Papildināta - FOTO: Rīgā atklāts pirmais beziepakojuma veikals Burka 

Rīgā atklāts Latvijā pirmais beziepakojuma preču jeb «zero waste» veikals Burka, kurā rīdzinieki un pilsētas viesi varēs pirkt pārtikas preces uz svara, izmantojot savu taru.

Monta Glumane, 2018. gada 31. jūlijs plkst. 16:03

«Iepērkoties šeit, cilvēki samazinās radīto atkritumu daudzumu, kā arī ietaupīs uz iepakojuma rēķina, jo preces iepakojuma izmaksas var veidot līdz pat 40% no tās vērtības. Iespēja iegādāties preci tieši sev vajadzīgajā daudzumā ir vēl viena priekšrocība, ko nesniedz lielākā daļa veikalu,» uzskata SIA «Dabas burka» dibinātāja Marija Sološenko.

Viņa pastāsta, ka ideja atvērt beziepakojuma veikalu radās laikā, kad atradusies bērnu kopšanas atvaļinājumā un bija vairāk brīva laika. «Mana mazā meitiņa deva man iespēju padomāt par lietām, kas notiek apkārt pasaulē. Atspēriena punkts bija brīdī, kad pasūtīju pārtikas preces uz mājām un man piegādāja daudzus maisus. Es pārbēru maisu saturu savās burciņās un secināju, ka man ir pilna miskaste ar iepakojumu, ko esmu redzējusi labi, ja piecas sekundes. Man nav būtiski, kas uz tā iepakojuma ir uzzīmēts. Miskaste ir pilna ar atkritumiem, tie ir atkritumi, ar kuriem es nodaru pāri mūsu dabai un tā ir arī mana izmestā nauda, tad es sāku par to interesēties vairāk. Atradu, ka Latvijā ir «zero waste» kustība, kura šobrīd pulcē jau vairāk nekā 6000 cilvēkus. Atskatījos uz savu dzīvi un izrādījās, ka diezgan daudz no tā jau es daru, piemēram, izmantoju vairākas reizes lietojamu ūdens pudeli, kafijas termosu, auduma maisiņu. Gribēju darīt vēl vairāk arī meitiņas labā. Vēlējos padarīt pasauli labāku viņas dēļ,» atklāj M.Sološenko.

Veikala dibinātāja sapratusi, ka iepirkšanās rada ļoti daudz atkritumu. «Sāku domāt, kur var iepirkties bez iepakojuma. Secināju, ka tādas iespējas Latvijā ir, piemēram, tirgū. Dažus produktus var nopirkt vienā vietā, citus citā, bet es ļoti cienu savu laiku un man nav iespējas braukāt pa visu pilsētu un meklēt produktus. Man radās ideja apvienot šos produktus vienuviet un izveidot veikalu sev un domubiedriem.»

Kr. Barona ielā atklātajā veikalā pieejami vairāk nekā 200 dažādi pārtikas produkti, kas atlasīti aptuveni pusgada laikā. Kopumā veikalam ir aptuveni 30 piegādātāji. Pārdošanā ir pākšaugi, tējas, kafija, rieksti, žāvēti augļi, graudaugi, makaroni, gatavo ēdienu maisījumi, cepumi, konfektes, milti, pārslas, cukurs, sāls, garšvielas, sēklas, kā arī medus un agaves sīrups. Kā arī dažas saimniecības preces, piemēram, bambusa zobu birste, vaska drāniņas, kas aizvieto plastmasas plēves produktu ietīšanai, dažādas lupatiņas, piemēram, sejas kopšanai, kas noņem kosmētiku tikai ar ūdeni un nav jālieto kosmētikas noņemšanas līdzeklis, kā arī dažādas Latvijas mājražotāju ziepes. Veikala dibinātāja uzsver, ka gan šobrīd, gan arī turpmāk centīsies atbalstīt vietējos ražotājus.

Viņa aicina uz veikalu doties ar saviem maisiņiem, burciņām, kuras pārdevējas nosvērs un tad tiks iepildīts nepieciešamais saturs. Ja klients atnāks tukšām rokām, tad būs pieejami arī papīra maisiņi un turzas, kurus varēs izmantot.

