Jaunākais izdevums

Brīdī, kad būvniecība atsāksies, būs jāspēj ierādīt vieta debesskrāpjiem, uzskata arhitekts Andris Kronbergs

Kamēr būvniecība pierimusi, ir īstais brīdis visus spēkus veltīt plānošanai, kas neļautu atkārtot straujās izaugsmes gados pieļautās kļūdas, uzskata arhitekts Andris Kronbergs. Viņš uzskata, ka pilsētai jāveido konkrētas stratēģijas, kas paredzētu mērķtiecīgu attīstību, piemēram, jaunā Rīgas centra izveidei Daugavas kreisajā krastā. Lai arī arhitekts atzīst, ka viss savulaik attīstītajās vīzijās attēlotais, visticamāk, nekad netiks uzbūvēts, viņš uzskata, ka jaunu Rīgas centru Daugavas kreisajā krastā mēs kādu dienu varētu ieraudzīt.

Straujās attīstības laiks būvniecībā, kad mājas auga viena pēc otras, ir aiz muguras un joprojām nav atsācies. Ko mēs esam mācījušies no šajā laikā pieļautajām kļūdām?

Valdīja steiga. Tā bija investoru galvās un ir radījusi arī lietas, bez kurām mēs varējām iztikt. Piemēram, apbūves zonas Rīgas perifērijā, kuras ir ļoti monofunkcionāli apbūvētas – ar to es domāju dzīvojamās ēkas bez infrastruktūras, bez bērnudārziem, bez veikaliem, bez skolām. Mēs jau toreiz savu iespēju robežās brīdinājām cilvēkus, kuri šādi ieguldīja naudu, ka būs problēmas ar pārdošanu un ka tas radīs sekas transportā un cilvēku sociālajā dzīvē, piemēram, bērni būs jāved uz skolu ar automašīnām un veidosies sastrēgumi. Mēs no tā būtu varējuši izvairīties, ja cilvēki būtu bijušu drusciņ «vēsāki» un saprātīgāki. Viņi tikai «rullēja» ar naudu, kuru ļoti agresīvā veidā piedāvāja aizņemties, un šāds rezultāts nav nekāds brīnums. Šodien tā vairs nenotiek. Aukstā duša daudziem no mums ir sakārtojusi galvas, un cilvēki vairs nesteidzas ar karstiem lēmumiem. No vienas puses tas ir slikti, jo bizness ir diezgan nopietni apstājies. Tas nozarei kopumā ir ļoti kaitīgi, jo daudzas struktūras – arhitektu biroji un būvnieki, kuri sāka uzņemt apgriezienus, ir lielās problēmās.

Vai arī arhitekti pamet Latviju?

Neesmu par to daudz dzirdējis. Esmu dzirdējis, ka gados jaunāki kolēģi ir mēģinājuši kaut kur pastrādāt un viņiem ir arī veicies. Tas vispār ir raksturīgs paaudzei, kura vēl mācās dzīvi un profesiju. Tas ir ļoti vērtīgi un populāri, ka cilvēki pastažējas – pamēģina pastrādāt dažādās vidēs. Tad rodas arī labāka izpratne par pasauli. Tie ne vienmēr ir izdzīvošanas meklējumi, bet izziņas meklējumi.

Vai, jūsuprāt, patlaban mēs esam gatavi laikam, kad būvniecība atkal atdzīvosies? Vai mēs esam gatavi nepieļaut agrākās kļūdas?

Es domāju, ka mēs esam gatavāki. Pilnīgi gatavi mēs nekad nebūsim, tāpat kā saka, ka Rīga nekad nav gatava. Varbūt mēs pa šo laiku vēl neesam paspējuši izdarīt visu mājas darbu, kas mums būtu bijis jāizdara – mēs varējām ļoti daudz lietas pārdomāt, strādājot tieši intelektuālajā procesa daļā nevis fiziskajā. Tomēr kaut ko mēs esam darījuši, vismaz Rīgas pilsētā. Arī citur ir virkne plānojumu. Budžeta naudai inerce ir lielāka, tur ietilpst arī Eiropas palīdzība. Šī nauda vēl kustina ekonomiku. Tie, kas naudu būs ielikuši plānošanā, nevis steidzīgā būvēšanā, būs ieguvēji. Viņi būs gatavāki nākamajam augšupejas vilnim, viņi neizdarīs kļūdas, jo viņi būs izdomājuši. Domāšana relatīvi maksā lētāk nekā būvēšana. Būvēšana maksā 90%, domāšana – 10% no kopējām projekta izmaksām, un 10% ir tie, kurus šodien varēja atrast un lietot, lai tad, kad nāks pārējie 90%, mēs būtu gatavi pareizā vietā iemūrēt ķieģeli.

Cik atceros, plānošana straujās izaugsmes laikā bija viens no vājajiem punktiem. Vai nav vainojamas arī pašvaldības, ka tām trūka stingrības?

Steiga, kas bija vajadzīga naudai, lai tā kaut kur nosēstos, deformēja plānošanu. Tagad mēs arī dažos attīstības plānos redzam dīvainas lietas: plānu ir ietekmējis ekonomiskais spiediens. Ar karstām galvām plānot pilsētu ir ļoti riskanti.

Vai riski joprojām ir attīstības plānā?

Rīgas attīstības plāns patlaban tiek pārveidots, centra daļa ir atvērta, tiek iesniegti jauni priekšlikumi. Plāns visu laiku atjaunojas un optimizējas, un es ļoti ceru, ka tas optimizējas sabiedrības kopīgo interešu virzienā. Mēs nevaram domāt tikai par to, kā iebūvēt naudu, mums jādomā arī par to, ko mēs iedosim pārējiem cilvēkiem, kas dzīvo mums apkārt. Pašvaldībai kā mūsu sabiedrības priekšstāvjiem, ierēdņiem, kas saņem algu no mūsu nodokļiem, plānošana ir ļoti nopietni jāuzrauga. Viņu pienākums ir rūpēties par visu sabiedrību, viņi nedrīkst pieļaut, ka kāds investors uztaisa detālplānojumu tikai un vienīgi savās interesēs, neievērojot publiskās. Domāju, ka attīstības plānā būs izmaiņas, tiek runāts, ka varbūt jātaisa jauns plāns, jo jaunā stratēģija jau tiek apspriesta. Tas, ka situācija ir mainījusies – nav vairs straujās izaugsmes – prasa korekciju arī plānā. Patlaban tiek veidots ari jauns plānošanas likums Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, kurš varbūt izmainīs arī plānošanas filozofiju – tādā aspektā, ka pēdējais plānošanas dokuments –detālplānojums – varbūt kļūs par galīgo lēmumu. Mēs cenšamies ieviest arī tādu stadiju kā lokālplāns – tas ir plāns, kurā mēs cenšamies meklēt idejas – tas ir idejiskais plāns kā Daugavas kreisā un labā krasta vīzijas. Lokālplāns kļūtu par vīziju un nākamajā stadijā par dokumentu un noteikumiem.

Līdz šim jau ir izstrādātas diezgan daudzas attīstības vīzijas dažādām Rīgas teritorijām – Daugavas kreisajam krastam, labajam krastam utt. Cilvēkiem uz tām skatoties pašreizējā situācijā rodas jautājums – vai tiešām tas viss tiks kādreiz uzcelts?

Viss ne. Tādu darbu mērķis ir pārbaudīt iespējas. Šo plānu mērķis ir izpētīt iespējas un radīt noteikumus, lai mums nebūtu vesels puduris debesskrāpju, kas pēkšņi gāztos uz Rīgu. Ja, piemēram, būtu desmit investori ar 50 stāvu mājām un mēs viņiem nevarēsim pateikt, kur būvēt, viņi spiedīsies centrā un sabojās Rīgas vēsturisko centru, jo visvairāk cilvēki grib būvēt centrā.

Salīdzinot Rīgu ar Rietumeiropas pilsētām mēs redzam, ka mūsu pilsētas centrā ir ļoti daudz graustu un nesakārtotu vietu. Vai, jūsuprāt, pirms domāt par jaunām būvēm nevajadzētu stimulēt jau esošo ēku sakārtošanu?

