Jaunākais izdevums

Decembra pirmajā pusē biržā ļoti veiksmīgi debitējis naktsmītņu rezervēšanas uzņēmums "Airbnb". Šī debija, šķiet, pārspējusi jebkādas pašas optimistiskās cerības, un uzņēmuma akcijas vērtība šāvusies debesīs.

Proti, pirmajā tirdzniecības dienā "Airbnb" akcijas cena ASV Nasdaq biržā palēcās par 112,8% - no 68 ASV dolāriem līdz 144,7 ASV dolāriem. Turklāt uz mirkli "Airbnb" akcijas cena pārkāpa pāri arī 160 ASV dolāru atzīmei, lai gan pēc tam tā no šādām astronomiskām pozīcijām atkāpās.

Katrā ziņā šāda "Airbnb" debija biržā kārtējo reizi apliecina šobrīd, šķiet, visai eiforisko finanšu tirgus stāvokli. Neskatoties uz pandēmiju un to, ka akcijas nebūt nav lētas, tirgus dalībnieki tās turpina iegādāties par arvien augstāku un augstāku cenu. To, kad pienāks kāds finanšu tirgus "savienošanās" punkts ar zemi, rādīs laiks. Vēsture liecina, ka pat neprātīgi cenu burbuļi var būt krietni ilgāka realitāte nekā sākotnēji tas varētu likties.

Tirdzniecības sesijai noslēdzoties, "Airbnb" vērtība bija pārkāpusi pāri 100 miljardu ASV dolāru atzīmei (no 47 miljardiem vēl dažas stundas iepriekš), kas to padara par vienu no lielākajiem uzņēmumiem pasaulē. Vienā mirklī "Airbnb" vērtība ir pārspējusi kopējo slaveno "Marriott International", "Hilton Worldwide Holdings" un "Hyatt Hotels" viesnīcu tīklu vērtību kopā.

Kāda cena

Protams, "Airbnb" bizness ir ļoti interesants, lai gan jautājums ir par tā cenu. Kompānijas platforma ļauj viesiem izvēlēties naktsmītnes dažādās pasaules malās, un ceļotājiem piedāvā alternatīvu no pirms tam pārsvarā ierastajiem viesnīcu pakalpojumiem. Kompānijai ir visai spēcīgs brends, un arī šis pandēmijas gads pierādījis, ka daudzi cilvēki, lai meklējot īstermiņa īres pakalpojumus, izvēlas "Airbnb" platformu.

Nav gan tā, ka "Airbnb" šogad būtu gājis gludi. Pieejamā informācija liecina, ka šovasar "Airbnb", lai palielinātu savas naudas rezerves, aizņēmās divus miljardus ASV dolārus. Tad tika spriests, ka "Airbnb" vērtība varētu būt 18 miljardi ASV dolāri. Ņemot vērā šā brīža 100 miljardus, maigi sakot, nebūt nav slikts vērtības diapazons.

Tāpat uzņēmums pavasarī ziņoja par darbinieku skaita apcirpšanu par gandrīz 2 tūkstošiem. Tāpat tika ziņots par krasu investīciju un izdevumu samazināšanu. Savukārt uzņēmuma deviņu mēnešu ieņēmumi salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn sarukuši par trešo daļu. Investorus acīmredzami mierināja tas, ka "Airbnb" ieņēmumi trešajā ceturksnī saruka mazāk – par 18% (otrajā ceturksnī tie bija visi 72%).

Pat, iespējams, zīmīgāk ir tas, ka "Airbnb" vēl nekad nav strādājis ar pilna gada peļņu. "Airbnb" akumulētie zaudējumi kopš 2008. gada sasnieguši 2,1 miljardu ASV dolārus. Šā gada deviņos mēnešos zaudējumi bijuši gandrīz 700 miljonu ASV dolāru apmērā, kas ir divreiz vairāk nekā pērn šajā periodā (patiesībā tas ir arī vairāk nekā "Airbnb" zaudējumi iepriekšējos četros gados kopā). Šajā ziņā gan iepriekšējais ceturksnis arī atnesa zināmu mierinājumu – kompānija strādāja ar tai ļoti retu peļņu, kam palīdzēja tās krasā izdevumu samazināšanas politika.

