Likumi

Algas nodokļa grāmatiņas «elektronizēs»

Zanda Zablovska, 30.10.2012

Jaunākais izdevums

Tā kā algas nodokļa grāmatiņas saņemšanas kārtība un izsniegšanas forma papīra dokumentu veidā kļuvusi neefektīva, būtu jāievieš elektroniski pieejama algas nodokļa grāmatiņa.

Tā secinājusi Finanšu ministrija (FM). Pašlaik informācija iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) atvieglojumu piemērošanai tiek uzturēta gan elektroniski, gan papīra dokumentā, ierakstot informāciju par piemērojamiem IIN atvieglojumiem algas nodokļa grāmatiņā, skaidrots informatīvajā ziņojumā par elektroniskās algas nodokļa grāmatiņas ieviešanu. Ziņojums izskatīts valdībā, dodot «zaļo gaismu» elektroniskās algas nodokļa grāmatiņas ieviešanai no 2014. gada.

Ieviešot elektroniski pieejamu algas nodokļa grāmatiņu, iedzīvotājiem pašlaik algas nodokļa grāmatiņā norādītā informācija būs pieejama elektroniski Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanās sistēmas (EDS) Nodokļu maksātāju datu sistēmā, kā arī EDS klientiem vai tiem, kas nav EDS klienti, – portālā latvija.lv.

Elektroniskās algas nodokļa grāmatiņas ieviešanas paredzamās izmaksas aplēstas 159,8 tūkstošu latu apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

No 1.jūnija – algas nodokļa grāmatiņa tikai elektroniskā formā

Lelde Petrāne, 15.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē, ka no 2014.gada 1.jūnija visiem nodokļu maksātājiem algas nodokļa grāmatiņa būs tikai elektroniskā formā un gan pašai personai, gan tās darba devējam tā būs pieejama, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS).

Līdz 2014.gada 1.jūnijam papīra formātā izsniegtās algas nodokļa grāmatiņas pēc 2014.gada 1.jūnija vairs nebūs derīgas un izmantojamas. Algas nodokļa grāmatiņa papīra formātā, kas paliek darba devēja vai citas institūcijas īpašumā, ir jāglabā 75 gadus, savukārt tās, kas ir fiziskās personas rīcībā – piecus gadus.

Personām, kurām līdz 2014.gada 1.jūnijam jau ir izsniegta algas nodokļa grāmatiņa papīra formā, tā automātiski tiks aizstāta ar elektronisko algas nodokļa grāmatiņu. Savukārt, ja tām personām (arī nepilngadīgajām), kurām līdz 2014.gada 1.jūnijam nebūs izsniegta algas nodokļa grāmatiņa papīra formā, būs nepieciešama algas nodokļa grāmatiņa, tad personai par to jāiesniedz iesniegums VID un vienas dienas laikā personai tiks izveidota elektroniskā algas nodokļa grāmatiņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai bērnam ir jābūt algas grāmatiņā, lai saņemtu IIN atvieglojumus?

Viktorija Kristholde-Lūse, VILGERTS nodokļu eksperte, 28.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikvienam nodokļu maksātājam pienākas atvieglojumi par apgādājamajiem - pat, ja tie nav ierakstīti viņu algas grāmatiņā.

Atvieglojumus šajā gadījumā var pieprasīt ar gada ienākumu deklarāciju. Turklāt šie atvieglojumi pienākas arī gadījumā, ja nodokļu maksātājs nav guvis ienākumus pilnu gadu. Šo ir apstiprinājusi arī Administratīvā apgabaltiesa savā spriedumā lietā Nr. A420206318 (https://manas.tiesas.lv/eTiesasMvc/nolemumi/pdf/382384.pdf). Spriedums ir stājies spēkā šā gada 11. jūnijā.

Jāatzīst, ka praksē sastopamies samērā bieži ar šo formālo prasību no VID. Proti, klienti aizpilda savas gada deklarācijas, deklarējot atvieglojumus, taču VID neatmaksā viņiem IIN, kamēr nav izlabots algas nodokļu grāmatiņas ieraksts. Vairums no klientiem apzināti neaizpilda savas algas grāmatiņas ar vēlmi izvairīties no tā, lai viņu darba devēji būtu informēti par apgādājamiem dažādu iemeslu dēļ. Taču, nevēloties strīdēties ar VID un vēloties saņemt pēc iespējas ātrāk IIN pārmaksu, tie pakļaujas šai nepamatotai VID prasībai un veic labojumus savā algas grāmatiņā. Turklāt vēlāk tiem arī esot jāraksta atsevišķs iesniegums VID ar lūgumu vēlreiz pārskatīt viņu lēmumu neveikt IIN atmaksu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Kā es pret VID par 5 eiro tiesājos

Viktorija Kristholde-Lūse, VILGERTS nodokļu eksperte, 05.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai bērnam ir jābūt algas grāmatiņā, lai saņemtu IIN atvieglojumus jeb - kā es pret VID par 5 eiro tiesājos.