Tas ir vajadzīgs. Tas ir viens no Rīgas attīstības jaunās koncepcijas punktiem. Tiešām jau esošajā apbūvē ir lielas iespējas – to kvalitatīvāk un intensīvāk izmantot. Sevišķi svarīgi tas ir situācijā, kad Rīgas iedzīvotāju skaits samazinās, bet telpas salīdzinot, piemēram, ar Skandināviju, mums uz vienu cilvēku trūkst. Iespēja sarūkošo pilsētu filozofijā ir intensifikācija un kvalitātes uzlabošana, nevis jaunu kvadrātmetru būvēšana. Mēs varētu labāk aizpildīt tukšās vietas, piebūvēt jumta stāvus esošajām ēkām utt.

Vai šāda doma patīk arī investoriem?

Viņiem droši vien tas ir dažādi. Vienai daļai labāk ir būvēt jaunu. Otra lieta – vecie īpašumi kādam pieder. Vecajiem īpašniekiem kaut kā ir jāsavienojas ar jaunajiem investoriem, lai viņi tādu projektu varētu izkustināt no nulles punkta.

Kādu jūs gribētu redzēt Rīgu pēc 20 vai 50 gadiem?

Es nezinu, vai mums ir vajadzīgas kādas radikālas izmaiņas. Domāju, mums varētu būt jaunais centrs, kāds ir visās citās pilsētās. Mums noteikti vajadzēs koncertzāli, mums vajadzēs bibliotēku, vajadzēs modernās mākslas muzeju. Mums vajadzētu izveidot kultūras būvju sistēmu, kura mērķtiecīgi tiktu realizēta ilgākā periodā. Piemēram, Oslo krastmalas attīstībai ir vesela 40–50 gadu programma – tur ir opera, modernās mākslas muzejs, bibliotēka. Tā ir nepārtraukta programma, kurai nav sākums un beigas ar politiskiem vai kampaņveidīgiem gājieniem. Tas vienlaicīgi veido gan kultūras, gan sociālo, gan patriotisko izpratni par pilsētu. To es sagaidu arī Rīgā un ticu, ka ir iespējams, ka straujās programmas pārvērtīsies par ilglaicīgām programmām, kas nevar mainīties līdz ar politiskajiem spēkiem. Protams, mums ir jāuzbūvē vēl kādi tilti, jo Daugavai ir vajadzīgi šķērsojumi, mums ir jātiek vaļā no transporta sastrēgumiem. Nevar kampaņveidīgi raustīties un būvēt kaut kādus tiltus tāpēc, ka ir jāapgūst nauda. Tilti ir jābūvē tādā secībā, kādā viņi ir svarīgi pilsētai, nevis tādā secībā, kādā ir svarīgi apgūt līdzekļus.

Vai mums patlaban ir garantija, ka augstbūves neaizskries pa priekšu infrastruktūrai?

Garantijas nav, mēs varam par to tikai runāt, paust viedokļus, mēģināt pateikti priekšā tiem, kas lemj, lai viņi lemj pareizāk. Demokrātijā tas tā ir. Mēs nevaram kā ķēniņš pateikt – tagad būvēsim Versaļu un darīsim to tā.

Vai sabiedrība, jūsuprāt, tagad ir arī gatavāka iesaistīties šajos procesos? Iepriekš bieži gadījās, ka cilvēki nokavēja sabiedriskās apspriešanas un tad attapās, kad jau bija par vēlu.

Man šķiet, tas joprojām tā ir – viņi nokavē. Viņi nav arī pietiekami ieinteresēti, bet viņi ir daudz ieinteresētāki nekā agrāk. 20 gadu laikā mēs tomēr esam izmainījušies – cilvēki ir kļuvuši ieinteresētāki un atklātāki. Mums ir Mežaparka biedrība, ir Kreisā krasta aizstāvības biedrība, un tas ir ļoti labi. Viņiem ir viedoklis, kuros ieklausās arī politiķi. Absolūtas patiesības jau nav. Šeit kopā dzīvo ļoti daudz dažādu cilvēku un viņi ir izšķīrušies par šo sarežģīto dzīves modeli. Laukos jūs skaidri zināt, ko jūs darāt, kāpēc jūs dzīvojat konkrētajā vietā – jūs vēlaties būt dabā, vēlaties saimniekot vienkāršākā veidā, nesarežģījot savu dzīvi ar attiecībām, kas jums nāk pretī tramvajā. Cilvēki šo modeli ir izvēlējušies, bet viņi arī paši nespēj tikt ar to galā – viņiem ir jāpalīdz. Ir sociologi, arhitekti, plānotāji un galu galā politiķi, kuriem par to ir jāatbild.

Kā Daugavas kreisajā krastā varētu tapt jaunais Rīgas centrs?

Es redzu, ka tam tur ir vieta. Tas ir pietiekami tuvu Vecrīgai un vecajam centram, lai tas būtu kādam investoram interesanti. Tur ir visi apstākļi – Zunda kanāls, Āgenskalna līcis, kur varētu attīstīties vieta ar laivām un kuģiem. Tur blakus būs koncertzāle, bibliotēka un aizmugurē vēl parks un Āgenskalna rajons, kas ir pilnīgi citāds – zaļš un ar mazām ēciņām. Tur ir studenti, kas visu var padarīt dzīvu. Otrā pusē mēs plānojam arī Latvijas Universitātes kompleksu blakus jaunajam Rīgas administratīvajam centra. Tad studenti būtu no abām pusēm un vidū būtu baltās apkaklītes ar biznesu un turpat blakus kultūra. Es tur jūtu sinerģijas iespēju. Vai tas tur tiešām radīsies, atkarīgs no tā, vai mēs spēsim radīt modeli, kas šo vīziju varēs izkustināt no vietas. Liels centrs pats nevar rasties, ja tam nav skaidra programma uz 50 gadiem.

Vai jums ir kāda vīzija arī par citām Rīgas teritorijām, piemēram, par Mežaparku?

Mežaparks arī ir interesanta vieta. Ilgus gadus tas bija ļoti neaktīvs, izņemot individuālos sportotājus, vienu mazu pludmalīti un vienu laivu piestātni. Tur ir atrakcijas, milzīgs laukums, kur dziesmu svētku laikā nolikt autobusus, tur ir izjaukts bērnu dzelzceļš, tur ir sporta centrs, maza zirgu izjādes vieta. Vēl tur ir zooloģiskais dārzs, bet tas ir ļoti intraverts un noslēgts. Noteikti ir jārunā par to, kur Mežaparks atrodas Rīgas parku sistēmā, vai tāda sistēma ir, un – kāda ir nozīme katram šim pleķītim rīdzinieku apziņā. Mežaparku, Ziedoņdārzu, Viesturdārzu visi zina, bet ir jābūt sistēmai, lai tie viens otru papildina. Mežaparkam ir ļoti liels potenciāls. Atsevišķas zonas tur ir ļoti skaistas un neaizskartas, tur ir pat simtgadīgu priežu audzes. Ir arī skiču projekts par estrādes atjaunošanu. Pārvērst estrādi par daudzfunkcionālu kompleksu, kas cilvēkiem interesē visu gadu, ir interesants jautājums. Jāatrod arī risinājums, lai cilvēki Mežaparka teritorijā varētu iebraukt ar auto bez kādām specialām atļaujām vismaz pa atsevišķām trasēm. Tad arī parks varētu atdzīvoties.

Varbūt ir vēl kāda vieta, kur jums jau ilgi šķiet, ka noteikti kaut kas būtu jādara?

Tā ir Daugavas labā krasta vīzija no Salu tilta līdz Dienvidu tiltam ar Daugavas attekām un ielokiem. Tā ir vieta, kura karstajā laikā no 90. gadu sākuma ir apbūvēta ar praktiski nevērtīgām ēkām – zemām, angāra tipa ēkām, kuras parasti būvē pilsētas ārējā malā, nevis pašā pilsētas labākajā vietā, kur klāt ir ūdens, orientācija pret dienvidiem un blakus vēsturiskais centrs. Vēl viena vieta, kas ir palikusi centrā, ir Skanstes ielas rajons, kur notiek apbūve pa kvartāliem – dzīvojamās ēkas, sporta būves utt. Jāsaprot, ka tās ir gandrīz pēdējās iespējas Rīgas centrā. Mums ir jābūt ļoti uzmanīgiem, jo tās teritorijas ir ļoti vērtīgas.