Nestrādāšana ar peļņu gan ne vienmēr ASV tehnoloģiju kompāniju ziņā nozīmē, ka investori centīgi nepērk šādas akcijas. Tomēr jautājums, protams, ir, cik dārgāk vēl uz cerību pamata pirkt kāda pamatā nepelnoša uzņēmuma akcijas?

"Ja jūs varat pārdzīvot globālo pandēmiju, kas izbeidz globālos ceļojumus, jūs varat pārdzīvot jebko," "The Wall Street Journal" gan savu pārliecību paudis "Airbnb" valdes loceklis Alfrēds Lins.

Uzņēmuma straujā izaugsme pēdējos gados sākusi radīt arī cita veida pretestības. Daudzi māju īpašnieki centušies apkarot "Airbnb" un izvirzījuši iebildumus, ka šādās īstermiņa īres vietās esot pārāk daudz trokšņu un ballīšu. Ir arī bažas, ka tas pat negatīvi var ietekmēt atsevišķu īpašumu vērtību. Ir pilsētas, kas sākušas regulēt īstermiņa nomas operācijām. Ir arī spriedumi, ka, investoriem iegādājoties mājokļus, ko īrēt ar "Airbnb" starpniecību, tiek saasināta mājokļu pieejamības problēma.

Milzīgā IPO apetīte

Pēdējā laikā faktiski neremdināma investoru apetīte bijusi arī pēc citām ļoti jaunām publiski tirgotajām kompānijām. Piemēram pārtikas piegādes uzņēmuma "DoorDash" akcijas cena tās pirmajā tirdzniecības dienā palēcās par 68%. Savukārt tehnoloģiju uzņēmuma C3.ai, kas izstrādā mākslīgā intelekta risinājumus, akcijas cena tās debijas laikā biržā nupat pieauga par 120% un otrajā tirdzniecības dienā– vēl par 40%.

"Cilvēki vienkārši ir spiesti ieguldīt. Pat ja jums nepatīk dažu šo tehnoloģiju uzņēmumu novērtējums, jūs vienkārši ziniet, ka viņu akcijas, visticamāk, turpinās iet augšā - vismaz īstermiņā," potenciāli visai bīstamo noskaņojumu finanšu tirgū raksturo "Bank of America" eksperti. Kopumā izskatās, ka notiekošais smaržo pēc pamatīga FOMO (Fear of Missing Out) fenomena. Proti, neseno kāpumu daļēji var norakstīt uz arvien lielāku līdzekļu pārvaldnieku un individuālu investoru apetīti pēc akcijām, kas saistīts ar bailēm palaist garām guvumus no aktuālā pieauguma. Tas nozīmē, ka investori arvien lielākā mērā akcijas iegādājas tikai tāpēc, ka redz, ka citi tās pērk un gūst pieklājīgu peļņu.

Interneta burbuļa rekordi

Šogad līdz šim ASV biržās ar sākotnējo publisko akciju piedāvājumu (IPO) piesaistīti līdzekļi vairāk nekā 155 miljardu ASV dolāru vērtībā, liecina "Dealogic" dati. Tas ar uzviju pārspēj iepriekšējo rekordu, kas tika fiksēts 1999. gadā. Jāteic, ka neilgi pēc tam - 2000. gadā aizsākās viens no slavenākajiem akciju tirgus sabrukumiem mūsdienu finanšu vēsturē. Tirgus dalībnieki pirms šī notikuma vairākus gadus gluži vai neprātīgi par ļoti augstu cenu pirka dažādu interneta kompāniju akcijas, lai gan daudzi šie uzņēmumi bija mazi un bieži vien nespēja strādāt ar peļņu, kas galu galā, protams, noveda pie to bankrota. Kādā brīdī ballīte akciju tirgū beidzās un 31 mēneša laikā no 2000. gada marta ar tehnoloģiju uzņēmumiem bagātīgākā Nasdaq Composite vērtība saruka aptuveni par 80%.

