Eksperti

Veselības aprūpes inovācijām ir potenciāls kļūt par Latvijas veiksmes stāstu

Kaspars Gorkšs, LDDK ģenerāldirektors,16.04.2025

Jaunākais izdevums

“Apaļš kā pūpols, vesels kā rutks” – ar šādu manifestējošu skaitāmpantu gandrīz katrs latvietis bērnībā tika modināts Pūpolsvētdienas rītā. Labu veselību piesaucam dažādos tautas ticējumos, bet pie kādiem rezultātiem esam nonākuši?

Mūsu sabiedrība un politikas veidotāji gadu gaitā pielietojuši vienus vai otrus līdzekļus veselības aprūpes pieejamības un kvalitātes uzlabošanā, un šobrīd ir skaidrs, ka cilvēkresursu trūkums ir primārais izaicinājums, kas steidzami jārisina.

Daudzas Eiropas valstis sastopas ar ārstu un citu ārstniecības personu trūkumu, ko vēl vairāk pastiprinājusi ģeopolitiskā situācija – par to vienisprātis bija starptautiskie un vietējie eksperti, kas pagājušonedēļ pulcējās Veselības ministrijas rīkotajā konferencē "Veselības aprūpes cilvēkresursu krīze: Mazās valstis nākotnes risku priekšā". Latvijā ne tikai ir viens no zemākajiem ārstu un medmāsu īpatsvariem Eiropas Savienībā (ES) , bet mūsu jau tā mazais medpersonāla skaits ir arī viens no gados vecākajiem - 47% ārstu un 39% medmāsu ir vecumā virs 55 gadiem, tātad, pēc mazāk nekā 10 gadiem dosies pensijā.

Ekonomikas ministrijas veiktās darba tirgus prognozes liecina, ka 2030. gadā vismaz 11% no visiem augstskolu absolventiem būtu jābūt specializētiem tieši veselības nozarē . Pietam Eurostat prognozes liecina, ka arvien palielināsies pensijas vecuma iedzīvotāju īpatsvars un samazināsies darbspējīgā vecuma iedzīvotāju īpatsvars. Attiecīgi – veselības aprūpes sistēmai būs jāspēj nodrošināt pakalpojumi arvien pieaugošam senioru skaitam.

Speciālistu trūks, un Latvijas demogrāfijas rādītāji nerisinās šo izaicinājumu. Pēdējo 10 gadu laikā Latvijas iedzīvotāju skaits ir sarucis par 110 000, līdz gadsimta beigām Latvijā varētu būt tikvien kā viens miljons iedzīvotāju , jo dzimstības rādītāji jau šodien ir gandrīz divreiz zemāki nekā 2014. gadā. Tātad, samazināsies jauniešu skaits, kas potenciāli varētu izvēlēties studēt un strādāt veselības aprūpē, nemaz nerunājot par kopējo cilvēkresursu pieejamību visā tautsaimniecībā jau pēc 10, 20 un 30 gadiem.

Eurostat datubāzē pieejamā informācija liecina, ka vidējais paredzamais mūža ilgums Latvijā ir par 5 gadiem mazāks nekā ES vidēji (tas mūs ierindo pirmspēdējā vietā starp ES valstīm, pārspējot tikai Bulgāriju) . Un vēl skumjāka aina paveras, ja raugāmies uz datiem par to, cik no kopējā mūža garuma tiek prognozēti kā veselīgi. Latvijas vīriešu prognozētais veselīga mūža garums ir 53 gadi - visīsākais Eiropā, kur vidēji vīriešiem prognozē 62,4 veselīgus gadus, savukārt Latvijas sievietēm ir cerība uz 55,4 veselīga mūža gadiem, par ko zemāks rādītājs ir vēl tikai sievietēm Dānijā (pārsteidzoši) . Dzimstība arvien samazinās, dzīvojam arvien neveselīgāk un mirstam arvien ātrāk - pietiekoši īss ir mūsu veselīgais mūžs, ko potenciāli pavadīt darba tirgū.