Vai šai vietai eksistējošie plāni jūsos nerada pārliecību, ka šis rajons tiks labi izmantots?

Nē, man tie nerada šādu pārliecību. Manā izpratnē tie ir ļoti sadalīti pa kvartāliem, kur saistība vīzijas līmenī ir nepietiekama. Pa vidu iet liela iela – Skanstes iela ar sešām joslām, kurai neviens nezina, kā pāriet pāri.

Es arī saku, ka šajā plānošanas periodā publiskās atpūtas zonas īsti nav iezīmētas. Mēs esam centušies daudz apbūvēt, bet vai mēs esam domājuši par lieliem publiskiem parkiem? No vienas puses mēs sakām, ka mums ir zaļa pilsēta. Visas pilsētas robežās ir diezgan daudz mežu un citas teritorijas, bet centrs, piemēram, nav pārāk zaļš. Mums ir tikai parku loks un Vērmanes dārzs, kurus iezīmēja vecajos laikos kā oāzes blīvi apbūvētajā pilsētā.

Vai jūs redzat publiska parka teritoriju Lucavsalā un Zaķusalā?

Kādu daļu noteikti no šīm salām būtu jāatstāj publiskai lietošanai. Tur ir ūdens mala, kas cilvēkiem ļoti patīk.

Pie kādiem projektiem pašreiz strādājat?

Strādājām pie plānošanas. Esam atbildējuši uz dažu cilvēku iniciatīvu un pētījuši Rīgas akvatorija ūdensmalas ar mērķi, lai Rīgas plānā ieviestu vairāk skaidrības par to, kā izmantot Daugavas malu, Ķīšezeru, kanālus publiskām vajadzībām. Arī pie Daugavas kreisā krasta vīzijas esam strādājuši kopā ar pilsētas arhitektu un noveduši to līdz konkrētiem apbūves noteikumiem. Ir arī atsevišķi projekti – sākām projektēt kādu banku, piedalāmies konkursos, piemēram, par Mākslas muzeju un universitātes projektu, projektējam arī privātmājas, gatavojam attīstības vīzijas, piemēram, biroju kompleksam Skanstes ielā. Protams, darba ir daudz mazāk nekā agrāk.

Kad jūs sagaidāt rosības atjaunošanos?

Nezinu, neesmu ekonomists. Mēs patlaban jūtam mazu, mazu kustību, bet tā vēl nav pietiekama, lai kaut ko mainītu. Varbūt nākamgad.

CITĀTI

Nevar kampaņveidīgi raustīties un būvēt kaut kādus tiltus tāpēc, ka ir jāapgūst nauda. Tilti ir jābūvē tādā secībā, kādā viņi ir svarīgi pilsētai.

Būvēšana maksā 90%, domāšana – 10% no kopējām projekta izmaksām, un 10% ir tie, kurus šodien varēja atrast un lietot, lai tad, kad nāks pārējie 90%, mēs būtu gatavi pareizā vietā iemūrēt ķieģeli.

Piemēram, apbūves zonas Rīgas perifērijā, kuras ir ļoti monofunkcionāli apbūvētas – ar to es domāju dzīvojamās ēkas bez infrastruktūras, bez bērnudārziem, bez veikaliem, bez skolām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd situācija enerģētikas tirgū ir daudz stabilāka nekā pērn, tāpēc, visticamāk, straujš cenu pieaugums vai resursu trūkums ziemā nav gaidāms.

Šādu prognozi par gaidāmo apkures sezonu DB organizētajā konferencē Siltumapgāde un energotehnoloģijas 2023 izteica gan vairāki nozares eksperti, gan politikas veidotāji, vienojoties, ka šī gada ziema noteikti nebūs tik izaicinoša kā pērn. Nozares pārstāvji norādīja, ka šobrīd lielākā daļa siltumapgādes uzņēmumu jau ir sagādājuši nepieciešamo kurināmo, bet Inčukalna pazemes gāzes krātuvē ir noglabāts pietiekams gāzes apjoms, kas nepārprotami norāda, ka ziemai esam gatavi. Līdzīgas prognozes izsaka arī ārzemju eksperti - apkures sezona Eiropā solās būt salīdzinoši mierīga.

Paveikts daudz

Pēdējie divi gadi enerģētikas nozarē ir bijuši ļoti izaicinoši, un, manuprāt, vissarežģītāk šajā gadījumā bija kontrolēt tieši emocijas, domā Tomas Jorudas, UAB Baltpool komercdirektors. “Es vienmēr esmu uzskatījis - ja mēs tiekam galā ar emocijām, mēs spējam atrast arī risinājumu. Eiropas Savienības (ES) līmenī pēdējā gada laikā ir izdarīts ļoti daudz, lai maksimāli samazinātu ģeopolitiskās krīzes ietekmi uz energoresursu cenām un enerģētikas nozari kopumā, taču tajā pašā laikā daudz darījuši arī enerģētikas uzņēmumi. Es lepojos, ka ļoti daudzas kompānijas negaidīja ES lēmumu un pašas atteicās no Krievijas gāzes, kas noteikti nebija vienkārši. Baltijas līmenī īpaši vēlos izcelt siltumapgādes uzņēmumu Rīgas siltums, kas bija pietiekami drosmīgi un diversificēja savus piegādes līgumus. Tajā laikā, kad emocijas bija ļoti augstā līmenī un tirgū valdīja liela neskaidrība, tas tiešām bija ļoti drosmīgi. Tagad mēs redzam, ka tas ir atmaksājies gan Rīgas siltumam, gan arī citiem uzņēmumiem, kas izlēma rīkoties līdzīgi,” teic T.Jorudas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Krievijā mums jābūt gataviem atgriezties pusstundu pēc tam, kad atcels embargo,» saka Latvijas Zivrūpnieku savienības prezidents Didzis Šmits

Fragments no intervijas:

Šprote iziet ārpus tradicionālajiem tirgiem?

Ja kāds pirms pieciem gadiem man teiktu, ka šprote iegūs stabilu vietu Japānas tirgū... Ar viņu zivju ēšanas tradīcijām! Ar viņu noslēgtību pret importu! SIA Gamma-a pierādīja pretējo. Japāna šobrīd ir tirgus ārpus tradicionālajiem tirgiem, kas visātrāk aug. Mēs ejam aktīvāk arī ASV tirgū, Ķīnā un citur. Ir mīts, ka Krievijā ir sarežģīti, bet Rietumu pasaulē viegli. Protams, ka Krievijā ir savas problēmas, bet mūs tur pazina gadsimtu. Uzticības līmenis Latvijā ražotam produktam tur bija un ir visaugstākais. Arī savstarpējās biznesa saites bija stabilas, neviens neizvirzīja īpašus nosacījumus pret mums, bet bieži vien ticēja uz godavārda. Jāsaprot, ka rietumos mūs neviens negaida, bet tas nenozīmē, ka tur nevar ieiet. Var! Mums ir vairāki izcili piemēri. Taču tās pūles, lai pārliecinātu klientu, ka mēs spējam saražot tādas pašas un labākas kvalitātes produktus kā rietumos! Mums liekas, ka mūs uztver kā rietumu daļu, bet bieži tie ir maldi, kad nokļūst līdz praktiskām lietām. Bet viss strauji mainās, visa veida nedrošība šodien strauji pārceļas uz Eiropas rietumiem. Tas ir jāizmanto. Mums valstiskā līmenī jāreklamē Latvija nevis kā «valsts, kura dzied», bet kā valsts, kur ir droši un izdevīgi veidot biznesu un kur jau ir moderna rūpniecība. To, ka mēs mākam dziedāt, viņi uzzinās tāpat, bet ne tāpēc viņi pārcels rūpnīcu pie mums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepakojuma ražotāju konkurētspēju gan šogad, gan tuvākajā nākotnē ietekmēs spēja pielāgoties straujajai tirgus dinamikai un elastība klientu prasību apmierināšanā, akcentē Stora Enso Packaging Baltic reģionālā vadītāja Aija Zemribo.

Kādas izmaiņas un vienlaikus tendences iepakojuma tirgū bija vērojamas pagājušajā gadā kopumā gan pasaulē, gan Latvijā un Baltijā?