Paskrienot notikumiem pa priekšu, uzreiz vēlos norādīt, ka tiesāšanās ceļā esmu uzvarējusi Valsts ieņēmumu dienestu (VID) un spriedums administratīvā lietā ir stājies spēkā 10/06/2019. Taču jāsecina, ka mūsdienās ļoti reti kurš izvēlas tiesāties pret VID. Tas ir saistīts ar lielām tiesāšanās izmaksām, kuras pie tam vēl nav iespējams atgūt, patērēto laiku un valdošajam uzskatam (VID publiski paustajam) par augsto procentuālo uzvaras īpatsvaru no VID puses. Manā gadījumā svarīgs bija princips par to, ka esmu nodokļu konsultants, un nevarēju atstāt VID negodīgu rīcību bez uzmanības. Tas bija reputācijas jautājums. Mani kolēģi juristi gan vienmēr ir uzsvēruši, ka principi mūsu valstī maksā dārgi, kas tā arī ir. Neskatoties uz faktu, ka visu tiesvedību kārtoju es pati un man nebija papildu juristu un konsultantu rēķini, jebkurā gadījumā biju iztērējusi arī 90 eiro valsts nodevās, kas pret strīdus summu 5 eiro ir smieklīgi un pat muļķīgi. Tieši tāpēc bieži mani klienti izvēlas netiesāties ar VID, jo saprot, ka tas ir pārāk dārgi. Man kā konsultantam šis šķiet absurdi. Turklāt VID ar šādu rīcību paliek arvien pašpārliecinātāks. Pēdējā laikā 95% gadījumos pie nepamatota audita uzrēķina vienīgā VID atbilde un argumentācija ir: «Ejiet, tiesājieties un tad redzēsim, ko tiesa teiks».

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Algas nodokļa grāmatiņas būs vēsture

Zanda Zablovska, 23.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Algas nodokļa grāmatiņas saņemšanas kārtība un izsniegšanas forma papīra dokumentu veidā ir kļuvusi neefektīva, secinājusi Finanšu ministrija (FM), rosinot ieviest elektroniski pieejamu algas nodokļa grāmatiņu.

Pašlaik informācija iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu piemērošanai tiek uzturēta gan elektroniski, gan papīra dokumentā, ierakstot informāciju par piemērojamiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumiem algas nodokļa grāmatiņā, situāciju valsts sekretāru sanāksmei pieteiktajā informatīvajā ziņojumā raksturo FM.

Ieviešot elektroniski pieejamu algas nodokļa grāmatiņu, iedzīvotājiem pašlaik algas nodokļa grāmatiņā norādītā informācija būs pieejama elektroniski Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanās sistēmas (EDS) Nodokļu maksātāju datu sistēmā, kā arī EDS klientiem vai tiem, kas nav EDS klienti, – portālā latvija.lv.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Pētījums: Kopējā nodokļu likme Latvijā ir zemāka par Eiropas vidējo

Jānis Rancāns, 21.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopējā nodokļu likme Latvijā ir samazinājusies no pagājušā gada 37,9% uz 36,6% un joprojām ir zemāka par Eiropas (42,6%) un globālo (44,7%) vidējo nodokļu likmi, liecina PricewaterhouseCoopers (PwC), Pasaules Bankas un Starptautiskās Finanšu korporācijas (IFC) pētījums Paying Taxes 2013.

PwC Latvijas uzņēmuma partnere Zlata Elksniņa uzsver, ka zemā kopējā nodokļa likme nav saistīta ar Latvijā ieviesto mikrouzņēmumu nodokļa režīmu, ko uzņēmēji sāka piemērot 2010. gada nogalē – 2011. gada sākumā, jo pētījumā apskatītais uzņēmums neatbilda mikrouzņēmumiem noteiktajiem darbības rādītājiem.

Latvijas kopējās likmes samazināšanos pret iepriekšējo gadu PwC skaidro ar grozījumiem UIN likumā, kad valsts atļāva uzņēmumiem samazināt savu ar UIN apliekamo ienākumu par šaubīgo parādu uzkrājumiem, lai atvieglotu nodokļu slogu uzņēmumiem, kam bija grūtības atgūt maksājumus no saviem klientiem, kas ekonomiskās krīzes ietekmē bija nonākuši finansiālās grūtībās.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Kā VIIS caur VISS vienoja ar IS, bet sanāca ČUŠŠ

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece, 11.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz to, ka Latvijas IT risinājumos tiek investēti miljoni, iestāžu IT sistēmas joprojām savstarpēji nekomunicē un cilvēks ir spiests turpināt ierēdņiem pierādīt, ka nav kamielis.

Stāsts šoreiz ir par Valsts ieņēmumu dienestu (VID) un bērnu vecākiem jeb to, kā, neskatoties uz elektronikas laikmetu, valsts IT sistēmās ieguldītajiem miljoniem un birokrātijas apkarošanas pasākumiem, VID ierēdņi iedzīvotājus joprojām var trenkāt šurpu turpu ar kaut kādām papīra izziņām.

Proti, nereti bērni arī pēc pilngadības sasniegšanas turpina mācīties skolā un vecāki, neko ļaunu nenojauzdami, turpina saņemt nodokļu atvieglojumus par apgādājamiem, kā to arī likums paredz. Viss ir labi un jauki līdz brīdim, kad pienāk no VID vēstule – secinājām, ka jūsu bērns ir pilngadīgs, atmaksājiet budžetam summu par saņemtajiem nodokļa atvieglojumiem, piemēram, par pēdējiem 12 mēnešiem. Vecāks uzpilina korvalolu uz cukurgrauda, steigšus jož uz tuvāko VID nodaļu, lai skaidrotu, ka bērns joprojām mācās skolā un nodokļa atvieglojumi par apgādājamo līdz ar to viņam pienākas. Taču VID atbilde vienkārša – neko nezinām, kur jūsu bērns ir un ko dara, mūsu IT sistēma ar izglītības iestāžu IT sistēmu nedraudzējas, pārbaudīt nevaram. Ja gribat, lai jums noticam, gādājiet izziņu – kārtīgu ar visiem parakstiem, zīmogiem un spiedogiem no skolas direktora. Vecāks atkal kavē darbu, tērē laiku, skrien pa skolām un gādā paģērēto papīru, lai pēc tam VID darbinieks, tai uzmetot skatienu, konstatētu – jā, tā ir, konkrētā pilsoņa bērns tiešām joprojām mācās. Vai cits stāsts – par bērna apgādnieci oficiāli kļuvusi māte, tēvs to paziņojis VID, kurš izdarījis elektronisku atzīmi par šo faktu, bet neliela kļūme, un tēva darbavieta turpinājusi vēl vairākus mēnešus aprēķināt viņam nodokļu atvieglojums par bērnu. Rezultātā atkal vēstule no VID: lūdzu, atmaksājiet budžetā nepamatoti saņemtos nodokļu atvieglojumus. Šie nav gadījumi, kad runa ir par ļaunprātīgu nodokļu izkrāpšanu vai finanšu mahinācijām. Turklāt šādu un līdzīgu stāstu par apgādībā esošajiem bērniem un problēmām ar nodokļa atvieglojumiem, kā liecina publikācijas www.mazinamslogu.gov.lv ir bez sava gala. Līdz ar to rodas loģisks jautājums, kāpēc joprojām pastāv šādas problēmas un turpinās skraidīšana ar papīriem, ja ierēdņi paši par faktisko situāciju varētu pārliecināties ar dažiem datora peles klikšķiem?