Cilvēks ir visvērtīgākais Latvijas tautsaimniecības resurss. Labi funkcionējoša un efektīva veselības aprūpe nodrošina veselu sabiedrību - tātad, veselus darbiniekus, kas nozīmē augstāku produktivitāti, un, jā, arī zemākas darbaspēka izmaksas. Augsta produktivitāte un efektīvi ieguldīti finanšu resursi nozīmē palielinātu iespēju celt ne tikai darbinieku atalgojumu, bet arī visu valsts ekonomiku. Un šī ir īsā atbilde uz jautājumu – kāpēc darba devējiem ir svarīga kvalitatīva un pieejama veselības aprūpe. Mēs vēlamies, lai mūsu darbinieki un viņu ģimenes būtu veseli un dzīvotu labklājībā.

Nav tā, ka darba devēji tikai gaida uz valdības lēmumiem. Rūpes par savu darbinieku veselību apliecina fakts, ka pēdējos 5 gados ir gandrīz dubultojies finansiālais ieguldījums veselības apdrošināšanas polišu iegādē. Pēc Latvijas Apdrošinātāju asociācijas datiem, 2020. gadā parakstīto veselības apdrošināšanas prēmiju apjoms bija 98,97 miljoni eiro, un 2024. gadā tie bija jau 180,60 miljoni eiro.2023. gadā, pēc Veselības ministrijas apkopotajiem datiem, darba devēji apmaksājuši 4,2 miljonus darba nespējas dienu, taču slimošana kā tāda rada arvien pieaugošus izdevumus arī valstij – no Labklājības ministrijas budžeta 2024. gadā par B slimības lapu apmaksu iztērēti vairāk nekā 359 miljoni eiro (piedzīvojot pieaugumu no 2023. gadā izlietotajiem 318 miljoniem eiro) .Ilgstoši esam paļāvušies, ka kļūt par ārstu vai medmāsu motivē misijas apziņa, un apzināmies, ka jaunākajām paaudzēm ar to vien nepietiks, lai izvēlētos studēt medicīnas zinātni. Varam un vajag turpināt celt atalgojumu veselības aprūpes darbiniekiem, taču, esošos speciālistus arvien vairāk noslogojot, diez vai panāksim vēlamo rezultātu – kvalitatīvus un pieejamus pakalpojumus. Pārpirkt ārstus un medmāsas no citām valstīm visticamāk nespēsim, jo neesam tik bagāti. Emigrējošo speciālistu atgriešana mūsu tautsaimniecībā arī nenotiks pati no sevis, un standarta (tādi, kas tiek izmantoti citās nozarēs) darbaspēka pieejamības paplašināšanas mehānismi nav tiešā veidā pielāgojami veselības aprūpei, jo nepietiek ar pieaugušo izglītības kursiem, lai pārkvalificētos un pāris mēnešos kļūtu par ārstu. Mums ir jādomā, kā ar to, kas mums ir, varam izdarīt ātrāk un gudrāk. Kā nedarīt to, kas nav jādara? Ko varam uzticēt kādam vai kaut kam citam?

Kur ir mūsu iespēja, jūs vaicāsiet? Publisko e-pakalpojumu un e-veselības pieejamībā esam starp Eiropas Savienības līderiem atsevišķos rādītājos . Manā uzskatā, veselības aprūpes digitalizācijai ir potenciāls kļūt par Latvijas vizītkarti, jo jau šobrīd spējam demonstrēt konkurētspējīgas inovācijas. Paies laiks, kamēr roboti varēs operēt, taču medicīnas tehnoloģijas, t.sk. mākslīgā intelekta potenciāls procesu automatizācijā atbrīvos laika resursus jau esošajiem speciālistiem.

Mūsu nekļūs strauji vairāk. Iespējams, veselības aprūpes profesijas kļūs aizvien populārākas, ja spēsim nodrošināt labvēlīgus apstākļus, taču objektīvu iemeslu dēļ ir jārēķinās ar garāku pārejas ciklu nekā citās nozarēs. Tādēļ nepieciešams esošo resursu ietaupījums nevis uz sabiedrības veselības rēķina, bet uz efektivitātes rēķina – meklēt jaunus risinājumus un netērēt laiku tam, ko var deleģēt un darīt citādāk. Viena taktika būtu gaidīt, kad Eiropā apstiprinās un mēs vēlāk pārņemsim regulējumu, kas ļauj strauji attīstīt inovācijas medicīnā, taču otrs variants ir apsteigt un būt pirmajiem, tādējādi nodrošinot sev priekšrocības.

