Viedoklis: Paaudžu atšķirīgās rūpes par auto drošību 

Autobraucēju uzskati par automašīnas apdrošināšanu, attieksme pret drošību kopumā un arī notikušo negadījumu skaits mainās atkarībā no šoferu vecuma un pieredzes, liecina apdrošinātāja Compensa pieredze. Turklāt jānorāda, ka jauniešu vērtības būtiski atšķiras no tās paaudzes, kura dzimusi laikā, kad nebija mobilo sakaru, interneta un par drošību uz ceļiem tika domāts salīdzinoši mazāk.

Compensa Latvijas filiāles vadītāja Evija Dundure, 2015. gada 30. aprīlis plkst. 14:36

Jauniešiem svarīgs ātrums, nevis drošība

Pētījums Latvijas paaudžu anatomija atklāj, ka jauniešiem jeb digitālajiem bērniem vecumā no 18 līdz 25 gadiem patīk izjūtas, ko sniedz ātrums. Arī Compensa pieredze liecina, ka, iegādājoties automašīnu, šī grupa izvēlas vecākus, bet salīdzinoši jaudīgākus transportlīdzekļus. Likumsakarīgi, ka automašīnas drošība t.s. «digitālajiem bērniem» ir otršķirīga un, kas ne mazāk būtiski, lielā mērā ir atkarīga no viņu finansiālajām iespējām. Kopējās tendences liecina, ka līdz 20 gadu vecumam jauniešu ienākumus pamatā nodrošina vecāki. Var novērot, ka šo digitālo bērnu vecāki mazāk domā par pretaizdzīšanas iespējām, jo eksistē pieņēmums, ka automobilis ir pārāk vecs, lai uztrauktos par tā nozagšanu.

Autonams statistika gan liecina pretējo. Proti, 2014. gadā un šā gada pirmajos trīs mēnešos kopumā nozagts salīdzinoši daudz automašīnu – 416,  kuru reģistrētais izlaiduma gads pārsniedz 15 gadus!

Tomēr vienlaikus jānorāda, ka paši jaunieši mašīnu zaudēt baidās, jo nav zināms, vai vecāki spēs nodrošināt finansējumu jaunam transportlīdzeklim, tāpēc visbiežāk viņi tomēr iegādājas pretaizdzīšanas ierīci, kas gan parasti ir lētākā pieejamā. Izvēlētās iekārtas ir salīdzinoši vienkāršas, piemēram, slepenā poga un citi risinājumi, kas nodrošina mehānisku bloķēšanu piekļuvei automašīnai.

Ar radošiem pretaizdzīšanas risinājumiem savukārt izceļas vecāka gada gājuma cilvēki jeb «izdzīvotāju paaudze» vecumā no 56 līdz 75 gadiem. Viens no kuriozākajiem piemēriem ir «lāču slazds» - tātad pie pedāļiem nolikts īsts lāču slazds. Mūsdienu jaunieši acīmredzot nav tik radoši un par tādiem risinājumiem pat neaizdomājas.

Pārmaiņu bērni - samērīgi un piezemēti auto izvēlē

Savukārt, tie autovadītāji, kas tuvojas vai sasnieguši 30 gadu slieksni jeb «pārmaiņu bērni» visbiežāk iegādājas KASKO apdrošināšanu. Ienākumu līmenis kādam ir augstāks, kādam zemāks, taču kopējā tendence liecina, ka summas, kas tiek izdotas par automašīnas apdrošināšanu, pieaug, jo autovadītāji šajā vecuma grupā izvēlas jaunākas un dārgākas mašīnas. Taču tās vairs nav tik ekskluzīvas kā Porsche un Mercedes, kas masveidā krīzes laikā tika eksportētas no Latvijas, jo būtiski samazinājušies īpašnieku ienākumi. Raksturojot esošās trīsdesmitgadnieku vēlmes, tās ir palikušas samērīgākas un piezemētākas.

Digitālajiem bērniem negadījumi ir biežāk

Viena kopējā domāšanas tendence, kas ir raksturīga visu vecumu autobraucējiem ir tāda, ka dominē uzskats «ar mani jau nekad nekas tāds nenotiks…». Statisika liecina pilnīgi pretējo, Latvijas KASKO apdrošināšanas tirgus strādā ar salīdzinoši lielu negadījumu skaitu, proti, negadījumi notiek, sākot no 30% līdz pat 80% apdrošinātajiem auto, kas salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm ir daudz. Lietuvā un Igaunijā šis rādītājs nepārsniedz 30%. Tieši jaunieši no apdrošinātāja skatu punkta ir vislielākā riska grupa negadījumu biežuma ziņā.

