Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža
Kad termometra stabiņš strauji pakāpies, ikviens autovadītājs vēlas sajust atsvaidzinošu vēsumu no kondicioniera. Taču ko darīt, ja tas nestrādā? Vai esi iedomājies, kādas problēmas var rasties, ja laikus netiek veikta kondicionieru uzpilde vai apkope? Kā izrādās, tas var novest pie dārga remonta un citām nebūšanām, tāpēc lasi rakstu un uzzini, kā no tām izvairīties!
Aukstums ir patīkams, bet tukša kondicioniera sistēma – posts
Daudzi autovadītāji domā, ka, ja kondicionieris nedzesē, sistēmā vienkārši trūkst gāzes, un to ir jāuzpilda. Daļēji tā ir taisnība – gāze ir galvenais dzesētājs, kas cirkulē sistēmā. Taču tā ir tikai viena no kondicioniera sistēmas sastāvdaļām. Nepieciešama ir arī eļļa, kas eļļo kondicioniera kompresoru un citas kustīgās daļas. Ja sistēmā nav freona vai tā ir ļoti maz, spiediena sensors to nolasa un kompresors neieslēdzas. Tādēļ, ilgstoši braucot ar tukšu sistēmu, kondicioniera kompresors neieslēgsies un nenotiks eļļas cirkulācija – eļļošana.
Parasti, ja arī gāze ir pazudusi, eļļas paliekas sistēmā ir, jo tā neizgaro kā gāze zem spiediena. Turklāt eļļa kondicioniera sistēmā ir salīdzinoši maz – ja freona apjoms vidēji ir 500–600 grami, būs vajadzīgi vien daži grami vai daži desmiti gramu eļļas. Braucot ar tukšu kondicioniera sistēmu, kompresors nemaz neieslēdzas (arī tad, ja spaidīsi A/C pogu), līdz ar to nenotiek sistēmas un kompresora eļļošana.
Kādi ir iespējamie kondicionieru sistēmas bojājumi?
Galvenās problēmas, kas rodas, ja kondicioniera sistēmā trūkst gāze, ir šādas:
- Kompresora bojājumi – kondicioniera kompresors ir sistēmas sirds. Tas atbild par dzesētājvielas cirkulāciju un saspiešanu. Ja kompresors nesaņem pietiekamu eļļošanu, tas pārkarst un var neatgriezeniski salūzt. Kompresora nomaiņa ir viens no dārgākajiem auto kondicioniera remonta veidiem. Papildus tam, bojāts kompresors var mest laukā metāla skaidas, kas tālāk nonāk sistēmā, bojājot arī citas detaļas;
- Sistēmas aizsērēšana – kā jau minēts, ja kompresors bojājas eļļošanas trūkuma dēļ, rodas metāla daļiņas, kas izplatās pa visu kondicioniera sistēmu. Šīs daļiņas liek aizsērēt filtriem, caurulēm, kondensatoram un citām detaļām. Tas savukārt izraisa vēl nopietnākus sistēmas darbības traucējumus un liek nomainīt vairākas dārgas detaļas, kas tikai palielina remonta izmaksas. Sistēmas attīrīšana no šādām skaidām ir ļoti laikietilpīgs un sarežģīts process;
- Noplūdes pastiprināšanās – ja gāze sistēmā ir beigusies, tas parasti norāda uz noplūdi. Braukšana ar tukšu kondicioniera sistēmu vēl vairāk pasliktina situāciju, jo sistēmā var iekļūt mitrums un netīrumi. Mitrums, reaģējot ar eļļu, veido skābi, kas korodē sistēmas elementus un padara bojājumus neatgriezeniskus.
Kondicionieris nedarbojas? Tagad ir īstais brīdis rīkoties!
Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža
Līdz ar siltā laika iestāšanos sākas arī aktīvā riepu maiņas sezona. Kad tā nedaudz norims, visi metīsies cīņā par vietu pie auto meistariem, lai kārtībā savestu auto kondicionieri. Kāpēc? Jo pirmais lielais karstuma vilnis ir neizbēgams, un tieši tad veidosies garas rindas uz kondicionieru uzpildi, bet jo īpaši – uz remontu. Šo pakalpojumu sniedz salīdzinoši maz uzņēmumu, un remontdarbi vienmēr ir daudz laikietilpīgāki nekā tikai sistēmas pārbaude un kondicionieru uzpilde.
Tāpēc, ja pamani, ka auto kondicionieris vairs nedzesē tik efektīvi kā agrāk (vai vispār nedarbojas), neatliec problēmas risināšanu uz vēlāku laiku. Kamēr vēl nav sācies pamatīgs karstums un līdz ar to arī masu pieplūdums servisos, tu vari iztikt bez liekas gaidīšanas un stresa, izvairoties no dārga un laikietilpīga remonta nākotnē.
Kā notiek auto kondicionieru uzpilde un pārbaude?
Lai izvairītos no dārga remonta un nodrošinātu kondicioniera sistēmas ilgmūžību, ir svarīgi veikt regulāras apkopes un savlaicīgu kondicionieru uzpildi. Attiecīgais process parasti ietver vairākus posmus:
- Sistēmas diagnostika – vispirms speciālists ar tevi konsultēsies, lai saprastu, kāds ir kondicioniera stāvoklis;
- Sistēmas tīrīšana ar vakuumu – speciāla ierīce sistēmu atbrīvos no gāzes, kondensāta, eļļas un citiem piemaisījumiem;Izsūknētās gāzes mērīšana – to izmērot, iespējams saprast, cik daudz gāzes sistēmā bija palicis;
- Hermētiskuma pārbaude ar slāpekli – veicot šo soli, speciālists pārliecinās, ka sistēmā nav noplūdes;
- Kondicionieru uzpilde – sistēmā uzpilda precīzu nepieciešamās gāzes un eļļas daudzumu atbilstoši auto ražotāja norādījumiem. Pievieno arī UV krāsvielu, lai nākotnē pie potenciālām noplūdēm tās varētu vienkāršāk atklāt;
- Kondicioniera sistēmas pārbaude – kad veikta kondicionieru uzpilde, tiek pārbaudīta sistēmas darbība, tostarp arī salona dzesēšanas temperatūra.
Atceries, ka kondicioniera sistēmas diagnostiku ieteicams veikt regulāri, pat ja kondicionieris šķietami darbojas labi, jo preventīva apkope vienmēr ir lētāka nekā remontdarbi. Vairāk par auto kondicioniera darbību un apkopi tu vari izlasīt Riepu garāžas bloga rakstā Automašīnas kondicioniera sistēma: kā tā darbojas, kāpēc regulāra apkope ir būtiska un kā izvairīties no dārga remonta?
Riepu garāža – riepu serviss Rīgā, kas parūpēsies arī par tava auto kondicionieri
Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža
Lai gan Riepu garāža primāri zināma kā uzticams riepu serviss Rīgā, piedāvājumā ietilpst arī auto kondicionieru uzpilde un diagnostika. Mūsu speciālisti ir apmācīti strādāt ar dažādām auto kondicionieru sistēmām un nodrošinās, ka tavs auto būs gatavs karstajai vasarai. Ienāc mūsu mājaslapā riepugaraza.lv un piesakies nepieciešamajam pakalpojumam ar Online pieraksta palīdzību!