Jaunākais izdevums

95. markas benzīns Latvijā ir 23. dārgākais Eiropas Savienībā, liecina Somijas izdevuma Taloussanomat Suomen apkopotie dati.

Lētāk nekā Latvijā degviela maksā Igaunijā, savukārt lietuviešiem benzīns ir nedaudz dārgāks. Visvairāk par degvielu Eiropā maksā nīderlandieši – 1.40 eiro par litru, un cenu pieaugums gada laikā bijis 4.5 %. Savukārt vislielāko cenu lēcienu gada laikā degvielai – par 21.3 procentiem, piedzīvojusi Lietuva, kur 95. markas benzīns tagad maksā 1.09 eiro litrā. Vidēji litrs atbilstošās markas degvielas Eiropā maksā 1.15 eiro litrā un vidējais cenu kāpums gada laikā bijis 6.4 procenti. Savukārt igauņu portāls dv.ee norāda, ka dīzeļdegviela visdārgākā ir Lielbritānijā – 1.23 eiro par litru, bet vislētākā tā ir Rumānijā – 0.86 eiro par litru. Vidēji gada laikā dīzeļdegvielas cena Eiropā augusi par 8.3 %.

Benzīna cena Eiropā

ValstsBenzīna cenas (EUR) Benzīna cenas izmaiņas gada laikā (%)
Nīderlande 1.44.5
Somija 1.348.9
Dānija 1.3413.6
Vācija 1.317.4
Portugāle 1.293.2
Beļģija 1.283.2
Itālija 1.284.9
Francija 1.265
Lielbritānija 1.213.4
Zviedrija 1.1910.2
Malta 1.18-4.8
Slovākija 1.182.6
Īrija 1.16-7.9
Slovēnija 1.1421.3
Ungārija 1.1313
Čehija 1.124.7
Austrija 1.112.8
Lietuva 1.0921.1
Luksemburga 1.097.9
Grieķija 1.0811.3
Spānija 1.0710.3
Polija 1.05-6.3
Latvija 1.0213.3
Igaunija 1.0111
Bulgārija 0.923.4
Kipra 0.922.2
Rumānija 0.902.3

Avots: Suomen Rahatieto ja Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Runājot par degvielas cenu dažādos pasaules reģionos, bieži tiek piesauktas izteiktas atšķirības. Piemēram, oficiāli dārgākais benzīns ir Norvēģijā, kur viens galons (3,79 litri) benzīna maksā 10,12 ASV dolārus (1 litrs maksā aptuveni 1,5 Ls).

Savukārt vislētākais benzīns meklējams Venecuēlā, kur valsts prezidents Ugo Čavess parūpējies, ka viena galona benzīna cena ir vien 0,09 ASV dolāri (1 litrs maksā aptuveni 1,3 santīmus). Šajā sakarā Bloomberg veicis interesantu pētījumu: kamēr Norvēģijā, lai pilnībā pielietu 39 galonu ietilpīgu Chevrolet Suburban bāku, būs jārēķinās ar maksu 394,68 ASV dolāru apjomā, Venecuēlā šādas bākas uzpildīšana izmaksātu vien 3,51 ASV dolāru.

Protams, jārēķinās, ka dzīves līmenis dažādā pasaules valstīs ir ļoti atšķirīgs. Tādēļ ļoti interesants ir rādītājs, kas mēra, kāa daļa no konkrētās valsts vidējiem iedzīvotāja ienākumiem aiziet viena galona benzīna nopirkšanai šajā pašā valsī. Bloomberg šo rādītāju nosaucis par «Pain at pump», ko varētu tulkot kā aktuālās «cenas sāpīgumu» konkrētās valsts iedzīvotājiem. Piemēram, Norvēģijā, kur, kā jau minēts, ir dārgākais benzīns pasaulē, viena galona iegādei aiziet tikai 3,7% vidējo dienas ienākumu (statistikas dati liecina, ka Norvēģijas iedzīvotāja ienākumi vidēji dienā ir 272 ASV dolāri). Jāsecina - vairums Norvēģijas iedzīvotāju nav jālauza galva par benzīna dārdzību, salīdzinājumā ar ienākumiem varētu teikt, ka Norvēģijā benzīns uzskatāms par vienu no lētākajiem pasaulē.

Ekonomika

Aptauja: Latvijā ekonomikas izaugsmi tuvākajā nākotnē prognozē 25% uzņēmumu vadītāju

Db.lv,20.03.2025

"PwC Latvija" valdes priekšsēdētāja un vadošā partnere Zlata Elksniņa-Zaščirinska

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ekonomikas izaugsmi tuvākajā nākotnē prognozē 25% uzņēmumu vadītāju, liecina konsultāciju kompānijas "PricewaterhouseCoopers" ("PwC") veiktais pētījums ""PwC" Baltijas uzņēmumu vadītāju aptauja 2025".

