Jaunākais izdevums

Korupcijas skandālos ierautā pašvaldības uzņēmuma «Rīgas satiksme» (RS) kreditori nevēlas finansēt jaunus projektus, tāpēc, piemēram, jauno zemās grīdas tramvaju iepirkumu tagad varētu finansēt Čehijas kredītiestāde «Česka sporitelna», vēsta Latvijas Televīzijas raidījums «de facto».

RS pagaidu valde, kuru kopš marta vada Ernests Saulītis, pēdējos mēnešos regulāri tiekas ar uzņēmuma kreditoriem – bankām un Valsts kasi. Šie kreditori vairs nevēlas finansēt zemās grīdas tramvaju iepirkumu, kurā pirms trim gadiem uzvarēja Čehijas koncerns «Škoda Transportation». Šis 62 miljonus eiro vērtais līgums ir viens no RS transportlīdzekļu iepirkumiem, kurus pēta Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) izmeklētāji.

RS valde maija beigās uzdevusi valdes loceklim Jurim Švanderam tikties ar Čehijas kredītiestāžu pārstāvjiem, lai pārrunātu jautājumus, kas saistīti ar alternatīviem finansējuma avotiem. Nedēļas sākumā viņš atgriezies no Pilzenes, kur ar banku «Česka sporitelna» apspriedis iespējamo sadarbību, vēsta raidījums.

Saulītis raidījumam atklājis, ka šīs sarunas notika tagadējo aizdevēju nostājas dēļ.

«Mēs esam saņēmuši tādu rakstiski mutisku viedokli, ka [esošie kreditori] nevēlētos turpināt tramvaju iegādes finansēšanu. Tas pagaidām nav oficiāli, bet tāds [viedoklis ir],» raidījumam teicis Saulītis.

Starp RS kreditoriem ir «SEB banka», Ziemeļu investīciju banka un Eiropas investīciju banka. Piemēram, ar «SEB banku» 100 miljonu eiro vērtu aizdevuma līgumu RS noslēdza 2016.gada rudenī. Līdz KNAB izmeklēšanas sākumam izmaksāta bija ceturtā daļa, galvenokārt – zemās grīdas tramvaju infrastruktūras uzbūvei, noskaidrojis «de facto».

Saulītis raidījumam apgalvojis, ka tagadējās domstarpības nav ar «SEB banku», tomēr banka jau iepriekš uzņēmumam bija paziņojusi, ka jaunu naudu pagaidām nedos.

«SEB bankas» Komunikācijas pārvaldes vadītāja Agnese Strazda raidījumam norādīja, ka pēc KNAB veiktajām pārbaudēm RS un to rezultātā paustajām bažām bankas pārstāvji RS informējuši, ka jauns finansējums netiks piešķirts līdz laikam, «kad uzņēmuma kapitāldaļu turētājs lems par profesionālas valdes un padomes apstiprināšanu un attiecīgi padome un valde nodrošinās caurspīdīgu uzņēmuma pārvaldību, kā arī risinās neatkarīgā audita minētās saimnieciskās darbības nepilnības».

Saulītis gan norādījis, ka Čehijas banka jau sākotnēji bija iecerēta kā jauno tramvaju iegādes finansētāja, taču pēc tam noslēgts sindicētais kredīts ar kreditoru grupu, jo tā piedāvājusi zemākus procentus. Tagad RS atgriezīšoties pie vienošanās ar «Česka sporitelna», kuras piedāvātie procenti būšot nedaudz augstāki.

Tāpat RS delegācija Čehijā turpinājusi mēnešiem ieilgušo diskusiju ar «Škoda Transportation» un «Škoda Electric» par pasūtīto tramvaju un trolejbusu piegādes kavēšanos. Saulītis raidījumam neatklāja, kāds ir sarunu rezultāts, vien norādījis, ka gadījumā, ja RS šos tramvajus pirks, finansējums šim mērķim būs.

Nākamā tikšanās ar kreditoriem ir paredzēta jau nākamās nedēļas sākumā, un bija plānots, ka tajā aizdevēji tiktu iepazīstināti ar jauno RS padomi, taču šo procesu ir aizkavējuši politiskie satricinājumi Rīgas domē, norāda «de facto».

Kā ziņots, auditorkompānija EY norādījusi, ka pēdējo piecu gadu periodā bijušās uzņēmuma valdes vadībā RS nodarīti desmitiem miljonu eiro zaudējumi, kas radušies, pieņemot nesaimnieciskus lēmumus, noslēdzot neizdevīgus sadarbības līgumus un citos veidos.

