Nav apdrošināšanas, ej kājām! 

Lielāko daļu satiksmes dalībnieku jau vairs nepārsteidz LTAB paustā pārliecība – nav OCTA, ej kājām! Tāpat no savas vai citu pieredzes, arī pateicoties daudzām LTAB skaidrojošajām kampaņām, sabiedrības vairums sapratis, ka OCTA ir viens no pamatnoteikumiem, kas aizsargās ceļu satiksmes dalībnieku intereses un segs zaudējumus gan par veselībai, gan mantai nodarītajiem zaudējumiem.

Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs, 2015. gada 22. aprīlis plkst. 11:29

Juris Stengrevics

Foto: LETA

Domāju, ka neviens nebūs īpaši pārsteigts arī ar ziņām par milzu izmaksām, kas Latvijas apdrošinātājiem jāizmaksā par mūsu valsts piederīgo ārvalstīs izraisītajiem negadījumiem. Arī mums tas sen vairs nav pārsteigums, jo ceļi var būt vienlīdz bīstami kā pašu mājas, tā svešumā. Tomēr šoreiz vēlos akcentēt problēmu, kas līdz ar Latvijas kļūšanu par pilntiesīgu ES dalībvalsti, kļuva par ikdienu arī mūsu valsts apdrošinātājiem un pastarpināti – visiem satiksmes dalībniekiem.

Līdz ar globalizāciju, robežu atvēršanos un brīvo darbaspēka plūsmu, simtiem tūkstoši Latvijas iedzīvotāju jau devušies un turpina doties darba, studiju vai vienkārši citādas dzīves meklējumos uz ārvalstīm. Daļa no šiem cilvēkiem ņem sev līdzi iedzīvi, tajā skaitā automašīnu. Ir tādi, kuri jau no pirmās dienas pieņem jaunās mītnes zemes likumus un noteikumus, bet ir arī tādi, kuri tīši vai netīši to nedara un turpina dzīvot pēc ierastajiem nosacījumiem un noteikumiem.

Ļoti bieži tas ir saistīts ar dažādu cenu atšķirībām starp jauno un veco mītnes valsti. Mūs, protams, visvairāk uztrauc tieši OCTA polises, kas iegādātas Latvijā, turpina pildīt savu funkciju arī autoīpašniekam  vai autovadītājam atrodoties svešumā. Tas nav pretlikumīgi, ja vien autoīpašnieks jaunajā mītnes zemē uzturas terminētu laika periodu. Tomēr prakse rāda, ka daļa autoīpašnieku, kuri jaunajās mājās ārzemēs dzīvo pastāvīgi, turpina praktizēt OCTA iegādi Latvijā vai vispār to neiegādājas, šādā veidā ne vien pārkāpjot likumu, bet arī riskējot ar ievērojamiem finansiālajiem zaudējumiem.

Apzinos, ka bieži esam atgādinājuši transportlīdzekļu īpašniekiem par to, ka Latvijā OCTA cenas ir zemākas nekā ārvalstīs. Un viss manis minētais ir vēl viens apliecinājums šai apnicīgajai tēzei. Lūk, neliela statistika par vidējām OCTA polišu gada cenām tuvējās kaimiņvalstīs: Vācija – 695 EUR, Čehija – 222 EUR, Polija – 137 EUR (avots – GlobalPetrolPrices.com, 31.12.2013.). Tikmēr Latvijā uz šo brīdi - 64 EUR.

Tomēr realitātē šī īstermiņa ekonomija uz OCTA polises rēķina var pārvērsties par nepatikšanām ar ārvalsts varas pārstāvjiem un ievērojamiem neparedzētiem izdevumiem ilgtermiņā. Savā praksē nereti esam saskārušies ar bēdīgām situācijām, kad mūsu līdzpilsoņi, kas ilgstoši uzturas ārvalstīs un nav likumā noteiktā kārtībā pārreģistrējuši automašīnu, tiek sodīti ar lielām naudas summām un pat var palikt bez savas automašīnas. Ja notiek nepatīkamākais, un ārvalstīs ar tādu transportlīdzekli, kura īpašniekam nav spēkā esošas OCTA, tiek izraisīts negadījums, kurā cietuši vai bojā gājuši šīs valsts iedzīvotāji vai viņu manta, tad pret vainīgo autovadītāju tiks piemērotas konkrētās valsts tiesību normās paredzētās sankcijas. Pie kam vainīgajam, pret kuru tiks vērsta regresa prasība, jārēķinās, ka ārvalstīs vidējā atlīdzība ir par 3-4 reizes lielāka nekā Latvijā, un atlīdzinot zaudējumus cietušajam tiks piemērota attiecīgās valsts atlīdzināšanas kārtība.