Kopumā Baltijas valstu uzņēmumu vadītāji ir cerīgi noskaņoti par attīstības iespējām tuvākajā nākotnē, bet cerīgāks ir vadītāju skats uz attīstības iespējām trīs gadu perspektīvā nevis tuvākā gada laikā. Lielākos šķēršļus Baltijas uzņēmējiem rada izmaksu kāpums, pieprasījuma samazināšanās un regulējuma prasības.

Aptaujas, kurā piedalījās 333 uzņēmumu vadītāji Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, dati liecina, ka pieaug uzņēmumu vadītāju optimisms attiecībā uz globālo ekonomikas izaugsmi tuvākā gada laikā. Ja zemākajā punktā - 2023.gadā - 15% vadītāju Latvijā šajā jautājumā bija optimistiski, tad šogad tie ir 38%.

Līdzīgi ir Igaunijā, kur globālās ekonomikas uzlabošanos šobrīd saskata 49% vadītāju, kamēr 2023.gadā tie bija 14%, savukārt Lietuvā optimisma pieaugums bijis mērenāks - šogad par pieaugumu ir pārliecināti 27% vadītāju, kamēr 2023.gadā tie bija 24%.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas tirgotāji pirmdien ievērojami samazinājuši degvielas cenas, novēroja Db.lv.

Degvielas tirgotāja Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās (DUS) 95. markas benzīns pirmdien pusdienlaikā maksāja 93,9 santīmus litrā, 98. markas benzīns maksāja 96,9 santīmus litrā, bet dīzeļdegviela – 95,9 santīmus litrā.

Cenas degvielai samazinājušās arī uzņēmuma Neste Latvija pilna servisa DUS. Pirmdien pusdienlaikā 95. markas benzīns Neste DUS maksāja 92,5 santīmus litrā, 98. markas benzīns – 94,1 santīmu litrā, bet dīzeļdegviela – 93,1 santīmu litrā.

Tikmēr degvielas tirgotāja Virši-A pilna servisa DUS 95. markas benzīns maksāja 96,2 santīmus, 98. markas benzīns– 99,2 santīmus, bet dīzeļdegviela – 96,2 santīmus. Degvielas tirgotāja Lukoil pilna servisa DUS 95. markas benzīna cena bija 94,7 santīmi, 98. markas – 97,7 santīmi un dīzeļdegvielas 93,8 santīmi.

Auto

Degvielas cena par santīmu zemāka

Gunta Kursiša,10.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā degvielas cena samazinājusies par vienu santīmu. Otrdienas rītā Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās (DUS) Rīgā 95. markas benzīna cena bija 0,914 lati litrā, 98. markas benzīns maksāja 0,944 latus litrā, savukārt dīzeļdegviela – 0,889 latus litrā.

Vakar Statoil DUS degviela bija par santīmu dārgāka - 95. markas benzīns maksāja 0,929 latus litrā, 98. markas benzīns - 0,954 latus litrā un dīzeļdegviela - 0,899 latus litrā.

Lukoil DUS Rīgā 95. markas benzīna cena otrdienas rītā bija 0,917 lati par litru, 98. markas benzīns maksāja 0,947 latus litrā, bet dīzeļdegviela – 0,892 latus litrā.

Neste DUS Rīgā 95. markas benzīns maksāja 0,912 latus litrā, 98. markas benzīns – 0,942 latus litrā, savukārt dīzeļdegviela – 0,887 latus litrā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nordea līzinga garāžā, Kr. Valdemāra ielā 62 nedēļas laikā sava auto kaitīgo izmešu daudzumu izmērījuši jau 137 auto īpašnieki. Pozitīvo rekordu tabulas augšgalā pirmās trīs vietas dala japāņu un vācu auto, kamēr lielāko CO2 izmešu daudzumu uzrāda Amerikas ražojums. Vidējais CO2 izmešu daudzums pagājušajā nedēļā bija nedaudz virs 200 g/km.

Zemākie CO2 izmeši:

1. Toyota Prius, benzīns/hibrīds, 89.00 g/km

2. Honda Insight, benzīns/hibrīds, 101.00 g/km

3. Ford Fiesta, benzīns, 107.00 g/km

Augstākie CO2 izmeši:

1. Chrysler 300C, benzīns, 466.00 g/km

2. Mazda MPV, benzīns, 370.00 g/km

3. Audi 80, benzīns, 346.00 g/km

Pagājušajā nedēļā naskākie uz auto atgāzu mērīšanu bija VW auto markas īpašnieki. Kopā izanalizēti 22 spēkrati ar vidējo atgāzu daudzumu 192,48 g/km; BMW (13 gab.) 213,00 g/km; Audi (12) 220,00 g/km un Mercedes-Benz (12) 221,75 g/km.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izejvielu sadārdzinājums un darbaspēka pieejamība būs galvenie ēdināšanas nozares izaicinājumi

Uzņēmēji DB un DNB bankas rīkotā apaļā galda diskusijā prognozē jaunu spēlētāju ienākšanu tirgū un paredz, ka nākotnē varētu pieaugt gatavo maltīšu piegādes klientiem.