Uz šo jautājumu var atbildēt, ņemot vērā vairākus aspektus – gan globālās tendences, t.i., stabili augošo pieprasījumu pēc gofrētā kartona un papīra iepakojuma Eiropas un Āzijā tirgos, augošo interesi par videi draudzīgiem risinājumiem, gan arī klientu individuālās vēlmes, piemēram, veselīga dzīvesveida popularizēšana, dzīves kvalitātes uzlabošana, interneta veikalu tīklu aktīva izmantošana. Bet kopumā šīs tirgus tendences es gribētu raksturot ar vienu atslēgvārdu – ātrums. Mūsu uzņēmumā to saprot kā spēju un vēlmi mainīties un nekavējoties pielāgoties situācijai, vienmēr būt gataviem meklēt jaunus risinājumus. Tieši to tirgus un patērētāji no mums pieprasa un novērtē visvairāk. Ātrums, kādā šodien notiek informācijas apmaiņa, nav salīdzināms ar situāciju pat pirms gada, kur nu vēl pieciem. Un varam tikai iedomāties, kas notiks vēl pēc gada vai diviem. Ražotājam ir jābūt tam gatavam un jāpakārto savi ilgtermiņa un arī īstermiņa plāni šai kopējai tendencei – prasībai pēc dinamikas un ātruma gan lēmumu pieņemšanā, gan izpildē. Savā uzņēmumā ātrumu esam definējuši kā galveno vadmotīvu visiem uzņēmuma biznesa procesiem – katram savas atbildības robežās jādomā par to, kā varam strādāt efektīvāk, saīsināt laiku, piemēram, jaunu produktu izstrādei, ražošanai, piegādēm un citiem procesiem, – tas ir nepieciešams mūsu klientiem un ļoti būtiski ietekmē viņu biznesa attīstību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Franšīzes bizness – iespēja ikvienam

Normunds Kirejevs, Reitan Convenience Latvia “Narvesen” mazumtirdzniecības direktors, 27.10.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbība ir vilinoša iespēja – kāpēc gan pašam nekļūt par sava laika, resursu un ideju saimnieku? Tiesa, tā ir arī liela atbildība un nereti – milzīgas investīcijas, lai vispār kaut ko uzsāktu, īpaši tādās jomās kā veikala vai kafejnīcas atvēršana.

Daudz vienkāršāks ceļš par privāta zīmola veidošanu ir franšīzes iegāde, kas pasaulē kļūst par aizvien populārāku veidu, kā uzsākt savu biznesu. Franšīzes var būt dažādas, tomēr visām ir kas kopīgs – tas ir bizness, kas balstīts attiecībās – ar franšīzes devēju, savu komandu, klientiem un vietējo kopienu.

Juridiski franšīze ir līgums starp zīmola īpašnieku jeb franšīzes devēju un vietējo uzņēmēju jeb franšīzes ņēmēju, kas piešķir franšīzes ņēmējam tirdzniecības tiesības noteiktā vietā, izmantojot franšīzes devēja zīmolu un koncepciju. Veidojot biznesu ar franšīzi, nevis veidojot jaunu zīmolu, gan franšīzes ņēmējam, gan franšīzes devējam ir virkne ieguvumu: franšīzes ņēmējam nav jādomā par biznesa uzsākšanu, koncepta izstrādi un klientu piesaisti, viņš saņem gatavu biznesu ar pazīstamu reputāciju, savukārt franšīzes devējs iegūst plašāku zīmola atpazīstamību, efektīvāku organizācijas struktūru un lielāku apgrozījumu. Privātais bizness ir pašam jāveido no nulles, bet franšīze ir gatavs, pārbaudīts, noslīpēts biznesa koncepcijas modelis, ko var iegādāties, ieguldot salīdzinoši nedaudz, un uzreiz sākt pelnīt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2019. gada būtiskākais notikums ir Brexit, taču par to, kāds tas būs, īstas skaidrības nav, turklāt Lielbritānijas aiziešana no ES iezīmēs pārmaiņas, jo tā, kā bija, vairs nebūs.

Tādu ainu rāda Latvijas Zinātņu akadēmijas Eiropas politisko pētījumu institūta sadarbībā ar Ārlietu ministriju rīkotā apaļā galda diskusija Eiropas politikas izaicinājumi un Latvijas politika: pētnieku ieteikumi. To, ka pašlaik ir liels neskaidrību laiks, atzina Ārlietu ministrijas parlamentārā sekretāre Zanda Kalniņa-Lukaševica. Viņa norādīja, ka neskaidrības ir ne tikai par to, kāds realitātē būs Brexit, bet arī par ES nākamā perioda daudzgadu – 2021.-2027.g. - budžetu. Jāņem vērā, ka 2019.gadā paredzētas Eiropas Parlamenta vēlēšanas bez britu piedalīšanās un jaunas Eiropas Komisijas izveide. Jārēķinās, ka Brexit ietekmi Latvija izjutīs gan tieši, gan arī netieši, turklāt pašreizējā brīdī pat neesot pilnīgas skaidrības par šis ietekmes apmēru. DB jau 2018. gada 20. decembrī vēstīja par Latvijas Universitātes Ekspertu padomes locekles, Fiskālās disciplīnas padomes locekles, Eiropas Komisijas viceprezidenta Valda Dombrovska padomnieces, profesores Innas Šteinbukas sacīto DB Uzņēmēju kluba biedriem, ka pašlaik izaicinājumi ir ne tikai Latvijai, bet arī ES. Pirmkārt jau tāpēc, ka tiek gaidīts Brexit, bet joprojām īsti neviens nevar prognozēt, kāds tas īsti varētu būt – ar kontrolētu (ratificētu vienošanos starp ES un Lielbritāniju) izstāšanos vai arī ar tā dēvēto cieto – bez nekādiem nosacījumiem un bez vienošanās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Somija: jābūt gataviem eirozonas sabrukumam

Jānis Rancāns, 17.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas līderiem ir jābūt gataviem eirozonas sabrukuma gadījumam, pavēstījis Somijas ārlietu ministrs Erki Tuomioja (Erkki Tuomioja). Viņš arī norādīja, ka Somijas amatpersonas jau ir izveidojušas plānus visiem gadījumiem.

«Tā nav lieta, par kuru kaut viens, ieskaitot Īstos somus [eiroskeptiska partija], Somijā atklāti iestātos. Tomēr mums ir jābūt gataviem,» intervijā britu laikrakstam The Daily Telegraph, sacīja E. Tuomioja. «Pašlaik nav noteikumu, kādā veidā eirozonu iespējams pamest. Tomēr tas ir tikai laika jautājums,» pieļāva Somijas ārlietu ministrs.

Somijas ministrs norādīja, ka atdalīsies vai nu Dienvideiropas, vai Ziemeļeiropas valstis, jo pašlaik vienotās valūtas «apspiestā žakete» izraisot postu miljoniem eiropiešu un iznīcinot Eiropas nākotni. Tā ir pilnīga katastrofa. «Turpinot šādu ceļu, mums beigsies nauda. Taču neviens Eiropā nevēlas būt pirmais, kurš izstājas no eirozonas, un saņemt pārējo nosodījumu,» sacīja ārlietu ministrs. Ministrs arī uzsvēra, ka eirozonas sabrukums nenozīmējot Eiropas Savienības (ES) beigas. «Tas varētu pat uzlabot ES darbību,» sacīja E. Tuomioja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Tirgus krituma apstākļos redz izaugsmes iespējas

Māris Ķirsons, 05.12.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mainoties nosacījumiem un situācijai tirgū, ir nemitīgi jābūt gataviem pielāgoties jaunajiem apstākļiem, vienlaikus savlaicīgi izpildīt mājasdarbus, kas ļauj ne tikai noturēties tirgū, bet vēl jo vairāk saglabāt konkurētspēju un izaugsmi.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA Rīgas Krēslu fabrika valdes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Aldis Circenis. Viņaprāt, arī pašreizējā situācijā, kad daudzos sektoros ir jūtama recesijas skarbā elpa, var sekmīgi attīstīties, izmantojot tās situācijas, kuras ir tirgū.

Kāda pašlaik ir situācija mēbeļu ražošanā, pārdošanā?