Pamatojoties uz veselības ministra 2024. gada 20. februāra rīkojumu Nr. 01-01.1/33., tika izveidota darba grupa, kas izstrādāja jaunu likumprojektu „Elektronisko veselības datu sekundārās izmantošanas likums”, kurā izveidots tiesisks ietvars veselības datu atkalizmantošanai. Šī likumprojekta mērķis ir radīt tiesiskus priekšnosacījumus elektronisko veselības datu sekundārai izmantošanai, lai nodrošinātu datu pieejamību pētniecībai, inovācijai, politikas veidošanai, izglītojošiem pasākumiem, pacientu drošībai, reglamentējošām darbībām sabiedrības interesēs un personalizētai medicīnai katra sabiedrības indivīda interesēs – secīgi arī sabiedrības labumam.

LDDK atbalstīs šī likumprojekta apstiprināšanu, jo saskata būtiskus ieguvumus. Tā ieviešana nozīmētu pieaugošu pētījumu skaitu, kas sniedz inovatīvus risinājumus un ieguldījumu zinātnē, veselības aprūpē un sabiedrības veselībā.

Pieaugtu mākslīgajā intelektā balstītu risinājumu skaits veselības aprūpes jomā, kā arī palielinātos iespēja Latvijas zinātniekiem piedalīties starptautiskajos pētījumos.

Labu piemēru digitālo prasmju attīstīšanā demonstrē Rīgas Stradiņa universitāte, kas izstrādājusi un izmanto veselības aprūpes speciālistu prasmju monitoringa sistēmu, kas ar digitālu risinājumu palīdzību var efektīvi pārvaldīt mediķu prasmju līmeni un pielāgot izglītību un medicīnas profesionāļu prasmes nozares vajadzībām. Politikas veidotājiem būtu jāatbalsta šādi projekti un jāpaplašina to rezultāti visas nozares mērogā.

Nozīmīgs instruments medicīnas efektivitātes celšanā būs arī mākslīgā intelekta risinājumi, jo ar tiem būtu iespējams ātrāk apstrādāt lielus datu apjomus un atklāt likumsakarības, kas palīdz gan diagnostikā, gan slimnīcu darba organizācijā. Tas ļautu atslogot medicīnas personālu no rutīnas uzdevumiem, ļaujot vairāk laika veltīt pacientiem.

Lai tas notiktu, politikas veidotājiem jāparūpējas par būtisku priekšnoteikumu nodrošināšanu:

  • Investēt veselības datu kvalitātē, digitalizācijā un standartizācijā, lai nodrošinātu datu pilnvērtīgu izmantošanu aprūpē un inovācijās;
  • Pilnveidot medicīnas personāla digitālās prasmes – ieviest apmācības programmas par mākslīgā intelekta rīku lietošanu visos līmeņos un veidot starpdisciplināras komandas, piesaistot datu analītiķus un IT speciālistus veselības aprūpei;
  • Izstrādāt skaidrus normatīvus mākslīgā intelekta izmantošanai – noteikt atbildības sadalījumu par lēmumiem un kvalitātes/ētikas standartus. Saskaņot regulējumu ar Eiropas Savienības Mākslīgā intelekta aktu, lai mākslīgā intelekta sistēmas būtu drošas, pārredzamas, objektīvas un cilvēka uzraudzītas;
  • Atbalstīt pilotprojektus mākslīgā intelekta ieviešanai veselības aprūpē – izmēģināt jaunas tehnoloģijas kontrolētā vidē, lai gūtu atsauksmes un pilnveidotu modeļus pirms plašas ieviešanas.

