Jaunākais izdevums

Labi pazīstamajā parfimērijas uzņēmumā Dzintars ieplūdināts arī padomju režīma upura fabrikanta Antona Rimeika mūža darbs.

Kas cenšas, tas sasniedz — tik kodolīgi fabrikanta Antona Rimeika panākumus biznesā raksturoja dzejnieks Ēriks Ādamsons. Sākot no nekā, 11 gadu laikā Antons Rimeiks izveidoja ķīmisko, sveču un tūbiņu fabriku Inženieris–ķīmiķis Antons Rimeiks un ražoja populāro zobu pastu Mētra, sejas krēmu Rota, ziepes un sveces.

— Vienkāršu ļaužu japānietes pēc kāzām nokrāso zobus melnus, bet pie mums, paldies Dievam, par skaistiem arvien uzskatīti tikai tādi zobi, kas spoži viz kā perlamutrs. Tādēļ arī zobu kopjamie līdzekļi allaž mūsu zemē bijuši lielā godā un it sevišķi tagad, kad mūsu ķermenis kļuvis vārīgāks kā senos laikos un ēdieni tapuši izsmalcinātāki un reizē ar to arī kaitīgāki zobiem. Bet ilgus gadus mums nebija savas latvju zobu pastas un tikai 1929. gadā Armijas ekonomiskā veikala toreizējais priekšnieks pulkv. Alksnis ierosināja jauno inženieri ķīmiķi tādu radīt. Rimeiks, kas jau 1927. g. ar trim draugiem inženieriem pagatavoja kādu zobu krēmu un pēc tam sveces, ķērās pie darba un pusgada laikā, apkrāvies neskaitāmām pudelītēm un grāmatām un sēdēdams savā laboratorijā pie uguns kā kāds viduslaiku alķīmiķis, jauca krītu ar dziedniecības ziedēm, piparmētru un dažādām ēteriskām eļļām, līdz pagatavoja vajadzīgos paraugus, — raksta Ēriks Ādamsons 1938. gadā.

Latvijas Universitāte par produktu sniedza labu atsauksmi, un Armijas ekonomiskais veikals pasūtīja daļu krēma, ko 30. gadu vidū jau zināja teju vai katrs Latvijas iedzīvotājs. Mētra bija jaunās nacionālās zvaigznes — ja vien tā atļausiet nosaukt zobu pastu — vārds. Rimeika zobu pasta guva necerēti straujus panākumus, kuru pamatā, protams, — mērķtiecīgi pūliņi. Pats par sevi saprotams, ka produkts lepojās ar kvalitāti, Rimeiks, pielietojot jaunākos zinātniskos sasniegumus (strādājot ar darba racionalizācijas metodēm, kā teica toreiz), radīja īstu mechaniski higiēnisko krēmu, kurš dažā ziņā bija pat labāks par slavenām zobu pastām. Tomēr ne jau tas nospēlēja galveno lomu. Inženiera Antona Rimeika panākumi visspilgtāk pierāda, cik ļoti liels palīgs tirgotājam un rūpniekam ir reklāma, — 1934. gadā apgalvoja Intīmā Rīga, uzsverot, ka uz šīs reklāmas arī galvenā kārtā dibinās šis jaunais latvju rūpnieks. Rimeika uzņēmumā darbojās speciālu sludinājumu reklāmas speciālists, kura uzdevums bija sagatavot pievilcīgus laikrakstu sludinājumu tekstus.

— šinī nozarē pat darbojas kāds ārlietministrijas ierēdnis A., kurš A. Rimeikam pēc franču laikrakstu paraugiem sagatavo sludinājumu tekstus viņa Mētrai un Rotai. No franču laikrakstu uzņēmumiem tiekot kopētas arī sludinājumu bildītes, baumoja nupat minētais preses izdevums.

30. gadu otrajā pusē reklāmas nozīmi īpaši uzsvēra. 1937. gadā avīze Rīts konstatēja:

— Veikala reklāma kļuvusi par mūsu dienas saimnieciskās dzīves neatņemamu sastāvdaļu. Lielie tirdzniecības un rūpniecības uzņēmumi visās zemēs par reklāmu izdod milzu summas. Bet gluži bez reklāmas tagad neiztiek arī paši sīkākie uzņēmumi. Pat mazas apavu darbnīcas īpašnieks no stūra pagrabiņa kaut reizi gadā, varbūt uz Jaungadu, dod savu nodevu reklāmai, likdams iespiest un izplatīt apsveikuma kartītes, kurās atgādina klientiem savu darbnīcu un aicina arī uz priekšu dāvāt līdz šim veltīto uzticību.

Konkurences cīņā reklāma kļūst arvien oriģinālāka un tās veidi arvien dažādāki. Avīzes korespondents izvaicāja vairākus latviešu uzņēmējus par reklāmu. Lūk, ko toreiz atbild Antons Rimeiks:

— Bez reklāmas nevar iztikt neviens uzņēmums. Laba prece jāreklamē, bet, ja kādu preci reklamē, tā nedrīkst būt slikta. Vecu firmu, kas domājams esam ieguvusi jau pietiekošu popularitāti, guļ uz lauriem un iztiek bez reklāmas, jauna un spēcīga konkurence var ar reklāmas palīdzību ātri nomākt. Vecas firmas reklamēšanās tikai pierāda tās stabilitāti. Manas reklāmas bija pirmās, kas noteikti pasvītroja ražojumu latviskumu. Tas nemaz nav tik sen, bet tolaik vēl daudzām precēm bija uzraksti trīs valodās.

Inženieris atklāj savu aprēķinu — ja ražotājs no savas peļņas uz vienu preces gabalu dod 25 procentus reklāmai, tad viņš prasa, lai reklāma pavairotu apgrozījumu vairāk par 25 procentiem. Tas nozīmē, ka uz vienu gabalu peļņa mazināsies, bet, apgrozījumam augot, peļņa visumā palielināsies. Reklāmas izdevumus nesedz patērētājs, jo viņš preci saņem lētāk. Reklāmas izdevumus tautsaimnieciski sedz tie ietaupījumi, kas rodas, pateicoties lielai apgrozībai, proti, uzņēmumu koncentrēšanai.

Par visefektīvāko Rimeiks uzskatīja avīžu reklāmu — par vienu santīmu, kas izdots avīžu sludinājumam, ļaujot iegūt 15 lasītāju, bet divi santīmi, kuri izdoti par plakātiem, dodot tikai vienu lasītāju.