KNAB izmeklē kriminālprocesu saistībā ar trim «Rīgas satiksmes» veiktajiem iepirkumiem - par 2016.gada zemās grīdas tramvaju iepirkumu, kura kopējā summa bija 62 597 477 eiro, 2013.gada iepirkumu par trolejbusu piegādi, kura kopējā summa bija 131 646 135 eiro, kā arī 2013.gadā veikto iepirkumu par autobusu piegādi, kura kopējā summa bija 75 808 297 eiro.

Pērn decembra sākumā tika aizturēts ilggadējais partijas «Gods kalpot Rīgai» biedrs, uzņēmējs Aleksandrs Krjačeks, toreizējais RS Infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktors Igors Volkinšteins, toreizējais RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens, Čehijas uzņēmuma «Škoda Transportation» amatpersona Vladislavs Kozaks, uzņēmējs Māris Martinsons, uzņēmējs Edgars Teterovskis un Teterovska dzīvesbiedre Elīna Kokina.

Tāpat KNAB sākts kriminālprocess par nu jau bijušās uzņēmuma «Rīgas karte» amatpersonas Aleksandra Brandava izdarītiem, iespējams, noziedzīgiem nodarījumiem, proti, kukuļdošanu un starpniecību kukuļošanā. Brandavs līdz 7.martam ieņēma RS Elektronisko norēķinu projektu daļas vadītāja amatu, tomēr saistībā ar KNAB darbībām uzņēmuma valde viņu atstādināja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz Liepāju atceļojis jau otrais jaunais zemās grīdas tramvajs, ko būvējusi Horvātijas rūpnīca "Končar – Electric Vehicles Inc.", taču pagaidām nav zināms, kad tie varētu uzsākt kustību.

"Pandēmijas un ārkārtējās situācijas ierobežojumu dēļ nav iespējams pilnvērtīgi pabeigt personāla praktisko apmācību. Līdz maijam būs saņemti kopumā jau seši vagoni. Sekosim situācijas attīstībai. Atkarībā no tā, kad pabeigsim apmācību procesu, varēsim ieviest visus uz to brīdi piegādātos tramvaju vagonus," komentē uzņēmumā "Liepājas tramvajs".

Kopumā Liepājā plānota 14 šādu jaunu tramvaju vagonu piegāde.

Šobrīd ir saskaņots grafiks par sešu jaunu tramvaju vagonu piegādi, bet noslēgtais līgums paredz, ka līdz 2022.gada sākumam Liepājā tiks piegādāti kopumā 12 jauni tramvaju vagoni un dokumentācijas saskaņošanas posmā ir vēl divu tramvaju iegāde tuvāko gadu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Oļegs Burovs (GKR) licis nekavējoties, jau no šodienas slēgt tramvaju satiksmi pār Brasas tiltu, informēja Burovs.

Viņš norādīja, ka 17.maijā sanāksmē ar Valsts policiju un Būvniecības valsts kontroles biroju nolemts noteikt ierobežojumu, ka pār tiltu nevar kursēt transports virs 30 tonnām. Tā kā «Rīgas satiksmes» zemās grīdas tramvaji šo svaru pārsniedzot, pagaidām nolemts tramvaju kustību slēgt.

Pēc Burova teiktā, viņš patlaban dodoties uz operatīvo sanāksmi «Rīgas satiksmē", kurā tiks uzdots izvērtēt, vai pār tiltu iespējams laist, piemēram, vecāka modeļa tramvajus vai autobusus, kas svara kategorijā iekļaujas.

«Kamēr mums nav pārliecības par tilta tehnisko stāvokli, drošība ir primārais,» norādīja Burovs.

Vienlaikus pār tiltu virzienā prom no centra joprojām drīkst kursēt privātais transports.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No rītdienas, plkst.5, tiks atjaunota tramvaju kustība pār Brasas tiltu, tomēr būvdarbi uz tilta vēl netiks atsākti, pastāstīja Rīgas domes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Oļegs Burovs (GKR).

Viņš norādīja, ka no Būvniecības valsts kontroles biroja (BVKB) saņemts atzinums, kas atļauj atjaunot tramvaju kustību pār tiltu. Pār pārvadu varēs kursēt visu modeļu tramvaji, tostarp, arī zemās grīdas tramvaji.

Tāpat pa uz pārvada esošajām tramvaja sliedēm varēs braukt autobusi un vieglais transports līdz 3,5 tonnām. Aizliegta būs gājēju kustība.

Lēmumu atjaunot tramvaju satiksmi pašvaldība un BVKB pieņēmuši, balstoties uz būvdarbu projektētāju un neatkarīgu ekspertu veiktajām analīzēm un pārbaudēm par tilta tehnisko stāvokli.

«Rīgas satiksme» informē, ka līdz ar tramvaju kustības atjaunošanu atsāks kursēt arī retro tramvajs, kas pasažierus pārvadā brīvdienās un svētku dienās.

Komentāri

Pievienot komentāru