Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NMPAL) piemērošana ikdienas darbā sagādā grūtības 83% tirgotāju un 54% piegādātāju, secinājusi Konkurences padome (KP).
Kā būtiskāko problēmu abas iesaistītās puses minējušas nepārtikas preču atpakaļ atdošanas ierobežojumu. Tā, piemēram, piegādātājs nevar tirgotājam piedāvāt jaunākās preces, kamēr tirgotājs nav pārdevis esošās preces.
KP aprīlī veiktās uzņēmēju aptaujas rezultāti liecina, ka tas izraisījis preču klāsta samazinājumu veikalu plauktos un ierobežojis patērētāju izvēles tiesības.
KP konstatējusi, ka gan tirgotājiem, gan piegādātājiem nav viegli izprast arī normas par nepamatotu maksājumu aizliegumu, kā arī par maksas piemērošanu par preces atrašanos tirdzniecības vietā.
Izvērtējot iebildumu pamatotību un ņemot vērā NMPAL uzraudzības prioritātes, KP saskata nepieciešamību jau tagad neatliekamības kārtā veikt korekcijas likuma piemērošanā. KP vadītāja Skaidrīte Ābrama norādīja, ka pirmā korekcija skar nepārtikas preču atpakaļ atdošanu.
Tas nozīmē, ka turpmāk nepārtikas preču atpakaļ atdošana, ja tās iniciators būs piegādātājs, netiks uzskatīta par NMPAL pārkāpumu un mazumtirgotājiem par konkrētās normas pārkāpumu netiks piemērots naudas sods.
Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likums stājās spēkā šā gada 1.janvārī. KP, kas uzrauga likuma piemērošanu, ir apkopojusi mazumtirgotāju un piegādātāju biežāk uzdotos jautājumus, neskaidrības un problēmas, kā arī attiecīgi noteikusi turpmākās likuma uzraudzības prioritātes.
Jau ziņots, ka šā gada 1.janvārī spēkā stājās Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likums jeb likums, kas paredz piegādātāju aizsardzību no negodīgas komercprakses. Jaunais regulējums nosaka, ka mazumtirgotājs par piegādātajām precēm nevar noteikt nepamatoti ilgu norēķināšanās termiņu, kā arī mainīt pārtikas preču pasūtījumu divas dienas pirms preces piegādes vai vēlāk.