Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar Valsts izglītības attīstības aģentūru 2025. gada 1. oktobrī organizē Šveices un Latvijas sadarbības programmas atklāšanas forumu “Šveices–Latvijas sadarbība darba vidē balstītas izglītības attīstībai”, kas, visticamāk, kļūs par pagrieziena punktu profesionālajā izglītībā Latvijā.
Foruma galvenā mērķauditorija ir uzņēmējdarbības un nozaru asociāciju pārstāvji, kuriem nākotnē jākļūst par būtisku profesionālās izglītības pārmaiņu virzītājspēku, stiprinot nozarē balstītas profesionālās izglītības īstenošanu, paplašinot jauniešu iespējas apgūt prasmes darba vidē un nodrošinot skaidrību par darba iespējām pēc izglītības ieguves.
Starptautiskā pieredzē balstītas pārmaiņas nozarē
Programmas mērķis ir izveidot pievilcīgāku, elastīgāku un augstvērtīgāku profesionālās izglītības sistēmu, lai veicinātu Latvijas ekonomisko produktivitāti un konkurētspēju.
Latvijā profesionālās izglītības sistēma jau nodrošina kvalitatīvu pamatu jauniešiem un pieaugušajiem zināšanu un prasmju apguvei, tomēr praksē bieži nepieciešams papildu laiks, lai jaunos speciālistus pielāgotu konkrētā uzņēmuma vajadzībām. Savukārt Šveicē profesionālajā izglītībā vēsturiski izveidota atšķirīga pieeja – jaunieši ievērojamu daļu mācību procesa veic uzņēmumos, praktiski apgūstot profesiju, tādēļ ir gatavi darbam konkrētā uzņēmumā jau mācību laikā.
Programmas uzdevums ir radīt mūsdienīgu, nozarēs balstītu profesionālās izglītības modeli, kurā nozaru organizācijas un uzņēmumi līdzdarbojas satura izstrādē un tiek veidoti jauni kvalifikācijas novērtēšanas modeļi, tiek pilnveidota profesionālās izglītības pedagogu sagatavošana un kompetences , kā arī mācību vide tiek papildināta ar digitālajiem rīkiem un simulāciju tehnoloģijām.
Šī nav tikai atsevišķu profesionālo izglītības iestāžu vai programmu modernizācija – kā rezultāts ir sagaidāmas sistēmiskas pārmaiņas, stiprinot nozares uzņēmumu lomu un ietekmi darba tirgum nepieciešamo jauno profesionāļu sagatavošanā.
Kopējais Šveices un Latvijas sadarbības programmas finansējums ir 12,35 miljoni eiro, tai skaitā 10,35 miljoni eiro Šveices finansējums, bet atlikusī summa ir valsts līdzfinansējums. Programmas īstenošana ir paredzēta līdz 2029. gada novembrim.
Uzdevums uzlabot profesionālās izglītības atbilstību darba tirgum
Programmas galvenais uzdevums ir radīt mūsdienīgu un nozarē balstītu profesionālās izglītības modeli, kas nodrošinātu augstas kvalitātes prasmes un kompetences atbilstoši darba tirgus vajadzībām. Tās ietvaros plānots izveidot jaunu, nozarē balstītu profesionālās kvalifikācijas ieguves modeli, kurā nozare sadarbībā ar izglītības sektoru ir tieši atbildīga par profesionālās izglītības saturu, sasniedzamo rezultātu novērtējumu, tostarp profesionālās kvalifikācijas eksāmenu procesu, kvalitatīva mācību procesa nodrošināšanu, kā arī līdzdalības nodrošināšanu mācību procesā. Vienkāršoti sakot šādu modeli var īstenot, ja uzņēmējs piedalās, ja ir sagatavoti pedagogi, ja ir vajadzīgā materiāltehniskā bāze un kopumā sistēma ir gatava izmaiņām. Viens no galvenajiem noteikumiem tam, lai izdotos panākt praktiskus rezultātus, ir uzņēmēju līdzdalība. Forumā Šveices eksperti piedāvās arī praktisku algoritmu uzņēmuma ieguvumu noteikšanai, lai uzskatāmi demonstrētu ieguvumus no lielākas uzņēmumu līdzdalības profesionālajā izglītībā.