Bez rīcības pastāv risks neizmantot mākslīgā intelekta pilno potenciālu – nepietiekamas prasmes, slikta datu kvalitāte un nesakārtots regulējums var novest pie resursu izšķērdēšanas un neattaisnotām cerībām . Savukārt, adresējot šīs problēmas, mākslīgais intelekts un citi digitalizācijas risinājumi var būt drošs palīgs, kas uzlabo veselības aprūpes sistēmas efektivitāti un personāla/pacientu labbūtību. Igaunija sevi pozicionē kā digitālo lielvalsti, Lietuva lepojas ar saviem panākumiem fintech industrijā – Latvija savu veiksmes stāstu var veidot uz veselības aprūpes sistēmas inovācijām, tādējādi izaicinājumu (daļēju bezizejas situāciju) pārvēršot iespējā. Iesim uz to, ka esam veseli, kā rutki, un apaļumu atstāsim tikai skaitāmpantiem.

Ekonomika

Publiskais sektors varētu ietaupīt 850 miljonus eiro gadā, samazinot izdevumus par 5%

LETA,23.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Publiskais sektors varētu ietaupīt 850 miljonus eiro gadā, samazinot izdevumus par 5%, ceturtdien, parakstot deklarāciju par sadarbību valdības izdevumu samazināšanā, sacīja Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektors Kaspars Gorkšs.

Ceturtdien četras uzņēmēju organizācijas - LDDK, Finanšu nozares asociācija (FNA), Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) un Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) - parakstīja deklarāciju, kurā apņēmas sadarboties un sniegt Ministru prezidentei Evikai Siliņai (JV) redzējumu par darāmo valdības izdevumu samazināšanā.

LDDK norāda, ka 850 miljoni eiro ir minimālā summa, kādu jāspēj ietaupīt publiskā sektora izdevumos, veidojot nākamā gada budžetu, pie kura izstrādes darbs sāksies martā.

Gorkšs sacīja, ka šobrīd publiskais sektors dzīvo pāri saviem līdzekļiem, līdz ar to LDDK ir rosinājusi valdības izdevumu samazinājumu vismaz 5% apmērā, pārskatot ne tikai prioritāšu budžetus, bet arī pamatbudžeta pozīcijas.

Ekonomika

LDDK un Latvijas Banka līdzdarbosies valsts budžeta izdevumu lietderības izvērtēšanā

Db.lv,13.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts budžeta izlietojumam ir jākļūst efektīvākam un jāizvērtē pašreizējo valsts izdevumu lietderība, tikšanās laikā uzsvēra Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) vadītājs Kaspars Gorkšs un Latvijas Bankas prezidents Mārtiņš Kazāks.

Latvijas Bankas un LDDK vadības tikšanās laikā 11. martā pārrunāta pašreizējā valsts ekonomiskā situācija un iespējamās sekas, ja valsts budžeta izdevumi netiks optimizēti.

“Tuvākajos gados būs būtiski jāpalielina aizsardzības finansējums, un tas var prasīt valsts parāda pieaugumu. Tomēr vidējā termiņā drošību būs jāspēj finansēt no pašu ieņēmumiem. Kaimiņvalstis papildu līdzekļus aizsardzībai ir paredzējušas rast ar nodokļiem. Tomēr tas nav vienīgais finansējuma avots. ­Ir rūpīgi jāizvērtē pašreizējie valsts izdevumi, to lietderība, un atsevišķu funkciju realizācija jānodod privātajam sektoram vai jāatsakās no to realizēšanas,” uzskata Latvijas Bankas prezidents Mārtiņš Kazāks.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) ar Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) Tirdzniecības un rūpniecības kameru federāciju otrdien parakstījusi vienošanos par kopīgu Biznesa padomes izveidi ar AAE, informē Valsts kancelejā.

Lai veicinātu ekonomisko sadarbību, Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) kopā ar LDDK, uzņēmējiem un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru šodien tikās ar Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) ekonomikas ministru Abdullāhu bin Taūku Almarrī.

Kā norāda E.Siliņa, AAE jau šobrīd ir Latvijas lielākais tirdzniecības partneris Persijas līča reģionā, un Latvija ir gatava šo sadarbību stiprināt. "Latvija ir atvērta jauniem AAE investīciju projektiem, un mēs redzam lielu potenciālu kopīgu iniciatīvu realizēšanai," saka premjere, piebilstot, ka šodien parakstītais saprašanās memorands par Biznesa padomes izveidi ir ļoti nozīmīgs solis ceļā uz ciešāku ekonomisko partnerību.

