Eksperti

Kā latvietis Somijā izvērš savu alus biznesu

Arturs Dutka, 22.05.2019

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Pirms četriem gadiem Somijā nodibinātā alus darītava no uzņēmuma ar diviem darbiniekiem pakāpeniski aug, turklāt jau otrajā darbības gadā apgrozījums sasniedza pusmiljonu eiro. Tās dibinātājs, uzņēmējs, Biznesa augstskolas Turība absolvents Arturs Dutka, atzīst, ka viena no panākumu atslēgām ir vietas izvēle, jo Somijā kopumā darbojas 135 mazās alus ražotnes, taču viņa izvēlētajā reģionā konkurence nav liela.

Biznesa veidošana atbilstoši pieprasījumam

Jau studiju laikā zināju, ka man būs savs uzņēmums, taču kādu brīdi tas palika tikai idejas līmenī. Pārcēlos dzīvot un studēt uz Somiju, kur apguvu projektu vadības prasmes, kā arī vērtīgu darba pieredzi un izpratni par biznesa veidošanas procesiem, kā rezultātā sapni par savu uzņēmumu realizēju tieši tur. Vairāku faktoru un apstākļu sakritību kopums lika nosliekties par labu alus ražošanas uzsākšanai. Secināju, ka reģionā pietrūkst pašiem sava vietējā alus, kas bija pieprasīts iedzīvotāju vidū, taču nebija pieejams. Uzņēmums tika reģistrēts 2015. gadā, bet reāla darbība uzsākta 2016. gada vasarā. Šā gada 1. jūnijā svinēsim savu trīs gadu jubileju.

Plānots par 25% lielāks apgrozījums

Pirmie četri darbības mēneši bija ar ļoti pozitīvu un daudzsološu augšupeju. Jauna vietējā prece, kas ienāca tirgū pašā tūrisma sezonas sākumā, sekmēja to, ka daudzi vēlējās pamēģināt manu ražoto alu. 2017. gada apgrozījums sasniedza nepilnu pusmiljonu EUR, turklāt uzņēmumā bija nodarbināti vien divi darbinieki – es atbildēju par ražošanu un mans kolēģis Heidi Mikkonen strādāja ar klientiem. 2017. gada nogalē piesaistījām vēl papildu divus darbiniekus, jo sapratām, ka bez strukturētas pārdošanas un pietiekamiem cilvēkresursiem nespēsim paplašināt un attīstīt uzņēmumu. Turpinājām augt un 2108. gada apgrozījuma radītāji bija tuvu 700 tūkstošiem EUR. Šobrīd alus ražotnē ir nodarbināti seši darbinieki, kas ļauj palielināt saražoto apjomu, tāpēc arī plānotais šā gada apgrozījums ir par 25% lielāks nekā pērn.

Digitalizēta biznesa vide

Somijas biznesa vide strauji digitalizējas - procesi, kas saistīti ar uzņēmuma reģistrāciju, atļauju saņemšanu u.c. notiek elektroniskā formātā. Neraugoties uz to, ka šeit alkohola ražošanas nozare kopumā ir ļoti sarežģīta, viss izdevās ātri un bez aizķeršanās. Izstrādāju plānu un darbības metodiku jau pašā sākumā, lai novērstu iespējamās nepilnības. Cik viegli vai grūti uzsākt biznesu – tas atkarīgs no cilvēka paša. Pieņēmu lēmumu, ka man ies viegli, un tā arī bija! Neveiksmes gadījumā ne vienmēr jāvaino atbildīgās instances, investori vai kāds cits, jāanalizē savi pieņemtie lēmumi, domājot – ko es varēju izdarīt labāk, ko citādāk? Protams, Somijā pastāv atbalsta sistēma jaunajiem uzņēmējiem, kas saistīta ar finansiālo atbalstu iekārtu iegādei, kā arī darbaspēka piesaisti, bet kopumā biznesa veidošana gulstas uz paša uzņēmēja pleciem.

Biznesa veids pielāgots dzīvesvietai

Šobrīd Somijā darbojas 135 mazās alus ražotnes, kuras galvenokārt atrodas dienvidu daļā, tāpēc ražotni atvēru ziemeļos, kur nav izteiktas konkurences. Taču tas nebija noteicošais kritērijs uzņēmuma vietas izvēlē. Vēlējos strādāt tur, kur dzīvoju. Esam vienīgais alus brūzis visā Rovaniemi, bet Lapzemē kopumā ir tikai divas ražotnes. Interesanti, salīdzinot ar citām valstīm, aktīvākā sezona un lielākā peļņa ir ziemas periodā, kas skaidrojams ar lielu tūristu pieplūdumu. Gada laikā pilsētu apmeklē pusmiljons tūristu, kas vēlas nogaršot vietējos produktus – alus ir viens no tiem. Mūsu darbs nav tikai ražošana, bet arī vietējo iedzīvotāju un tūristu informēšana par to, ka šis alus ir augstas kvalitātes roku darbs bez konservantiem. Tas ir pienākums un reizē izaicinājums – radīt kvalitatīvu un baudāmu produktu, veidojot viedokli par uzņēmuma zīmolu. Cenšamies arī ziemeļos ieviest alus darīšanas tradīcijas, kas izteikti vērojamas Somijas dienvidu daļā. Jāpiebilst, ka prasības pārtikas nozarē Somijā ir ļoti augstas ar pārdomātu kontroles mehānismu un uzraudzību.

Ar plāniem par eksportu

Pašlaik ražošanas kapacitāte ir pietiekama vien Somijas tirgus apkalpošanai. Tiešā vārda nozīmē esam mazais uzņēmums, gada laikā saražojot 150 līdz 200 tūkstošus litru alus. Nākotnē plānojam produkciju eksportēt arī uz citām valstīm, iespējams, jau šovasar testa variantā alu sūtīsim uz kaimiņvalstīm – Zviedriju un Norvēģijas ziemeļu daļu. Darbojoties nozarē jau trešo gadu, esmu ievērojis, ka šeit ir labvēlīga vide uzņēmuma veidošanai ne tikai vietējiem iedzīvotājiem, bet arī ārvalstniekiem. Politikas veidotāji apzinās, ka ikviens uzņēmējs maksās nodokļus un būs daļa no ekonomiskās izaugsmes veidotājiem. Somijas biznesa vide ir pietiekami brīva - izpildot noteiktas prasības, iespējams pelnīt, augt un attīstīties. Galvenais ir nebaidīties un mēģināt!