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

VK: VID iedzīvotājiem nav laicīgi atmaksājis nodokļu pārmaksu 23,6 miljonu apmērā

Rūta Lapiņa, 03.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Revīzijā par Saimnieciskā gada pārskatu Valsts kontrole (VK) atklājusi trūkumus gan aktīvu un ieguldījumu uzskaitē pašvaldībās, gan normatīvo aktu regulējumā, gan arī valsts iestāžu darbībā, pildot to pamatfunkcijas. Tostarp VK norāda uz četriem aspektiem Valsts ieņēmumu dienesta (VID) darbībā, kas norāda uz trūkumiem vienlīdzīgas un godprātīgas attieksmes nodrošināšanā pret iedzīvotājiem.

Pirmkārt, VK revīzijā ir konstatējusi, ka VID 2016. gadā nav savlaicīgi atmaksājis pārmaksātos nodokļus 23, 6 milj. EUR apmērā. Kavējot likumā noteikto atmaksas termiņu, VID nodokļu maksātājiem atmaksājamo summu nepalielināja ar nokavējuma naudu kopumā 30 tūkst. EUR apmērā.

Otrkārt, VK ir secinājusi, ka tiesību akti viennozīmīgi nenosaka, kādā termiņā pēc fiziskās personas nāves ir dzēšamas nodokļu pārmaksas. Tāpēc pastāv iespēja, ka VID ir dzēsis nodokļu pārmaksas mirušām personām laikā, kad uz nodokļu pārmaksu vēl bija tiesīgi pieteikties mantinieki. Pērn VID dzēsa gandrīz 300 personu, kuras mirušas 2015. gadā, nodokļu pārmaksas 44 tūkst. EUR apmērā. 2016. gadā 392 mirušo personu nodokļu pārmaksas ir 55 tūkst. EUR apmērā. Mantiniekiem ir tiesības šīs pārmaksas atgūt mantošanas procesā, taču mantinieki atbilstoši normatīvajiem aktiem nevar no VID iegūt informāciju par nodokļu pārmaksas apjomu. «Lai nodrošinātu vienlīdzīgu un godprātīgu attieksmi pret iedzīvotājiem, VID ir jābūt konsekventiem savā darbībā, gan iekasējot nodokļus, gan atmaksājot pārmaksātos nodokļus, kā arī samazinot administratīvo slogu. VID ir jārāda piemērs, ievērojot visas tās pašas prasības, kas jāizpilda ikvienam nodokļu maksātājam,» norāda valsts kontroliere Elita Krūmiņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

VK saņēmusi vairāk nekā simts ieteikumus birokrātijas mazināšanai

Jānis Rancāns, 26.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kanceleja (VK) saņēmusi vairāk nekā simts priekšlikumus no iedzīvotājiem valsts pārvaldes administratīvā sloga mazināšanā un klientu apkalpošanas kvalitātes pilnveidošanai.

VK norāda, ka atbilstoši iedzīvotāju priekšlikumiem valsts pārvaldes iestādes īsteno uzlabojumus normatīvajā regulējumā, pakalpojumu elektronizācijā un valsts rīcībā esošo datu bāžu savietojamības nodrošināšanā.

Valsts ieņēmumu dienests plāno izveidot datu bāzi ar informāciju par nodokļu maksātājiem, kuriem nodokļu parādi kopsummā pārsniedz simts latus. Datu bāze tiek veidota Publisko iepirkumu likuma vajadzībām, lai Valsts ieņēmumu dienestam nav jāizsniedz izziņas par nodokļu neesamību. Paredzēts, ka tā sāks darboties no 2013.gada 1.janvāra.

Tāpat Valsts ieņēmumu dienests ar 2014.gada 1.janvāri plāno nodrošināt elektroniskā veidā pieejamību informācijai par personai piemērojamiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumiem, ieviešot elektroniskās algas nodokļa grāmatiņas. Paredzēts, ka nepieciešamie dati iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu noteikšanai tiks iegūti no citiem valsts reģistriem un iestādēm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kontrole (VK) revīzijā par valsts saimnieciskā gada pārskatu secinājusi, ka Valsts ieņēmumu dienests (VID) 2014.gadā, iespējams, ir nepamatoti iekasējis iedzīvotāju ienākuma nodokli 5,8 miljonu eiro apmērā, jo vairāk nekā 40 tūkstošiem personu nav piemērots gada neapliekamais minimums, informē VK.

VID ieviestais jauninājums - elektroniskās algas nodokļu grāmatiņas - nav palīdzējis iedzīvotājiem saņemt ienākuma nodokļa atvieglojumus. VID nepievērš pietiekamu uzmanību komunikācijai ar iedzīvotājiem un neinformē nodokļu maksātājus par veicamajām darbībām, lai saņemtu nodokļu atvieglojumus un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju.