Vēlos aicināt ikvienu autovadītāju, kurš uzturoties ārzemēs ilgtermiņā turpina lietot Latvijā reģistrētu transportlīdzekli, rūpīgi izvērtēt sekas, kādas var rasties neievērojot likumu un neiegādājoties OCTA attiecīgajā mītnes zemē. Vai tiešām ir vērts riskēt ar automašīnas atņemšanu, lielām soda naudām vai pat regresa prasībām par nodarītajiem zaudējumiem vairāku desmitu un pat simtu tūkstošu apmērā?

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2015. gada 16. februāris plkst. 12:23

Likvidējamā risku apdrošināšanas kompānija Balva, visticamāk, nespēs segt visas...

2015. gada 12. februāris plkst. 12:11

Pērn obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozare...

2015. gada 03. februāris plkst. 9:08

Latvija ar braukšanu bez OCTA necīnās tik drastiski kā citās valstīs, tomēr...

2014. gada 15. decembris plkst. 11:41

Līdzīgi kā iepriekšējos gadus, arī šogad obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu...

2014. gada 06. maijs plkst. 12:25

Notiekot ceļu satiksmes negadījumam ar saskaņotā paziņojuma sastādīšanu viss nebeidzas....

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

Kompāniju pārņemšanas un apvienošanās (M&A) darījumu jomā lielu aktivitāti tuvākajā laikā...

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

Sekojot pieprasījumam, zivju pārstrādātāji maina paradumus un pielāgojas klientu prasībām, kas...

Pirms vairākiem gadiem raidījumu vadītājs un dabas pētnieks Māris Olte par 6000...

Lai arī esmu projām no lielā sporta, joprojām esmu tajā iekšā, tikai...

No šīs sadaļas
2015. gada 20. aprīlis plkst. 12:56

Termins gudrās mājas zināms jau daudzus gadus. Tomēr pirmsākumos tas šķita vidusmēra...

2015. gada 02. aprīlis plkst. 9:30

Vērojot pēdējā laika plašsaziņas līdzekļos izplatītās ziņas, nākas secināt, ka, no...

2015. gada 26. marts plkst. 10:05

Kopš mikrouzņēmuma nodokļa (MUN) ieviešanas diskusiju centrā vienmēr ir bijusi MUN...

2015. gada 12. marts plkst. 10:16

Pavisam nesen Google oficiāli ir paziņojis, ka savā algoritmā ieviesīs faktorus, kas...

2015. gada 03. marts plkst. 11:00

Viena no interesantākajām lietām, ko mums sniedz nesen publiskotā DNB Latvijas barometra...

2015. gada 02. marts plkst. 10:04

Latvijas vasaras nav visparedzamākās un vienmēr vispiemīlīgākās no laika apstākļu viedokļa,...

2015. gada 24. februāris plkst. 13:36

Februāra sākumā publicētajā SEB Nordic Outlook apskatā ekonomisti izceļ vairākus potenciālus...

2015. gada 23. februāris plkst. 14:46

Šī gada sākumā informējām, ka OCTA nozare pērn strādājusi ar 4,5 miljonu...

2015. gada 28. janvāris plkst. 14:26

Līdz šim, runājot par apdrošināšanas nozares attīstību, galvenā uzmanība...

2015. gada 27. janvāris plkst. 11:16

Kā liecina jaunākā DNB Latvijas barometra pētījuma rezultāti, gadu pēc eiro ieviešanas...