Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2004. gadā ir saņēmis 943 sūdzības un sniedzis gandrīz 24 tūkstošus konsultāciju, galvenokārt konsultējot telefoniski, kas ir par 3, 5 tūkstošiem vairāk nekā iepriekšējā gadā. “Sniegto konsultāciju skaita pieaugums un iesniegto sūdzību skaita samazināšanās liecina par to, ka iesaistītās puses problēmas mēģināts atrisināt savstarpēji vienojoties, neiesaistot patērētāju aizsardzības institūcijas. Šī tendence savukārt liecina par patērētāju un uzņēmēju spēju aizvien veiksmīgāk meklēt kompromisu sūdzību gadījumos,” atzīst PTAC direktora p.i. Māra Jēgere Konsultāciju skaita palielināšanās liecina arī par PTAC popularitātes un arī iedzīvotāju informētības līmeņa paaugstināšanos, izmantojot to kā konsultējošu, nevis kontrolējošu institūciju. Visvairāk 478 sūdzību saņemts par līguma noteikumiem neatbilstošām precēm (neatbilstošas kvalitātes precēm) dažādās preču grupās. Vairāk kā 250 sūdzības saņemtas par pakalpojumu neatbilstību līguma noteikumiem (neatbilstošas kvalitātes pakalpojumiem). No saņemtajām 943 sūdzībām 55% gadījumu sūdzība atrisināta par labu tās iesniedzējam. PTAC 2004. gadā ir aktīvi darbojies arī tirgus uzraudzības jomā. Ir veiktas 4223 pārbaudes tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas uzņēmumos. Ir konstatēti vairāk nekā trīs ar pusi tūkstoši pārkāpumu. PTAC kompetencē ietilpstošajā reklāmas uzraudzībā ir izvērtētas gandrīz 9 tūkstoši reklāmas, kurās ir konstatēti 312 pārkāpumi. Lai uzlabotu un sakārtotu tirgus uzraudzības jomu Latvijā, kā arī efektivizētu PTAC darbību 2004. gada septembrī ir uzsākta ES PHARE projekta “Tirgus uzraudzība nepārtikas preču sektorā” realizācija. Projekta galvenais mērķi ir tirgus uzraudzības sektora institūciju darbības kapacitātes paaugstināšana, patērētāju informēšana un izglītošana par savām tiesībām, kā arī preču drošumu. Tāpat arī viens no pamatuzdevumiem ir dialoga veicināšana ar uzņēmējiem, iesaistot tos vairākās aktivitātēs. Projekta darbība paredzēta un jau notiek dažādos virzienos: pašlaik PTAC tiek ieviesta kvalitātes vadības sistēma, kas ļaus uzlabot un efektivizēt darbību, tiek izstrādātas datu bāzes PTAC un Valsts Sanitārajai inspekcijai. Projekta ietvaros Latviju apmeklē un tirgus uzraudzības institūcijas konsultē Eiropā atzīti šīs jomas eksperti. ES PHARE “Tirgus uzraudzība nepārtikas preču sektorā ietvaros” ir paredzēta virkne aktivitāšu, kas orientēta uz sabiedrības informēšanu par patērētāju tiesībām un preču drošumu. Pašlaik tiek veikta socioloģiskā aptauja, lai noskaidrotu gan iedzīvotāju, gan uzņēmēju informētības līmeni par patērētāju tiesībām un likumdošanu, kas saistīta ar tirgus uzraudzību. Balstoties uz aptaujas rezultātiem, tiks izstrādāti un izdoti bukleti par dažādu preču un pakalpojumu drošumu, kā arī patērētāju tiesībām. Tiks organizēti arī speciāli semināri un apaļie galdi uzņēmējiem, lai uzklausītu viņu viedokli un veidotu dialogu ar tirgus uzraudzības institūcijām, tādējādi kopējiem spēkiem uzlabojot šo sektoru. Projekta realizācijas noslēguma periodā jūnijā paredzēts rīkot vērienīgu starptautisku konferenci par preču drošuma tematiku. PTAC aktivitātes saistībā ar Starptautisko patērētāju aizsardzības dienu: Šogad saistībā ar Starptautisko patērētāju aizsardzības dienu PTAC organizē vairākas aktivitātes, kas pamatā balstītas uz sadarbības veicināšanu ar uzņēmējiem, kā arī skolēnu izglītošanu. Tuvākā mēneša laikā vairākos tirdzniecības centros tiks nolasītas lekcijas par labāku praksi patērētāju tiesību un sūdzību izskatīšanas jomā. Tāpat, lai izglītotu skolēnus un jauniešus PTAC dāvinās Eiropas Komisijas izdotās dienasgrāmatas Angļu ģimnāzijas skolēniem, kā arī sniegs izglītojošu semināru Daugavpils skolotājiem. 15. marts kā patērētāju tiesību aizsardzības diena daudzviet pasaulē tiek atzīmēta kopš 1983. gada, organizējot dažādas ar šo jomu saistītās konferences, izstādes un akcijas. Patērētāju dienas aizsākumi meklējami 1962. gada 15. martā, kad toreizējais ASV prezidents Džons Kenedijs savā paziņojumā ASV kongresam atzina patērētāju pamattiesības uz drošumu, inform