VK secina, ka nodokļu parādus ne nākamgad, ne aiznākamgad nebūs iespējams piedzīt, jo VID un Finanšu ministrija nodokļu parādu piedziņā cīnās ar sekām, neapzinot cēloņus zemajam nodokļu parādu iekasēšanas līmenim. Visas VID veiktās parādu piedziņas procesa pilnveidošanas darbības ir vērstas tikai uz nepilnu desmito daļu (9,7%) no 1,4 mljrd. eiro nodokļu parāda. No šī milzīgā nodokļu parāda kopapjoma 86% jeb 1,27 mljrd. EUR ir nepiedzenamie nodokļi, un to īpatsvars ar katru gadu pieaug.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk dokumentu pārceļas e-vidē, bet e-paraksta lietotāju skaits valsts vadošajās iestādēs par to neliecina

Lai gan e-paraksts Latvijā pieejams kopš 2005. gada, DB veiktā valsts vadošo resoru aptauja liecina, ka parakstīties elektroniski vēlas ne visur. Tā, piemēram, Valsts prezidenta kancelejā (VPK) ir tikai viens darbinieks eID kartes turētājs. Šīs iestādes izejošie dokumenti to saņēmējiem tiek nogādāti drukātā veidā, lai gan e-dokumentu apritei ir tendence pieaugt, ko apliecina saņemto dokumentu ar e-parakstu skaita pieaugums gadu no gada. E-parakstu nodrošina Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs.

Ar katru gadu elektroniski parakstīto dokumentu skaits pieaug, norāda FM pārstāve Maija Straupmane. 2013. gadā vidēji mēnesī izmantoti 111 laika zīmogi, pērn – 312 laika zīmogi; bet šogad – 352. 37 FM darbiniekiem ir nodrošinātas e-paraksta viedkartes. Ar šo rādītāju FM ir līdere starp vadošajiem valsts resoriem. Savukārt VM e-paraksta lietošana dokumentiem uzsākta 2007. gadā, pakāpeniski palielinot elektroniski parakstāmo dokumentu skaitu. Pēdējos trīs gados elektroniski parakstīto dokumentu skaits svārstās 65% – 75% robežās no visu VM nosūtāmo dokumentu kopskaita. E-paraksts šajā ministrijā piešķirts deviņām amatpersonām un darbiniekiem. 773 reizes e-paraksts pērn ticis izmantots ĀM, un pašlaik e-parakstu izmanto 11 ĀM darbinieki. Salīdzinot ar gadu iepriekš, 2014. gadā e-paraksta izmantošana ĀM pieaugusi aptuveni par trešdaļu jeb 250 izmantošanas reizēm. VARAM e-paraksts pērn kopumā tika izmantots 7,9 tūkst. reižu, savukārt šogad tas izmantots jau aptuveni 4,3 tūkst. reižu. Šajā ministrijā ir 23 e-parakstu lietotāji. Mēnesī vidēji tiek parakstīts 610 dokumentu. Pašlaik e-paraksts ir visiem VARAM ierēdņiem un amatpersonām, kuriem iekšējie normatīvie akti nosaka nepieciešamību parakstīt izejošos VARAM dokumentus, paskaidro ministrijas pārstāve Kristīne Kļaveniece. Šogad ZM e-paraksts izmantots aptuveni 3 tūkst. reižu – vidēji 255 reižu mēnesī. ZM e-paraksts ir piešķirts 21 amatpersonai, bet faktiski e-paraksta lietotāju ir vairāk, norāda ministrijas pārstāve Dagnija Muceniece. Jūtami pieaugusi elektroniski parakstītu dokumentu sarakste arī ar privātpersonām un sabiedriskajām organizācijām, piebilst D. Muceniece. IZM nosūtāmie dokumenti maksimāli tiek gatavoti ar elektronisko parakstu. Ministrijā iekšējā sarakste notiek tikai elektroniskā veidā, izmantojot dokumentu vadības sistēmā iebūvēto parakstu. IZM ar e-parakstu apstiprina korespondences dokumentus, kā arī tas tiek izmantots iepirkumu procedūru dokumentu parakstīšanai. Šādi parakstītu dokumentu īpatsvars IZM pēdējos gados ir palielinājies. Pērn e-dokumenti veidoja 63% no kopējo parakstīto korespondences dokumentu apjoma, savukārt šogad provizoriski – 65%, norāda ministrijā. Šogad no 3,4 tūkst. dokumentu elektroniski parakstīti 2,2 tūkst. Pirms četriem gadiem proporcija bija vairāk par labu dokumentiem papīra formātā – no 6,9 tūkst. korespondences dokumentu tikai 2,6 tūkst. bija elektroniski. Tāpat TM pārstāve Līva Rancāne norāda, ka ne tikai pieaug elektroniski parakstītu dokumentu apjoms, bet arī elektroniski saņemtu un nosūtītu dokumentu īpatsvars.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valstī izsludinātais ārkārtas stāvoklis licis pārskatīt iepirkumu procesus, meklējot iespējas tos organizēt attālināti, novērojis elektronisko iepirkumu platformas SIA "Mercell Latvia" vadītājs Ainārs Liepa.

Attālinātais darbs no mājām un sociālās distancēšanās noteikumi radījuši grūtības vairākos iepirkuma procesa soļos tām organizācijām, kas savus iepirkumu konkursus joprojām organizē papīra formātā, viņš piebilst.

"Kopš ārkārtas stāvokļa izsludināšanas jūtam pastiprinātu interesi par iespējām iepirkumus organizēt elektroniski. Redzam, ka valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības meklē risinājumus, lai varētu nodrošināt drošu iepirkumu procesu, bez nepieciešamības fiziski iesniegt piedāvājumus, kā arī tiek atceltas piedāvājumu atvēršanas sēdes un piegādātājiem tās vairs nav pieejamas", skaidro A. Liepa.

