R. Veckāgans

Foto: Kristaps Kalns, Dienas mediji

Brīvostas pārvaldei rūp tikai «stroika» 

Stividorkompāniju domstarpības ar Rīgas brīvostas pārvaldi intervijā Dienai atklāj SIA Riga Coal Terminal valdes priekšsēdētājs Raivis Veckāgans.

Dienas Bizness, 2014. gada 29. septembris plkst. 9:16

Šobrīd satraukums, ka Rīgas brīvosta varētu nesaņemt ES naudu Krievu salai.

ES kohēzijas projektā Brīvostas pārvalde iesaistījās, nesaskaņojot saistības ar stividorkompānijām. Projektā ir paredzēts, ka līdz ar Krievu salas izbūvi tiks izbeigtas ostas aktivitātes Andrejsalā un Eksporta rajonā. Taču ES Kohēzijas fonda galvenais mērķis ir nodrošināt ostas konkurētspējas saglabāšanu Baltijas jūras reģionā - ja Krievu salas projektu realizē jau pieminētajā, Brīvostas vienpersoniski apstiprinātajā, samazinātajā apjomā, mērķi nonāk pretrunā viens ar otru. Par kādu konkurētspējas saglabāšanu varam runāt, ja mums 13 piestātņu vietā gatavi izbūvēt divas, kravu laukumi netiek izbūvēti, projektu ar mums nesaskaņo... Tādējādi Brīvostas pārvalde bezatbildīgi maldina ES naudas devējus, paredzot, ka konkurētspēja tiks saglabāta.

Brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs apgalvo, ka viss saskaņots.

Privātās sarunās varbūt viņš ko skaņo, bet mums vajag, lai ir dokumenti, akti, līgumi, to grozījumi, ko uzrādīt bankām un partneriem, vienojoties par tālāko sadarbību. Tā, kā notiek šobrīd, ir absolūti nepieņemami.
Es atvainojos, ja pirti būvē uz robežas ar kaimiņu, daudz biezāki, detalizētāki dokumenti jāsaskaņo, kur nu vēl tādā projektā!

Andris Ameriks izteicies, ka tuvākajās nedēļās visi līgumi būšot noslēgti. Cik viņa solījumiem var ticēt? Pilda tos?

Līguma projektā, ko esam saņēmuši, ir nosacījumi, kuriem nekādi nevaram piekrist un kuri ir pretrunā ar iepriekš jau noslēgto līgumu. Joprojām nav skaidrs līguma priekšmets un nav saņemta tehniskā dokumentācija. Nav paredzēto pielikumu - zemesgabala plāna, būvju un infrastruktūras objektu uzskaitījuma ar to parametriem. Vēl jo vairāk - ja, parakstot jauno līgumu, mums jāuzņemas pārtraukt komercdarbība Eksporta ielā 15, tad kur ir pārējās piestātnes, infrastruktūra, kas līdzvērtīga tagadējai? Nekā tāda nav!

Būtiski, ka kohēzijas projektā Brīvostas pārvalde apņēmās pārcelt ostas aktivitātes uz citu vietu un, ja nepietiek vietas ierādītajā jaunajā teritorijā (un acīmredzot tās tiešām nepietiks), ierādīt citu teritoriju ostas robežās, bet arī par to ar mums nav runāts. Esam gatavi diskutēt par līguma nosacījumiem - ko pārcelt un ko nepārcelt? Kad? Uz kurieni? Taču tam jābalstās uz dokumentiem, pušu uzņemtām saistībām, faktiem, nevis populistiskiem «Veckāgana kungs melo?!» izsaucieniem, kā Loginovs atļāvās televīzijas ēterā.

Izskatās mērķi, ko Brīvosta apņēmusies, netiks sasniegti?

Vienīgais mērķis, ko Brīvosta grib sasniegt, ir apgūt šos naudas līdzekļus. Brīvostas pārvaldi interesē celtniecības projekti - «stroika», ne ostu konkurētspējas palielināšana. Naudas, lai uzbūvētu pārējo infrastruktūru, viņiem nav, tajā pašā laikā Eiropas projekts spiež ostas aktivitātes no Andrejsalas un Eksporta rajona pārcelt, līdz ar to izdomājuši, lai parakstāmies, ka vietā varam izmantot tikai divas piestātnes un darbību šeit izbeidzam. Tas mūs absolūti neapmierina, un mēs netaisāmies tam piekrist. Ja pārējie stividori klusē un atsevišķiem varbūt ir kādas privilēģijas, tad mēs - netaisāmies to darīt.
Šī nepiekrišana tiek tulkota kā atteikšanās izmantot Krievu salu.