Kāda šobrīd ir situācija sabiedriskajā ēdināšanā? Vai, uzlabojoties ekonomiskajai situācijai un augot iedzīvotāju labklājībai, ēdināšanas uzņēmumi izjūt tendenci vairāk ieturēt maltīti ārpus mājas?

McDonald’s Mārketinga direktore Baltijas valstīs Baiba Zaķe:

Šobrīd noteikti ēšana ārpus mājas kļūst arvien populārāka. Ja kādu laiku bija sajūta, ka cilvēki vairāk gatavo, tagad vairs tā nav. Jo laika, kas paliek pāri pēc saspringtās ikdienas, ir tik maz, ka cilvēki labāk izvēlas vairāk laika pavadīt ar draugiem un ģimeni, nekā būt pie katliem. Redzam arī, ka McDrive vairāk cilvēku brauc, lai ietaupītu savu laiku, paņem maltīti un brauc tālāk.

Finanses

Visaugstākais ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā joprojām ir būvniecībā

Db.lv,16.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2021. gadā ir pieaudzis par 1,1%, sasniedzot 26,6% no iekšzemes kopprodukta. Naudas izteiksmē, kopējie zaudētie nodokļu ieņēmumi no ēnu ekonomikas Latvijā, pārsniedz 2,7 miljardus eiro, liecina publiskotie Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” rezultāti.

Covid-19 pandēmijas ietekmē ēnu ekonomikas apjoms 2021. gadā ir pieaudzis arī Lietuvā un Igaunijā.

Atbilstoši ēnu ekonomikas indeksa aprēķiniem, kas tiek veikti Baltijas valstīs kopš 2009. gada, ēnu ekonomikas līmenim Latvijā bija tendence mazināties 2015. un 2016. gadā, kad tas sasniedza, attiecīgi 21,3% un 20,7% no IKP. Savukārt turpmākajos gados, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā vai nu būtiski nemainījās, vai arī pieauga: 2017. gadā ēnu ekonomika Latvijā bija 22,0% no IKP, 2018. gadā - 24,2%, 2019. gadā - 23,9%, 2020. gadā 25,5%, bet 2021 gadā - 26,6% no IKP.

Ēnu ekonomikas pieaugums 2021. gadā ir vērojams arī Lietuvā un Igaunijā. Proti, salīdzinājumā ar 2020. gadu, Igaunijā ēnu ekonomika 2021. gadā palielinājusies par 2,5%, sasniedzot 19,0% no IKP. Igaunijā, šis ir augstākais ēnu ekonomikas rādītājs kopš 2012. gada, kad ēnu ekonomikas apjoms bija 19,2% no IKP. Savukārt Lietuvā ēnu ekonomikas apjoms 2021. gadā palielinājies pat par 2.7%, sasniedzot 23,1% no IKP. Lietuvā šis ir augstākais ēnu ekonomikas apjoma rādītājs kopš 2009. gada. Tādējādi, visticamāk, tieši Covid-19 pandēmijas ietekmē, ēnu ekonomika 2021. gadā ir palielinājusies visās trīs Baltijas valstīs. Lai gan starpība starp ēnu ekonomikas apjomu Latvijā un Lietuvā ir salīdzinošo mazāka kā novērtos iepriekšējos gadus, tomēr tā joprojām ir visaugstākā tieši Latvijā.

Auto

Degvielas cena samazinājusies par santīma desmitdaļu

Ritvars Bīders,13.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmuma Latvija Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās (DUS) Rīgā 95. markas benzīna cena 13. aprīlī bija 0,928 lati litrā, kas ir par santīma desmitdaļu mazāk nekā dienu iepriekš.

Par santīma desmitdaļu samazinātas cenas arī 98. markas benzīnam un dīzeļdegvielai, līdz ar ko 98. benzīns Statoil DUS tagad maksā 0,958 latus litrā, bet dīzeļdegvielas cena ir 0,923 lati litrā. Savukārt Statoil 1-2-3 automātiskajās DUS 95. markas benzīns maksā 0,916, 98. markas benzīns – 0,946, bet dīzeļdegviela 0,911.

Neste DUS Rīgā 95. markas benzīna cena 13. aprīļa pēcpusdienā bija 0,916 lati litrā, 98. benzīna cena bija 0,946 lati litrā, savukārt dīzeļdegviela maksāja 0,911 latu litrā. Līdz ar to arī Neste samazinājusi degvielas cenu savās DUS par santīma desmitdaļu.

Lukoil DUS Rīgā 95. markas benzīns 13. aprīļa pēcpusdienā maksāja 0,921 lats litrā, savukārt 98. benzīns un dīzeļdegviela attiecīgi 0,951 latu litrā un 0,916 latus litrā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas cenas ir kārtējo reizi pieaugušas, pārsniedzot nu jau 93 santīmu robežu. Ceturtdienas pēcpusdienā Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās (DUS) Rīgā 95. markas benzīns maksāja 0,934 latus litrā.