"Pie mums pārsvarā vēršas publiskie pasūtītāji, kam nepieciešams drošs risinājums, lai organizētu iepirkumus, kas nepārsniedz valstī noteiktos iepirkumu sliekšņus. Ir gan tādas iestādes, kas interesi izrādījušas jau iepriekš, bet dažādu iemeslu dēļ to nebija realizējušas, gan tādas, kam šis jautājums aktualizējies tikai tagad. Tā kā mūsu sistēma atbilst visiem nepieciešamajiem kritērijiem, cenšamies palīdzēt", situāciju raksturo "Mercell" pārstāvis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Ikviens varēs kļūt par VID EDS lietotāju, neslēdzot īpašu līgumu

Lelde Petrāne, 06.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē, ka no 2014.gada 1.jūnija, lai kļūtu par VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotāju, par to vairs nebūs jāslēdz īpašs līgums ar VID. Arī iesniedzamās nodokļu un informatīvās deklarācijas vairs nebūs elektroniski jāparaksta.

Ikviens varēs kļūt par VID EDS lietotāju, pieslēdzoties EDS ar e-Paraksta viedkarti vai ar e-ID karti. Tāpat to varēs izdarīt, izmantojot vairāku Latvijas kredītiestāžu (Swedbank, SEB, Citadele, Norvik banka, Nordea un DNB) identifikatorus un paroles, izmantojot latvija.lv sniegto tehnisko risinājumu, pirms tam neslēdzot par to līgumu ar VID.

Personām, kuras joprojām vēlēsies pieslēgties EDS, izmantojot VID izsniegto identifikatoru un paroli, tāda iespēja būs arī pēc 2014.gada 1.jūnija. Lai saņemtu identifikatoru un paroli, personai būs jāiesniedz VID iesniegums brīvā vai VID ieteiktā formā. Iesniegums būs pieejams VID mājas lapā.

Tāpat pēc 2014.gada 1.jūnija VID EDS iesniedzamās nodokļu un informatīvās deklarācijas vairs nebūs elektroniski jāparaksta, proti, juridisks spēks tām būs arī tad, ja tās nebūs elektroniski parakstītas. Dokumentu «parakstīšana» notiks, nospiežot pogu «Iesniegt». Precīza kārtība, kādā VID EDS tiek identificētas personas, būs noteikta VID izstrādātajos Ministru kabineta noteikumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Atbalsta izmaiņas PVN likumā

Žanete Hāka, 15.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien Ministru kabinetā (MK) izskatīti un atbalstīti grozījumi Pavienotās vērtības nodokļa (PVN) likumā.

Izmaiņas pilnveidot likuma regulējumu, nosakot atvieglotus nosacījumus juridiskās personas, kurai pasludināts maksātnespējas process, reģistrācijai Valsts ieņēmumu dienesta (VID) PVN maksātāju reģistrā un attiecībā uz PVN atbrīvojuma piemērošanu asins piegādei.

Tāpat likums paredz precizēt PVN likuma regulējumu attiecībā uz Francijas tālākajiem reģioniem.

Likumprojekta mērķis ir arī precizēt regulējumu attiecībā uz elektronisko sakaru, radio un televīzijas apraides (apraide) un elektroniski sniegto pakalpojumu, ja tos sniedz personai, kura nav PVN maksātājs, sniegšanas vietu.

Tāpat tas paredz īpašo režīmu piemērošanu elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegtajiem pakalpojumiem, ja tos sniedz personai, kura nav PVN maksātājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

eParaksts – drošība gan uzņēmumiem, gan iedzīvotājiem

DB, 27.07.2021

Droša elektroniskā paraksta lietošana būtiski uzlabo digitālās vides drošību un uzticamību attālinātiem darījumiem. eParakstīts dokuments precīzi un neapstrīdami identificē abus darījuma partnerus, tā likumiski nostiprinot darījuma leģitimitāti, izslēdzot parakstu viltojumu iespēju daudz efektīvāk nekā tas ir ar papīra formāta dokumentiem. Latvijas uzņēmējiem ir pieejams plašs eParaksta risinājumu klāsts veiksmīgai un drošai e-komercijas attīstībai, teic Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gluži kā dators, pele vai klaviatūra – arī eParaksts kļuvis par mūsdienu uzņēmēja ikdienas darba rīku, kas tiek likts lietā gan darbinieku un klientu identitātes pārbaudei, gan dokumentu parakstīšanai.

Šī gada pirmajos sešos mēnešos eParaksta lietojuma skaits dokumentu parakstīšanai pārsniedzis 7 miljonus reižu, kas ir vairāk nekā visā 2019. gadā kopā. Arī e-Identitātes apliecināšanai dažādās interneta vietnēs un e-pakalpojumu portālos eParaksts tiek izmantots arvien biežāk un teju sasniedzis visu pērnā gada lietošanas reižu skaitu.

Ievērojamais eParaksta lietošanas skaita pieaugums vērojams ne tikai pandēmijas dēļ, bet arī pateicoties jaunām izmantošanas iespējām. Uzņēmumi izvēlas pāriet uz elektronisko dokumentu apriti un integrē savās dokumentu vadības sistēmās eParaksta funkcionalitāti, kā arī ievieš to klientu portālos un piedāvā saviem klientiem pieteikties un saņemt pakalpojumus droši, izmantojot eParaksta rīkus e-Identitātes apliecināšanai un dokumentu parakstīšanai. Arī mobilā lietotne eParaksts mobile kļūst arvien populārāka, katru mēnesi lietotnei piesakoties ap 10 000 jaunu lietotāju, un nu jau vairāk nekā 150 000 iedzīvotāju aktīvi izmanto eParakstu viedtālrunī. Ir ērti, ja daudzas – gan sadzīviskas, gan biznesa lietas – vari nokārtot ar savu viedtālruni. Šo ērtību lietotāji atzinīgi novērtē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pandēmijas laikā lielākā daļa mūsdienīgu uzņēmumu sāka strādāt attālināti un pārcēla visus savus administratīvos procesus uz digitālo vidi. Taču kā tas patiešām izskatās katras nodaļas iekšienē? Un vai tiešām tas viss vienmēr ir vienkārši?

