Eksperti

Nav apdrošināšanas, ej kājām!

Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs, 22.04.2015

Jaunākais izdevums

Lielāko daļu satiksmes dalībnieku jau vairs nepārsteidz LTAB paustā pārliecība – nav OCTA, ej kājām! Tāpat no savas vai citu pieredzes, arī pateicoties daudzām LTAB skaidrojošajām kampaņām, sabiedrības vairums sapratis, ka OCTA ir viens no pamatnoteikumiem, kas aizsargās ceļu satiksmes dalībnieku intereses un segs zaudējumus gan par veselībai, gan mantai nodarītajiem zaudējumiem.

Domāju, ka neviens nebūs īpaši pārsteigts arī ar ziņām par milzu izmaksām, kas Latvijas apdrošinātājiem jāizmaksā par mūsu valsts piederīgo ārvalstīs izraisītajiem negadījumiem. Arī mums tas sen vairs nav pārsteigums, jo ceļi var būt vienlīdz bīstami kā pašu mājas, tā svešumā. Tomēr šoreiz vēlos akcentēt problēmu, kas līdz ar Latvijas kļūšanu par pilntiesīgu ES dalībvalsti, kļuva par ikdienu arī mūsu valsts apdrošinātājiem un pastarpināti – visiem satiksmes dalībniekiem.

Līdz ar globalizāciju, robežu atvēršanos un brīvo darbaspēka plūsmu, simtiem tūkstoši Latvijas iedzīvotāju jau devušies un turpina doties darba, studiju vai vienkārši citādas dzīves meklējumos uz ārvalstīm. Daļa no šiem cilvēkiem ņem sev līdzi iedzīvi, tajā skaitā automašīnu. Ir tādi, kuri jau no pirmās dienas pieņem jaunās mītnes zemes likumus un noteikumus, bet ir arī tādi, kuri tīši vai netīši to nedara un turpina dzīvot pēc ierastajiem nosacījumiem un noteikumiem.

Ļoti bieži tas ir saistīts ar dažādu cenu atšķirībām starp jauno un veco mītnes valsti. Mūs, protams, visvairāk uztrauc tieši OCTA polises, kas iegādātas Latvijā, turpina pildīt savu funkciju arī autoīpašniekam vai autovadītājam atrodoties svešumā. Tas nav pretlikumīgi, ja vien autoīpašnieks jaunajā mītnes zemē uzturas terminētu laika periodu. Tomēr prakse rāda, ka daļa autoīpašnieku, kuri jaunajās mājās ārzemēs dzīvo pastāvīgi, turpina praktizēt OCTA iegādi Latvijā vai vispār to neiegādājas, šādā veidā ne vien pārkāpjot likumu, bet arī riskējot ar ievērojamiem finansiālajiem zaudējumiem.

Apzinos, ka bieži esam atgādinājuši transportlīdzekļu īpašniekiem par to, ka Latvijā OCTA cenas ir zemākas nekā ārvalstīs. Un viss manis minētais ir vēl viens apliecinājums šai apnicīgajai tēzei. Lūk, neliela statistika par vidējām OCTA polišu gada cenām tuvējās kaimiņvalstīs: Vācija – 695 EUR, Čehija – 222 EUR, Polija – 137 EUR (avots – GlobalPetrolPrices.com, 31.12.2013.). Tikmēr Latvijā uz šo brīdi - 64 EUR.

Tomēr realitātē šī īstermiņa ekonomija uz OCTA polises rēķina var pārvērsties par nepatikšanām ar ārvalsts varas pārstāvjiem un ievērojamiem neparedzētiem izdevumiem ilgtermiņā. Savā praksē nereti esam saskārušies ar bēdīgām situācijām, kad mūsu līdzpilsoņi, kas ilgstoši uzturas ārvalstīs un nav likumā noteiktā kārtībā pārreģistrējuši automašīnu, tiek sodīti ar lielām naudas summām un pat var palikt bez savas automašīnas. Ja notiek nepatīkamākais, un ārvalstīs ar tādu transportlīdzekli, kura īpašniekam nav spēkā esošas OCTA, tiek izraisīts negadījums, kurā cietuši vai bojā gājuši šīs valsts iedzīvotāji vai viņu manta, tad pret vainīgo autovadītāju tiks piemērotas konkrētās valsts tiesību normās paredzētās sankcijas. Pie kam vainīgajam, pret kuru tiks vērsta regresa prasība, jārēķinās, ka ārvalstīs vidējā atlīdzība ir par 3-4 reizes lielāka nekā Latvijā, un atlīdzinot zaudējumus cietušajam tiks piemērota attiecīgās valsts atlīdzināšanas kārtība.

Vēlos aicināt ikvienu autovadītāju, kurš uzturoties ārzemēs ilgtermiņā turpina lietot Latvijā reģistrētu transportlīdzekli, rūpīgi izvērtēt sekas, kādas var rasties neievērojot likumu un neiegādājoties OCTA attiecīgajā mītnes zemē. Vai tiešām ir vērts riskēt ar automašīnas atņemšanu, lielām soda naudām vai pat regresa prasībām par nodarītajiem zaudējumiem vairāku desmitu un pat simtu tūkstošu apmērā?