Dažādu faktoru dēļ situācija mēbeļu tirdzniecībā un līdz ar to arī ražošanā nav spoža. No kolēģiem ražotājiem atkarībā no konkrētā mēbeļu sortimenta skan neiepriecinošas ziņas par 10% - 15% mazākiem ienākumiem 2023. gadā salīdzinājumā ar 2022. gadu. No mēbeļu ražošanas uzņēmumiem ir dzirdēts par darbinieku atlaišanu, par nodokļu parādu rašanos, pat to pieaugumu, kas ir virziens uz saimnieciskās darbības pārtraukšanu. Iemesls ir pārdošanas apjomu sarukums gan ārvalstu — Eiropas -, gan arī Latvijas tirgū. Ārvalstu tirgotāji pēdējos mēnešos zīmē nepievilcīgu ainu, jo potenciālie patērētāji mēbeļu veikaliem ejot garām, savukārt jauni sabiedrisko objektu būvdarbi netiekot uzsākti. Ir viedoklis, ka Covid-19 pandēmijas laikā iekrātā (ceļojumos un izklaidēs nenotērētā) nauda ir iztērēta un arī mājoklis ir atjaunots ar jaunām mēbelēm, un tagad kādu brīdi pieprasījums pēc šīm ilgtermiņa lietošanas precēm būs mazāks nekā iepriekš. Nenoliedzami sava ietekme uz mēbeļu iegādi ir arī Eiropas Centrālas bankas lēmumam par procentlikmju paaugstināšanu, lai bremzētu nepieredzēti augsto inflācijas kāpumu, kā ietekmē ir ļoti sabremzējusies nekustamo īpašumu būvniecība un rekonstrukcija, kas ietekmē arī hipotekāro kredītu ņēmējus. Šāda situācija nav tikai kādu atsevišķu valsti, bet gan būtībā visu Eiropu raksturojoša tendence. Protams, tā, kā bija vakar, tā vairs nav šodien, un tā noteikti nebūs rītdien, jo kaut kad jau situācija tirgū mainīsies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācija ir apņēmusies darīt visu, lai saglabātu eiro kā Eiropas vienoto valūtu, pavēstījusi valsts kanclere Angela Merkele, ziņo AP.

Jūlijā Eiropas Centrālās bankas (ECB) vadītājs Mario Dragi izteicās, ka banka darīs visu, lai saglabātu eiro. «Tā ir ideja, kuru mēs esam atkārtojuši kopš pirms diviem gadiem sākās grūtības Grieķijā. Mēs esam apņēmušies darīt visu, ko vien varam, lai saglabātu Eiropas vienoto valūtu,» vizītē Kanādā sacīja Vācijas kanclere.

Viņa arī uzsvēra, ka Eiropas līderiem ir izdevies sasniegt progresu. «Mēs zinām, ka vienotās valūtas zonā vajadzīga atbildīgāka kopējā politika. Daudzās jomās mēs esam uz pareizā ceļa,» klāstīja Vācijas kanclere.

Tāpat A. Merkele slavēja Kanādu, kas «nedzīvojot uz parāda». «Kanāda ir piemērs tam, kā krīzi var pārvarēt. Jums ir brīvais tirgus, stabila budžeta sistēma un spēcīga banku sektoru regulējošā joma. Ja skatāmies uz pasaules finanšu krīzi, tad Kanāda to ir pārvarējusi visai veiksmīgi,» sacīja kanclere.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jābūt gataviem reaģēt arī uz pesimistisku prognožu piepildīšanos par ekonomiku

Pasaules Tirdzniecības organizācija šonedēļ bez kādiem īpašiem pārsteigumiem lēmusi, ka ASV var noteikt sankcijas no Eiropas nākušajām precēm 7,5 miljardu ASV dolāru apmērā (gadā). Klāstīts, ka Eiropas Savienībai (ES) šāds sods ir adekvāts saistībā ar tās nelegālo finansiālo palīdzību lidaparātu ražotājam Airbus.

Pieejamā informācija nu liecina, ka ASV no 18. oktobra plāno noteikt 10% tarifu no Eiropas importētajiem lidaparātiem un lielai daļai šādu detaļu. Tāpat 25% tarifs tikšot noteikts daudzām dažādām citām precēm, kuru vidū ir viskijs, vīns, olīvas, siers, atsevišķi cūkgaļas produkti, sviests, jogurts kafija, saldumi utt.

Katrā ziņā notiekošais raisa bažas, ka abi šie reģioni varētu tikt ierauti tarifu karuselī. Tā pati ES gaida līdzīgu Pasaules Tirdzniecības organizācijas atbildi par nelegālām ASV valdības subsīdijām Boeing. ES, atbildot uz ASV tarifiem alumīnijam un tēraudam, jau noteikusi 25% tarifu ASV viskijam. Ir manāmas spekulācijas, ka ES pretpasākumi varētu pat pārsniegt pašreizējos ASV tarifus (dažkārt tiek runāts par 12 miljardiem ASV dolāru). Nav arī izslēgts, ka tas savukārt jau mudinātu ASV noteikt tarifus Eiropas auto utt. Protams, var cerēt, ka abi sabiedrotie reģioni, neskatoties uz šādu ASV soli, gan tomēr nonāk pie kāda izlīguma, nevis metas tālākā savstarpējā protekcionisma kurināšanā. Kontinentālās Eiropas tirdzniecības nosacījumus skaidrākus nepadara arī arvien tuvākais Brexit gala datums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i., 08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru pārvadājumos pa dzelzceļu uz Rēzekni un Daugavpili nākotnē, iespējams, varētu apsvērt arī divstāvu vilcienu ieviešanu, sacīja AS Pasažieru vilciens (PV) valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

Runājot par jauno elektrovilcienu iepirkumu, kurā drīzumā paredzēts izsludināt otro kārtu, Lubāns pauda, ka viens iemesliem, kāpēc iepirkums kavējās, bija arī AS Latvijas dzelzceļš (LDz) plānotais dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekts. Pirmā projekta kārta paredz elektrificēt līniju Rīga-Krustpils-Daugavpils/Rēzekne, kam ir tieša ietekme uz PV darbību - esošie elektrovilcieni posmā Rīga-Aizkraukle nebūs ekspluatējami.

«Tas ir lielais nezināms - lai gan virzība it kā ir skaidra, gala lēmums vēl nav pieņemts. Mūsu risinājums tehniskajā uzdevumā it tapis pavisam nesen, bet tas ļauj būt elastīgiem un gataviem ar pēc iespējas mazāk izmaksām nodrošināt vilcienu kustība Rīga-Aizkraukle posmā. Vienlaikus būsim gatavi tam, ja ekonomika attīstīsies, kravas aizies un LDz realizēs ne tikai pirmo elektrifikācijas posmu, bet arī otro posmu, šiem vilcieniem, kuru kalpošanas laiks ir 30 vai 35 gadi, būs jābrauc 25 kilovoltu maiņstrāvas tīklā ne tikai uz Aizkraukli, bet arī uz Skulti, Jelgavu un Tukumu. Mēs to būsim gatavi izdarīt,» klāstīja Lubāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar zvērinātu advokātu biroja Sorainen vadītāju un vecāko partneri Evu Berlaus

Lelde Petrāne, 11.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild zvērinātu advokātu biroja Sorainen vadītāja un vecākā partnere Eva Berlaus.

Šogad E. Berlaus svin 20 gadus kopš karjeras sākuma, kad kā LU Juridiskās fakultātes studente viņa kļuva par Rīgas dārzu un parku juristi un galvenokārt risināja darba tiesību problēmas. Šobrīd viņa par saviem galvenajiem izaicinājumiem nozarē saskata pavisam citus jautājumus – start-up likumdošanas izveidošanu un Komerclikuma reformēšanu.

Kāpēc jūs strādājat šajā uzņēmumā, nozarē?

