Gāzes asociācija: valdība pieņem lēmumus bez diskusijām ar nozari 

Strauja autogāzes nodokļa likmes celšana bez diskusijām ar nozari veicina neuzticību un paļāvības trūkumu no uzņēmēju un nozares organizāciju puses valstij, uzskata Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.

Nozare.lv, 07.10.2013

Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.

Foto: LETA

Kā norāda Bergs, virzot priekšlikumu par akcīzes nodokļa palielināšanu autogāzei, Ekonomikas ministrija nav veikusi nopietnu analīzi par šī lēmuma potenciālo ietekmi uz autogāzes nozares attīstību. Bergs uzsver, ka Ekonomikas ministrijai komunikācijas procesu ar nozarēm būtu būtiski jāuzlabo. Jebkādām izmaiņām esot jābūt pamatotām un mērķtiecīgām. Mēģinājumi iegūt papildu labumu no autogāzes nozares papildu nodokļu veidā atstāšot negatīvu efektu uz valsts ekonomiku. Valstij esot jāapzinās, ka lēmums par akcīzes celšanu autogāzei ir komplicēts lēmums un nav skatāms atrauti tikai budžeta ieņēmumu kontekstā, bet skar arī uzņēmējdarbības, sociālo un ekoloģisko sfēru.

Autogāze kā videi draudzīga un uzņēmējiem un patērētājiem izdevīgs energoresurss būtu atbalstāms no valsts puses, nevis bremzējams ar neapdomātu nodokļu politiku, kas pieņemta, iepriekš nekonsultējoties ar nozares pārstāvjiem un profesionāļiem, uzsver Bergs.

Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu kopējā tendence ir pēc iespējas plašāk izmantot videi draudzīgus un atjaunojamus energoresursus, rūpējoties gan par apkārtējo vidi, gan palielinot energoresursu neatkarību, arī Latvijā esot nepieciešams valsts atbalsts autogāzes plašākai izmantošanai. «Šobrīd nodoklis autogāzei Latvijā ir 90 lati jeb 128,06 eiro par tonnu, kas atbilst ES vidējam līmenim. Igaunijā akcīzes nodoklis autogāzei ir mazāks, bet Beļģijā un Somijā akcīzes autogāzei nav vispār. Šīs valstis ir izvēlējušās atbalstīt videi draudzīgu un ekoloģisku degvielas veidu, un Latvijai būtu nepieciešams sekot šim piemēram un veidot atbalsta politiku videi draudzīgākam degvielas veidam autogāzei,» uzsver asociācijas vadītājs.

Autogāzes lietošana ļauj samazināt kā izmaksas, kas saistītas ar degvielas patēriņu, tā arī negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi. Autogāzes tirgus pēdējos gados ir ļoti strauji audzis, kas skaidrojams gan ar degvielas cenu straujo celšanos, gan arī iedzīvotāju rūpēm par apkārtējo vidi, kurā viņi dzīvo. Kopš 2011.gada ar autogāzes iekārtām aprīkoto transporta līdzekļu skaits pieaudzis par 68 %, kas norāda, ka Latvijas autogāzes tirgum ir labas attīstības perspektīvas. Šo attīstību mākslīgi nebremzējot, valsts var iegūt daudz vairāk akcīzes un peļņas nodokļu veidā.

Kā ziņots, Saeima 3.oktobrī nodeva izskatīšanai komisijās grozījumus likumā «Par akcīzes nodokli», ar kuriem paredzēts paaugstināt akcīzes nodokli autogāzei.

Ar grozījumiem, kas tiek skatīti vienotā paketē ar nākamā gada budžetu, paredzēts paaugstināt akcīzes nodokļa likmi naftas gāzēm un pārējiem gāzveida ogļūdeņražiem. Līdzšinējo 90 latu vietā par 1000 kilogramiem gāzes tas būs 161 eiro, kas atbilst 113 latiem.

Divu nedēļu laikā savākti vairāk nekā 12 000 parakstu pret akcīzes nodokļa likmes celšanu autogāzei.

Palielinot akcīzes nodokli naftas gāzēm (autogāzēm), maksimālais tās gala cenas pieaugums būs 1,54 santīmi par litru, liecina Finanšu ministrijas (FM) aprēķini.

Tevi varētu interesēt

Nākamā gada valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi plānoti 7,004 miljardu eiro (4,92 miljardu...

Nākamā gada valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi plānoti 7,004 miljardu eiro (4,92 miljardu...

Autogāzi galvenokārt izmanto reģionos un cenu palielināšana visvairāk skars tieši...

Valdība atbalstījusi grozījumus likumā par ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN), kas paredz...

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs nolēmis atstāt ministra...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Eiropas Savienības Tiesa pieņēmusi Latvijai labvēlīgu lēmumu lietā, kurā Latvija lūdza atcelt...

ASV ir ceļā uz energopašpietiekamību, savukārt Krievijai nākotnē var būt problēmas ar...

Vairāki uzņēmēji ir šokā par šovasar piedzīvoto elektrības cenas virsotni –...

A/s Latvijas gāze plāno ieguldīt vairāk nekā 9,06 miljonus latu divu pārvades...

Aptuveni 200 miljonus eiro vērto energokompleksa būvniecību a/s HRC Libau Liepājā sola...

Elektrības cenas biržā Kaļiņingradas TEC-2 apkopes dēļ sasniedz jaunu rekordu....

A/s Rīgas siltums klienti pašlaik uzņēmumam par siltumenerģiju ir parādā 2,7 miljonus...

AS Latvenergo akcionāra sapulcē nolemts izbeigt līdzdalību AS Nordic Energy Link, kas...

Igauņi plāno saglabāt lielākā Baltijas elektrības ražotāja lomu un ienākt Latvijas dabasgāzes...

Ceturtdien uzņēmums Winergy, tā meitas sabiedrības un lielākais akcionārs Wind One vērsies...