98. markas benzīns Statoil DUS Rīgā maksāja 0,964 latus litrā, savukārt dīzeļdegvielas cena bija 0,914 lati litrā.

Kā Db.lv apliecināja SIA Latvija Statoil komunikācijas konsultante Margrieta Akmens, degvielas cena ir sasniegusi visu laiku augstāko līmeni Latvijas vēsturē.

Neste DUS Rīgā 95. markas benzīns maksāja 0,922 latus litrā, 98. markas benzīns – 0,952 latus litrā un dīzeļdegviela – 0,902 latus litrā.

Lukoil DUS Rīgā 28. aprīļa pēcpusdienā 95. markas benzīns maksāja 0,922 latus litrā, 98. markas – 0,952 latus litrā, savukārt dīzeļdegviela – 0,907 latus litrā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

98. markas benzīna cena pirmdienas rītā pārsniegusi lata atzīmi.

Degvielas tirdzniecības kompānijas Lukoil pilna servisa Degvielas uzpildes stacijās (DUS) litrs 98. markas degvielas maksāja 1,002 latus. Tikmēr 95. markas degviela maksāja 0,971 santīmu, bet dīzeļdegviela – 0,931 santīmu par litru.

Lata atzīmi 98. markas benzīns pārsniedzis arī Statoil DUS. Pirmdienas rītā Statoil pilna servisa DUS 98. markas benzīns maksāja 1,004 latus par litru. Tikmēr 95. markas benzīns maksāja 0,974 santīmus par litru, bet dīzeļdegviela – 0,949 santīmus par litru.

Uzņēmuma Virši-A DUS degvielas 98. markas benzīns maksāja 0,994 santīmus, 95. markas – 0,964 santīmus, bet dīzeļdegviela – 0,922 santīmus. Savukārt Neste Latvija pilna servisa DUS 98. markas benzīns maksāja 0,982 santīmus, 95. markas – 0,962 santīmus, bet dīzeļdegviela – 0,922 santīmus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ēnu ekonomikas īpatsvars pagājušajā gadā samazinājās par 3,6 procentpunktiem - līdz 22,9% no iekšzemes kopprodukta (IKP), trešdien ēnu ekonomikai Latvijā veltītā konferencē pavēstīja Rīgas Ekonomikas augstskolas Ilgtspējas biznesa centra direktors Arnis Sauka.

Neliels ēnu ekonomikas samazinājums 2023.gadā ir vērojams arī Igaunijā - no 18% no IKP 2022.gadā līdz 17,9% no IKP šogad. Savukārt Lietuvā 2023.gadā ēnu ekonomikas īpatsvars salīdzinājumā ar 2022.gada rādītājiem ir pieaugusi par 0,6 procentpunktiem un sasniedzis 26,4% no IKP.

Ēnu ekonomikas indeksa aprēķini Baltijas valstīs tiek veikti kopš 2009.gada. Atbilstoši jaunākajiem datiem 2023.gadā Lietuvā ir sasniegts augstākais ēnu ekonomikas īpatsvars kopš ir sākti ēnu ekonomikas mērījumi. Šī ir arī pirmā reize kopš 2009.gada, kad ēnu ekonomikas īpatsvars Lietuvā ir lielāks nekā Latvijā, uzsvēra Sauka.

Viņš skaidroja, ka ēnu ekonomikas īpatsvaru iepriekšējos dažus gadus Latvijā lielā mērā noteica ārējie apstākļi - nenoteiktība, kas bija saistīta ar Covid-19 pandēmiju, Krievijas karu Ukrainā, un citiem apstākļiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” rezultāti liecina, ka ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2022. gadā saglabājies gandrīz 2021. gada līmenī: 26,5% no IKP, samazinoties tikai par -0,1 procentpunktiem.

Salīdzinoši būtiskāk ēnu ekonomika ir mazinājusies Igaunijā, savukārt Lietuvā vērojams ēnu ekonomikas apjoma pieaugums.

Atbilstoši ēnu ekonomikas indeksa aprēķiniem, kas tiek veikti Baltijas valstīs kopš 2009. gada, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā kopš 2016. gada, ar nelielu izņēmumu 2019. gadā, ir bijis ar pieaugošu tendenci: 20,7% no IKP 2016. gadā, 24,2% no IKP 2018. gadā, 25,5% no IKP 2020. gadā. 2021. gadā ēnu ekonomika Latvijā pieauga līdz 26,6% no IKP, bet 2022. gadā pavisam nedaudz mazinājās, sasniedzot 26,5% no IKP.