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

No LTAB Garantijas fonda atlīdzībās izmaksāti 23,13 miljoni eiro

Žanete Hāka, 14.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepilnu 19 gadu laikā no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fonda atlīdzībās izmaksāti 23,13 miljoni eiro, liecina LTAB dati.

Zaudējumu atlīdzība no Garantijas fonda tiek izmaksāta saskaņā ar OCTA likuma un starptautisko normatīvo aktu prasībām. Lielāko Garantijas fonda atlīdzību izmaksu daļu veido izmaksas par ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg), kurus ir izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas. Tāpat ievērojama daļa no Garantijas fonda izmaksām ir par CSNg cietušo personu zaudējumiem, ko CSNg rezultātā nodarījis autovadītājs, kas nav identificēts, skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka 2015.gadā Garantijas fonds par 788 apdrošināšanas gadījumiem ir pieņēmis 963 lēmumus par summu 2,24 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Vēlas uzlabot cietušo tiesības ātrāk saņemt apdrošināšanas atlīdzību

Žanete Hāka, 28.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pērnā gada rudenī iniciētajos grozījumos OCTA likumā ir paredzēts atvieglot CSNg cietušo personu tiesības ātrāk saņemt apdrošināšanas atlīdzību, informē LTAB.

Sagatavotie grozījumi paredz arī virkni citu uzlabojumu un precizējumu OCTA likumā, tādēļ ir pamats diskusijām par ierosinātājiem grozījumiem un to virzīšanu tālākai skatīšanai, un ātrākai apstiprināšanai parlamentā, stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Saeimas deputāta Jāņa Trupovnieka otrdien medijos izteiktais priekšlikums par nepieciešamību uzsākt diskusiju par grozījumiem OCTA likumā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo personu tiesības savlaicīgi saņemt apdrošināšanas atlīdzību, saskan ar LTAB jau pērnā gada rudenī iniciētajiem priekšlikumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Likvidējamā risku apdrošināšanas kompānija Balva, visticamāk, nespēs segt visas transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas prasības, sacīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

«Man ir šaubas, vai Balva varēs segt visas prasības, jo ne velti tiek kavēta līdzekļu atmaksa un kavējums paliek arvien lielāks,» sacīja Stengrevics.

Viņš atzina, ka LTAB vairākas reizes Balvai ir draudējis ar maksātnespējas pieteikuma iesniegšanu un kompānija pēc tam vienmēr kaut kādu summu ir samaksājusi. «Vairākas reizes esam draudējuši ar maksātnespējas pieteikšanu. Pēc tam gan vienmēr Garantijas fonds ir saņēmis atpakaļ kādus līdzekļus un tas savukārt ir pozitīvi. Mums jau ir arī pieredze ar to, ka savulaik bankrotēja apdrošinātājs AK Alianse un pēc tam mēs, protams, nesaņēmām neko,» minēja Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apdrošinātāji valstij un pašvaldībām atlīdzībās izmaksājuši vairāk nekā 10 miljonus eiro

Žanete Hāka, 26.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistika liecina, ka pēdējos piecos gados (no 2011.gada 1.janvāra līdz 2015.gada 31.decembrim) apdrošinātāji un LTAB valstij un pašvaldībām kompensējušas OCTA atlīdzības 10,8 miljonu eiro apmērā, informē LTAB.

Tikmēr šī gada pirmajā ceturksnī valstij un pašvaldībām atlīdzībās izmaksāti jau 0,69 miljoni eiro, kas veido 6,5% no kopējās apdrošināšanas atlīdzībās izmaksātās summas, stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

OCTA likums nosaka, ka apdrošinātāji un LTAB atlīdzina zaudējumus ne tikai CSNg rezultātā cietušajām personām, bet arī valstij un pašvaldībām par CSNg cietušo ārstēšanu un rehabilitāciju, piemēram, par ātrās neatliekamās palīdzības izsaukumu un cietušā nogādāšanu uz ārstniecības iestādi, ārstēšanu un uzturēšanu slimnīcā, veselības atjaunošanu rehabilitācijas centros, ja to nozīmējis ārsts saistībā ar CSNg gūtajām traumām un citus ar veselības uzlabošanu saistītus izdevumus. Tāpat tiek atlīdzināti valsts un pašvaldību izdevumi, kuri saistīti ar CSNg cietušo slimības lapu apmaksu, pensijām un pabalstiem invalīdiem un apgādājamiem, apbedīšanas pabalstiem, kā arī tehnisko palīglīdzekļu īri vai iegādi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija ar braukšanu bez OCTA necīnās tik drastiski kā citās valstīs, tomēr neapdrošināto automašīnu īpatsvars ir tuvu pieņemamam līmenim - apmēram 1%, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service sacīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

«Mēs gan ar neapdrošinātajiem necīnāmies tik drastiski kā citās valstīs. Piemēram, Lielbritānijā, ja uz ceļa tiek konstatēta neapdrošināta automašīna, to vienkārši evakuē līdz tiek noskaidroti visi apstākļi. Mums savukārt šāds autovadītājs samaksā sodu un mierīgi aizbrauc tālāk. Tas nav īsti pareizi, jo tālāk uz šī ceļa var notikt avārija un, tā kā apdrošinātāja seguma šādai mašīnai nav, tad maksās Garantijas fonds un tālāk mēģinās atgūt naudu no šī cilvēka,» sacīja Stengrevics.