Ekonomika

LDDK nesaskaņo Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu par budžeta plānošanu

Db.lv,03.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) pauž neapmierinātību ar Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto informatīvo ziņojumu un atsakās to saskaņot, norādot, ka šajā dokumentā — uz mērķi virzīta budžeta plānošana, trūkst būtiska daļa — mērķtiecīgi taupības pasākumi, lai izvairītos no liekiem tēriņiem, informē LDDK.

Ziņojumam "Par uz rezultātu vērsta budžeta veidošanas un attīstības virzieniem", pēc iepriekšējiem lēmumiem, vajadzēja būt iesniegtam Ministru kabinetā jau 15.februārī, taču Finanšu ministrija to sagatavojusi novēloti, un padarījusi to pieejamu sociālajiem partneriem 25. februārī ar minimālu saskaņošanas termiņu.

“Finanšu ministrija turpina iepriekš ierastu praksi — sniegt apjomīgu dokumentu ar nesamērīgi īsu saskaņošanas laiku. Šāda pieeja neved uz efektīvu budžeta izstrādi, bet gan uz sasteigtiem un nepamatotiem lēmumiem. Turklāt piedāvātajā budžeta plānošanas modelī iztrūkst viens no būtiskākajiem elementiem — mērķtiecīgi taupības pasākumi, kas ir nepieciešami, lai efektīvi pārvaldītu valsts resursus un izbeigtu dzīvošanu pāri saviem līdzekļiem," norāda LDDK ģenerāldirektors Kaspars Gorkšs.

Ekonomika

Kā steidzami risināt darbaspēka trūkumu specifiskās nozarēs?

Db.lv,10.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā jau tagad trūkst un pārskatāmā nākotnē vēl vairāk trūks speciālistu specifiskās profesijās - īstermiņā šo var risināt, ātrāk sakārtojot profesiju standartu aprakstus, veicinot speciālistu trenēšanu uzņēmumos un efektīvāk piesaistot ārvalstu profesionāļus, bet ilgtermiņā potenciāli jāmaina valsts pasūtījums augstākajai izglītībai un jāvienkāršo augstskolu programmu akreditācija, secina Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) organizētās sadarbnīcas "Zaļā un digitālā pāreja: no izaicinājumiem līdz rīcībai" eksperti.

Kvalificēta darbaspēka pieejamība ir viens no šķēršļiem uzņēmējdarbības attīstībai Latvijā. Ja saglabāsies esošās augstākās izglītības struktūra, lielākais darbaspēka trūkums būs sagaidāms speciālistu vidū ar izglītību inženierzinātnēs, dabaszinātnēs un IKT (STEM) jomās, liecina Ekonomikas ministrijas ziņojums.

Latvijā jau tagad trūkst speciālistu jaunu tehnoloģiju ieviešanā un apguvē enerģētikas nozarē. Piemēram, speciālisti ir nepieciešami visos vēja parku īstenošanas posmos, tai skaitā to ekspluatācijā. Attīstītāji bieži saskaras ar vides ekspertu - ornitologu, zoologu un biotopu pētnieku - trūkumu. Tāpat trūkst ilgtspējas speciālistu, pēc kuriem pieprasījums palielinājies līdz ar nefinanšu ziņošanas prasību iestāšanos.

Ekonomika

Kas uzņēmumiem jāzina par ilgtspējas ziņošanu: datu kvalitātei ir ļoti liela nozīme

Db.lv,06.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai nefinanšu (ilgtspējas) ziņošana būtu noderīga un sasniegtu iecerētos mērķus, ir nepieciešami precīzi un prasībām atbilstoši dati, savukārt uzņēmumiem ir jāveido labi strukturēta ilgtspējas pārvaldība, secinājuši Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) rīkotā vebināra “ESG, bez E. Sociālo un pārvaldības jautājumu vērtēšana uzņēmumā” dalībnieki.

“Ieviešot jaunos nefinanšu ziņošanas standartus, mums ir jāstrādā pragmatiski un samērīgi. Uzņēmumiem ir jāapkopo informācija, kas ir svarīga biznesa lēmumu pieņemšanai. Būtiskākā prasība ir pārredzamība un atklātība,” vebinārā atzina Eiropas Komisijas grupas vadītājs ilgtspējas ziņošanā Tomass Dods (Thomas Dodd).

