepamatoti lielām administratīvajām izmaksām.

Vide

Zemes īpašnieki prasa kapitālo remontu dabas vērtību noteikšanas sistēmā

Māris Ķirsons,03.11.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemes īpašniekiem nav pretenziju pret dabas vērtībām, tostarp aizsargājamām putnu sugām, to aizsardzību, taču, viņuprāt, ir nepieciešams kapitālais remonts procedūrās, kā nosaka (identificē) aizsargājamās dabas vērtības, kā to esamība (stāvoklis) tiek novērtēta atkārtoti pēc konkrēta laika, un vēl jo vairāk – šajā apsekošanā uz vietas obligāti jābūt īpašniekam vai viņa pilnvarotajam pārstāvim.

To rāda Dienas Biznesa sadarbībā ar portālu zemeunvalsts.lv organizētā diskusija par to, kā notiek saimnieciskās darbības aprobežojumu uzlikšana, kādas iespējas to ietekmēt ir pašam zemes īpašniekam, un ko varētu darīt, lai konfliktsituācijas starp zemes saimniekiem un aprobežojumu noteicējiem mazinātos.

Zemes īpašnieki pauda pārliecību par šāda kapitālā remonta nepieciešamību pēc iespējas ātrāk, paralēli pārskatot kompensāciju apmērus tiem, kuriem ir liegta saimnieciskā darbība vai tā ierobežota. Kompensācijām par saimnieciskās darbības aprobežojumiem jābūt taisnīgām un samērīgām ar īpašuma vērtību.

Dancis gadu garumā

“Viss sākās 2013. gadā, kad zemi mantojumā atguvušais ārzemju tautietis nolēma savu īpašumu pārdot, to sadalot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemēs. Uzņēmums bija gatavs iegādāties mežus, un, lai būtu korekts novērtējums, īpašnieks pasūtīja meža inventarizāciju, kas arī tika veikta un iesniegta Valsts meža dienesta vietējai mežniecībai. Dokuments tika pieņemts bez labojumiem un iebildēm, kā arī bez norādēm par kādu mikroliegumu vai aizsargājamu teritoriju. SIA MS Kārkli iegādājās zemi ar mežu un lūdza izsniegt ciršanas atļauju saskaņā ar meža apsaimniekošanas plānu. VMD Zemgales virsmežniecības Kandavas nodaļa 3.06. 2013. g. tādu (ar derīguma termiņu 31.12. 2015. g.) arī izsniedza. Kā sniegs uz galvas vasaras vidū bijis 21. jūnijā tās pašas VMD Kandavas nodaļas paziņojums par izsniegtā ciršanas apliecinājuma atsaukumu, jo 21.06. 2010. g. reģistrēts melnā stārķa mikroliegums,” pagātnes notikumus pārstāsta Mārcis Sniedziņš, SIA “MS Kārkli” īpašnieks.

Citas ziņas

Karstais un sausais laiks strauji palielinājis ugunsbīstamību mežos

Māris Ķirsons [email protected],13.07.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sakarā ar pēdējo dienu augsto gaisa temperatūru strauji palielinās ugunsbīstamība mežos. Pēdājās divās dienās Valsts meža dienests (VMD) ir atklājis un nodzēsis pa 10 meža ugunsgrēkiem katru dienu, kas ir vidējs meža degamības rādītājs vasarā. Turklāt šie meža ugunsgrēki ir ļoti nelieli – līdz 0,5 hektāru platībā. Puse no ugunsgrēkiem izcēlušies Rīgas apkārtnē, pārējie – Liepājā, Ventspilī, Tukumā, Daugavpilī,norādīts Valsts meža dienesta informācijā. Valsts meža dienesta Meža ugunsapsardzības daļas vadītājs Arnis Gertners skaidro, ka līdz šim šajā sezonā valstī noteiktā ugunsbīstamības klase ir bijusi otrā un trešā, kas nozīmē, ka valstī ir vidēja un augsta ugunsbīstamība, tad sakarā ar pēdējos dienu augsto gaisa temperatūru, ugunsbīstamība kļust sevišķi augsta un dažos reģionos šonedēļ tiek prognozēta ceturtā ugunsbīstamības klase – sevišķi augsta,,norādīts Valsts meža dienesta informācijā. Meža zemsedze strauji izžūst, tuvākajās dienās nokrišņi nav gaidāmi, tādēļ mežs ir kļuvis sauss un ir liela ugunsgrēku izcelšanās iespējamība. Ņemot vērā to, ka šobrīd ir ogu un gaileņu laiks, Valsts meža dienests aocina ogotājus un sēņotājus nekādā gadījumā nekurināt mežos ugunskurus un arī aicina atturēties no smēķēšanas mežā, jo tieši cilvēku neapdomīga rīcība ir galvenais meža ugusngrēku izcelšanās iemesls,norādīts Valsts meža dienesta informācijā.Pagājušajā gadā līdz jūlija vidum bija izcēlušies vairāk kā 500 meža ugunsgrēku, savukārt šogad pateicoties mitrajam pavasarim līdz šim Valsts meža dienests ir atklājis un nodzēsis 280 meža ugunsgrēkus,norādīts Valsts meža dienesta informācijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts mežu apsaimniekotājs a/s Latvijas valsts meži (LVM) pērn strādājis ar 242,2 miljonus eiro lielu pārskata gada peļņu, kas ir par 130.7 milj. eiro vairāk nekā tika iespēts 2021.gadā, kad tā sasniedza 111.53 miljonus eiro.

To liecina LVM akcionāru sapulces apstiprinātais auditētais 2022. gada pārskats. Tas liecina, ka uzņēmums 2022. gadu noslēdzis ar 242,2 miljonus eiro lielu pārskata gada peļņu. Šajā laika posmā uzņēmuma apgrozījums sasniedzis 566,6 miljonus eiro (405.29 milj. eiro 2021. gadā), kas ir lielākais apgrozījums uzņēmuma vēsturē.

Ieņēmumu pieaugumu, galvenokārt, ietekmējušas koksnes sortimentu pārdošanas cenas – strauji pieaugušais pieprasījums pēc koksnes produktiem Eiropā un pasaulē 2022. gadā būtiski palielināja koksnes pārdošanas cenas arī Latvijā, līdz ar to aizvadītajā gadā vidējā apaļkoksnes sortimentu cena bija par 44 % augstāka nekā 2021. gadā, savukārt šogad ir vērojams koksnes cenu kritums.