Reklāmas spēks

Antona Rimeika izmantoto taktiku konkurences cīņā par oriģinālu uzskatīja jau paši laikabiedri, un par to var pārliecināties pat šodien, aplūkojot viņa uzņēmuma reklāmas vislielākās tirāžas latviešu laikrakstā Jaunākās Ziņas. Pirmkārt, Rimeiks piederēja pie tiem dažiem, kas izvēlējās reklamēt savu preci visuzskatāmākajā vietā, kas vienlaikus arī maksāja visdārgāk — tieši zem tā dēvētās avīzes galviņas. Otrkārt, pats uzņēmējs piedalījās sava produkta reklamēšanā tādējādi, ka pats kļuva par sava ražojuma seju. Un šajā ziņā starpkaru Latvijā viņš tāds bija vienīgais. Lūk, situācija 1935. gada 2. marta publicētajā reklāmā — pārdevējs veikalā pie kases un pircēja. Reklāma ir kolāža — pārdevēja un pircējas zīmētos rumpīšus vainago fotogrāfiju sejas. Reklāmas saukli — Jo ilgāk Mētru lieto, jo vairāk Mētra patīk — spilgtina dialogs abu varoņu starpā. Kundze vaicā: Sakiet, lūdzu, vai Jūs paši arī lietojiet Mētru? Un pārdevējs atbild: Bet, protams, cienītā kundze, un jau 5 gadus! Tad atliek vien piebilst, ka pārdevējam ir Antona Rimeika seja! Tieši Antons Rimeiks Mētras reklāmā darbojas ap dažādām retortēm ķīmiskajā laboratorijā un reklāma vēstī — Plaša vēriena zinātniski pētījumi, tehniski uzlabojumi, praktiska pārbaude deva augstāko sasniegumu — Mētru. Rimeiks un viņa padomdevēji prata uzrunāt arī gados jaunāko publiku. Zobu pastai Mētra tika dota līdzi lietošanas pamācība, kurā komiksa veidā Gudrais Jānītis bērniem rādīja, kā tīrīt zobus. Rimeiks izdomāja, kā noturēt jaunajā paaudzē interesi par zobu pastu ar Gudrā Jānīša palīdzību — no 1935. gada 11. oktobra turpmāk katru trešdienu un sestdienu Jaunākajās Ziņās publicēja ilustrētu stāstu sēriju (mūsdienu terminoloģijā runājot, komiksu) Gudrā Jānīša ceļojums uz Abesīniju. Sērijai ar lielu aizrautību sekoja jaunākā paaudze.

— Reiz, kad Jānīša autors Krauklis aizbraucis uz laukiem, viņš dzirdējis, ka bērni pārrunā, vai Jānītis rudenī atgriezīsies no svešzemēm vai nē. Krauklis teicis, lai par to apprasās Jānīša krusttēvam, un pateicis savu adresi. Tiešām, pēc dažām dienām pienākusi vēstule, kurā bērni apjautājušies par Jānīša likteni, — vēstī Ēriks Ādamsons.

30. gadu vidū Rimeikam radās nodoms atbalstīt iesācējus dzejā. Viņš aicināja censoņus iesūtīt tās un solīja, ka labākos dzejoļus ievietos firmas reklāmas slejās līdz ar autora ģīmetni, turklāt vēl samaksājot honorāru. Saņemti apmēram trīs tūkstoši dzeju. Labākās publicēja, autorus atalgoja, bet ne tik veiksmīgajiem uzdāvināja dzejoļu krājumu ar ieteikumu nemest plinti krūmos. Dzejnieks Ēriks Ādamsons apgalvoja, ka viņam bijis prieks pārlasīt šos iesūtījumus, kuros dzīves nomākti jaunekļi un ilgu pilnas meitenes dažādās noskaņās apdziedājuši zobu kopšanas līdzekļus. Lūk, viens pantiņš — Ja visi Mētru lietosiet, Neviens bez zobiem nebūsiet/ No savas jaunības/ Iekš garās mūžības. Savukārt kāda jaunava sajūsmā sludināja — Nekas nav skaistāks/ Kā centīgi kopta seja. Turpretim — Netīriem zobiem nēģeris/ Smej iz džungļu biezokņiem.

Žurnāls Intīmā Rīga 1934. gadā, jūsmojot par to, cik strauji Mētra iekaro tirgu, rakstīja:

— Pie Mētras panākumiem krīt svarā arī gan kāds visai īpatnējs blakus apstāklis. Hlorodonts, kurš agrāk bija valdošā marka, nemaz pats neaptvēra sava nosaukuma kļūmīgumu. Rimeiks sāka sludināties: Mētra nesatur kaitīgo chloru... Patērētāji sāka ausīties — tā tad laikam daži zobu kremi satur chloru! Protams, pirmās aizdomas krita uz Hlorodontu. Nelīdzēja nekādi paskaidrojumi, ka vārds Hlorodont grieķu valodā nozīmē baltus zobus. Neuzticības sēkla bija sēta, un Hlorodonts krita par upuri pats savam skaļajam nosaukumam...

Visu darījis pats

— Vai tas bija laboratorijas darbs, vai tirdzniecība, vai tie ir aģenta uzdevumi, vai reklāmu nozare — visu viņš darījis pats, visur viņš ielicis sevi, jo dzīve visā savā dažādībā to bija pieradinājusi patstāvībai, — uzsver Ēriks Ādamsons. Maizi pelnīt Antonam bija jāsāk agri.

Viņš dzimis 1898. gada 7. decembrī Umurgā, kur brālis ir māju rentnieks. Viņu vecāki ir nabadzīgi zemnieki, kam ģimenē aug deviņi bērni. Mazais Antons pabeidz pagasta skolu un mācās tirdzniecības skolā Limbažos un komercskolā Rīgā. Pirmā pasaules kara laikā viņš evakuējas uz Krieviju un nokļūst Voroņežā, kur mācās ģimnāzijā. Atgriezies Latvijā, iestājas Rīgas politehniskajā institūtā, bet 1919. gada jūnijā izstājas, nepabeidzis pirmo kursu. Antona ceļš ved uz Latvijas kara skolu. Viņš piedalās Latvijas Neatkarības karā jeb, kā toreiz saka, Brīvības cīņās. No 1919. līdz 1921. gadam ir Latvijas Armijas leitnants. 1920. gadā vēl kā kara skolas kursants Antons iepazīstas ar latvieti Vilhelmīni. 1925. gadā viņi apprecēsies, un Rimeiku ģimenē piedzims pieci bērni — Astra, Valdis, Rita, Maija un Jānis.

No 1921. līdz 1926. gadam Antons studē Latvijas Universitātē ķīmiju, iegūstot inženiera ķīmiķa diplomu. Vilhelmīne savukārt studēja ekonomiku. Paralēli studijām, kas iespējamas, pateicoties augstskolas piešķirtajai stipendijai, Antons piepelnās kā stundu pasniedzējs, grāmatvedis, pat laukstrādnieks brāļa saimniecībā, jo vecākiem nav iespēju viņam palīdzēt finansiāli. 1925. gadā, nodibinājis ģimeni, Antons sāk strādāt par rasētāju Zemkopības ministrijā, bet 1926. gadā pāriet darbā uz Kara ministrijas ķīmisko laboratoriju par laborantu, kur maijā atbilstoši iegūtajai izglītībai iegūst inženiera ķīmiķa vietu ministrijas bruņojuma nodaļā. Paralēli darbam šajā valsts iestādē 1927. gada septembrī Antons nolemj izmēģināt spēkus biznesā un izveido savu privāto ķīmiski tehnisko laboratoriju. Lai visā pilnībā nodotos savam uzņēmumam, 1928. gada rudenī atstāj darbu ministrijā.

Uzņēmums — tas skan pretenciozi. Cik liels ir Antona lolojums? Kā iegūts starta kapitāls? Lai runā pats īpašnieks. Latvijas Valsts arhīvā Antona Rimeika krimināllietā (saistībā ar izsūtīšanu 1941. gada 14. jūnijā, bet par to vēlāk) glabājas viņa autobiogrāfija.