Eksperts atgādināja, ka primāri ar ilgtspēju saistītās informācijas izvērtēšana ir nepieciešama finanšu tirgiem, lai investori varētu novirzīt līdzekļus biznesam, kas meklē zaļajam kursam atbilstošus risinājumus un projektus. Tāpat tā palīdz labāk pārvaldīt nefinanšu, piemēram, klimata riskus un nodrošina lielāku biznesa caurspīdību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts pārvaldē jāveic funkciju audits 2632 institūcijās, lai optimizētu procesus, vienlaikus izvērtējot, vai attiecīgā funkcija ir nepieciešama.

Ar šādu iniciatīvu klajā nākusi domnīca Latvijas Stratēģijas un ekonomikas risinājumu institūts (LaSER), kurš veicis pētījumu Bez satricinājuma nav rezultāta: Latvijas valsts pārvaldes reforma.

Jāatgādina, ka uzņēmēji jau daudzus gadu desmitus runā par to, ka Latvijā ekonomisko attīstību un konkurētspēju negatīvi ietekmē birokrātiskie procesi, tomēr pārvaldes samazināšana līdz šim notikusi vien 2008.-2010. gada krīzes spiediena ietekmē. LaSER ierosina valsts pārvaldes funkciju auditu uzticēt Ministru prezidenta biedram, lai būtu politiskais atbalsts, turklāt šajā auditā līdzdarbotos uzņēmēju, nevalstisko organizāciju pārstāvji un arī valsts pārvaldes darbinieki.

Ekonomika

ES finansējums lieliem uzņēmumiem būs vieglāk pieejams un ar labākiem nosacījumiem

Db.lv,21.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis un ALTUM vadītājs Reinis Bērziņš tikšanās laikā vienojās par kopīgu sadarbību, kur Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) ar ALTUM izstrādās jaunu metodiku, kas pavērs plašākas iespējas lielajiem komersantiem piesaistīt finansējumu projektiem, ko plānots īstenot ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalstu.

Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis un ALTUM vadītājs Reinis Bērziņš pārrunāja abu iestāžu kopīgo sadarbību saistībā ar KEM jaunajām ES fondu programmām centralizētās siltumapgādes sistēmu efektivizācijai un biometāna ražošanas un transportēšanas nozares attīstībai. Tikšanās laikā gan ministrs, gan ALTUM vadītājs bija vienisprātis – prioritāte ir plašāka finansējuma pieejamība.

“Nākot pašam no biznesa vides, saprotu, cik svarīgi ir nodrošināt iespēju uzņēmumiem, attīstot jaunus projektus, ļaut izvēlēties sev piemērotāku un efektīvāku kreditēšanas risinājumu. Aktīvāka kredītiestāžu un mūsu perspektīvo uzņēmumu sadarbība paver iespēju veselīgai konkurencei gan starp atbalstāmiem projektiem, gan kredītiestādēm. Konkurence projektu ieceres stadijā, ir kritiski svarīga, lai pieejamo finansējumu – gan privāto, gan publisko - mēs Latvijā izmantotu mērķtiecīgi,” uzsver klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis.

Ekonomika

Latvijas uzņēmējdarbības uzrāvienam nepieciešama drosme, zināšanas un uzmanība reģioniem

Db.lv,11.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbības temperatūra Latvijā ir mērena, bet ar pozitīvu tendenci uzsilt – tā secināts ekspertu diskusijā par uzņēmējdarbības attīstību "Uzņēmējdarbības temperatūra 2025: vēss, remdens vai karsts?", ko organizēja “StartSchool” sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru, Latvijas Darba devēju konfederāciju un “Junior Achievement Latvia”.

Eksperti norāda - lai attīstītu uzņēmējdarbību Latvijā, ir svarīga izglītība, drosme un atbalsta iespējas reģionos. Tāpat secināts, ka jauniešu interese par uzņēmējdarbību Latvijā pieaug, tomēr veiksmīgai attīstībai nepieciešama ilgtermiņa pieeja, kvalitatīva izglītība un piemērota vide, kas iedrošina uzsākt savu biznesu, ne tikai Rīgā, bet arī reģionos.