Salīdzinoši vairāk ēnu ekonomikas apjoms 2022. gadā ir mazinājies Igaunijā: par 1.0 procentpunktiem, salīdzinot ar 2021. gadu, sasniedzot 18,0% no IKP. Savukārt Lietuvā 2022. gadā ēnu ekonomikas apjoms ir pieaudzis par 2,7 procentpunktiem un sasniedz 25,8% no IKP. Lietuvā šis ir augstākais ēnu ekonomikas apjoma rādītājs kopš 2009. gada, kad tika uzsākts ēnu ekonomikas Baltijas valstīs pētījums. Kopumā, jaunākie pētījuma rezultāti norāda, ka ēnu ekonomikas apjoms Lietuvā ir pietuvinājies ēnu ekonomikas līmenim Latvijā, savukārt Igaunijā ēnu ekonomika ir izteikti mazāka.

Finanses

Zemāka kreditēšana un zemāka izaugsme Latvijā ir "vistas un olas"” jautājums – vai varam pārraut šo apburto loku?

Artūrs Jukšs, Rietumu Bankas Kredītu pārvaldes vadītājs,03.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā jau ilgāku laiku tiek spriests par kreditēšanas apjomiem un tiek meklēti iemesli, kāpēc mēs atpaliekam no kaimiņvalstīm. Un izaicinājums šajā diskusijā ir saprast cēloņsakarību un tieši tas, ka te nav acīmredzamu iemeslu rada spriedzi un neizpratni.

Proti, uz jebkuru jautājumu kreditēšanas jomā var paskatīties no vairākām pusēm – piemēram, ekonomika neaug pietiekami ātri, jo netiek pietiekami kreditēts. Vai arī netiek pietiekami kreditēts, jo ekonomika neaug pietiekami ātri. Jūs šo teikumu varat pateikt kā vien gribat un tas principiāli būs pareizi, bet risinājumu mums tas nedod.

Šajā komentārā es centīšos atrast alternatīvu skatījumu, kāpēc Latvijā patiesi ir zemāka uzņēmumu kreditēšana nekā citās Baltijas valstīs un apskatīšu dažādus aspektus. Šis komentārs viennozīmīgu atbildi nedos, bet ceru, ka tas piešķirs vismaz jaunu skatījumu uz šo “apļveida” diskusiju.

Un gribu sākt ar pieņēmumu, ka problēma nav paši Latvijas uzņēmumi, kas neradītu pietiekami ambiciozus izaugsmes plānus – mūsu uzņēmēji ne ar ko nav sliktāki par Baltijas kaimiņiem – tiem ir idejas, mērķi, prasmes un spējas. Un tikpat svarīgi, ka Latvijas bankas nav sliktākas – tās ir racionālas un vēlas pelnīt no kreditēšanas un tām nav iemesla būt būtiski piesardzīgākām kā citās Baltijas valstīs. Bet jāsāk ar situācijas apskatu.

Ekonomika

Darba devējam izdevīgāka ir Lietuva, darba ņēmējam – Igaunija, Latvija – pa vidu

Māris Ķirsons,19.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gadā Lietuvā ir vislielākā minimālā darba alga Baltijā, tomēr darba devējiem šajā valstī ir zemākās darbaspēka nodokļu izmaksas, savukārt darba ņēmējiem visvairāk makā iekrīt Igaunijā.

Tā liecina a/s BDO Latvija pētījums, kurā tika vērtētas darba devēja kopējās izmaksas pie bruto algas 2000 eiro mēnesī, kā arī tas, cik liela summa no tās pēc visa veida nodokļu maksājumiem ienāk darba ņēmēja kontā.

Lietuva interesantāka darba devējiem

Ja raugās tikai uz minimālas algas izmaiņu dinamiku, tad 10 gadu laikā Lietuva no Baltijas arjergarda ir kļuvusi par līderi, jo 2025. gadā tieši Lietuvā ir vislielākā minimālā alga pirms nodokļu nomaksas. Lai arī lielās algas var vērtēt kā šķērsli ekonomiskai attīstībai un konkurētspējai, jāpiebilst, ka šajā valstī strādājošajiem darba devējiem darbaspēka izmaksas ir ievērojami zemākas nekā analogu algu maksājošajiem darba devējiem Igaunijā vai Latvijā. Proti, tāda ir nodokļu politika – salīdzinoši liela minimālā alga, bet faktiski zems nodokļu slogs darba devējam. Tieši šis paradokss varētu būt viens no iemesliem dienvidu kaimiņvalsts pēdējo gadu straujajai ekonomiskajai attīstībai.

Citas ziņas

KP atļauj Igaunijas uzņēmumu grupai iegādāties ziņu aģentūru LETA

Lelde Petrāne,05.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) pieņēmusi lēmumu atļaut OÜ MM Grupp caur holdingkopāniju OÜ UP Invest iegūt izšķirošu ietekmi pār SIA LETA. KP lēmumā secina, ka darījuma rezultātā netiks nodarīts kaitējums konkurencei.

OÜ MM Grupp ir bijusī ziņu aģentūras BNS īpašniece. 2015.gada 31.augustā SIA BNS-Latvija un SIA Mediju Monitorings tika pārdotas citam Igaunijas uzņēmumam, OÜ AMP Investeeringud, tāpēc apvienošanās dalībnieki vairs nav konkurenti ziņu aģentūru pakalpojumu tirgū.