— Sākumā es izpildīju visus darbus laboratorijā. Pats biju strādnieks, grāmatvedis, pats pārdevu preci utt. Personisko līdzekļu sākumam nebija. Naudu aizņēmos no māsas un dažās aizdevumu kasēs. Bez sievas laboratorijā strādāja vēl divi cilvēki, — raksta fabrikants.

Viņa dzīvesbiedre Vilhelmīne atklāj, ka 1927. gadā Antons saņēma valsts prēmiju par to, ka, būdams Kara ministrijas inženieris ķīmiķis, izgudrojis kādu jaunievedumu gāzmasku izgatavošanā. Prēmija deva iespēju atvērt paša ķīmisko darbnīcu — pirmais ražojums bijis apavu krēms. Pirmos divus gadus dzīvesbiedri strādājuši divatā, vēlāk viņiem pievienojās Antona māsas un pamazām pieņemti citi darbinieki.

Darbi sokas, tāpēc 1930. gadā Marijas ielas 42. nama pagraba telpās Rimeika uzņēmumam kļūst par šauru. Viņš pārceļ fabriku uz Lāčplēša ielu 30. Ar katru gadu uzņēmums paplašinās, tā nu 1935. gadā Antons iegādājas zemi Lāčplēša ielā 41 un 1938. gadā sāk būvēt jaunu piecstāvu akmens namu fabrikai. 1939. gadā fabrika darbojas jau jaunajās telpās.

Fabrikā, kur acis žilbst

— Kad ieejam tūbu fabrikā, acis apžilbst, skatoties sidrabainās alvas plāksnēs. Lielas mašīnas kā fantastiski melni polīpi vai milzu vēži, čaklu strādnieku vadītas, te astoņās stundās var saražot līdz 5000 alvas un svina tūbu, kuras tad tālāk tiek nogādātas otrā fabrikā. Tur pagatavo zobu un sejas krēmu, ziepju un sveču masu, kas vārās varenos grāpjos kā kāda dīvaina zupa. Vienā istabā vāra stearīna un parafīna masu. To tad salej mašīnā, kur masa sasalst un ievelk sevī daktis — un svece gatava. Nepaiet vairs ilgs laiks, kad tā spulgo porcelāna vai sudraba, vai arī Latgales māla svečturī. Otrā istabā vārās ziepju biezputra, bet vispatīkamāk ir uzkavēties zobu krēma vārāmās telpās. Tur atsvaidzinādama smaržo piparmētra, un strādnieces, spodri balti tērptas, darbojas ap gaišo masu. Turpat ir arī laboratorija, kas ar savām dažādu eļļu pudelītēm saldo smaržu vēl daudzkārt pavairo. Beidzot noliktavas telpas parāda visu to bagātību, ko saražo šī fabrika. Tūkstošiem zilu kārbiņu ar zobu krēmu vai baltām un krāsainām svecēm liecina, ka te arvien valda rosība un ka šīm precēm ir tiešām liels pieprasījums, — apraksta Ēriks Ādamsons.

1940. gada 7. augustā Antona Rimeika lolojumu padomju vara nacionalizē un nosauc par ķīmisko, sveču un tūbiņu fabriku Mētra. Tobrīd fabrikā bez paša Antona strādā divi inženieri ķīmiķi un apmēram 65 strādnieki un kalpotāji. 2. oktobrī bijušajam īpašniekam jaunā vara atvēl pašam to vadīt. 1941. gada 10. jūnijā jau tapis lēmums par Antona Rimeika apcietināšanu. Fabrikas kapitāla vērtība tobrīd lēsta 500 000 latu apjomā. Fabrikas apgrozījums gadā — 400 000 — 500 000 latu. Rimeikam pieder vasarnīca Ādažu pagastā un vieglā automašīna.

Antonu Rimeiku arestē 14. jūnijā. Raugi, strādniekus ekspluatējis un sabiedriski aktīvs cilvēks bijis. Tas padomju varas acīs — noziegums. Tā tiesāja uzņēmēju arī par to, ka no 1933. gada viņš darbojās aizsargu organizācijā. Bijis arī studentu korporācijas Tālavija filistru biedrībā, Inženieru biedrībā, Mednieku biedrībā. No 1930. gada — Rīgas rūpniecības biedrībā. No 1936. līdz 1940. gadam — Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras biedra kandidāts. Par to, ka apbalvots ar ordeni Par Latvijas atbrīvošanu, Triju Zvaigžņu ordeni (1932), Atzinības Krustu (1938), Aizsargu Atzinības Krustu (1939).

Antonu Rimeiku konvojē uz Usoļlagu, izsūta arī viņa ģimeni. 1942. gada 5. februārī uzņēmēju notiesā, piespriežot nāves sodu un piemērojot mantas konfiskāciju. 17. maijā nāves sods tiek izpildīts. 1956. gadā, kad vīra un tēva likteni uzdrošinās noskaidrot viņa dzīvesbiedre Vilhelmīne un dēls Valdis, VDK tiek dots rīkojums Rimeika dokumentos atzīmēt, ka viņš miris 1945. gada 30. jūnijā no sirds sklerozes. šos melus 1956. gada 10. aprīlī paziņo ģimenei. 1964. gadā tuvinieki vēlas panākt un panāk Antona Rimeika reabilitāciju. Tajā pašā gadā Latvijas PSR Augstākās Tiesas krimināllietu kolēģija izbeidz krimināllietu un atceļ 1942. gada 18. aprīļa lēmumu, kuru izpildot Antons Rimeiks tika nošauts.

Padomju vara parfimērijas ražotājus apvienoja mums zināmajā uzņēmumā Dzintars. Tur ieplūdināts arī uzņēmīgā Antona Rimeika mūža darbs.

Raksta tapšanā izmantoti Latvijas Valsts arhīva dokumenti.

picturegallery.2cb2a510-a2ca-472c-8c78-206ea9975048

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Kriss Normens Rīgā un Daugavpilī prezentēs savu jauno albumu Junction 55

Db.lv, 26.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā un Daugavpilī notiks neaizmirstami “Smokie” leģendārās oriģinālbalss Krisa Normena koncerti viņa grupas pavadībā.

Dziedātājs izpildīs ne tikai “zelta” hitus, bet arī prezentēs Latvijas iedzīvotājiem dziesmas no sava jaunā albuma “Junction 55”, kas iznāks 2024. gada pavasarī.

Svētku noskaņu vairos pozitīvs lādiņš, ar kuru pirms leģendas uzstāšanās dalīsies 80. gadu diskotēku zvaigzne grupa “Ottawan”. Poproka leģenda Kriss Normens vienu koncertu sniegs 2024. gada 5. martā Rīgā (Arēnā “Rīga”) un Daugavpilī 2024. gada 9. martā (Daugavpils Olimpiskajā centrā). Biļešu izplatītājs - www.bilesuparadize.lv

Mūzikas fanus visā pasaulē nav īpaši nepieciešams daudz iepazīstināt ar Krisu Normenu. Viņa īpašās aizsmakušās balss dēļ grupa "Kidness", pēc grupas menedžeru ieteikuma, savulaik tika pārdēvēta par "Smokey" un vēlāk par "Smokie".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts Policija pēdējā laikā regulāri saņem sūdzības par krāpšanas gadījumiem, ņemot elektroniskos kredītus uz citas personas vārda, informē policijas pārstāvji. Ņemot to vērā, izstrādāts pakalpojums, kas turpmāk varētu iegrožot šādu pārkāpumu izplatību.