Tādējādi LTAB vadītājs pozitīvi novērtēja Latvijā ieviesto soda punktu piemērošanu par braukšanu bez OCTA. «OCTA tirgum ļoti būtiska bija soda punktu ieviešana par piedalīšanos satiksmē bez apdrošināšanas. Agrāk par to tika piemērota tikai soda nauda, ko dažiem varbūt nemaz nebija lielas problēmas samaksāt. Tagad par to tiek piemēroti arī soda punkti, kas jau ir paliekošāka lieta,» teica Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Samazinājies traktortehnikas izraisīto negadījumu skaits

Žanete Hāka, 26.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2014.gadā traktortehnikas izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits, par kuriem saņemti zaudējumu pieteikumi, salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem ir samazinājies, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

«Lai arī fiksēto CSNg skaits ir par piektdaļu mazāks nekā 2013.gadā, tomēr jāatzīmē, ka četri no pērn traktortehnikas izraisītajiem negadījumiem, ir ierindojami pēdējās desmitgades lielāko atlīdzību, kas izmaksātas par traktortehnikas izraisītajiem CSNg, topā,» informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Pēc LTAB sistēmas datiem 2014.gadā fiksēti 174 traktortehnikas izraisīti CSNg, par kuriem saņemti zaudējumu pieteikumi. Tas ir par piektdaļu mazāk nekā 2013.gadā (219) un par trešdaļu mazāk nekā 2010.gadā (275). Tomēr jāatzīmē, ka apdrošināšanas atlīdzības, kas tiek izmaksātas par specializētās lauksaimniecības tehnikas CSNg rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, nereti ir salīdzinoši lielas. Ja salīdzina kopējo vidējo izmaksu tikai ar traktortehnikas nodarītajiem zaudējumiem, tad atšķirība ir ievērojama 62%. Vidējā izmaksa kopumā sasniedz 1017 eiro, savukārt par traktortehnikas nodarītajiem bojājumiem tā jau ir gandrīz 1700 eiro. Lielākā atlīdzība, kas izmaksāta par 2006.gadā traktortehnikas izraisīta CSNg rezultātā nodarītajiem zaudējumiem ir 38,9 tūkstošu eiro apmērā, savukārt pērn fiksēti četri traktortehnikas izraisīti CSNg, par kuriem izmaksātās apdrošinātāju atlīdzības iekļuvušas pēdējās desmitgades topā un katra no tām bijusi lielāka par 15 tūkstošiem eiro, stāsta J.Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Vidējā izmaksa no apdrošināšanas Garantiju fonda augusi par 46,6%

Žanete Hāka, 23.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn pieņemti 1137 lēmumi par atlīdzību izmaksu no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fonda un kopējā izmaksātā summa ir par 107,7% vairāk nekā 2013. gada 12 mēnešos, liecina LTAB dati.

Palielinājums ir saistīts ar to, ka Garantijas fondam jāveic atlīdzības izmaksas LAAS Balva vietā ārvalstu ceļu satiksmes negadījumos.

Kopumā līdz šim izdevies atgūt vairāk nekā 9 miljonus no līdzekļiem, kas kopš 1997. gada izmaksāti no Garantijas fonda, stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Zaudējumu atlīdzība no Garantijas fonda tiek izmaksāta saskaņā ar OCTA likuma un starptautisko normatīvo aktu prasībām. Lielāko Garantijas fonda atlīdzību izmaksu daļu sastāda atlīdzību izmaksas par CSNg, kurus ir izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas. Ievērojama daļa no Garantijas fonda izmaksām ir par personas veselībai vai dzīvībai nodarītajiem kaitējumiem un autovadītājs, kas izraisījis CSNg, nav identificēts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apdrošinātājiem būs papildus izmaksas

Žanete Hāka, 27.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada vasarā apdrošinātājiem būs jāatsāk veikt iemaksas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fondā, kā to paredz normatīvie akti gadījumā, ja tā apmērs samazinās zem 20 miljoniem eiro, informē LTAB.

Garantijas fonds izveidots 1997.gadā un kalpo kā aizsardzības garants un nodrošinājums, ka ikviens CSNg cietušais saņems likumā noteikto kompensāciju. Garantijas fonda apmērs savu maksimumu sasniedza 2009.gadā, kad tā uzkrājums bija gandrīz 27 miljonus eiro. Tomēr ekonomiskā situācija Latvijā un pasaulē atstājusi ietekmi arī uz Garantijas fondu, un tā apmērs šobrīd samazinājies līdz 20,66 miljoniem eiro.