Ļoti vienkārši – tāpēc, ka man patīk advokāta darbs. Tajā vienlīdz labi noder gan loģiskā domāšana un spēja analizēt faktus un notikumus, gan arī mana radošā puse – spēja improvizēt. Šajā darbā ir iespēja reāli ietekmēt Latvijā notiekošo, piemēram, palīdzot klientam izveidot labu un pelnošu uzņēmumu vai arī strādājot pie kāda likuma reformas. Turklāt, ņemot vērā Sorainen uzkrāto pieredzi, mums ir iespēja strādāt pie pašām sarežģītākajām lietām, kas, protams, ir liels gods, bet – kas vēl svarīgāk – nekad neļauj mums apstāties savā attīstībā. Nokļūstot Sorainen vadošās partneres amatā, papildu advokāta darbam man ir vajadzējis apgūt daudzas jaunas lietas, tāpēc rutīna tā arī nekad nav iestājusies, lai gan šajā profesijā esmu jau divdesmit gadu. Tas man ir ļoti būtiski. Lai gan jāatzīst, ka mans ceļš uz profesiju sākās ar pavisam citām domām – uzsākot mācības LU Juridiskajā fakultātē, detektīvfilmu iespaidā vairāk domāju par izmeklētājas darbu. Tomēr studiju prakse parādīja, ka realitāte ir ļoti tālu no filmās redzētā. Ar krimināltiesībām saistītā vide ir ļoti pesimistiska, un profesionāļi, kas strādā šajā nozarē, nav paši pozitīvākie cilvēki pasaulē. Sapratu, ka tas nav domāts man.

Komentāri

Pievienot komentāru
Video

VIDEO: Eiropas projekti biedē zemes apsaimniekotājus

Māris Ķirsons, 28.12.2022

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Zemes izmantošanas komitejas priekšsēdētājs un Latvijas Mežu sertifikācijas padomes priekšsēdētājs Māris Liopa: «Ir vajadzīga vienota nostāja, jo šeit dzīvojam mēs un mums ir jājautā viedoklis par jebkuru ideju, priekšlikumu vai regulējumu, ņemot to vērā un respektējot visos līmeņos.»

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai zemes īpašnieki spētu kvalitatīvi aizstāvēt savas intereses Eiropas līmenī, maksimāli ātri ir jāuzzina informācija ne tikai par kādiem projektiem, bet gan par idejām un priekšlikumiem; Latvijas pozīcijas izstrādē politiķiem, ierēdņiem, nozarēm ir jāstrādā kopā, vienlaikus sameklējot sabiedrotos citu ES dalībvalstu vidū.

Tādi secinājumi skanēja Dienas Bizness sadarbībā ar ar Latvijas meža un saistīto nozaru portālu Zemeunvalsts.lv rīkotajā diskusijā par ES Dabas atjaunošanas regulas projekta un citu topošo dokumentu iespējamo ietekmi uz zemes apsaimniekošanu Latvijā.

Mērķiem jābūt pamatotiem

«Pirms gada šajā pašā studijā diskutējām par regulējumiem, stratēģiju, dokumentiem, lai izpildītu un ieviestu Eiropas Zaļo kursu — 2050. gadā ir jābūt neitrāliem pret klimatu — cik emitējam, tik arī piesaistām. Mērķis ir cēls un skaists, tieši tāpat kā kādreizējā PSRS vadoņa Ņikitas Hruščova solījums par komunismu 1980. gadā,» teic Latvijas Nacionālās Kūdras biedrības viceprezidents, SIA Laflora valdes priekšsēdētājs Uldis Ameriks. Viņš piebilst, ka mērķim ir jābūt pamatotam. «Lai izpildītu mērķi, ir pieņemts klimata likums, kurā tika aptverti visi virzieni,» tā U. Ameriks. Viņaprāt, vispirms ir jāsaprot, kāds izskatās šis milzīgais «zirneklis», kā mainīsies dzīve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Valmierā Gaujā strauji ceļas ūdens līmenis; pašvaldība mudina iedzīvotājus būt gataviem evakuēties

LETA, 22.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valmieras pilsētas pašvaldība gatavojas situācijai, kad ūdens līmenis varētu sasniegt kritisko atzīmi, pie kuras tiktu apdraudēti daudzdzīvokļu nami aptuveni ar 2000 iedzīvotājiem, tādēļ pašvaldība aicina iedzīvotājus būt gataviem evakuēties, informē Valmieras pilsētas pašvaldības Sabiedrisko attiecību un tūrisma nodaļas sabiedrisko attiecību speciāliste vides komunikācijā Kristīne Melece.

Šodien ap plkst.11 ūdens līmenis Gaujā Valmierā bija sasniedzis 4,01 metra atzīmi virs stacijas «nulles» atzīmes, appludinot Daliņu pludmali, Kazu krāces un mazdārziņu teritoriju Leona Paegles ielā, taču vēl par 80 centimetriem atpaliekot no 2010.gada plūdu līmeņa, kas bija 4,81 metrs un izraisīja plašu pilsētas dabas, rūpniecisko un dzīvojamo teritoriju applūšanu, informēja Melece.

Valmieras pilsētas pašvaldības civilās aizsardzības komisija šodien plkst.16 sasauks atkārtotu tikšanos par plūdu situāciju Valmierā, mudinot tajā ierasties arī applūstošajās teritorijās esošo iestāžu un uzņēmumu pārstāvjus, kā arī daudzdzīvokļu namu apsaimniekotājus un privāto māju īpašniekus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Zelts – stabila nauda vai «tukšā nauda»?

Pēteris Avotiņš, a/s Goldinvest Asset Management padomes priekšsēdētājs, 30.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēl dažus gadus atpakaļ par investīcijām zeltā neviens nezināja tikpat kā neko. Toties daudzi bija nekustamā īpašuma speciālisti, zēla un plauka akciju tirgi. Tagad gandrīz katrs zina, kas ir budžeta konsolidācija, valūtu krīze un valstu parādi. Arī par ieguldījumiem zeltā un dārgmetālos nu jau zina daudz vairāk.

Šādu izglītības pieaugumu par investīcijām zeltā sekmē bēdīgais ekonomikas stāvoklis un neskaidrās nākotnes prognozes. Kā sekas tam, pēc brīvā tirgus principiem, parādās arī piedāvājums, jo pieprasījums ir.

Pēc zelta cenu straujā pieauguma, kas daudziem atgādināja nekustamā īpašuma cenu pieaugumu vai akciju tirgu straujo izaugsmi pēdējās desmitgdēs, radās daudz spekulāciju par to, vai neveidojas zelta cenu burbulis. Parādījās arī apgalvojumi par zeltu kā «tukšo naudu».

Dīvaini, ka, lai gan zelts jau vairāk 5 000 gadu cilvēces vēsturē ir patstāvīgi spēlējis lomu kā vienīgā īstā nauda un to, ka gandrīz visu centrālo banku valstu rezevēs atrodas lielāks vai mazāks zelta daudzums, ar apskaužamu patstāvību tiek uzturēts viedoklis par zelta bezjēdzību un visos iespējamos ceļos tiek mazināta tā nozīme finanšu tirgus sistēmā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vadītāju atlases īpatnības valsts kapitālsabiedrībās

Aiga Ārste - Avotiņa, "Amrop" vadošā partnere, 28.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos pāris gados aktivitāte valsts sektorā vadošu darbinieku, jo īpaši padomes locekļu, atlases procesos ir ievērojama. Nav šaubu - atlases process valsts un privātā sektorā būtiski atšķiras.

Atlasot kandidātus valsts iestādēm, jārēķinās ar pastiprinātu interesi no medijiem un visām ieinteresētajām pusēm, ir jābūt gataviem diezgan lielam birokrātiskam slogam, lai pamatotu katru darbību un lēmumu, pēc iespējas mazinot emocionālo un subjektīvo pieeju visa procesa gaitā. Procesam jābūt ne vien labi pārdomātam, bet arī detalizēti aprakstītam un caurspīdīgam, lai katram būtu iespēja rast pamatojumu, kāpēc kandidātu vērtējums ir tāds un ne citādāks, kāpēc viens kandidāts tiek virzīts tālāk, bet cits - paliek aiz strīpas.

Katram ir tiesības uz šīm atbildēm. Bieži dzirdam, ka procesam ir jāatbilst "korporatīvās pārvaldības labās prakses principiem". Ko tie sevī ietver? Gribētos izcelt trīs būtiskus aspektus - komunikāciju, konfidencialitāti un procesa caurspīdīgumu. Komunikācijai jābūt pārdomātai, ievērojot visstingrākos konfidencialitātes principus attiecībā uz kandidātiem, kas pieteikušies atlases konkursā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eksperts: Latvijā pastāv mežonīga biznesa kultūra

Ivita Rogule, speciāli biznesa portālam db.lv, 28.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Juris Kalnrācenis, Bizon broker direktors, dalās savā pieredzē un atziņās, kādas attiecības pastāv starp uzņēmuma pircēju un pārdevēju, ko nozīmē godīga biznesa darījuma organizēšana un kādēļ Latvijā pastāv mežonīga biznesa kultūra.