Runājot par konkurenci, M.Sološenko atzīst, ka blakus esošie lielveikali «Maxima» un «Rimi» nebūs veikala tieši konkurenti, jo tirgus nišas ir atšķirīgas un «Burkas» klients ir zaļi domājošs cilvēks, kas aizdomājas par sekām. Savukārt drīzumā plānots atvērt arī beziepakojuma veikalu «Turza», kas pavisam noteikti būšot tiešie konkurenti. «Man ir prieks, ka niša attīstās. Jo vairāk mēs būsim, jo vairāk cilvēki uzzinās, ka arī tā ir iespējams iepirkties un dzīvot. Tās būs lietas, par kurām jāaizdomājas.»

Viņasprāt, šādi veikali būs aizvien vairāk, jo tas nav nekas jauns, bet labi aizmirsts vecais. «Es esmu bijusi Ķīnā un Indijā un esmu redzējusi kā atkritumu problēma izmaina valstis. Tādā ziņā mēs dzīvojam brīnišķīgā valstī un nemaz neaizdomājamies un nenovērtējam. Arī mūsu «Getliņi» pārpildās un arī tā būs problēma, kura būs jārisina,» domā M.Sološenko.

Kopumā veikala atvēršanā investēti vairāk nekā 20 000 eiro, kas ir veikala dibinātājas un viņas biznesa partnera mūža iekrājumi. Veikala interjers ir izveidots no atjaunojamiem resursiem, demonstrējot, ka tā vietā, lai mestu ārā vecās paletes un salūzušās mēbeles, tās ir iespējams pārveidot un izmantot atkārtoti.




Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Nepalaid garām

Mēbeļu veikals–noliktava Likvy LV Jūrkalnes tehnoloģiskajā parkā ir atvērts tikai izpārdošanas...

Rīgā plānots ieviest jaunu aplikāciju Flipix, kas apmaiņā pret reklāmu noskatīšanos sniegs...

Akciju tirgus galvenā ziņa janvārī – pasaules gals nav iestājies. Tie, kas neseko...

Kamēr lielajiem uzņēmumiem uzrādīt strauju izaugsmi ir salīdzinoši grūti, mazāki uzņēmumi,...

Vēl pirms diviem gadiem Pārdaugavā, Robežu ielas koka namā, čakli strādāja vietējais...

No šīs sadaļas
2018. gada 31. jūlijs plkst. 14:05

Konkurences padome (KP) brīdinājusi SIA «Jānis Roze» par iespējamiem konkurences riskiem angļu...

2018. gada 31. jūlijs plkst. 8:23

Latvijas veikalu tīkli šogad nav gatavi tik lielam un ilgstošam karstumam. Šajās...

2018. gada 25. jūlijs plkst. 9:53

Mazumtirdzniecības tīkls «Maxima Latvija» uzsācis sadarbību ar «Kenyon International Emergency...

2018. gada 24. jūlijs plkst. 15:48

Vācijas zemo cenu veikalu tīkla Lidl piedāvājumam Latvijas tirgū atradīsies pietiekami daudz...

2018. gada 19. jūlijs plkst. 18:15

Lietuvas mazumtirdzniecības holdings «Maxima grupe» apvienos tam piederošos Polijas veikalu tīklus...

2018. gada 19. jūlijs plkst. 11:57

Mazumtirgotājs «Rimi Latvia» pamazām atteiksies no «Supernetto» zīmola veikaliem, aizstājot...

2018. gada 18. jūlijs plkst. 13:29

Par interneta lielveikala NuKo.lv vadītāju un valdes priekšsēdētāju kļuvis biznesa attīstības...

2018. gada 17. jūlijs plkst. 14:04

No 2019.gada veikalos tiks aizliegti bezmaksas plastmasas maisiņi, paredz valdības atbalstītais likumprojekts...

2018. gada 13. jūlijs plkst. 10:30

Pērnā gada augustā izskanēja ziņa, ka Grenctāles kultūras nams pārtaps par alkohola...

2018. gada 12. jūlijs plkst. 12:05

Āgenskalna tirgus atsāks pārtikas un nepārtikas preču tirdzniecības organizēšanu plašai auditorijai...