«Šim nozieguma veidam varētu būt augsta latentitāte: cilvēki bieži vien par notikušo izvēlas policijai neziņot, jo jūtas vainīgi, ka paši labprātīgi kādam ir iedevuši savus datus, tostarp internetbankas pieejas kodus un paroles, saka Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Preses un sabiedrisko attiecību sektora vadītājs Toms Sadovskis. Policija gan aicina upurus nebaidīties un par krāpšanas gadījumiem ziņot policijā, jo kredītu krāpnieki ir sava aroda profesionāļi, kas atrod pieeju dažādiem cilvēkiem dažādās dzīves situācijās.

Leģendas, ko noziedznieki izmanto krāpšanā, ir dažādas. «Viena leģendu grupa ir saistīta ar solījumiem pieņemt darbā. Šajos gadījumos cilvēkam tiek teikts, ka, lai sagatavotu darba līgumu vai izmaksātu algu, ir nepieciešams zināt internetbankas pieejas kodu. Leģendai notic cilvēki, kuri minimāli lieto internetbanku un nepārzina tās darbību. Otra leģendu grupa ir saistīta ar konta izīrēšanas pakalpojumu, orientējoties uz cilvēkiem, kuri zina internetbankas darbības pamatprincipus. Šajos gadījumos upuris notic krāpnieka stāstam par tīra konta nepieciešamību, piemēram, prasītājs stāsta, ka VID nobloķējis viņa kontu un tāpēc nav, kur ieskaitīt naudu u.tml. Par palīdzēšanu parasti tiek solīti 10 – 20 lati mēnesī,» krāpnieku leģendas skaidro T. Sadovskis. Līdzās krāpniecībai ar labprātīgi nodotiem datiem, pastāv arī krāpniecība ar zagtiem datiem, bet tā ir mazāk izplatīta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Ingman sāk ražot Latvijas leģendas

Sandra Dieziņa, 11.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Ingman Saldējums, investējot 20 tūkstošus Ls, sācis ražot jaunu salējumu Latvijas leģendas.

Jaunie saldējumi izstrādāti, balstoties uz latviešu nacionālo garšu īpatnībām. Jaunajā sērijā ir trīs veidu saldējumi – ar rupjmaizes kārtojuma, ābolkūkas - kanēļa un konfektes Gotiņa garšām. Jaunās saldējumu sērijas ražošanā izmantotas tādas sastāvdaļas kā īsts krējums, Lāči rupjmaize un Pure Food ievārījumi. Latvijas leģendas saldējumi šobrīd pieejami ģimenes iepakojumos.

Ingman Saldējums ir Somijā populārā ģimenes uzņēmuma Ingman Ice Cream Oy Ab meitas uzņēmums. Ingman grupas uzņēmumi darbojas Somijā, Zviedrijā, Latvijā, Igaunijā, Lietuvā un Baltkrievijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cenas oktobrī piedzīvojušas straujāko kritumu mēneša laikā pēdējos 25 gados, raksta laikraksts Dienas bizness.Cenu kritums sasniedz rekordu

Iepriekšējā mēnesī Amerikas vieglās naftas WTI cena nākotnes darījumiem pazeminājās par 32.6%, kas nav noticis kopš melnā zelta tirdzniecības sākuma Ņujorkas biržā 1983. gadā. Kā galvenais iemesls tam tiek minēts recesijas sākums ASV (sk.Db 3.11,), kā dēļ pieprasījums pēc ogļūdeņražiem to lielākajā patērētājekonomikā krītas. Naftas patēriņš rūk arī Eiropā.

Kā vēl viens iemesls krasajam naftas cenu kritumam oktobrī tiek minēta arī panika tirgū - investori masveidā izņem no tā naudu. "Problēmu avots ir spekulācijas ar naftu. Dažbrīd, kad naftas fiziskais piedāvājums bija 67 miljoni barelu dienā, tirdzniecības apgrozījums pārsniedza trīs miljardus barelu," nesen sašutumu pauda naftas karteļa OPEC ģenerālsekretārs Abdala al Badri. "Viņi pārdeva naftu, kuras nebija, un tas turpinājās vairākus gadus," viņš teica.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielu un ar labu reputāciju apveltītu ASV banku kraha sekas nu sasniegušas ne tikai Eiropu, bet arī Latviju.

Kamēr vairākās vecajās ES valstīs valdības jau spiestas ķerties pie banku nacionalizācijas un veikt dažādus pasākumus situācijas stabilizēšanai, Latvijā arvien lielākus apmērus uzņem baumas par to, ka banku krīze var skart arī lielāko Latvijas banku - Swedbank, kas vēl nesen bija pazīstama kā Hansabanka. Db viedoklis: ASV banku kraha atskaņas sasniedz arī Latviju

Diemžēl jāatzīst, nav pārsteigums, ka dažs LatvijDb viedoklis: ASV banku kraha atskaņas sasniedz arī Latvijuas iedzīvotājs un uzņēmums pauž vēlmi izņemt Swedbank noguldītos līdzekļus, bet citi aktīvi spriedelē - nez, cik nopietna īsti ir situācija. Latvijas iedzīvotājiem vēl svaigā atmiņā banku krīze pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu vidū, kad savus noguldījumus zaudēja daudzi tūkstoši cilvēku. Ikdienas plašsaziņas līdzekļos izskanošā informācija par kredītiestāžu krīzi citās, daudz turīgākās valstīs, protams, situāciju vēl vairāk sakarsē, jo īpaši tādēļ, ka situācija Latvijas nekustamo īpašumu tirgū rada nopietnas bažas par iespējamu hipotekārās kreditēšanas krīzi - kredīti daudzos gadījumos izsniegti pret ķīlām, kuru tirgus vērtība ir samazinājusies.

Komentāri

Pievienot komentāru
Fin-tech

Revolut piesaista 250 miljonus dolāru

Anda Asere, 26.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar šo investīciju Londonā dibinātās finanšu tehnoloģiju kompānijas vērtība ir izaugusi līdz 1,7 miljardiem dolāru, mazāk nekā gada laikā pieaugot piecas reizes.

Tādējādi Revolut ierindojas to Eiropas kompāniju sarakstā, kas visstraujāk sasniegušas t.s. vienradža statusu, kad jaunuzņēmuma vērtība sasniedz miljardu dolāru.

«No Revolut dibināšanas mūsu mērķis bija visu darīt pretēji tradicionālajām bankām. Mēs veidojam pasaules līmeņa tehnoloģijas, kuras atgriež cilvēku rokās viņu finanšu kontroli. Mēs ar saviem klientiem komunicējam viņu valodā un nebaidāmies izaicināt esošo domāšanu, lai varētu turpināt ieviest inovācijas,» saka Niks Storonskijs, Revolut līdzdibinātājs un vadītājs.

Galvenais šī raunda investors ir Honkongā bāzētā riska kapitāla kompānija DST Global, kas kompānijā iegulda kopā ar citiem Silīcijas ielejas augstākā līmeņa investoriem – Index Ventures un Ribbit Capital. Kopā ar šo investīciju, trīs gadu laikā no kompānijas dibināšanas Revolut kopā ir piesaistījusi 340 miljonus ASV dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bez pārējo reģionu darbaspēka importa Rīgai un Pierīgai neiztikt.