Tāpat KP secināja, ka SIA LETA piederošais maksas interneta ziņu portāls nozare.lv nerada būtisku konkurences spiedienu uz OÜ MM Grupp piederošajiem bezmaksas interneta ziņu portāliem tvnet.lv, apollo.lv, financenet.lv, sejas.lv un spoki.lv.

Apvienošanās būtiski neietekmēs arī Latvijas ziņu portālu darbību kopumā, jo tie varēs turpināt iegādāties ziņas no konkurējošām ziņu aģentūrām SIA LETA un SIA Latvian News Service (iepriekšējais nosaukumus – SIA BNS-Latvija) un iepirkt ziņas no citu valstu ziņu aģentūrām, piemēram, Reuters un Agence-France-Presse. Tāpat portāliem pieejami arī citi avoti, kur iegūt faktu ziņas tālākai oriģinālrakstu sagatavošanai.

Ražošana

Koka grīdas – nišas produkts ar augstu Latvijas specializāciju pasaulē

Juris Paiders, speciāli Dienas Biznesam,25.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā liecina Starptautiskā tirdzniecības centra International Trade Center apkopotā statistika (ITC atbalsta ANO tirdzniecības un attīstības aģentūra (UN Conference on Trade and Development), Eiropas Savienība un Pasaules Tirdzniecības organizācija), 2023. gadā katrs desmitais pasaulē pārdotais ēvelētais skujkoku dēlis un dēlītis tika ražots Igaunijā. Savukārt Latvija 2023. gadā bija pasaules līdere apšu un bērza dēļu eksportā.

Grīda ir svarīgs ēku elements, un gadsimtiem ilgi Latvijā grīdu ēkas veidoja no tā paša materiāla, kurš ir zemes virsmā - smiltis vai māls. Koka grīdas bija nepieciešamas gadījumos, kad būve tika celta virs zemes virsmas līmeņa, kad tika celta vairāku stāvu ēka, arī tad, ja būve tika celta uz pāļiem - virs ūdeņiem vai purviem. Latviešu zemnieku sētās dominēja vienstāva apbūve, ēku grīdas bija no māla klona, bet koka grīdas segums plašāk ieviesās tikai 19. gadsimtā. Māju priekštelpas, kas aizņēma mājas lielāko daļu un kurā atradās pavards un dzīvoja saime, pamatnes segums līdz pat 19. gadsimta beigām tika veidots no māla klona. Koka seguma grīdas sākumā parādījās tikai no priekštelpas nodalītajā istabā vai kambaros (Augusts Bīlenšteins. Latviešu koka celtnes un iedzīves priekšmeti, Rīga, Jumava, 2021., 79.lpp.).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaudīgāka tautsaimniecība ļauj vairāk ieņemt un vairāk tērēt. Baltijas valstu čempione gan nodokļu ieņēmumu, gan arī izdevumu apmērā, rēķinot uz vienu valsts iedzīvotāju, ir Igaunija, jo tajā tautsaimniecība ir jaudīgāka, nekā tā ir ar iedzīvotājiem bagātākajās Latvijā vai Lietuvā.

Tādu ainu rāda a/s BDO Latvia pētījums. Būtībā šie dati ir tikai kārtējais skaudrais atgādinājums par to, cik svarīga ir tautsaimniecība, jo tikai uzņēmēji ir tie, kuri, maksājot nodokļus, uztur sabiedrībai nepieciešamo infrastruktūru un pakalpojumus.

Kopīgais starts

Baltijas valstīm ir kopīga pagātne pēdējo 100 gadu garumā, un arī to neatkarības atgūšanas laiks no PSRS visām ir 1990. gads, kas bija starta brīdis pārmaiņām tautsaimniecībā un būšanai par saimniekiem savā zemē. Tāpat visas trīs Baltijas māsas vienlaikus tika uzņemtas Eiropas Savienībā un NATO, savukārt pievienošanās eirozonai jau parādīja redzamas atšķirības, jo Igaunija to iespēja jau no 2011. gada, Latvija ‒ 2014. gada, bet Lietuva no 2015. gada. Pērnā gada inflācijas apmēros Baltija ir Eiropas čempione ‒ 2023. gada janvārī Latvijas inflācijas līmenis sasniedza 21,5%, kas bija vislielākais starp Baltijas valstīm, Igaunijā tas bija vismazākais – 18,6% ‒, bet Lietuvā tas sasniedza 20%.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patēriņa cenas šogad maijā salīdzinājumā ar aprīli Latvijā pieaugušas par 0,5%, bet gada laikā - šogad maijā salīdzinājumā ar 2020.gada maiju - patēriņa cenas palielinājušās par 2,6%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, maijā pieaudzis par 0,1%.