Notiks zināšanu un prasmju apguves pieejas maiņa, maksimāli tuvinot profesionālo izglītību darba tirgum
Ingus Zitmanis, Izglītības un zinātnes ministrijas Profesionālās un pieaugušo izglītības departamenta direktors:
Šveices–Latvijas sadarbības programma ar atbilstošu nosaukumu nozīmē, ka lielākā daļa finansējuma nāk no Šveices, taču vēl būtiskāk – tiek pārņemta un Latvijas vajadzībām pielāgota Šveices duālās izglītības pieeja. Mērķis ir padarīt profesionālo izglītību pievilcīgāku, elastīgāku un kvalitatīvāku, proti – cieši sasaistītu ar darba tirgus vajadzībām.
Izstrādātā sistēma vispirms tiks aprobēta vairākās nozarēs – mašīnbūvē, lauksaimniecībā, viesmīlībā un enerģētikā. Tās mērķis nav atsevišķu programmu pārveide, bet gan sistēmiska izmaiņa visas profesionālās izglītības ietvaros. Būtiska nozīme ir uzņēmēju iesaistei – viņi palīdzēs noteikt, kādas prasmes ir vajadzīgas, un nodrošinās audzēkņiem prakses vietas. Tādējādi uzņēmums jau mācību laikā iegūst sev nākamo darbinieku, kura sagatavošana tiek finansēta un kurš pēc izglītības iegūšanas ir gatavs strādāt pilnvērtīgi.
Ieguvumi ir abpusēji. Uzņēmējs ietaupa resursus, jo nav nepieciešama ilga darbinieka apmācība pēc skolas beigšanas. Jaunieši savukārt gūst praktiskas prasmes, kļūst ekonomiski neatkarīgi un ir konkurētspējīgi darba tirgū. Šveices pieredze rāda, ka šāda sistēma palīdz mazināt jauniešu bezdarbu – tur tas ir tikai 3%, kamēr Eiropas Savienībā vidēji 14%.
Līdz 2029. gadam paredzēts ne tikai pilotēt jauno pieeju, bet arī sagatavot skolotājus un prakses vadītājus, izstrādāt jaunus kvalifikācijas un eksāmenu modeļus, kā arī izmaksu–ieguvumu analīzes instrumentu. Tas ļaus uzņēmumiem un valstij datos balstīti novērtēt ieguvumus no šīs pieejas un pieņemt pamatotus lēmumus par tās ilgtspējīgu ieviešanu.
1. oktobrī forumā uzņēmējiem būs iespēja iepazīties ar Šveices duālās izglītības modeli, tā priekšrocībām un Latvijas nākotnes plāniem. Tajā būs gan meistarklases, gan diskusijas ar politikas veidotājiem un iespēja gūt praktisku izpratni par to, kā jaunais profesionālās izglītības modelis palīdzēs sagatavot darbiniekus ātrāk un kvalitatīvāk.
Jānis Gaigals, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes valdes loceklis
Es šo sistēmas maiņas iespēju redzu mazliet plašāk nekā tikai no lauksaimnieku vajadzību skatu punkta. Es gribētu, lai šī programma patiesi kļūst par sistēmas izmaiņu virzītājspēku. Šveices–Latvijas sadarbības programma nav kaut kāds nodalīts pasākums, bet gan jauna pieeja, kas palīdzēs attīstīt Latvijas profesionālās izglītības sistēmu kopumā. Proti, ir jāveido tādi ilgtspējīgi sadarbības modeļi, kas pastāvēs arī pēc šīs programmas noslēguma. Te nav stāsts tikai par izpratnes maiņu, piemēram, izglītības sistēmā strādājošajiem vai uzņēmumu vadītājiem, bet arī par normatīvās bāzes atbilstīgām izmaiņām. Proti, izmaiņas likumdošanā, normatīvajos dokumentos, finansēšanas mehānismos. Mēs nozares pusē ļoti ceram, ka izdosies izveidot reālus sadarbības modeļus, kādi šajā programmā ir minēti. Konkrēti, par darba vidē balstītu mācību attīstību, eksaminācijas un kvalifikācijas sistēmas maiņu un samērā ambiciozu uzdevumu – tuvoties Šveices modelim, kur izglītības pārī primārais ir uzņēmums, nevis izglītības iestāde. Proti, valsts ir atbalsta funkcija.