Apsverot pāriešanu no fiziskas dokumentu parakstīšanas uz digitālu dokumentu parakstīšanu, organizācijas dažkārt jautā, kādus dokumentus tās varētu parakstīt elektroniski. Te būs atbilde uz jautājumu, kā elektronisko parakstīšanos izmantot, lai izveidotu iekšējos procesus organizācijā. Elektronisko parakstīšanos var izmantot iepirkumu, pārdošanas un juridiskajos procesos, kā arī personāla, klientu apkalpošanas vai jebkurā citā nodaļā, kas ir saistīta ar dokumentu apriti.

Pārdošanas nodaļa noslēdz darījumus ātrāk

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

No 3.marta būs iespējams iesniegt gada ienākumu deklarāciju

Lelde Petrāne, 13.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) atgādina, ka no 3.marta būs iespējams iesniegt gada ienākumu deklarāciju gan tiem nodokļu maksātājiem, kam tas jādara obligāti, gan tiem, kuri to vēlas darīt brīvprātīgi, lai saņemtu iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu par ārstniecības, izglītības un citiem attaisnotajiem izdevumiem.

VID aicina iedzīvotājus noslēgt līgumu un kļūt par VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotāju, lai gada ienākumu deklarācijas aizpildīšana turpmāk būtu daudz ērtāka, ātrāka un vienkāršāka.

Galvenā priekšrocība, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju elektroniski, - tajā automātiski tiek atspoguļota visa VID rīcībā esošā informācija par nodokļu maksātāju: gūtie ienākumi, neapliekamie ienākumi, informācija no kredītiestādēm par iemaksām pensiju fondos un no apdrošināšanas sabiedrībām par iemaksām par dzīvības apdrošināšanas pakalpojumiem, kā arī no iepriekšējiem gadiem pārnestie attaisnotie izdevumi par izglītību un ārstnieciskajiem pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Bokta: Ja baidies no vilka, mežā neej

Jānis Bokta, LVRTC valdes priekšsēdētājs, 17.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

11.februārī Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē tika apspriesti grozījumi Elektronisko dokumentu likumā (EDL), kas tika atspoguļots arī DB 12.02.2015. numurā. Latvijā ir uzstādīts mērķis līdz 2017.gadam panākt 90% bezpapīra saraksti visās dzīves jomās. Tāpēc arī sekojusi LVRTC iniciatīva atvērt iespēju elektronizēt atsevišķus procesus to darījumu veidiem, kas šobrīd tiek izslēgti no e-vides, piemēram, darījumiem ar nekustamo īpašumu. Taču, tiklīdz ķeramies klāt darījumiem ar nekustamo īpašumu, pat daļā Latvijas IKT nozares pārstāvju vidū sākas paniskas bailes no «e», turklāt tās bez jebkāda racionāla pamata tiek iedvestas citos.

Ir tāds teiciens: ja baidies no vilka, neej mežā. Un ir vēl viens teiciens: drošam pieder pasaule. Var piesaukt vēl vienu teicienu desmit reizes nomēri, pirms nogriez! Šodien, domājot par grozījumiem EDL, kā arī citiem normatīviem, kas nosaka to, cik efektīvi un konkurētspējīgi attīstīsies Latvijas e-vide, ir jāatbild uz jautājumu – vai pēdējam no pieminētajiem teicieniem «desmit» vietā ieliksim «simts», vai arī izdarīsim visu, lai, runājot par Latvijas e-vidi, tie dotu iedzīvotājiem reālu pienesumu un Latviju citas valstis piesauktu kā veiksmes stāsta piemēru.

Šobrīd EDL nosaka, ka šā likuma noteikumi nav piemērojami līgumiem, ar kuriem tiek radītas vai nodotas tiesības uz nekustamo īpašumu, izņemot nomas tiesības. Šajā likumā ir vēl trīs citi izņēmumi, kur šis likums nav piemērojams. Pilnīgi skaidrs, ka arī nekustamā īpašuma gadījumā, līdzīgi kā piena pārdošanas gadījumā, pastāv daudzas informācijas sistēmas, kurās jau tagad par katru no Latvijas Republikā reģistrētu nekustamo īpašumu glabājas vairāki elektroniski dokumenti – tie paši ieraksti Zemesgrāmatu reģistrā ir elektroniski dati. Proti, šim nevainīgajam izņēmumam EDL tik nesaprotamā apjomā nav loģiska pamata. Tas jauc galvu ne tikai zemesgrāmatu tiesnešiem, bet arī visiem, kuri darbojas ar un ap nekustamo īpašumu un būtu gatavi atsevišķus jautājumus kārtot elektroniski. Piemēram, parakstīt servitūta līgumus elektroniski, ko šobrīd nevar darīt. Ja pēc desmitkārtīgas nomērīšanas joprojām pastāv uzskats, ka nostiprinājuma lūgums šādam servitūta līgumam jāslēdz pie notāra, tad to var darīt, un šo jautājumu jau regulē cits likums, nevis EDL. Taču, izņemot šādu ierobežojumu no EDL, citam likumam (Zemesgrāmatu likums) netiek liegta iespēja sākt desmitkārtīgu nomērīšanu, izvērtēt iespēju šādu nostiprinājuma lūgumu pie notāra parakstīt arī elektroniski, tādējādi radot iespēju šo dokumentu paketi nosūtīt atbilstošām iestādēm elektroniski, nevis liekot tās apmeklēt klātienē. Runa ir par iespēju birokrātisko aparātu padarīt efektīvāku, tādējādi tuvojoties mērķim – 90% bezpapīra saziņai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Iedzīvotāji kūtri izmanto iespējas elektroniski pieprasīt VSAA pabalstus