Tikmēr sešus gadus pirms dot-com burbuļa plīšanas ASV S&P 500 Information Technology indeksa vērtība pieauga par 970%. Šāds agonisks kritums bija vien daļa no tirgus dalībnieku sāpēm - lai izrāptos no šīs bedres, Nasdaq indeksam vajadzēja vairāk nekā 12 gadus. Proti, ASV Nasdaq Composite indeksam savus 2000. gada sākuma rekordus izdevās atkarot vien 2014. gada novembrī. Turklāt tiek rēķināts – ja ietver vēl inflāciju, tad šis indekss pie sava agrākā vērtības rekorda atzīmējās vien 2017. gada augustā – tātad vairāk nekā pēc 17 gadiem.

Interesanti, ka šīs pandēmijas apstākļos akciju mīšanai pievērsušies daudzi mazie investori. Tiem nu, sēžot mājas, šim procesam ir gan vairāk laika, gan pati tirdzniecība ar vērtspapīriem daudzos gadījumos kļuvusi lētāka un daudz vienkāršāka (arī Latvijā pēdējā laikā bijuši vairāki soļi, kas vērtspapīru tirdzniecību cilvēkiem padara lētāku un vienkāršāku), piemēram, ar mobilo aplikāciju starpniecību. Tas ir labi, jo ieguldīšana ir sasniedzamāka. Risks gan ir, ka daudzi šādi censoņi var būt uzņēmušies pārāk lielus riskus. Viss ir labi tik ilgi, kamēr cenas iet uz augšu un visi var sajuties gluži kā Vorena Bafeta cienīgi investori.

Tomēr mūžīgi tā nebūs. Jārēķinās ar šādu uzkrājumu vērtības kritumu, kas var radīt labu fonu augošam stresam dažādās jomās. No otras puses – pasaules centrālās bankas, iespējams, ne par kādu cenu šobrīd nepieļaus dramatiskus notikumus akciju tirgū, jo tas draudētu ietekmēt arī visu ekonomiku. Kādi atsevišķi burbuļi gan var plīst.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Mana ceļošanas pieredze: CV-Online Latvia vadītājs Aivis Brodiņš

Lelde Petrāne, 07.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulei atgūstoties no Covid-19 šoka, reālāki atkal kļūst sapņi par ceļojumiem uz dažādām pasaules vietām.

Par savu līdzšinējo ceļošanas pieredzi - līdz Covid-19 uzliesmojumam - biznesa portālam db.lv stāsta "CV-Online Latvia" vadītājs Aivis Brodiņš.

Jaunajā dzīves realitātē pirms jebkuru ceļošanas plānu īstenošanas gan nepieciešams ņemt vērā noteiktos ierobežojumus un Covid-19 statistiku.

Spilgtākais gadījums ceļošanas pieredzē, kas vienmēr paliks atmiņā?

Neaizmirstamākie iespaidi saistās ar ceļojumu uz Taizemi. Tas bija ne tikai medusmēnesis, bet arī līdz šim tālākais un eksotiskākais no ceļojumiem.

Taizemē patika gan noslēpumainie un greznie budistu tempļi, gardā un daudzveidīgā virtuve, Tai masāžas un draudzīgie cilvēki, gan arī eksotiskā daba, tirkīzzilais ūdens, baltās smilšu pludmales un neatkārtojami skaistās salas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceļošana ir viena no daudzajām dzīves baudām – ne velti ir teiciens, ka pasaule ir kā grāmata un, ja neceļojam, mēs no tās izlasām tikai vienu lappusi.

Līdz ar pakāpenisku robežu atvēršanu, atkal pavērusies iespējas sākt "šķirstīt lapas", dodoties iepazīt jaunas vietas ārpus savas valsts. Taču, cenšoties pieskaņot ceļojumu jaunajiem drošības apsvērumiem, var nākties saskarties ar grūtībām, veicot ierastos plānošanas darbus. Šīs piecas mobilās lietotnes palīdzēs ieplānot nākamo ceļojumu ātri un bez lieka uztraukuma.