Garantijas fonda līdzekļus veido apdrošinātāju veiktās iemaksas, regulāri ikmēneša atskaitījumi no OCTA prēmijām, LTAB regresa kārtībā atgūtie līdzekļi par CSNg rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, kā arī ieņēmumi no fonda līdzekļu ieguldīšanas. Katru gadu no Garantijas fonda līdzekļiem ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem tiek izmaksātas ievērojamas atlīdzības summas - kopš 1997.gada tie ir 23,13 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

15,9% autovadītāju nevadā līdzi saskaņoto paziņojumu, jo ir māņticīgi, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika.

Savukārt vēl 20% autovadītāju nezina, kur dabūt saskaņotā paziņojuma veidlapas. Tikai nedaudz vairāk nekā 45% autovadītāju ir pārliecināti, ka to automašīnās vienmēr līdzi ir saskaņotais paziņojums.

Lai atvieglotu autovadītāju ikdienu, LTAB izstrādājis un ieviesis mobilā saskaņotā paziņojuma funkciju aplikācijā LTAB OCTA. Jaunā aplikācijas funkcija ļaus CSNg cietušajiem ātri un ērti fiksēt negadījuma apstākļus, norādīt informāciju par iesaistītajām pusēm, apstiprināt datus un elektroniski nosūtīt tos apdrošinātājiem. Ņemot vērā, ka LTAB OCTA aplikācija piesaistīta LTAB uzturētajai OCTA datubāzei, datu ievade cietušajiem prasīs mazāk laika, jo tie saskaņotā paziņojuma protokolā ielasīsies automātiski. Turklāt aizpildītu saskaņoto paziņojumu abas puses varēs autorizēt ar elektronisko parakstu, un tas būs saistošs ikvienam apdrošinātājam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Visvairāk avārijas bez OCTA pērn izraisītas Rēzeknes un Ventspils rajonā

Dienas Bizness, 18.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika par 2014. gadā izraisīto ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaitu liecina, ka Latvijā ir vairāki reģioni, kuros statistiski daudz biežāk kā citā Latvijas teritorijā, tiek izraisīti negadījumi ar neapdrošinātu transportlīdzekli.

Arī pērn jau tradicionāli, bez iegādātas un spēkā esošas OCTA, CSNg visvairāk notikuši – Rēzeknes rajonā *. Tikmēr pirmo reizi Latgales reģionam šajā topā pievienojies arī Ventspils rajons, kur pērn autovadītāji procentuāli ļoti bieži izraisījuši CSNg ar neapdrošinātu transportlīdzekli.

LTAB apkopotā informācija par Latvijas rajoniem, kuros visbiežāk tiek izraisīti CSNg bez OCTA, liecina, ka Latgales reģions kārtējo reizi ierindojies topa augšdaļā. «Lai arī pēc LTAB datiem kopumā neapdrošināto autoīpašnieku skaits Latvijā pērn svārstījās 1-2% robežās, tomēr situācija atsevišķos rajonos, sevišķi Latgalē, joprojām ir ļoti nopietna. Turklāt tāda tā saglabājas jau vairāku gadu garumā,» informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

OCTA nozare nespēj izrāpties no zaudējumiem

Žanete Hāka, 12.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozare Latvijā strādājusi ar zaudējumiem, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

«Pērn nozares zaudējumi sasniedza 4,5 miljonus eiro. Tas nozīmē, ka OCTA tirgus pēdējos 5 gadus strādājis ar ievērojamiem zaudējumiem. Praktiski var teikt, ka šāda situācija ir jau 10 gadus, izņemot 2009.gadu, kas tika noslēgts ar pozitīvu rezultātu. Turklāt, neskatoties uz to, ka apdrošinātāju nopelnīto prēmiju apjoms pēdējos gados palielinās, pagaidām būtu pāragri optimistiski prognozēt, ka tuvākajā nākotnē nozare varētu strādāt ar peļņu,» informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

2014.gada 12 mēnešos kopējais ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošināšanas sabiedrībās, sasniedza 31 tūkstošus, kas salīdzinājumā ar aizpērno gadu faktiski ir saglabājies 2013. gada līmenī (palielinājums ir tikai par 0,14%). No visiem pērn reģistrētajiem apdrošināšanas gadījumiem, 28,7 tūkstoši apdrošināšanas gadījumu ir notikuši Latvijā (59,3% Rīgā), savukārt ārvalstīs notikuši 2461 apdrošināšanas gadījumi, kas sastāda 7,9% no visiem reģistrētajiem gadījumiem. Valstis, kurās reģistrēts vislielākais apdrošināšanas gadījumu skaits, ir Vācija (556 apdrošināšanas gadījumi), Lietuva (298), Krievija (271) un Polija (195).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā ik gadu, arī šogad 15.septembrī tiek veikta OCTA apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas BONUS-MALUS risku klašu pārrēķināšana.