Dienas Bizness, 21.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) šogad no iedzīvotājiem visvairāk elektroniski ir saņēmusi iesniegumus slimības un maternitātes pabalstu piešķiršanai un pārrēķināšanai. Tomēr tikai daļa cilvēku, kuriem ārsts darbnespējas lapu B reģistrējis E-veselības sistēmā, izmantojuši priekšrocību slimības vai maternitātes pabalstu pieprasīt portālā Latvija.lv elektroniski, nedodoties uz VSAA vai Valsts un pašvaldības vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, informē aģentūra.

2017.gada 1.pusgadā VSAA pieņēmusi 249,3 tūkstošus lēmumu par slimības un maternitātes pabalstu piešķiršanu vai pārrēķināšanu. No tiem 7,1 tūkstotis lēmumu pieņemti, pamatojoties uz elektroniski izsniegtajām darbnespējas lapām B. Tomēr tikai 40 procentos gadījumu pabalstu pieprasītāji izvēlējušies arī iesniegumus iesniegt elektroniski.

VSAA atgādina, ka personām, kurām ārsts darbnespējas lapu B ir reģistrējis E-veselības sistēmā un to noslēdzis pēc darbnespējas perioda, lai saņemtu slimības vai maternitātes pabalstu, VSAA ir jāiesniedz tikai iesniegums Visērtāk to izdarīt, aizpildot iesniegumu portālā Latvija.lv, izmantojot e-pakalpojumu E-iesniegums VSAA pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šodienas kases aparāti būs jāizmanto visiem, kas tirgos, ielu tirdzniecības vietās vai izbraukuma tirdzniecībā tirgo nevis pašu ražotas, bet gan iepirktas preces, taču vienlaikus šogad ir būtiski vienkāršoti nosacījumi kases aparātu lietotājiem un apkalpojošajiem dienestiem, informē Valsts ieņēmumu dienestā (VID).

No šodienas tirgotājiem, kuri tirgos, ielu tirdzniecības vietās vai izbraukuma tirdzniecībā vēlēsies tirgot iepirktu preci, būs obligāti jāizmanto elektroniskais kases aparāts.

VID norāda, ka tas sekmēs vienlīdzīgas konkurences nosacījumus tirgotājiem, kas tirgo iepirktas preces, jo līdz šīm tirgotāji, kas nebija reģistrēti VID Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, taču tirgoja iepirku preci, varēja kases aparātus tirgos nelietot. Atvieglojumi no kases aparātu lietošanas arī turpmāk ir saglabāti zemnieku saimniecībām, mājražotājiem un amatniekiem, kas tirgo pašu ražotu preci.

Turpmāk kases aparāta lietotājs varēs reģistrēt kases aparātu izbraukuma tirdzniecībai uz laiku līdz piecām dienām elektroniski, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), vairs neiesaistot tajā apkalpojošo dienestu. Tāpat kases aparāta lietotājs VID EDS varēs paziņot par kases aparāta lietošanas pārtraukšanu vismaz uz 30 dienām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šī gada 1. aprīļa kases aparāti būs jāizmanto visiem, kas tirgo nevis pašu ražotas, bet gan iepirktas preces, taču vienlaikus šogad ir būtiski vienkāršoti nosacījumi kases aparātu lietotājiem un apkalpojošajiem dienestiem, informē Valsts ieņēmumu dienestā (VID).

Turpmāk kases aparāta lietotājs varēs reģistrēt kases aparātu izbraukuma tirdzniecībai (uz laiku līdz 5 dienām) elektroniski, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), vairs neiesaistot tajā apkalpojošo dienestu. Tāpat kases aparāta lietotājs VID EDS varēs arī paziņot par kases aparāta lietošanas pārtraukšanu vismaz uz 30 dienām.

Ņemot vērā arvien pieaugošo distances tirdzniecību jeb tirdzniecību internetā, atbrīvojums no kases aparātiem noteikts arī kurjerpasta sūtījumu piegādātājiem. Turpmāk gadījumos, ja pircējs par preci norēķinās elektroniski (ar bankas karti vai izmantojot mobilo lietotni), kurjerpasta piegādātājs var izsniegt elektroniski sagatavotu VID reģistrētu kvīti, neizmantojot līdz šim obligāto kases aparātu. Kases aparāts pasta komersantiem turpmāk ir obligāti jālieto tikai tajos gadījumos, ja pircējs par preci norēķinās skaidrā naudā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Sacensība par digitālo valūtu

Jānis Šķupelis, 13.10.2020

Dalies ar šo rakstu

Foto: pixabay.com

Paši par savu digitālu valūtu radīšanu domā gan monetārās politikas noteicēji, gan pasaules tehnoloģiju sektora milži.

Centrālās bankas arvien aktīvāk pēta savas digitālās naudas ideju un pat veic eksperimentus. Par šādas sistēmas ieviešanu domā, piemēram, Eiropas Centrālā banka (ECB) un ASV, Ķīnas, Šveices, Zviedrijas u.c. banku institūcijas.

"Eiropieši arvien vairāk pievēršas digitālajiem risinājumiem, kā tērēt, krāt un ieguldīt. Mūsu uzdevums ir nodrošināt uzticību naudai. Tas nozīmē, ka jāpārliecinās, vai eiro ir piemērots digitālajam laikmetam. Mums vajadzētu būt gataviem izdot digitālo eiro, ja radīsies tāda nepieciešamība," atklāta bijusi ECB vadītāja Kristīna Lagarda.