Rīga un Pierīga bez darbaspēka «importa» no laukiem, kur sociāli ekonomiskās sistēmas maiņas rezultātā daudz darba vietu ir pazudušas, bet jaunradītās nespēj visiem darbspējīgajiem nodrošināt darba iespējas. Par to liecina Dienas Biznesa veiktais pētījums par darba vietu pieejamību pašvaldībās, izmantojot Centrālās statistikas pārvaldes datus par aizņemtajām darba vietām šā gada otrajā ceturksnī un iedzīvotāju skaitu darbspējas vecumā (15–61 gads). Aprēķinātais darba vietu pieejamības indekss tikai kārtējo reizi apliecina reģionālās attīstības svarīgo jautājumu.

Rēķinot, ka statistika darbspējīgo vecumā iekļauj arī vidusskolēnus, profesionālās izglītības iestāžu audzēkņus, kā arī augstskolu studentus, var diezgan droši prognozēt, ka Rīgā un Pierīgā darbaspēka deficīts attiecībā pret šajās pašvaldībās dzīvojošajiem (deklarētajiem) darbspējas vecuma iedzīvotājiem ir vēl iespaidīgāks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Degviela 100 km braucienam: cik ilgi jāstrādā Latvijā, Bulgārijā vai Dānijā?

Latauto.lv izplatīts aprēķins, 17.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cik stundu Latvijā jāstrādā, lai nopelnītu degvielu 100 km braucienam? Vai latviešiem jāstrādā vairāk nekā lietuviešiem, igauņiem, dāņiem vai bulgāriem?

Vidējā alga Latvijā ir 557 EUR, bet dīzeļdegvielas cena – 1,11 EUR litrā. Vēloties veikt 100 km attālumu ar automašīnu, kam nepieciešami 7 litri dīzeļdegvielas, latvietim jānopelna 7,70 EUR.

Jūlijā Latvijā ir 23 darba dienas (184 stundas), un tas nozīmē, ka latvietis, kas saņem vidējo atalgojumu, stundā nopelna 3 EUR.

«Vēloties nobraukt 100 kilometrus, latvietim jāstrādā 2,5 stundas. Salīdzinot ar citām Eiropas Savienības valstīm, latvietim jāstrādā mazāk nekā lietuvietim vai bulgāram, taču ievērojami vairāk nekā dānim vai igaunim,» rēķina Andris Mālnieks, LATAUTO.lv pārdošanas vadītājs.

Piemēram, Dānijā vidējā alga, atskaitot nodokļus, šobrīd sasniedz 3122 EUR. Tas ir gandrīz sešas reizes vairāk nekā Latvijā, bet litrs dīzeļdegvielas Dānijā ir tikai par 0,18 EUR dārgāks (1,29 EUR). Dānis stundā nopelna 17 EUR, tātad 100 kilometru brauciens, izmantojot 7 litrus dīzeļdegvielas, viņam izmaksā 9,03 EUR. Lai veiktu tādu pašu braucienu, dānim pietiek strādāt mazāk nekā stundu, t.i., trīs reizes mazāk nekā latvietim.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Staburadze" ir vadošais konditorejas zīmols Latvijā, kas 2020. gadā atzīmē 110 gadu jubileju. Zīmola meistari ikdienas izgatavo aptuveni 13 līdz 17 tūkstošus produktu, no kuriem daļa tiek eksportēta uz kādu no astoņām pasaules valstīm.

Kopš zīmola pirmsākumiem un arī šodien viss "Staburadzes" sortiments, kura klāstu veido vairāk nekā 80 tortes, kūkas, kūciņas, kēksi un citi saldie un sāļie konditorejas izstrādājumi, tiek radīts ar prasmīgu meistaru rokām. Zīmola nosaukums cēlies no Latvijas leģendas ar dziļām un senām saknēm – Staburadzes. Teiksma par dievību, kas dzīvojusi stāvā klintī Daugavas krastā, izskan mūsu nacionālajā eposā "Lāčplēsis". Arī zīmols "Staburadze" iedzīvina senas Latvijas tradīcijas, stāstu par mīlestību, pieredzi un meistarību.

Saimnieka dēla uzņēmums

Konditorejas zīmola pirmsākumi meklējami 19.gadsimta sākumā, ko iedibināja pazīstamais tautsaimnieks, rūpnieks un sabiedriskais darbinieks Vilhelms Ķuze (1875-1941). Vilhelms Ķuze dzimis 1875. gada 6.septembrī Zaubes pagastā Inģistēnos, četru bērnu ģimenē. Vilhelma tēvs Kārlis Ķuze nodarbojies ar tirdzniecību – pircis un pārdevis, no sākuma gan nopirkto preci pārstrādājot tālāk. Ap 1885. gadu Kārlis Ķuze izbūvēja otru dzīvojamo ēku un saimniecības ēkas, lai iegūtu papildus līdzekļus. Divus gadus šo ēku iznomāja maiznieks Strazdiņš. Pēc tam, kad viņš pārtrauca nomāt ēkas, Kārlis Ķuze algoja maiznieka zeļļus, kuru uzraudzībā strādāja visa ģimene (sadalot laiku ar lauksaimniecību). Ar laiku darbu pilnībā pārņēma Kārlis Ķuze. Lieli palīgi darbā ceptuvē bija arī abi Kārļa dēli – Jānis un Vilhelms, kas bija labi apguvuši maiznieka amatu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

ASV un Ķīnas ekonomiskā simbioze jeb Toma un Džerija spēles

ArcaPay, 16.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūs, visticamāk, pazīstat Tomu un Džeriju – divus ikoniskus animācijas seriāla tēlus. Viņi nepārtraukti cīnās viens ar otru, bet arī nespēj iztikt viens bez otra. Tā ir simbioze, kas nekad nespēs uzplaukt, taču to nevar arī pārtraukt, jo tā sniedz taustāmu labumu. Gluži tāpat kā kaķa un peles spēles starp ASV un Ķīnu.

Divas pasaules lielākās ekonomikas savā starpā konkurē un konfliktē, taču tās arī sadarbojas un veic tirdzniecības darījumus. Galvenie domstarpību un spriedzes avoti starp šiem milžiem ir cilvēktiesību un ģeopolitikas jomā. Tas savukārt ietekmē tirdzniecību un tehnoloģijas.

Liekas, ka vēl nesen ASV un Ķīnas tandēms šķita viens no veiksmīgākajiem starpvalstu sadarbības un valstu attīstības paātrināšanas piemēriem. Tagad, kad katra valsts cenšas iegūt priekšrocības pār otru, izmantojot tarifus, sankcijas, aizliegumus un citus līdzekļus, šī aina šķiet tāla un gandrīz neticama.

Ko dara Toms vai Džerijs, ja viņiem cīņā neveicas? Jā, viņi dodas meklēt sabiedrotos. Tāpat kā ASV un Ķīna - tās cenšas ietekmēt un pārliecināt citas valstis pievienoties tām, piedāvājot dažādus stimulus, palīdzību un dažādu veidu savienības. Dažas, acīmredzot, zem paklāja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Izložu un azartspēļu sektora ieņēmumi – 43 miljoni eiro

Žanete Hāka, 06.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada 1.ceturkšņa ieņēmumi azartspēļu un izložu nozarē salīdzinājumā ar iepriekšējā gada līdzīgu periodu uzrāda ļoti nelielu kāpumu – 3,9% un sasniedz 43 miljonus eiro, liecina Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas dati.