Pēc Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, BONUS-MALUS klase šogad palielinājusies vairāk nekā 350 tūkstošiem autoīpašnieku. «Kopumā augstākajās BONUS-MALUS (7.-17.) klasēs, kurām var tikt piemērota OCTA atlaide, šobrīd ir 884347 autoīpašnieki, savukārt zemākajās (1. – 5.) – 24810 transportlīdzekļu īpašnieki,» stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

«Ja šīgada BONUS-MALUS klašu pārrēķina datus salīdzinām ar pērno gadu, tad varam teikt, ka neapzinīgo autoīpašnieku skaits ar zemākajām BONUS-MALUS klasēm samazinās. Pērn to īpatsvars pret kopējo transportlīdzekļu īpašnieku skaitu bija 2%, bet šogad – 1,87%. Tiesa, jāatzīmē, ka sarucis arī augstāko BONUS-MALUS klasēs ietilpstošo autoīpašnieku īpatsvars – šogad tie ir 66%, pret pērngada 68%. Attiecīgi par nedaudz vairāk nekā 2% pieaudzis sākotnējā – sestajā BONUS-MALUS klasē ierindoto transportlīdzekļu īpašnieku īpatsvars,» skaidro J.Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Apdrošināšanas atlīdzībās par satiksmes negadījumiem izmaksāti vairāk nekā 11 miljoni eiro

Dienas Bizness, 26.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotie dati liecina, ka šī gada pirmajā ceturksnī par 8,9%, salīdzinājumā ar līdzīgu periodu pērn, palielinājies notikušo ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošināšanas sabiedrībās, informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka kopējā atlīdzību izmaksu summa šī gada pirmajā ceturksnī bijusi par 36,1% lielāka nekā pērn pirmajos trīs mēnešos.

No 2015.gada 3 mēnešos apdrošināšanas sabiedrībās reģistrētajiem 7 043 apdrošināšanas gadījumiem 6 574 apdrošināšanas gadījumi ir notikuši Latvijā. 4 002 no reģistrētajiem CSNg ir notikuši Rīgā, kas veido 60,9% no visiem Latvijā notikušajiem apdrošināšanas gadījumiem. Ārvalstīs šī gada pirmajā ceturksnī notikuši 469 apdrošināšanas gadījumi, kas veido 6,7% no visiem reģistrētajiem CSNg. «Starp valstīm, kurās reģistrēts lielākais CSNg skaits, jau vairākus gadus nemainīgi ierindojama Vācija (110 CSNg), Lietuva (62 CSNg), Igaunija (42 CSNg), Krievija un Francija (36 CSNg). Lielākais CSNg skaita pieaugums vērojams Dānijā (38%) un Igaunijā (24%), savukārt samazinājums – Krievijā (50%), Polijā (37%) un Francijā (28%),» informē J.Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LTAB: Pērkot OCTA starpnieku mājaslapās, autoīpašnieki vidēji pārmaksā 11-14%

Zane Atlāce - Bistere, 16.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) salīdzinājis dažādos OCTA agregatoros jeb kalkulatoros pieejamās cenas un secinājis, ka pērkot OCTA starpnieku mājaslapās, autoīpašnieki katru reizi pārmaksā vidēji 11-14%.

Turklāt nereti starpnieka norādītā polises cena ir būtiski augstāka par tās cenu, pērkot to pa tiešo apdrošinātāju mājaslapā.

Šobrīd Latvijā ir vairāki apdrošināšanas starpnieku interneta portāli, kuros var iegādāties OCTA. Ievadot transportlīdzekļa datus, katrā no tiem var redzēt cenu piedāvājumu no dažādām apdrošināšanas sabiedrībām. Tomēr, neraugoties uz šajos portālu sludināto informāciju par it kā visizdevīgākajām OCTA cenām, patiesībā autoīpašniekam tās tiek uzrādītas jau ar iekļautu apdrošināšanas starpnieka atlīdzību. Tādējādi autoīpašnieki iegādājas OCTA, pārmaksājot par polisi, nenojaušot, ka, pērkot polisi pa tiešo apdrošinātāja mājaslapā, tās cena būtu par vidēji 11-14% zemāka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajā ceturksnī OCTA nozares zaudējumi sasnieguši 818 tūkstošus eiro, kas ir par gandrīz piektdaļu vairāk nekā līdzīgā periodā pērn, kad tie bija 683 tūkstoši eiro, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Tāpat jāatzīmē, ka turpina pieaugt atlīdzību izmaksas, kuras tiek veiktas no Garantijas fonda likvidējamās apdrošināšanas akciju sabiedrības vietā, LTAB informē valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka šobrīd no Garantijas fonda izmaksātās atlīdzības, ja LAAS Balva nespēs pildīt savas saistības, agri vai vēlu gulsies uz pārējo OCTA apdrošinātāju pleciem, kas savukārt var novest pie OCTA cenu līmeņa korekcijām.