2021.gada maijā, salīdzinot ar aprīli,būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, mājokļa iekārtai, kā arī cenu kritumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,3%. Būtiskākais cenu kāpums bija svaigiem augļiem (+5,9%). Akciju noslēgumu ietekmē dārgāka kļuva mājputnu gaļa (+4,9%), piena produkti (+3,5%), piens (+3,8%), milti un citi graudaugi (+4,6%), siers un biezpiens (+1,7%), jogurts (+4%), augu eļļa (+6,9%), konditorejas izstrādājumi (+1,3%), cūkgaļa (+1,8%) un olīveļļa (+6,1%). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-1,2%). Akciju rezultātā cenas samazinājās arī saldējumam (-3,8%), šokolādei (-2,8%) un sviestam (-3,8%).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmdienas pusdienlaikā pieaugušas 95. un 98. markas benzīna cenas. Statoil skaidro, ka benzīna cenu kāpumu veicina pieprasījuma palielināšanās Āzijā un Rietumeiropas valstīs.

Degvielas mazumtirgotāja Statoil degvielas uzpildes stacijā (DUS) Muitas ielā 95. markas benzīns pirmdienas pusdienlaikā maksāja 1,039 latus par litru, novēroja Db.lv.

Savukārt 98. markas benzīns maksāja 1,069 latus litrā, bet dīzeļdegviela 0,99 latus litrā. Kā norāda Latvija Statoil Degvielas kategorijas vadītājs Kaspars Skrābāns, aizvadītajā nedēļā benzīna cenas Eiropā joprojām turpināja palielināties, sasniedzot jaunus rekordus.

«Šobrīd degvielas cena par tonnu ir virs 1180 ASV dolāriem. Janvāra sākuma benzīna cena bija ap 950 dolāriem. Savukārt dīzeļdegvielas cena nepalielinājās un patlaban ir nepilni 1060 ASV dolāru atzīmi. Janvārī cena bija 950 ASV dolāri par tonnu,» skaidroja K. Skrābāns.

Transports un loģistika

LDTA: deviņu mēnešu laikā naftas produktu cenas pieaugušas vairāk nekā par 60%

Līva Melbārzde,06.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērnā gada jūlija sākumā benzīns pie ražotājiem Eiropā maksāja ap 670 dolāriem tonnā, bet pašreiz tā cena sasniegusi jau 1080 dolārus tonnā.

«Tikmēr benzīns mazumtirdzniecībā Latvijā šajā pašā laika posmā kļuvis dārgāks tikai par 18%. Jūlijā tas maksāja 0,779 Ls/l, bet pašreiz benzīns maksā ap 0,919 Ls/l,» norāda Latvijas Degvielas Tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.

«Interneta portālu komentāros atkal populārs kļūst viedoklis, ka degvielas cenas Latvijā nav adekvātas pirktspējai. Tāpēc vēlreiz jāatgādina – degviela ir viens no tiem produktiem, kura cena ne mazākajā mērā nav saistīta ar pirktspēju valstī. Pirktspēja spēj ietekmēt to produktu cenas, kas tiek ražoti valstī un degviela,diemžēl, pie tiem nepieder,» norāda M. Stirāns.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laiks rit nepielūdzami, un līdz ar marta izskaņu gals pienācis šā gada pirmajam ceturksnim. Ceturkšņa beigas parasti ir nozīmīgs atskaites posms, kas ļauj palūkoties, piemēram, uz to, kā gada skatījumā vai salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni mainījušās dažādas lietas.

Ceturkšņiem noslēdzoties, galus kopā mēdz savilkt arī finanšu tirgi. Piemēram, parasti šajos brīžos parādās dažādi apkopojumi, kā dažādiem aktīviem šajā periodā veicies to cenu izmaiņu ziņā. Jāteic, ka mūsdienās finanšu tirgū cena veidojas ļoti daudzām lietām.

Dārgās cūkas

Interesanti, ka no populārākajiem biržā tirgotajiem aktīviem šā gada pirmajos trīs mēnešos visvairāk palielinājusies dzīvu cūku cena. Proti, tā kopš janvāra ASV preču biržā palēkusies par veseliem 43% un pārsniegusi viena ASV dolāra atzīmi par mārciņu.

Pasaulē pieprasījums pēc cūkgaļas pandēmijā bijis liels. Turklāt tiek gaidīts, ka, pandēmijas ierobežojumiem vasarā mazinoties, ar jundu, iespējams, daudz apņēmīgāk nekā parasti, aizsāksies grilēšanas sezona. Šajā pašā laikā pār šo rukšķošo dzīvnieku piedāvājumu ēnu mēt cūku mēra epidēmija. Piemēram, Ķīnā, kas ir lielākā cūkgaļas ražotāja un patērētāja pasaulē, aptuveni katrs piektais šāds dzīvnieks tiekot nokauts pirms sasniedz savu optimālo svaru, liecina pieejamā informācija.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar eiro ieviešanu uzskatāmi redzams, ka benzīns Latvijā ir aptuveni par 5 eirocentiem litrā dārgāka nekā Igaunijā, vēsta laikraksts Neatkarīgā.