Diskusija tika organizēta, jo pēdējā gada laikā Latvijas uzņēmējdarbības ekosistēmā un sabiedrībā kopumā vērojama jauna tendence – cilvēki kļūst piesardzīgāki, mazāk gatavi uzņemties riskus, būtiski audzis arī likvidēto uzņēmumu skaits. Latvijas Darba devēju konfederācijas vadītājs Kaspars Gorkšs norādīja: “Uzņēmējdarbība ir risks, un ne visi ir gatavi to uzņemties. Daudzi izvēlas stabilāku vidi, piemēram, darbu publiskajā sektorā, kur vakanču skaits pieaug. Ja gribam redzēt vairāk jaunuzņēmumu, primāri ir jārunā par zināšanām – tieši atbilstoša kvalifikācija un izglītība rada pārliecību un drosmi spert pirmos soļus un uzņemties risku.”

Ekonomika

Uzņēmēju organizācijas pauž neizpratni par pieaugošajiem ministriju tēriņiem atalgojumam

Db.lv,28.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) un Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) pauž neizpratni par publiskās pārvaldes atlīdzības izdevumu ierobežojumu neievērošanu ministrijās, un sagaida valdības skaidrojumu par šo situāciju, informē uzņēmēju organizācijas.

2024.gada 14.oktobrī Ministru kabinets ārkārtas sēdē apstiprināja ierobežojumu 2,6% apmērā atlīdzības fonda pieaugumam publiskajā pārvaldē 2025.gadā pret 2024.gada plānu, taču pieejamā informācija liecina, ka vairākās ministrijās šie ierobežojumi netiek ņemti vērā - atlīdzības gada pirmajā ceturksnī pieaugušas pat par 24% salīdzinājumā ar attiecīgo periodu 2024.gadā.

Valsts kases dati par periodu līdz 2025.gada martam rāda, ka 10 no 15 ministrijām Latvijā atlīdzības izdevumi (EKK kods "1000") ir palielinājušies par vairāk nekā 2,6%. Līdere ar 24,6% pieaugumu ir Labklājības ministrija, pieaugums 15,1% apmērā ir Izglītības un zinātnes ministrijā, par 13,4% atlīdzības izdevumi palielinājušies Veselības ministrijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) norāda uz vairākiem trūkumiem Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) izstrādātajā Enerģētikas stratēģijā 2050.gadam, aģentūru LETA informēja LDDK pārstāvji.

LDDK pārstāvji pauž, ka stratēģijas forma un saturs vairāk atgādina informatīvu ziņojumu, un, lai to sauktu par stratēģiju, nepieciešami vairāki precizējumi un papildinājumi.

LDDK pēc savu biedru un ekspertu viedokļu apkopošanas nosūtījusi KEM atzinumu, piedāvājot gan konceptuālus, gan specifiskus komentārus stratēģiskā dokumenta uzlabošanai.

LDDK ģenerāldirektors Kaspars Gorkšs norāda, ka stratēģijās ir jābūt skaidriem izvērtēšanas posmiem un pielāgošanās procedūrām.

Vienlaikus LDDK ieskatā, lai KEM piedāvājumu pārveidotu no informatīva ziņojuma par stratēģijas cienīgu dokumentu, ir nepieciešams ņemt vērā kritiku un ieteikumus.

Darba devējus pārstāvošā organizācija norāda, ka nav atbalstāma stratēģijas bieža pārskatīšana - tas liek domāt par dokumenta nepatstāvību un mazina tiesisko paļāvību iekļautajiem mērķiem un plānotajām politikām.

Ekonomika

Ilgtspējas ziņošana: kas uzņēmumiem jāzina par piegādes ķēžu analīzi un pienācīgas rūpības direktīvu?

Db.lv,22.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darba vide tā sauktajās trešajās valstīs, acīmredzamās klimata pārmaiņas, ģeopolitiskā nestabilitāte, Covid-19 pandēmijas sekas un citi apstākļi ir likuši pārvērtēt skatu uz piegādes jeb vērtības ķēdēm.