Vairāku gadu garumā Latvijā ir pārdoti daudzi vērtīgi uzņēmumi. Cik veiksmīgs ir bijis šis ceļš?

Uzņēmums Bizon broker Latvijā darbojas 15 gadus, faktiski sākumā tā bija tukša niša uzņēmuma pirkšanas un pārdošanas jomā. Patiesībā ne tajā laikā, ne šobrīd nav īsti tādu uzņēmumu, kas nodarbotos ar mazo un vidējo uzņēmumu konsultēšanu biznesa pārdošanas jomā.

Uzņēmumu skaits Latvijā ir neliels, tirgus ir šaurs. Bieži vien īpašnieki vēlas pārdot uzņēmumus ar salīdzinoši sliktiem finanšu rādītājiem. Ir jāiegulda daudz vairāk darba, lai atlasītu spēcīgākus un pircējiem pievilcīgākus uzņēmumus. Pircēji reti ir gatavi iegādāties uzņēmumus, kas ir sliktā stāvoklī vai sākotnējā attīstības stadijā. Ceļš šī biznesa izveidē nav bijis viegls.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bez snobisma, bet ar pretenziju uz pasaules klasi – tā varētu dēvēt Latvijas restorānu centienus vīna karšu izveidē.

«Lai izveidotu izcilu vīna karti, nepieciešams apsēsts vīnzinis, kam jāstrādā tandēmā ar šefpavāru un saprotošu un naudīgu restorāna īpašnieku. Vīna karte ir ļoti nozīmīgs instruments klientūras pievilināšanā, lojalitātes veicināšanā un, protams, rentabilitātes uzlabošanā,» uzsver Riga Wine&Champagne festivāla un konkursa Baltic Wine List Awards dibinātājs Aigars Nords.

Personības aspekts

Pirms vīna kartes izstrādāšanas jāapzinās, vai tā domāta vīna bāram, kafejnīcai, casual dining vai fine dining restorānam. Tāpat svarīgs faktors ir atrašanās vieta – Rīgā vai kādā lauku nostūrī, kas kļūst aizvien populārāk. Tas ietekmē to, kas būs gala patērētājs. «Līdz ko pieskaramies restorānu lauciņam, prātīgi būtu pārdomāt, kāds ir šefpavāra gatavoto maltīšu rokraksts. Protams, vīns un ēdiens iet roku rokā, līdz ar to lielai daļai vīna kartē atrodamo dzērienu jābūt pakārtotiem ēdienam, ko restorānā pasniedz. Viens no restorāna klientu visbiežāk uzdotajiem jautājumiem ir – kādu vīnu ieteiksiet pie šī ēdiena? Lai gan ir iesaistītas divas lielas personības – šefpavārs un vīnzinis, viņi nevar strādāt katrs savā lauciņā, un es uzskatu, ka pasaulē tas vēl pieklibo,» stāsta restorāna Vincents vadītājs vīnzinis Raimonds Tomsons. Savukārt itāļu restorāna Monterosso līdzīpašnieks, vīna veikala Art-Vino īpašnieks Zandis Klebais akcentē, ka, veidojot restorāna vīna karti, jāņem vērā trīs iesaistīto pušu intereses – uzņēmuma īpašnieka, kurš gribēs pēc iespējas vairāk nopelnīt, klientu, kuri vēlēsies maksāt pēc iespējas mazāk, un vīnziņa, zāles pārziņa vai viesmīļa, kurš vēlēsies būt interesants, parādīt savas zināšanas. «Rīga katrā ziņā nav nedz lielākā, nedz izsmalcinātākā pasaules pilsēta, līdz ar to veidot tādas vīna kartes, kādas ir restorānos Ņujorkā vai Japānā, ir lieki – tas būtu vai nu dārgs hobijs, vai ceļš uz bankrotu. Mūsdienās vīna pasaule ir ārkārtīgi plaša, un tā ar katru gadu kļūst vēl daudzpusīgāka, līdz ar to aptvert visu vienā kartē nav iespējams. Es mudinu specializēties. Piemēram, Monterosso ir pieejama Itālijas stila virtuve, un arī vīna kartē akcents ir uz Itāliju, kas ir tik plaša un vīna reģioniem bagāta valsts, ka pietiktu pozīciju vismaz pieciem restorāniem,» stāsta Z. Klebais. Tai pašā laikā ir jāsaprot, ka ne visiem restorāniem ir vēlme un vajadzība veidot plašu vīna karti. Piemēram, restorāna Gutenbergs terase vadītājs Sandis Solims teic, ka vīna kartes noteikti veido tie restorāni, kuru īpašnieki mīl vīnu un neļauj piegādātājiem izdarīt spiedienu. Viņš atklāj, ka sākumā nedaudz aizrāvies ar sava rakstura parādīšanu vīna kartē, bet restorāna viesus tas neuzrunāja, tāpēc vīna karti nācās pārstrādāt. «Būtiski ir saprast, kādā virzienā restorāns plāno savu attīstību, kāda ir tā virtuves specifika un viesis. Kad ir apzināts pieprasījums un aptuvenā vīzija, var ķerties klāt pie vīna kartes skeleta izveides un tālāk jau parādīt tajā savu īpašo rokrakstu,» pieredzē dalās restorāna Kolonāde. Mūsu stāsti vīnzinis Aigars Ozoliņš, kurš atjaunoto vīna karti viesu vērtējumam nodevis pirms diviem mēnešiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Merkele: Eiropas valstīm jāatsakās no savas suverenitātes daļas

Jānis Rancāns, 23.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eirozonas dalībvalstīm jābūt gatavām Eiropas institūcijām nodot kontroli pār daļu no politikas jomām, ja vien monetārā savienība patiešām vēlas pārvarēt savu parādu krīzi un atgūt investoru uzticēšanos, pavēstījusi Vācijas kanclere Angela Merkele.

«Izskatās, ka mēs spējam vienoties par kopīgiem risinājumiem tikai tad, kad esam nonākuši bezdibeņa malā,» piedaloties Deutsche Bank organizētā konferencē, sacīja A. Merkele.

«Tomēr tiklīdz, kā situācija uzlabojas, katrs dodas savā virzienā,» pauda Vācijas kanclere. «Mums jābūt gataviem pieņemt to, ka Eiropai atsevišķās jomās jābūt pēdējam vārdam. Pretējā gadījumā mēs nespēsim turpināt celt Eiropu,» atzina A. Merkele.

Vācijas kanclere arī pauda uzskatu, ka Eiropai, kas ir veidota no daudzām atšķirīgām kultūrām un dažādu spēku ekonomikām, jāorientējas labākās prakses virzienā. «Mums nav vienmēr jāatsakās no nacionālām īpatnībām, tomēr mums ir jābūt konkurētspējīgiem. Pašlaik valda haoss,» uzsvēra A. Merkele.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Kā iepatikties tirdziņa rīkotājiem?

Anda Asere, 10.06.2013

Una Meiberga, Kalnciema ielas tirdziņa kultūras programmas vadītāja.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liela daļa jauno uzņēmēju, amatnieku un dizaineru pirmo reizi sabiedrībai sevi parāda tirdziņos.

Prasības, lai iepatiktos tirdziņu rīkotājiem, ir visai vienkāršas – jāatbilst konkrētā tirgus standartiem un koncepcijai (ražots Latvijā, kvalitatīvs, atšķirīgs). Grūtāks uzdevums būs iepatikties pircējiem, kuri savu atzinību pauž ar naudas maka atvēršanu.

«Lai iepatiktos tirdziņu rīkotājiem, jāatbilst to standartiem,» apstiprina Una Meiberga, Kalnciema ielas tirdziņa kultūras programmas vadītāja. Kalnciema ielas tirdziņa gadījumā tie ir vietējās izcelsmes produkti ar uzticamu izcelsmi, no zaļi domājošiem zemniekiem.

