Dzīvesstils

Vērtēs koučinga pienesumu Latvijai

Ilze Žaime, 14.02.2020

Jaunākais izdevums

Starptautiskā Koučinga Federācija (ICF) sadarbībā ar Rīgas Tehnisko Universitāti izstrādājusi pētījumu, kurā sadarbosies ar piecpadsmit uzņēmumiem, lai noskaidrotu, kāda ir koučinga investīciju atdeve Latvijā.

No uzņēmumiem tiks sagaidīts, ka to dalībnieki veiks sava uzņēmuma novērtējumu pirms koučinga uzsākšanas, atkārtos to arī uzreiz pēc koučinga un sešus mēnešus pēc tā. ICF Latvijas nodaļas prezidents Arturs Černikavs (Artur Chernikau) pauž, ka tā ir iespēja ne tikai ar izdevīgiem nosacījumiem apgūt šīs kompetences, bet gan kopumā investēt Latvijas ekonomikas ilgtermiņa izaugsmē, jo iegūto datu analīze varētu nākt talkā citiem uzņēmumiem un to produktivitātes veicināšanai.

Lai gan koučings Latvijā ienāca 2008.gadā, un par tā speciālistiem kļuvuši nu jau vairāk nekā tūkstotis interesantu, no kuriem šobrīd trīsdesmit pieci ir arī ICF sertificēti profesionāli kouči, vēl līdz šim nav veikti pētījumi vai analīze, kas liecinātu par tā rezultātiem vietējos uzņēmumos.

A.Černikavs uzsver, ka pierādījumi par koučinga efektivitāti ir gūti internacionālā līmenī, piemēram - visspēcīgāk tas vēl joprojām ir attīstījies Lielbritānijā, Austrālijā un ASV. Taču informācijas trūkums par tā rezultātiem konkrēti Latvijā ir kļuvis par satraukuma iemeslu uzņēmumu, kouču un vadītāju vidū, līdz ar to federācija deg nepacietībā izzināt vairāk par tā pienesumu Latvijai.

Ja salīdzina ar situāciju pirms pieciem gadiem, liela daļa uzņēmumu un līderu tagad zinot, kas ir koučings un kādi ir tā veidi, paskaidro A.Černikavs. "Tas ir kļuvis pat tik populāri, ka liela daļa cilvēku nu jau sevi vēlas dēvēt par koučiem. No tirgus puses vēl joprojām ir jautājumi, bet tie kļūst aizvien detalizētāki," stāsta ICF Latvijas nodaļas prezidents.

Viņš uzsver, ka koučinga kompetences ir tās pašas cilvēcības pamata kompetences – prasme kvalitatīvi ieklausīties, koncentrēties klātbūtnei, tas, kā mēs uzdodam jautājumus un tamlīdzīgi: "Tās ir komunikācijas pamatprasmes un visiem tās ir nepieciešamas".

Jautāts par to, kad ir īstais laiks meklēt kouča atbalstu uzņēmumā, A.Černikavs atbild: "Uzņēmuma vadība var pieņemt lēmumu aicināt talkā kouču, pirmkārt, ja zina, kas tas ir un ja pašiem ir atbilstoša iekšējā sajūta. Ja uzņēmums atrodas uz stabila izaugsmes ceļa, koučs varētu būt noderīgs, lai sagatavotos pārmaiņām. Mēs dzīvojam strauji mainīgā laikmetā – ja šodien jūtamies stabili, tad, iespējams, ir laiks sagatavoties pārmaiņām, kas mūs piemeklēs rīt. Ja jau jūtat, ka tuvojas kāds pagrieziena punkts vai problēmsituācijas jūsu uzņēmuma iekšienē vai nozarē kopumā, tas ir labs signāls aicināt kouču. Iemesli var būt visdažādākie – vai nu pagātnes problēmas, vai turpmāku mērķus sasniegšana."

Pētījumā ir aicināti piedalīties uzņēmumi, kuru darbinieku skaits sasniedz vismaz divdesmit un kas darbojušies jau divus gadus. Federācija informē, ka par dalību projektā šobrīd notiek pārrunas ar pirmajiem trīs uzņēmumiem.

ICF ir starptautiska koučinga federācija, lielākā globālā kouču apvienība, kas rūpējas par to, ka jebkurā pasaules vietā ICF kouči darbojas pēc vienotiem profesionāliem un ētikas standartiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sekojot idejai: Izaugsmes treniņa mozaīka internetā

Anda Asere, 03.09.2019

SIA Motivio īpašnieki Ansis Līpenītis (pa kreisi) un Juris Blūzmanis

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Personālvadības uzņēmums SIA Motivio attīsta jaunu biznesa virzienu un izstrādā vadītāju personīgās izaugsmes platformu Wiserstate

Attīstot produktu darbinieku ēdināšanai Motivio Meals, pagājušā gada otrajā pusē Ansis Līpenītis un Juris Blūzmanis sāka meklēt atbildi uz jautājumu, kā vēl varētu uzlabot darbinieku iesaisti un apmierinātību darbā. «Sākām ar uzņēmuma kultūru, bet mūsu eņģeļinvestors rosināja skatīties ne tikai uz sekām, bet arī cēloņiem. Kultūra ir sekas, bet kā ietekmēt cēloņus? Ķērāmies klāt intervijām, sekundāro pētījumu analīzei un secinājām, ka visvairāk darbinieku iesaisti un kultūru ietekmē visa līmeņa vadītāji. Ja vadītājs ir labs, viss ir labi, bet, ja vadītājs ir slikts, nekas cits nelīdzēs. Tāpēc jāpalīdz uzlabot vadītāju prasmes un spējas tur, kur tas katram nepieciešams,» spriež Ansis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tūrisma attīstības biroja (RTAB) dibinātāju sapulcē par RTAB valdes priekšsēdētāju iecelts Jānis Jenzis, kurš līdz šim ieņēma biroja valdes locekļa amatu, informē Rīgas domē.

Rīgas pašvaldības pusi sapulcē pārstāvēja Rīgas domes priekšsēdētājs Oļegs Burovs. Viņš norādīja, ka ir svarīgi, lai RTAB strādātu augsti profesionāli speciālisti. "Jānis Jenzis tūrisma un ar to saistītajās nozarēs strādā jau ilgus gadus un ir pietiekami pierādījis sevi. Uzskatu, ka viņa vadībā RTAB varēs ne tikai atgūties no pērnā gada notikumiem, bet arī ar jaunu jaudu tupināt darbu pie tūristu piesaistes Rīgai," pamato O.Burovs.

"RTAB ir atguvies no pagājušā gada notikumiem un šogad birojam ir nepieciešams restarts. Tūrisma nozarei ir būtiska loma galvaspilsētas ekonomikā. Lai veiksmīgi veidotu Rīgas tēlu ārpus Latvijas robežām, un palielinātu tūristu skaitu, mēs plānojam plaši atvērt savas durvis tūrisma nozares profesionāļiem," uzsver J.Jenzis.

Komentāri

Pievienot komentāru