Uzlabotais digitālisms

Elektronisko naudu vismaz daļēji var uzskatīt par visai digitālu. Parasti elektroniski tā tiek piešķirta komercbankām. Savukārt komercbankas to elektroniski atkal aizdod mājsaimniecībām un biznesam, kā arī ļauj veikt digitālus maksājumus. Šajā pašā laikā tā reprezentē reālu fizisko naudu. Pamatā gan šādas jaunās elektroniski emitējamas uzlabotās digitālās valūtas paredz to, ka katram šādam eiro, dolāram, mārciņai vai juaņai ir savs unikāls identifikators – kods, kas attiecīgi tās emitētājam var ļaut saprast, kur konkrētajā brīdī atrodas katra konkrētā šāda valūtas vienība. Vajadzības gadījumā tas ļauj spert attiecīgos soļus un, piemēram, ātri vien bloķēt šādu digitālo maciņu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#«Mums kā vadošajai tehnoloģiju universitātei bija svarīgi spert šo soli. Tas veicina plašāku e-paraksta lietošanu, jo elektroniski parakstītie dokumenti ir gan ērtāki lietošanai, gan drošāki.»

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) absolventi, kuri RTU beidz šā gada ziemā, pirmoreiz Latvijas vēsturē diplomu pielikumus saņem elektroniskā formā un parakstītus, izmantojot e-parakstu.

RTU absolventiem izsniegtos elektroniskos diploma pielikumus, kuros iekļauta detalizēta informācija par absolvēto studiju programmu, ar drošu elektronisko parakstu ir parakstījis RTU studiju prorektors profesors Uldis Sukovskis, un tas satur laika zīmogu. Līdz ar to atbilstoši Elektronisko dokumentu likumam šim diploma pielikumam elektroniskā formā ir juridisks spēks, un to var izmantot tieši tāpat kā dokumentu papīra formā.

Elektroniski parakstītos diploma pielikumus RTU absolventi var lejuplādēt, autorizējoties RTU iekštīklā. Piekļuve elektroniskajiem diploma pielikumiem absolventiem saglabāsies arī pēc RTU absolvēšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Par VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotāju varēs kļūt, neslēdzot līgumu ar VID

Lelde Petrāne, 15.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) atgādina, ka no 2014.gada 1.jūnija, lai kļūtu par VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotāju, vairs nebūs jāslēdz līgums Par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus. Arī iesniedzamās nodokļu un informatīvās deklarācijas vairs nebūs elektroniski jāparaksta. Minētās izmaiņas neattiecas uz muitas un akcīzes informācijas sistēmām.

Tas nozīmē, ka no 2014.gada 1.jūnija, lai pieslēgtos EDS, vairs nebūs jāslēdz līgums ar VID, bet ikviens varēs kļūt par EDS lietotāju, izmantojot portāla latvija.lv piedāvātos autentifikācijas līdzekļus (vairāku Latvijas kredītiestāžu - Swedbank, SEB, Citadele, Norvik banka, Nordea un DNB - internetbanku lietotājvārdu un paroli), Pilsonības un migrācijas pārvaldes izsniegto eID viedkarti vai VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centra izsniegto elektronisko paraksta viedkarti (e-parakstu) .

Tāpat no 2014.gada 1.jūnija EDS iesniedzamās nodokļu un informatīvās deklarācijas vairs nebūs elektroniski jāparaksta, proti, juridisks spēks tām būs arī tad, ja tās nebūs elektroniski parakstītas. Dokumentu «parakstīšana» notiks, nospiežot sistēmā pogu «Iesniegt».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumu reģistrācija Komercreģistrā, iespējams, jau no 2020. gada jūlija notiks tikai elektroniski, un pakalpojumi būs pieejami arī angļu valodā.

To paredz Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais Uzņēmējdarbības vides pilnveidošanas pasākumu plāns. Par to, kad tas varētu tikt apstiprināts Ministru kabinetā un vai to darīs pašreizējā vai tomēr jaunā valdība, pagaidām skaidrības nav.

Uzņēmējdarbības vides pilnveidošanas pasākumu plāna projektā ietvertas fundamentālas pārmaiņas, kas paredz ātrāku reģistrāciju, taču vienlaikus ir apstiprināts pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai, kas prasa daudz rūpīgāk izvērtēt iesniegtos uzņēmēju datus un arī uzrādīto patiesā labuma guvēju atbilstību, kā rezultātā reģistrācijas «ātrums» saruks.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

E-pakalpojumu skaits līdz gada beigām sasniegs 300

Žanete Hāka, 17.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad e-pakalpojumu skaits pārsniegs 300, informē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM).

aicina iedzīvotājus pakalpojumus saņemt elektroniski, savukārt iestādes – veltīt īpašu uzmanību klientu atbalstam un apmācībām, jo praktiska palīdzība ir efektīvākais risinājums, kā iepazīstināt ar e-pakalpojumu iespējām un priekšrocībām.

«E-pakalpojumu apguvē praktiskas palīdzības un iedrošinājuma nozīmību apstiprina pasākumu Dienas bez rindām laikā veiktais pētījums – katrs trešais e-pakalpojumu konsultāciju saņēmējs apņemas ar valsti turpmāk sazināties elektroniski. Tādējādi soli pa solim virzāmies uz principu, ka valsts pakalpojumi primāri tiek saņemti elektroniski, vienlaikus saglabājot iespēju klātienē saņemt atbalstu un praktisku palīdzību jauno iespēju apgūšanā,» skaidro VARAM Elektronisko pakalpojumu nodaļas vadītājs Gatis Ozols.

Komentāri

Pievienot komentāru