Šī gada pirmajā ceturksnī apdrošināšanas sabiedrību nopelnīto prēmiju summa sasniedza 11,581 miljonu eiro, kas ir par gandrīz 4% vairāk nekā 2014.gada 1. ceturksnī (11,16 miljonus eiro). Savukārt piekritušo atlīdzību (kas ietver sevī gan jau izmaksātās atlīdzības, gan izmaiņas rezervēs, gan pārapdrošinātāju daļu atlīdzībās) summa 2015.gada pirmajā ceturksnī sasniedza 9,123 miljonus eiro, kas ir par gandrīz 12% vairāk nekā attiecīgā periodā pērn, kad tie bija 8,042 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Aizliedz LTAB nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību un piedāvāt salīdzināt OCTA cenas

LETA, 23.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima šodien galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus likumā par transportlīdzekļu īpašnieku obligāto civiltiesisko atbildību jeb OCTA, paredzot, ka Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) nedrīkst sniegt apdrošināšanas pakalpojumus un nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību.

Jau iepriekš LTAB informēja, ka Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) prasa pārtraukt tās tīmekļa vietnē piedāvāt iespēju autoīpašniekiem salīdzināt OCTA cenas.

FKTK savu lēmumu pamatoja ar divām Eiropas Komisijas direktīvām par apdrošināšanas izplatīšanu un apdrošināšanas starpniecību prasībām.

FKTK Komunikācijas daļas sabiedrisko attiecību speciāliste Agnese Līcīte sacīja, ka Latvijā darbojas vairākas salīdzinošās mājaslapas, kuras piedāvā iespēju personām, ievadot atlases kritērijus, salīdzināt OCTA piedāvājumus un procesa beigās tiek dota iespēja noslēgt apdrošināšanas līgumu. Lielākā daļa no šādām salīdzinošajām mājaslapām pieder apdrošināšanas brokeriem, kuri izmanto šīs mājaslapas apdrošināšanas starpniecības pakalpojumu sniegšanai. Taču ir arī tādi salīdzinošo mājaslapu uzturētāji, kuri šobrīd nav reģistrējušies kā apdrošināšanas starpnieki.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pārceļoties uz dzīvi Lielbritānijā, transportlīdzeklis jāpārreģistrē 6 mēnešu laikā

Žanete Hāka, 20.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gadījumos, ja Latvijas iedzīvotāji nolēmuši pārcelties uz dzīvi Lielbritānijā un plāno arī tur turpmāk izmantot savu transportlīdzekli, tad tas ir jāpārreģistrē atbilstoši Lielbritānijas likumdošanai un jāapdrošina, atgādina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

«Mūsu tautieši bieži vien neievēro to, ka ja Lielbritānijā transportlīdzeklis tiek ievests no citas valsts, tas jāpārreģistrē 6 mēnešu laikā, tādējādi riskējot iekulties nopietnās soda sankcijās un pat saņemt reālu cietumsodu,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Lielbritānijas Ceļu satiksmes likums (Road Traffic Act) nosaka, ka visiem transportlīdzekļiem ir jābūt spēkā esošai atbilstošai apdrošināšanai. Pat tad, ja transportlīdzeklis aktīvi nepiedalās ceļu satiksmē, piemēram, visu gadu stāv novietots ielas malā, tam ir jābūt apdrošinātam. Ja transportlīdzeklis nav apdrošināts saskaņā ar Lielbritānijas normatīvajiem aktiem, tad tā īpašniekam tiek piemērotas bargas sankcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā Latvijā transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas polišu cenas pieauga vidēji par 5,4%, savukārt šogad kāpums varētu būt par apmēram 10%, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service prognozēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

«Pieaugums pērn vidēji ir 5,4%. Tomēr tā ir tāda vidējā temperatūra slimnīcā. Apdrošinātāju politika atšķiras, tāpat atšķiras nosacījumi dažādiem klientiem, kas ir saistīts ar «bonus-malus» klasi. Tādēļ, ja jūs jautāsiet katram atsevišķam cilvēkam, tad kādam pieaugums nebūs 5%, bet gan 10% vai 15%, bet kādam cena, iespējams, būs pat kritusies,» teica Stengrevics.

Viņš arī prognozēja, ka šogad OCTA polišu cenas varētu aug par apmēram 10%. «Es personīgi domāju, ka šogad šis pieaugums varētu būt pat divas reizes lielāks - ap 10%. No otras puses - apdrošinātāji dzīvoja arī ar sešu miljonu eiro zaudējumiem un nekas nenotika. Tas nozīmē tikai to, ka ir zaudējumu slieksnis, ko uzņēmumi ir gatavi izturēt. Tāpat, piemēram, ja tirgū ienāk jauna kompānija, tad diezin vai viņi samierināsies ar 1% tirgus, bet vairāk var panākt tikai ar cenu dempingu. Tāpat kompānijām, kas ienāk tirgū, nekādu agrāko zaudējumu nemaz nav un pārējo problēmas viņus maz interesē,» sacīja LTAB vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Pieprasa liegt iespēju autoīpašniekiem salīdzināt OCTA cenas bez starpnieku līdzdalības

Lelde Petrāne, 08.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) saņēmis Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) prasību pārtraukt piedāvāt autoīpašniekiem iespēju salīdzināt OCTA cenas tīmekļa vietnē ltab.lv izvietotajā OCTA kalkulatorā (agregatorā) un mobilajā lietotnē LTAB OCTA. Tādējādi autoīpašniekiem faktiski tiks liegta iespēja salīdzināt OCTA cenas pa tiešo no apdrošinātājiem bez starpnieku līdzdalības, teikts šodien LTAB izplatītajā paziņojumā.