Ieņēmumi no lielākās azartspēļu daļas – azartspēļu automātiem – pieauguši tikai par 1,7%, no spēļu galdiem ieņēmumi pieauguši par 8,4%, bet visbūtiskāk ieņēmumi pieauguši no interaktīvo azartspēļu organizēšanas – par 92,2% un sasniedz 937 tūkstošus eiro.

Ja šos pašus rādītājus salīdzina ar iepriekšējo ceturksni, tad nozares ieņēmumos vērojams būtisks kritums, ko varētu ietekmēt eiro ieviešana, un kas atstāj ietekmi uz spēlētāju paradumiem piedalīties spēlē ar noteiktas nominācijas naudas zīmēm un monētām. Šajā gadījumā ieņēmumi no azartspēlēm veido 86,8% no 2013.gada 4.ceturkšņa ieņēmumiem, tajā skaitā, ieņēmumi no azartspēļu automātiem tikai 84,8% no iepriekšējā ceturkšņa ieņēmumiem. Ieņēmumi no spēļu galdiem nav būtiski samazinājušies, jo vērojams kazino apmeklējumu skaita pieaugums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” rezultāti liecina, ka ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2022. gadā saglabājies gandrīz 2021. gada līmenī: 26,5% no IKP, samazinoties tikai par -0,1 procentpunktiem.

Salīdzinoši būtiskāk ēnu ekonomika ir mazinājusies Igaunijā, savukārt Lietuvā vērojams ēnu ekonomikas apjoma pieaugums.

Atbilstoši ēnu ekonomikas indeksa aprēķiniem, kas tiek veikti Baltijas valstīs kopš 2009. gada, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā kopš 2016. gada, ar nelielu izņēmumu 2019. gadā, ir bijis ar pieaugošu tendenci: 20,7% no IKP 2016. gadā, 24,2% no IKP 2018. gadā, 25,5% no IKP 2020. gadā. 2021. gadā ēnu ekonomika Latvijā pieauga līdz 26,6% no IKP, bet 2022. gadā pavisam nedaudz mazinājās, sasniedzot 26,5% no IKP.

Salīdzinoši vairāk ēnu ekonomikas apjoms 2022. gadā ir mazinājies Igaunijā: par 1.0 procentpunktiem, salīdzinot ar 2021. gadu, sasniedzot 18,0% no IKP. Savukārt Lietuvā 2022. gadā ēnu ekonomikas apjoms ir pieaudzis par 2,7 procentpunktiem un sasniedz 25,8% no IKP. Lietuvā šis ir augstākais ēnu ekonomikas apjoma rādītājs kopš 2009. gada, kad tika uzsākts ēnu ekonomikas Baltijas valstīs pētījums. Kopumā, jaunākie pētījuma rezultāti norāda, ka ēnu ekonomikas apjoms Lietuvā ir pietuvinājies ēnu ekonomikas līmenim Latvijā, savukārt Igaunijā ēnu ekonomika ir izteikti mazāka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darbaspēka pieejamības un prasmju attīstībai, industriālajai infrastruktūrai, inovācijas veicināšanai, finanšu pieejamībai un energoresursu izmaksu samazināšanai - tās ir galvenās nozares, kurām periodā līdz 2020. gadam sola novirzīt pusmiljardu latu.

Nacionālās industriālās politikas īstenošanai un modernas rūpniecības un pakalpojumu industrijas attīstībai Latvijā plānots piešķirt vismaz 540 miljoni latu, no kuriem būtiskāko daļu veidos Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu finansējums, šodien žurnālistiem sacīja ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.

Nacionālās industriālās politikas ietvaros Ekonomikas ministrijas īstenotajām aktivitātēm plānots novirzīt aptuveni 370 miljonus latu.

Tāpat caur Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas īstenotajām aktivitātēm vismaz 170 miljonus latu plānots investēt industriālo zonu izveidē un atjaunošanā Latvijas reģionos, sacīja D. Pavļuts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Profesionālās civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (PCTA) ir viens no apdrošināšanas veidiem, kas īpaši strauju attīstību piedzīvojis pēdējā desmitgadē. Eiropā savu profesionālo atbildību jau izvēlas apdrošināt vairāk nekā 500 dažādu profesiju pārstāvji, kamēr Latvijā pieprasījums pēc šī pakalpojuma būtiski palielinājies vien pēdējā laikā.

«PCTA apdrošināšana nodrošina profesionālo pakalpojumu sniedzējiem iespēju pasargāt sevi no neparedzētiem finansiālajiem zaudējumiem, kas potenciāli varētu tikt radīti klientiem vai citām personām kļūdas vai nolaidības dēļ. Apdrošinātāja izaicinājums ir piedāvāt piemērotāko pakalpojumu, kas patiesi visprecīzāk atbilst katras profesijas specifikai,» skaidro Viktorija Antropova, apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) īpašuma un speciālo produktu pārvaldes produktu vadītāja, norādot, ka pieprasījums pēc šī pakalpojuma turpina palielināties arī Latvijā.

«Katru gadu pieaug izdoto polišu skaits, tiek paplašināti segumi un apdrošināšanas darbības teritorijas. Saskaņā ar Latvijas likumdošanu PCTA apdrošināšana šobrīd ir obligāta 14 profesiju pārstāvjiem, un ar katru gadu šis saraksts tiek papildināts,» stāsta V.Antropova.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajā pusgadā AS Latvenergo koncerna ieņēmumi ir 450,2 milj. eiro, kas ir par 6 % mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn, liecina uzņēmuma paziņojums Nasdaq Riga.

Savukārt koncerna EBITDA ir 187,5 milj. eiro, kas ir par 12 % mazāk nekā pagājušajā gadā. Koncernā saražotās elektroenerģijas apjoms ir sasniedzis 3 139 GWh (gigavatstundas).

Latvenergo koncerns 2018. gada pirmajā pusgadā ir efektīvi reaģējis uz elektroenerģijas tirgus situāciju un apliecinājis savu ražotņu nozīmi ne tikai Latvijas, bet arī Baltijas valstu mērogā. 2018. gada pirmajos sešos mēnešos koncernā ir saražotas 3 139 GWh elektroenerģijas, būtiski palielinot Rīgas TEC izstrādi – par 29% un sasniedzot 1 135 GWh. Tādējādi Rīgas TEC ir nodrošinājušas reģionu ar nepieciešamo elektroenerģiju apstākļos, kad tirgū bija novērojams sausā un siltā laika izraisītais hidroenerģijas izstrādes samazinājums. Klimatiskie apstākļi nelabvēlīgi ietekmēja arī Daugavas HES izstrādi – līdz ar zemāku pieteci, tā ir samazinājusies par 12 %, salīdzinot ar pagājušo gadu, un ir 1 977 GWh. Tomēr, neskatoties uz Daugavas HES izstrādes samazinājumu, no atjaunīgajiem resursiem izstrādātā elektroenerģija veido 63 % no kopējā saražotā apjoma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iesaka Laila Vārtukapteine, Elvi Latvija komercdirektore: Gruzijā dzīvoju no 2006. līdz 2008. gadam, kad tur bijām iecerējuši attīstīt mazumtirdzniecības tīklu. Politiskās situācijas dēļ šajā valstī darbība tika pārtraukta. Kopš tā laika Gruzijā jau kā tūriste esmu atgriezusies divas reizes.