Attiecībā uz amatniecības izstrādājumiem izvēle nereti ir diezgan subjektīva un atkarīga no organizatoru gaumes. Tie izvēlas ko jaunu un nebijušu, tāpat jābūt ticībai, ka būs pieprasījums. Svarīgs aspekts ir kvalitāte, norāda U. Meiberga.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Latvijas uzņēmumiem, startējot Ķīnas, tirgū jākooperējas un jāpiedāvā nišas produkti

Žanete Hāka, 03.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas uzņēmumiem, kas vēlas startēt Ķīnas tirgū, ir jābūt atvērtiem kooperācijai, jāspēj izstrādāt savs piedāvājums tieši Ķīnas tirgum un jāorientējas uz ekskluzīviem un nišas produktiem. Savukārt, lai spētu piesaistīt Ķīnas investīcijas.

Latvijai jāspēj piedāvāt integrētus projektus un loģistikas risinājumus, kas būtu izdevīgi kravu plūsmas nodrošināšanai starp Ķīnu un Eiropas valstīm, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG un LIAA veiktais pētījums par Latvijas un Ķīnas biznesa partnerības potenciālu (Latvija kā Ķīnas biznesa partneris).

Edgars Voļskis, direktors KPMG konsultāciju pakalpojumu nodaļā Baltijas valstīs un Baltkrievijā: “Ķīna ir ļoti liels tirgus, tāpēc Latvijas uzņēmumiem, kas pārsvarā ir mazi vai vidēji, nav jācenšas startēt uzreiz visas Ķīnas mērogā. Ir jāatrod uzticams sadarbības partneris uz vietas, sava niša, kurā startēt, un jāizveido savs piedāvājums tieši ķīniešu mērķauditorijai. Ķīnas iedzīvotāju labklājība palielinās, un pieaug arī pieprasījums pēc ekskluzīviem izstrādājumiem un luksusa precēm, kā arī eko produktiem. Savukārt mūsu uzņēmējiem ir jāiemācas kooperēties gan loģistikas, gan produkcijas daudzuma nodrošināšanas jomā, lai spētu piedāvāt apjomus, kas apmierinātu Ķīnas mazpilsētas ar vienu līdz trim miljoniem iedzīvotāju.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

New Rosme vadītājs: Krievija ir riskants tirgus

Dienas Bizness, 14.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Tas ir riskants tirgus, un noteikti mēs darīsim visu iespējamo, lai tā ietekmi proporcionāli samazinātu. Tā jau samazinās. Kad pirms gadiem četriem atnācu uz New Rosme, kompānija apmēram 90% produkcijas eksportēja uz Krieviju, šobrīd – mazāk nekā 60%,» tā, atbildot uz jautājumu par Krievijas tirgu, intervijā laikrakstam Neatkarīgā sacījis veļas un peldkostīmu ražotājas SIA New Rosme valdes priekšsēdētājs Edgars Štelmahers.

«Krievija laiku pa laikam pieņem dažādus bloķējošus lēmumus attiecībā uz šprotēm, autopārvadājumiem, cūkgaļu, kādiem lauksaimniecības produktiem. Pagaidām tekstilizstrādājumi nav skarti, bet jābūt gataviem, ka var ķerties arī pie tiem,» atzinis uzņēmuma vadītājs.

Viņš arī paudis viedokli, ka Latviju «ļoti ilgstoši vada viduvējības».

«Redzot to, kā mēs motivējam valdības locekļus, deputātus, ekspertus, ir skaidrs, ka lielākoties tur ir gatavi strādāt vai nu viduvējības, vai, kā iepriekš, savtīgu interešu vadīti cilvēki. Nesaku, ka vajag visiem dubultot algas. Līdzīgi kā uzņēmējdarbībā, arī valsts pārvaldē jābūt daudzpakāpju motivācijas sistēmai, vismaz ministru un valsts sekretāru līmenī, lai nebūtu tā, ka finanšu ministrs atsakās turpināt darbu, kas viņu nemotivē. Ja ministram maksā algu vidēja uzņēmuma grāmatveža algas līmenī, tad potenciāli šajā pozīcijā varam atrast vidēja uzņēmuma grāmatvedi. Tad jāsamierinās, ka valsti vada viduvējības, nevis labākie nozarē. Bet, ja ir, piemēram, teicama nodokļu iekasēšana, jābūt kaut kādai motivācijas sistēmai, kā pateikt paldies tiem, kas to veicinājuši. Šai sistēmai jābūt pietiekami caurspīdīgai, reāli strādājošai, tad varētu dabūt atbildīgās pozīcijās augsta līmeņa speciālistus, kuri arī šos mērķus sasniegs,» skaidrojis E. Štelmahers.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pandēmijas gada otra puse būvniecībā. Ko sola "zvaigznes"?

Kaspars Rokens, SIA “Velve” valdes priekšsēdētājs, 07.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau šī gada sākumā ekonomisti un finanšu eksperti paredzēja, ka 2020. gads būs izaicinājumiem bagāts un ekonomiskā izaugsme - lēnāka.

Tomēr neviens - pat vispesimistiskākais ekonomists - nenojauta, ka visai pasaules ekonomikai nāksies labprātīgi "iespiest bremžu pedāli grīdā" un teju vispār apstāties, lai novērstu vīrusa radītos draudus sabiedrības veselībai un tālākai eksistencei. Šo mēnešu laikā, kopš noris cīņa ar nāvējošo vīrusu, ikviena tautsaimniecības nozare cīnās par izdzīvošanu.

Lielākajai daļai, tostarp būvniecības nozarei, ir izdevies daļēji piemēroties jaunajai realitātei, tomēr teikt, ka dzīve un darbi ir atgriezušies ierastajās sliedēs, būtu alošanās. Lai gan vērojami vairāki pozitīvi pavērsieni, 2020. gada otra puse būvniecībā var būt, iespējams, pat smagāka nekā gada sākums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Pomers: Rīgas lidostai jāatīstās straujāk nekā kaimiņiem

Egons Mudulis, 10.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidostai Rīga tās ģeogrāfiskā stāvokļa dēļ būtu jāattīstās straujāk nekā Kauņai vai Tallinai

To sarunā ar DB norāda A.C.B. uzņēmumu grupas tehniskais direktors Dzintars Pomers, kurš savulaik mūzikas vai sporta vietā izvēlējies inženierstudijas, bet vēlāk 15 gadus (1992–2007) vadīja lidostu Rīga, pēc viņa teiktā, noliekot to uz pareizajām sliedēm. DB jau rakstījis (15.01.2014.), ka nesen tika prezentēts 95,59 milj. eiro vērtais lidostas rekonstrukcijas projekts, kur piedalījās arī A.C.B. un Dz. Pomers – nu jau būvnieka statusā. Savukārt kaimiņvalstu lidostās vērojams straujāks pasažieru skaita kāpums nekā Rīgā.

Kā nonācāt celtniecībā, kāpēc savulaik izlēmāt mācīties Rīgas Politehniskajā institūtā (beidzis 1976. g.)?

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Elektroauto – nākotne, kam gatavoties jāsāk šodien

Vilnis Debesnieks, SIA "Skandi Motors" elektroauto eksperts, 22.06.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nupat publiskajā telpā izskanējusi ziņa, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros plāno sniegt atbalstu 4500 eiro apmērā jaunu elektroauto iegādei, lai veicinātu siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu.

Tas noteikti būs lielisks pamudinājums svārstīgajiem, kurus no elektroauto iegādes attur cena, kaut arī jau pērn Latvija bija viens no Eiropas elektroauto tirgus pirmrindniekiem. Ekoloģiskais aspekts ir būtisks arguments, izdarot izvēli par labu šādām automašīnām. Taču līdzās virknei ieguvumu vēl jāatrisina vairāki izaicinājumi, lai Latvija varētu apgalvot, ka uz elektromobilitāti patiešām iet kopsolī ar Eiropu.

Pērn pandēmijas un citu apstākļu ietekmē kritušies jaunu automašīnu pārdošanas apjomi gan Baltijā, gan citviet Eiropā. Tikmēr elektrisko transportlīdzekļu pārdošanas rādītāji, salīdzinot ar 2019. gadu, Eiropā auguši vidēji par 137%. Latvijā pērn piedzīvots pat 358% pārdošanas apjoma palielinājums. Tas nav pārsteigums – elektroauto popularitāte Eiropā aug, kas skaidrojams ar vairākiem faktoriem.

Komentāri

Pievienot komentāru