«Digitālie bērni» ir mazāk nosvērti nekā citas vecuma grupas un biežāk zaudē savaldību. Likumsakarīgi, ka negadījumu skaits ir līdz pat 40% lielāks nekā citām vecuma grupām. Salīdzinājumam, vismazāk negadījumus piedzīvo autobraucēji no 36 līdz 45 gadiem jeb t.s. «bohēmistu paaudze», lielākoties šai vecuma paaudzei ir jau bērni, un ģimenes stāvoklis būtiski ietekmē vadītāja uzvedību uz ceļa. Autobraucējs, kuram ir mazs bērns mašīnā, brauc daudz uzmanīgāk nekā tikko pilngadību sasniedzis jaunietis. Šīs paaudzes pārstāvji visbiežāk iegādājas Volkswagen markas automašīnas, jo pēc rakstura ir nosvērti un mierīgi autobraucēji.

Interesanti, ka negadījumu biežums atkal pieaug vecuma grupā no 46 līdz 55 gadiem jeb «kolektīvistu paaudzē». Tam ir viens būtisks pamatojums. Nenoliedzami trīsdesmitgadnieki kļūstot par četrdesmitgadniekiem ir dzīves pieredzējušāki, bet šajā vecumā autovadītāji uztic savas automašīnas bērniem, kas ir tikko sasnieguši pilngadību un nav tik pieredzējuši autobraucēji. Rezultātā arī palielinās negadījumu skaits.

Ja paskatāmies gadus desmit atpakaļ, tomēr jāsecina, ka mūsdienu jaunieši ir apdomīgāki un mazāk karstgalvīgi, nekā iepriekšējās paaudzes. Agrāk policijas kontrole nebija tik intensīva un normatīvais regulējums nebija tik sakārtots. Tāpat arī normas, kas attiecas uz transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, ir kļuvušas stingrākas. Vienlaikus ir skaidrs, ka paaudžu paradumi ārkārtīgi atšķiras un, protams, arī apdrošinātāji to ņem vērā – tā ir mūsdienu biznesa realitāte, kad ikvienai detaļai, uzvedības vai paraduma atšķirībai ir ārkārtīgi būtiska nozīme.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Nepalaid garām

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

Izdevniecība Dienas bizness ar 12.novembri izdod iknedēļas biznesa žurnālu, kas aizstās laikrakstu...

«Man šķiet, ka šobrīd Baltija ir pats caurspīdīgākais finanšu tirgus dalībnieks visā...

Savu eko māju no salmu paneļiem Raiskuma pagastā būvē arī latviešu modele...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

Viena kleita Andele Mandele kustības piekritēju rokās mēdz nomainīt pat piecas saimnieces...

No šīs sadaļas
2015. gada 29. aprīlis plkst. 13:28

Roberts Šillers, amerikāņu ekonomists, Nobela piemiņas balvas ekonomikā ieguvējs, kurš...

2015. gada 22. aprīlis plkst. 11:29

Lielāko daļu satiksmes dalībnieku jau vairs nepārsteidz LTAB paustā pārliecība – nav...

2015. gada 20. aprīlis plkst. 12:56

Termins gudrās mājas zināms jau daudzus gadus. Tomēr pirmsākumos tas šķita vidusmēra...

2015. gada 02. aprīlis plkst. 9:30

Vērojot pēdējā laika plašsaziņas līdzekļos izplatītās ziņas, nākas secināt, ka, no...

2015. gada 26. marts plkst. 10:05

Kopš mikrouzņēmuma nodokļa (MUN) ieviešanas diskusiju centrā vienmēr ir bijusi MUN...

2015. gada 12. marts plkst. 10:16

Pavisam nesen Google oficiāli ir paziņojis, ka savā algoritmā ieviesīs faktorus, kas...

2015. gada 03. marts plkst. 11:00

Viena no interesantākajām lietām, ko mums sniedz nesen publiskotā DNB Latvijas barometra...

2015. gada 02. marts plkst. 10:04

Latvijas vasaras nav visparedzamākās un vienmēr vispiemīlīgākās no laika apstākļu viedokļa,...

2015. gada 24. februāris plkst. 13:36

Februāra sākumā publicētajā SEB Nordic Outlook apskatā ekonomisti izceļ vairākus potenciālus...

2015. gada 23. februāris plkst. 14:46

Šī gada sākumā informējām, ka OCTA nozare pērn strādājusi ar 4,5 miljonu...