Mums aizvien vairāk nākas iedziļināties tajā, kas ir mūsu sadarbības partneri un kā tie var ietekmēt mūsu biznesa noturību, ilgtspēju un reputāciju, atzina Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) rīkotā vebināra “Ja tava ķēde ir garāka par Eiropas Savienību jeb ilgtspēja piegāžu ķēdēs” dalībnieki.

“Tradicionāli biznesā vienmēr ir uzsvērta piegādes ķēdes efektivitāte, proti, mēs runājam par uzņēmumiem, kuri ir atlasīti, lai piegādātu konkrētas preces vai pakalpojumus noteiktā laikā par konkrētu summu. Izrādās, ar to nepietiek. Mums ir jāizprot, kā veidojas piegādes ķēde un ar ko tālāk sadarbojas mūsu piegādātāji. Cik lielā mērā esam atkarīgi no stratēģiskajiem partneriem, un cik lielas ir iespējas tos aizvietot, ja kaut kas noiet greizi,” dažus no patlaban aktuālajiem jautājumiem uzskaita SIA “Futurcene” valdes priekšsēdētāja Ieva Kustova.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par kapitāla tirgus izveidi Latvijā jau tiek diskutēts daudzus gadus un, lai arī privātā kapitāla kompānijas pēdējos gados arvien vairāk līdzekļus piesaista izmantojot kapitāla tirgu, tomēr valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību aktivitātes šajā jomā nav.

Lai arī savulaik, pirms dažiem gadiem valdībā tika skatīts ziņojums par to kā aktivizēt kapitāla tirgu Latvijā, kur viens no risinājumiem tika minēta valstij piederošo kapitālsabiedrību akciju daļas kotēšana biržā, tomēr līdz šim brīdim tā arī vēl nekas nav noticis.

Iespējamo cēloņu un seku skaidrošanai, šī gada 21. janvārī, plkst. 12.00 – 13.30, aicinām sekot līdzi Dienas Bizness rīkotajai diskusijai “Latvijas kapitāla tirgus attīstības izaicinājumi un sekas”.

Diskusijas dalībnieki:

  • Eva Berlaus, Sorainen vadošā partnere Baltijā
  • Kaspars Gorkšs, Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektors
  • Liene Dubava, Nasdaq Riga biržas valdes priekšsēdētāja un Emitentu pakalpojumu komandas vadītāja Baltijā
  • Andris Grafs, Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta viceprezidents un vadītājs Latvijā (dalība attālināti)
  • Jānis Endziņš, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētājs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēģinot izpirkt zviedru kompānijas Telia daļas no uzņēmumiem LMT un “Tet”, Latvija krīt arvien dziļāka valsts kapitālisma slazdā. Lai gan valdības deklarācijā ir nosprausti tādi mērķi kā kapitāla tirgus attīstīšana, uzņēmumu kotēšana biržā un investoru piesaiste patiesā virziens ir pretējs - valsts kapitālisms.

Šāds secinājums izrietēja diskusijā “Latvijas kapitāla tirgus attīstības izaicinājumi un sekas”, kurā piedalījās:

  • Eva Berlaus, Sorainen vadošā partnere Baltijā
  • Kaspars Gorkšs, Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektors
  • Liene Dubava, Nasdaq Riga biržas valdes priekšsēdētāja un Emitentu pakalpojumu komandas vadītāja Baltijā
  • Andris Grafs, Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta viceprezidents un vadītājs Latvijā
  • Jānis Endziņš, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētājs.

Latvijas valsts jau 10 gadus kavējas ar investīciju piesaisti lielajās valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, pakļaujot tās stagnācijas un sliktas korporatīvās pārvaldības riskam. Šobrīd situācija kļūst vēl sliktāka – no valsts puses redzami centieni no jaukta kapitāla kapitālsabiedrībām izspiest ārā privātos investorus. Tajā pašā laikā, lai kontrolētu visas savas kapitālsabiedrības, valsts patērē arvien vairāk savu resursu tā vietā, lai fokusētos uz veselības aprūpi, aizsardzību un izglītību. Valsts kapitālisms ir viens no faktoriem, kas Latvijai liek arvien vairāk atpalikt no Lietuvas un Igaunijas.