Autobusu tūroperatora grupa, kurā apvienojušies pieci ceļojumu biroji, nenokomplektētu grupu dēļ jūnijā atcēlusi sešus ceļojumus. "Uzņēmums ir ieguldījis līdzekļus, iemaksājis depozītu, kuru neviens neatgriezīs. Kompānijas darbinieki ir ieguldījuši darbu ceļojumu organizēšanai, un atcelts brauciens nozīmē strādāt pa tukšo. Ja uzņēmums sūta nenokomplektētu grupu, atkarībā no tūristu skaita un ceļojuma cenas, zaudējumi ir no 200 līdz 1 000 latiem," saka Autobusu tūroperatoru grupas (ATG) prezidējošās tūrisma kompānijas Relaks Tūre direktors Hārdijs Madzulis.
Viņš gan piebilst - kaut arī brauciena atcelšana uzņēmumam nes zaudējumus, pagaidām nav īpaša iemesla uztraukties un ir jāstrādā tālāk.
Ceļo ekonomiskāk
ATG ir apvienojušies ceļojumu biroji: Averoja, Relaks Tūre, Ozolciems Tūre, Viesturdārzs, Fenikss, Bulta Tūrs. Atcelti autobusu ceļojumi uz Horvātiju, Poliju, Vāciju un Somiju. Ceļojuma autobuss ir piemērots 35 cilvēkiem, taču tagad, pēc H. Madzuļa teiktā, ceļojumi notiek arī 20 cilvēku grupām.
"Mēs diezgan pragmatiski skatāmies uz situāciju un saprotam, ka Latvijas tirgus nav bezizmēra, ceļotāju skaits ir ierobežots. Cilvēkiem šobrīd daudz svarīgāk ir paēst, samaksāt par dzīvokli un tikai pēc tam viņi dodas ceļojumā," tā H. Madzulis.
Arī SIA A. P. Auto tūrisma aģentūras Ap sauli īpašnieks Agris Pumpurs apgalvo: "Kļūstot saspringtākai ekonomiskajai situācijai, nākas piemēroties klientu vēlmei ceļot ekonomiskāk, tāpēc grupām ir iespēja izvēlēties arī 24 vietu autobusu, kas ir mazāk komfortabls, neatbilst tūrismam, bet starppilsētu autobusu klasei, toties ir lētāks, ar mazāku degvielas patēriņu, līdz ar to iespējams ieekonomēt pat 20 līdz 30% no brauciena izmaksām. Eiropā kļuvušas dārgākas naktsmītnes, toties autoceļu nodokļi nav būtiski mainījušies. Ja agrāk varēja grupai atrast ekonomisko naktsmītni, sākot no 10 eiro, tad tagad zem 30 eiro piedāvājuma nav."
Paliks dārgāki
Baltijas valstīs lielākā tūroperatora Novaturas grupā ietilpstošā tūrisma operatora Novatours pārdošanas direktors Enriko Ružickis lēš, ka augsto degvielas cenu dēļ ceļojumi ziemā varētu sadārdzināties par 15-20%, vēsta BNS. Viņš norādījis, ka degvielas cenu pieaugums ir būtiski ietekmējis jau vasaras ceļojumu izmaksas, taču tūrisma firma cenas tiem mainīt nevar.
"Lielāko daļu vasaras ceļojumu piedāvājumu mēs formējām ziemā. Kaut arī šo ceļojumu cenā bija iekļauts iespējamais degvielas cenu pieaugums, patlaban degvielas cenas to jau ir pārsniegušas. Tādējādi šie ceļojumi ir pārdoti, taču, neraugoties uz izmaksu kāpumu, mēs papildu maksu no klientiem prasīt nevarēsim. Tādēļ zaudējumi būs jākompensē no uzņēmuma līdzekļiem," sacīja E. Ružickis un piebilda, ka jaunajiem ceļojumiem kompānija ir ieviesusi degvielas piemaksas.
Izmaksas aug
Katru gadu ir kāds apstāklis, kurš, neskatoties uz inflāciju, kura ir augsta gan Latvijā, gan Eiropā, liedz aprēķināt ceļojumu cenas. Šī gada cenu pieaugumu iemeslu H. Madzulis min autobusu īres cenu izmaiņas. "Apmēram par 30 līdz 40 latiem dienā pieaug autobusu izmaksas. Savukārt pagājušā gadā cenu pieaugumu ietekmēja Eiropas viesnīcu cenu pacelšana. Aizpagājušā gadā degvielas cenas, pirms tam pāriešana uz Eiropas vienoto valūtu," atzīme H. Madzulis. Jau šobrīd, plānojot nākamo gadu, pēc H. Madzuļa teiktā, ATG uz autobusu ceļojumiem skatās pesimistiski. A. Pumpurs gan uzskata, ka nākamgad situācija Latvijā būs vēl saspringtāka, jo degvielas cenu celšanās nozīmē kopēju dzīves dārdzības pieaugumu.
Db jau vēstīja (03.06.2008.), ka saspringto ekonomikas situāciju izjūt arī viesu nami un atpūtas kompleksi. "Šī tirgus nozare ir vērsta uz iekšējo tirgu un, ja ir grūti laiki, tad arī lauku tūrisms to ļoti jūt," uzsvēra Asnāte Ziemele, Latvijas lauku tūrisma asociācijas (LLTA) Lauku ceļotājs prezidente.
Viesu māju saimnieki viņai stāstījuši, ka kāzu un sporta spēļu dalībnieku skaits dažkārt samazinājies pat par 35 % līdz 50%. LLTA lēš, ka Latvijas lauku tūrisma mītņu apmeklētāju skaits šogad saruks par 10%.