LTAB izveidoja OCTA kalkulatoru 2012.gadā, un jau no tā pirmsākumiem šajā agregatorā iespējams iegūt un salīdzināt OCTA cenas pa tiešo no apdrošināšanas sabiedrībām. «LTAB nedarbojas kā starpnieks, tādēļ atšķirībā no lielākās daļas OCTA agregatoru, ko uztur apdrošināšanas brokeri, ltab.lv izvietotajā agregatorā redzamajām OCTA cenām netiek pievienotas nekādas papildu izmaksas un cenas ir tieši tādas, kā pērkot polises apdrošinātāju mājas lapās. Autoīpašnieks var izvēlēties sev atbilstošāko piedāvājumu un doties uz apdrošinātāja lapu, lai veiktu OCTA iegādi,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

LTAB: Jāņi ir apzinīgāki autoīpašnieki nekā Līgas

Dienas Bizness, 22.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir apkopojis datus par autoīpašniekiem ar vārdiem Jānis un Līga, to izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem un Bonus – Malus klasēm. LTAB dati liecina, ka vairāku iepriekšējo gadu tendence, ka Jāņi ir neapzinīgāki autoīpašnieki kā Līgas, ir mainījusies, un statistika pierāda, ka, piemēram, pērn proporcionāli vairāk CSNg ir izraisīti tieši ar transportlīdzekļiem, kuru īpašnieces ir Līgas.

Saskaņā ar LTAB datiem, 2014.gadā transportlīdzekļi, kuru īpašnieki ir Jāņi, kopumā izraisījuši 809, bet Līgas – 104 CSNg. «Ja vērtējam šos datus kontekstā ar kopējo Latvijā uz Jāņiem un Līgām reģistrēto transportlīdzekļu skaitu, tad varam secināt, ka pērn transportlīdzekļi, kuru īpašnieki ir Jāņi, proporcionāli pret transportlīdzekļiem, kuru īpašnieces ir Līgas, izraisījuši par 0,8 % mazāk CSNg,» stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka pēc LTAB pieejamiem datiem Latvijā ir reģistrēti 50230 transportlīdzekļi, kuru īpašnieki ir Jāņi un 4245 transportlīdzekļi, kas pieder Līgām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Audzis apdrošinātājiem pieteikto zaudējumu atlīdzību skaits

Žanete Hāka, 03.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad par 4,4% palielinājies apdrošināšanas sabiedrībām un Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB) iesniegto zaudējumu pieteikumu apjoms, informē LTAB.

2016.gada pirmajos trīs mēnešos pieaudzis gan Latvijā, gan ārvalstīs notikušo CSNg skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi.

«Viens no iemesliem šādam palielinājumam ir transportlīdzekļu skaita pieaugums pēdējos gados, ko apliecina CSDD statistika (2016.gada 31.martā par 3,2% vairāk nekā pirms gada). Tāpat novērojam, ka gadu no gada pieaug ārvalstīs notikušo CSNg skaits, par kuriem iesniegti zaudējumu pieteikumi, kas apliecina, ka mūsu valsts iedzīvotāji aizvien biežāk dodas atpūtas vai darba braucienos ārpus valsts robežām ar Latvijā reģistrētu transportlīdzekli,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Par LTAB valdes priekšsēdētāju kļuvis Jānis Abāšins

Dienas Bizness, 30.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mainījies Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes sastāvs No pirmdienas, 30.maija LTAB valdes priekšsēdētāja pienākumus sāk pildīt Jānis Abāšins.

Līdzšinējais valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, kurš LTAB vadījis kopš 2004.gada oktobra, turpinās darbu valdes locekļa statusā, savukārt valdes priekšsēdētāja vietniece Baiba Gribuste savu amatu atstājusi.

J. Abāšins kopš 2013. gada pildīja Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) prezidenta pienākumus un līdztekus LTAB valdes priekšsēdētāja pienākumiem šo amatu saglabās arī turpmāk. Līdzdarbošanās dažādos projektos un vēlme padarīt darbu efektīvāku ir būtiski nostiprinājušas abu organizāciju sadarbību, tādēļ izmaiņas LTAB vadībā ir vēl viens solis funkciju un kompetenču konsolidācijā, lai sasniegtu LTAB un LAA mērķus, skaidro J. Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Atzinīgi vērtē jauno OCTA nemateriālo zaudējumu atlīdzināšanas sistēmu Latvijā

Dienas Bizness, 11.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eksperti, kuri pārstāv finanšu uzraudzības jomu, kā arī satiksmes un transporta nozares, atzīst, ka Latvijā izveidotā un patlaban spēkā esošā nemateriālo zaudējumu atlīdzināšanas sistēma OCTA jomā, lai arī salīdzinoši jauna, ir veiksmīga un progresīva. Tomēr nepieciešams visaptverošs skaidrojošais darbs un saprašanās apdrošinātāju un satiksmes dalībnieku starpā par visiem pieņemamu balansu polišu cenu un atlīdzību apmēros.