Jaunais gads atnesis nepatīkamu dāvanu arī autogāzes lietotājiem – akcīzes nodokļa kāpuma rezultātā autogāzes cena degvielas uzpildes stacijās pieaugusi par 2,6 eirocentiem litrā.

Pirmajā šī gada dienā viesojoties Igaunijā, Neatkarīgā secinājusi, ka 95. markas benzīns Lukoil degvielas uzpildes stacijā (DUS) maksā par 5 eirocentiem litrā lētāk nekā Lukoil DUS Latvijā. Līdzīga situācija esot bijusi arī citu degvielas mazumtirgotāju uzpildes stacijās.

Statoil Fuel & Retail Latvia pārstāvis Artūrs Eglītis apstiprinājis, ka cenu atšķirības degvielas mazumtirdzniecībā starp valstīm pastāv, tomēr tās nav lielas, piemēram, benzīna E 95 cena Latvijā un Igaunijā atšķiras vien par aptuveni 3 eirocentiem litrā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas cenu kāpumu pavisam drīz izjutīs patērētāji veikalos, jo pieaug transporta pakalpojumu izmaksas, vienlaikus straujas cenu izmaiņas negatīvi ietekmē arī mazos kravu pārvadātājus, kuri līgumus slēdz mēnešus uz priekšu.

Starptautisko autopārvadātāju asociācijas Latvijas Auto prezidents Valdis Trēziņš skaidro, ka kravu pārvadātājiem 30%-40% no izdevumu kopapjoma aizņem degvielas izmaksas. Līdz ar to, ja degvielas cenas paaugstinās, piemēram, par 10%, tad pakalpojuma cena attiecīgi kāpj par 3%-4% un šo cenu pieaugumu izjūt gala patērētāji. Turklāt transporta pakalpojumu maksa aug kā vietējiem kravu pārvadātājiem, tā starptautiskiem.

Sākumperiodā sāpīgāko sitienu saņemot mazie kravu pārvadātāji, jo līgumi slēgti uz ilgāku laiku un tajos ietverta zemāka degvielas cena. Latvijā lielākā daļa - 70% līdz 80% - esot mazie kravu pārvadātāji. Straujš cenu kāpums varot mazos uzņēmējus novest arī līdz bankrotam. Turklāt patlaban kravu pārvadātāju tirgū turpinoties klusums un pakalpojuma cena jau tā ir zema.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas mazumtirgotāji ceturtdien jūtami samazinājuši degvielas cenas. Uzņēmums Neste degvielas cenas savās pilna servisa degvielas uzpildes stacijās (DUS) samazinājusi pat zem psiholoģiskās viena lata robežas.

Neste DUS 95. markas benzīns maksāja 0,997 latus litrā, 98. markas benzīns maksāja 1,027 latus litrā, bet dīzeļdegviela – 0,947 latus litrā, novēroja Db.lv.

Arī degvielas mazumtirgotājs Statoil samazinājis degvielas cenu. Ceturtdienas rītā Statoil pilna servisa DUS 95. markas degviela maksāja 1,009 latus litrā. Savukārt 98. markas degviela Statoil maksāja 1,027 latus litrā, bet dīzeļdegviela 0,957 latus litrā.

Iepriekš Neste DUS 95. markas benzīns maksāja 1,027 latus, bet Statoil DUS - 1,039 latus.

Kā Db.lv pastāstīja Neste Latvija Mārketinga un klientu attiecību vadītāja Ilze Pērkone, tad uzņēmumam samazināt degvielas cenu ļāvis iepirkumu cenu samazinājums. I. Pērkone arī norādīja, ka Neste Latvija importē benzīnu un dīzeļdegvielu no Neste Oil rūpnīcas Somijā. Importētais benzīns tiek tirgots visās 54 Neste Oil degvielas uzpildes stacijās Latvijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lielākie degvielas tirgotāji, sekojot naftas cenu samazinājumam pasaules biržās, turpina samazināt degvielas cenas.

SIA Statoil Fuel & Retail Latvia pirmdien par vienu santīmu ir samazinājusi benzīna un par diviem santīmiem dīzeļdegvielas cenu.

Kā skaidro uzņēmuma pārstāvji, naftas produktu cenu samazinājumu pasaulē veicinājuši ASV Enerģētikas ministrijas publicētie dati par naftas produktu krājumu apjomu, kas ir lielāks nekā sākotnēji prognozēts. Tas savukārt norāda uz vājāku naftas produktu pieprasījuma tendenci, uzsver Statoil. Pēdējo divu mēnešu laikā Statoil gan benzīna, gan dīzeļdegvielas cenu savā tīklā ir samazinājis par pieciem santīmiem. 95 miles benzīns Statoil maksā 0,929 lati litrā, 98 miles benzīns - 0,959 lati litrā, bet D miles – 0,899 lati litrā.