Akcīzes nodoklis cigaretēm un citiem tabakas produktiem daudzām valstīm ilgstoši ir bijis stabilu un prognozējamu budžeta ieņēmumu daļa. Tiek lēsts, ka pasaulē kopumā gada nodokļu ieņēmumi no cigaretēm ir apmēram 1 triljons ASV dolāru.
Tomēr daudzās valstīs cigarešu nodokļu ieņēmumi ar katru gadu samazinās, jo krītas smēķētāju skaits. No sabiedrības veselības viedokļa tas ir priecīgs notikums. Tomēr tas reizē raisa bažas virknē valstu, kurās daudzas budžeta programmas ir kļuvušas atkarīgas no stabilajiem tabakas nodokļu ieņēmumiem. Un šobrīd ir novērojama tendence, ka daudzas valstis un politiķi tā vietā, lai piemērotos jaunajai situācijai, meklējot plašākus un stabilākus finansējuma avotus, aicina iet vienkāršāko ceļu – vēl vairāk paaugstināt tabakas nodokļu likmes, tādejādi cerot atjaunot vai pat palielināt ieņēmumus.
ASV bāzētā nodokļu politikas pētniecības centra Tax Foundation nodokļu eksperti ir ļoti skeptiski par šādas vienkāršotas pieejas dzīvotspēju, jo jebkurai nodokļu likmju paaugstināšanai ir savas robežas, ko pārkāpjot, ieņēmumus vairs nav iespējams kāpināt. Ekonomikā to dēvē par Laffer līknes loģiku.
Laffera līknes pamatideja ir, ka divas dažādas nodokļu likmes – zema un augsta – var radīt vienādus nodokļu ieņēmumus. Tomēr augstā likme ir kaitīga ekonomikai, jo kavē aktivitāti. Savukārt nodokļu likmju samazināšana no ļoti augsta līmeņa var palielināt ieņēmumus. Šī ideja ieguva ievērojamu popularitāti ASV prezidenta Ronalda Reigana administrācijas laikā 1980. gados, kad viņš īstenoja politiku, kas balstījās uz Laffera teoriju, būtiski samazinot nodokļu likmes ar mērķi stimulēt ekonomiku un ilgtermiņā palielināt valsts ieņēmumus.
Tax Foundation nodokļu eksperti uzsver, ka daudzviet pasaulē tabakas nodokļu paaugstināšanas iespējas jau ir sasniegušas savas efektivitātes robežas. Un turpmāka likmju paaugstināšana var radīt pretēju efektu – ieņēmumi, pretēji cerētājam, turpinās samazināties, un dažos gadījumos pat iespējams ievērojams ieņēmumu kritums.
Piemēram, Eiropas Savienībā cigaretes tiek apliktas ar nodokli, kas svārstās no 1.92 eiro par paciņu līdz pat gandrīz 11 eiro par paciņu. Tostarp visaugstāko nodokļu likmi cigaretēm Eiropas Savienībā piemēro Īrija. Tomēr neskatoties uz to, ka nodokļu likmes Īrijā pēdējo 25 gadu laikā ir palielinātas par vairāk nekā 300 %, nominālie cigarešu nodokļu ieņēmumi 2024. gadā bija zemāki nekā 2000. gadā. Tas liecina, ka cigarešu pieprasījuma jutība pret cenu izmaiņām jau ir pietuvojusies griestiem. Tāpēc ir prognozējama cigarešu legālās iegādes apjomu un ar tām saistīto ieņēmumu tālāka samazināšanās. Šo tendenci vēl vairāk pastiprina strauji augošā aizvietojošo produktu popularitāte – veipi, karsētās tabakas produkti, nikotīna plāksteri – kas patērētājiem ļauj pilnībā atteikties no tradicionālajām cigaretēm.
Neskatoties uz to Eiropas Komisija plāno pārskatīt Tabakas akcīzes direktīvu un palielināt cigarešu nodokli par 139 %. ES institūcijas prognozē, ka tas varētu radīt papildu ieņēmumus 13,7 miljardu eiro apmērā. Tomēr, Tax Foundation nodokļu eksperti norāda, šie aprēķini balstās uz veciem cenu elastības rādītājiem. Ja faktiskā cenu elastība šobrīd ir augstāka, reālie ieņēmumi var nevis pieaugt, bet gan samazināties.
“Pat ja tarifu paaugstinājums īstermiņā palielinās ieņēmumus, sarūkošā nodokļu bāze ilgtermiņā nodrošinās ieņēmumu kritumu. Ir pienācis laiks valdībām atteikties no atkarības no tabakas nodokļiem un meklēt stabilākus ieņēmumu avotus,” uzsver pētnieki.
Laffera līkne ir būtisks ekonomikas jēdziens, kas ilustrē saikni starp nodokļu likmēm un nodokļu ieņēmumiem. Tā parāda, ka, palielinot nodokļu likmes no zema līmeņa, ieņēmumi sākotnēji pieaug. Taču, pārsniedzot noteiktu robežu, turpmāka likmju paaugstināšana samazina ieņēmumus, jo mazinās motivācija strādāt, investēt un ražot. Tāpēc ir svarīgi aprēķināt optimālas nodokļu likmes, kas ļauj gūt maksimālus ieņēmumus, neierobežojot ekonomisko aktivitāti.