27.janvārī, pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) iniciatīvas, uz diskusiju par nemateriālo zaudējumu atlīdzināšanas kārtību un apmēriem pulcējās 11 eksperti no LTAB, Latvijas Apdrošinātāju asociācijas, LR Finanšu ministrijas, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, Latvijas Automoto biedrības, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas un Vācijas pārapdrošināšanas kompānijas «Gen Re», informē LTAB.

Uzsverot šādas diskusijas nepieciešamību, LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics norādīja, ka patlaban sabiedrībā valda maldīgs uzskats, ka jebkura smaga ceļu satiksmes negadījuma rezultātā katram cietušajam pienāktos viss OCTA likumā paredzētais atlīdzības limits jeb šobrīd likumā noteiktā maksimālā atlīdzības summa – 5 miljoni EUR, kas paredzēta uz vienu CSNg, neatkarīgi no cietušo skaita. Tajā pat laikā vairāki veiktie pētījumi parāda, ka vairāk nekā 2/3 autoīpašnieku nebūtu gatavi maksāt augstāku cenu par OCTA, lai tādējādi saņemtu papildus servisus vai sekmētu augstāku atlīdzību apmēru piemērošanu zaudējumu atlīdzināšanai. «Šī dilemma – zemās OCTA cenas un cietušo šobrīd tiesās pieprasītās kompensācijas par nemateriālajiem zaudējumiem, liek apdrošinātājiem meklēt risinājumus, kas rodami vien dialogā ar iesaistīto nozaru speciālistiem, ekspertiem un sabiedrību kopumā,» skaidroja J.Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LTAB: Šogad būs vērojams neliels OCTA cenu pieaugums

Žanete Hāka, 11.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paredzams, ka 2015.gadu obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas nozare kopumā noslēgs ar lieliem finanšu zaudējumiem, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Jau 9 mēnešu rezultāti parādīja, ka zaudējumi ir ievērojami lielāki nekā iepriekšējos gados (7,3 miljoni eiro 2015.gada 9 mēnešos pret 2,8 miljoniem eiro tādā pašā laika periodā 2014.gadā). Situācija ir kļuvusi ievērojami negatīvāka, salīdzinot ar 2014.gada 9 mēnešiem, jo kopējie zaudējumi tirgū ir gandrīz 2,6 reizes lielāki nekā 2014. gada attiecīgajā periodā. Šis rādītājs ir noteikts, nevērtējot LAAS Balva zaudējumu apjoma ietekmi uz kopējiem OCTA tirgus rezultātiem.

OCTA tirgus tik lielu zaudējumu apmēru pēdējo reizi uzrādīja 2007. gadā. Ir pasliktinājies OCTA tirgus zaudējumu rādītājs, ko lielā mērā ietekmēja piekritušo atlīdzību prasību neto summas pieaugums par 15,7% un citu tehnisko neto izdevumu pieaugums par 52,3%, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu, skaidro J. Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Autoīpašniekiem vājas zināšanas par OCTA atlīdzību veidiem

Dienas Bizness, 07.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākajai daļai autoīpašnieku ir salīdzinoši vājas zināšanas par zaudējumu veidiem, kādus sedz OCTA apdrošinātāji. Tikai desmitā daļa zina vairāk par trim zaudējumu veidiem, kurus kompensē apdrošinātāji un vairums joprojām uzskata, ka OCTA sedz tikai zaudējumus par transportlīdzekļa bojājumiem vai bojāeju, noskaidrots Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pērn decembrī veiktajā aptaujā.

Tikai 24,7% autovadītāju ir informēti, ka apdrošinātājs maksā atlīdzību par CSNg cietušās personas veselībai nodarītiem zaudējumiem tik ilgi, kamēr vien saglabājas veselībai nodarītais kaitējums un rodas izdevumi saistībā ar šo kaitējumu.

62,3% respondentu pareizi prata atbildēt, ka OCTA atlīdzību limits ir maksimālā naudas summa, kas paredzēta visiem CSNg cietušajiem par nodarītajiem materiālajiem un nemateriālajiem zaudējumiem, atbilstoši nodarīto zaudējumu apmēram. Savukārt 62,8% aptaujāto norādīja, ka Latvijā patlaban spēkā esošie OCTA atlīdzības limiti par CSNg nodarītiem zaudējumiem mantai un personai ir pietiekami augsti. Šie rezultāti parāda, ka lielākā daļa autoīpašnieku zina par to, ka atlīdzību limiti par CSNg nodarītiem zaudējumiem mantai un personai Latvijā ir tādi paši kā citās Eiropas valstīs - attiecīgi 1 un 5 miljonu apmērā, kā to nosaka ES direktīva, tomēr sabiedrībā valda maldīgs uzskats, ka tādējādi kā atlīdzība būtu jāsaņem šis maksimālais apmērs.

Komentāri

Pievienot komentāru