Pēdējos gados šī valsts attīstības ziņā ir spērusi milzīgus soļus uz priekšu; tūristiem tā ir kļuvusi saistošāka – pilsētās restaurētas ēkas un tilti, labiekārtoti parki, ir izbūvēti un atjaunoti ceļi, tostarp tie, kas ved kalnos. Tiesa, līdz ar šīm pārmaiņām Gruzija sākusi zaudēt autentiskumu, savu senatnes elpu, nedaudz sāk līdzināties rietumiem.

Kad turp braukt?

Vasarā Gruzijā ir liela svelme, tomēr augusts ir pateicīgs mēnesis, kad apmeklēt šo valsti, jo tad nobaudāms plašs augļu un dārzeņu klāsts, garšas ziņā tie krietni pārspēj mūsējos. Augustā ir arī vīnogu ražas laiks, tādēļ ir vērts doties uz Kahetiju, kur ir milzīgas vīnogulāju plantācijas. Vīnogu vākšana nav romantiska pastaiga pa lauku, tas ir fiziski smags darbs, turklāt plantācijā, kur vīnogulāji ir augstāki par cilvēka augumu, ir ļoti karsti – tur nevar sajust vēja pūsmu. Protams, to atsver gardo ogu nobaudīšana. Vīna darīšanai tiek audzētas speciālas vīnogu šķirnes, ogas ir ļoti saldas, šķiet pat pārcukurotas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažu aktīvu vērtība līdz ar pandēmiju piedzīvojusi gluži vai kosmisku pieaugumu. Šajā sarakstā pēdējo dienu laikā jāmin virtuālā valūta Dogecoin, kuras cena kopš aprīļa pirmās puses palēkusies teju par 500% un sasniegusi 40 ASV dolāru centu atzīmi.

Jāpiebilst, ka vēl pagājušā gada beigās šī virtuālā veidojuma vērtība tās tirdzniecības vietnēs internetā bija nepilns pus ASV dolāra cents. Tas nozīmē, ka kopš tā brīža cenas pieaugums mērāms jau gandrīz 10 tūkst. procentu apmērā.

Faktiski virtuālajai valūtai, kas sākotnēji tika radīta kā joks un satīra par esošo situāciju virtuālo valūtu frontē (pamatā par to pašu bitkoinu), nu pavisam reāli tiek piešķirta arvien lielāka vērtība. Šī veidojuma mīšanā iesaistoties arvien plašākai cilvēku masai, manāmas prognozēs, ka tā cena jau drīz vien aizsniegsies līdz vesela ASV dolāra un pēc tam – 10 ASV dolāru atzīmei. Jau tagad Dogecoin kapitalizācija pārsniedz, piemēram, autoražošanas leģendas – uzņēmuma Ford – kapitalizāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

FOTO: Jaunā izklaides vietā Vecrīgā iegulda 150 tūkstošus eiro

Lelde Petrāne, 30.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vecrīgā, telpās, kur iepriekš atradies naktsklubs, atvērta jauna izklaides vieta ģimenēm - galerija "Fantasy", kas izveidota sadarbībā ar leļļu mākslinieci Vladlenu.

Kopumā galerijā ir vairāk nekā 60 dažādu izmēru lelles, kas iekārtotas ekspozīcijās, aptverot trīs dažādu tematiku kolekcijas: latviešu stāsti un pasakas, pasaules mīti un leģendas, spoku stāsti.

Kopumā "Fantasy" izveidē - telpu pielāgošanā un iekārtošanā, kā arī ekspozīcijās ieguldīti aptuveni 150 000 eiro.

"Fantasy" īpašniecei "Latvian amusement agency" pieder vēl divas izklaides vietas Latvijā - izklaides parks "Avārijas brigāde" un izklaides centrs "ABpark Spice Home".

""Fantasy" ideja dažādos iespējamajos izpildījumos virmoja jau sen. Izpētot dažādus daļēji līdzīgus projektus citās valstīs, iegūstot vērtīgas idejas un mēģinot atrast savu nišu, tapa esošais galerijas modelis, kas ir vizuāli ļoti atšķirīgs no pārējā piedāvājuma, ko šobrīd iespējams aplūkot citos tūrisma objektos. Var droši teikt, ka no projekta idejas pirmsākumiem apritējuši jau aptuveni divi gadi. Tāpat kā citos projektos, bija svarīgi šo vietu izveidot tā, lai to var apmeklēt visa ģimene un lai tas reizē būtu krāšņi, interesanti, izzinoši un arī liela daļa redzēto tēlu būtu atpazīstama dažādām paaudzēm," stāsta "Latvian amusement agency" īpašnieks Mārtiņš Brezauckis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Tallink domā izvērsties arī viesnīcu un mazumtirdzniecības jomās

Egons Mudulis, 18.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tallink liek uzsvaru uz jaunu, efektīvu floti; pamatbiznesu – jūras pārvadājumus – saglabās, bet domā par izvēršanos arī viesnīcu un mazumtirdzniecības jomās.

To sarunā ar Dienas Biznesu norāda AS Tallink Grupp valdes priekšsēdētājs Pāvo Nogene (Paavo Nõgene). Kompānija šogad atzīmē 30. jubileju, bet Rīgas‒Stokholmas līnijai paliek 13 gadi.

Fragments no intervijas

airBaltic tiek saukts par Latvijas nacionālo lidsabiedrību. Kā Tallink tiek uztverts Igaunijā, kā cilvēki to uzlūko?

Patiesībā Tallink ir lielākā Igaunijas kompānija ar 950 milj. eiro ieņēmumiem pērn. Esam lielākais darba devējs. Kompānijai ir 7500 darbinieku, esam labākais darba devējs privātajā sektorā, kā pērn atklāja (Kantar Emor) pētījums. Pirmo vietu kopumā ieņēma valstij piederošā enerģētikas kompānija Eesti Energia. Tallink ir sava veida nacionālais mantojums. Uzņēmums attīstījās ļoti strauji, 2006. gadā Tallink nopirka Silja Line – somu nacionālo mantojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Himna ir jādzied

Silvestrs Savickis, [email protected], 05.02.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik pa laikam masu saziņas līdzekļu slejās tiek iztirzāta tēma par Rīgas un Latvijas kā tūrisma citadeles popularizēšanu. Top skanējumu ieguva Rīgas pašvaldības un aviokompānijas Air Baltic projekts Live Riga, kura adresāti meklējami ārzemēs, kā arī, gandrīz vienlaicīgi, Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) realizētā kampaņa Redzi, Latvija runā, kas primāri ir vērsta uz vietējo tirgu.

Pirms pāris gadiem Ēriks Stendzenieks paziņoja, ka viss līdz šim no valsts tūrisma kūrētāju un Latvijas Institūta puses darītais ir kaķiem un piedāvāja savu stāstu versiju kampaņā youwontbelieveit, kur figurēja tādi objekti kā Jūrkalnes zilā govs, aerodiums, Pedvāles muzejs, dziesmu svētki u.c. Pilnībā piekrītu, ka potenciālie ārzemju tūristi brauks skatīties atšķirīgas no citviet pasaulē redzētajām, interesantas un, galvenais, konkrētas lietas. Arī mēs taču braucam uz Romu skatīties konkrētu Trevi strūklaku, bet uz Ķīnu – Lielo mūri un pēc tam tikai apgūt vēstures leģendas.

