Pirms kāda laika sadarbībā ar “Norstat” noskaidrojām uzņēmēju viedokli par jauniešu personīgajām prasmēm jeb power skills. Rezultāti apstiprināja jau daudzviet dzirdēto – jauniešiem trūkst problēmu risināšanas spēju (35 %), stresa noturības (34 %), pašorganizācijas un laika plānošanas iemaņu (34 %), kā arī kritiskās domāšanas (33 %).
Šie rādītāji nav tikai Latvijas īpatnība. Eiropas Komisijas pārraudzībā veidotais Eiropas prasmju indekss (European Skills Index) liecina, ka darba devēji visbiežāk saskata jauniešos nevis tehnisko, bet tieši personīgo prasmju trūkumu, piemēram, laika plānošanu, kritisko domāšanu vai stresa noturību.
Vispieprasītākās kompetences darba tirgū – personīgās prasmes
Pasaules Ekonomikas foruma ziņojums “Nākotnes darbs 2025” (The Future of Jobs Report 2025) norāda, ka analītiskā domāšana joprojām ir vispieprasītākā kompetence, kam seko noturība, elastība, kā arī spēja vadīt un sadarboties ar citiem – tās visas ir būtiskas 21. gadsimta prasmes. Savukārt Lielbritānijā bāzēta starptautiskā izglītības uzņēmuma “Pearson” pētījums apliecina, ka tieši power skills kļūst svarīgākas par tehniskajām prasmēm un darba tirgū tiek novērtētas arvien augstāk – tās kļūst par galveno konkurētspējas kapitālu nākotnes darba vietās.Lielākā daļa Latvijas uzņēmēju (70 %) mūsu aptaujā norādīja, ka iemācīt un attīstīt personīgās prasmes ir daudz sarežģītāk nekā apgūt konkrētajam amatam nepieciešamās profesionālās iemaņas.
Kur attīstīt personīgās prasmes?
Ir viens amats, kas daudzos uzņēmumos, arī “Tele2”, ir piemērots tieši jauniešiem, kur iepriekš minētās prasmes var labi uztrenēt. Proti, pārdošana pa telefonu jeb telesales. Daudziem tas var šķist tikai pirmais solis karjerā, īslaicīgs darbs vai iespēja uztrenēt pārliecību, kas tā arī var būt, taču patiesībā telesales ir īsta power skills treniņzāle. Strādājot šajā amatā jaunietis apgūst spēju ātri reaģēt un rast risinājumus dažādās situācijās, trenēt psiholoģisko noturību pret atteikumu, attīstīt pašorganizēšanos, apgūt disciplīnu un komunikācijas prasmes, kā arī iemācīties veidot attiecības. Tieši šajā pozīcijā un strukturētā darba vidē jaunietis var praktiski izkopt prasmes, kas vēlāk būs kritiski svarīgas jebkurā amatā un turpmākai profesionālai izaugsmei – no projektu vadības līdz pat uzņēmējdarbībai.
Darbs, kas iemāca to, ko tehnoloģijas nespēj aizstāt
Telesales ir līdz galam nenovērtēta iespēja jauniešiem, jo par to ir dažādi stereotipi. Piemēram, ka darbs šajā jomā ir tikai mehāniska teksta nolasīšana no lapas vai, ka šāds darbs neko nedod turpmākajai karjerai. Patiesībā tā nav tikai pārdošana pa telefonu – tā ir laba investīcija izaugsmē un ļoti svarīgo, bet grūti iemācāmo power skills attīstībā. Nereti uzskata, ka šis un citi līdzīgi darbi nākotnē izzudīs. Realitātē mākslīgais intelekts var automatizēt rutīnas zvanus un vienkāršus sarunu scenārijus, bet tieši cilvēka empātija, komunikācija, uzticības radīšana un attiecību veidošanas prasmes kļūs par vēl lielāku vērtību. Citiem vārdiem – tehnoloģijas var palīdzēt, bet tās nespēj aizstāt cilvēku, ja viņam piemīt personīgās prasmes.Arvien vairāk pētījumu apliecina, ka power skills nav tikai cilvēka rakstura īpašības vai “papildinājums” tehniskajām prasmēm, bet gan stratēģiski svarīgas kompetences, kas veido cilvēka spēju pielāgoties, sadarboties, ietekmēt un arī vadīt apkārtējos. Šī iemesla dēļ darba devējiem ir vērts skatīties uz tādām pozīcijām, kā piemēram, klientu apkalpošanu un pārdošanu, kā uz ilgtermiņa ieguldījumu darbinieku attīstībā, nevis īstermiņa resursu. Pieredze rāda, ka tieši šādā vidē jaunieši iegūst prasmes, kas palīdz kļūt ne tikai par labiem speciālistiem, bet arī par līderiem.






