Tas ir pilnīgi aplam. Mēs nekad neesam atteikušies no apņemšanās nomāt apsolītās astoņas piestātnes un pārkraušanas laukumus, neatsakāmies pārvākties, tikai, lūdzu, sagatavojiet vietu - kā paredzēts.

Ja tas būtu līgumā paredzēts, mēs paši tās piestātnes izbūvētu krietni lētāk. To redzam pēc pagājušajā gadā Kundziņsalā ekspluatācijā nodotā minerālmēslu termināļa, kur bija līdzīga situācija. 15,5 metrus dziļa piestātne mums izmaksāja 3 miljonus, salīdzinājumam Brīvostai hidrotehniskie darbi četrām piestātnēm Krievu salā izmaksā 33 miljonus. Ir iespējami dažādi funkcionālie risinājumi, mums ir pieredze. Savstarpēji pienācīgi saskaņojot projektu, tas izmaksātu krietni lētāk.

Kādu risinājumu redzat?

Pievēršam šai problēmai premjeres, ekonomikas, finanšu un satiksmes ministra, bankas vadības uzmanību. Acīmredzot būs jāraksta arī projekta finansētājiem Eiropā, un domājam, ka jāgatavojas iet uz tiesu. Nevar tā vienkārši sadomāt un izbeigt komersanta darbību ar vienpusējiem lēmumiem.

Taču joprojām esam gatavi arī konstruktīvai diskusijai. Gatavi mēģināt, pamatojoties uz dokumentiem, rast risinājumu, lai konkrētais ogļu terminālis Krievu salā tiktu uzcelts paredzētajos termiņos un ES Kohēzijas fonda finansējums tādā vai citādā apjomā tiktu saņemts, un valsts nezaudētu naudu.

Plašāk lasiet pirmdienas, 29. septembra, laikrakstā Diena!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2014. gada 15. septembris plkst. 8:26

250 miljonu eiro vērtais kravu pārkraušanas termināla izveides projekts Krievu salā karājas...

2014. gada 11. septembris plkst. 9:59

«Manu krēslu šūpo jau 16 gadus, nepārtraukti. Tas gan neliecina par kaut...

2014. gada 10. septembris plkst. 12:27

Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs saglabās savu amatu, liecina biznesa portāla db.lv...

2014. gada 10. septembris plkst. 8:35

Sola uzlabot ostu pārvaldību; mēģinās atlaist Rīgas brīvostas pārvaldnieku, kurš pēc...

2014. gada 09. septembris plkst. 16:34

Rīgas brīvostā šā gada astoņos mēnešos ir pārkrauts vēsturiski lielākais kravu...

Nepalaid garām

SIA Rešetilovs aizvirzās no krīzes, ko uzņēmums savā 28 gadu pastāvēšanas laikā...

Nepilniem 40 000 mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem var nākties domāt par savu nākotni,...

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā...

Lai gan konkurence elektronikas mūzikas instrumentu ražošanas segmentā ik gadu saasinās, SIA...

Investējot 15 miljonus eiro, Salienā, Babītes novada Piņķos uzsākta King's College Britu...

No šīs sadaļas
2014. gada 29. septembris plkst. 8:51

Jēkabpils un Salas novados autoceļa Ilūkste – Bebrene – Birži 16 kilometru...

2014. gada 25. septembris plkst. 16:38

Ceturtdien Lielvārdē notika Gaisa spēku aviācijas bāzes lidlauka atklāšana dienas un nakts...

2014. gada 25. septembris plkst. 11:27

Konkurences padome (KP) pieņēmusi lēmumu atļaut Uralchem Freight Limited (UFL) un AS...

2014. gada 24. septembris plkst. 10:36

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) saņēmis sūdzību VAS Latvijas dzelzceļš izsludinātajā...

2014. gada 24. septembris plkst. 9:05

Latvija izveidojusi piedāvājumu sadarbībai ar Vācijas dzelzceļa uzņēmumu Deutsche Bahn (DB) -...

2014. gada 23. septembris plkst. 11:48

Laikā no 2006. līdz 2013.gadam Lielvārdes Gaisa spēku aviācijas bāzes lidlauka projekta...

2014. gada 23. septembris plkst. 9:52

Pasažieru pārvadātājs SIA VTU Valmiera parakstījusi līgumu par 10 jaunu starppilsētu nozīmes...

2014. gada 22. septembris plkst. 17:05

SIA Riga Coal Terminal (RCT) vienojies ar Ķīnas kompāniju China Harbour Engineering...

2014. gada 22. septembris plkst. 16:54

Ekonomikas policija pirmdien «viesojās» Rīgas lidostā un veica kratīšanu, liecina...

2014. gada 22. septembris plkst. 14:58

Septembrī Ventspils ostas pievadceļu sakārtošanai papildu iedalīti 7,12 miljoni eiro no Eiropas...