Patlaban, kad sakām profesionālā izglītība, cilvēkam prātā ieslēdzas viss tas stereotipu komplekss, kas saistīts ar profesionālajām skolām, nevis ar uzņēmumiem, kuros tiek gūtas praktiskās iemaņas darbam. Pēc būtības viss ir jāpagriež otrādi, apgūstot konkrētas praktiskā darba iemaņas reālos darba apstākļos uzņēmumos, atbilstoši profesionālajām prasībām, par ko ir vienojusies pati nozare, jaunieši varēs strādāt un pelnīt jau no 1.kursa un noslēgumā iegūt nozares atzītu profesionālo kvalifikāciju. Skolas uzdevums ir nodrošināt vispārējās izglītības daļu. Valsts uzdevums ir veidot vienotu, koordinētu sistēmu un nodrošināt metodisko atbalstu. Ir nepieciešama fundamentāla paradigmas maiņa.
Tiem uzņēmējiem, kuri tagad vēlās iesaistīties programmā, es noteikti varu teikt, ka nekas nav nokavēts un 1. oktobris ir šīs programmas uzsākšanas īstais starta šāviens. Līdz šim ir bijuši daži iepazīšanās braucieni, atsevišķas sarunas, bet īstā attīstība, darba grupas, plānošana, risinājumu meklējumi sāksies pēc 1. oktobra. Pēc pieredzes braucieniem varu jau apsteidzoši brīdināt, ka Šveices duālo sistēmu Latvijā pārņemt 1:1 nav iespējams. Nāksies kopīgi ar Šveices ekspertiem domāt par tādu modeli, kas var darboties pie mums Latvijā. Būtu labi, ka piedalītos pēc iespējas vairāk nozaru ekspertu. Tas, ko radīsim ar programmas palīdzību, mainīs Latvijas profesionālās izglītības nākotni. Pieņemu, ka arī Šveices ekspertiem šis būs pamatīgs izaicinājums atrast risinājumus atbilstoši Latvijas apstākļiem. Pašreizējās sistēmas viens no lielākajiem izaicinājumiem būs veidot valsts un darba devēju solidāru atbildību par izglītojamo, atbildību par nozarei nepieciešamo speciālistu sagatavošanu un jau strādājošo kvalifikācijas celšanu. Kamēr to nepaveiksim, tikmēr būs “viņi” un būs “mēs”. Pieņemu, kopumā priekšā ir saspringts un interesants darbs, tādēļ ceru uz visu ieinteresēto aktīvu līdzdalību.
Programmas atklāšanas forums tiek organizēts Šveices un Latvijas sadarbības programmas „Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības pilnveidošanai Latvijā” ietvaros.
UZZIŅAI
Programmas “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības pilnveidošanai Latvijā” atklāšanas forums
Notikuma vieta: viesnīcā “Radisson Blu Daugava Hotel & Spa”
Notikuma laiks: 1. oktobris, no plkst. 10.00 līdz 17.00
Saziņas e-pasts: [email protected]
Plašāka informācija: https://swiss-contribution.lv/aicinam-uz-sveices-un-latvijas-sadarbibas-programmas-atklasanas-forumu-nozare-balstitas-profesionalas-izglitibas-pieejas-attistibai/
Lai reģistrētos dalībai forumā, aicinām aizpildīt pieteikuma veidlapu.