Katra no kampaņām ir izraisījusi gan pozitīvu vērtējumu, gan kritikas gūzmu un tas ir tikai labi. Diskusijas veicina kvalitāti. Tomēr būtisks ir jautājums, kur gan šīs visas tūrisma veicināšanas aktivitātes paliek? Kādu brīdi, kritikas krustugunīs, tās tiek apspriestas publiskajā telpā, bet tad pazūd no ierindas latvieša dienas kārtības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pieaug pieprasījums pēc organizētiem braucieniem grupām zinošu dabas gidu pavadībā. To atzina DB un Tūrisma Attīstības valsts aģentūras (TAVA) organizētās diskusijas dalībnieki. Dabas tūrisms valsts stratēģijās ierakstīts kā viens no perspektīvākajiem un attīstāmākajiem tūrisma virzieniem, bet ir lietas, kas uzņēmējuprāt, vēl būtu jāsakārto.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikā, kad ārvalstu tūrisma iespējas ir ierobežotas, ceļojumu aģentūra un muzejs piedāvā jaunus un radošus risinājumus, lai paplašinātu Latvijas iedzīvotāju izklaides iespējas un padarītu interesantāku divu metru distancēšanos.

Vīruss nespēj nogalināt zinātkāri un piedzīvojumu garu, ir pārliecinātas SIA "A-Sono" un zīmola "FaceLatvia" līdzīpašnieces un Rīgas gides Iveta Vanaga un Zanda Šēna. Viņām krīzes laiks ir pavēris iespēju izstrādāt vairākus jaunus produktus, par kuriem ticis domāts jau sen, bet nav pieticis laika tos īstenot.

"Rīgas gidu realitāte vismaz uz nākamo gadu ir - fiziskā distancēšanās un fokuss uz Latvijas iekšzemes un Baltijas valstu tūrismu. Tādējādi pavisam loģiski nonācām pie jauna Vecrīgas maršruta Latvijas iedzīvotājiem - privātas tūres "Zudušās Vecrīgas pēdās", pievēršoties tām zīmēm, kurām ikdienā mēdzam paiet garām, pat nenojaušot, ka tās mums stāsta par Rīgu, kāda tā bijusi sensenos laikos. Tāpat radījām arī digitālos Rīgas maršrutus - spēles, kuras var spēlēt ar telefonu jebkurā izdevīgā laikā," stāsta I. Vanaga.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Stendzenieks: ekonomista profesiju vajadzētu ierindot līdzās hiromantijai

Dienas Bizness, 09.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Ekonomika nu reiz ir tā lieta, kur izteikt prognozes ir ļoti populāri, bet diemžēl bezjēdzīgi. Ekonomista profesiju vajadzētu ierindot līdzās hiromantijai, astroloģijai un homeopātijai,» uzskata reklāmists Ēriks Stendzenieks.

«Vari atvērt Financial Times un divās lappusēs izlasīt divu respektablāko pasaules ekonomistu un finanšu analītiķu diametrāli pretējas prognozes, no kurām beigās nepiepildās neviena.

Protams, Eiropa ir lielu problēmu priekšā, bet mēs savā dzīves un ekonomikas optimizēšanas režīmā esam tai piemērs. Tagad mēs esam tur, kur Francijai nāksies būt pēc 10 gadiem, un viņiem tik viegli neies, kā mums gāja,» Stendzenieks paudis intervijā žurnālam Sestdiena.

Db.lv jau vēstīja, ka eiro ieviešanas informatīvo kampaņu par 284 843 latiem īstenos pilnsabiedrība Komunikāciju aģentūra/Mooz. Jautāts, vai eiroskeptiķiem reklāmas kampaņu netaisītu, Stendzenieks, kurš pārstāv Mooz!, Sestdienai stāstījis: «Ļaudīm, kas ļoti stīvi iestājas pret kaut ko, enerģijas pietiek tikai tikmēr, kamēr ir, pret ko iestāties. Es gandrīz taisīju kampaņu eiroskeptiķiem, kad Latvija stājās ES. Mums bija vairāki «mītiņi», tikšanās. Tās gan bija grūti dēvēt par «mītiņiem» - bija tikai telpa, pilna cilvēku, kas neklausās viens otrā un runā cits caur citu, nespēj vienoties ne par ko un beigās ir spiesti izdot katrs pa mazam bukletiņam, kurā, kritizējot Eiropas Savienību, netiek piemirsts kritizēt arī pārējos eiroskeptiķus. Pēc dažiem «mītiņiem» sapratu, ka, ja noliek rindā simt pesimistus un simt optimistus, mani kaut kā velk pie optimistiem. Es tomēr esmu diezgan konstruktīvs džeks, man patīk kaut ko taisīt, nevis demolēt.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu pasaule tradicionāli lielu uzmanību pievērš tam, ko dara šīs jomas slavenības. Šajā ziņā mūsdienās, šķiet, nav lielākas leģendas par "Berkshire Hathaway" vadītāju Vorenu Bafetu. Tādējādi, ja kaut ko Bafeta kungs sarosījies darīt vai kaut vai pateikt, tad tirgus dalībnieki to mēģina ņemt vērā.

Svaigākais "Berkshire Hathaway" lēmums liecina, ka Bafets atmetis cerību laikrakstu biznesam. Proti, šonedēļ holdinga kompānija lēmusi pārdot savu šādu savu biznesu ("BH Media"), kurā ietilpst vesels lērums ar preses izdevumiem ("Tulsa World", "Richmond Times-Dispatch", "Omaha World-Herald" utt), izdevējam "Lee Enterprises". Jau 2018. gada vidū "Berkshire" nolīga šo kompāniju, lai tā pārvaldītu minētā uzņēmuma laikrakstu biznesu.

Aiziešot pa pieskari

Pēdējos gados V. Bafets pieķerts vairākos izteikumos, kas liecina, ka viņš par drukātas preses nākotni nav diez ko pārliecināts. Pats Bafets gan bieži tiek uzskatīts par kvēlu laikrakstu mīļotāju (jaunībā viņš bija arī avīžzēns), un "Berkshire Hathaway" iepriekšējos gados ik pa laikam ziņojusi par kādas lokālas izdevniecības iegādi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija ASV parāda ēnā

Neraugoties uz it kā pozitīvajām ziņām par parāda griestu palielināšanu, situācijai ir tikai pagaidu risinājums, un nav izslēgts, ka jau tuvāko gadu laikā pie šīs problēmas nāksies atgriezties atkal, neraugoties uz to, ka politiķi panākuši vienošanos - nākamo desmit gadu laikā tiks samazināti ASV tēriņi viena triljona ASV dolāru apmērā.

Krievijas baņķieru invāzija Latvijā

Krievijas baņķieru straujā aktivizēšanās pēdējā laikā Latvijas banku tirgū turpināsies, eksperti to vērtē pozitīvi. Šogad Latvijā notikuši jau vairāki darījumi, iespējams, vairāku desmitu miljonu latu apjomā, kuru rezultātā Krievijas izcelsmes kapitāls palielinājis savu ietekmi banku tirgū.

Komentāri

Pievienot komentāru