Arvien vairāk uzņēmumu, lai iegūtu jaunus klientus, sāk eksperimentēt ne tik daudz ar ražojumu vai pakalpojumu saturu, cik ar to iepakojumu, un Latvijā pašlaik pilnā sparā norit zīmolu maiņas bums, raksta laikraktsts Lietišķā Diena.
No uzņēmumiem Latvijā zīmolus pēdējo gadu laikā nomainījuši Lattelecom, airBaltic, Drogas, Balta, Hansabanka, SEB Unibanka, kā arī pavisam nesen — Tele2.
Kā vienu no galvenajiem iemesliem zīmolu maiņai uzņēmumi min sava biznesa stratēģijas maiņu un vēlmi iekarot plašākus tirgus. Zīmoli kļūst vienkāršāki un precīzāki, jo dinamiskā ekonomikas attīstība prasa globāliem patērētājiem saprotamu skaidrību un uztveres ātrumu.
Komunikāciju aģentūras Nords Porter Novelli valdes priekšsēdētājs un viens no Latvijas reputācijas topa veidotājiem Aigars Nords: "Biznesa vide Latvijā ir salīdzinoši jauna, par ko liecina kaut vai tāds triviāls fakts, ka Latvijas uzņēmumu 15 gadu jubileju svinēšanas bums tā pa īstam sākas tikai šogad. Pieņemot, ka 15 gados esam paspējuši no sociālisma nokļūt īstā kapitālismā, padomājiet vien, kādas izmaiņas tas ir nozīmējis ilgtermiņā pastāvošajiem aktīvajiem Latvijas uzņēmumiem. Mainījusies gan patērētāju pirktspēja, intereses, patēriņa paradumi un informācijas uztveres iespējas, gan konkurences vide, tehnoloģijas iespējas, likumdošana, mūsu dalība ES tirgos utt."
Lattelecom zīmola maiņa kopumā uzņēmumam izmaksāja 400 000 latu, tai skaitā arī taksofonu un automašīnu imidža nomaiņa, atzīst Lattelecom mārketinga direktore Inese Kalveite. Viņa uzsver: "Zīmola maiņas mērķis bija uzlabot saistību starp mūsu zīmolu, produktiem un pakalpojumiem, lai panāktu lielāku komunikācijas un izmaksu efektivitāti, kā arī pamatoti uzsvērtu Lattelecom līderpozīcijas. Zīmola maiņa notika ciešā saistībā ar izmaiņām pašā uzņēmumā."
A.Nords uzskata, ka Latvijā zīmolu maiņas, uzlabošanas un pieslīpēšanas bums vēl priekšā, jo ir vairāki uzņēmumi, kuru zīmoli joprojām dzīvo pagātnē, lai gan pats uzņēmums jau sen ir mainījies. Viņš min, ka interesanti būs vērot, kas notiks ar tādiem Latvijā labi atpazīstamiem zīmoliem kā Latvijas Mobilā telefona (LMT), Lido un Rīgas starptautiskā lidosta.
Zīmoli radās 19. gadsimtā, un pirmie tos sāka izmantot farmācijas un mājsaimniecības preču ražotāji, lai atšķirtu savus izstrādājumus no konkurentu izstrādājumiem. Tas sevī ietver uzņēmuma vai preces nosaukumu, logo, saukli, vizuālo dizainu, reputāciju.
Db.lv jau ziņoja, ka Millward Brown Optimor apkopotajā saraksta par pasaules 100 vērtīgākajiem zīmoliem (BRANDZ Top 100) augšgalā atrodas kompānijas Google zīmols, kura vērtība ir sasniegusi 66,434 miljardus USD.
Šogad, 8. jūnijā konkursa Baltic Brand Formula noslēguma ceremonijā tiks paziņoti arī Latvijas labākie zīmoli. Pēc konkursa 1. kārtas pārliecinoši vadībā atradās uzņēmuma Laima zīmols.
Latvijas spēcīgākie zīmoli savās nozarēs:
TV kanāli - LNT
Preses izdevumi - Diena
Radio Stacijas - Latvijas Radio 2
Interneta portāli - Draugiem.lv
Mobilie operatori - LMT
Mobilie telefoni - NOKIA
Ķīmijas preces - Fairy
Kosmētika - Colgate
Saldumi - Laima
Kafija un tēja - Jacobs
Tirdzniecības centri - ALFA
Pārtikas veikalu tīkli - Maxima
Pārtikas preces - Hanzas maiznīca
Bezalkoholiskie dzērieni - Mangaļi
Alkoholiskie dzērieni - Aldaris
Bankas un līzinga kompānijas - Hansabanka
Mēbeles un dizains - JYSK
Būvmateriālu veikali - Nelss
Sadzīves preces - Electrolux
Internets un telekomunikācija - Lattelecom
Automašīnas - AUDI
Apģērbs - Lauma
Degvielas uzpildes stacijas - Statoil
Pasaules vērtīgākie zīmoli:
Zīmols | Vērtība (milj. USD) |
66,434 | |
GE (General Electric) | 61,88 |
Microsoft | 54,951 |
Coca-cola | 44,134 |
China Mobile | 41,214 |
Marlboro | 39,166 |
Wal-Mart | 36,88 |
Citi | 33,706 |
IBM | 33,572 |
Toyota | 33,427 |