Ceļojuma plāna pamatā – transports un naktsmājas

Atzīmējot kalendārā sava vasaras piedzīvojuma datumu, jāatceras, ka pirmā un svarīgākā lieta darbu sarakstā ir galamērķa valsts drošības pasākumu izpēte un transportlīdzekļa biļešu iegāde. Ja plāno savā nākamajā ceļojumā doties ar lidmašīnu, lietotne "Sostravel" būs noderīgs rīks, kas gluži, kā pierakstu klade, apvienos visu svarīgāko informāciju par Tavu ceļojumu, tajā skaitā informāciju par lidojumu, lidostā pieejamajiem pakalpojumiem un pat nozaudētu bagāžu. Savukārt tiem, kas priekšroku dod sauszemes pārbraucieniem, talkā nāks lietotne "Trainline", kas ļauj ātri un ērti iegādāties vilciena biļetes visā Eiropā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Mana ceļošanas pieredze: Digital Freedom Festival līdzdibinātāja Dagnija Lejiņa

Lelde Petrāne, 22.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulei atgūstoties no Covid-19 šoka, reālāki atkal kļūst sapņi par ceļojumiem uz dažādām pasaules vietām.

Par savu līdzšinējo ceļošanas pieredzi - līdz Covid-19 uzliesmojumam - biznesa portālam db.lv stāsta "Digital Freedom Festival" un kompānijas "Lejiņa & Šleiers" līdzdibinātāja, publiskās runas kustības "Oratore" vadītāja Dagnija Lejiņa.

Jaunajā dzīves realitātē pirms jebkuru ceļošanas plānu īstenošanas gan nepieciešams ņemt vērā noteiktos ierobežojumus un Covid-19 statistiku.

Spilgtākais gadījums ceļošanas pieredzē, kas vienmēr paliks atmiņā?

Mani fascinē Himalaju kalni, tādēļ ik pa laikam esmu mēģinājusi izrauties uz kādu garāku kalnu pārgājienu Nepālā vai Indiju. Jau daudzus gadus esmu praktizējusi lēno ceļošanu, pavadot līdz pat diviem mēnešiem gadā kādā no Āzijas valstīm. Īpaši decembrī un janvārī kā, tā saucamais, "klimata bēglis", izvēlos Latvijas ziemas tumsu un aukstumu nomainīt pret siltākiem un saulainākiem laika apstākļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klientu interese par mājokļiem Latvijā, neraugoties uz īpašajiem apstākļiem, šogad nav būtiski mazinājusies, liecina nekustamo īpašumu kompānijas "Latio" veiktais pētījums par mājokļu tirgu 2020.gada 1. pusgadā.

Tomēr Covid-19 ieviesis korekcijas: kopējā darījumu aktivitāte ir samazinājusies, jo mājokļu pirkumi ir kļuvuši izsvērtāki un racionālāki, redzams intereses pieaugums iegādāties zemi, māju vai lielāku dzīvokli, jo, gatavojoties negatīvai situācijas eskalācijai, cilvēki paredz papildu istabu, ko varētu atvēlēt darba kabinetam. Pretēji martā un aprīlī publiskajā telpā izskanējušajām bažām, nav vērojamas lielas cenu izmaiņas mājokļu tirgū (5% robežās). Reģionos pandēmijas ietekmi tirgus šajā pusgadā būtiski neizjūt, un joprojām lielākā daļa valsts iedzīvotāju, kuriem ir iespējas, saskaras ar piedāvājuma trūkumu.

"Pārliecība par nākotni un maksātspēja vienmēr noteikusi mājokļu tirgus situāciju. Mājokļu būvniecība var būt tas dzinējs, kas mums palīdzētu atkopties no ekonomikas apstādināšanas. Iespējams arī pretējais - ekonomikas lejupslīdes paātrināšana, padarot mājokļus dārgākus nepiemērotā brīdī. Tāpēc diskusija par strauju nekustamā īpašuma nodokļu maksājumu kāpumu šobrīd ir ļoti nelaikā," uzskata "Latio" valdes priekšsēdētājs Edgars Šīns.

Komentāri

Pievienot komentāru