Līdzīgi kā Latvijā, arī Somijā bija desmit gadu klusuma periods bez neviena jauna akciju emitenta. Latvijā pērn šo periodu pārrāva HansaMatrix, un, vadoties pēc Somijas piemēra, ir pamatota cerība, ka tam sekos citi
Tā intervijā Dienas Biznesam norāda Erja Retzena (Erja Retzén), Nasdaq Nordic Emitentu pakalpojumu vecākā direktore. Veiksmes stāsti rada piemērus, kam citi vēlas sekot, kas ir laba ziņa kapitāla tirgum. Veiksmīgai tirgus attīstībai nepieciešami visu līmeņu finansējuma instrumenti. Vairāk par Somijas pieredzi jaunu emitentu piesaistē, dažādiem finanšu instrumentiem un to, kā šodien atšķiras uzņēmumi no tām kompānjām, kuru akcijas biržā iekļāva pirms desmit gadiem, viņa stāsta intervijā.
Fragments no intervijas:
Pērn Latvijā HansaMatrix kotēja savas akcijas biržā, bet šogad gada otrajā pusē to plāno darīt Madara Cosmetics. Vai mums ir pamatots iemesls priecāties par šādu tirgus sakustēšanos?
Jā, tas ir iedrošinoši. Latvijai un Somijai ir daudz kas kopīgs – arī mums bija ilga klusā sezona, kuras laikā nebija nevienas jaunas akciju kotācijas biržā. Tie bija gandrīz desmit gadi. Tam sekoja pāris drosmīgas kompānijas, kas ienāca akciju tirgū. Sākumā tās uzskatīja par dīvaiņiem, jo ilgu laiku neviens neko tādu nebija darījis. Taču drīz seko citi. Jo akciju emisija ir bijusi veiksmīga, tirgū ir pozitīvas pazīmes, akciju cenas aug. Tad pēc kāda laika seko citi uzņēmumi, kas nolemj emitēt akcijas. Es ceru, ka tas notiks arī Latvijā.
Kurā laikā šis klusuma periods bija un kad tas beidzās?
Mūsu jaunais sākums bija 2012. gadā. Togad bija pirmais gadījums, kad kāda kompānija ienāca alternatīvajā tirgū First North. Šī kompānija piesaistīja uzmanību, radīja rezonansi, mediji bija ieinteresēti. Bija neliels akciju sākotnējais piedāvājums. Tas bija veiksmīgs, un akciju cena sāka augt. Pēc tam bija vēl daži piemēri, un akcijas emitēja pirmā restorānu ķēde. Tas bija pārsteidzoši, jo nekas tāds iepriekš nebija noticis. Tam sekoja vēl citi uzņēmumi. Tas viss notika soli pa solim – rādot piemēru citiem un uzskatāmi demonstrējot, ka naudu iespējams piesaistīt ne tikai bankā.
Akciju emisija nav domāta katrai frizētavai vai konditorejai. Kāda veida kompānijām šis finanšu instruments ir piemērots?
Jā, tas neder frizētavai, bet frizētavu ķēdei gan. Akciju emisija piemērota kompānijai, kas vēlas augt, attīstīties, uzaudzēt lielākus muskuļus, iespējams, vēlas kļūt starptautiska. Tas var būt arī noderīgi kompānijai, kas strādā jomā, kur ir darbinieku trūkums, piemēram, IT sektorā. Dažas kompānijas, kas uzsāk akciju emisiju, dara to tāpēc, ka tas ir labs veids, kā piesaistīt darbaspēku, jo par biržas kompānijām ir publiski pieejama informācija.
Cik lielām kompānijām tas ir piemēroti? Vai akciju emisija der arī pavisam maziem uzņēmumiem?
Alternatīvajā tirgū First North iekļaušanas prasības ir mērenākas nekā regulētajā tirgū – kompānijai nav jābūt pelnošai, bet tas atkarīgs no sektora un attīstības fāzes. Ja uzņēmums attīsta medikamentus, investori saprot, ka vajadzīgs ilgs laiks, pirms produkts nonāk tirgū. Tādas kompānijas var emitēt akcijas diezgan agri, jo investori saprot to specifiku. Taču, ja būvniecības kompānija, kas būvē mājas, nav rentabla, investori nebūs ieinteresēti ieguldīt tādā uzņēmumā. Viss atkarīgs no kompānijas lieluma, nozares, finanšu informācijas un nākotnes potenciāla.
Visu interviju Pionieru piemērā ieklausās lasiet 9. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.