Situācija degvielas tirgū joprojām saspringta 

Lielo degvielas tirgotāju vara Latvijā arvien vairāk nostiprinās, jaunu spēlētāju ienākšana maz ticama.

Līva Melbārzde, Jānis Šķupelis, 2012. gada 14. jūnijs plkst. 8:25

Foto: Dienas Mediju arhīvs

Konkurences padomes uzliktā informācijas noslepenojuma dēļ Latvijas degvielas tirgotāji par savām tirgus daļām skaļi nerunā, tomēr nozares eksperti secina, ka mazo degvielas tirgotāju izzušana no Latvijas degvielas mazumtirdzniecības kartes turpinās. Jau pērn noslēgto franšīzes un nomas līgumu dēļ ar Statoil un Lukoil Baltija R no Latvijas degvielas mazumtirdzniecības praktiski izzuda Kuršu DUS, savus DUS pakāpeniski notirgo arī Viada, bet, pēc neoficiālām ziņām, pārņemšanā ir vēl vairākas mazo degvielas tirgotāju DUS. Līdz ar to trīs lielo Latvijas degvielas tirgotāju tirgus daļa lēšama vismaz uz 70%, no kuriem lielākajam - Statoil - varētu piederēt pat 40%.

«Degvielas mazumtirdzniecībā konsolidācijai jau pēc būtības nav vairs tālāk, kur augt - šajā ziņā visu jau tagad nosaka viens lielākais spēlētājs Statoil, kam konkurences Latvijas tirgū praktiski nav,» DB sacīja pirmais Latvija Statoil vadītājs Kārlis Miķelsons, piebilstot, ka galvenā Statoil priekšrocība ir korporatīvie klienti, kuru konkursos Statoil startē ar konkurētspējīgu atlaižu piedāvājumu. K. Miķelsons vērtē, ka pēc vairāku mazo degvielas tirgotāju pāriešanas zem vadošo tirgotāju zīmoliem klients ir tikai ieguvis, jo uzlabojas klientiem piedāvātais serviss.

Par jaunu degvielas tirgotāju ienākšanu Latvijā viņš ir skeptisks: «Tad, kad bijām jaunattīstības valsts, tad vairākiem lielajiem degvielas tirgotājiem bijām interesanti, lai viņi te varētu «iespraust savu karodziņu», bet tagad Latvijas tirgus būtiskām izmaiņām vienkārši ir par mazu. Vienīgais no tirgotājiem, kas varbūt varētu šeit ienākt, ir PKN Orlen, ja poļiem būs vajadzīga sava tirgus paplašināšana». «Par jauno degvielas tirgotāju ienākšanu Latvijā varēja runāt pirms pieciem vai septiņiem gadiem, tagad mazā tirgus apjoma dēļ nedomāju, ka tas ir reāli. Taču kopumā situācija degvielas tirgū ir pietiekami saspringta, un mazie degvielas tirgotāji nereti konkurenci nevar izturēt - jo Statoil agresīvāk īsteno savu politiku, jo pārējiem rodas lielākas problēmas,» tā degvielas nozares eksperts Uldis Sakne.

Zināmas izmaiņas arī Latvijas degvielas tirgotāju vidē varētu radīt nesen pieņemtais lēmums Statoil Fuel &Retail Skandināvijas un Austrumeiropas DUS tīklu par nepilniem trīs miljardiem dolāru pārdot kanādiešiem Couche-Tard. Kanādiešu mērķi vēl līdz galam nav skaidri, bet uzņēmums paudis gatavību saglabāt Statoil Fuel &Retail zīmolu līdz 2019. gadam. «Eiropas ekonomikai draudi saistībā ar neskaidro eiro situāciju joprojām pastāv. Līdz ar to, saņemot pietiekami izdevīgu piedāvājumu un līdz ar to stabilus ienākumus, Statoil mazumtirdzniecības uzņēmuma pārdošanas darījums ir gana loģisks,» uzskata U. Sakne. Savukārt K. Miķelsons šo darījumu skaidro ar kanādiešu izvēlēto investīciju politiku konkrētā reģionā un uzsver, ka galvenais Couche-Tard ieguvums ir caur Skandināvijas uzņēmumu rastā izeja uz Polijas un Krievijas tirgiem.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Nepalaid garām

Pēdējā laikā būtiski pieaudzis elektrisko skrejriteņu vandālisma gadījumu skaits, stāsta koplietošanas...

Vai bērnam ir jābūt algas grāmatiņā, lai saņemtu IIN atvieglojumus jeb -...

«Pastāvēs, kas pārmainīsies - šis ir par mums un tieši tamdēļ mēs...

Egļu un priežu skujas var kļūt par vienu no Latvijas bioekonomikas stūrakmeņiem,...

Ēdināšanas biznesa veiksme tikai desmit procentu apmērā atkarīga no garšīgas kotletes, uzskata...

Jau tuvāko gadu laikā Andrejsala var kļūt par dinamiskāko attīstības vietu, jo...

No šīs sadaļas
2012. gada 13. jūnijs plkst. 17:40

«Gadījumā, ja Ekonomikas ministrija aktīvāk nepievērsīsies gāzes cauruļvadu liberalizācijas...

2012. gada 13. jūnijs plkst. 15:09

Lietuvas prezidentes galvenais padomnieks ekonomikas un enerģētikas jautājumos Nerijus Udrenas Visaginas...

2012. gada 13. jūnijs plkst. 13:02

Latvijai ir visi priekšnoteikumi, lai izvirzītos par pārliecinošu līderi energoefektivitātes...

2012. gada 11. jūnijs plkst. 18:40

Degvielas tirgotājs Statoil Latvija, sekojot faktam, ka degvielas cenas pasaules biržās turpina...

2012. gada 11. jūnijs plkst. 11:48

Liepājas enerģētikas SIA Liepājas enerģija noslēgusi vairāk 7,392 milj. Ls iepirkumu konkursu...

2012. gada 11. jūnijs plkst. 8:33

No 1. jūlija mājsaimniecībām gāze sadārdzināsies par 3-5%, rūpnieciskiem patērētājiem - vidēji...

2012. gada 08. jūnijs plkst. 19:20

Reformu partijas pārstāvja Edmunda Sprūdža vadītā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības...

2012. gada 08. jūnijs plkst. 13:23

2001. gadā dibinātais uzņēmums SIA Fortum Jelgava noslēdzis vairāk nekā 2,881 milj....

2012. gada 07. jūnijs plkst. 8:14

Pašlaik Latvijā uzņemts kurss uz fosilās nevis vietējas izcelsmes enerģijas attīstību,...

2012. gada 06. jūnijs plkst. 17:25

Igaunijas parlaments apstiprinājis pārskatīto likumu, kas paredz pārdot nacionālo enerģijas kompāniju...